Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

jsx

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 06.07.20 - klo:17:55
Led matriisi valot jotka mukauttavat valokeilaa ja joissa on kaukovaloavustin on ollut kaksijakoinen jutska. Itselle Passat GTEssä tuo on ihan huippu varuste pitkää taivalta ajaessa, tehoakin riittää, mutta paljon tulee vastaan autoja jotka ilmeisesti häikäistyvät.  siihen malliin talvella pimeällä on ollut pitkien vilauttelijoita vastaantulijoissa. Ei sitten tunnu itsestä niin mukavalta kun suuri osa vastaantulijoista häkäistyy, sitä käy välillä jaakopin painia että heittäisikö valot automaatilta manuaalille ja vetelisi viiksestä lyhyttä ja pitkää.
Mulla on osin vastaavat kokemukset A3:sen matrixeistä. En tosin muista että olisi poutasäällä koskaan vastaantulijat vilkutelleet valoja, mutta sateella tai lumisateella kylläkin jokusen kerran. Sadepisaroiden heijastukset (joko valoista tai kameran linssiltä?) taitaa olla vaikeaa tulkittavaa automatiikalle. Oon itsekin ainakin kovemmalla sateella vaihtanut valot suoraan manuaalille.

LED-ajovalot kyllä voivat näyttää itsessään kirkkaalta lyhyilläkin, joten voihan olla että osa vilkauttaa valoja ihan vaan kun ei näy sellaista selkeää pitkiltä lyhyille vaihtoa? Yleisesti ottaen nuo kyllä on olleet mun mielestä hyvät ainakin Uudenmaan maanteillä ja moottoriteillä, missä muuta liikennettä aina riittää. Toisaalta mulla on rajoitettu otanta pimeiden ajokilometrien suhteen, kun työmatkakin on valaistuilla teillä. Hyvyydestä huolimatta en siis olisi omaan käyttöön noista kyllä valmis paljoa extraa maksamaan (Audissa kuului hintaan...)
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

miz

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 06.07.20 - klo:19:17
Uudessa Seat Leonissa on jonkinlainen Connected palvelu, mutta sen toimivuudesta Suomessa ei ole mitään takeita. Hintaa on kuulemma 135 euroa/vuosi.

Meinaatko että Suomessa internet kuuluu huonommin kuin muualla maailmassa, siksi ei ole takeita? Vaiko autot blokataan verkosta jos on suomen kilvissä? NMT ja ARP takaisin, ne vasta oli hyviä ja toimivia. Ihme itkemistä kaikesta.

Sen toimintavarmuuden varmaan näkee sitten kun on nämä uudet Leonit käytössä. Toivottavasti on isoimmat ongelmat korjattu pikkuhiljaa konsernin palveluissa.
Ainakin FR ja Xcellencessä nuo kaikki paketit tulee vuodeksi maksutta, sen jälkeen reilu 80 eur / 2 vuotta.

Karttojen päivitys taitaa olla tuo mainitsemasi 135.

Ei ole pakko maksaa ja käyttää Ekan vuoden jälkeen jollei halua.

passo_s

Tuo että tulee vuodeksi maksutta, tarkalleen ottaen sisältyy ensin auton hintaan. Weconnect ei Passat GTEssä toiminut aluksi ollenkaan, se todettiin riittäväksi syyksi kaupan purkuun. Lopulta lasketin hyvityksen koska kyseessä on työsuhdeauto ja en sitten muutakaan vaihtoehtoa jaksanut tilalle säätää.

Antore

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 06.07.20 - klo:11:10
mitä riskeeraamista tuossa on, ratkaisu tulee emokonsernista ja sillä selvä.
vai ajattelitko että seat saa itse rankentaa oman info systeeminsa nappuilla ?

itse en miellä kyllä seatia mihinkään nuorten ryhmään, kuitenkin sellaisessa hintaluokassa ollaan ettei ensi auton ostajilla sellaisia rahoja ole.

Kyllähän Seat on konsernin merkeistä brändätty juurikin nuoremmalle kohderyhmälle ja mitä tulee nappulattomuuteen, niin ehkä se tosiaan on konsernin taholta pakotettu juttu. Ja ehkä tällä linjauksella yritetään differoida Audia nykyistä selkeämmällä erolla 'paremmaksi merkiksi' vs. VW, Seat ja Skoda.
t. Napit on premiumia.

passo_s

Superb ja Passat Plugarit ja MIB3 järjestelmä. Täynnä bugeja ja tingel tangelia joka ei toimi. Tätä Leon ketjua seuraan mielenkiinnolla kuinka sen infotainment lähtee toimimaan. Mikäli Leoniin saa kuljettaja profiilit teoriassa linkitettyä auton kahteen avaimeen, mielenkiintoista tietää miten onnistuu käytännössä.  Kaupan purusta kun keskustelin Passatin weconnectin takia, en ollut ainoa asiakas joka moista puuhasi.

Epes

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.07.20 - klo:15:17
Maahantuojan vahvistus:
Vakiona 550 lumemin tehoiset Ledit ja PXX paketin mukana nousee teho 950 lumeniin.
Ei ole matriisit.

Saman kuulin kaverilta joka myy Seattia ja on konserninsa ”Seat-tietäjä”. LED paketin valot ovat lumenien määrältään noin tuplaten tehokkaammat kuin vakiot mutta eivät ole matrixit. Tupla lumenit, ehkä sen jotenkin huomaa mutta ei missään nimessä keilan pituus tuplaannu. Jos pitkillä tulee 20m lisää kantamaa ja vähän leveämpi keila niin hyvä on.

passo_s

Ei se Leonin infotaiment minusta MIB3 ole, mikäli on samaa sydeemiä kuin uudessa golffissa. Paras puoli näissä on se että CarPlay tuli. Enkä purkanut kauppaa, siihen annettiin mahdollisuus. Voi olla että työsuhdeautoilijana kaupan purku on helpompaa.

passo_s

Kovin on eri näköinen. Mutta ok, MIB 3 se sitten on.

zsi

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.07.20 - klo:18:01
Kuten Passo_S täällä jo kirjoittelikin, niin oma kokemus sanoo myös, että ainoa kunnolla Suomea kuunteleva ääniohjaus on tällä hetkellä Applen Carplay (Siri). Kaikki muut toimivat vähän sinne päin. Olihan tässä nykyisessä 5F - Leonissakin ääniohjaus ja englantia se kuuntelee jotenkuten, mutta Applen Carplaytä tulee käytettyä pelkästään. Sama pätee varmaan uuteenkin Leoniin. Eli jos puhelin on kiinni autossa ja autolle puhut ratin puhenappia painamalla, niin kumpi tekoälyistä vastaa: Apple vai Leon? Ja jotenkin se Carplay on kuintenkin parempi kuin auton oma järjestelmä. Siellä on monta eri karttapalvelua tarjolla (Apple, Google maps, Waze, jne..), Spotify, äänikirjat jne...
Leoniin sisältyy Amazonin Alexa. Ratin puhenapin voi asetuksissa valita kutsumaan joko auton omaa tekoälyä tai Amazonin Alexaa. Leonin Alexa vaatii toimiakseen kuitenkin ensin Seat:in Media Control app:in lataamisen (Android tai Apple). Jos kotona on käytössä Alexa, on aika kätevää, että autokin on saman tekoälyn piirissä. Suomea ei Alexakaan vielä ymmärrä, mutta lienee tulossa.

miz

Lainaus käyttäjältä: Epes - 06.07.20 - klo:23:34
Saman kuulin kaverilta joka myy Seattia ja on konserninsa ”Seat-tietäjä”. LED paketin valot ovat lumenien määrältään noin tuplaten tehokkaammat kuin vakiot mutta eivät ole matrixit. Tupla lumenit, ehkä sen jotenkin huomaa mutta ei missään nimessä keilan pituus tuplaannu. Jos pitkillä tulee 20m lisää kantamaa ja vähän leveämpi keila niin hyvä on.

Ei varmasti tuplaannukkaan, 2016 ledeihin verrattuna toivoisin lisää tehoja nimenomaan lähivaloihin. Niilläkin pitkien kanssa voi elää, mutta varsinkin märällä lähivalot on liian tehottomat ja kantamaltaan lyhyet.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.07.20 - klo:08:47
Ei varmasti tuplaannukkaan, 2016 ledeihin verrattuna toivoisin lisää tehoja nimenomaan lähivaloihin. Niilläkin pitkien kanssa voi elää, mutta varsinkin märällä lähivalot on liian tehottomat ja kantamaltaan lyhyet.

Oletko kokeilut säätä valoja korkeammalle? Ainakin minun autoissa yksi täyskierros säätönappia ulospäin auttoi paljon.

miz

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 07.07.20 - klo:09:52
Oletko kokeilut säätä valoja korkeammalle? Ainakin minun autoissa yksi täyskierros säätönappia ulospäin auttoi paljon.
Sekä huollon että katsastuksen mukaan on kaikki oikein säädetty. En ole viitsinyt lähteä näppituntumalla häikäisemään ketään.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.07.20 - klo:09:55
Sekä huollon että katsastuksen mukaan on kaikki oikein säädetty. En ole viitsinyt lähteä näppituntumalla häikäisemään ketään.

Jostain kumman syystä huolto/tehdas säätä ne liian matalalle ja sitten valokeila loppuu kuin seinään, itse (kuten tässäkin foorumissa monet muut) muutin säätöjä ja on huomattavasti parempi tulos/valokeila ja katsastus eikä huolto eikä vastaantulevat ole huomauttaneet mitään.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.07.20 - klo:08:47
Ei varmasti tuplaannukkaan, 2016 ledeihin verrattuna toivoisin lisää tehoja nimenomaan lähivaloihin. Niilläkin pitkien kanssa voi elää, mutta varsinkin märällä lähivalot on liian tehottomat ja kantamaltaan lyhyet.

Kieltämättä ne 2016 valot olivat vielä aika vaatimattomat, ne paranivat selvästi 2017 faceliftiin. Mulla oli tuollainen Leon ST 2017 ledeillä ja tein sille itsekin kuten tuossa on ehdotettu, ruuvasin valoja säädöstä kierroksen(ristipääruuvi, vastapäivään) ylöspäin eikä kukaan vilkutellut minullekaan.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

miz

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 07.07.20 - klo:11:04
Kieltämättä ne 2016 valot olivat vielä aika vaatimattomat, ne paranivat selvästi 2017 faceliftiin. Mulla oli tuollainen Leon ST 2017 ledeillä ja tein sille itsekin kuten tuossa on ehdotettu, ruuvasin valoja säädöstä kierroksen(ristipääruuvi, vastapäivään) ylöspäin eikä kukaan vilkutellut minullekaan.

Dänks, otin vajaan kierroksen ylös molemmin puolin.

passo_s

Onko Leonin hybridin toim ajasta tietoa ? Vaikka se minua ressaa kovin että Octaviaa ja Leonia joutuu kosketusnäytöltä hipelöimään tai holaa huutamaan että lämpöä saa säädettyä , karua faktaa on että mun pitää down greidata Passat GTEstä. Passat GTE 47 k, ja esim Leon hybrid riittää ihan hyvin, lienee edullinenkin.

miz

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 07.07.20 - klo:18:45
Onko Leonin hybridin toim ajasta tietoa ? Vaikka se minua ressaa kovin että Octaviaa ja Leonia joutuu kosketusnäytöltä hipelöimään tai holaa huutamaan että lämpöä saa säädettyä , karua faktaa on että mun pitää down greidata Passat GTEstä. Passat GTE 47 k, ja esim Leon hybrid riittää ihan hyvin, lienee edullinenkin.

1/21 näyttäisi olevan omassa ennuste. On jossain varatussa kiintiössä mukana kun tilauspäivä on papereissa toukokuun puolella.
Ilmeisesti maaliskuuta alkaa olemaan jollei saa noista ”kiintiöautoista” toimitusta.
Muutamilla lisävarusteilla n.37 k Eur, onhan siinä hintaeroa Passattiin.


passo_s

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.07.20 - klo:19:15
1/21 näyttäisi olevan omassa ennuste. On jossain varatussa kiintiössä mukana kun tilauspäivä on papereissa toukokuun puolella.
Ilmeisesti maaliskuuta alkaa olemaan jollei saa noista ”kiintiöautoista” toimitusta.
Muutamilla lisävarusteilla n.37 k Eur, onhan siinä hintaeroa Passattiin.
Joo, houkuttava 10 k,, se tuntuu jo työsuhdeautosta aiheutuvassa verotuksessa.ajoissa pitää näemmä tilata.

ksuuk

#558
Kävin tutustumassa FR malliin. Tykkäsin siitä, että vesipullot mahtuu nyt pysty asennossa ovihyllyihin. Muuten tuntuu, että uuden auton pääidea on säästäminen joka paikassa. Pikkuasioissa sen huomaa, esimerkiksi ovenrajoittimen kumitiivistettä, valokatkaisimen alhaalla oleva hyllyä, roiskeläppiä, etuistuimien alla olevia hyllyjä, takaovien diskantteja, ajovalojen pesureita enää ei ole.

Ja sitten ne digitaalinäytöt. Minusta myös kuljettajan näytön kuvanlaatu on huono. Kosketusnäyttö vaati harjoittamista. Huolto kyllä sanoi, että online päivitykset on tulossa. Eniten minua häiritsi kosketusnäytön tahmeus, se on laiska, sen pinta on kiiltävä ja sen sijainti on jotenkin kaukana, eli jos istuu mukavassa asennossa, silloin käsi jotenkin väsyy ja sen asento on epämukava hallitakseen kosketusnäyttöä.

Joskus vuoden/parin kuluttua kun myös ST malli on tarjolla ja viat tiedossa tai korjattu, pitää katson uudelleen.

Epes

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.07.20 - klo:19:15
1/21 näyttäisi olevan omassa ennuste. On jossain varatussa kiintiössä mukana kun tilauspäivä on papereissa toukokuun puolella.
Ilmeisesti maaliskuuta alkaa olemaan jollei saa noista ”kiintiöautoista” toimitusta.
Muutamilla lisävarusteilla n.37 k Eur, onhan siinä hintaeroa Passattiin.

Tein kaupat juhannuksen alla. Toiveikkaasti myyjä raapusti toimitusajankohdaksi 11/20 mikä ei liene toteudu?

sakal83

https://electrek.co/2020/07/08/vw-seat-2021-cupra-el-born-stunning-electric-hot-hatchback/amp/

Tuosta voi katsoa esimakua mitä Cupran tehtaalla duunaillaan.
Herranjumala tuo mittaristo ja sen tausta. Tykätköön ketä tykkää.
Jos Cupra Leonissa ollaan vastaavilla futuristisilla väkerryksillä liikenteessä, niin nouseeko, vai laskeeko myynti? :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.07.20 - klo:21:07

Jos Cupra Leonissa ollaan vastaavilla futuristisilla väkerryksillä liikenteessä, niin nouseeko, vai laskeeko myynti? :o

Eihän Cupra osteta sen mittariston vaan suorituskyvyn takia, joten enemmistö näkee vaan Cupra -n takavaloja ja Cupra -n omistajalle se riittä. :).

passo_s

^Ainoat mekaanisesti toimivat kytkimet ovat vilkut :) Omituinen monttu on muotoiltu kuskin paikalle tuon  lättänän näytön taakse. Ehkäpä vilkkuja ko auton seuraavassa sukupolvessa käytetään hipsuttelemalla. Oma valinta osunee varmaan uuteen Golf GTE , ei sen ohjaamo varmaan sen käytettävämpi ole kuin Leonissa mutta miellyttää silmää eniten.

jamo75

noh tuopa selittää mikä se seatin malli oli joka tehtaavasta aletaan tuottaa
ensi vuonna tehdas tuottaa 4 sähköautoa
- id.3;sta
- id.4:sta
- tota seat/cupraa
- audin etronia
- vielä julkaisematonta audin täys sähköautoa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.07.20 - klo:21:07
https://electrek.co/2020/07/08/vw-seat-2021-cupra-el-born-stunning-electric-hot-hatchback/amp/

Tuosta voi katsoa esimakua mitä Cupran tehtaalla duunaillaan.
Herranjumala tuo mittaristo ja sen tausta. Tykätköön ketä tykkää.
Jos Cupra Leonissa ollaan vastaavilla futuristisilla väkerryksillä liikenteessä, niin nouseeko, vai laskeeko myynti? :o
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.07.20 - klo:21:07
https://electrek.co/2020/07/08/vw-seat-2021-cupra-el-born-stunning-electric-hot-hatchback/amp/

Tuosta voi katsoa esimakua mitä Cupran tehtaalla duunaillaan.
Herranjumala tuo mittaristo ja sen tausta. Tykätköön ketä tykkää.
Jos Cupra Leonissa ollaan vastaavilla futuristisilla väkerryksillä liikenteessä, niin nouseeko, vai laskeeko myynti? :o
Cupra Leonissa on perinteisempi digimittaristo.
https://www.youtube.com/watch?v=wST9sajvspY

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 09.07.20 - klo:11:16
Cupra Leonissa on perinteisempi digimittaristo.
https://www.youtube.com/watch?v=wST9sajvspY
Ihan asiallinen paketti näyttäisi olevan tulossa.
Teini-ikäinen kameraheebo oli kyllä unohtanut ottaa ADHD-lääkkeensä. Ei pystynyt katsomaan loppuun tuota videota.

batman14

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.07.20 - klo:21:07
https://electrek.co/2020/07/08/vw-seat-2021-cupra-el-born-stunning-electric-hot-hatchback/amp/

Tuosta voi katsoa esimakua mitä Cupran tehtaalla duunaillaan.
Herranjumala tuo mittaristo ja sen tausta. Tykätköön ketä tykkää.
Jos Cupra Leonissa ollaan vastaavilla futuristisilla väkerryksillä liikenteessä, niin nouseeko, vai laskeeko myynti? :o

Tuollainen mittaristo on tulossa myös uuteen S-mersuun, eli varmasti yleistyy seuraavan sukupolvien autoissa.

Daatta

Nykyiset digimittaristot on aika kesyjä, eikä näyttöä ainakaan Leonissa hyödynnetä mitenkään luovasti. Toki kukaan ei halunne Tokio-by-night tyylistä mittaristoa. Personointia vois olla enemmän, joskus voisi esim. huvittaa KITT-tyylinen layout.

el-Born konsepti vahvistettu tuotantomalliksi. Jippii, kauanko meni ensijulkaisusta... Ihan pätevän näköinen laitehan tuo, mutta a) mitä maksaa b) saako nelivetoa c) saako koukkua. Jos kaikki menee ohi sektorista niin sitten täytyy katsella muita vaihtoehtoja. Kyllästyttää seisottaa Cupraa tuossa pihassa ja kyllästyttää kun ei tapahdu mitään millään rintamalla! :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

passo_s

Onko tuo el-Porn samaa huttua kuin ID.3?

Daatta

Sama MEB-alusta, ei konserni ala Seattia varten keksimään pyörää uudelleen.  ;) Toki tuohon on Seat kehittänyt (artikkelin mukaan) parannuksia kuten DCC:n. Nelivetoa VAG panttaa jostain syystä?  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy