Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Ukko

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.06.20 - klo:23:40
Missä puhuttiin karttapäivityksistä?

Mitä nuo "palvelut" sitten ovat jos ei karttapäivityksiä? Joku hieronta pari kertaa vuodessa?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 30.06.20 - klo:08:46
Mitä nuo "palvelut" sitten ovat jos ei karttapäivityksiä? Joku hieronta pari kertaa vuodessa?

:D

Kannattanee nuo palvelut tilata jos auton navigaattorille on käyttöä. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät ei niitä saa myöhemmin tilattua vaikka haluaisikin. Nimi. en ole katkera mutta kuitenkin.  :-X
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.06.20 - klo:09:29
:D

Kannattanee nuo palvelut tilata jos auton navigaattorille on käyttöä. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät ei niitä saa myöhemmin tilattua vaikka haluaisikin. Nimi. en ole katkera mutta kuitenkin.  :-X

Seat ei pidä kiinni sovitusta, ei päivity kartat kaksi kertaa vuodessa kuten on aikoinaan ilmoittanut. Tällä hetkellä uusin koko Euroopan karttapaketti on alkuvuonna 2019 päivitetty. Eli puolitoista vuotta vanha versio, jonka jälkeen ei ole päivityksiä näkynyt.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.06.20 - klo:09:29
:D

Nimi. en ole katkera mutta kuitenkin.  :-X

Minulle riitti kun oli sen verran törkeää palvelua Helsingin Seat Centerin takuuhuollossa, takavalot vuotivat kosteutta sisään ihan pisaroina ja useamman kerran piti siellä sitten käydä että saivat ne vaihdettua. Oli vielä merkkiliikkeen leimat huoltokirjassa. Huoltoneuvoja esitti tietämätöntä 5 vuoden takuun osalta, oli aivan uskomatonta sekoilua.

Ei tule toista Keskon maahantuomaa autoa tähän talouteen.

Jaran

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.06.20 - klo:23:40
Missä puhuttiin karttapäivityksistä?
Jäi mainitsematta. Saman materiaalin mukaan tuohon Online pakettiin tosiaan kuuluu mm. karttapäivitykset, reitin ja määränpään tuonti connect sovelluksesta, nettiradio, online mediat.

Remote palveluihin kuuluu mm. ajotiedot, etälukitus/-avaus, pysäköintipaikkatieto, mahdollisen webaston etäohjaus.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.06.20 - klo:09:29
Kannattanee nuo palvelut tilata jos auton navigaattorille on käyttöä. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät ei niitä saa myöhemmin tilattua vaikka haluaisikin. Nimi. en ole katkera mutta kuitenkin.  :-X
Safety & Service -peruspakettiin kuuluu mm. dataliittymä, hätäpuhelu-, tie- ja asiakaspuhelupalvelu ja myös connect aktivointi ja etäkäyttöpalveluiden ostaminen/jatkaminen autosta käsin.

Kuinka nuo sitten toimii ja mitä on milloinkin saatavilla on sitten toinen asia.

jukkanen

Mitenkähän tuohon hinnaston "Digiradion (DAB) vastaanotin tuotantoviikosta 30/2020 alkaen" pitäisi suhtautua? Eihän se kai tarkoita että analoginen radio jäisi pois?

Jasca

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 30.06.20 - klo:11:27
Mitenkähän tuohon hinnaston "Digiradion (DAB) vastaanotin tuotantoviikosta 30/2020 alkaen" pitäisi suhtautua? Eihän se kai tarkoita että analoginen radio jäisi pois?
Kyllä se FM-vastaanotinkin aparaatista löytyy. Suomessa tuolla DAB-vastaanottimella vain ei tee mitään, kun meillä ei DAB-lähetyksiä (toistaiseksi) ole...
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

b1mpo

DAB tulee euroopassa pakolliseksi varusteeksi, vaikkei Suomessa lähetyksiä olekaan. Liittyy varmasti turvallisuustiedotteisiin tai vastaaviin, jos matkaa ulkomaille.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 30.06.20 - klo:10:59
Jäi mainitsematta. Saman materiaalin mukaan tuohon Online pakettiin tosiaan kuuluu mm. karttapäivitykset, reitin ja määränpään tuonti connect sovelluksesta, nettiradio, online mediat.

Kuinka nuo sitten toimii ja mitä on milloinkin saatavilla on sitten toinen asia.

Noista ei mikään toimi Suomessa, koska my Seat App ei toimi täällä. Löytyy kyllä sovelluskaupasta, mutta ei toimi. Eli pelkkää höpötystä Keskolta.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 30.06.20 - klo:10:59
Jäi mainitsematta. Saman materiaalin mukaan tuohon Online pakettiin tosiaan kuuluu mm. karttapäivitykset, reitin ja määränpään tuonti connect sovelluksesta, nettiradio, online mediat.

Remote palveluihin kuuluu mm. ajotiedot, etälukitus/-avaus, pysäköintipaikkatieto, mahdollisen webaston etäohjaus.


Jäi osa lainauksesta pois, eli kaikki yllämainittu pois lukien karttapäivitykset vaativat My Seat App-sovelluksen, joka ei toimi Suomessa. Eli pelkkää höpötystä.

Käytännössä jäljellä jää karttapäivitykset josta siis maksat 135 euroa/vuosi jos ostat uuden Seat Leonin. Melko kallista sanoisin!

tet

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 30.06.20 - klo:04:50
Akun koko on 13,1 kWh ja 8 A latausvirta vastaa 1,8 kW lataustehoa. Laskennallinen latausaika sukolla on 13,1 / 1,8 = 7 tuntia. Akkua ei koskaan päästetä täysin tyhjäksi tai kokonaan täyteen, toisaalta lähes täynnä oleva akku latautuu hitaammin, joten ei tuo arvio nyt kamalasti pielessä ole.

Sukolataus menee oikein, vaan miten tuo "normaalilataus" eli Mode 3. Aika monessa lähteessä mainitaan autossa olevan 3.6 kW laturi, taitaa suomalaiset matskut olla ainoita joissa esiintyy 7.2 kW väittämä. Tuleeko Leon meille tuplasti tehokkaammalla laturilla, kuin muille? Aika hyvin jos tulee, varsinkin kun muillakaan konsernin merkeillä ei taida olla 7.2 kW laturia? Ainakin Superb ja Passat ovat 3.6 kW laturilla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

atapi

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.06.20 - klo:14:19
Sukolataus menee oikein, vaan miten tuo "normaalilataus" eli Mode 3. Aika monessa lähteessä mainitaan autossa olevan 3.6 kW laturi, taitaa suomalaiset matskut olla ainoita joissa esiintyy 7.2 kW väittämä. Tuleeko Leon meille tuplasti tehokkaammalla laturilla, kuin muille? Aika hyvin jos tulee, varsinkin kun muillakaan konsernin merkeillä ei taida olla 7.2 kW laturia? Ainakin Superb ja Passat ovat 3.6 kW laturilla.

Naapurifoorumilla taisi olla joku kysynyt myyjältä ja hänen mukaan vain 3.6kW...harmillista mutta pelkään että pitää paikkansa. Konsernista löytyy kyllä ainakin Q5 7.2kW:n laturilla.

tet

Lainaus käyttäjältä: atapi - 30.06.20 - klo:15:02
Naapurifoorumilla taisi olla joku kysynyt myyjältä ja hänen mukaan vain 3.6kW...harmillista mutta pelkään että pitää paikkansa. Konsernista löytyy kyllä ainakin Q5 7.2kW:n laturilla.

No en tiedä, onko tuossa nyt mitään pelkäämistä. Jos meinaa matkan päällä jossain huoltsikalla latailla, niin ei tuo 7.2 kW riitä oikein vielä mihinkään, tulee pitkä kahvipaussi silläkin. Kotilataukseen taas riittänee useimmille 1.8 kW sukolataus, sillä saa tyhjän akun yön aikana täyteen. Ei plugarissa oikein ole tarvetta isommalle laturille. Täyssähkikset sitten erikseen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 30.06.20 - klo:13:30
Jäi osa lainauksesta pois, eli kaikki yllämainittu pois lukien karttapäivitykset vaativat My Seat App-sovelluksen, joka ei toimi Suomessa. Eli pelkkää höpötystä.

Käytännössä jäljellä jää karttapäivitykset josta siis maksat 135 euroa/vuosi jos ostat uuden Seat Leonin. Melko kallista sanoisin!




Eikös tällaisella sovelluksella tuo homma pelaa nykyään?
Ainakin itselle asentui.
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

JaTSi

https://www.seat.co.uk/datamanual-manual/leon/my21_w05/en-uk/New_LEON_01_20_EN.pdf

Tuolta löytyy ainakin auton manuaali (ei taida vielä hybridejä sisältää)
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Ukko

Lainaus käyttäjältä: JaTSi - 30.06.20 - klo:19:54



Eikös tällaisella sovelluksella tuo homma pelaa nykyään?
Ainakin itselle asentui.

Löytyy ja asentuu joo, mutta jos olisi käynnistänyt sovelluksen niin ilmoittaa että ei toimi Suomessa. Kyseessä on pilvipalvelu joka ei ole tänne tulossa.


Ukko

Syyt on ihan samat kuin miksi ei navigaattori puhu suomea tai äänikomennot ei toimi, eli liian pieni markkina-alue. Seat ei tee lokalisointia jos täällä myydään muutama sata autoa vuodessa.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: JaTSi - 30.06.20 - klo:19:54

Eikös tällaisella sovelluksella tuo homma pelaa nykyään?
Ainakin itselle asentui.

Kyllä se asentuu, samoin myös Seat Media Control, mutta henkilökohtaisesti en käsitä mitä hyötyä käyttäjälle (VAG hyötyy käyttäjän tiedoista) niistä rakennuksista on?

Ukko


JaTSi

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 30.06.20 - klo:22:21
Ei toimi Suomessa.

Ote sovelluksen asetussivulta.
Kunhan on auto jossa vast. toiminnot niin uskon että toimii.


upload an image
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Ukko

Taitaa kuitenkin olla Seat Miin käyttöön tarkoitettu aplikaatio, eri asia.

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 01.07.20 - klo:09:10
Taitaa kuitenkin olla Seat Miin käyttöön tarkoitettu aplikaatio, eri asia.



SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Ukko

Epäillä sopii että toimii, ei ole Keskoa kiinnostanut online-palvelut esim. Audinkaan puolella. Vaikka toimisi, niin 135 euroa vuodessa jostain jäähdytyksen kaukosäätimestä on melko härskiä.

Seatin karttapäivityksiä ei ole puoleentoista vuoteen näkynyt, tuskin näkyy jatkossakaan.

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 01.07.20 - klo:15:11
Epäillä sopii että toimii, ei ole Keskoa kiinnostanut online-palvelut esim. Audinkaan puolella. Vaikka toimisi, niin 135 euroa vuodessa jostain jäähdytyksen kaukosäätimestä on melko härskiä.

Seatin karttapäivityksiä ei ole puoleentoista vuoteen näkynyt, tuskin näkyy jatkossakaan.

On aika katkeraa vuodatusta.
Katsellaan nyt ajan kanssa mitä ominaisuuksia on tarjolla, miten ne toimii, jos toimii ja mitä ne oikeasti maksaa. Itse uskon, että nyt on tarjolla jotain uutta ja mielenkiintoista ja aion seurailla kiinnostuneena mitä palvelun hankkineet kokevat palvelun. Näitä tuomiopäivän lausujia tietysti aina joka asiassa riittää.
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

JaTSi

Kävin koeajamassa tuon uuden eTSi mallin (FR). Sisäänastuessa penkin säädöt kohdalleen tuttuun tapaan. Pieni tutustuminen ratin nappuloihin ja vipuihin, kiva ylläri oli ratin lämmitys. Penkki oli hyvä, nykymallin oloinen, verhoilukuosi tuntui t-paidan läpi alkuun hieman kuoppaiselta mutta siihen tottui ja toimi ihan hyvin. Itse tykkäsin tuosta ohjaamon layoutista, jotenkin vähäeleisen tyylikäs. Tuo pieni vaihteenvalitsin on kyllä näppärä. Ajoonlähtö, ilmeisesti sähköstä johtuen, on tosi jouhea ja nykimätön. Motariosuudella sai kokeiltua noita turvallisuus tms. ominaisuuksia. En tiedä oliko sivuvaroitus napsautettu pois päältä kun en huomannut valoa, jäi selvittämättä. Meteli oli ehkä hieman nykyautoa pienempi. Voi johtua rengastuksestakin. Sitten auto parkkiin ja tutustuminen infotainment osioon. Jonkun aikaa kun sitä räpläsi, löytyi logiikka ja jatkokoeajon aikana ei siihen enää kiinnittänyt huomiota. Mielestäni sen monimutkaisuuteen kiinnitetään aivan liikaa huomiota; se nyt vaan on erilainen ja vaatii vähän totuttelua mutta ihan toimiva setti. Tuo ennustava vakionopeussäädin oli kyllä hieno. Se seurasi nopeusrajoituksia kameralla ja vaihtoi vakionopeuden niiden mukaan, toki sen saa poiskin käytöstä mutta itse tykkäsin. Siinä olisi ollut tien muotoihinkin reagoiva ominaisuus mutta sitä en kokeillut. Liikennemerkkejä tunnisti nykyistä enemmän ja ne sai näkyviin myös navigointipohjaan. Takapenkin tilat ovat huikean suuret, ei pitäisi ainakaan siitä jäädä kiinni. Näkyi olevan WiFi ym. dataasetuksia, joita en tällä koeajolla vielä ehtinyt tarkemmin tutkia.

Taidanpa käydä vielä toisenkin koeajon suorittamassa pidemmän kaavan mukaan niin pääsee sisään auton metkuista.
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Le.ON

Tuli myös käytyä ihailemassa tuota eTSI FR:ää, mutta koeajolle ei päässyt tänään. Plugari ehkä vahvemmin mielessä, joskin hieman mietityttää vielä tavaratilan koko ja myös tuo sähkön range omassa käytössä. Noin 50% ajosta eli työmatkat 40km edestakaisin onnistuu varmasti hyvin sähköllä, mutta noin 3-4 kertaa kuukaudessa tulee ajettua mökille noin 80km suuntaansa. Mökillä toki on mahdollisuus ladata pistorasiasta hitaalla latauksella, tosin välillä käyntikerrat rajoittuvat vain muutamiin tunteihin. Ja 2-3 kertaa kuukaudessa tulee myös reilu 200km edestakaisia matkoja ajettua. Eli aika paljon sellaisia matkoja, joissa range loppuu kesken. Onko kokemuksia millaisiin kulutuslukemiin päästään pelkällä polttomoottorilla sähkörangen loputtua?

Entä onko kokemuksia aikaisemmista VAG:in plugareista, kuinka paljon seisontalämmitys ja -jäähdytys syö akkua/rangea kylmänä talvipäivänä tai kuumana kesäpäivänä? Esimerkiksi mikäli haluan kylmänä pakkasaamuna yövuoron jälkeen päästä lämpimään autoon, niin onko koko range syöty auton lämmityksessä?

atapi

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 01.07.20 - klo:21:57
Tuli myös käytyä ihailemassa tuota eTSI FR:ää, mutta koeajolle ei päässyt tänään. Plugari ehkä vahvemmin mielessä, joskin hieman mietityttää vielä tavaratilan koko ja myös tuo sähkön range omassa käytössä. Noin 50% ajosta eli työmatkat 40km edestakaisin onnistuu varmasti hyvin sähköllä, mutta noin 3-4 kertaa kuukaudessa tulee ajettua mökille noin 80km suuntaansa. Mökillä toki on mahdollisuus ladata pistorasiasta hitaalla latauksella, tosin välillä käyntikerrat rajoittuvat vain muutamiin tunteihin. Ja 2-3 kertaa kuukaudessa tulee myös reilu 200km edestakaisia matkoja ajettua. Eli aika paljon sellaisia matkoja, joissa range loppuu kesken. Onko kokemuksia millaisiin kulutuslukemiin päästään pelkällä polttomoottorilla sähkörangen loputtua?

Entä onko kokemuksia aikaisemmista VAG:in plugareista, kuinka paljon seisontalämmitys ja -jäähdytys syö akkua/rangea kylmänä talvipäivänä tai kuumana kesäpäivänä? Esimerkiksi mikäli haluan kylmänä pakkasaamuna yövuoron jälkeen päästä lämpimään autoon, niin onko koko range syöty auton lämmityksessä?

Tuohan olisi ihan mainio ajoprofiili plugarille, vaikka täyssähköäkin voisi toki miettiä jos pidempiä matkoja ei tule kovin paljon. Ladatun sähkön loputtua tuo vie jokseenkin sen mitä perus 1.4 TSI vie eli ei mahdottomasti. Lämmitysteho sähköllä on n. 4kW (joku taisi moittia Passat GTE:tä siitä ettei ole webaston veroinen lämmitin ja tässä lienee sama) ja yli puolta tuntia ei varmaan kannata lämmittää eli akusta menisi n. 20%, mutta kantama toki lyhenee muutenkin pakkasella eli 40km työmatka ei välttämättä mene ihan heittämllä pelkällä sähköllä jos on kovin kylmä, mutta mitättömän pieneen kulutukseen kyllä pääsee. Jäähdytys ottaa akusta tehoa enimmillään luokkaa 2kW ja vartti riittänee useimmissa tapauksissa eli akusta menisi vain 5%. Nuo akusta otetut prosentit eivät myöskään vastaa ihan sitä miten sähkörange lyhenee, koska auto kuitenkin jäähdytetään/lämmitetään ajon aikana ellei sitä ole tehty ennen lähtöä.

tet

Lainaus käyttäjältä: JaTSi - 01.07.20 - klo:17:14
...Sitten auto parkkiin ja tutustuminen infotainment osioon. Jonkun aikaa kun sitä räpläsi, löytyi logiikka ja jatkokoeajon aikana ei siihen enää kiinnittänyt huomiota. Mielestäni sen monimutkaisuuteen kiinnitetään aivan liikaa huomiota; se nyt vaan on erilainen ja vaatii vähän totuttelua mutta ihan toimiva setti.

Joo, vaikuttaa tosi helpolta ja loogiselta. ;D :o ::)

https://youtu.be/5UNJfN4e0Bc
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.07.20 - klo:16:09

https://youtu.be/5UNJfN4e0Bc

Tästä tulee uusi kilpailulaji - kuka pystyy nopeammin säätämään lämmityksen, alustan, radion, navi -n ym :)

Daatta

Pitäisi varmaan itsekin ajelle 70km edes-takaisin liikkeeseen jotta saisi tuon mahdottoman käyttöliittymän kokea. Kaikesta voi repiä kivoja otsikoita ja asiakas voi äänestää lompakollaan ostamalla jotain muuta merkkiä. Jotka ovat myös siirtymässä kosketusnäyttöihin. Kaipa auton valinta menee samaan kun puhelimissa, ostetaan sitä merkkiä mihin on totuttu. Ja jos tulee muutoksia niin sitten on helvetti irti.  ;D

Siinä missä jotain puhelimen käyttöliittymää räplätään koko ajan, pitäisi auton keskinäyttöä säätää ainoastaan auton ollessa paikallaan. Tähän taisi uusi tieliikennelakikin ottaa jotain kantaa. Ajon kannalta tarpeellisia asetuksia säädetään ratin nappuloilla mittariston kautta, ei keskinäytössä samoilemalla. Ja jos joku oikeasti sanoo että ilmastointia pitää säätää koko ajan, niin sitten on jossain vikaa.

Kaipa tuo "huono" käytettävyys kehittyy päivitysten myötä. Miten niitä saa "vanhoihin" autoihin on hyvä kysymys, nykyään päivityksiä asennettaan ainoastaan vikatilanteessa. mihinkään online/OTA päivityksiin VAG ei ole tietääkseni siirtymässä. Jos sieltä saadaan karttadataa ladattua niin ihan hyvä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy