Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 04.07.20 - klo:15:04
Tämähän on täysin verrattavissa siihen kun älypuhelimista karsittiin kuulokeliitäntä ja hyvä sormenjälkilukija siirrettiin kosketusnäytön alle missä se ei edelleenkään toimi yhtä luotettavasti kuin vanha.

Monet jaksavat jankata että upeaa kehitystä, kuka sitä kuulokeliitäntää tarvitsee kun voi ostaa bluetooth-kuulokkeet ja näytönalainen sormenjälkilukijakin on fantastinen vaikka ei aina toimikaan. Nyt pari vuotta myöhemmin useimmat alkavat jälleen olla sitä mieltä että ehkä ne olisi voinut jättääkin.

Mistähän tuo tieto on peräisin, että useimmat kaipaisivat jotain aina tiellä roikkuvia kuukokejohtoja? Eivät nappiin tai rungon taakse integroidut sormenjälkitunnistimetkaan monessa laitteessa aluksi olleet täydellisiä. Esim. Samsungin S6:ssa vielä takkuili, vaikka iPadissaä oli jo toiminut pitkään hyvin. Olisiko ollut parempi pysyä nappipuhelimissa, jotta saa kirjoitella avauskoodia joka välissä?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.07.20 - klo:14:28
Aika todistaa mikä jää ja mikä ei, kuten sanoin, niitä kokeiluja on ennekin nähty.  Kun kosketusnäytön käyttämisen takia alkaa tapahtumaan kolareita, niin kyllä viranomaiset puuttuvat asiaan. Uusi on unohdettu vanha. Kyllä ne nappulat palautuu jossain määrin varmasti. Tai markkinoille tulee erikseen ohjelmoitavat lisänappulat. ,,äniohjaus voi toimia Amerikassa jotenkin, mutta muissa maissa se on ongelma. Esimerkiksi nykyisen Seat -n ääniapu on kyllä ihan roskaa, ainakin 99% se ei ymmärrä kuljettajan toiveita.
Onhan noita kosketusnäytöllisiä autoja myyty jo vuosikausia. Kuinka pitkään pitää vielä odottaa sitä hetkeä, kun ihmiset alkavat ajamaan kolareita niiden vuoksi?

Miksi ääniohjaus ei voi kehittyä toimivaksi? Mun mielestä Android Auton ääniohjaus on ollut jo pitkään selkeästi paras tapa tehdä niitä asioita, mitä tuolla AA:lla teen. Kuulostaa vähän samalta kuin yksi tuttuni, joka vannoi, ettei puhelimen kameralla voi ikinä tulla käyttökelpoiseksi.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.07.20 - klo:17:20
Onhan noita kosketusnäytöllisiä autoja myyty jo vuosikausia. Kuinka pitkään pitää vielä odottaa sitä hetkeä, kun ihmiset alkavat ajamaan kolareita niiden vuoksi?

Miksi ääniohjaus ei voi kehittyä toimivaksi? Mun mielestä Android Auton ääniohjaus on ollut jo pitkään selkeästi paras tapa tehdä niitä asioita, mitä tuolla AA:lla teen. Kuulostaa vähän samalta kuin yksi tuttuni, joka vannoi, ettei puhelimen kameralla voi ikinä tulla käyttökelpoiseksi.

Ole hyvä ja luettele tavallisia autoja, (paitsi Tesla, mikä on kallis online tietokone pyörillä) joista puuttuu nappulat kokonaan ja joissa on vaan kosketusnäyttö? Ja sanoin auton, ei puhelimen ääniohjaus, kun autoa pitäisi päästä ohjamaan/käyttämään ilman puhelinta.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.07.20 - klo:16:02

Miten auto voi tietää kuskin mielihaluja, varsinkaan silloin kun ne on hyvinkin ailahtelevia?


Sykemittari ratissa, lämpökamera tai joku muu vastaava anturi? Vaihtoehtoja on paljon. Tämä vasta olisi kehitystä. Mutta se siitä ilmastoinnista. Käytäthän istuinlämmitystä manuaalisesti, kun se ei ole automaattinen? Käytäthän radiota? Miten pystyt vaihtamaan radio/bluetooth/aux välillä ilman kosketusnäyttöä?

Kosketusnäyttö on myös  kehitystä ja säästöä tuotannossa mutta lisää kulutusta asiakkaalle, koska jos kosketusnäyttä hajoa, siihen tunki kosteutta, niin sen korjaaminen vaati ainoastaan merkkihuollon puutumista asiaan ja se tulee maksamaan asiakkaille paljon. Joten asiakkaat saa lopulta päättä, joko ne tykkää tai ei.

Ihmettelen vaan, että jos VAG ei olisi joutunut maksamaan äskettäin isoja korvauksia, niin minkälainen se todellinen kehitys olisi ollut?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.07.20 - klo:17:13
Mistähän tuo tieto on peräisin, että useimmat kaipaisivat jotain aina tiellä roikkuvia kuukokejohtoja? Eivät nappiin tai rungon taakse integroidut sormenjälkitunnistimetkaan monessa laitteessa aluksi olleet täydellisiä. Esim. Samsungin S6:ssa vielä takkuili, vaikka iPadissaä oli jo toiminut pitkään hyvin. Olisiko ollut parempi pysyä nappipuhelimissa, jotta saa kirjoitella avauskoodia joka välissä?

Hifistit käyttää vaid johdollista laitteistoa, koska sen äänilaatu on parempaa. Ja tässä ei puhuta kosketusnäytön toimivuudesta, ensimmäisen (vuonna 2007) iPhonen kosketusnäyttö toimii paremmin (tottele komentoja) kuin uuden Seat -n. Eli kosketusnäyttö on jo niin vanha vempain, että sen pitäisi 13 vuotta myöhemmin toimia moitteettomasti. Ja kun auto -ssa ei ole online palvelua, niin päivitykset, jos ollenkaan saa vaan merkkihuollosta.

passo_s

#485
MIB3, Passatissa, on susi. Seat Leonin infotaiment haukuttiin moottorilehdessä:” Rasittava käyttöjärjestelmä saa pohtimaan, miten muuten mainioon Seat Leoniin pitäisi suhtautua. ” Passat GTEssä oleva MIB3 saa infotainmentin kauppa toimintoonsa jatkuvasti jotain päivityksiä, navi ja muut pitää erikseen pyytää merkkiliikettä päivittämään vaikka autossa on eSIM. Ei ole ollut tarvetta Infotaimentin kauppa toiminnolle, esim avaimien profilointi olisi mukava mutta ostohetkestä on kulunut jo 10 kk eikä se toimi edelleenkään. Seuraavaa työsuhdeautoa valkatessa infotainmentin toimivuus merkkaa ja paljon. Passatissa maksan veroa ominaisuuksista joita valitisim mutta jotka eivät toimi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.07.20 - klo:18:03
Hifistit käyttää vaid johdollista laitteistoa, koska sen äänilaatu on parempaa. Ja tässä ei puhuta kosketusnäytön toimivuudesta, ensimmäisen (vuonna 2007) iPhonen kosketusnäyttö toimii paremmin (tottele komentoja) kuin uuden Seat -n. Eli kosketusnäyttö on jo niin vanha vempain, että sen pitäisi 13 vuotta myöhemmin toimia moitteettomasti. Ja kun auto -ssa ei ole online palvelua, niin päivitykset, jos ollenkaan saa vaan merkkihuollosta.
En osaa kaivataa vaid:tä, kun en edes tiedä, mikä se on. Itse kaipaan lähinnä kunnollista dac:a/vahvistinta, kun kaivan Audezet esiin. Kerran olen mielenkiinnosta liittänyt ne puhelimeen ja se riitti oikein hyvin.

Jos vai kun autossa ei ole online päivityksiä? Itse en oikein ole osannut kaivatakaan iPadin sulavuutta auton näyttöön. Käyttö on täysin toisenlaista.

Myhky

#487
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.07.20 - klo:17:13
Mistähän tuo tieto on peräisin, että useimmat kaipaisivat jotain aina tiellä roikkuvia kuukokejohtoja?

Lue uudelleen. Kirjoitin näin "Nyt pari vuotta myöhemmin useimmat alkavat jälleen olla sitä mieltä että ehkä ne olisi voinut jättääkin." Sinun pääsi sisältö käänsi lauseeni täysin uuteen uskoon.

Sinäkin tulet luultavasti olemaan myöhemmin elämässäsi sitä mieltä, että ehkä sen volumenapin ja pari muuta oleellista nappia olisi voinut jättääkin.

En ymmärrä miksi sinua rassaa jos puhelimesi pohjassa olisi pieni reikä kuulokkeille, vaikka juuri sinä et sattuisi sitä tarvitsemaan. Sama asia parin napin kanssa auton kabiinissa.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Antore

Yllättäen näistä konsernin uusista keskikokoisista autoista kuitenkin uusi A3:n saa pitää ihan samat nappinsa kuin edeltäjäkin. Kun kaikki toiminnot survotaan kosketusnäytölle, on kyseessä vain ja ainoastaan kustannussäästö ja se on tietysti kuluttajille pakko perustella modernilla ja nykyaikaisella tavalla toimia ;D Kukaan ei voi väittää, että käytettävyys liikkuvassa autossa paranisi napeista luopumalla. Toki ne perustelut, että kun kaikki laitetaan kerralla kuntoon niin sen jälkeen niihin asetuksiin ei tarvitse ajon aikana koskea on ihan relevenatti pointti. Mutta kun meitä autoilijoita on niin erilaisia. Minä ainakin teen paljonkin sellaisia ajonaikaisia valintoja, jotka tulee varsin nopeasti ihan lihasmuistista napeilla ja yhdellä nopealla vilkaisulla. Osa menee ihan sokkona.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.07.20 - klo:17:36
Ole hyvä ja luettele tavallisia autoja, (paitsi Tesla, mikä on kallis online tietokone pyörillä) joista puuttuu nappulat kokonaan ja joissa on vaan kosketusnäyttö? Ja sanoin auton, ei puhelimen ääniohjaus, kun autoa pitäisi päästä ohjamaan/käyttämään ilman puhelinta.
Ei kai tuollaista autoa kukaan ole tehnytkään, eikä sellaista ole näillä näkymin tulossakaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 04.07.20 - klo:21:11
Lue uudelleen. Kirjoitin näin "Nyt pari vuotta myöhemmin useimmat alkavat jälleen olla sitä mieltä että ehkä ne olisi voinut jättääkin." Sinun pääsi sisältö käänsi lauseeni täysin uuteen uskoon.

Sinäkin tulet luultavasti olemaan myöhemmin elämässäsi sitä mieltä, että ehkä sen volumenapin ja pari muuta oleellista nappia olisi voinut jättääkin.

En ymmärrä miksi sinua rassaa jos puhelimesi pohjassa olisi pieni reikä kuulokkeille, vaikka juuri sinä et sattuisi sitä tarvitsemaan. Sama asia parin napin kanssa auton kabiinissa.

Luin uudelleen ja edelleen näyttää siltä, että väität useimpien kaipaavan kuulokejohtoja takaisin. Jos tuo on väärä tulkinta, niin mitä oikein tarkoitit?

Reika puhelimen pohjassa ei nyt kovin paljon rassaa, jos se on vedenpitävä kolo, mutta tarpeeton kuulokeliitin vie turhaan tilaa esimerkiksi isommalta akulta. Liikkeessä johtokuulokkeet ovat huono idea ja paikallaan ollessaan puhelin vaatii kaverikseen väkevämpää rautaa vaativaan kuunteluun. Mitä hienoa on yhdistää molempien tilanteiden huonot puolet eli piuhojen heikko mukavuus ja puhelimen huono äänenlaatu?

tet

#491
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.07.20 - klo:16:02
Lähinnä tuosta jatkuvasta säädön tarpeesta tulee mieleen sellainen seikka, ettei ymmärretä kuinka esim. se lämpö autossa tuotetaan. Eli käännetään viileämmällä kelillä lämmöt täysille, jotta saavutetaan se mukava lämpö ja sitten käännetään viileämmälle, kun tulee jo kuuma. Automaatti-ilmastointi tekee juuri sen saman asian, eli tuuttaa sitä lämmintä, kunnes se lämpö saavutetaan ja sitten puhaltaa viilempää.

Olen hyvin tietoinen siitä, että automaatti-ilmastoinnissa käytetään closed-loop säätöä, ja asetettu lämpötila on kabiinin eikä puhallusilman asetusarvo. Parhaan tuloksen toisi varmaankin kaskadisäätö, mutta tuskin näissä sellaista on, vaan kabiinin lämpötilasäätimen lähtöviesti ohjaa suoraan puhallusilman lämpötilaan vaikuttavaa toimilaitetta. Kuitenkaan yksikään omista autoistani ei osaa aina tuottaa kesällä riittävästi viileää alussa. Eli vaikka puhallusilma on niin kylmää kuin voi olla, sitä ei tule riittävästi. Lisää puhallusta saa joko puhallustehon säätönapista tai lämpötilanapista vääntämällä, aivan sama kummasta. Jos automaattisen puhallustehon säädön kolme esiasetusta olisivat helposti nappulassa, se saattaisi riittää. Pointti on kuitenkin se, että vääntää pitää, eli esim. uuden Leonin tapauksessa pitää räplätä näyttöä tai jotain pikaliukua, koska automatiikka ei osaa hommaa hoitaa.

Aiemmista viesteistä jäi minulle myös kuva, että sinne pitkälle matkalle oltaisiin aina lähdössä vain talvella, joten aina ollaan suht samanlaisissa varusteissa (ei liian paksuissa palttoissa ym.). Kuitenkin näin kesäaikaan voi lämmityksen/jäähdytyksen tarve vaihdella voimakkaasti, myös pitkälle matkalle lähdettäessä. Joskus hellesäällä pitkälle matkalle voidaan lähteä shortseissa, kun taas tällaisena sadepäivänä paljon paksumman vaatekerran kera. Jo tästä aiheutuu säätötarvetta, jota mikään automatiikka ei osaa tunnistaa. Toki säätöalgoritmin tekijä voi olla miettinyt vaatetuksen eroja eri ulkolämpötiloissa, mutta ei hän millään voi osua arvauksessaan oikeaan jokaisen käyttäjän kohdalla. Niin kauan kun auto ei tunnista käyttäjän päällä olevan vaatekerran lämmöneristyskykyä, on turha puhua aina toimivasta automatiikasta.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.07.20 - klo:17:00
Vai onko kaikki uusi automaattisesti kokeilematta tuomittava toimimattomaksi?

Ei missään tapauksessa. Uusiin asioihin pitää suhtautua avoimesti, ja tutustua niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Ei niin, että automaattisesti sanoo e-ie-iei, ei mitään uutta. Eikä niin, että kiljuen riemusta ottaa uuden vastaan miettimättä, olisiko vanha sittenkin parempi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JaTSi

Tehdäänpä kysely palstan kommentoijille.
Oletko koeajanut uuden Leonin?
A. En
B. En, enkä aja
C. Olen

Itselle C.
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Erkka

B. Ei tarvetta, kun alla uudenkarhea T-Roc.

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Rice

C. Olen koeajanut.

Uusi Leon oli koeajossa yön yli.
Olihan tuo infotainment hieman sekava aluksi, mutta kyllä sen kanssa toimeen tuli pienen harjoittelun jälkeen.
Leon Sportstourer eHybrid XCellence tilattu.
Opel Astra
Volvo V60

passo_s

B ja perusteena on talviharrastukset. Hikisenä autoon suoraan ladulta, vaikka webasto olisikin lämmittänyt auton, kohmeisin sormin haluan säätää lämpötilaa ja puhallusta kiertonupeista. En halua tuossa tilanteessa virhepainalluksia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 05.07.20 - klo:12:13
B ja perusteena on talviharrastukset. Hikisenä autoon suoraan ladulta, vaikka webasto olisikin lämmittänyt auton, kohmeisin sormin haluan säätää lämpötilaa ja puhallusta kiertonupeista. En halua tuossa tilanteessa virhepainalluksia.

Ja puheohjausko ei sekään kelpaa?

passo_s

In English maybe works? Seatissako sellainen nyt on?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.07.20 - klo:10:18
Olen hyvin tietoinen siitä, että automaatti-ilmastoinnissa käytetään closed-loop säätöä, ja asetettu lämpötila on kabiinin eikä puhallusilman asetusarvo. Parhaan tuloksen toisi varmaankin kaskadisäätö, mutta tuskin näissä sellaista on, vaan kabiinin lämpötilasäätimen lähtöviesti ohjaa suoraan puhallusilman lämpötilaan vaikuttavaa toimilaitetta. Kuitenkaan yksikään omista autoistani ei osaa aina tuottaa kesällä riittävästi viileää alussa. Eli vaikka puhallusilma on niin kylmää kuin voi olla, sitä ei tule riittävästi. Lisää puhallusta saa joko puhallustehon säätönapista tai lämpötilanapista vääntämällä, aivan sama kummasta. Jos automaattisen puhallustehon säädön kolme esiasetusta olisivat helposti nappulassa, se saattaisi riittää. Pointti on kuitenkin se, että vääntää pitää, eli esim. uuden Leonin tapauksessa pitää räplätä näyttöä tai jotain pikaliukua, koska automatiikka ei osaa hommaa hoitaa.

Aiemmista viesteistä jäi minulle myös kuva, että sinne pitkälle matkalle oltaisiin aina lähdössä vain talvella, joten aina ollaan suht samanlaisissa varusteissa (ei liian paksuissa palttoissa ym.). Kuitenkin näin kesäaikaan voi lämmityksen/jäähdytyksen tarve vaihdella voimakkaasti, myös pitkälle matkalle lähdettäessä. Joskus hellesäällä pitkälle matkalle voidaan lähteä shortseissa, kun taas tällaisena sadepäivänä paljon paksumman vaatekerran kera. Jo tästä aiheutuu säätötarvetta, jota mikään automatiikka ei osaa tunnistaa. Toki säätöalgoritmin tekijä voi olla miettinyt vaatetuksen eroja eri ulkolämpötiloissa, mutta ei hän millään voi osua arvauksessaan oikeaan jokaisen käyttäjän kohdalla. Niin kauan kun auto ei tunnista käyttäjän päällä olevan vaatekerran lämmöneristyskykyä, on turha puhua aina toimivasta automatiikasta.

Ei missään tapauksessa. Uusiin asioihin pitää suhtautua avoimesti, ja tutustua niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Ei niin, että automaattisesti sanoo e-ie-iei, ei mitään uutta. Eikä niin, että kiljuen riemusta ottaa uuden vastaan miettimättä, olisiko vanha sittenkin parempi.
Jos auto on seissyt hetken, niin ääriolosuhteissa kestää tottakai kauemmin saavuttaa pyydetty lämpötila. Kuumalla kelillä laite puhaltaa automaattisesti melko kovaa, jopa täysiä jo heti alussa, jotta haluttu lämpötila saavutetaan mahdollisimman nopeasti. Tämä on melko epämiellyttävää, koska ilmavirta on kova ja desibelit nousee. Tuo tilanne ei kuitenkaan kauaa kestä. Kuuma auringossa paahdettu auto hohkaa sisätiloissa pitkään lämpöä, vaikka ilma sisällä onkin jo oikea. Sille ei oikein voi mitään lyhyemmillä matkoilla ja se täytyy vain hyväksyä. Talvella ihan sama juttu käänteisenä, mutta lisäksi lämmintä ei aivan samaan tahtiin saada, kuin kylmää, jolloin puhallusteho on heikompi. Nämä rajoitteet johtuu ihan fysiikan laeista, ei siitä, että parametrit eivät olisi kohdallaan. Jokatapauksessa automatiikka pyrkii parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen mahdollisimman nopeasti, jotta pyydetty lämpötila saavutetaan. Mielestäni nämä asiat ovat hyvällä mallilla, ainakin omissa kulkineissa olleet. Sitten on tietysti kosteat kelit tai kostea sisäilma, jolloin ikkunoihin muodostuu herkästi kosteutta tai huurua. Tuohonkin asiaan voi itse vaikuttaa jonkin verran pitämällä lattiamatot  puhtaana lumesta ja vedestä kopauttamalla jalkoja yhteen ennen niiden nostamista kabiiniin, sekä tietysti tyhjäämällä niitä mattoja välillä. Oikea suuttimien asento vaikuttaa asiaan myös huomattavasti. Jos autossa on paljon matkustajia, ei monessa autossa takalasit pysy auki oikein kylmillä keleillä, mutta se ei ole vaarallista, vaan ihan normaalia. Aurinkoisilla keleillä kannattaa autoa jättää varjoon, tai vähintään "selkä" aurinkoon päin. Näin auto saavuttaa mukavan lämpötilan nopeammin ja rauhallisemmalla puhallusteholla. Myös polttoainetta kuluu vähemmän. Lyhyissä siirtymissä kulutusnousu vielä korostuu, jos auto on jätetty aurinkoon nähden epäsuotuisasti.

Mitä tulee pukeutumiseen, niin jo ennenkuin ajaa metriäkään, voi lämpötilapyynnin laittaa halutulle tasolle, jos kerran tietää vaatetuksen. Kai sitä auton tapoja tuntee sen verran, että tietää mikä on hyvä lämpötila kulloisellekin varustukselle? Ainakin itse osaan jo etukäteen tietää, onko 20 liian vähän tai 22 liikaa olosuhteisiin ja vaatetukseen nähden. Autohan ei tiedä vaatetuksen tasoa, vaan pyydetyn lämpötilan, jota se yrittää saavuttaa. Jo runsas kahvin juonti saattaa kuskia hikoiluttaa, eikä auto sitä voi tietää.

Summana nyt vielä kerran. Kuskin täytyy itse oppia auton tavoille ja käyttäytyä sen mukaan. Auto ei tiedä, eikä koskaan voi tietää, mitä kuskin päässä liikkuu tai mikä on kuljetettavien olotila. Eikä auto voi saavuttaa lyhyellä ajomatkalla sitä lämpötilaa, joka on pyydetty, varsinkaan jos olosuhteet on haastavat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Epes

C. Olen koeajanut. Tunnin lenkki ilman mitään perehdytystä autoon.

Siinä ajaessa kokeilin kaikenmoista kohtalaisella menestyksellä. Voisin kuvitella että pienellä harjoittelulla infotainment:ä oppii käyttämään sujuvasti, ei ollut showstopper.

Leon Sportstourer eHybrid Xcellence tilattu.

Pertsaperustyyppi

A. Mutta olen tilannut. Liisariksi farkku phev excellence varustelulla. Tästä tullaankin pariin kysymykseen:

- Rengasmelu. Alla nyt viimeinen Ocu combi1,5 tsi. Myyjä arvioi että tämän leonin kanssa ei mentäisi huonompaan suuntaan. Renkaat kuitenkin vaihtuu 16" 205 > 17" 225 eli arvelluttaa että jos mennään kuitenkin. Jotkut testit kritisoi rengasmelua, toisaalta olen ymmärtänyt että se olisi parantunut. Mitä on paljastunut koeajolla?

-Metallivärit: vaikka auto on jo tilattu, väriä voi varmaan vielä vaihtaa ennen tuotantoon menoa. Onkohan sininen samanlainen kuin Skodan Lava Blue? Ja tummanharmaa sama kuin Skoda ssa yleisesti käytetty? Punaisen jo näinkin livenä

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.07.20 - klo:19:08
Summana nyt vielä kerran. Kuskin täytyy itse oppia auton tavoille ja käyttäytyä sen mukaan. Auto ei tiedä, eikä koskaan voi tietää, mitä kuskin päässä liikkuu tai mikä on kuljetettavien olotila. Eikä auto voi saavuttaa lyhyellä ajomatkalla sitä lämpötilaa, joka on pyydetty, varsinkaan jos olosuhteet on haastavat.

Tämä selvä. Olemme samaa mieltä siitä, että kuskin pitää tietää oma olotilansa ja toimia sen mukaan. Minulla se toimiminen käsittää auton ilmastointilaitteen säätämistä, jollain toisella vaatteiden vaihtoa. Kukin tyylillään. Sellainen joka kokee automatiikan itselleen toimivaksi aina ja kaikkialla, ei välitä tuon taivaallista, vaikka ilmastointilaitteen nappulat olisi siirretty takakonttiin. Sellainen, jonka "olotiloihin" automatiikka ei osaa vastata yhtä hyvin, tarvitsee niitä säätönuppeja. Kyse ei ole siitä, etteikö sitä laitetta osattaisi käyttää, kuten itsekin tuossa edellä toteat: automatiikka pystyy reagoimaan vain muuttujiin, joita se mittaa. Jollain käyttäjällä niitä automatiikalle tuntemattomia muuttujia on selvästikin vähemmän, joillain enemmän.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.07.20 - klo:09:04
Tämä selvä. Olemme samaa mieltä siitä, että kuskin pitää tietää oma olotilansa ja toimia sen mukaan. Minulla se toimiminen käsittää auton ilmastointilaitteen säätämistä, jollain toisella vaatteiden vaihtoa. Kukin tyylillään. Sellainen joka kokee automatiikan itselleen toimivaksi aina ja kaikkialla, ei välitä tuon taivaallista, vaikka ilmastointilaitteen nappulat olisi siirretty takakonttiin. Sellainen, jonka "olotiloihin" automatiikka ei osaa vastata yhtä hyvin, tarvitsee niitä säätönuppeja. Kyse ei ole siitä, etteikö sitä laitetta osattaisi käyttää, kuten itsekin tuossa edellä toteat: automatiikka pystyy reagoimaan vain muuttujiin, joita se mittaa. Jollain käyttäjällä niitä automatiikalle tuntemattomia muuttujia on selvästikin vähemmän, joillain enemmän.
Kyllä sitä osaamattomuutta näkee melko paljon. Kuten totesin, ensin käännetään lämpötilaa täysille ja sitten kylmemmälle. Aivan kuin automaatti-ilmastointi ei tätä osaisi tehdä ilman säätämistä. Suurin osa ajoista ihmisillä menisi kuitenkin loppuviimein samoilla automatiikan asetuksilla, jos antaa laitteen tehdä rauhassa työnsä. Tottakai toisilla on enemmän muuttujia, kuin toisilla, mutta sitä turhaa säätämistä näkee kuitenkin melko paljon.  Ja kuten totesin, lyhyillä matkoilla optimaalista lämpötilaa ei voi saavuttaa, joten turha sitä on säädellä suotta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.07.20 - klo:09:54
Kyllä sitä osaamattomuutta näkee melko paljon.

Kun jotkut tässä kerro omasta kokemuksesta ilmastoinnin kanssa, niin Sä kerrot että "Suurin osa ajoista ihmisillä menisi kuitenkin loppuviimein samoilla automatiikan asetuksilla,". Me kyllä nyt tiedämme mitä Sä teet, mutta älä puhu toisten edestä.

Ja muuten, auton ilmastointi luottaa vaan antureihin ja nekin on sijoitettu kojelautaan. Yksi asia on lämpö, toinen asia on ilman määrä. Anturit ei tiedä monta ja minkä kokoisia ihmistä on autossa. Anturit ei tiedä mikä on lämpötila takapenkillä istuvien vartalo tai jalkatilassa? Ovatko heidän ikkunat huurteissa. Ym.

miz

Lainaus käyttäjältä: Pertsaperustyyppi - 06.07.20 - klo:00:21
A. Mutta olen tilannut. Liisariksi farkku phev excellence varustelulla. Tästä tullaankin pariin kysymykseen:

- Rengasmelu. Alla nyt viimeinen Ocu combi1,5 tsi. Myyjä arvioi että tämän leonin kanssa ei mentäisi huonompaan suuntaan. Renkaat kuitenkin vaihtuu 16" 205 > 17" 225 eli arvelluttaa että jos mennään kuitenkin. Jotkut testit kritisoi rengasmelua, toisaalta olen ymmärtänyt että se olisi parantunut. Mitä on paljastunut koeajolla?

Koeajoauto oli niillä vakio 18” renkailla, karkealla asfaltilla melko sama melu kuin nykyäänkin, muuten ehkä pikkaisen hiljaisempi. Muuten siis hinta- ja kokoluokassa  ok melutaso, mutta karkealla asfaltilla meluisa vakiorenkailla ainakin.
Olisin vaihtanut tilattaessa ladattavaan FR farmariin pienemmät jos olisi saanut..

Näytön ja sen hallinnan kanssa ei ollut isommin vaikeuksia, vaikkakin ajon aikana on helpompi käyttää nykyisiä nappeja. Ajettaessa tarve on kuitenkin niin harvoin että tuon kanssa voi elää. Muuten ihan tyylikäs ja toimiva ratkaisu sisältä kokonaisuudessaan.

,,änentoisto ei erityisesti vakuuttanut tässäkään, täytyy katsoa josko veisi vaikka sk autosoundiin kevyesti hifistettäväksi ja ovien eristykseen kun saapuu.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 05.07.20 - klo:16:42
In English maybe works? Seatissako sellainen nyt on?
Ihan suomeksi voit sanoa, että minulla on kuuma tai kylmä. Myös kertoa suoraan haluamasi lämpötilan. Näin siis ainakin sisarmalli Golf 8 pikaisesti testattuna.

Voisikohan elämä pikkuhiljaa jatkua tämän väännön ohi? Valmistaja on ratkaisunsa tehnyt, toisia se miellyttää ja toisia ei.

Jos nappuloita haluaa, Toyota tai Opel on varma valinta. Kosketusnäytön ja erilliset säädinpinnat haluavalle konsernilta löytyy mielenkiintoisia tulokkaita, joskin näissä on vielä tarpeeton polttomoottori väkisin mukana. :)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Ukko

Ei toimi Seat Leonissa suomenkieli, englantia ja espanjaa ymmärtää. Alkuun pitää hokea aina "Hola, Hola" eli sekä espanjaa ja englantia sekaisin. Navigaation ääniopastuskaan ei ole suomeksi.

Uusi Volkswagen golf on sitten asia erikseen.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.07.20 - klo:10:29
Valmistaja on ratkaisunsa tehnyt, toisia se miellyttää ja toisia ei.


Kun Seat -n markkinaosuus on pieni ja kohderyhmä ovat nuoret ja kun myös VAG päätti, että tulevaisuudessa Shkoda jää ilman premium mallia, eli Shkoda jää perus kansanautoksi ja että ei Shkoda vaan Seat saat uudistukset ensimmäisenä käyttöön, niin Seat riskeerasi kosketusnäytön kanssa ja se temppu varmasti nostaa Seat -n marskinanosuutta nuorten keskuudessa ja loppujen lopussa tässähän onkin kysymys vaan kannattavuudesta.

jamo75

mitä riskeeraamista tuossa on, ratkaisu tulee emokonsernista ja sillä selvä.
vai ajattelitko että seat saa itse rankentaa oman info systeeminsa nappuilla ?

itse en miellä kyllä seatia mihinkään nuorten ryhmään, kuitenkin sellaisessa hintaluokassa ollaan ettei ensi auton ostajilla sellaisia rahoja ole.

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.07.20 - klo:10:54
Kun Seat -n markkinaosuus on pieni ja kohderyhmä ovat nuoret ja kun myös VAG päätti, että tulevaisuudessa Shkoda jää ilman premium mallia, eli Shkoda jää perus kansanautoksi ja että ei Shkoda vaan Seat saat uudistukset ensimmäisenä käyttöön, niin Seat riskeerasi kosketusnäytön kanssa ja se temppu varmasti nostaa Seat -n marskinanosuutta nuorten keskuudessa ja loppujen lopussa tässähän onkin kysymys vaan kannattavuudesta.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.07.20 - klo:10:19
Kun jotkut tässä kerro omasta kokemuksesta ilmastoinnin kanssa, niin Sä kerrot että "Suurin osa ajoista ihmisillä menisi kuitenkin loppuviimein samoilla automatiikan asetuksilla,". Me kyllä nyt tiedämme mitä Sä teet, mutta älä puhu toisten edestä.

Ja muuten, auton ilmastointi luottaa vaan antureihin ja nekin on sijoitettu kojelautaan. Yksi asia on lämpö, toinen asia on ilman määrä. Anturit ei tiedä monta ja minkä kokoisia ihmistä on autossa. Anturit ei tiedä mikä on lämpötila takapenkillä istuvien vartalo tai jalkatilassa? Ovatko heidän ikkunat huurteissa. Ym.
Niin, kyllä se auto yrittää parhaalla mahdollisella tavalla saavuttaa sen pyydetyn lämpötilan henkilömäärästä riippumatta. Sille vain täytyy antaa aikaa riippuen olosuhteista. Henkilömäärän auto tietää kyllä turvavöistä ja onpa joissain autoissa paineen tunnistus, kuten omassani.

Mutta olkoon. Räpeltäköön ylimääräistä toiset niin paljon kuin tykkäävät. Yritin vain antaa käyttövinkkejä mukavampaan matkustamiseen ja tyydyn ajamaan 21-22 pyynnöllä tyytyväisenä automatiikan toimintaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy