Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Nifa

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.07.20 - klo:16:09
Joo, vaikuttaa tosi helpolta ja loogiselta. ;D :o ::)

https://youtu.be/5UNJfN4e0Bc

Mulle tuli vm 1995 bemariin automaatti-ilmastointi ja ilmastoinnin säätöihin on tarvinnut koskea viimeeksi... Ootas nyt... Nyt kyllä tuli aika paha... Oisko ollut ennen vai vähän jälkeen Johannes Kastajan.
Tunnustan, että mulla on aina ollut autoissa webasto telellä, on nytkin. Että jotenkin tuntuu siltä, että ihmiset voisi pysähtyä edes 10 sekunniksi ja vähän funtsailla asioita. Mutta eih kun aikuset miehet käyttäytyy pahemmin kuin naisoletetut. "Ei iik uuteen Hondaan* (*merkki muutettu) ei pysty enää nappulasta säätämään automaattista ilmastointia. Hyi. En osta". Automyyjä siinä hädissään koittaa selittää, että koska oot viimeeksi sitä käyttänyt. Myöhäistä. Sinne se paineli naapuriliikkeeseen tilaamaan Dusteria. Siinä on vielä mekaaniset keinukytkimet, jotka kestävät vaikka ydinpommin. Harmi ettei se tinakuori ympärillä kestä. Ruosteesta nyt puhumattakaan.

Sama koskee radiota. Siitä ne vaihtuu ratin napeista. Viksuinta mitä liikenteessä voi tehdä on irrottaa katseensa ja alkaa räpeltämään radiota. Varsinkin kaupungissa, kun eikös se vauhti ole niin hidasta, että mitäs siinä nyt vois sattua.

Kai siitä muutoksen vastustamisesta on ollut luolamiesaikaan hyötyä. Kun ei ole ensimmäisestä, eikä aina vielä toisestakaan ehdotuksesta muutettu suin päin luolakarhun luolaan. Harmi vaan ettei sinne luolan perälle montaakaan uutta Seattia myyty.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Myhky

Kävin hetki sitten tutustumassa tuohon uuteen kosketusnäyttöön. Eihän sen oppimisessa varmaankaan mitään ongelmia ole ja useimmiten se tunnistaa kosketuksenkin, mutta näytön alareunassa oleva rivi kosketusnäppäimiä ovat täysin käyttökelvotonta paskaa. Käytin noin viisi minuuttia siihen kun yritin säätää radion volumea ylös alas sekä liu-uttamalla sormea näppäimien pinnalla että tökkimällä niitä. Samoja nappeja siis mitä Liinpää hakkaa typerän näköisenä tuossa yllä olevassa videossa. Aivan tuurissaan milloin sattui nostamaan / laskemaan volumea ja minkä verran. Aiheutti meikäläisessä hyvin aggressiivisen reaktion.

Volumea onneksi pystyy säätämään ratistakin. Toivottavasti kaikkia muitakin säätöjä, mitkä on alistettu tuon näppäinrivin alle. Muussa tapauksessa jo tuo asia yksin on syy jättää ko auto ostamatta.

Auton ulkonäöstä tykkään ja takapenkillä oli ruhtinaalliset tilat. Kabiinissa vähän häiritsee tuo ovipanelien ja keskikyynärnojan halvan näköinen ja oloinen tekonahka. Olisi mieluummin vaikka kangasta. Muuten ihan ok tunnelma.

Tuo uusi 204 heppanen hybridi pitää varmaan käydä koeajamassa kun siihen on mahdollisuus.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 03.07.20 - klo:10:33
Mulle tuli vm 1995 bemariin automaatti-ilmastointi ja ilmastoinnin säätöihin on tarvinnut koskea viimeeksi... Ootas nyt... Nyt kyllä tuli aika paha... Oisko ollut ennen vai vähän jälkeen Johannes Kastajan.


Oman auton ilmastointia säädän jatkuvasti ja manuaalisesti, koska automaattinen logiikka ei sitten sovi mitenkään. Puhumattakaan talvella istuinlämmittimien säätämisestä.

Ja ratin napista ei pystyy vaihtamaan radio/media asetuksia.

b1mpo

Toiset on vänkyröitä väistämättä. Eipä juuri tarvi ilmastoinnin säätöihin koskea automaatti-ilmastoiduissa autoissa. Varsinkin lämpötilasäätö on aivan turhaa ollut omissa kulkineissa. Jos autoa täytyy saada kylmänä lämpöisemmäksi, ei sitä hyödytä säätää mihinkään. Ei yhtään nopeammin nouse lämmöt, vaikka sen pyynnin laittaa tappiin. Vastaavasti kylmä puoli. En ymmärrä työkavereita, joiden täytyy tuota tehdä puoliautomaattisen sprintterin kohdalla. Vähän ajan päästä tulee kuuma tai kylmä, jos ei huomaa laittaa sitä ajoon lähtiessä parin kympin nurkille.

Ps. Ei kuulosta kyllä automaatti-ilmastoidulta autolta, jos sitä pitää manuaalisesti säädellä.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.07.20 - klo:13:14

Ps. Ei kuulosta kyllä automaatti-ilmastoidulta autolta, jos sitä pitää manuaalisesti säädellä.  ;D

Riippuu tarpeista. Ja autosta. Esimerkiski kaikissa mun Honda -ssa oli vikana lämmönanturin väärä paikka, eli kojelaudassa, etulasin alakulmassa ja kun aurinko paistoi suoraan anturille (eli kesällä useimmiten) ja säätö oli automaatti, niin puhalsi aina niin kylmää, että pingviinit olisi ollut tyytyväisiä, muttei ihmiset, joten aina jouduin manuaalisesti säätämään lämpötila.

Ja Leon säätää automaattisesti myös kaikkea muuta, paitsi lämpötilaa, esimerkiksi puhaltaa päin naama, kun en sitä haluaa, tai jäähdyttää varpaita, kun sitäkään en haluaa. Tai talvella, kun on kostea, automaatti sekoile täysin ja lasit on huurteiset.

Jos pystyisin itse ohjelmoimaan automaattisen ilmastoinnin logiikka, niin silloin saisi parhaan tuloksen. Muuten, myös istuinlämmitin ei toimii automaattisesti. :)

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 03.07.20 - klo:12:59
Oman auton ilmastointia säädän jatkuvasti ja manuaalisesti, koska automaattinen logiikka ei sitten sovi mitenkään. Puhumattakaan talvella istuinlämmittimien säätämisestä.

Ja ratin napista ei pystyy vaihtamaan radio/media asetuksia.
Sitten tällainen uuden sukupolven auto ei varmaan ole sulle sopiva. Itse en oman kymmenvuotisen autoiluhistorian aikana ole kuin ihan pari kertaa säätänyt ilmastointia käsin, penkinlämmittimiä kyllä päälle ja pois. Hetken aikaa tuli räpläiltyä tuota käyttöliittymää liikkeessä, eikä nyt mitään suurempaa ongelmaa ollut sen kanssa. Ehkä hieman laginen näyttö, jonka huomaa sivuttaisissa pyyhkäisyissä. Tämä on tosin oikeastaan lähes kaikissa autoissa enemmän tai vähemmän ongelmana, eikä sellaista iPad sulavuutta ole saatu näytön pyyhkäisyihin. Edes niissä premium autoissa. Mutta kokonaisuudessaan kaikki käskyt meni ainakin omalla kohdalla kerralla perille, myös noi alapalkin oikotiet esimerkiksi penkinlämmityksen kanssa (itse tosin pidän kahden sormen näpäytyksessä sormet toisistaan erillään, toisin kuin tuossa Kaarateeveen Liinpään näpäytyksissä oli sormet yhdessä). Ilmastoinnin ja äänenvoimakkuuden säätökin toimi ihan mainiosti tuosta alapalkista. Toki niitä on helppo myös säätää kosketusnäytöstä. Ja ratista sitä volumea tulee enemmän säädettyä.

Itselläni jäi ihan positiivinen kuva tuosta koko auton kojelaudasta toimintoineen. Osa positiivisesta mielikuvasta tuli varmaan siitä yllätyksestä, kun ensin oli internetistä kuinka p*ska tuo on ja itse räpeltämään päästyäni totesin, että hyvinhän se toimii. Toki tuossa logiikassa ja käyttöliittymän navigoinnissa on opittavaa vielä, mutta varmasti alle kuukauden käytöllä osaa senkin kuin omat taskunsa.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 03.07.20 - klo:13:38
Sitten tällainen uuden sukupolven auto ei varmaan ole sulle sopiva.

Jos kaikki toimii hyvin, miksei? Toisaalta, en ole vielä ymmärtänyt, puhaltavatko nyt kaikki kojelaudan ilmasuuttimet samalla teholla tai kuitenkin niiden tehoa pystyy yksitellen kosketusnäytöltä säätämän? Ja jos kaikki ei toimii hyvin, niin odotetaan facelift -a tai seuraava mallia. Onhan ennenkin nähty niitä kokeiluja.

b1mpo

Kannattaa kyllä opetella säätämään suuttimet oikeaan osoitteeseen ja riittävän auki tai kiinni. Kun perussäädöt on kohdillaan, automatiikka kyllä hoitaa loput. Näissä on myös kosteuden ja lämpötilan tunnistimet, että ei sinne tuulilasille kosteaa ilmaa pitäisi päästä, ellei raitisilman suodatin ole likainen(kerää kosteutta). Raitisilman suodatin on jopa alle 30tkm matkalla niin likainen nykypäivän autoissa, että suosittelen vaihtamaan joka huollossa. Tuulilasillehan ei tarvitse kylmää ilmaa puhaltaa juuri koskaan, kuin hetkellisesti, jos sisätilassa kosteaa porukkaa. Muutoin kesäisin etusuuttimista ja jaloista tulee puhallus automatiikalla ja miksei manuaalivärkeissäkin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.07.20 - klo:14:38
Kannattaa kyllä opetella säätämään suuttimet oikeaan osoitteeseen ja riittävän auki tai kiinni. Kun perussäädöt on kohdillaan, automatiikka kyllä hoitaa loput. Näissä on myös kosteuden ja lämpötilan tunnistimet, että ei sinne tuulilasille kosteaa ilmaa pitäisi päästä, ellei raitisilman suodatin ole likainen(kerää kosteutta).

Missä nämä kosteuden ja lämpötilan tunnistimet ovat?

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.07.20 - klo:14:38
Kun perussäädöt on kohdillaan, automatiikka kyllä hoitaa loput.

Tämä nyt ei kyllä mitenkään liity uuteen Leoniin, koska siinäkin pystyy (kaikesta huolimatta) ilmastointiakin säätämään, jos on tarvis. :) Mutta tuo ilmastoinnin "räpläämisen" tarpeellisuus on varmasti yksilöllistä, ja riippuu esim. siitä, millaisissa olosuhteissa kukin autoillaan ajelee. Vaikka automaattinen ilmastointi on monessa autossa jo aika fiksu monine antureineen, se ei varmaan Leonissakaan edelleenkään tiedä, onko kuski astunut autoonsa pilkkihaalareissa vai havaijipaidassa? Tai sitä, onko hän tullut sinne järvestä, saunasta, vai kenties hikilenkiltä? Esimerkiksi nämä ovat syitä, joiden takia MINKÃ,,Ã,,N auton ilmastointi, oli kuinka fiksu tahansa, ei pysty aina arpomaan oikeita asetuksia ilman käsin säätämistä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Lähtökohtaisesti kukaan ei ylipukeudu pitkälle matkalle. Lyhyellä matkalla absoluuttista lämpötilaa ei edes saavuteta. Eli lyhyellä matkalla sillä ei ole mitään merkitystä, onko se lämpötilan pyynti 19 vai 24. Pikanäppäimet kuitenkin löytyy edelleen esim. huurteen poistolle ja lasien lämmitykselle. Että ei siitä ajamisesta ja säätelystä liian monimutkaista kannata itse tehdä. Tottakai saa, muttei sitä auton syyksi voi laittaa, jos ei hetkessä ole pyydetty asia tapahtunut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jalkkis

Mun 5F-Leonin automaatti-ilmastointiin ei tarvii koskea kuin silloin, kun on kostea keli ja tulen hikisenä treeneistä. Silloin pitää laittaa maksit tuulilasiin ettei vedä huuruun. Siis yhtä nappia painan. Ja kaikki säädettävät suuttimet käännän sojottamaan muualle kuin itseeni.

Sama oli 3C Passatissa aikoinaan. Minusta VAG-konsernin autoilmastoinnit toimivat hyvin, joten oletan, että sama jatkuu myös uudessa Leonissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.07.20 - klo:17:46
Lähtökohtaisesti kukaan ei ylipukeudu pitkälle matkalle.

Ai sinäkö sen tiedät, vaiko peräti määräät? :D Eiköhän jokainen pukeudu autoillessa siten, mikä itsestä tuntuu kussakin tilanteessa sopivimmalta, eikä siten kuin vagarenalla käsketään. Jos sinä pukeudut aina samalla tavoin pitkälle matkalla, ei se tarkoita että kaikki tekisivät niin.

Jännä homma, miten tässäkin asiassa joillain kirjoittajilla on se lähtökohta, että jos jokin asia itsellä toimii, niin se toimii kaikilla muillakin. Eli että jos oman autosi ilmastoinnin automatiikka toimii aina siten, kuin haluat, niin tottakai kaikkien autojen ilmastoinnin automatiikka toimii aina siten, kuin kuka tahansa haluaa. Itse säätötekniikan ammattilaisena suhtaudun aika paljon skeptisemmin näihin vempeleisiin. :)

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 03.07.20 - klo:18:54
Mun 5F-Leonin automaatti-ilmastointiin ei tarvii koskea kuin silloin, kun on kostea keli ja tulen hikisenä treeneistä. Silloin pitää laittaa maksit tuulilasiin ettei vedä huuruun. Siis yhtä nappia painan.

Entäs jos ei ole nappia jota painaa, eikä kosketusnäyttö tottele hikisiä sormia? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

the_kapu

"Uusi" Seat Leon 2020 nyt on ihan pelleilyä, maahantuoja vielä ylihinnoitellut tuotteen. Yritä nyt myydä jotain digivempelettä +50 vuotiaille. ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 03.07.20 - klo:19:32
"Uusi" Seat Leon 2020 nyt on ihan pelleilyä, maahantuoja vielä ylihinnoitellut tuotteen. Yritä nyt myydä jotain digivempelettä +50 vuotiaille. ;D

No kappas, saatiin the_kapu haukkumaan vag-autoja tähänkin ketjuun. Mikä piristävä yllätys! ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mikama83

Itsekkin suhtauduin varauksella siihen ettei ole enää fyysisiä näppäimiä, mutta ilman perehdytystä pääsin kyllä tunnin koeajolla jo hyvin perille asioista. Toki voi olla vanhemmalle ihmiselle huomattavasti vaikeampi oppia.

Tuskin tulee kaduttamaan että tämä uusi tilattu ja pitkässä toimitusajassa se hyvä puoli ettei kilometrit vaikuta enää myyntihintaan. Ensi viikolla cupra leonilla lappiin ja menee sekin matka-ajossa yllättävän maltillisiin lukemiin eco-modella. Tehot tosiaan tippuu rajusti kun uusi auto saapuu mutta kyllä sillä pärjäilee  :)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.07.20 - klo:19:25
Ai sinäkö sen tiedät, vaiko peräti määräät? :D Eiköhän jokainen pukeudu autoillessa siten, mikä itsestä tuntuu kussakin tilanteessa sopivimmalta, eikä siten kuin vagarenalla käsketään. Jos sinä pukeudut aina samalla tavoin pitkälle matkalla, ei se tarkoita että kaikki tekisivät niin.

Jännä homma, miten tässäkin asiassa joillain kirjoittajilla on se lähtökohta, että jos jokin asia itsellä toimii, niin se toimii kaikilla muillakin. Eli että jos oman autosi ilmastoinnin automatiikka toimii aina siten, kuin haluat, niin tottakai kaikkien autojen ilmastoinnin automatiikka toimii aina siten, kuin kuka tahansa haluaa. Itse säätötekniikan ammattilaisena suhtaudun aika paljon skeptisemmin näihin vempeleisiin. :)

Entäs jos ei ole nappia jota painaa, eikä kosketusnäyttö tottele hikisiä sormia? ;)
En minä tiedä, enkä varsinkaan määrää. Jo monessa paikkaa sanotaan, ettei turvavyö ole niin turvallinen paksu takki päällä. Joten oletuksena voisin pitkämatkalaisille suositella kevyempää pukeutumista lähes varauksetta. Voi olla että auton käyttöohjeessakin asiaa sivutaan. Näytti olevan huurun poisto ja lasin lämmittimet erikseen näissäkin. Pointti mulla oli kuitenkin se, että käyttäjä opettelee auton tavoille ilman ylmääräistä säätämistä. Tottakai voi säätää halutessaan ja marmattaa, mutta voi myös opetella käyttämään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.07.20 - klo:20:23
Pointti mulla oli kuitenkin se, että käyttäjä opettelee auton tavoille ilman ylmääräistä säätämistä. Tottakai voi säätää halutessaan ja marmattaa, mutta voi myös opetella käyttämään.

En tiedä kuinka poikkeusyksilö olen, mutta ainakaan minulla ei yhdenkään autoni ilmastointi ole toiminut niin hyvin, mitä tässä on edellä annettu ymmärtää näiden toimivan. Vaikka ajaisin samalla vaatetuksella kuin edellisellä kerralla, saattaa olla tarve säädellä ilmastointia paljonkin, verrattuna edelliseen reissuun. Jos autossa olisi nappi automaattisen puhallusnopeuden säädön esiasetukselle, se voisi ehkä vähentää manuaalista räpläämistä. Vaan kun se toiminto on Atecassa upotettu kosketusnäyttöön, niin eipä tule sieltä kaiveltua. Sen sijaan mennään niillä asetuksilla, mille on fyysiset nappulat.

Tuo lainauksen ensimmäinen lause taas lienee realismia jossain määrin jokaisella, mutta ihannetilanteessa se olisi kyllä päinvastoin - auto opettelee kuskin tavoille eikä toisinpäin.

No eiköhän tämä ala tulla selväksi, että joillain ilmastointi pelaa niin ettei siihen tarvitse koskea, joillain toisilla se taas ei ole alkuunkaan hyvä niin. Siksi toiset kaipaavat varmasti enemmän niitä puuttuvia nappuloita kuin toiset. Onneksi nappeja vielä löytyy joistain autoista, joten vaihtoehtoja on. Kaikkien ei tarvitse ostaa uusia VAG-autoja, jos nappien puuttuminen häiritsee liikaa. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.07.20 - klo:08:43
En tiedä kuinka poikkeusyksilö olen, mutta ainakaan minulla ei yhdenkään autoni ilmastointi ole toiminut niin hyvin, mitä tässä on edellä annettu ymmärtää näiden toimivan. Vaikka ajaisin samalla vaatetuksella kuin edellisellä kerralla, saattaa olla tarve säädellä ilmastointia paljonkin, verrattuna edelliseen reissuun.

En tiedä ovatko nämä autokohtaisia eroja vai kunkin yksilön henkilökohtaisia mieltymyksiä. Itsellä on menossa 3. VAG tuote automaattisella ilmastoinnilla, joista kaikki ovat toimineet hyvin. Lämpötilasäätöihin kosken kahdesti vuodessa, talveksi 21 astetta ja kesäksi pari astetta enemmän. Suuntauksia en muista koskaan säätäneeni manuaalisesti. Sisätilan suuttimet ovat auki, mutta suunnattu siten ettei puhallus osu suoraan kuljettajaan tai matkustajaan. Huurteenpoistonappi on oikeastaan ainoa mitä tuossa tarvitaan ja sehän on Seatissakin vielä olemassa.

Siispä omalla kohdalla en fyysisten ilmastoinnin nappien puutetta ongelmana, mikäli ilmastointi toimii uudessa Seatissa yhtä hyvin kuin VAGeissa on ollut tapana. Toisaalta eipä niistä napeista olisi haittaakaan. Autonvalmistajat voisivat näytön lisäksi sijoittaa keskikonsoliin vaikkapa 6 ohjelmoitavaa pikavalintaa, joihin jokainen saisi valita ne toiminnot joita tuntee tarvitsevansa.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.07.20 - klo:08:43

Tuo lainauksen ensimmäinen lause taas lienee realismia jossain määrin jokaisella, mutta ihannetilanteessa se olisi kyllä päinvastoin - auto opettelee kuskin tavoille eikä toisinpäin.


Juuri näin sen pitäisi toimia.

the_kapu

Ne napit kuitenkin maksaa ja kustannussyistä VAG on jättänyt ne pois. Typerää, mutta noin VAG kohtelee asiakkaitaan.

b1mpo

Kyllä se vain on niin, että ihmisten on opeteltava käyttämään ihmisen suunnittelemia laitteita, eikä laitteiden ihmisiä, koska se keinoäly ei ikinä riitä täydellisyyteen. Vain uppiniskaisilla elämä on vaikeaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.07.20 - klo:14:03
Kyllä se vain on niin, että ihmisten on opeteltava käyttämään ihmisen suunnittelemia laitteita, eikä laitteiden ihmisiä, koska se keinoäly ei ikinä riitä täydellisyyteen. Vain uppiniskaisilla elämä on vaikeaa.

Aika todistaa mikä jää ja mikä ei, kuten sanoin, niitä kokeiluja on ennekin nähty.  Kun kosketusnäytön käyttämisen takia alkaa tapahtumaan kolareita, niin kyllä viranomaiset puuttuvat asiaan. Uusi on unohdettu vanha. Kyllä ne nappulat palautuu jossain määrin varmasti. Tai markkinoille tulee erikseen ohjelmoitavat lisänappulat. Ã,,äniohjaus voi toimia Amerikassa jotenkin, mutta muissa maissa se on ongelma. Esimerkiksi nykyisen Seat -n ääniapu on kyllä ihan roskaa, ainakin 99% se ei ymmärrä kuljettajan toiveita.

Itse toivon, että tulevaisuudessa auto tunnista kuskin ja opettelee kuskin tavoille, niin vähene myös säätämisen tarve.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.07.20 - klo:14:03
Kyllä se vain on niin, että ihmisten on opeteltava käyttämään ihmisen suunnittelemia laitteita, eikä laitteiden ihmisiä, koska se keinoäly ei ikinä riitä täydellisyyteen. Vain uppiniskaisilla elämä on vaikeaa.

Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että kaikki uudet keksinnöt ovat automaattisesti aina parempia kuin vanhat, joten pitää vain mennä virran mukana ja hylätä vanha kun kerran uusikin on keksitty? Kyllä kai uusikin keksintö voi mennä pieleen, ja tulla sutta ja sekundaa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Myhky

Tämähän on täysin verrattavissa siihen kun älypuhelimista karsittiin kuulokeliitäntä ja hyvä sormenjälkilukija siirrettiin kosketusnäytön alle missä se ei edelleenkään toimi yhtä luotettavasti kuin vanha.

Monet jaksavat jankata että upeaa kehitystä, kuka sitä kuulokeliitäntää tarvitsee kun voi ostaa bluetooth-kuulokkeet ja näytönalainen sormenjälkilukijakin on fantastinen vaikka ei aina toimikaan. Nyt pari vuotta myöhemmin useimmat alkavat jälleen olla sitä mieltä että ehkä ne olisi voinut jättääkin.

Uudet ratkaisut eivät todellakaan ole aina vanhoja parempia. Luulisi kaikkien tämän ymmärtävän samoin kuin sen, että moni säätäisi mielellään esim ilmastointia tai muita oleellisia säätöjä niille omistetuista näppäristä kytkimistä. Jollekin se voi olla hallelujaa-tason keksintö että kaikki toiminnot ympätään kustannusten karsimiseksi yhden kosketusnäytön taakse, mutta tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää että kaikkien mieleen se ei ole.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 04.07.20 - klo:15:04Monet jaksavat jankata että upeaa kehitystä, kuka sitä kuulokeliitäntää tarvitsee kun voi ostaa bluetooth-kuulokkeet ja näytönalainen sormenjälkilukijakin on fantastinen vaikka ei aina toimikaan. Nyt pari vuotta myöhemmin useimmat alkavat jälleen olla sitä mieltä että ehkä ne olisi voinut jättääkin.

Tämähän on off-topic, mutta ainakin Applen puhelimissa sormenjälkilukija on korvattu kasvontunnistuksella (joka ainakin meikäläisellä toimii paljon paremmin kuin mikään sormenjälkilukija). Myöskin johdollisia kuulokkeita voi käyttää, tosin erilaisella liitännällä kuin aiemmin. Itse en ainakaan kaipaa kumpaakaan mainitsemaasi ominaisuutta.

Autojen käyttöliitymän osalta en antaisi tuomiota puolen tunnin kokeilun perusteella. Useimmat kuitenkin ajavat samalla autolla jos ei nyt vuosia niin ainakin kuukausia. Tällöin ei ole niin merkitystä, jos ei nyt heti hallitse jotain kahden sormen liikettä. Tosin hyvä käyttöliittymä pitäisi olla intuitiivinen, eli ei mitään hirvittävän monimutkaisia käsimerkkejä sisältävä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jamo75

kyllä ne napit on 100x halvempia kuin se kosketus näyttö mutta kun nykyisin se kosketusnäyttö tulee aikalailla pakolla ellei valitse jotain karvalakkimallia.

mutta joo koskenäyttöjä käytetään koska
a) fyysiset napit vikaantuvat ajanmyötä (toki ei se kosketusnäyttökään ikuinen ole)
b) virtuaalinappien paikkaa voidaan vaihtaa haluttaessa ja luoda uusia mahdollisesti jopa oikeasti loppukäyttäjän hallitsemia ulkoasuja

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 04.07.20 - klo:10:23
Ne napit kuitenkin maksaa ja kustannussyistä VAG on jättänyt ne pois. Typerää, mutta noin VAG kohtelee asiakkaitaan.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.07.20 - klo:14:32
Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että kaikki uudet keksinnöt ovat automaattisesti aina parempia kuin vanhat, joten pitää vain mennä virran mukana ja hylätä vanha kun kerran uusikin on keksitty? Kyllä kai uusikin keksintö voi mennä pieleen, ja tulla sutta ja sekundaa?
Ei tämä sitä tarkoita, että seatin uusi käyttöliittymä esim. lämpötilan säätöön liittyen olisi parempi, kuin vanha. Sehän on täysin käyttäjästä kiinni, kummasta tykkää. Lähinnä kantaa otin yleisesti automaatti-ilmastoidun auton jatkuvaan säädön tarpeeseen ja perustelin kantani siihen liittyen.

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.07.20 - klo:14:28
Itse toivon, että tulevaisuudessa auto tunnista kuskin ja opettelee kuskin tavoille, niin vähene myös säätämisen tarve.
Miten auto voi tietää kuskin mielihaluja, varsinkaan silloin kun ne on hyvinkin ailahtelevia? Kyllä se on kuskin(ihmisen) tehtävä oppia käyttämään sitä mööpeliä, mikä nyt sattuukin olemaan kyseessä.

Lähinnä tuosta jatkuvasta säädön tarpeesta tulee mieleen sellainen seikka, ettei ymmärretä kuinka esim. se lämpö autossa tuotetaan. Eli käännetään viileämmällä kelillä lämmöt täysille, jotta saavutetaan se mukava lämpö ja sitten käännetään viileämmälle, kun tulee jo kuuma. Automaatti-ilmastointi tekee juuri sen saman asian, eli tuuttaa sitä lämmintä, kunnes se lämpö saavutetaan ja sitten puhaltaa viilempää.

Jokatapauksessa autoissa, kuin muissakin vekottimissa on ominaisuuksia, jotka kuskin tulee osata ottaa huomioon, eikä toisin päin. Voihan sitä vaikka pullonkorkin avaajaakin käyttää vaivalloisesti ja väärin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.07.20 - klo:14:32
Onko tämä siis ymmärrettävä niin, että kaikki uudet keksinnöt ovat automaattisesti aina parempia kuin vanhat, joten pitää vain mennä virran mukana ja hylätä vanha kun kerran uusikin on keksitty? Kyllä kai uusikin keksintö voi mennä pieleen, ja tulla sutta ja sekundaa?
Vai onko kaikki uusi automaattisesti kokeilematta tuomittava toimimattomaksi?

passo_s

Off topiccina, heitin reissun lasteni kanssa, kolmialue ilmastoidulla Passatilla. Ulkona +26 C, minulla ilmastoinnissa pyyntö +22 C, toinen edessä istuva lapsi laittanut +20 C ja takana istuva +26 C. Auto puhaltaa kiltisti viileää ja kuumaa. Siinä kävi niin että edessä alkoi auto asennolla melkoinen puhuri. Edessä istuva lapsi pistää omaa tuuletus räppänää kiinni ja minä havahdun tilanteeseen jossa silmät kuivuu ja tukkani hulmuaa, kun ilmavirta lisääntyy kuskinpuolella siitä syystä että repsikan puoli tukkii. Korjaus oli helppo, ranneliikkeellä säätöpylpyrästä puhallusnopeutta pienemmälle, katse säilyy tiessä. Tälläiseen tilanteeseen se kosketusnäyttö hässäkkä on kovin huono.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy