T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen

Aloittaja KansanAutoVaunu, 09.07.21 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

KansanAutoVaunu

Voiko sen tehdä päin peetä? Oli ihan tasainen ajaa ennen tuota ja nyt ravistaa koko kori. Sekä etu että taka-akselia säädetty jos raporttia yhtään ymmärrän.

Tänään vein takaisin ja useamman tunnin etsivät vikaa mut ei löytynyt suuntauksesta. Fakta on että siitä tuo alkoi. Heittivät mahdollisiksi syiksi kytkintä, vaihdelaatikkoa tai vetoniveltä. Täristää yhtälailla vapaalla rullatessa joten tuskin liittyy vaihteistoon.

Ajatuksia?

ConD

Mimmoisen suuntauslapun ne sieltä antoi mukaan? Kuva ois kiva niin voi vähän katsella mitä siellä on tehty.

Mutta kyllä ravistus voi hyvin isossa autossa johua väljästä alakerrasta - sitä kun ei välttämättä saa käsin nykimällä tai nosturilla selville mikä siellä on horona. Nimim. pihassa paritonninen malmivaunu, jonka kanssa jonkin verran alakertaa ihmetelty ja suuntailtu.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää


KansanAutoVaunu

Mitään tärinää tai ravistusta ei ennen suuntausta ollut. Kävin siellä suosituksesta kun olisi pitkä reissu tulossa ja keväällä laitetut uudet renkaat alla.

Voiko vetari ottaa itteensä suuntauksesta tai tulla esille siinä? Olivat ihmetelleet autoa vielä tänään monta tuntia kuulemma. Sanoi että toisessa vetonivelessä hieman välystä. Vikaa ei kuitankaan ollut aiemmin ja auto on myös huollettu hiljattain sillä ajatuksella että laitetaan kaikki kuntoon.

ConD

Tuossa on lähtötilanteessa ollut niin kovasti aurausta sekä edessä että takana, niin nyt "normaalitilanteessa" renkaat saa pyöriä paljon vapaammin ja siten välykset löytyy helpommin. Voit kuvitella että olet aiemmin ajanut koko ajan autoa ulkoreunoja sivuttain raahaten, nyt auto menee monta kertaa kevyemmin sen vuoksi.

Oliko vanhat renkaat miten kuluneet? Tai onko uusissa jo kulumajälkiä?

Vetari ei suuntauksesta ota itseensä. Mutta kaikki muut nivelet voi sen löysyytensä nyt sitten paljastaa. Kuten myös laakeritkin...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

KansanAutoVaunu

#5
Talvirenkaat ihan tasaisesti kuluneet, ei mitään ihmeellistä. Ja näillä uusilla ajettu muutama tuhat km eikä mitään ihmeellistä kulumaa.

Eikö näiden olis laakerit luullu huomaavan kun syynänneet ja koeajaneet puoli päivää?

Tarkoitin siis jos tuo vetarin välys tuli suuntauksen jälkeen esille niin et vaikuttaa ajoon?itkä muut nivelet? Raidetangon päät on juuri vaihdettu.

Eikä kyl mee kevyemmin just nyt ainakaan  ;D

ConD

Siellä on etu- ja taka-alatukivarsissa 2x kumipuslat joilla kulmia säädetään. Nuo lähtisin katsomaan ettei varmasti ole väljät.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

KansanAutoVaunu

Ok kiitos vinkeistä. Vien ma korjaamolle missä tähän asti tehty kaikki muu paitsi tuo surullinen suuntaus. Hoksaako, kuuleeko ammattilainen koeajaessa jos se on esim laakerit tai onko ne helposti tarkistettavissa? Ne lienee ajon kannalta näistä vaarallisin? En kyllä tiedä mitä se suuntauksen tehnyt firma on monta tuntia tehnyt jos vikaa ei löytynyt.

KansanAutoVaunu

Saas nähdä. En oo tyhjäkäynnillä tuota konepeltiä aiemmin avannut ja moottori tärisee kovasti. Se ei kyllä sisällä istuessa tunnu mutta heiluisko sitten ajossa vielä enemmän. Mistäköhän kohtaa näitä moottorin tukikumia tms mahtaa tästä löytyä?

KansanAutoVaunu

Noniin, moottori käy normaalisti korjaamon mukaan. Käytiin kojarilla ja tärinä on, istuimessa tuntuu eniten, mutta myös ratissa, tärinä kevenee 80kmh+. Kiihdyttäessä tuntuu kovemmalta, mutta tasoittuu heti kun vaihde vaihtuu ja kierrokset laskee, mutta jää päälle. Tuntuu myös vapaalla rullatessa.

Seuraavaksi tsekataan renkaat.

KansanAutoVaunu

#10
Lisään vielä, ettei syytä löytynyt vetarista eikä puslistakaan. Itse kun googeloin löysin tietty vauhtipyörän ja kytkimen. Korjaamon mukaan koeajossa ei tuntunut vauhtipyöräoireilulta, kytkin jäi vähän kysymysmerkiksi. Huoltokirjassa lukeepi että kaksoismassakytkin on vaihdettu noin 30 000km sitten.

KansanAutoVaunu

Noniin. Renkaat tasapainotettu uudestaan. Oli ihan off balance. Mutta suruksi ei vaikutusta tärinään ajossa :(


sprint

Oliko renkaissa pystyheittoa? On kyllä omituinen vika jos tuli suuntauksessa. Eihän siellä nyt mitään kummallista kuitenkaan tehdä. Voishan siitä katsoa jotain kiinteää vasten nuo pysty heitot tai kokeilla vaihtaa eturenkaat taakse ja takaanta eteen jos oireet muuttuisi.

Kun renkaan nostaa edestä ylös pyöriikö renkaat sujuvasti? ettei voisi olla levy kiero?

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: sprint - 12.07.21 - klo:20:39
Oliko renkaissa pystyheittoa? On kyllä omituinen vika jos tuli suuntauksessa. Eihän siellä nyt mitään kummallista kuitenkaan tehdä. Voishan siitä katsoa jotain kiinteää vasten nuo pysty heitot tai kokeilla vaihtaa eturenkaat taakse ja takaanta eteen jos oireet muuttuisi.

Kun renkaan nostaa edestä ylös pyöriikö renkaat sujuvasti? ettei voisi olla levy kiero?

eikö se ole tuo camber? Raportin mukaan takaa säädetty, edestä ei. Yritän tänään saada ajan asiantuntevaan rengasliikkeeseen, jospa tsekkaisivat tuon suuntauksen onko heidän koneella raportin mukainen. Kuulin myös että portterin suuntaus on hankalaa, kaverin autoa säädettiin yhdessä paikassa 6 kertaa ja sitten vaihtoi liikettä ja saatiin kerralla kuntoon.

sprint

Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 13.07.21 - klo:07:57
eikö se ole tuo camber?

Ei ole. meinasin ihan renkaan pystyheittoa joka pystytään toteamaan joko silmämääräisesti tai laadukkaassa rengaskoneessa.

Jultsu

onko tämä neliveto? kardaaneissa yleensä myös ongelmia jotka aiheuttavat vapinaa tietyissä nopeuksissa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.07.21 - klo:08:32
onko tämä neliveto? kardaaneissa yleensä myös ongelmia jotka aiheuttavat vapinaa tietyissä nopeuksissa.

Ei ole neliveto. Rengasliike koeajoi ja arvaili vauhtipyörää. Voiko se hajota 30 000km jälkeen vaihdosta vai onkohan niin, että kun kaksoismassakytkin vaihdettu, ei oliskaan vaihdettu vauhtipyörää samalla? Ja kurvasin samantien V-Wauhtipisteeseen jotka koeajolla nyt.

KansanAutoVaunu

Noniin, jäljitystyötä tehty auton vaiheista ja löytyi tieto että vauhtipyörä ON vaihdettu 210tkm 3/2020. Samassa paikassa ei ole kytkintä vaihdettu, vaikka tiedoissa lukee että se olisi vaihdettu samoilla kilometreillä.

Noh. Wauhtipisteen diagnoosi on vetoakseli/nivel. Uskaltaako laittaa tarvikeosan vai pitääkö laittaa alkuperäinen?

KansanAutoVaunu

Täällä on nyt vietetty aikaa. Vaihdettiin uudet vetarit mutta ravisti edelleen vaihdon jälkeen eli laittoivat takas vanhat. Epäilys että vaihdelaatikon päässä jotain rikki? Poskilaakeri? Mutta tämä selviää vain avaamalla laatikon?

fixed

Jos se ravistus alkoi varmasti suuntauksen jälkeen, niin olisiko helpointa käyttää jossain muualla suuntauksen tarkistuksessa, ja varmistaa, että ensimmäisen suuntaajan laitteet näyttänyt/suuntaus tehty oikein? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun näillä nykyaikaisilla laitteillakin onnistutaan tekemään suuntaukset metsään tai laitteiden kalibrointi on mitä sattuu.

KansanAutoVaunu

Olis varmaan jos vois olla varma kuka sen osaa tehdä. Ja satavarmasti alkoi siitä. Ei täristänyt pätkääkään ennen sitä.

Raskone otti sen nyt tutkintaan vielä illaksi.

KansanAutoVaunu

Tää menee kyllä aina vaan hulvattomammaksi. Raskonen diagnoosi on sama: molemmat vetoakselit ja -nivelet pitäisi vaihtaa. No vaihdetaan huomenna. Varoiksi tilattiin poskilaakerit vaihdettavaksi ens viikkoon jos em ei auta. On tämä outoa.

Juzu84

Voi tulla tuo ravistus aivan hyvin renkaistakin jos on kulunu "vähän" vituralleen kun ollu kulmat metässä. Paa 3.5 baria ilmaa joka nurkkaan ja vaiha rattaat eestä taakse takaa eteen. Sitten viet sen merkkiliikkeeseen kulmien säätöön, näissä etuvedoissa viis minsaa aurausta toimii yleensä kohtuullisesti. Jos panee kolme minsaa ojan puolelle niin kompensoi vähän tien kallistusta. Niin jo onko ravistusta vedätettäessä rullatessa vai moottorijarrutuksessa? Tärrääkö ratti vai koko auto? Tarkat nopeusalueet ravistukselle?
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 20.07.21 - klo:23:31
Voi tulla tuo ravistus aivan hyvin renkaistakin jos on kulunu "vähän" vituralleen kun ollu kulmat metässä. Paa 3.5 baria ilmaa joka nurkkaan ja vaiha rattaat eestä taakse takaa eteen. Sitten viet sen merkkiliikkeeseen kulmien säätöön, näissä etuvedoissa viis minsaa aurausta toimii yleensä kohtuullisesti. Jos panee kolme minsaa ojan puolelle niin kompensoi vähän tien kallistusta. Niin jo onko ravistusta vedätettäessä rullatessa vai moottorijarrutuksessa? Tärrääkö ratti vai koko auto? Tarkat nopeusalueet ravistukselle?

No tuota mietin kun kerran jo toinen vetari vaihdettiin ja siellä oli sama välys sen uuden vetarin kanssa, että onko vain ominaisuus. Renkailla on ajettu muutama tuhat ennen suuntausta ja silmämääräisesti ne on ok ja ne painotettiin uudestaan varoiksi sen ravistamisen alettua. Eilinen huolto ei halunnut vaihtaa renkaita päittäin koska takana niin paljon painoja?? Varsinainen isompi ravistus tulee kiihdyttäessä voimakkaasti, mutta liikkeelle lähtiessä sen kyllä jo tuntee pienenä värinänä jarrua nostaessa. Eli voimakasta kiihdytystä yleensä tehdään siinä 20-80 välillä ja se on pahin. Sitten kun ajan vakkarilla tiettyä nopeutta niin tärinä ei ole niin voimakasta vaan se vaan tuntuu kuin ajaisi epätasaista tietä, tuntuu kuitenkin, mutta nopeus ei tuohon vaikuta, eli ilman kiihdytystä tärinä on vaimeaa. Vasen etu tuntuu ravistavan eniten kiihdyttäessä, mutta täristys tulee penkkiin, rattiin ja täristää kyllä taakse asti matka-ajossakin (pakettiauto, jos merkitystä ettei penkkejä) Oikein voimakkaasti kun kiihdyttää, tuntuu että renkaat ei pure asfalttiin, kun etupää tärrää sen verran. Sitten matka-ajo yli 80kmh on jo sen verran vaimea tutina, että sen voi hetkellisesti jopa unohtaa/tottua siihen.

sprint

Ravistaako koppia tyhjäkäynnillä. Ravistaako kun lähtee tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla liikkeelle.

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: sprint - 21.07.21 - klo:07:57
Ravistaako koppia tyhjäkäynnillä. Ravistaako kun lähtee tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla liikkeelle.

Ei ravista tyhjäkäynnillä. Kun nostaa jarrun tuntuu pieni värinä, mutta ravistus tulee vain voimakkaasta kiihdytyksestä.

Vauhtipyörä on vaihdettu reilu vuosi sitten (30000km) ja kukaan tähänastisista ei ole ollut sitä mieltä että siinä vikaa olisi.

KansanAutoVaunu

Google ja pari muuta kaveria löysi nyt semmoisen osan kuin TUMPPI laatikon puolella. Kaivaen sain tiedon eiliseltä pajalta että sitä ei ole yritetty vaihtaa.

jabajee

Kannattaa aloittaa helpoimmasta ja kokeilla toisilla renkailla ennenkuin alkaa mitään osia tilailemaan. Vaikka onkin uudehkot renkaat ja tasapainoitettukin niin renkaan runkovika voi aiheuttaa tärinää ja sitä ei välttämättä rengaskoneessakaan huomaa. Helppo ja halpa konsti poissulkea renkaista aiheutuva vika.

Tuo aiemmin mainittu renkaan pystyheitto tarkoittaa sitä, että rengas on kanamunan muotoinen eikä pyöreä.

KansanAutoVaunu

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 21.07.21 - klo:13:25
Kannattaa aloittaa helpoimmasta ja kokeilla toisilla renkailla ennenkuin alkaa mitään osia tilailemaan. Vaikka onkin uudehkot renkaat ja tasapainoitettukin niin renkaan runkovika voi aiheuttaa tärinää ja sitä ei välttämättä rengaskoneessakaan huomaa. Helppo ja halpa konsti poissulkea renkaista aiheutuva vika.

Tälle on varattuna huomenna aika jos ei tämän illan paja saa kuntoon. Kukaan tähän asti koeajanut enkä oikein itsekään usko renkaiden olevan syyllinen, kun se tulee jo ihan lähtiessä pieniltä nopeuksilta kiihdyttämään. Tuntuu enemmän voimansiirrolta, mutta mähän en oo mikään mekaanikko todellakaan. Kiinnostaa toki kovasti mikä tässä mättää.

V Marjamäki

Meiltä on pariin kertaan se vetarintumppi jouduttu vaihtamaan, muttei se missään vaiheessa ole mitään tärinöitä saanut aikaiseksi. Lähinnä ne spoorit väljistyy pikkuhiljaa ja siitä sitten aiheutuu ylimääräinen välys, jonka huomaa lähinnä liikkeellelähdössä tai vaihteenvaihdossa. Teoriassa tietty kaikki on mahdollista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy