Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Seatisti84

Pakko sanoo että pikkuhiljaa alkaa toi phev kiinnostaa siis leonin farkku, hinta ei paha kyl. Jospa sitä oottelee ens vuoteen ja miettii sit vaihtoa.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 11.06.20 - klo:21:39
Onko tähän saatavilla Alcantarajakkarat? Ei ainakaan lisävarusteluettelossa pistänyt silmään.

Ulkomaisissa esitteissä mainitaan, että peruspenkkien lisäksi on tulossa lisävarustelistalle muita vaihtoehtoja. Nyt näihin "launch-malleihin" niitä ei ole vielä tarjolla. Laitoin ton hinnan tohon hatusta, koska sen verran nuo Alcantara-jakkarat maksoivat tähän nykyiseen 5F-malliin.  ;D

Ne ovat olleet oikeasti todella kestävät ja hyvät. Mulla oli aiemmassa 2014 FR-mallissa ne kankaiset ja niihin jäi helposti läikkiä yms. jos joku auton käyttäjä hikoili tms. Alcantara-tuolit ovat olleet helppo putsata pelkällä vedellä, ovat mukavat istua ja lisäksi niiden mukana ovipaneelit tuli kestävällä keinonahkaverhoilulla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 11.06.20 - klo:10:01
Auton vakiovarustukseen kuuluu sekä Mode 3 -latauskaapeli että Type 2 Suko tilapäislatauslaite. Auton sisäisen laturin teho on 7,2 kWh eli akun saa täyteen kolmessa tunnissa. Suko-pistokkeesta tilapäislatauslaitteella täyteen lataaminen kestää noin 7 tuntia.

(ylläoleva lainauksia maahantuojan lehdistötiedotteesta)
Seatin sivujen mukaan latausajat on
"100 % 3 tunnissa kotilatauslaitteen kanssa.
100 % 6 tunnissa tavallisella seinäpistokkeella."
Eli 6h sukosta (hinnastossa tehoksi ilmoitettu 1,8kW) ja 3h Type2:sta käyttäen. Viittaisi vahvasti 3,6kW sisäiseen laturiin.

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 11.06.20 - klo:22:26
Skoda superbissa on samankokoinen akku (sama akku?) ja latauslaite on 3,6kW tehoinen ja latausaika 3,5h. Siten Seatin tiedotteen 7,2kW ja 3h on vähän outo, luulisi ajan putoavan 3,5h -> noin 2h. AC-latauksessa on häviötä ehkä 15%, jolloin akkuun menisi 7,2kW laturilla noin 6kWh tunnissa. Leon PHEVin teknisiä tietoja ei mistään löydy.
Juuri näin. Ei oikein latausajat tue tuota 7,2kW sisäistä laturia.

Kysyin myyjältä niin kuulemma tekniset tiedot julkaistaan pian.
Loppujen mallien hintatiedot (mm. 1.0TSI/eTSI) pitäisi tulla loppukesästä.

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 11.06.20 - klo:21:39
Onko tähän saatavilla Alcantarajakkarat? Ei ainakaan lisävarusteluettelossa pistänyt silmään.
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 12.06.20 - klo:09:28
Ulkomaisissa esitteissä mainitaan, että peruspenkkien lisäksi on tulossa lisävarustelistalle muita vaihtoehtoja. Nyt näihin "launch-malleihin" niitä ei ole vielä tarjolla. Laitoin ton hinnan tohon hatusta, koska sen verran nuo Alcantara-jakkarat maksoivat tähän nykyiseen 5F-malliin.  ;D

Lisävarustelistalta ei tosiaan vielä löydy, mutta Seatin nettisivujen Design -kohdan alta löytyy esimerkkikuvat eri vaihtoehdoista, sekä lisätieto:
Lainaa*Dinamica-mikrokuitu ja musta nappanahka saatavilla tuotantoviikosta 25 eteenpäin Style-, Xcellence- ja FR-varustetasoihin.

passo_s

Onko tuleva farkku golffi samoilla mitoilla kuin Seat Leon farkku? Seatin hinta konfikuraattorista Seat Leon farkku plugari vielä puuttuu.

Enhancer

Ei noin pientä akkua voida ladata täydellä 7.2kW teholla kuin pätkä alkuun. 0%-50% väli menee varmasti nopeammin kuin vanhoissa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 12.06.20 - klo:10:06
Onko tuleva farkku golffi samoilla mitoilla kuin Seat Leon farkku? Seatin hinta konfikuraattorista Seat Leon farkku plugari vielä puuttuu.

Tämä on vielä vähän epäselvää. Uusi, jo myynnissä oleva HB Golf (ja Audi A3) on lyhyemmällä akselivälillä kuin Leon ja Octavia, jotka käyttävät pidempää akseliväliä. Ei ole vielä tietoa, että tehdäänkö loppuvuodesta myyntiin tuleva Golf Variant tähän pidempään vai lyhyempään akseliväliin. Leon ja Octavia ovat nyt sisätiloiltaan täysin ja tavaratilaltaan lähes samoissa mitoissa (ensimmäistä kertaa).

Konfiguraattorista Leon PHEV vielä puuttuu, mutta hinnastossa on ja lisävarustehinnastossakin PHEV on jo huomioitu.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.06.20 - klo:10:24
Ei noin pientä akkua voida ladata täydellä 7.2kW teholla kuin pätkä alkuun. 0%-50% väli menee varmasti nopeammin kuin vanhoissa.

Plugareissa akusta on käytössä vain noin 75% (tai jopa alle), eli noin 10kWh. Täyssähköisissä käytössä on yleensä 90% tai jopa yli. Lataus ei siksi plugarissa hidastu suhteessa läheskään yhtä paljoa kuin niissä täyssähköautoissa, joissa yläpuskuri akussa on hyvin pieni. Tieto tehon ja ajan suhteen on ristiriitainen, kyllä 7,2kW latausteholla, vaikka puolivälissä alkaen homma hidastuisi, pitäisi akun täyttyä nopeammin kuin kolmessa tunnissa. Kolmen tunnin latausajalla 0-100% akkuun menee noin 3,3kWh varausta tunnissa.

Jaran

#337
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.06.20 - klo:10:24
Ei noin pientä akkua voida ladata täydellä 7.2kW teholla kuin pätkä alkuun. 0%-50% väli menee varmasti nopeammin kuin vanhoissa.
Akkukoko sinällään ei aseta rajoituksia latausteholle. Kyse on vain pääosin akkujen lämmönhallinnasta ja sisäisien laturien osalta en ole huomannut missään kirjoitetun, että niiden osalta tehoja juurikaan rajoitettaisiin. Pikalataukset on sitten erikseen, mutta niitäkin on pienehköille akuille tehty.

Esim MB A250e, akun koko vain hieman suurempi, 15,6KWh, sisäinen laturi 7,4kW ja lisäksi pikalataus 24kW. Valmistajan mukaan 10â€"80% lataus sujuu pikalaturilla parhaimmillaan 25 minuutissa.
Video 7,4kW latauksesta.

Uskoisin, että alustavissa tiedoissa on vain lipsahtanut väärä tieto joko latausaikaan, tai lataustehoon. Itse epäilen jälkimmäistä. Virallisia teknisiä tietoja odotellessa.

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 12.06.20 - klo:10:59
Konfiguraattorista Leon PHEV vielä puuttuu, mutta hinnastossa on ja lisävarustehinnastossakin PHEV on jo huomioitu.

Myös Style -versiot puuttuu konfiguraattorista. Hinnastosta toki löytyy.

atapi

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 12.06.20 - klo:12:13
Uskoisin, että alustavissa tiedoissa on vain lipsahtanut väärä tieto joko latausaikaan, tai lataustehoon. Itse epäilen jälkimmäistä.

Varmasti näin, joskin itse optimistina toivon että virhe on latausajassa eikä tehossa. Jos käy niin hyvin, että laturi on oikeasti 7,2kW niin luulisi että voi ottaa joko 2x16A tai 1x32A kun konsernita löytyy tuollainen oletettavasti edullinen laturi esim. Miistä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: atapi - 12.06.20 - klo:13:22
Varmasti näin, joskin itse optimistina toivon että virhe on latausajassa eikä tehossa. Jos käy niin hyvin, että laturi on oikeasti 7,2kW niin luulisi että voi ottaa joko 2x16A tai 1x32A kun konsernita löytyy tuollainen oletettavasti edullinen laturi esim. Miistä.
Samaa epäilen. 7.2kW laturi löytyy jo e-UP ja e-Golf -osastolta, sekä myös ID.3 niin miksei käytettäisi myös näissä. Ei tuolla latausajalla itselle niin väliä, mutta täysitehoinen esilämmitys + lataus samanaikaisesti olisi hyvää kehitystä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tet

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 11.06.20 - klo:14:31
DSG:ssäkin 6 vaihdetta. :o

Eipä noilla vekseleitä sähköistetyn voimalinjan kanssa kovin paljoa tarvita. Sähköajossa ei tarvittaisi lainkaan, sopivalla voimalinjan mitoituksella. Rakenteesta johtuen näissä vag-hybrideissä kuitenkin sähkömoottorin veto tulee vaihteiston läpi. Mutta sähkökone antaa niin paljon lisävääntöä polttiksen avuksi, että 6 vaihdetta riittää mainiosti.

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 11.06.20 - klo:22:26
Skoda superbissa on samankokoinen akku (sama akku?) ja latauslaite on 3,6kW tehoinen ja latausaika 3,5h.

No sitten Skodan tiedoissa on selvästi virhe. Ihan peruskoulumatikalla selviää, yksinkertainen kertolasku riittää: 3,6 kW * 3,5 h = 12,6 kWh. Jos auton akun koko on 13,1 kWh kuten Leonissa, niin tehtävä on mahdoton jo ihan teoriassakin. Käytännössä vielä mahdottomampi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

atapi

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.06.20 - klo:15:06
No sitten Skodan tiedoissa on selvästi virhe. Ihan peruskoulumatikalla selviää, yksinkertainen kertolasku riittää: 3,6 kW * 3,5 h = 12,6 kWh. Jos auton akun koko on 13,1 kWh kuten Leonissa, niin tehtävä on mahdoton jo ihan teoriassakin. Käytännössä vielä mahdottomampi.

Plugareista on tapana ilmoittaa akun bruttokoko eli käytettävissä oleva kapasiteetti ja lataukseen tarvittava energiamäärä ovat pienempiä kuin ilmoitettu arvo. Latauksen hyötysuhde ei myöskään ole 100% vaan akkuun päätyy ehkä 90% energiasta.

Myhky

Eipä ollut Leonia esillä Helsingin Seat Centerissä tänään. Kuulemma esittelyautokin oli myyty hallista. Kannattaa soitella liikkeeseen etukäteen ettei tule hukkareissua.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

tet

Lainaus käyttäjältä: atapi - 12.06.20 - klo:15:33
Plugareista on tapana ilmoittaa akun bruttokoko eli käytettävissä oleva kapasiteetti ja lataukseen tarvittava energiamäärä ovat pienempiä kuin ilmoitettu arvo. Latauksen hyötysuhde ei myöskään ole 100% vaan akkuun päätyy ehkä 90% energiasta.

Tapana on ehkä ennemminkin ilmoittaa vähän miten sattuu, kuka mitenkin. Se lienee yksi todennäköinen selitys noiden Skodan ja SEATin latausaikojen epäsuhtaisuudelle. Hommassa on niin monta muuttujaa, että eri valmistajien ilmoittama akun kapasiteetti ja latausteho vs. latausaika eivät pysy linjassa. Esim. akkutekniikka vaihtelee (Li-Ion / LiPo / NiMH) mikä voinee aiheuttaa erilaisia vaatimuksia latausteholle eri latausvaihessa, ja aiheuttaa näin vaihtelua myös latausaikaan vs. ilmoitettu teho. Toki tässä ei siitä voi olla kyse, koska saman konsernin autoista puhe.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Bommo

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 07.06.20 - klo:09:53
Jos tulee tehdaslisävarusteeksi, niin se on hyvä asia. Hyvin tuo jälkiasennettukin (maahantuonnin yhteydesssä) on toiminut, mutta tehdasasennettu "juttelee" auton kanssa; ei tarvii säädellä ilmansuuntauksia ja lämpötiloja.

Tänään sain vastauksen, että saan tehdasvarusteena ja tukee Seat Connect järjestelmää.

Bommo

Lainaus käyttäjältä: Rice - 07.06.20 - klo:10:07
Mikä on Webaston hinta?

Webaston hinta lisävarusteena 1180â,¬ ja tehdaslisävarusteena 1190â,¬, onneksi sain oman tilauksen tehdaswebastoon, joten tottelee Seat Connectia

Bommo

Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 09.06.20 - klo:12:05
Paljon maksoit kaikenkaikkiin autosta muuten ?

Työsuhdekärryksi tulee, mutta totaalihinta n. 32kâ,¬. Todella maltillinen hinta verrattuna verrokkeihin ja varusteisiin nähden. Passat olisi ollut kyseisillä varusteilla n. 10kâ,¬ arvokkaampi ja Octaviaa en valitettavasti pystynyt valita.

Kokonaisuudessaan olen todella tyytyväinen toistaiseksi) valintaani, vaikken autoa ole edes nähnyt.

Olen omistanut 5 eri uutena hankittua autoa ja Octavia ollut ehdottomasti paras kaikin puolin. Toivon todella että Uusi Leon ajaa jatkossa mahtavaa perhefarkun asemaa. Toki en epäile asiaa luettuani koeajoraportteja autosta.

atapi

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.06.20 - klo:21:53
Tapana on ehkä ennemminkin ilmoittaa vähän miten sattuu, kuka mitenkin. Se lienee yksi todennäköinen selitys noiden Skodan ja SEATin latausaikojen epäsuhtaisuudelle. Hommassa on niin monta muuttujaa, että eri valmistajien ilmoittama akun kapasiteetti ja latausteho vs. latausaika eivät pysy linjassa. Esim. akkutekniikka vaihtelee (Li-Ion / LiPo / NiMH) mikä voinee aiheuttaa erilaisia vaatimuksia latausteholle eri latausvaihessa, ja aiheuttaa näin vaihtelua myös latausaikaan vs. ilmoitettu teho. Toki tässä ei siitä voi olla kyse, koska saman konsernin autoista puhe.

Käyttääkö joku nettokapasiteettiä? Bruttoa käyttävät nähdäkseni ainakin bmw,mb,vag,korealaiset,toyota,psa,ford ja volvo. Täyssähköjen puolella vaihtelua on jonkin verran tuon suhteen.

Latausajoissakaan ei pitäisi olla mitään kovin ihmeellistä...joku oli mittaillut että GLC:n latauksen hyötysuhde oli aika heikko 8A:n virralla. Yleisesti ottaen latausaika tuskin heittää paljon siitä jos jakaa nettokapasiteetin latausteholla ja lisää tulokseen esim. puoli tuntia tai tunnin. Onko jossain plugarissa muuten todella nimh-akku?

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Bommo - 12.06.20 - klo:22:41
Webaston hinta lisävarusteena 1180â,¬ ja tehdaslisävarusteena 1190â,¬, onneksi sain oman tilauksen tehdaswebastoon, joten tottelee Seat Connectia
Hieno homma, että tulee tehdasvarusteeksi. Hieman rasvaisen hintainen vain ... ainakin näin aluksi.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Bommo

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 12.06.20 - klo:23:41
Hieno homma, että tulee tehdasvarusteeksi. Hieman rasvaisen hintainen vain ... ainakin näin aluksi.

Mielestäni hinta on on vähintäänkin kohdillaan tehdasvarusteeksi. Toki ns. Winterpack voisi tulla myöhemmin kyseesen, missä sitten runsaammin paketoitu varusteita.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.06.20 - klo:21:53
Tapana on ehkä ennemminkin ilmoittaa vähän miten sattuu, kuka mitenkin. Se lienee yksi todennäköinen selitys noiden Skodan ja SEATin latausaikojen epäsuhtaisuudelle. Hommassa on niin monta muuttujaa, että eri valmistajien ilmoittama akun kapasiteetti ja latausteho vs. latausaika eivät pysy linjassa. Esim. akkutekniikka vaihtelee (Li-Ion / LiPo / NiMH) mikä voinee aiheuttaa erilaisia vaatimuksia latausteholle eri latausvaihessa, ja aiheuttaa näin vaihtelua myös latausaikaan vs. ilmoitettu teho. Toki tässä ei siitä voi olla kyse, koska saman konsernin autoista puhe.
En oikein usko tuohon. Superbin sähkö-range on 55 ja Leonin 60 km, joten eiköhän molemmissa ole hyvin lähelle samankokoinen akku (13 kWh brutto ja 10,4 kWh netto). Akkujen kemiassa ja lämmön hallinnassa on toki eroja, mutta tuskinpa saman konsernin autoissa on kilowattituntien ja rangen suhteessa mitään valtavia eroja.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.06.20 - klo:02:09
En oikein usko tuohon. Superbin sähkö-range on 55 ja Leonin 60 km, joten eiköhän molemmissa ole hyvin lähelle samankokoinen akku (13 kWh brutto ja 10,4 kWh netto). Akkujen kemiassa ja lämmön hallinnassa on toki eroja, mutta tuskinpa saman konsernin autoissa on kilowattituntien ja rangen suhteessa mitään valtavia eroja.

No juu, ilmeisesti tuo edellä ollut tieto Leonin laturin tehosta ja latausajasta ei ollutkaan ehkä ihan oikea. Löysin tämmöisenkin maininnan:

3.6 kW on-board charger (full recharge in less than 3.5 hours)

Kun tuossa edellä tarjottiin 7.2 kW ja 3 tuntia. Tämä lähde vaikuttaa luotettavammalle: https://insideevs.com/news/395488/seat-all-new-leon-phev-version/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jasca

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.06.20 - klo:09:31
No juu, ilmeisesti tuo edellä ollut tieto Leonin laturin tehosta ja latausajasta ei ollutkaan ehkä ihan oikea.
Tiedot olivat suoraan maahantuojan (K-Auto / Seat Finland) lehdistötiedotteesta. Sehän ei toki poista virheen mahdollisuutta, vaikka maahantuojan luulisi tietävän asioista. Odotellaan, josko tulisi ns. pomminvarmoja tietoja.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

tmr97

Tuo 7,2kW laturi vs 3,6kW voi olla hyvinkin tärkeä asia.

Esim meillä on latausmahdollisuus vain toisessa parkkipaikassa ja sekin hidaslataus. Siten asiointilatauksella on paljon merkitystä. Tuolla 7,2kW:llä lataus on (ainakin alkuun) tuplasti nopeampi ja samalla aikaveloitetuissa latureissa, kuten k-lataus, hinta on puolet pienempi. Hitaammalla 3,6kW latausteholla hinta on korkea, noin 0,34â,¬/kWh, kun 7,2kW:n latausteholla kohtuullinen 0,17â,¬/kWh.

Jos lataa vain öisin kotona, niin sitten asialla ei taas ole merkitystä.


psxgamer

Onhan tuo PHEV Leonin hinta kyllä melkoinen yllätys. Luulisi näiden myyvän kuin siima ja tuovan Helkamallekin kovaa painetta Octavian hinnoitteluun.

Olen miettinyt aiemmin, että useimmat PHEV mallit ovat liian kalliita: Nopealla vertailulla aiemmin tutkailemani Ford Kuga ja Mersun A-sarja maksavat 40t ja kummassakin on mielestäni vähemmän perusvarustelu kuin Seatissa. Seatissa on vakiona oikeastaan kaikki avaimettomasta käytöstä digimittariin ja ACC:hen. Sähkölämmitys taitaa olla myös Fordissa? Kian Ceed oli ennen Seatia näitä halvempia ladattavia hybridejä, mutta siinäkin Seattia vastaavalla korkeammalla varustetasolla hintaa on jo rapiat 38tâ,¬ ja Kian versio PHE:stä ei edes käy ilman polttomoottorin käyntiä koska moottori hoitaa auton lämmityksen. Fordissa ja ja Kiassa takuu on Seatin tasolla, Mersussa toki ei.

Seatin hintaluokassa lähempi vertailukohta onkin jo Toyota Corolla joka ei tietenkään latauspiuhaa ota vastaan. On kyllä pieni ihme jos Seat ei samalla hinnalla ja 5-vuoden takuulla haasta jo Corollaa myyntilistoilla.

atapi

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 13.06.20 - klo:11:32
Onhan tuo PHEV Leonin hinta kyllä melkoinen yllätys. Luulisi näiden myyvän kuin siima ja tuovan Helkamallekin kovaa painetta Octavian hinnoitteluun.

Olen miettinyt aiemmin, että useimmat PHEV mallit ovat liian kalliita: Nopealla vertailulla aiemmin tutkailemani Ford Kuga ja Mersun A-sarja maksavat 40t ja kummassakin on mielestäni vähemmän perusvarustelu kuin Seatissa. Seatissa on vakiona oikeastaan kaikki avaimettomasta käytöstä digimittariin ja ACC:hen. Sähkölämmitys taitaa olla myös Fordissa? Kian Ceed oli ennen Seatia näitä halvempia ladattavia hybridejä, mutta siinäkin Seattia vastaavalla korkeammalla varustetasolla hintaa on jo rapiat 38tâ,¬ ja Kian versio PHE:stä ei edes käy ilman polttomoottorin käyntiä koska moottori hoitaa auton lämmityksen. Fordissa ja ja Kiassa takuu on Seatin tasolla, Mersussa toki ei.

Seatin hintaluokassa lähempi vertailukohta onkin jo Toyota Corolla joka ei tietenkään latauspiuhaa ota vastaan. On kyllä pieni ihme jos Seat ei samalla hinnalla ja 5-vuoden takuulla haasta jo Corollaa myyntilistoilla.

Fordissa on minunkin ymmärtääkseni sähkölämmitys, mutta siitä huolimatta sitä on hieman moitittu polttomoottorin käytöstä vaikka akussa olisi virtaa. Varmaan kuitenkin merkittävästi korealaisia parempi tuossa suhteessa.

Mielenkiintoista kyllä nähdä, miten Seatin myynti lähtee vetämään. Hinnan pitäisi kyllä olla kohdillaan, mutta olihan se aiemminkin aika kilpailukykyinen Ocuun verrattuna ja vielä 5 vuoden takuu, mutta siitä huolimatta myynti vain murto-osa Skodasta. Toki tiloissa oli myös eroa Skodan hyväksi, mutta nyt ovat kaiketi tasaväkisiä sen suhteen. Kotilatausmahdollisuuden puuttuminen saattaa monen kohdalla olla hankinnan esteenä. Muuten kyllä minun mielestä aika hyvä paketti esim. siihen Corollaan verrattuna. Tuo 7,2kW laturi olisi tärkeä juuri kuten tmr97 sanoi ja voisi joidenkin kohdalla tehdä plugarin järkihankinnaksi vaikka kotona ei pystyisikään lataamaan.

P. Laaja

Kävin katsomassa peräkkäin Leonin, Golfin ja Octavian. En innostunut koeajolle vielä tässä vaiheessa, kun en ole bensaa tai dieseliä ostamssa - syksyllä ehtii vielä hyvin, jolloin Leonin ja Octavian voi toivottavasti ajaa peräkkäin plugarina ja kaasuna.

Leonista oli nähtävillä vain HB FR ja maassa ei ilmeisesti olekaan muita variantteja vielä. Se näytti ihan kivalta perustautolta, mutta punaiset tikkaukset yms. eivät ole omaan makuuni. Kevyen räpelöinnin perusteella tietoviihdejärjestelmä ei tuntunut niin kamalalta kuin pelkästin; haluamansa toiminnot voi konffata helposti saataville, mutta en kokeillut ajossa, joten en osaa tehdä lopullista tuomiota. Pettymyksekseni kuulin, että Webasto on tulossa muttei plugariin, vaan sähkölämmityksellä mennään, jolloin akun pitää tietenkin olla ladattu tai auton piuhassa. Sähkösäätöisten istuimien mahdollisesta saatavuudesta edes joskus en saanut arvausta. Kuten Seat Centereissä aina ennekin käydessäni, myyjä ei ollut kovin innostunut myymään, vaikka olin ainoa asiakas ja vuoden sisään vaihtamassa autoa. Tällä kertaa uutta oli sentään se, etten tuntenut olevani ei-toivottu rauhanhäiritsijä.

Golf näytti ja tuntui - no, Golffilta. Fiiliksessä oli näistä sisaruksista pienin ero väistyvään sukupolveen. Pettymyksekseni kuulin, että farkku tulee vasta vuodenvaihteessa ja siitä ei ilmeisesti ole tulossa plugaria vaan ainoastaa HB:ssa. Passat olisi kaikesta päätellen mainio plugari, mutta 50 tonnia autosta, jolla ajetaan etupäässä taajama-ajoa ja kehäteitä tuntuu kohtuuttomalta ja mallistoon jää sen ja Golf GTE:n väliin iso kolo. Jos Golf oli ennen selkästi fiilikseltään laatuvaikutelmaltaan sisaruksiaan edellä, tämä ero oli minun silmiini kuroutunut umpeen. Myyjä oli todella pätevältä vaikuttava naishenkilö, joka varmasti myy kasapäin autoja, mutta tällä kertaa valitettavasti listalle ei ollut tulossa sopivaa tuotetta.

Skoda oli suurin yllättäjä. Toki se oli varmaan Style-varustelutaso ja siinä oli vaalea sisusta sekä kattoluukku, mutta se oli joka tapauksessa todella miellyttävän ja ilmavan tuntuinen kabiiniltaan. Jos ei tietäisi istuvansa Skodassa luultaasti pistäisin kolmesta autosta sen viihtyvyydeltään ja laatuvaikutelmaltaan selvästi kärkeen tästä kolmikosta. Elokuussa tulee sekä plugarin että kaasun hinnat. Plugariin ennustetaan tilauspiikkiä ja poikkeuksellisen pitkää toimitusaikaa. Viron hinnastos on jo julkaistu ja hinnan voi sen perusteella arvata olevan Leonin tietämillä, ja ainakaan varusteluettelossa ei kerrottu, ettei listalla oleva Webasto olisi saatavilla plugariin. Joka tapauksessa Suomen verotuksella ja nykyisillä hinnoilla plugarien myynti varmaan harppaa uudelle tasolle etenkin isoimmissa kaupungeissa. Laakkosen myyjälle pisteet erittäin selkästä ja asiantuntevasta esittelystä ja ilmiselvästä kiinnostuksesta myydä.

Voi voi. Ajattelin, etten taas osta Octaviaa, mutta huolestuttavasti näyttää siltä, että niin voi taas kerran loppujen lopuksi käydä. Toivottavasti Seat vielä ennen vuoden loppua yllättää ja saa minut kääntämään pääni - tai Skoda ylihinnoittelee plugarin Suomessa.

Kodiaq81

Ainoo mihin Seat kompastuu on toimitusaika ,kannattaa olla nopea jos haluaa alle vuoden päästä saada,siinä mielessä corolla tulee jyräämään aina on corollaa tarjolla..
On Seatilla vielä tekemistä..

atapi

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 13.06.20 - klo:16:11
Pettymyksekseni kuulin, että Webasto on tulossa muttei plugariin, vaan sähkölämmityksellä mennään, jolloin akun pitää tietenkin olla ladattu tai auton piuhassa.

Lataustahan voi jättää akkuun säästöön mikäli on tarvetta lähteä liikenteeseen siten että auto ei ole piuhassa. Itse en ainakaan ottaisi plugariini webastoa vaikka saisin ilmaiseksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy