Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

suurlohi

Ensimmäinen uusi auto tilattu, Seat Leon Phev Xcellence-varustelulla. Saa nähdä millainen puujäljitelmä on livenä, mutta itse tykkäsin penkeistä ja valkoisista tikkauksista enemmän vrt. FR. Kuuluisia makuasioita ::)

Millaisia toimitusaikoja olette saaneet? Mulle myyjä uumoili että menee ensi vuodelle toimitus.

ToAkPa

Mulle laittoi tilaussopimukseen helmikuun 2021 ja sanoi ettei pessimisti pety koskaan. Sanoi että hyvällä tuurilla tulee vuoden vaihteessa. Lupasi ilmoittaa heti kun saa lisätietoja toimitusajasta.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Hego

Xcellence tännekin tulossa, tykkäsin kans enemmän niistä penkeistä... skandinaavisempi fiilis niissä.  ;D Maku asioita. Se puujäljitelmä oli mun mielestä livenä ihan ok. Mulle tuli papereihin toimitusaikaarvioksi Joulukuun puoliväli. Tilattu Heinäkuun lopussa. Jää nähtäväksi, otin siihen koukun niin sillä kans joku vaikutus valmistusajankohtaan.
Seat León ST PHEV Xcellence

miz

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 17.08.20 - klo:19:54
Kaksi tarjousta joilla samat hinnat ja tonnin alennus joka oli voimassa 16.8. asti. Toinen Helsingistä ja toinen Lohjalta. Lohjan tarjouksessa vaihdokkia oli arvostettu 2500 euroa paremmi. Eli en usko että listahinnoista tingitään, mutta vaihdokin arvostuksella tehdään sitten parempi tarjous.

Samat sanat. Itse sain parhaan tarjouksen Porista, Lohjalta melko lähelle. Vantaalta selkeästi surkein tarjous. Sekä vaihtoautosta että rahoituksesta.
Vaihdokista hyvittivät enemmän (luovutus vuodenvaihteen paikkeilla) kuin olisi saanut nyt myymällä suoraan. Lähtöhinta uudelle autolle oli kaikissa paikoissa käytännössä sama.

mikama83

,,sken tein toisen koeajon ja nyt oli farkkumalli jollainen tulee myös minulle. Kiinnitin huomiota kun jossain moitittu rengasmelua, mutta kyllä on hiljainen auto verrattuna 5F korimallin farkkuun.

Näytön toiminnot tuli jo melkein vanhasta muistista kun yhden koeajon tehny aikaisemmin. ,,änentoisto ei ollu hyvä mutta omaan autoon tulee onneksi Beats audio :)

ToAkPa

Mitkä talvirenkaat, nasta- vai kitkarenkaat, tilasitte uuteen Leoniin? Itse tilasin nastarenkaat.

Nyt kun katsoin Kaara tv:n toimittajan videon uuden Leonin koeajosta, hän mainitsi että rengasäänet kuuluvat muidenkin VAG konsernin autojen tapaa sisälle. Itse en kesärenkailla koeajaessani pannut merkille että rengasäänet olisivat kuluneet sisälle merkittävästi. Video pani kuitenkin mietityttämään pitäisikö vaihtaa tilauksen nastarenkaat kitkarenkaisiin.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

mikama83

Ite ostin jo keväällä erikseen 16" MAK vanteet 205/55 Hankookin nastoilla. Samanlaiset nastat ollu yhdessä autossa ja ei äänekkäimmästä päästä. Säästi muistaakseni ainakin yli 600, kun osti nuo erikseen. Autoliikkeiden rengashinnat ihan älyttömiä jos ei satu olemaan joku kampanja päällä.

Hego

Kitkat meinaan hommata PHEV:iin, ei pysty nastojen ropinaa kuuntelee kun ajelee sähköllä. Rengasliikkeestä taidan hommaa kun noi autoliikkeiden hinnat on aika suolaisia rengaspaketeille.
Seat León ST PHEV Xcellence

Vekkula

Mulla olis 2018 Leonista jääneet 16" originaalialuvanteet, pari tonnia ajetut naarmuttomat edullisesti jos joku kaipailee vaikka talvirenkaita varten.
Ja toki päälläolevat Michelin Energy Saverit on myös kaupan mutta pelkät vanteetkin lähtee halukkaalle.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Le.ON

Kitkoilla koko autoikäni ajellut ja kitkoilla ajelen jatkossakin. Otin autoon oston yhteydessä Nokian Hakkapelitta R3:t ja 17" alkuperäisvanteet. Tarvikevanteilla ja itse ostettuna olisi varmasti muutaman satasen voinut säästää, mutta jotenkin mieli teki ostaa alkuperäisvanteet talvirenkaisiinkin eikä se muutama satanen sitten enää 37k, autossa laittanut pihistelemään.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 20.08.20 - klo:15:40
Tarvikevanteilla ja itse ostettuna olisi varmasti muutaman satasen voinut säästää, mutta jotenkin mieli teki ostaa alkuperäisvanteet talvirenkaisiinkin eikä se muutama satanen sitten enää 37k, autossa laittanut pihistelemään.

Samaa mieltä. Ex. Cupran talvirenkaisiin tuli pihisteltyä tarvikevanteet ja kyllähän ne harmitti muuten hienossa autossa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 20.08.20 - klo:15:40
Kitkoilla koko autoikäni ajellut ja kitkoilla ajelen jatkossakin. Otin autoon oston yhteydessä Nokian Hakkapelitta R3:t ja 17" alkuperäisvanteet. Tarvikevanteilla ja itse ostettuna olisi varmasti muutaman satasen voinut säästää, mutta jotenkin mieli teki ostaa alkuperäisvanteet talvirenkaisiinkin eikä se muutama satanen sitten enää 37k, autossa laittanut pihistelemään.

Samoin. Ekat 15 Vuotta ajoin nastoilla, mutta viimeiset kolme autoa, mukaanlukien molemmat Leonit kitkoilla, eikä paluuta nastoihin ole. Auto hiljenee aina talveksi merkittävästi kun vaihtaa 18” vanteilla olevat kesäpyörät 16” kitkoihin. Kannattaa kokeilla. Jos uusi Leon on muuten hiljainen auto, niin turhaa sitä (ja teitä) on mennä nastoilla pilaamaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ksuuk

Kysymys oli - " Mitkä talvirenkaat, nasta- vai kitkarenkaat, tilasitte uuteen Leoniin?"

Ja kaikki vastaukset puhuu vaan toisten muista kokemuksista, mutta ei yhtään suoranaista vastausta.

Joten pysykää aiheessa ja jaarittelu menköön aiheeseen -
"Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat" ( https://www.vagarena.fi/index.php?topic=30573.2040 )

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 21.08.20 - klo:02:19
Kysymys oli - " Mitkä talvirenkaat, nasta- vai kitkarenkaat, tilasitte uuteen Leoniin?"

Ja kaikki vastaukset puhuu vaan toisten muista kokemuksista, mutta ei yhtään suoranaista vastausta.
Mistä nyt hiertää? Kuusi viestiä oli tullut tuon kysymyksen jälkeen, joista kolmessa oli suora vastaus. Kai tässä topicissa saa kuitenkin spekuloida muutenkin asiaa, eikä vain vastailla toisten kysymyksiin.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 21.08.20 - klo:03:44
Mistä nyt hiertää? Kuusi viestiä oli tullut tuon kysymyksen jälkeen, joista kolmessa oli suora vastaus. Kai tässä topicissa saa kuitenkin spekuloida muutenkin asiaa, eikä vain vastailla toisten kysymyksiin.


Eihän yksikään vastanneista ole tilannut uuta Seat Leon 2020 -a ja tämä kitka/nasta kysymys on loputon jauhaminen... :).

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 21.08.20 - klo:04:06

Eihän yksikään vastanneista ole tilannut uuta Seat Leon 2020 -a ja tämä kitka/nasta kysymys on loputon jauhaminen... :).
Eikö täällä nimenomaan porukka ole tilannut autoa? Itse ainakin tilannut ja valitsin kitkarenkaat.

mikama83

Joo tasan kuukauden päästä pitäisi olla oman farkku Leonin luovutus jos nyt ajoissa saapuu Suomeen. Kyseessä siis 1.5eTSI.
Sen kyllä ymmärrän että jos on tuo eHybrid, niin ei ota nastarenkaita :)

ToAkPa

Autoliike ehdotti minulle saksalaisia 17" tarvikevanteita, joihin päädyin koska Seatin valikoimasta ei löytynyt saman tyylisiä kuin FR:n 18" alkuperäisvanteet. Olivat myös Seatin vanteita edullisemmat.

Taidan vaihdattaa kitkarenkaisiin, koska sähköllä ajon hiljaisuus ja nastarenkaiden äänet eivät kyllä oikein sovi yhteen. Kiitos kommenteista.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Hanksi

Kävin itsekin koeajamassa FR farkun pari viikkoa sitten. Omaan makuun FRn alusta on aivan liian kova, eivätkä dcc:n säädöt muuttaneet sitä käytännössä miksikään. Melun jokainen kokee eri tavalla, mutta en kokenut tätä millään mittapuulla hiljaiseksi. Esimerkiksi uusi Octavia tuntui paljon hiljaisemmalta ja mukavammalta autolta.

Sääli sinänsä, sillä vaikka Leon on tyylikäs ja PHEVn hinta houkutteli ei tästä ole minulle autoksi. Katse kääntyy siis kohti Octaviaa tai jotain konsernin ulkopuolista merkkiä.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Hego

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 21.08.20 - klo:09:02
Kävin itsekin koeajamassa FR farkun pari viikkoa sitten. Omaan makuun FRn alusta on aivan liian kova, eivätkä dcc:n säädöt muuttaneet sitä käytännössä miksikään. Melun jokainen kokee eri tavalla, mutta en kokenut tätä millään mittapuulla hiljaiseksi. Esimerkiksi uusi Octavia tuntui paljon hiljaisemmalta ja mukavammalta autolta.

Sääli sinänsä, sillä vaikka Leon on tyylikäs ja PHEVn hinta houkutteli ei tästä ole minulle autoksi. Katse kääntyy siis kohti Octaviaa tai jotain konsernin ulkopuolista merkkiä.


Melun suhteen varmasti jokainen kokee sen eri tavalla eikä FR mallin 18" matalat renkaat ja kovempi alusta siinä ainakaan jeesaa. PHEV mallissaan on sitten erilainen alusta muutenkin kun lähtökohtaisesti painavampi tekniikka ja takajousitus on toteutettu eri tavalla kuin noissa 1.5eTSI malleissa. Joten suoraan ei ehkä pysy PHEV mallia vertaamaan nyt koeajossa oleviin 1.5eTSI malleihin alustan osalta.

Itse pähkäilin pitkään ottaisko DCC:n mukaan pakettiin vai ei... päädyin sitten kuitenkin ihan perus alustaan.

Seat León ST PHEV Xcellence

Daatta

Jos FR sporttialusta 18" kumeilla on liian kova, niin löytyyhän sieltä Style 16" ja Xcellence 17" pyörillä ilman sportti-alustaa. DCC ei tee ihmeitä, mutta yllättävän mukava tuo Cuprakin on ajella.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.08.20 - klo:13:47
Jos FR sporttialusta 18" kumeilla on liian kova, niin löytyyhän sieltä Style 16" ja Xcellence 17" pyörillä ilman sportti-alustaa. DCC ei tee ihmeitä, mutta yllättävän mukava tuo Cuprakin on ajella.

Oli octavia 3 vakio sportti-alusta myös ihan järkyttävä kun sen uutena ostin. Eibachia kun laitoin alle niin on paljon parempi kuin aikaisemmin, mutta ei ollenkaan pintakova.
Aavistuksen parempi se sportti oli kuin normaalialusta, sillä se vasta hirveää kuraa oli. Alkuperäiset jouset on jotain halvinta huttua skodassa ja seatissa.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 21.08.20 - klo:09:02
Kävin itsekin koeajamassa FR farkun pari viikkoa sitten. Omaan makuun FRn alusta on aivan liian kova, eivätkä dcc:n säädöt muuttaneet sitä käytännössä miksikään. Melun jokainen kokee eri tavalla, mutta en kokenut tätä millään mittapuulla hiljaiseksi. Esimerkiksi uusi Octavia tuntui paljon hiljaisemmalta ja mukavammalta autolta.

Sääli sinänsä, sillä vaikka Leon on tyylikäs ja PHEVn hinta houkutteli ei tästä ole minulle autoksi. Katse kääntyy siis kohti Octaviaa tai jotain konsernin ulkopuolista merkkiä.

Hinnastossahan on suoraan ratkaisu tuohon: "Urheilullinen FR-jousitus (ei PHEV-versiossa)" ;)

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 21.08.20 - klo:08:50
Autoliike ehdotti minulle saksalaisia 17" tarvikevanteita, joihin päädyin koska Seatin valikoimasta ei löytynyt saman tyylisiä kuin FR:n 18" alkuperäisvanteet. Olivat myös Seatin vanteita edullisemmat.

Taidan vaihdattaa kitkarenkaisiin, koska sähköllä ajon hiljaisuus ja nastarenkaiden äänet eivät kyllä oikein sovi yhteen. Kiitos kommenteista.


Minkänäköiset on tulossa? Itselläkin pitäisi talvivanteet ja -renkaat hankkia. Kaipa tuli auton hinnasta väännettyä tarpeeksi, kun myyjä ei edes yrittänyt myydä talvirenkaita kylkeen  :D Nykyisessä autossa CSP 13:t 16-tuumaisena, mietin että pitäisikö sellaiset laittaa 17":na kun ei ole oikein vielä muuta miellyttävää tyyliä löytynyt.


-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 22.08.20 - klo:02:33
Hinnastossahan on suoraan ratkaisu tuohon: "Urheilullinen FR-jousitus (ei PHEV-versiossa)" ;)

Minkänäköiset on tulossa? Itselläkin pitäisi talvivanteet ja -renkaat hankkia. Kaipa tuli auton hinnasta väännettyä tarpeeksi, kun myyjä ei edes yrittänyt myydä talvirenkaita kylkeen  :D Nykyisessä autossa CSP 13:t 16-tuumaisena, mietin että pitäisikö sellaiset laittaa 17":na kun ei ole oikein vielä muuta miellyttävää tyyliä löytynyt.



Minulle on tulossa juuri nuo 17" CSP 13 vanteet tummana.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

ToAkPa

Oletteko ajatelleet toteuttaa uuteen Leoniin ruostesuojausta? Jos olette niin minkä tasoisen? Finikorin vaihtoehdot ovat laajimmasta pienimpään Tupla-, Täys- ja Lisäturva.

Entä ruostesuojauksen yhteydessä lisä-äänieristystä? Laaja vai suppea äänieristys?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 24.08.20 - klo:12:26
Oletteko ajatelleet toteuttaa uuteen Leoniin ruostesuojausta? Jos olette niin minkä tasoisen? Finikorin vaihtoehdot ovat laajimmasta pienimpään Tupla-, Täys- ja Lisäturva.

Entä ruostesuojauksen yhteydessä lisä-äänieristystä? Laaja vai suppea äänieristys?

Koska yleensä ruostuminen alkaa ulkokautta, paikoista, joita ei pystyy suojamaan niin en ole koskaan yhteenkään auton tilannut ruostesuojausta.

Kerran, vuosia sitten yhteen projektiautoon, tuli tilattua lisä-äänieristystä, mutta ei enää yhteenkään uuteen auton, koska muovien purkamisen/kokoamisen jälkeen vasta se natina alkaa ja helpompi on osta uudet ja hiljaiset renkaat ja/tai vääntää radiota kovemmalle.

Nifa

Noista pohjaan tehtävistä ääneneristysmassauksista on aika turha maksaa ja varsinkaan lisää. Noissa uusissa MQB:ssä on varmaan ne samat vikakohdat kuin noissa aikaisemmassakin (b-pilarin aukko, takapenkin alunen ja farkuissa vararenkaan kotelon ympäristö) ja ne saa jo 100e materiaaleilla ja muutaman tunnin työllä korjattua siedettävälle tasolle. Jos et ite uskalla, niin aja se jonkun harrastajan pihaan, niin saat sen muutamalla satkulla :P Mulla oli oma tehdasuusi auto aikoinaan 2 vk ajossa, ennenkuin oli jo puolet sisustuksesta purettu auki.

Lisäksi tässä edeltävässä sukupolvessa sai myös vähän suhinoita vaimennettua pohjasta lisäämällä eco-mallien muovisuojia. Uusissa MQB:ssä pitäisi olla co2 päästöjen vähentämisen vuoksi lisäksi paremmat suojat pohjassa kuin aikaisemmassa, että en oikein näe syytä lätkiä sinne alle muhimaan massoja ja sitten takaisin suojat päälle. (Itse tilasin jo noitten uusien mallin muovisuojia omaani).
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 24.08.20 - klo:12:26
Oletteko ajatelleet toteuttaa uuteen Leoniin ruostesuojausta? Jos olette niin minkä tasoisen? Finikorin vaihtoehdot ovat laajimmasta pienimpään Tupla-, Täys- ja Lisäturva.

Entä ruostesuojauksen yhteydessä lisä-äänieristystä? Laaja vai suppea äänieristys?

En suojaisi mitenkään. Oletan tässä, että peset autosi vähintään kerran kuussa ja talvikaudella viikoittain tai edes joka toinen viikko. Minulla on ollut nyt kaksi 5F Leonia peräkkäin, joista molemmat ovat seisoneet taivasalla 24/7. Molempien alle on päässyt kurkkamaan 3-vuotiskatsastuksessa eikä ruostetta ole ollut kummassakaan. Olen toki vahannut autot vähintään kaksi kertaa vuodessa (keväisin ja syksyisin, joskus useamminkin).

Leon on saanut Ruotsalaisen ViBilägare:n testissä varsin hyvät arvosanat ruostesuojauksesta (alla linkki kaikkiin Seatin malleihin):

https://www.vibilagare.se/alltom/seat?section=56

Mutta Leonista todetaan yhteenvedossa erityisesti: Väl tätade skarvar, PVC-skydd och rostfria detaljer ger Seat Leon bra betyg i rosttestet.

Siitä jokainen kouluruotsilla suomentamaan  ;D
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.08.20 - klo:16:53
En suojaisi mitenkään. Oletan tässä, että peset autosi vähintään kerran kuussa ja talvikaudella viikoittain tai edes joka toinen viikko. Minulla on ollut nyt kaksi 5F Leonia peräkkäin, joista molemmat ovat seisoneet taivasalla 24/7. Molempien alle on päässyt kurkkamaan 3-vuotiskatsastuksessa eikä ruostetta ole ollut kummassakaan. Olen toki vahannut autot vähintään kaksi kertaa vuodessa (keväisin ja syksyisin, joskus useamminkin).


Minulla on nyt kaksi Leon 5F -ia, ST ja 5D ja kuten myös edellisiä autoja, en pese/vaha niitä koskaan (mutta ei ne mitenkään likaiset ole kuitenkin, kun sade ja lumi auttaa) ja ne ei kuitenaan ole ruosteessa ollut vaikka on taivasalla 24/7.

Dravenholm

Lainaus käyttäjältä: epuzki - 17.08.20 - klo:08:27
Millaisia tarjouksia oöette phevistä saaneet? Saako listahimmasta vielä tingattua

Sain tarjouksen Leon ST FR PHEVistä, reilu 5000 EUR lisävarusteilla aika tarkalleen 40000 EUR.

Vaihdossa Leon ST FR 1.4 ACT DSG 2016, ajettu 24000 km, lisävarusteina suurin piirtein kaikki panoraamalasikatosta ja Webastosta alkaen + kattavin ruostesuojaus ja Ceramic Pro 9H + Light + Rain + kahdet renkaat Ceramic Pro -käsitellyin Bolan vantein, arvotettu 17000 EUR.

Kyllähän Seatin hinnasta tietysti neljässä vuodessa reilusti yli puolet lähtee niukasti ajettunakin, mutta jätin silti tarttumatta tarjoukseen. Suurimpana syynä koeajo hatchback-FR:llä. Oli autossa toki jotain mistä pidinkin: DSG-lagin puuttuminen liikkeellelähdöissä, ratinlämmitys ja tumma sisäkaton ja A-pilareiden verhoilu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy