VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Transporter T5 (03-) => Aiheen aloitti: KansanAutoVaunu - 09.07.21 - klo:21:04

Otsikko: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 09.07.21 - klo:21:04
Voiko sen tehdä päin peetä? Oli ihan tasainen ajaa ennen tuota ja nyt ravistaa koko kori. Sekä etu että taka-akselia säädetty jos raporttia yhtään ymmärrän.

Tänään vein takaisin ja useamman tunnin etsivät vikaa mut ei löytynyt suuntauksesta. Fakta on että siitä tuo alkoi. Heittivät mahdollisiksi syiksi kytkintä, vaihdelaatikkoa tai vetoniveltä. Täristää yhtälailla vapaalla rullatessa joten tuskin liittyy vaihteistoon.

Ajatuksia?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: ConD - 09.07.21 - klo:22:28
Mimmoisen suuntauslapun ne sieltä antoi mukaan? Kuva ois kiva niin voi vähän katsella mitä siellä on tehty.

Mutta kyllä ravistus voi hyvin isossa autossa johua väljästä alakerrasta - sitä kun ei välttämättä saa käsin nykimällä tai nosturilla selville mikä siellä on horona. Nimim. pihassa paritonninen malmivaunu, jonka kanssa jonkin verran alakertaa ihmetelty ja suuntailtu.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 09.07.21 - klo:22:46

(https://i.ibb.co/gv0DLNy/20210709-224341.jpg) (https://ibb.co/ZHQhp5d)
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 09.07.21 - klo:22:56
Mitään tärinää tai ravistusta ei ennen suuntausta ollut. Kävin siellä suosituksesta kun olisi pitkä reissu tulossa ja keväällä laitetut uudet renkaat alla.

Voiko vetari ottaa itteensä suuntauksesta tai tulla esille siinä? Olivat ihmetelleet autoa vielä tänään monta tuntia kuulemma. Sanoi että toisessa vetonivelessä hieman välystä. Vikaa ei kuitankaan ollut aiemmin ja auto on myös huollettu hiljattain sillä ajatuksella että laitetaan kaikki kuntoon.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: ConD - 09.07.21 - klo:23:00
Tuossa on lähtötilanteessa ollut niin kovasti aurausta sekä edessä että takana, niin nyt "normaalitilanteessa" renkaat saa pyöriä paljon vapaammin ja siten välykset löytyy helpommin. Voit kuvitella että olet aiemmin ajanut koko ajan autoa ulkoreunoja sivuttain raahaten, nyt auto menee monta kertaa kevyemmin sen vuoksi.

Oliko vanhat renkaat miten kuluneet? Tai onko uusissa jo kulumajälkiä?

Vetari ei suuntauksesta ota itseensä. Mutta kaikki muut nivelet voi sen löysyytensä nyt sitten paljastaa. Kuten myös laakeritkin...
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 09.07.21 - klo:23:31
Talvirenkaat ihan tasaisesti kuluneet, ei mitään ihmeellistä. Ja näillä uusilla ajettu muutama tuhat km eikä mitään ihmeellistä kulumaa.

Eikö näiden olis laakerit luullu huomaavan kun syynänneet ja koeajaneet puoli päivää?

Tarkoitin siis jos tuo vetarin välys tuli suuntauksen jälkeen esille niin et vaikuttaa ajoon?itkä muut nivelet? Raidetangon päät on juuri vaihdettu.

Eikä kyl mee kevyemmin just nyt ainakaan  ;D
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: ConD - 09.07.21 - klo:23:42
Siellä on etu- ja taka-alatukivarsissa 2x kumipuslat joilla kulmia säädetään. Nuo lähtisin katsomaan ettei varmasti ole väljät.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 10.07.21 - klo:08:34
Ok kiitos vinkeistä. Vien ma korjaamolle missä tähän asti tehty kaikki muu paitsi tuo surullinen suuntaus. Hoksaako, kuuleeko ammattilainen koeajaessa jos se on esim laakerit tai onko ne helposti tarkistettavissa? Ne lienee ajon kannalta näistä vaarallisin? En kyllä tiedä mitä se suuntauksen tehnyt firma on monta tuntia tehnyt jos vikaa ei löytynyt.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 12.07.21 - klo:10:45
Saas nähdä. En oo tyhjäkäynnillä tuota konepeltiä aiemmin avannut ja moottori tärisee kovasti. Se ei kyllä sisällä istuessa tunnu mutta heiluisko sitten ajossa vielä enemmän. Mistäköhän kohtaa näitä moottorin tukikumia tms mahtaa tästä löytyä?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 12.07.21 - klo:14:28
Noniin, moottori käy normaalisti korjaamon mukaan. Käytiin kojarilla ja tärinä on, istuimessa tuntuu eniten, mutta myös ratissa, tärinä kevenee 80kmh+. Kiihdyttäessä tuntuu kovemmalta, mutta tasoittuu heti kun vaihde vaihtuu ja kierrokset laskee, mutta jää päälle. Tuntuu myös vapaalla rullatessa.

Seuraavaksi tsekataan renkaat.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 12.07.21 - klo:15:02
Lisään vielä, ettei syytä löytynyt vetarista eikä puslistakaan. Itse kun googeloin löysin tietty vauhtipyörän ja kytkimen. Korjaamon mukaan koeajossa ei tuntunut vauhtipyöräoireilulta, kytkin jäi vähän kysymysmerkiksi. Huoltokirjassa lukeepi että kaksoismassakytkin on vaihdettu noin 30 000km sitten.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 12.07.21 - klo:15:56
Noniin. Renkaat tasapainotettu uudestaan. Oli ihan off balance. Mutta suruksi ei vaikutusta tärinään ajossa :(

Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: sprint - 12.07.21 - klo:20:39
Oliko renkaissa pystyheittoa? On kyllä omituinen vika jos tuli suuntauksessa. Eihän siellä nyt mitään kummallista kuitenkaan tehdä. Voishan siitä katsoa jotain kiinteää vasten nuo pysty heitot tai kokeilla vaihtaa eturenkaat taakse ja takaanta eteen jos oireet muuttuisi.

Kun renkaan nostaa edestä ylös pyöriikö renkaat sujuvasti? ettei voisi olla levy kiero?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 13.07.21 - klo:07:57
Lainaus käyttäjältä: sprint - 12.07.21 - klo:20:39
Oliko renkaissa pystyheittoa? On kyllä omituinen vika jos tuli suuntauksessa. Eihän siellä nyt mitään kummallista kuitenkaan tehdä. Voishan siitä katsoa jotain kiinteää vasten nuo pysty heitot tai kokeilla vaihtaa eturenkaat taakse ja takaanta eteen jos oireet muuttuisi.

Kun renkaan nostaa edestä ylös pyöriikö renkaat sujuvasti? ettei voisi olla levy kiero?

eikö se ole tuo camber? Raportin mukaan takaa säädetty, edestä ei. Yritän tänään saada ajan asiantuntevaan rengasliikkeeseen, jospa tsekkaisivat tuon suuntauksen onko heidän koneella raportin mukainen. Kuulin myös että portterin suuntaus on hankalaa, kaverin autoa säädettiin yhdessä paikassa 6 kertaa ja sitten vaihtoi liikettä ja saatiin kerralla kuntoon.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: sprint - 13.07.21 - klo:08:31
Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 13.07.21 - klo:07:57
eikö se ole tuo camber?

Ei ole. meinasin ihan renkaan pystyheittoa joka pystytään toteamaan joko silmämääräisesti tai laadukkaassa rengaskoneessa.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: Jultsu - 13.07.21 - klo:08:32
onko tämä neliveto? kardaaneissa yleensä myös ongelmia jotka aiheuttavat vapinaa tietyissä nopeuksissa.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 13.07.21 - klo:09:24
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.07.21 - klo:08:32
onko tämä neliveto? kardaaneissa yleensä myös ongelmia jotka aiheuttavat vapinaa tietyissä nopeuksissa.

Ei ole neliveto. Rengasliike koeajoi ja arvaili vauhtipyörää. Voiko se hajota 30 000km jälkeen vaihdosta vai onkohan niin, että kun kaksoismassakytkin vaihdettu, ei oliskaan vaihdettu vauhtipyörää samalla? Ja kurvasin samantien V-Wauhtipisteeseen jotka koeajolla nyt.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 13.07.21 - klo:10:10
Noniin, jäljitystyötä tehty auton vaiheista ja löytyi tieto että vauhtipyörä ON vaihdettu 210tkm 3/2020. Samassa paikassa ei ole kytkintä vaihdettu, vaikka tiedoissa lukee että se olisi vaihdettu samoilla kilometreillä.

Noh. Wauhtipisteen diagnoosi on vetoakseli/nivel. Uskaltaako laittaa tarvikeosan vai pitääkö laittaa alkuperäinen?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 20.07.21 - klo:15:40
Täällä on nyt vietetty aikaa. Vaihdettiin uudet vetarit mutta ravisti edelleen vaihdon jälkeen eli laittoivat takas vanhat. Epäilys että vaihdelaatikon päässä jotain rikki? Poskilaakeri? Mutta tämä selviää vain avaamalla laatikon?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: fixed - 20.07.21 - klo:16:38
Jos se ravistus alkoi varmasti suuntauksen jälkeen, niin olisiko helpointa käyttää jossain muualla suuntauksen tarkistuksessa, ja varmistaa, että ensimmäisen suuntaajan laitteet näyttänyt/suuntaus tehty oikein? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun näillä nykyaikaisilla laitteillakin onnistutaan tekemään suuntaukset metsään tai laitteiden kalibrointi on mitä sattuu.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 20.07.21 - klo:19:35
Olis varmaan jos vois olla varma kuka sen osaa tehdä. Ja satavarmasti alkoi siitä. Ei täristänyt pätkääkään ennen sitä.

Raskone otti sen nyt tutkintaan vielä illaksi.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 20.07.21 - klo:22:38
Tää menee kyllä aina vaan hulvattomammaksi. Raskonen diagnoosi on sama: molemmat vetoakselit ja -nivelet pitäisi vaihtaa. No vaihdetaan huomenna. Varoiksi tilattiin poskilaakerit vaihdettavaksi ens viikkoon jos em ei auta. On tämä outoa.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: Juzu84 - 20.07.21 - klo:23:31
Voi tulla tuo ravistus aivan hyvin renkaistakin jos on kulunu "vähän" vituralleen kun ollu kulmat metässä. Paa 3.5 baria ilmaa joka nurkkaan ja vaiha rattaat eestä taakse takaa eteen. Sitten viet sen merkkiliikkeeseen kulmien säätöön, näissä etuvedoissa viis minsaa aurausta toimii yleensä kohtuullisesti. Jos panee kolme minsaa ojan puolelle niin kompensoi vähän tien kallistusta. Niin jo onko ravistusta vedätettäessä rullatessa vai moottorijarrutuksessa? Tärrääkö ratti vai koko auto? Tarkat nopeusalueet ravistukselle?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 20.07.21 - klo:23:31
Voi tulla tuo ravistus aivan hyvin renkaistakin jos on kulunu "vähän" vituralleen kun ollu kulmat metässä. Paa 3.5 baria ilmaa joka nurkkaan ja vaiha rattaat eestä taakse takaa eteen. Sitten viet sen merkkiliikkeeseen kulmien säätöön, näissä etuvedoissa viis minsaa aurausta toimii yleensä kohtuullisesti. Jos panee kolme minsaa ojan puolelle niin kompensoi vähän tien kallistusta. Niin jo onko ravistusta vedätettäessä rullatessa vai moottorijarrutuksessa? Tärrääkö ratti vai koko auto? Tarkat nopeusalueet ravistukselle?

No tuota mietin kun kerran jo toinen vetari vaihdettiin ja siellä oli sama välys sen uuden vetarin kanssa, että onko vain ominaisuus. Renkailla on ajettu muutama tuhat ennen suuntausta ja silmämääräisesti ne on ok ja ne painotettiin uudestaan varoiksi sen ravistamisen alettua. Eilinen huolto ei halunnut vaihtaa renkaita päittäin koska takana niin paljon painoja?? Varsinainen isompi ravistus tulee kiihdyttäessä voimakkaasti, mutta liikkeelle lähtiessä sen kyllä jo tuntee pienenä värinänä jarrua nostaessa. Eli voimakasta kiihdytystä yleensä tehdään siinä 20-80 välillä ja se on pahin. Sitten kun ajan vakkarilla tiettyä nopeutta niin tärinä ei ole niin voimakasta vaan se vaan tuntuu kuin ajaisi epätasaista tietä, tuntuu kuitenkin, mutta nopeus ei tuohon vaikuta, eli ilman kiihdytystä tärinä on vaimeaa. Vasen etu tuntuu ravistavan eniten kiihdyttäessä, mutta täristys tulee penkkiin, rattiin ja täristää kyllä taakse asti matka-ajossakin (pakettiauto, jos merkitystä ettei penkkejä) Oikein voimakkaasti kun kiihdyttää, tuntuu että renkaat ei pure asfalttiin, kun etupää tärrää sen verran. Sitten matka-ajo yli 80kmh on jo sen verran vaimea tutina, että sen voi hetkellisesti jopa unohtaa/tottua siihen.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: sprint - 21.07.21 - klo:07:57
Ravistaako koppia tyhjäkäynnillä. Ravistaako kun lähtee tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla liikkeelle.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:08:29
Lainaus käyttäjältä: sprint - 21.07.21 - klo:07:57
Ravistaako koppia tyhjäkäynnillä. Ravistaako kun lähtee tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla liikkeelle.

Ei ravista tyhjäkäynnillä. Kun nostaa jarrun tuntuu pieni värinä, mutta ravistus tulee vain voimakkaasta kiihdytyksestä.

Vauhtipyörä on vaihdettu reilu vuosi sitten (30000km) ja kukaan tähänastisista ei ole ollut sitä mieltä että siinä vikaa olisi.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:13:02
Google ja pari muuta kaveria löysi nyt semmoisen osan kuin TUMPPI laatikon puolella. Kaivaen sain tiedon eiliseltä pajalta että sitä ei ole yritetty vaihtaa.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: jabajee - 21.07.21 - klo:13:25
Kannattaa aloittaa helpoimmasta ja kokeilla toisilla renkailla ennenkuin alkaa mitään osia tilailemaan. Vaikka onkin uudehkot renkaat ja tasapainoitettukin niin renkaan runkovika voi aiheuttaa tärinää ja sitä ei välttämättä rengaskoneessakaan huomaa. Helppo ja halpa konsti poissulkea renkaista aiheutuva vika.

Tuo aiemmin mainittu renkaan pystyheitto tarkoittaa sitä, että rengas on kanamunan muotoinen eikä pyöreä.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:13:29
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 21.07.21 - klo:13:25
Kannattaa aloittaa helpoimmasta ja kokeilla toisilla renkailla ennenkuin alkaa mitään osia tilailemaan. Vaikka onkin uudehkot renkaat ja tasapainoitettukin niin renkaan runkovika voi aiheuttaa tärinää ja sitä ei välttämättä rengaskoneessakaan huomaa. Helppo ja halpa konsti poissulkea renkaista aiheutuva vika.

Tälle on varattuna huomenna aika jos ei tämän illan paja saa kuntoon. Kukaan tähän asti koeajanut enkä oikein itsekään usko renkaiden olevan syyllinen, kun se tulee jo ihan lähtiessä pieniltä nopeuksilta kiihdyttämään. Tuntuu enemmän voimansiirrolta, mutta mähän en oo mikään mekaanikko todellakaan. Kiinnostaa toki kovasti mikä tässä mättää.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: V Marjamäki - 21.07.21 - klo:14:47
Meiltä on pariin kertaan se vetarintumppi jouduttu vaihtamaan, muttei se missään vaiheessa ole mitään tärinöitä saanut aikaiseksi. Lähinnä ne spoorit väljistyy pikkuhiljaa ja siitä sitten aiheutuu ylimääräinen välys, jonka huomaa lähinnä liikkeellelähdössä tai vaihteenvaihdossa. Teoriassa tietty kaikki on mahdollista.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: V Marjamäki - 21.07.21 - klo:14:47
Meiltä on pariin kertaan se vetarintumppi jouduttu vaihtamaan, muttei se missään vaiheessa ole mitään tärinöitä saanut aikaiseksi. Lähinnä ne spoorit väljistyy pikkuhiljaa ja siitä sitten aiheutuu ylimääräinen välys, jonka huomaa lähinnä liikkeellelähdössä tai vaihteenvaihdossa. Teoriassa tietty kaikki on mahdollista.

Vaihdettiinko vain tumppi vai myös koko vetoakseli? Tarvikeosia ei löytynyt joten pakko laittaa alkuperäisosa kun kuntoonsaanti kiireellinen.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:16:23
Hups toistoa
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: V Marjamäki - 21.07.21 - klo:16:52
Ainakin jälkimmäisellä kerralla pelkkä tumppi. Aiemmasta kerrasta on liki kymmenen vuotta, niin en nyt muista tuliko silloin muutakin. Vaikea kuvitella, että nuo oireet siitä tumpista johtuisi.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: V Marjamäki - 21.07.21 - klo:16:52
Ainakin jälkimmäisellä kerralla pelkkä tumppi. Aiemmasta kerrasta on liki kymmenen vuotta, niin en nyt muista tuliko silloin muutakin. Vaikea kuvitella, että nuo oireet siitä tumpista johtuisi.

No vetareista vw huollon mukaan johtuu koeajon ja alustatarkastuksen jälkeen. Haluan sitten vaan että nuo tumpit vaihdetaan myös. Vetarit on vaihdettu alle vuosi sitten tarvikeosilla. Välystä on kummallakin puolella, oikealla enemmän.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: Larmatin - 21.07.21 - klo:17:50
Mulla oli kerran töiss sharan ja siinä oli vastaava ravistus. kokeiltii vaihtaa vetareitä ynm. ei vaikutusta. joku laatikko guru tiesi kertoa että niissä voi hajota se perän keskitappi ja se voisi tehdä tuollaista...

Sit poka vei auton vaihtoon että ei tietoa miten eteni.


Tuntuuko tärinä koneem eri kierroksilla ja samalal nopeudella? (eri vaihde)
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:18:10
Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 21.07.21 - klo:17:50
Mulla oli kerran töiss sharan ja siinä oli vastaava ravistus. kokeiltii vaihtaa vetareitä ynm. ei vaikutusta. joku laatikko guru tiesi kertoa että niissä voi hajota se perän keskitappi ja se voisi tehdä tuollaista...

Sit poka vei auton vaihtoon että ei tietoa miten eteni.


Tuntuuko tärinä koneem eri kierroksilla ja samalal nopeudella? (eri vaihde)

Vaihteet vaihtuu nätisti. Kiihdytyksessä toki kierrokset nousee myös, mutta myös voimansiirto vetopuolella kasvaa, joten vaikea sanoa. Eli siis vain kiihdyttäessä täristää kunnolla, tasaisessa ajossa se on semmoinen pieni tutina, jota kaikki ei varmaan edes huomaisi. ihan sama jos vaihdan manuaalisti vaihteita niin nopeudella ei ole merkitystä.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 21.07.21 - klo:18:22
Mikäköhän tuo perän keskitappi olisi nimeltään oikeasti?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: Juzu84 - 22.07.21 - klo:13:17
Sisemmät vetonivelet ravistaa vedätettäessä koko autoa jos kuluu kuopalle justiin tossa 60-100 kmh nopeuksissa. Mitä voimakkaampi vedätys sitä voimakkaampi ravistus. Nimim. kokemusta on tästä ongelmasta ja korjauksesta.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 22.07.21 - klo:17:49
Tänään vaihdettiin vw vetarit molemminpuolin alle ja täristys loppui siihen. Oikea vatkasi pahemmin, eli ensimmäisen pajan arvio oli ihan väärä vaihtaa vain vasen. Case closed.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: sprint - 22.07.21 - klo:17:56
Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 22.07.21 - klo:17:49
Tänään vaihdettiin vw vetarit molemminpuolin alle ja täristys loppui siihen. Oikea vatkasi pahemmin, eli ensimmäisen pajan arvio oli ihan väärä vaihtaa vain vasen. Case closed.

Hienoa että tuli auto viimein kuntoon kun jouduit useasti käymään pajalla.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: miccou - 23.07.21 - klo:08:44
Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 22.07.21 - klo:17:49
Tänään vaihdettiin vw vetarit molemminpuolin alle ja täristys loppui siihen. Oikea vatkasi pahemmin, eli ensimmäisen pajan arvio oli ihan väärä vaihtaa vain vasen. Case closed.

Vaihdettiinko ihan koko vetoakseli molemminpuolin (eli ulompi ja sisempi) ja ne tumpit myös vaihdelaatikon puolelle? Itsellä samaa tärinää/vapinaa kestänyt 40tkm ja olen odotellut että vika tulisi itsestään ulos :D
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 23.07.21 - klo:11:15
Pajan mielestä tässä autossa ei niitä tumppeja ole, osat oli kyllä varoiksi tilattu. Vetotärinä lakkasi mutta matka ajon tutina jäi. Ensi viikolla pakko kyllä vielä kokeilla toisia renkaita.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: miccou - 23.07.21 - klo:12:37
Kyllä siellä pitäisi tuollaiset olla:

https://www.autodoc.fi/ridex/13628921 (https://www.autodoc.fi/ridex/13628921)

Tuohon tulee sitten se varsinainen vetoakseli kiinni. Minäkin käytin yhdellä pajalla tuota omaa portteria niin tuumasi asentaja että tuossa tumpissa tai sitten vetoakselissa mikä tuohon tulee kiinni on se välys. En ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa noita vetoakseleita. Ja luulisin että nuo pätkät kannattaisi vaihtaa myös, koska se välys voi olla myös tuossa päässä.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: sprint - 23.07.21 - klo:13:08
Lainaus käyttäjältä: miccou - 23.07.21 - klo:12:37
Kyllä siellä pitäisi tuollaiset olla:

https://www.autodoc.fi/ridex/13628921 (https://www.autodoc.fi/ridex/13628921)

Tuohon tulee sitten se varsinainen vetoakseli kiinni. Minäkin käytin yhdellä pajalla tuota omaa portteria niin tuumasi asentaja että tuossa tumpissa tai sitten vetoakselissa mikä tuohon tulee kiinni on se välys. En ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa noita vetoakseleita. Ja luulisin että nuo pätkät kannattaisi vaihtaa myös, koska se välys voi olla myös tuossa päässä.

Tämähän oli käsittääkseni automaattilaatikolla, joten olisko erilainen ratkaisu?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 23.07.21 - klo:13:14
On dsg ja vw huoltoneuvojan mukaan voi olla myös laippaliitos jolloin tumppeja ei ole.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 24.07.21 - klo:10:08
500km ajettu eilen, tutina keskittyy 30-90kmh, ja ohituksissa tuntui todella epävakaalta. Penkki ja ratti tärisee ja kaistanvaihtoröpelöt resonoi kojelautaan saakka. Suuntaukset ja tasapainotus katsottiin vielä vw liikkeessä ja pitäs olla ok. No, ma laitatan talvikitkat alle niin katsotaan.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 25.07.21 - klo:23:17
Tässä vielä kuvat vanhoista vetareista. Niissä on suoraan tuo hammastus kiinni.


(https://i.ibb.co/WKKt9pN/20210725-155844.jpg) (https://ibb.co/YjjZ9T4)

(https://i.ibb.co/FHVzY97/20210725-155757.jpg) (https://ibb.co/3RzcFwh)
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: miccou - 26.07.21 - klo:12:35
Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 23.07.21 - klo:13:14
On dsg ja vw huoltoneuvojan mukaan voi olla myös laippaliitos jolloin tumppeja ei ole.

Joo, minulta oli mennyt ohi että kyseessä on automaatti :)
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 26.07.21 - klo:23:58
Ei auttanut renkaanvaihto. Kahdet muut renkaat kokeiltiin. 2 tuntia käytiin alustaa tänään läpi, ei löydy vikaa. Alkaa loppua usko..
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: seppotaas - 27.07.21 - klo:08:04
Aikoinaan yhdessä V70 volvossa ravistus johtui liian löysälle jääneestä vetoakselin mutterista, nuo varmaan on kunnossa kun on vetarit vaihdettu.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:08:36
Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 27.07.21 - klo:08:04
Aikoinaan yhdessä V70 volvossa ravistus johtui liian löysälle jääneestä vetoakselin mutterista, nuo varmaan on kunnossa kun on vetarit vaihdettu.

Eilen käytiin kaikki kiinnitykset alustasta läpi. Seisoin vieressä katsomassa. Jännää oli että vasen etu pyöränlaakeri näytti ihan pränikältä muihin verrattuna, mutta minulla ei ole tietoa kuka sen olisi vaihtanut 🙄. Molemmat on vaihdettu tietoni mukaan viime joulukuussa.

Vielä epäilivät, että jos uusissa vetareissa vikaa, kun pieni välys tuntuu, mutta toinen portteri pajalla johon vertasivat ja välys oli suunnilleen sama.

Myös suutinvikaa heittivät ilmaan ihan erillisenä vikana, mutta soitin suutinhuoltoon ja koska tutisee myös moottorijarrutuksessa niin tuo sulkee sen pois.

On se kumma, että asiakkaan pitää löytää vika, että se voidaan korjata. Herää kyllä kysymys onko suuntauspaikassa sattunut jotain mitä minulle ei kerrota..
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: sprint - 27.07.21 - klo:09:04
Voi harmi että on näin pitkäaikainen vika eikä selviä.
Mikäs tuon laatikon koodi on?
Tärinä oli nopeuden mukaan muuttuva vai pysyykö taajuus samana?
Vaikuttaako koneen kierrokset siihen mitenkään jos ajaa samaan nopeutta jollain pakkovaihteella?
Entä pystyykö vapaalla laskea mäkeä ja samaan saman tutinan aikaan tai jopa avain virtalukossa kone seis?
Jouset on varmaan katsottu ettei poikki kun sanoit että ohituksissa epävakaa?
Entä onko vaikka heittokellolla katsottu ettei ne etulevyt ole kierot?

Nämä vain arvauksia ja mielenkiinnosta lajiin tutkimista  :)
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:09:11
Unohtui mainita että eilen syttyi tuolla puljatessa ABS valo ja vikaluku kertoi vasemman abs anturin olevan kaputt. Se vilahti joskus keväällä renkaanvaihdon yhteydessä, mutta jäi sittemmin pois joten unohdin koko asian. Voiko tämä aiheuttaa näitä oireita?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: Jultsu - 27.07.21 - klo:09:28
ABS:n aiheuttamat viat saa poissuljettua kun repii absin sulakkeet irti, tai jos helpompaa niin abs-antureilta liittimet irti.

meillä oli autosta toisen takapyörän kehästä puolet hinkkaantunut uuden anturin vaihdon myötä pois, aiheutti jarruttelua ristikkäisessä nurkassa edessä mutta ei kyllä mitään horkkatautia.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:10:39
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.07.21 - klo:09:28
ABS:n aiheuttamat viat saa poissuljettua kun repii absin sulakkeet irti, tai jos helpompaa niin abs-antureilta liittimet irti.

meillä oli autosta toisen takapyörän kehästä puolet hinkkaantunut uuden anturin vaihdon myötä pois, aiheutti jarruttelua ristikkäisessä nurkassa edessä mutta ei kyllä mitään horkkatautia.

Siis mitä tarkoittaa tuo kehästä hinkkaantunut puolet pois? Siis uusi anturi aiheutti lisävikaa? Mä vaihdatan ton abs anturin nyt koska olen lähdössä reissuun kauemmas. Mullahan tosiaan eniten ravistus tuntuu kuskin puolella edessä, eli tuo ristikkäisyys tuossa nyt mietityttää. Horkkaahan tossakaan ei varsinaisesti ole vaan semmoista kuin ajaisi tosi pienten kynnysten yli ja mielestäni aika tasaisella jaolla. Tuntuu pahiten 30-80, ja satasen toisella puolella vaimenee. Luulisi että jos jarru ottaisi kiinni niin alkaisi jo jossain kuumeta paikat? La ajoin 500km yhdellä istumalla ja pientä vapinaa lukuunottamatta pelitti kyllä hyvin.

Itse en pysty mitään irrottelemaan kun en osaa. Yritän täältä vain hakea vinkkejä kun tuntuu että pajat on ihan sormi suussa asian kanssa.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:10:59
Lainaus käyttäjältä: sprint - 27.07.21 - klo:09:04
Voi harmi että on näin pitkäaikainen vika eikä selviä.
Mikäs tuon laatikon koodi on?
Tärinä oli nopeuden mukaan muuttuva vai pysyykö taajuus samana?
Vaikuttaako koneen kierrokset siihen mitenkään jos ajaa samaan nopeutta jollain pakkovaihteella?
Entä pystyykö vapaalla laskea mäkeä ja samaan saman tutinan aikaan tai jopa avain virtalukossa kone seis?
Jouset on varmaan katsottu ettei poikki kun sanoit että ohituksissa epävakaa?
Entä onko vaikka heittokellolla katsottu ettei ne etulevyt ole kierot?

Nämä vain arvauksia ja mielenkiinnosta lajiin tutkimista  :)

Sorry, nyt en tiedä mitä tarkoitat laatikon koodilla? Mä tässä vasta opettelen mekaanikoksi  :P

Se on enemmän tutinaa kuin tärinää. Kuin ajaisi pienten kynnysten yli,. Nopeus vaikuttaa kyllä, kierrokset ei mielestäni. Pienemmällä nopeudella 30-80 tuntuu että kynnykset ovat tiuhassa, eli vavistaa enemmän penkkiä ja rattia, reilu satasessa se on sellainen, ettei ehkä joku joka autoa ei tunne, edes huomaisi välttämättä. Ei ole eroa, ajanko automaatilla, pakkovaihteella, nostan jalan kaasulta, sammutettuna en uskalla itse kokeilla, mutta ehdottivat kyllä, että vetoakselit pois ja hinaukseen josko saisi suljettua pois jotain. Sitä ei vaan nyt kerkeä ennen mun reissua tehdä.

Toinen takajousi oli poikki ja se vaihdettiin ennen suuntausta. Siinä välissä ajoin muutaman päivän ja kaikki oli hyvin. Suuntauksesta alkoi ongelmat.

Heittokello? Eilen pukilla pyöritettiin eturenkaita vapaasti ja sekä mekaanikko että minä näimme ihan pientä sivuttaisliikettä eturenkaissa. Mutta hän ei tarttunut tuohon, joten lienikö sitten niin vähäpätöinen? Käyttivät ihan toisen portterin tärisemättömät renkaat alla ja koeajettiin, tutina ehkä vaimeni hieman muttei poistunut.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: Jultsu - 27.07.21 - klo:11:38
Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:10:39
Siis mitä tarkoittaa tuo kehästä hinkkaantunut puolet pois?

kyseisessä autossa ei ollut metallista hammaskehää vetoakselin yllä, vaan magneettinen pehmeä lukukehä suoraan pyöränlaakerin taustapuolella, josta tuo uusi abs-anturi sitten kauhoi palasia pois kuin lusikalla. en tiedä millainen rakenne tässä porterissa on.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:12:28
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.07.21 - klo:11:38
kyseisessä autossa ei ollut metallista hammaskehää vetoakselin yllä, vaan magneettinen pehmeä lukukehä suoraan pyöränlaakerin taustapuolella, josta tuo uusi abs-anturi sitten kauhoi palasia pois kuin lusikalla. en tiedä millainen rakenne tässä porterissa on.

Menikö tämä uuden anturin laittaneen piikkiin?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: sprint - 27.07.21 - klo:12:51
Lainaus käyttäjältä: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:09:11
Unohtui mainita että eilen syttyi tuolla puljatessa ABS valo ja vikaluku kertoi vasemman abs anturin olevan kaputt. Se vilahti joskus keväällä renkaanvaihdon yhteydessä, mutta jäi sittemmin pois joten unohdin koko asian. Voiko tämä aiheuttaa näitä oireita?

Nyt voi olla sekin mahdollisuus että abs anturista on lohjennut pala tai kehästä joka pyöriin siellä hammastuksen mukana. Tärinän puolikin ilmeisesti sama?
Ohjekirjasta näkee ehkä 3 kirjaimisen koodin mikä laatikko on tyypiltään. Välillä tulee katsottua voisiko siellä olla jotain mikä voisi aiheuttaa.
Heittokello on sellainen apuväline jolla nähdään todella pienetkin vaihtelut vaikka pyörivästä laitteesta jne...
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:13:36
Lainaus käyttäjältä: sprint - 27.07.21 - klo:12:51
Nyt voi olla sekin mahdollisuus että abs anturista on lohjennut pala tai kehästä joka pyöriin siellä hammastuksen mukana. Tärinän puolikin ilmeisesti sama?
Ohjekirjasta näkee ehkä 3 kirjaimisen koodin mikä laatikko on tyypiltään. Välillä tulee katsottua voisiko siellä olla jotain mikä voisi aiheuttaa.
Heittokello on sellainen apuväline jolla nähdään todella pienetkin vaihtelut vaikka pyörivästä laitteesta jne...

Hitto mulla menee jo vasemmat ja oikeet sekasin. Oikee taka-anturi kyseessä.

Voin katsoa kun saan kotteron takaisin jos löydän laatikon kirjaimia.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:14:33
ABS anturi vaihdettu, ei vaikutusta muuhun. Osaako joku nähdä raportista onko takarenkaiden kallistusta muutettu ja mikä on normaali? Kuinka paljon kuuluu olla ylhäältä sisäänpäin kallellaan? Vatupassilla kallistusta on pystysuorasta muutama sentti.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:15:04
Lainaus käyttäjältä: sprint - 27.07.21 - klo:12:51
Nyt voi olla sekin mahdollisuus että abs anturista on lohjennut pala tai kehästä joka pyöriin siellä hammastuksen mukana. Tärinän puolikin ilmeisesti sama?
Ohjekirjasta näkee ehkä 3 kirjaimisen koodin mikä laatikko on tyypiltään. Välillä tulee katsottua voisiko siellä olla jotain mikä voisi aiheuttaa.
Heittokello on sellainen apuväline jolla nähdään todella pienetkin vaihtelut vaikka pyörivästä laitteesta jne...

En ohjekirjasta kyllä löytänyt vaihdelaatikon tietoja. Huoltokirjan ekalla sivulla on vaikka mitä kirjainnumeroyhdistelmiä mut en kyllä tiedä mikä on mikä.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:18:39
Koska mulla on loma niin ehdin ajella eri pajojen väliä. Nyt käväisin rengasliikkeessä, katsottiin alustaa taas ja vähän eri meiningillä kuin eilen. Saatiin kaikki kivoja ääniä kuulumaan autoa heilutellessa, vasemmalla edessä alapallonivel natisee, mutta ei sanottu että pitää vaihtaa. Parit muut jutut myös, mutta ne ei vaikuttane nyt tähän. Koeajossa ratti korjasi hiukan oikealle, mutta se oli kyllä alkuperäisen suuntauksen jälkeen suorassa. Välissähän vaihdettiin ne vetoakselit (turhaan?). Huomenna suunnataan vielä ja sitten joudun luovuttamaan vian etsinnän lomareissun vuoksi hetkeksi.

Vaihdelaatikon tukikumista? mainitsivat että aika haperon näköinen. Mutta se oli oikealla puolella ja kun googeloin tukikumeja niin kaikki on vaan vasemman puolen kumeja. Mitä ihmettä?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: b1mpo - 27.07.21 - klo:20:21
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta onko iskarit jo poissuljettu? Jos iskari on loppu, niin kyllä tutisee.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 27.07.21 - klo:20:25
Vasen takaiskari antoi jotain viitettä ehkä tämän päivän heilutuksissa. Jännä kyllä että eilisen kaverin 'iskaritestissä' ei mitään löytynyt niistä. Jotain puhetta eilen oli etuiskareiden yläpäästä että pitäisi tarkistaa, mutta sitten sekin vähän jäi vaan keskustelun asteelle.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 28.07.21 - klo:15:09
Pikkusen halvemmalla olis päässy kun olisin heti mennyt suuntaamaan uusiksi. Nyt saatiin auto huomattavasti mukavammaksi ja se mitä jäi selittynee renkaiden pystyheitolla. Kyllä taas vietiin hyväuskoista..  >:(
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: b1mpo - 01.08.21 - klo:22:02
Välillä näkee autoja, joissa yksi rengas elää satkun nopeudessa omaa elämäänsä kuolleen iskarin vuoksi. On varmaan melko väpätys sisälläkin. Jos on paljon pystyheittoa ja tutisee sen vuoksi, niin se lyhentää suoraan muiden komponenttien ja renkaiden elinikää. Lisäksi heikko iskari tekee ajosta vaarallisen, kun rengas menettää pitonsa melko herkästi.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: seppotaas - 02.08.21 - klo:08:27
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.08.21 - klo:22:02
Välillä näkee autoja, joissa yksi rengas elää satkun nopeudessa omaa elämäänsä kuolleen iskarin vuoksi. On varmaan melko väpätys sisälläkin. Jos on paljon pystyheittoa ja tutisee sen vuoksi, niin se lyhentää suoraan muiden komponenttien ja renkaiden elinikää. Lisäksi heikko iskari tekee ajosta vaarallisen, kun rengas menettää pitonsa melko herkästi.
Ei se kuollut iskari yksinään tuota tutinaa tee, renkaassa itsessään heittoa tai tukivarren ulommassa puslassa väljää. Uudet iskarit normaalialustaiseen noin 60 pari. Onkos joillain heittää tietoa mikä on T5 raideleveys edessä ja takana ? onko se tuo edessä ja takana tuo 1692mm ?
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: b1mpo - 02.08.21 - klo:08:48
Renkaissa ja tiessä on aina sen verran epätasaisuutta ja heittoa, että rengas kyllä aloittaa tietyssä nopeudessa sen pomppimisen iskarin ollessa loppu.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: HeikkiT - 05.08.21 - klo:11:35
Eilen vaihdoin T5 Multivaniin takaiskarit, oireina oli oudot värinät ja satunnanen kolahtelu, ja noitten takia jo vaihdoin taakse kallistuksenvaimentimen kumit ilman mitään vaikutusta. Iskareitten kumihelat oli joka päästä löysät ja irti iskarin silmukasta. Kaikki värinät ja kolinat loppui. Hajonneet oli alle 2 vuotta vanhat Maylet, liekkö ollu jotain maanantaierää. Paikallaan ollessaan noista ei mitään vikaa näkynyt. Katastuksessakin sai hyvät prosentit.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: seppotaas - 06.08.21 - klo:08:44
Aikoinaan vaihdoin volvoon uudet takaiskarit (samantyyppiset putkimalliset silmukat päissä) , ihan kohtuulliset KYB kaasu-iskarit. 2 päivää myöhemmin katsastukseen iskaritesti näytti 55%  :o
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: miccou - 06.08.21 - klo:12:59
Iskaritesti ei koskaan taida kertoa oikeaa totuutta koska testin tulokseen vaikuttaa myös auton rengastus.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: Jukero - 07.08.21 - klo:23:36
Itselläni etsittiin vastaavaa vikaa, vaihdeltiin vetoakseleita useaan kertaan, sellainen huomio, jos ei vetariin laita tarpeeksi rasvoja niin ravistaa, mielummin lusikallinen yli kuin alle, ja rasvahan asettuu paikoilleen vasta hetken ajon jälkeen. Uusille tarvike vetareille Koivunen antaa takuuta, oliko, 20tkm, siis käytännössä ei mitään, ja vetarin kannatn laakeri oikealla mulla aiheutti osan ravistuksesta, alatukivarsien sisemmät puslat uretaanisiin, taas rauhoittui hieman. Nuo sisemmät puslat, jos on väljät, ja ysein alkuperäiset on, nii kulmia säädettäessä on sitten ajossa pielessä ja sehän näkyi mullanrenkaissa. Lopullisti rauhoittui kun vielä vaihdettiin molemmat etujarrusatulat, vaikka ei mitään varsinaista jarrujen laahaus ongelmaa huomannutkaan satunnaisen kiljahduksen lisäksi. Näin minulla jos apuja jollekin.
Otsikko: Vs: T5 ravistaa nelipyöräsuuntauksen jälkeen
Kirjoitti: KansanAutoVaunu - 16.08.21 - klo:15:41
Kuten yllä laitoinkin, niin suuntaus korjasi tärinät veks, mutta iskarit on sen verran kuluneet, että menevät nyt lomareissun jälkeen vaihtoon.