Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

https://youtu.be/gi6VkbKYUmI

Kunnon pitkä arvostelu englanniksi. Octavia/Leon pitkällä akselivälillä, Golf/A3 lyhyellä samasta pohjaplatasta ja komponenteista. Tiloja kehuttiin. Uusi infosysteemi, kaistavahti ja vakkari eivät saa kiitosta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 01.05.20 - klo:00:04
Toi slogan on lähinnä vastine eräälle käyttäjälle täällä, jolla lukee samassa kohdassa, että ”bensiini sopii vain ruohonleikkureihin”.  ;D

Haha  :D

On kiva huomata kun pystyy toimimaan innoittajana jonkun toisen luovuudelle  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Uiva_Nakki

Olettekos käyneet jo koeajamassa? Minä kävin pikaisella. Pidempi koeajo viikon päästä koko perheen kera...

Todella hyvä varustelutaso FR:ssä ja Xcellencessä. Miksei Stylessäkin. En keksi oikein mitään muuta varustetta FR:n lisäksi kuin vetokoukun ja webaston. Ehkä Matrix ledit. Siis todella hyvin varusteltu.

Rengasmelu oli ensipuraisulla hiljaisempi, tuulen suhinat kuuluivat selkeämmin kuin ennen. Johtuuko sitten yleisestä melun laskusta, että siihen kiinnittää nyt huomion. Hartialinja aavistuksen korkeammalla, kuin ennen. Tuulilasi pystymmässä. Ajoasento yleensäkin erilainen. No kokonaan uusi auto, ihmekö tuo.

Näytöt todella sulavia ja jouhevia verrattuna edelliseen. Ei töki eikä ihmettele. Toki menee aikaa totutellessa, sama kuin uuden älypuhelimen kanssa.

Vaihdenuppi todella oiva muutos automaateissa. Nopea ja jouheva käyttää.

Muovia käytetty enemmän ovien sisäosissa. Mutta jos 2020 hinta laskee ja varustelutaso nousee verrattuna edelliseen, niin valittakoon ken valittaa.

Hatchbackin tiloista paha sanoa mitään kun kontti on samankokoinen kun edellisessä. Oman ajoasennon takana jalkatilaa oli riittävästi, mielestäni edellisessä sukupolvessa on myöskin riittävästi. Ehkä voisi sanoa, että oli väljempää pituussuunnassa. Olen 185cm pitkä ja pidän kuljettajan jakkaraa alimmassa tasossa, sekä suht takana. Silti mukava istua takana. Testataan viikon päästä turvaistuimen kanssa. Sen takia vänkärin penkkiä on pidettävä aika edessä, toivottavasti tähän saa helpotuksen tässä uudessa mallissa.

sakal83

https://www.carscoops.com/2020/05/new-seat-leon-looks-like-a-nice-improvement-over-the-old-car/amp/

Jotkut asiat eivät istu omaan silmään.
-Auto näyttää enempi crossover tyyppiseltä. Tähän suuntaan toki menee muutkin mallit, mutta se kun ei vaan itselle käy.
-Takavaloled on siistin näköinen, mutta miksi jarrutuksen aikana vaan keskellä osa palaa?
-FR mallin feikki pakoputki  ::)
-Tuo Leon teksti takana kaunokirjoituksella

Ehkä tuon voisi silti käydä koeajamassa, mutta ainakin näin kuvien ja videoiden perusteella ei tällä hetkellä sytytä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Uiva_Nakki

Se on sinun mielipiteesi. Mielestäni uusi Leon on ulkoa paremman näköinen joka suhteessa kuin vanha pötkylä. Vaikka vanhan omistankin. Sisätilat ovat vanhassa jotenkin elegantimmat ollen kiiltomustaa, nahkaa ja kromia.

Takavaloledin jarruosion palamiseen saattaa liittyä lainsäädäntö. Saisiko koko viiru syttyä kun painaa jarrua vai pitääkö kolmen erillisen valon syttyä? En tiedä.

Mulle on ihan sama vaikkei olis pakoputkea ollenkaan, tai sen muovista korviketta.  ;D

Leon teksti ei istu omaan silmääni, alnakaan vielä. Tosin itse hankin seuraavaksi Cupran jos tässä merkissä pysytään, ja miksei pysyttäisi. Siinä ei nuita koukeroita nähdä.

Omasta mielestä oikein onnistunut uutuus. Harmi, kun Seatilta tulisi Superbin kokoinen ja Cupran tehoinen auto. Se olisi toteutunut päiväuni.

psxgamer

Missäs näitä on jo koeajettavissa?

mikama83

Ainakin Jyväskylässä on. Pitää käydä kyllä koeajamassa  :)

Ukko

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.05.20 - klo:10:16
https://www.carscoops.com/2020/05/new-seat-leon-looks-like-a-nice-improvement-over-the-old-car/amp/

-FR mallin feikki pakoputki  ::)
-Tuo Leon teksti takana kaunokirjoituksella

Ehkä tuon voisi silti käydä koeajamassa, mutta ainakin näin kuvien ja videoiden perusteella ei tällä hetkellä sytytä.

Samaa mieltä, ei tämä sytytä. Nykyinen 5F-näyttää edelleen paremmalta ja uudessa mallissa häiritsee eniten keulassa tehdyt muutokset. Sisällä taas kojelautassa oleva näyttö häiritsee ja siihen vielä nappuloiden puute. Näyttöjen grafiikka on jotenkin räikeän videopelimäinen.

Jopa uusi Volkswagen golf on siistimpi, kosketusnäyttö on paremmin upotettu kojelautaan ja on konservatiivisemman oloinen.

Katsotaan ensi vuoden liikenneveromuutokset ja sitten on harkinnan paikka.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 10.05.20 - klo:10:20
Samaa mieltä, ei tämä sytytä. Nykyinen 5F-näyttää edelleen paremmalta ja uudessa mallissa häiritsee eniten keulassa tehdyt muutokset. Sisällä taas kojelautassa oleva näyttö häiritsee ja siihen vielä nappuloiden puute. Näyttöjen grafiikka on jotenkin räikeän videopelimäinen.

Jopa uusi Volkswagen golf on siistimpi, kosketusnäyttö on paremmin upotettu kojelautaan ja on konservatiivisemman oloinen.

Katsotaan ensi vuoden liikenneveromuutokset ja sitten on harkinnan paikka.
https://m.youtube.com/watch?v=wQoLJya2Vvs
Kieltämättä tuo keskinäyttö näyttää samalta, kuin tablettikone roikkuisi telineessä keskimmäisten tuuletusritilöiden kohdalla :o
Toiminnallisuudeltaan tuo pitäisi päästä itse kokemaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Uiva_Nakki - 09.05.20 - klo:14:17
Se on sinun mielipiteesi. Mielestäni uusi Leon on ulkoa paremman näköinen joka suhteessa kuin vanha pötkylä. Vaikka vanhan omistankin. Sisätilat ovat vanhassa jotenkin elegantimmat ollen kiiltomustaa, nahkaa ja kromia.

Takavaloledin jarruosion palamiseen saattaa liittyä lainsäädäntö. Saisiko koko viiru syttyä kun painaa jarrua vai pitääkö kolmen erillisen valon syttyä? En tiedä.

Mulle on ihan sama vaikkei olis pakoputkea ollenkaan, tai sen muovista korviketta.  ;D

Leon teksti ei istu omaan silmääni, alnakaan vielä. Tosin itse hankin seuraavaksi Cupran jos tässä merkissä pysytään, ja miksei pysyttäisi. Siinä ei nuita koukeroita nähdä.

Omasta mielestä oikein onnistunut uutuus. Harmi, kun Seatilta tulisi Superbin kokoinen ja Cupran tehoinen auto. Se olisi toteutunut päiväuni.

Kyllähän tuon Leon-tekstin saa helposti pois takaluukusta. Sehän laitetaan siihen tehtaalla liimalla, kuten muutkin vastaavat. Myyjä poistattaa sen luovutushuollossa ilmaiseksi kun vaan pyydät. Omassa nyky-leonissanikaan ei lue tuota LEON-tekstiä. Se oli helppo poistaa.

Itseäni tässä uudessa häiritsee mm. mukautuva vakkari (käyttö on kömpelöä ratista, erillinen viiksi oli parempi ja säätöjä enemmän, mm. kilometrin tarkkuudella). Lane-assistant on nyt väkisin aina päällä käynnistettäessä (EU-vaatimus uusille autoille). Näytön olisi voinut upottaa keskikonsoliin, kuten vanhassa mallissa). Uudessa Octaviassa on erillisiä nappeja mm. ilmastoinnille. Miksi ei Leonissa? 1.5 eTSI:n kulutus ja suorituskyky on sama tai huonompi kuin 1.4 TSI ACT:n. Sitten nuo fake-pakoputket ovat vaan säälittävät. Eikö ne olisi voinut jättää kokonaan pois?

Uusi Octavia tai Superb lataushybridinä saattaa voittaa omassa valinnassa tämän uuden Leonin. Katsotaan, kun kaikki hinnat saadaan tiskiin. Octavia on nyt ihan OK:n näköinen, kun mulkosilmistä päästiin eroon.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 10.05.20 - klo:16:32
Kyllähän tuon Leon-tekstin saa helposti pois takaluukusta. Sehän laitetaan siihen tehtaalla liimalla, kuten muutkin vastaavat. Myyjä poistattaa sen luovutushuollossa ilmaiseksi kun vaan pyydät. Omassa nyky-leonissanikaan ei lue tuota LEON-tekstiä. Se oli helppo poistaa.
Seatista en ole varma, mutta Volkswagenit voi tilata ilman mallimerkintöjä. Eli eivät liimaa niitä merkkejä kiinni autoon tehtaalla.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 10.05.20 - klo:17:39
Seatista en ole varma, mutta Volkswagenit voi tilata ilman mallimerkintöjä. Eli eivät liimaa niitä merkkejä kiinni autoon tehtaalla.

Vuosi sitten kun hankin oman dieselgolffini pähkäilin samaa asiaa. En tiennyt mitä takaluukussa tulisi lukemaan, jos 1.6 TDI:n luukussa lukee TDI niin tulisiko omaan silloin 2.0 TDI? En sitten tehnyt mitään eli en tilannut autoa ilman mallimerkintää. Kun sitten hain auton vilkaisin takapaksia ja siellä lukee vain GOLF vasemmalla eli tuli pyytämättä ilman mallimerkintää. Olen tyytyväinen autoon sellaisena. Ja ehkäpä muut luulee että se on hinnat alkaen moottorilla, aina parempi.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ksuuk

Tuntuu kun tehtaan suuniittelijä sai potkut tai oli kännissä ja joku harrastaja lainasi eri autoista ideoita koska lopputulos on karmea. Uusi Leon ei enää eristyy massasta, vaan eri kulmista muistuttaa toisia merkkejä. Takapäästä kuin Kia, etupäästä kuin Ford, kojelauta kuin Hyundai jne.
Uusi auto? Mitä tässä nyt on sitä uutta? Ok, takana pikkasen enemmän jalkatila ja moottorit pilattiin sähköllä entäs muuta? Talvella hanskoilla ei saa edes ilmastointia säätää?

Uiva_Nakki

Niin se vaan maailma menee eteenpäin. Sen voi joko hyväksyä ja astua kelkkaan tai olla hyväksymättä.

Täällä olis kyllä oikein oivia autonsuunnittelijoita. Mitenköhän Seatin insinööriosasto sais vihiä tästä porukasta.

Ne kenellä uusi Leon on oikeasti varteenotettavana vaihtoehtona, käykää ite ponnistamassa se ja sylkekää sen jälkeen Seatin suuntaan jos valinta kohdistuu muuhun autoon. Ihan turhaa louskutusta loput jos ei ole aikeissakaan ostaa, kunhan tulee avautumaan kuinka epäonnistunut tuotos auto oli.

Noh tätä tää on. Ite tykkään ulkonäöstä enemmän kuin vanhasta vaikka hieno musta facelift FR nyt onkin farkkuna. Vanha on jotakin ovikiilan ja myyrän välistä, liian lyhyellä konepellillä. Ja mulla on varaa sanoo näin kun omistan vanhan.  ;D

Sisällä en tykkää lisääntyneestä muovisuudesta mut jostain se hinnanpudotus on revittävä. Sentään törkyhyvät varusteet saa vakiona.

sakal83

Kai sen mielipiteen voi sanoa vaikkei autoa ostaisikaan.
Itse ostan auton aina OMAN mielipiteeni perusteella, en muiden.
Onhan tuossa uudessa paljon hyvääkin, mutta eniten tuo crossovermaisuus tökkii näin kuvissa.
Täytyy siis käydä tsekkaamassa vielä luonnossa, jos vaikka mielipide muuttuisi.

Ps. Taitaa tuo konepelti olla uudessa vanhaa lyhyempi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Uiva_Nakki - 10.05.20 - klo:21:32
Ja mulla on varaa sanoo näin kun omistan vanhan.  ;D



Niin kuin sanoit - "Se on sinun mielipiteesi", eli jokainen voi kertoa oman mielipiteensä ja sitä ei ole pakko arvostaa. Ja minullakin on varaa sanoo näin, eteenkin kun omistan enemmän, kun Sä, eli kaksi (5D ja ST) vanhaa. :)

Uiva_Nakki

Kumma juttu kun eniten äänessä on ne ketä asia ei kosketa ja ne jotka omistaa vanhan ja valehtelee itelleen äyhkäämällä että uusi on floppi, että vanhempi olis jotenkin parempi.

Kenties kehitys ja/tai oman auton arvonalenema pelottaa.

sakal83

Aina se kehitys ei mene oikeaan suuntaan.
Aika näyttää miten tämän kanssa käy. Ostajat kun tuon päätöksen lopulta tekevät.
Nähdään vasta myöhemmin onko uusi Leon ”floppi” vai ei kansan mielestä.

Edelleen jokainen ostaa sen auton itselleen, niin eikai siinä pitäisi muiden mielipiteiden paljoa painaa kupissa?
Voisihan joku vetää herneet nenään kun olet haukkunut nykyisen mallin, millä meistä kommentoijista moni ajaa.
Se on kuitenkin sinun mielipiteesi ja itse kiinnosta vi....kaan
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Uiva_Nakki

#198
Satapäinen osasto ellei isompikin r&d:ssä miettii noita vuosikaudet pelkästään yhellä automerkillä ja jos osoittautuu flopiksi, niin siinä saa lopputilin useempi. Mut täällä tiedetään mitenkä se kannattaa tehdä paremmin. Vähän sitä ihmettelen...

Samapa tuo itelle on mitenkä ja mistä lämpötiloja ym säädetään jos lopputulokseen päästään. Minusta fyysiset napit ovat jo vanhanaikaiset ja kuuluvat menneisyyteen.

Edellisessä sukupolvessa ajajan ympäristö on muuten elegantimpi, niinkuin muutama viesti sitten kirjoitin. Mutta tosiaan puoli tuntia kerkesin käpistelemään uutta, että katsotaan nyt uudestaan pidemmän koeajon myötä.

Oikein jos harmittaa tulevaisuudessa fyysisten nappuloiden puute, niin saahan sitä säädettyä puheohjauksellakin. Ei tarvii kertoa kun että hiki valuu niin auto osaa laittaa viileemmälle. Vaikka ois mitkä hitsarin hanskat kädessä ettei saa lämpötiloja säädeltyä niin puheeseen tuskin rukkaset vaikuttaa.

patruuna22

Tiedä muusta ,mutta radio pälle ja äänet suuremmalle ei ole paino/vääntönapin voittanutta vielä tullut.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: patruuna22 - 11.05.20 - klo:19:47
Tiedä muusta ,mutta radio pälle ja äänet suuremmalle ei ole paino/vääntönapin voittanutta vielä tullut.
Ratissahan on rulla sitä varten. Käytän sitä nykyisessäkin Leonissa. Muutenkin ratin napeilla voi operoida kaikkea useammin toistuvaa.

Minä olen tyytyväinen uuteen Leoniin. Siinä näyttää olevan kaikki paremmin kuin vanhassa. Vaihtaisinkin omani uuteen, jos olisi vain manuaali tarjolla. Harmittaa tällainen automaattien pakkomyynti. No, jos Octaviasta tulisi manuaali.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ukko

Kyllä se paino/rullanappi sinne takaisin laitetaan seuraavan faceliftin yhteydessä, sen verran paljon tuota ratkaisua on haukuttu mediassa. Koskee kaikkia VAG-konsernin merkkejä.

psxgamer

Tuli istuttua kylmätyypit FR Leonissa. En halunnut edes mennä vielä ajelulle koska enemmän kiinnostaa farkku ja tietenkin hybridi. Ihan hieno kabiini, mutta tuo kosketusnäyttö käyttöliittymä oli kyllä sanalla sanoen hankala. Vanhoja kunnon nappeja ei korvaa mikään. Varsinkin kun Lane Assist käynnistyy jatkossa aina auton käynnistyessä, kaipaisi sen disabloinnilla omaa nappia.

Autogefuhlin Octavia arvostelussa Thomas totesi, että hänen mielestään infotainment järjestelmien paremmuus menee: A3 -> Octavia -> Golf -> Leon. En ole toki näitä kaikkia kokeillut, joten en osaa itse sanoa, mutta Leonin järjestelmä tosiaan tuntui tarpeettoman hankalalta käyttää.

Positiivisena puolena ohjaamoergonomia tuntui hyvältä ja kabiinin laadukkuus on taas noussut pari pykälää. Ratti on kivan tuntuinen ja sähköiset parkkijarrut ja shift by wire vaihteitokeppi ovat myös ihan hyviä juttuja. Digimittariston näytön resoluutio ei taida vieläkään pärjätä Audille.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.05.20 - klo:03:58
Ratissahan on rulla sitä varten. Käytän sitä nykyisessäkin Leonissa. Muutenkin ratin napeilla voi operoida kaikkea useammin toistuvaa.

Minä olen tyytyväinen uuteen Leoniin. Siinä näyttää olevan kaikki paremmin kuin vanhassa. Vaihtaisinkin omani uuteen, jos olisi vain manuaali tarjolla. Harmittaa tällainen automaattien pakkomyynti. No, jos Octaviasta tulisi manuaali.

Kyllä niitä manuaaleja tulee pienempiin koneisiin ja 1.5:nkin laimeampaan malliin ja dieseliinkin tulee myös. Niissä vaan nyt kestää vähän. Eikös sun kannattais muutenkin siirtyä dieseliin, kun sillä pääsee vielä pisaralla pidemmälle?

Mutta onhan tuo uusi Leon vähän pettymys kauttaaltaan. TäysHybridiä lukuunottamatta ainoat uutuudet ovat takaluukun moottori ja perän ledinauha. Kaikki muut varusteet sai vanhempaan. Hyvät ja tarvittavat kytkimet ovat lähes kaikki siirretty näytön taakse. Toki tilaa on nyt Octavian kanssa saman verran. Keskon pitää hinnoitella tämä kilpailukykyisesti, jos meinaavat saada tätä kaupaksi Octavian varjossa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Uiva_Nakki

Millaisissa tilanteissa joudutte ottamaan Lane Assistin pois käytöstä?

Ihan mielenkiinnosta kyselen. Itsellä ollut kolme vuotta jatkuvasti päällä. Eikö uudessa Leonissa sitä saa  muka viiksen päästä ja ratin rullasta näpäyttämällä pois päältä?

the_kapu

Onko tämä nakki joku Keskon trolli? Turha avustin ja ei toimi Suomen olosuhteissa.

Uiva_Nakki

Se, että et itse pidä siitä tai teidän perähikiällä se ei toimi, ei tee siitä turhaa.

Aivan loistava vekotin. Toimii valtateillä ja moottoriteillä kuin junan vessa. Puhutaankohan nyt samasta asiasta.

Uiva_Nakki

Tämän foorumin käyttäjien ulosanti on tyypillisesti tarkoituksellista provokaatiota, niin aivan taatusti vastaan niin kuin metsään on huudettu.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 12.05.20 - klo:13:14
Eikös sun kannattais muutenkin siirtyä dieseliin, kun sillä pääsee vielä pisaralla pidemmälle?

Diesel ei kannata. Nykyinen 1.6 TDI (85 kW) maksaa 4000 , enemmän kuin 1.0 TSI (85 kW). Sama hinnanero lienee myös uudessa. Päälle vielä 400 ,/v käyttövoimaveroa. Mulla on mennyt bensaan vain tonni vuodessa, näillä nykyisillä hinnoilla enää 800 euroa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Uiva_Nakki - 12.05.20 - klo:17:20
Tämän foorumin käyttäjien ulosanti on tyypillisesti tarkoituksellista provokaatiota, niin aivan taatusti vastaan niin kuin metsään on huudettu.

Sinähän sen itse aloitit kiittämällä uuta mallia ja haukkumalla jokaista joka ei suostunut laulamaan uudelle mallille tai Sinulle ylistyslaulua?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy