Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: atapi - 13.06.20 - klo:17:54
Lataustahan voi jättää akkuun säästöön mikäli on tarvetta lähteä liikenteeseen siten että auto ei ole piuhassa. Itse en ainakaan ottaisi plugariini webastoa vaikka saisin ilmaiseksi.
Onhan webasto verraton nesteen lämmittäjä, eikä paljoa sähköä kuluta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.06.20 - klo:19:12
Onhan webasto verraton nesteen lämmittäjä, eikä paljoa sähköä kuluta.

No ei se sähkövastuskaan mahdottomasti. Jos 5 kW weballa lämmittää puoli tuntia, niin sama sähköllä vaatii 2,5 kWh akusta. Onhan se reilu osa plugarin akkukapasiteetista, mutta harvemmin ehkä jääkylmästä asti lämmitellään "tien päällä" ilman latausmahdollisuutta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.06.20 - klo:19:55
No ei se sähkövastuskaan mahdottomasti. Jos 5 kW weballa lämmittää puoli tuntia, niin sama sähköllä vaatii 2,5 kWh akusta. Onhan se reilu osa plugarin akkukapasiteetista, mutta harvemmin ehkä jääkylmästä asti lämmitellään "tien päällä" ilman latausmahdollisuutta.
Tuo webaston 5kW:n teho tulee polttoaineesta ja sähköä siihen kuluu melko vähän. Suoralla sähköllä lämmittäminen taas vie sähköä melko paljon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

atapi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.06.20 - klo:20:06
Tuo webaston 5kW:n teho tulee polttoaineesta ja sähköä siihen kuluu melko vähän. Suoralla sähköllä lämmittäminen taas vie sähköä melko paljon.

Onhan webastossa puolensa varsinkin jos sillä voi lämmittää myös ajon aikana kuten Volvolla (jolla taas sähkölämmityksen puute mielestäni paha puute), mutta esim. Superbissa webasto ilmeisesti toimii vain auton seistessä, jolloin sillä ei saa kovin paljon lisää rangea kun aika pian lähdön jälkeen pitää kuitenkin lämmittää sähköllä tai polttomoottorilla. Jos webaston avulla voi välttää polttomoottorin käytön kokonaan niin siitä on kyllä hyötyä, mutta jos polttomoottoria tarvitaan joka tapauksessa niin sen käytön järkevä ajoitus ajaa lähes saman asian. Käytännössä esim. lähtiessä ei mitään puolen tunnin esilämmitystä sähköllä (jos siis auto ei ole piuhassa), vaan vain 10min ja polttomoottori heti lähtiessä käyntiin ja ilmaiset hukkalämmöt hyötykäyttöön.

tmr97

Kyllä webasto plugarissa on vanhanaikainen ratkaisu. Oikea ratkaisu on ILP. Lämmitetään ilman paikallispäästöjä, mutta sähköä kuluu selvästi vähemmän kuin vastuslämmityksessä.

passo_s

Passat GTE:ssä -19 ei edes tuulilasi sula yli kympin pakkasella jos sähköllä koittaa lämmittää. Onko Octavia plugarissa ja Leonin plugarissa ilppi?

atapi

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 13.06.20 - klo:21:53
Passat GTE:ssä -19 ei edes tuulilasi sula yli kympin pakkasella jos sähköllä koittaa lämmittää. Onko Octavia plugarissa ja Leonin plugarissa ilppi?

Tuskin on ja eipä se ilppi noin kylmällä paljon autakaan. Omat kokemukset ovat Amperasta ja sen sähkölämmityksellä pärjäilee hyvin, mutta tehoa taitaakin olla 7kW. Lämmitettävä tuulilasi olisi kyllä varmaan hyvä olla, mutta liekö saatavilla? En äkkiseltään löytänyt hinnastosta.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 13.06.20 - klo:21:53
Passat GTE:ssä -19 ei edes tuulilasi sula yli kympin pakkasella jos sähköllä koittaa lämmittää. Onko Octavia plugarissa ja Leonin plugarissa ilppi?
Lataatko täydellä 16A -teholla? Jos et, on esilämmityskin vajaatehoinen. Juuri tähän näiden uusien 7.2kW laturi auttaa. Jos syöttö on kunnossa, auto pystyy lataamaan akkuaan ja lämmittämään tai pelkästään lämmittämään täydellä höngällä. Sähkövastuksen tehosta homma ei ole kiinni, myöskin pyytämällä HI-lämpötilaa esilämmitykseen otetaan ilmeisesti lisää tehoa jollain logiikalla. Tästä maininta ainakin manuaalissa noissa vanhemmissa sähköpeleissä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

passo_s

^työsuhdeauto niin en investoi kotilatausasemaan että tuon mainitsemasi tehon saisi. Webasto on omassa työtehtävässä paras. Ei ole firmojen asiakaspaikoilla tolppaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.06.20 - klo:20:06
Tuo webaston 5kW:n teho tulee polttoaineesta ja sähköä siihen kuluu melko vähän. Suoralla sähköllä lämmittäminen taas vie sähköä melko paljon.

Kyllä kyllä. Mutta ei minusta joku 2.5 kWh akusta otettuna mikään mahdoton määrä ole, jos plugarissa on vaikkapa joku 12-14 kWh akkukapasiteetti. Ja lämmittää ihan yhtä tehokkaasti se 5 kW, tuli se bensasta tai sähköstä. Toki jos kotipihassakaan ei saa autoa piuhan perään, ja joutuu aina lämmittämään pakkasaamuisin akusta otetulla virralla, niin kyllähän tuo sähkörangea syö kieltämättä aimo annoksen. Mutta onko plugari edes oikea vaihtoehto, jos ei sitä kotipihassakaan saa liekaan, on ehkä aiheellinen kysymys.

Satunnaisesti jossain reissun päällä tuo ei minusta ole mikään mahdoton määrä akusta otettuna. No toki jos on akku jo ajettu tyhjäksi, niin paha sieltä on lämmityssähköäkään nyhjäistä. Tuohon voi sitten olla ratkaisu auton polttomoottorilla lämmitys, vaan löytyykö sitä vaihtoehtoa Leonista? Jos olen oikein ymmärtänyt, ainakin Kiasta ja Fordista löytyy polttiksen kaukokäynnistys kännykällä. Mutta kun Kiaan joutuu sen Webaston ostamaan joka tapauksessa, kun ei ole sähkölämmittimiä lainkaan, niin eipä tuolla moottorilla lämmittämiselläkään taida mitään virkaa siinä olla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 13.06.20 - klo:21:53
Passat GTE:ssä -19 ei edes tuulilasi sula yli kympin pakkasella jos sähköllä koittaa lämmittää. Onko Octavia plugarissa ja Leonin plugarissa ilppi?
Mun Passatin lasi on kyllä sulanut sähköllä kaikilla eteen tulleilla pakkasilla. Eiväthän ne sähköllä toimivat sisälämppäritkään sen tehokkaampia ole.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.06.20 - klo:09:10
Kyllä kyllä. Mutta ei minusta joku 2.5 kWh akusta otettuna mikään mahdoton määrä ole, jos plugarissa on vaikkapa joku 12-14 kWh akkukapasiteetti. Ja lämmittää ihan yhtä tehokkaasti se 5 kW, tuli se bensasta tai sähköstä. Toki jos kotipihassakaan ei saa autoa piuhan perään, ja joutuu aina lämmittämään pakkasaamuisin akusta otetulla virralla, niin kyllähän tuo sähkörangea syö kieltämättä aimo annoksen. Mutta onko plugari edes oikea vaihtoehto, jos ei sitä kotipihassakaan saa liekaan, on ehkä aiheellinen kysymys.

Satunnaisesti jossain reissun päällä tuo ei minusta ole mikään mahdoton määrä akusta otettuna. No toki jos on akku jo ajettu tyhjäksi, niin paha sieltä on lämmityssähköäkään nyhjäistä. Tuohon voi sitten olla ratkaisu auton polttomoottorilla lämmitys, vaan löytyykö sitä vaihtoehtoa Leonista? Jos olen oikein ymmärtänyt, ainakin Kiasta ja Fordista löytyy polttiksen kaukokäynnistys kännykällä. Mutta kun Kiaan joutuu sen Webaston ostamaan joka tapauksessa, kun ei ole sähkölämmittimiä lainkaan, niin eipä tuolla moottorilla lämmittämiselläkään taida mitään virkaa siinä olla.
Se on mukava, jos sattuu pitkä pakkasjakso ja moottoria täytyy kylmästä lyödä tulille, koska sen täytyy jokatapauksessa käydä kylmällä kelillä. Siinä kyllä nesteen osittainenkin lämmitys on aina kotia päin.

Tuntuu kyllä siltä, että noi plugarit on vain tiettyyn lyhyeen matkaan tehtyjä jatkuvasti tolpassa olevia veronkiertopelejä. Niitä ei muuten kannata rahallisesti ostaakaan, ellei roiku tolpassa jatkuvasti, ja silloinkin kannattavuus on niin ja näin. Huoltokustannukset on myös suuremmat, sekä muut ylläpitokulut, kuten renkaiden nopeampi kuluminen. Tietysti, jos auto on joku ökykallis auto, niin silloin verojen merkitys on niin suuri, että jo hankintahinnan erotuksella plugarilla ajaa "ilmaiseksi" vaikka lataamatta, eikä sähkötöntä versiota kannata ostaakaan.

Tämä nyt on tällaista filosofisointia ja pohdintaa omaa autoilutulevaisuutta ajatellen niistä lähtökohdista, että taivasalla oleva auto on aina lämmin talvella. Harmittaa siksi nämä plugarit, että niissä on sellaisia ominaisuuksia, jotka on kivoja ja jopa edullisia verotuksellisesti, mutta käytännön kulut korkeammat omassa käytössäni. Ja näyttää siltä, että tuohon suuntaan pakotetaan, jos ei täyssähkö tule nopeasti ja fiksusti, sekä edullisesti. Eikä asiaa helpota huonohko ja hidas sähkön saanti. Nämä on aivan relevantteja pohdintoja ja samanlaisia havaintoja on melko monella, kun olen asiaa kuulostellut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

atapi

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.06.20 - klo:09:10
Kyllä kyllä. Mutta ei minusta joku 2.5 kWh akusta otettuna mikään mahdoton määrä ole, jos plugarissa on vaikkapa joku 12-14 kWh akkukapasiteetti. Ja lämmittää ihan yhtä tehokkaasti se 5 kW, tuli se bensasta tai sähköstä. Toki jos kotipihassakaan ei saa autoa piuhan perään, ja joutuu aina lämmittämään pakkasaamuisin akusta otetulla virralla, niin kyllähän tuo sähkörangea syö kieltämättä aimo annoksen. Mutta onko plugari edes oikea vaihtoehto, jos ei sitä kotipihassakaan saa liekaan, on ehkä aiheellinen kysymys.

Satunnaisesti jossain reissun päällä tuo ei minusta ole mikään mahdoton määrä akusta otettuna. No toki jos on akku jo ajettu tyhjäksi, niin paha sieltä on lämmityssähköäkään nyhjäistä. Tuohon voi sitten olla ratkaisu auton polttomoottorilla lämmitys, vaan löytyykö sitä vaihtoehtoa Leonista? Jos olen oikein ymmärtänyt, ainakin Kiasta ja Fordista löytyy polttiksen kaukokäynnistys kännykällä. Mutta kun Kiaan joutuu sen Webaston ostamaan joka tapauksessa, kun ei ole sähkölämmittimiä lainkaan, niin eipä tuolla moottorilla lämmittämiselläkään taida mitään virkaa siinä olla.

Toistan hieman itseäni, mutta nuo 12-14kWh arvot ovat bruttoja eli nykyplugareissa on lähes poikkeuksetta käytössä n. 10kWh. Edes uudessa A-sarjan mesessä, jossa on 15.6kWh akku, ei saa käyttöön kuin n. 10kWh. Ampera starttaa esilämmityksen aikana polttiksen, jos akussa ei ole riittävästi varausta tai jos keli on kylmä. Savupilvi on toisinaan melkoinen, jos on tyyntä ja polttista ei ole tullut käytettyä vähään aikaan...pakoputken päälle ilmeisesti kertyy kaikenlaista skeidaa joka sitten palaa tuossa.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.06.20 - klo:10:21
Se on mukava, jos sattuu pitkä pakkasjakso ja moottoria täytyy kylmästä lyödä tulille, koska sen täytyy jokatapauksessa käydä kylmällä kelillä. Siinä kyllä nesteen osittainenkin lämmitys on aina kotia päin.

Tuntuu kyllä siltä, että noi plugarit on vain tiettyyn lyhyeen matkaan tehtyjä jatkuvasti tolpassa olevia veronkiertopelejä. Niitä ei muuten kannata rahallisesti ostaakaan, ellei roiku tolpassa jatkuvasti, ja silloinkin kannattavuus on niin ja näin. Huoltokustannukset on myös suuremmat, sekä muut ylläpitokulut, kuten renkaiden nopeampi kuluminen. Tietysti, jos auto on joku ökykallis auto, niin silloin verojen merkitys on niin suuri, että jo hankintahinnan erotuksella plugarilla ajaa "ilmaiseksi" vaikka lataamatta, eikä sähkötöntä versiota kannata ostaakaan.

Webasto on hyvä varuste ja yli 5v. autonpitoajalla ei enää per vuosi niin kalliskaan.  Oma tehdassellainen maksanut nyt 90â,¬ /v. eikä tarvitse palella.

Plugari on ihan selvästi alle max. 40-50km kertamatkaan tai vrk alle 100km (taajamassa) tarkoitettu. Toki sillä saadaan "paikallispäästöt" kuriin sekä autotehtaiden EU päästö-sakko-kiintiöt pienemmiksi. Ei näitä kovin moni autotehdas ilman (siirtymäajan) pakotteita valmistaisi, tai jopa vanhaan autoon ymppäisi.

Liisarifirmojen palautusautoista on kuulemma löytynyt käyttämättömiä latauskaapeleitakin...  :(

Laskutaitoinen (niitäkin on areenalla) ottaa myös huomioon suurehkon arvoalennuksen ja mahdollisen tuontipaineen (tai -vyöryn).

Yritetään pärjätä.

Enhancer

Moni on todennut lataushybridin porttina täyssähköautoiluun. En ihmettele, sillä leijonanosa ihmisistä ajaa päivässä alle 120km, ja tähänhän täyssähkö on toki kaikin puolin paras valinta.

Itsellä päätös on nyt syntynyt. Kovasti odotin Leon / Golf / Octavia -osaston lataushybridiä, mutta kuultuani loppuviikosta hinnan lataus-Leonin ykstyisleasingille mielenkiinto loppui. Leonin leasing 2v / 40tkm jaksolle maksaisi vähän yli 15000â,¬, yli 600â,¬/kk.

Itselle en lataushybridiä missään tapauksessa ostaisi, huoltokulut on liian kovat ja kova arvonpudotuskin itsestäänselvää sähköautomarkkinan kehittyessä kohinalla.

E-Up tuli tilattua jo aiemmin, nyt plugarimietintä tuli päätökseensä ja käytetyn huolenpitosopimuksella varustettu e-Golf tulee taloon toiseksi autoksi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.06.20 - klo:10:21
Tuntuu kyllä siltä, että noi plugarit on vain tiettyyn lyhyeen matkaan tehtyjä jatkuvasti tolpassa olevia veronkiertopelejä. Niitä ei muuten kannata rahallisesti ostaakaan, ellei roiku tolpassa jatkuvasti, ja silloinkin kannattavuus on niin ja näin. Huoltokustannukset on myös suuremmat, sekä muut ylläpitokulut, kuten renkaiden nopeampi kuluminen. Tietysti, jos auto on joku ökykallis auto, niin silloin verojen merkitys on niin suuri, että jo hankintahinnan erotuksella plugarilla ajaa "ilmaiseksi" vaikka lataamatta, eikä sähkötöntä versiota kannata ostaakaan.

Niin, tämä on niitä asioita joita jokainen harkitsee oman tarpeensa mukaan.

Itse olen päättänyt hankkia plugarin koska omat ajoni ovat käytännössä pelkkää pätkäajoa taajamassa, ehkä 20km päivässä. Sitten satunnaisia pidempiä matkoja silloin tällöin. Lataus tapahtuisi kotona, jota varten hankitaan latausasema, max 2x16a. Rengaskulut, huoltokulut, polttoainekulut yms. eivät vaikuta päätökseen.

Vaatimus plugarille kuitenkin on, että se a) esilämpenee myös akkusähköllä tai b) webastolla. Ajonaikainen lämmitys täytyy olla sähköllä, sillä tarkoitus olisi ajaa nämä muutaman kilometrin pätkät ilman että polttomoottori käynnistyy. Se mikä auto nämä vaatimukset parhaiten täyttää onkin vaikeampi kysymys.

Todennäköisesti a-mersu täyttää nämä sähkökriteerit, mutta on autona turhan pieni. Ford Kuga saattaa täyttää kriteerit, tai sitten ei. Ainakin muutamassa testissä sen polttomoottori on käynnistynyt myös sähköajotilassa ilman varsinaista syytä. Kiat eivät täytä vaatimuksia lämmityksen suhteen.

Leon houkuttaa puolestaan siksi, että sen saa farmarina siedettävän hintaan. En tiedä täyttääkö muita vaatimuksia, mutta pitää selvitellä.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

vwmies

Katselin juuri Saksan saitilta Passat GTE 11/2017 farkkua (met. väri, koukku, LED valot, 2,5v vanha !) alle 40tkm (!) ja hinta 26tâ,¬. Suomeen verrattuna hinta on jokseenkin ½ uudesta vastaavasta. Melkoisen suuri arvonalennus hybridillä ajamisella on ollut.  :o
Yritetään pärjätä.

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.06.20 - klo:11:54
Moni on todennut lataushybridin porttina täyssähköautoiluun. En ihmettele, sillä leijonanosa ihmisistä ajaa päivässä alle 120km, ja tähänhän täyssähkö on toki kaikin puolin paras valinta.

Itsellä päätös on nyt syntynyt. Kovasti odotin Leon / Golf / Octavia -osaston lataushybridiä, mutta kuultuani loppuviikosta hinnan lataus-Leonin ykstyisleasingille mielenkiinto loppui. Leonin leasing 2v / 40tkm jaksolle maksaisi vähän yli 15000â,¬, yli 600â,¬/kk.

Itselle en lataushybridiä missään tapauksessa ostaisi, huoltokulut on liian kovat ja kova arvonpudotuskin itsestäänselvää sähköautomarkkinan kehittyessä kohinalla.

E-Up tuli tilattua jo aiemmin, nyt plugarimietintä tuli päätökseensä ja käytetyn huolenpitosopimuksella varustettu e-Golf tulee taloon toiseksi autoksi.

Varmaan sähköauto on useimmille järkivalinta pikkuhiljaa, jos on taattu latauspaikka kunnollisella latausasemalla on saatavilla.

Kahden vuoden yksityisliisarit ovat yleensäkin sikakalliita 3-4 vuoden jaksoihin verrattuna.

Plugari lienee parhaiten sopiva työsuhdeautoksi käyttöetuna, jos pystyy vähintään töissä lataamaan. Tyypillinen skenaario vähän työssään matkustaville lienee, että firma maksaa kaikki kulut ja verottaa nettopalkasta verotusarvon. Näin ei tarvitse huolehtia huoltokuluista, arvonalenemista, renkaista, käyttövoimaveroista eikä vakuutuksista ja saa koko paketin reiluun viiteen sataan kuussa. Se ei ole paha, jos huomioi säästön polttoaineessa. Toki kaasu on tällöin varteenotettava vaihoehto myös.

Enhancer

Nykyinen -18 kaasu-Octavia on 2v/60tkm sopimuksella. Autona 1000â,¬ halvempi, leasing tuolta kaudelta 9800â,¬. Jäännösarvo on siis lähes 30% parempi kuin Seatilla. Kaasussa lyhyttä sopimusta puolsi Gasumin kampanja, hyödyntämäni 2500â,¬ romutuspalkkio sekä isoista kilsoista johtuva renkaiden uusimisen tarve pidemmällä sopimuksella jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.06.20 - klo:10:21
Se on mukava, jos sattuu pitkä pakkasjakso ja moottoria täytyy kylmästä lyödä tulille, koska sen täytyy jokatapauksessa käydä kylmällä kelillä. Siinä kyllä nesteen osittainenkin lämmitys on aina kotia päin.

Ai, onko Leonin sähkölämmitys siis pelkästään kabiinin lämmitykseen, eli ilmalämmitin? No sitten se kyllä jää weballe kakkoseksi. Esim. Ford Kugassa 5 kW sähkövastus lämmittää jäähdytysnestettä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.06.20 - klo:14:15
Ai, onko Leonin sähkölämmitys siis pelkästään kabiinin lämmitykseen, eli ilmalämmitin? No sitten se kyllä jää weballe kakkoseksi. Esim. Ford Kugassa 5 kW sähkövastus lämmittää jäähdytysnestettä.
Jäähdytysnestettä lämmittää kaikissa VAG-plugareissa ja täyssähköissä myös. Plugareissa jäännöslämpö päättyy moottorille. Myöskään Webasto ei lämmitä näissä moottoria, eikä toimi ajon aikana ollenkaan. Sehän laskettaisiin CO2-lähteeksi jos toimisi auton liikkuessa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tet

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 14.06.20 - klo:12:08
Ford Kuga saattaa täyttää kriteerit, tai sitten ei. Ainakin muutamassa testissä sen polttomoottori on käynnistynyt myös sähköajotilassa ilman varsinaista syytä. Kiat eivät täytä vaatimuksia lämmityksen suhteen.

Eiköhän se Kugan polttis ole käynnistynyt vain itsensä lämmittämistä varten. Ainakin jossain koeajojutuissa on mainittu, että ei käynnisty, jos auton esilämmittää ennen ajoon lähtöä. Kian plugarien esilämmityksen puuttumista en itsekään oikein ymmärrä, lienevät päiväntasaajalle suunniteltuja. Tai no eihän se kokonaan puutu, mutta polttomoottorilla esilämmittäminen sotii kyllä pahasti ekoauton ideaa vastaan.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.06.20 - klo:10:21
Tuntuu kyllä siltä, että noi plugarit on vain tiettyyn lyhyeen matkaan tehtyjä jatkuvasti tolpassa olevia veronkiertopelejä. Niitä ei muuten kannata rahallisesti ostaakaan, ellei roiku tolpassa jatkuvasti, ja silloinkin kannattavuus on niin ja näin.

Sillehän ei mitään mahda, jos joku sellaisen veronkiertomielessä ostaa. Vaikea sitä on pakottaa lataamaan. Mutta se väite, etteikö plugareille oikeaa käyttöä olisi, on kyllä väärä. Esimerkiksi omaa ajoprofiiliani kun tarkemmin kartoitin, niin vuoden aikana oli 245 päivää, jolloin ajomatka oli alle 50 km päivässä. Jos plugarilla pääsisi 50 km latauksella, olisi tuon vuoden aikana ajetusta reilusta 16 tkm ajomatkasta selvästi yli puolet ajettu sähköllä (jos ladattu aina vain yöaikaan). Myös kotilatausmahdollisuus löytyy. Olen aika vakuuttunut, että seuraava autoni on plugari. Eikä veronkierto ole käynyt mielessä, vaan ihan tarpeeseen menee, kuten ajoprofiili kertoo. Toki täyssähkökin olisi minulle varmasti sopiva, mutta niistä ei oikein omiin kriteereihin sopivaa ole löytynyt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jukkanen

Löytyykö jostain lukuja minkä verran hybridi-Leon kuluttaa sähköä / km erilaisissa olosuhteissa?

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 14.06.20 - klo:12:08
....
Vaatimus plugarille kuitenkin on, että se a) esilämpenee myös akkusähköllä tai b) webastolla. Ajonaikainen lämmitys täytyy olla sähköllä, sillä tarkoitus olisi ajaa nämä muutaman kilometrin pätkät ilman että polttomoottori käynnistyy. Se mikä auto nämä vaatimukset parhaiten täyttää onkin vaikeampi kysymys.

Todennäköisesti a-mersu täyttää nämä sähkökriteerit, mutta on autona turhan pieni. Ford Kuga saattaa täyttää kriteerit, tai sitten ei. Ainakin muutamassa testissä sen polttomoottori on käynnistynyt myös sähköajotilassa ilman varsinaista syytä. Kiat eivät täytä vaatimuksia lämmityksen suhteen.

Leon houkuttaa puolestaan siksi, että sen saa farmarina siedettävän hintaan. En tiedä täyttääkö muita vaatimuksia, mutta pitää selvitellä.
Mersun C plugarissa oli estetty ajonaikana ajoakuston lataus.Mersun myyjä sanoi että uusissa mersuissa ajo-akustoa ei voi tarkoituksella ladata ajon aikana.  Tällä kikalla olen saanut GTE:ssä asiakaspaikalle tullessa tarpeeksi virtaa webaston puhelin ohjaukseen, koska se edellyttää ajo-akustolla rangea, vaikka käynnistyy ajoakustosta piittaamatta omasta kaukosäätimestään. Usein olen kaukosäätimen kantomatkan ulkopuolella. Ã,,kkiseltään arvailen että moinen ajoakuston latailun esto on estetty muissakin. Lämmin työsuhdeauto kun on turvallisuustekijä, viime talvena  vähän väliä asiakkaalle ajon aikana akuston webaston takia täyteen latailin.

Yaffa0

#384
Palaan vielä tähän infotainment asiaan uuden Leonin osalta...

https://www.youtube.com/watch?v=X48c9lFX3NY

Ihan hauska video, jossa vertaillaan Golf 8 ja Golf 7 malleja. VAG on todella säästänyt kuluissa ja riisunut monta ominaisuutta, jotka olivat edellisessä mallissa. Samat karsinnat koskevat Leonia, kun siinä on samat valokatkaisimet (anteeksi hipaisunapit) ja muitakin samoja komponentteja.

Noin. 8 minuutin kohdalla aletaan roustaamaan infotainment-ruutua, sen köpöä toimintaa ja muutamien perusnappien puutetta. Ihan samalla tavalla on käynyt uuden Leonin kanssa. Jollakin suunnittelijalla on vähän "digittanyt" ja mopo on lähtenyt keulimaan. Pitäisi olla kuten Tesla, mutta ai niin, se Teslan näyttöhän on vaan iso, käytettävyys on huonoa. Nyt on tullut 10" pikkunäyttö, jonka käytettävyys ajon aikana on edelleen shaibaa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 15.06.20 - klo:00:42
Palaan vielä tähän infotainment asiaan uuden Leonin osalta...

https://www.youtube.com/watch?v=X48c9lFX3NY

Ihan hauska video, jossa vertaillaan Golf 8 ja Golf 7 malleja. VAG on todella säästänyt kuluissa ja riisunut monta ominaisuutta, jotka olivat edellisessä mallissa. Samat karsinnat koskevat Leonia, kun siinä on samat valokatkaisimet (anteeksi hipaisunapit) ja muitakin samoja komponentteja.

Noin. 8 minuutin kohdalla aletaan roustaamaan infotainment-ruutua, sen köpöä toimintaa ja muutamien perusnappien puutetta. Ihan samalla tavalla on käynyt uuden Leonin kanssa. Jollakin suunnittelijalla on vähän "digittanyt" ja mopo on lähtenyt keulimaan. Pitäisi olla kuten Tesla, mutta ai niin, se Teslan näyttöhän on vaan iso, käytettävyys on huonoa. Nyt on tullut 10" pikkunäyttö, jonka käytettävyys ajon aikana on edelleen shaibaa.
Näinhän se käytännössä on.
Varmaan meistä jokainen tietää ainakin muutaman vanhemman sukupolven edustajan joka ei osaa edes iPadiä käyttää. Voin vain kuvitella mikä sähläys autossa on kun tälläinen on vahingossa päätynyt vaihtamaan Yariksensa upouuteen VAGilaiseen. ;)
Jännä että puhelinta ei saisi ajon aikana räplätä, mutta hankalaa tablettia keskikonsolissa saisi?
Ehkä tarvitaan muutama kuolonuhri niin asiaan tulee muutos?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jukkanen

Kyselin uuteen malliin, joko plugin- tai kevythybridiin vaihto tarjousta sähköpostitse vanhaan my17 Leon ST:ni, olivathan uusien autojen kaupanteot onnistuneet hyvin ennenkin samalla menetelmällä. Valitettavasti täällä Kuopiossa jälleenmyyjänä ei ole enää Laakkonen vaan mikälie seatsentteri, eikä tarjouksesta tai arviosta ole muutamaan päivään kuulunut mitään, sen jälkeen kun kysyivät autoni renkaitten, lasien ja maalipinnan kunnon (ja vastasin). Olisinkohan saanut jo tarjouksen jos niissä olisi ollut jotain vikaa...?

En minä kyllä ihmettele etteivät autot mene kaupaksi... Vai menevätkö ne liian hyvin?

sakal83

Mistä alkaen autokauppiaita on alkanut kiinnostamaan auton maalipinnan, lasien, renkaiden tai ylipäätään vaihtoauton kunto?
Ainahan sieltä naputellaan koneelta se vaihtoauton hinta ajoi auton kuinka kolaroituna tahansa siihen pihaan ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Rice

Pyysin kanssa tarjouksen plugari Leoniin tänään kolmelta myyjältä. Kaksi soitti ja kyseli vaihtoauton tietoja ja tuulilasin kuntoa kysyi molemmat. Tarjoukset sain kaikilta parin tunnin sisällä pyynnöstä. Tarjouspyynnöt lähetin sähköpostilla. Toimitusaika arvioissa oli hieman heittoa. Kaksi myyjä sanoi, että auton saisi marraskuussa ja kolmas arvioi ensi vuoden helmikuuta.
Opel Astra
Volvo V60

mikama83

Mun piti myös erikseen käydä vaihdokkia vielä näyttämässä ja siitä auton kunnosta tehtiin kirjallinen lappu. Kuulemma näin pitää nykyjään toimia kun on pitkän toimitusajan auto tulossa. Renkaiden kunto ja kulutuspinta varsinkin kiinnosti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy