Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 26.11.20 - klo:00:57
Automaatilla vaan kuljetaan. Yksi oleellinen ajamisen elementti puuttuu automaatilla lipumisesta täysin. Ajaminen muuttuu tylsäksi.

Jos haukut automaattia mutta hyväksyt kaikki muut mukavuudet, niin olet kaksinaamainen. Osta sitten oikein perus auto, vaikkapa vanha kunnon Lada, siinä on manuaali ja siinä ei ole minkäänlaisia mukavuuksia ja ajaminen ei taatusti ei ole koskaan tylsä.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.11.20 - klo:11:47
Jos haukut automaattia mutta hyväksyt kaikki muut mukavuudet, niin olet kaksinaamainen. Osta sitten oikein perus auto, vaikkapa vanha kunnon Lada, siinä on manuaali ja siinä ei ole minkäänlaisia mukavuuksia ja ajaminen ei taatusti ei ole koskaan tylsä.
Ei kai noin voi yleistää. Ajovaloautomatiikka toimii hienosti, kuten ilmastointiautomatiikka. Niihin ei siis tarvi puuttua. Mutta jos ajamisessa haluaa olevan täyden kontrollin itsellä, esim. ennakointitilanteissa, niin silloin automaatti ei aina osaa tehdä kaikkea oikein, tai kuskin haluamalla tavalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Automatiikka sopii tilanteisiin, missä tietokone on hyvä eli ennalta määrätyssä nopeassa laskennassa. Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut ovat hyvä tilanne, jossa automatiikka hoitaa jarrutuksen paremmin kuin ihminen. Puhumattakaan, jos se pystyy tekemään jotain, mitä ihminen ei kykene. Esimerkiksi ajonvakautus jarruttamaan vain yhtä rengasta erikseen. Tällöin automatiikka saa suuren edun ja kelpuutan sen ilman muuta.

Sitävastoin vaihteiden valintaan automatiikka sopii huonosti. Se vaatisi todellista tekoälyä ja siihen tietokoneet eivät vielä kykene. Lisäksi ei vaadita nopeaa toimintaa. Ihminen pääseekin parempaan tulokseen vaihteiden käyttäjänä kuin paraskaan automaattivaihteisto.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.11.20 - klo:13:53
Sitävastoin vaihteiden valintaan automatiikka sopii huonosti. Se vaatisi todellista tekoälyä ja siihen tietokoneet eivät vielä kykene. Lisäksi ei vaadita nopeaa toimintaa. Ihminen pääseekin parempaan tulokseen vaihteiden käyttäjänä kuin paraskaan automaattivaihteisto.
Paremmuus riippuu aivan siitä, mitä mitataan. Esim. ohjaamaan työnjakoa sähkö- ja polttomoottorin välillä ihminen on surkea. Tämä karsii heti taloudellisimmat ja mukavimmat voimalinjat pois. Manuaaliin ei saa myöskään yhtä paljon vaihteita kuin automaattiin, koska ihminen ei viitsi vaihtaa riittävän usein. Tämä näkyy manuaalien kapeana välitysalueena ja pitkinä hyppyinä välitysten välillä. Manuaalin käyttäminen sitoo myös yhden käden.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.11.20 - klo:14:59
Manuaalin käyttäminen sitoo myös yhden käden.
Se on vain hyvä. Niin paljon näkee nykyään kuskeja, jotka räpläävät puhelinta ajaessan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.11.20 - klo:16:05
Se on vain hyvä. Niin paljon näkee nykyään kuskeja, jotka räpläävät puhelinta ajaessan.

Jos joku räplää puhelinta, niin tilannetta tuskin auttaa se, jos pitää lisäksi räplätä vaihteitakin. Itse juon usein teetä ajeassani.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.11.20 - klo:19:40
Jos joku räplää puhelinta, niin tilannetta tuskin auttaa se, jos pitää lisäksi räplätä vaihteitakin. Itse juon usein teetä ajeassani.

Kyllä minäkin olen ehtinyt kanssa teetä usein juomaan tien päällä. Kutosen kun laittaa silmään, niin sillähän tuo Leon on mennyt maantiellä melkein koko matkan ACC:n hoitaessa nopeutta muuhun liikenteeseen.

On kuitenkin kiva kun on voinut itse tehdä oikean moottorijarrutuksen, hallita täysin auton vetoa liukkaalla, nauttia vaihteiden vaihdosta mutkatiellä, ohitukseen lähtiessä, kulutuksen optimoinnissa jne. Aika paljon lähtee asioita pois, joihin on voinut itse ajaessa vaikuttaa. Ymmärrän kyllä jos joku toinen ei noista asioista välitä. Ja tunnustan, että ruuhkassa jonossa köröttely 1-2 vaihteella on manuaalilla välillä tuskastuttavaa. Mutta noin yleisesti, vaihteiden vaihtaminen itse on tuonut minulle valtavasti ajonautintoa ja mielenkiintoa ajamiseen.

Kyllähän sitä autoa kohta ajaa kohta kokonaan tietokonekin. Teslaa jos uskoo, niin voisi ajaa jo tänään. Sitten voi vaan istua siinä sivupenkillä ja katella kun valot vilkkuvat näytöillä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.11.20 - klo:22:57
Kyllä minäkin olen ehtinyt kanssa teetä usein juomaan tien päällä. Kutosen kun laittaa silmään, niin sillähän tuo Leon on mennyt maantiellä melkein koko matkan ACC:n hoitaessa nopeutta muuhun liikenteeseen.

On kuitenkin kiva kun on voinut itse tehdä oikean moottorijarrutuksen, hallita täysin auton vetoa liukkaalla, nauttia vaihteiden vaihdosta mutkatiellä, ohitukseen lähtiessä, kulutuksen optimoinnissa jne. Aika paljon lähtee asioita pois, joihin on voinut itse ajaessa vaikuttaa. Ymmärrän kyllä jos joku toinen ei noista asioista välitä. Ja tunnustan, että ruuhkassa jonossa köröttely 1-2 vaihteella on manuaalilla välillä tuskastuttavaa. Mutta noin yleisesti, vaihteiden vaihtaminen itse on tuonut minulle valtavasti ajonautintoa ja mielenkiintoa ajamiseen.

Kyllähän sitä autoa kohta ajaa kohta kokonaan tietokonekin. Teslaa jos uskoo, niin voisi ajaa jo tänään. Sitten voi vaan istua siinä sivupenkillä ja katella kun valot vilkkuvat näytöillä.

Mulle tee maistuu parhaalta alhaisissa nopeuksissa eli valojen molemmin puolin. On oikein näppärä kerätä punaista valoa lähestyttäessä sähköä akkuihin ja käyttää tuota kerättyä sähköä valoista lähdettäessä, kun auto hoitaa voimansiirron välitykset, moottorin valinnan ja muut rutiinit. Polttomoottorijarrutus on energian hukkaa ja itse tarvitsen vain valinnan vapaakytkintoiminnon ja regeneroinnin välillä. Automaatin ja hybridin yhdistelmällä tuo onnistuu kätevästi.

Nyt mulla on alla VW Gol, jossa ei ole automaattilaatikkoa tai mitään muutakaan varustetta. En saa mitään kiksejä moottorin puhdittomuudesta tai jatkuvasta tarpeesta hämmentää vaihteita. Etanoliakin palaa todella paljon, kun ohitukse tapahtuvat ylämäessä ja laatikosta pitää kaivaa täyskaasu ja 2. tai 3. vaihde, jos haluaa kuorma-autoista ohi. Automaatilla riittäisi, kun vain runnoisi kaasupolkmen tulipeltiä vasten.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.11.20 - klo:14:59
Paremmuus riippuu aivan siitä, mitä mitataan. Esim. ohjaamaan työnjakoa sähkö- ja polttomoottorin välillä ihminen on surkea. Tämä karsii heti taloudellisimmat ja mukavimmat voimalinjat pois. Manuaaliin ei saa myöskään yhtä paljon vaihteita kuin automaattiin, koska ihminen ei viitsi vaihtaa riittävän usein.

Juuri näin. Manuaali on toisessa äärilaidassa, toisessa on sitten se täydellinen automaattivaihteisto, eCVT. ;) No valitettavasti Leoniin ei sellaista saa, joten sikäli off-topic. Se olikin yksi suurimpia syitä, miksi en pysynyt SEATissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Kilpi

Reilut kolme tonnia ajettuna Leon ST Xcellence...

Autohan on ihan ok, mutta
-kaksi kertaa ollut räntäsadetta ja kummallakin kerralla vakkari mykistynyt - eilen sentään alkoi toimia muutama kilometri tutkan putsauksen jälkeen
- keyless access ei toimi kuin satunnaisesti (sen jälkeen, kun on ensin avannut takakontin)
- ajovalon pesimet puuttuu - olis pitänyt odottaa kaiketi ocua

Korvessa työtä tekevänä en pääse korjaamolle niiden aikataulujen mukaan kuukauteen, joten noiden ongelmien kanssa on elettävä toistaiseksi.

Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG
VW Golf 1.5 TSI DSG Comfortline
Audi A4 Avant 2.0 TFSI
VW Passat 1.6 TDI DSG Comfortline
VW Beetle 1.2 TFSI
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI
Audi A4 1.8 TFSI

ram1

Lainaa-kaksi kertaa ollut räntäsadetta ja kummallakin kerralla vakkari mykistynyt - eilen sentään alkoi toimia muutama kilometri tutkan putsauksen jälkeen

Eli tuossa ei pysty valitsemaan perusvakkaria adaptiivisen sijaan ajon aikana? Iso miinus olisi meikälle kyllä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Kilpi - 30.11.20 - klo:16:06
Reilut kolme tonnia ajettuna Leon ST Xcellence...

Autohan on ihan ok, mutta
-kaksi kertaa ollut räntäsadetta ja kummallakin kerralla vakkari mykistynyt - eilen sentään alkoi toimia muutama kilometri tutkan putsauksen jälkeen
- keyless access ei toimi kuin satunnaisesti (sen jälkeen, kun on ensin avannut takakontin)
- ajovalon pesimet puuttuu - olis pitänyt odottaa kaiketi ocua

Korvessa työtä tekevänä en pääse korjaamolle niiden aikataulujen mukaan kuukauteen, joten noiden ongelmien kanssa on elettävä toistaiseksi.

En voi olla kysymättä, että mitä odotat korjaamon tekevän ensimmäisen ja kolmannen probleeman kohdalla, kun viittaat monikossa yllä oleviin ongelmiin?

mikama83

Keyless access on alkanu temppuilemaan täälläkin. Oven saa kyllä lukkoon mutta ei ollenkaan auki. Onkohan tuohon joku kikka olemassa kun en äkkiä ohjeista semmosta löytäny.
Tämä tuli sen jälkeen kun auto oli tutkittavana ja sanottiin että avaimeen tehtiin joku päivitys.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Kilpi - 30.11.20 - klo:16:06
Reilut kolme tonnia ajettuna Leon ST Xcellence...

Autohan on ihan ok, mutta
-kaksi kertaa ollut räntäsadetta ja kummallakin kerralla vakkari mykistynyt - eilen sentään alkoi toimia muutama kilometri tutkan putsauksen jälkeen
- keyless access ei toimi kuin satunnaisesti (sen jälkeen, kun on ensin avannut takakontin)
- ajovalon pesimet puuttuu - olis pitänyt odottaa kaiketi ocua

Korvessa työtä tekevänä en pääse korjaamolle niiden aikataulujen mukaan kuukauteen, joten noiden ongelmien kanssa on elettävä toistaiseksi.

Käypäs kurkkaamassa tuolta Octavia-ketjun puolelta millaisia vikoja siellä on uuden Octavian kanssa. Olet päässyt vähällä. Siellä on sammuvia ajovaloja, keskusnäyttö pimeänä jne.  ::)

Skodalla on jo kamppis päällä, kun vikoja on sen verran runsaasti. Ilmeisesti kaikki liittyy enemmän tai vähemmän softaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.11.20 - klo:04:17
Mulle tee maistuu parhaalta alhaisissa nopeuksissa eli valojen molemmin puolin. On oikein näppärä kerätä punaista valoa lähestyttäessä sähköä akkuihin ja käyttää tuota kerättyä sähköä valoista lähdettäessä, kun auto hoitaa voimansiirron välitykset, moottorin valinnan ja muut rutiinit. Polttomoottorijarrutus on energian hukkaa ja itse tarvitsen vain valinnan vapaakytkintoiminnon ja regeneroinnin välillä. Automaatin ja hybridin yhdistelmällä tuo onnistuu kätevästi.

Nyt mulla on alla VW Gol, jossa ei ole automaattilaatikkoa tai mitään muutakaan varustetta. En saa mitään kiksejä moottorin puhdittomuudesta tai jatkuvasta tarpeesta hämmentää vaihteita. Etanoliakin palaa todella paljon, kun ohitukse tapahtuvat ylämäessä ja laatikosta pitää kaivaa täyskaasu ja 2. tai 3. vaihde, jos haluaa kuorma-autoista ohi. Automaatilla riittäisi, kun vain runnoisi kaasupolkmen tulipeltiä vasten.

Polttomoottorijarrutus on varsin hyvä mm. jyrkissä alamäissä. Silloin bensansyöttö katkeaa eikä kulutusta ole yhtään. Viime kesänä keski-Euroopassa olisi jarrut kuumentuneet vuoristossa, jos ei olisi voinut vauhtia tappaa moottorijarrutuksella. Rullata pitää siellä, missä se on mahdollista nopeuden nousematta laittomuuksiin.

Jos pitää kaivaa 2. vaihde ohitukseen, niin se ei kerro vaihteistosta mitään. Pelkästään sen, että auto on alitehoinen. Hienous piilee siinä, että sinä, ei tietokone, päätät mille vaihteella aloitat ohituksen ja milloin vedät seuraavan pykälän pesään. Vedätkö rajoittimelle vai väännön harjalla 3500 kierroksella. Se on ajamista, ei matkustajana oloa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mikama83

Tulipa sopivasti automyyjä vastaan ruokakaupassa ja kysyin tuosta oven aukaisusta kun se ei toimi. Mainitsi että Leoniin on nyt tulossa joku isompi päivityspaketti. Varmaan siitä kuulee lisää lähiaikoina.

Tuolle vakkarin pois tippumiselle ei oikein voi mitään, mutta todella helposti se häiriö tulee. Tänään lämpötila oli tasan nollassa ja ei edes paljoa ollu räntää ilmassa, niin parin minuutin jälkeen tippui front assist ja vakkari pois. Saisi olla lämmitys siinä tutkassa.

miz

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 30.11.20 - klo:19:36
Tulipa sopivasti automyyjä vastaan ruokakaupassa ja kysyin tuosta oven aukaisusta kun se ei toimi. Mainitsi että Leoniin on nyt tulossa joku isompi päivityspaketti. Varmaan siitä kuulee lisää lähiaikoina.

Tuolle vakkarin pois tippumiselle ei oikein voi mitään, mutta todella helposti se häiriö tulee. Tänään lämpötila oli tasan nollassa ja ei edes paljoa ollu räntää ilmassa, niin parin minuutin jälkeen tippui front assist ja vakkari pois. Saisi olla lämmitys siinä tutkassa.

Aikaisempaa kysyjää kompaten: saako tuota vakkaria käytettyä ilman tutkaa? Eli ihan vanhaan malliin vakionopeutta etäisyydestä välittämättä..

mikama83

Ei sitä saa toimimaan mitenkään jos tutka ei toimi. Tai en ainakaan minä ole saanu toimimaan että joku saa korjata jos tietää onko vaihtoehtoja.

Jos tutka ei toimi ja yrittää pistää vakkaria päälle tulee vain teksti "Ei tutkanäkymää"

Hego

Minä kun luulin et noi tutkalla toimivat ei olis niin herkkä sääolosuhteille.
Kokemusta löytyy Subarun eyesight järjestelmästä joka on toteutettu kahdella kameralla. Toimi yllättävän hyvin, tippui pois päältä vain jos oli tosi sakea lumisade ja silloinkin muuttui ns. normi vakkariksi. Outoa jos konsernin tuotteissa muuttuisi koko vakkari käyttökelvottomaksi. Täytyykin kaivaa käyttöohjeen pdf versio esiin...  ;D
Seat León ST PHEV Xcellence

M_M

Volkkarikonsernin valittu linja on se, että aktiivivakkaria ei voi muuttaa perinteiseksi, piste.

Nopeusrajoittimella kyllä korvaa aika hyvin vakkarin silloin kun keli estää tutkan toiminnan. Napauttaa siihen haluamansa vauhdin ja pitää vaan riittävästi kaasua painettuna. Vakkari olisi parempi, mutta kyllä tuon kanssa elämään pystyy.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 30.11.20 - klo:19:04
Polttomoottorijarrutus on varsin hyvä mm. jyrkissä alamäissä. Silloin bensansyöttö katkeaa eikä kulutusta ole yhtään. Viime kesänä keski-Euroopassa olisi jarrut kuumentuneet vuoristossa, jos ei olisi voinut vauhtia tappaa moottorijarrutuksella. Rullata pitää siellä, missä se on mahdollista nopeuden nousematta laittomuuksiin.

Jos pitää kaivaa 2. vaihde ohitukseen, niin se ei kerro vaihteistosta mitään. Pelkästään sen, että auto on alitehoinen. Hienous piilee siinä, että sinä, ei tietokone, päätät mille vaihteella aloitat ohituksen ja milloin vedät seuraavan pykälän pesään. Vedätkö rajoittimelle vai väännön harjalla 3500 kierroksella. Se on ajamista, ei matkustajana oloa.

Eipä sillä isoa väliä ole, onko alamäessä bensansyöttö katkaistu vai kone tyhjäkäynnillä. Paljon enemmän säästöä tulisi, kun automaattisesti sähkömoottori keräisi ylimääräistä potentiaalienergiaa talteen sähköksi akkuun.

En autossa kaipaa vähääkään mahdollisuutta vaihdella välityksiä. Mulle riittää mainiosti se, että säädän kiihtyvyyden sekä hidastaessa teen valinnan rullauksen  ja regeneroinnin välillä - näppärästi polkimilla mahollisimman vähin liikkein.

gunman

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 30.11.20 - klo:19:36
Tulipa sopivasti automyyjä vastaan ruokakaupassa ja kysyin tuosta oven aukaisusta kun se ei toimi. Mainitsi että Leoniin on nyt tulossa joku isompi päivityspaketti. Varmaan siitä kuulee lisää lähiaikoina.

Tuolle vakkarin pois tippumiselle ei oikein voi mitään, mutta todella helposti se häiriö tulee. Tänään lämpötila oli tasan nollassa ja ei edes paljoa ollu räntää ilmassa, niin parin minuutin jälkeen tippui front assist ja vakkari pois. Saisi olla lämmitys siinä tutkassa.

Pakko tulla sörkkimään ketjuun, joka ei varsinaisesti minulle kuulu. Perjantaina ostin Seat Atecan ns. kaikilla herkuilla, vuosimallia -17. Sen jälkeen en ole yhtäkään reissua ajanut siten, ettei tuota vakkarin ja front-assistin pois tippumista olisi tapahtunut. Ja perjantaista tähän päivään, ei reissuillani ole satanut tätä päivää lukuunottamatta mitään kiinteämpää. Aika surkea laitos, kun tutka lakkaa toimimasta jo tihkusateessa. Ja lämmitystä Seatilla ei siinä tutkassa taida olla tänäkään päivänä, sisarmerkeillä kommenteista päätellen kyllä. Tänään kun tutka lakkasi toimimasta, niin siinä oli sellainen parin millin kerros loskaa, joka piti ihan fyysisesti pyyhkäistä pois.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

tet

Lainaus käyttäjältä: gunman - 30.11.20 - klo:22:11
Pakko tulla sörkkimään ketjuun, joka ei varsinaisesti minulle kuulu. Perjantaina ostin Seat Atecan ns. kaikilla herkuilla, vuosimallia -17. Sen jälkeen en ole yhtäkään reissua ajanut siten, ettei tuota vakkarin ja front-assistin pois tippumista olisi tapahtunut. Ja perjantaista tähän päivään, ei reissuillani ole satanut tätä päivää lukuunottamatta mitään kiinteämpää. Aika surkea laitos, kun tutka lakkaa toimimasta jo tihkusateessa...

Jännä että noinkin vanha Ateca vielä kiukuttelee tuolla lailla. Reilut kolme vuotta ajelin Atecalla, ja sinä aikana tuo ongelma vaikutti esiintyvän kaiken aikaa harvemmin ja harvemmin. Tämä muutos toki vain vesisateella, räntäsateessa se kyllä pimeni vielä loppuaikoinakin. Mutta tosiaan ihan selvästi se kesti vanhemmiten selkeästi enemmän sadetta, en kyllä tiedä mistä johtui. Elektroniikan kalibrointi varmaan voi vanhetessaan muuttua sen verran, ettei enää kiukustu niin pienestä. Ja varmasti esim. auton vahaamisella on vaikutusta, että kerääntyykö siihen SEAT-logoon vesipisaroita, vai juoksevatko ne pois ennen kuin ehtivät aiheuttaa ongelmia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Octaviassa(3fl) ei vesisade tunnu häiritsevän tutkaa lainkaan, mutta räntäsateessa tämä on vanhaa mallia herkempi. Kaverin superbissa(fl) tuntuu vesisateellakin tippuvan vakkari päältä. Se vanhan mallinen tutka oli parempi siinä kilven alapuolella, kun ei ollut sitä suojaa siinä päällä, mutta sepä ei sitten tunnistanut kävelijöitä ym., eli oli tyhmempi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Yaffa0

Nykyisessä Leonissa (vm. 2017) tuo tutka on aika alhaalla ja hieman syvennyksessä. Se on toiminut kyllä tosi hyvin, jopa lumisateessa. Nyt vaikuttaa, että uudemmassa mallissa (joka tulossa itsellekin ensi vuonna) tuo tutka on hieman ulompana. Se on edelleen kyllä alhaalla, mutta ei syvennyksessä kuten nykyisessä mallissa.

Eli vaikuttaa, että Suomen ja pohjolan olot ovat vähän unohtuneet Espanjan pojilta, vaikka Youtuben videoiden mukaan ovatkin olleet Suomen Ivalossa ja Marokin aavikolla testaamassa lumi- ja hiekkamyrskyssä apulaitteiden ja ilmastoinnin/ilmanvaihdon toimintaa.

Perheen toinen auto, Skoda Fabia v. 2015, sisältää vain Front Assistin. Siitä tulee paljon useammin varoituksia sen kytkeytymisestä pois, kuin nykyisestä Leonista.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mikama83

Mulla tulee myös usein ilmoitus jossa lukee "front assist käytössä rajoitetusti" ja se ei vaikuta vakkariin, mutta en tiedä mitä se ilmoitus sitten käytännössä tarkoittaa. Aamulla huomasin että bensatankin luukun aukaisu toimii näillä keleillä yhtä huonosti kuin mk7 golffeissa. Kuumalla vedellä sain luukun auki  ::)

mipefin

Eilen lakkasi Seat Connect yhdistämästä autoon... Tosin taitaa olla VW:n servereiden päässä vikaa, kun Superb IV:n ketjussa on juuri äskettäin moni sanonut että heillä lakkasi eilen toimimasta: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43872.1590

Eipä tuo muuten kauheasti haittaisi, mutta lämmitystä olisi kiva ohjata muutenkin kuin suoraan autosta.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

mikama83

Huollosta soitettiin ja parin viikon päästä on seuraava aika sinne. Ohjeita tullu liittyen sähköjärjestelmän häiriöihin ja tuohon front assist sekoiluun. Myös samalla selvitetään mikä tuota oven lukituksen avausta vaivaa kun ei tunnista kättä.

Töiden jälkeen kokeilin apukuskin ovea ja siinä toimi avaus ja sen jälkeen myös kuskin ovessa,mutta taas myöhemmin ei kummassakaan ovessa tapahtunu mitään paitsi että lukkoon kyllä saa.

Aanaa

Saksan palstalla puhuivat että olisi tulossa päivitys tuohon Kessy-ongelmaan, sielläkään eivät ovet aukea.

Thulella näyttäisi olevan kattotelineiden konfiguraattorissa Sportstourer 2021, samat kattotelineet kuin aiempaan Leonin farkkuun näyttäisivät käyvän. Eli valinnanvaraa on.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Aanaa - 02.12.20 - klo:14:56
Saksan palstalla puhuivat että olisi tulossa päivitys tuohon Kessy-ongelmaan, sielläkään eivät ovet aukea.

Thulella näyttäisi olevan kattotelineiden konfiguraattorissa Sportstourer 2021, samat kattotelineet kuin aiempaan Leonin farkkuun näyttäisivät käyvän. Eli valinnanvaraa on.

Kyllä, 5F mallin kattotelineet käyvät uuteenkin (ST malli) sellaisenaan. Seat myyjäkin sen vahvisti. Itsellä siirtyvät jo kolmanteen autoon eteenpäin. Thulen telineisiinhän saa myös sovitekappaleita, jos muista automerkeistä tai malleista uuteen Leoniin siirtyy.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy