Subaru

Aloittaja k4ne, 02.12.09 - klo:19:55

« edellinen - seuraava »

k4ne

Lisätääns topicci myös ainoalle oikealle neliveto+bokseri-kombinaatioyhdistelmälle.



Pari viikkoa sitten kävin tyypittämässä tuota '05:ta lievästi piristettyä 2,5 bensaforesteria, metsässäkulkijoita kun tässä ollaan. Iloisesti lähti rampista (myöjä sanoi, että tämä kiihtyy paremmin kuin Possu Cayenne, ei kyllä ollut mahista testata..) ,maastoon meni mielellään ja varusteita omiksi tarpeiksi. Kivahan tolla olisi möyriä metsäautoteitä pitkin varsinkin kun tietäis, että tarvittaessa pääsee ripeästi karhuja pakoon. No, voimahan ei synny tyhjästä, joten polttoainetaloudellisuudesta ei oikein voi puhua tämän Subben kohdalla. Tai siis tämänkään. Mutta muutenhan tuo ei ollut huono, ei ollenkaan.

Edit: linkin tilalle vaihdettu kuva    

[ylläpito on poistanut liitteen]

k4ne

#1
Työmatkalla tänään tuli kotvasen verran ajettua pakasta vedetyn diesel-Outbackin perässä ja rinnalla. Ensimmäinen ajatus oli, että onpa se ruma!

Ei tuo face-lift oikein kuvissakaan sytyttänyt, mutta livenä se kyllä näytti jotenkin vielä kolhommalta farkun ja maasturin sekasikiöltä. Onkohan sillä suunnittelujohtaja Osamulla ollut naapurissa uusi Avensis vai mikä oli mielessä kun hahmotteli noita kammottavia lokasuojan kaaria?


Outback 2009


Ja uusi Legacy kanssa näyttää olevan samaa sarjaa eli menivät sitten pilaamaan hienonnäköisen auton. Edellinen Legacy kun oli varsinkin farkkuna suorastaan silmiähivelevän linjakas peli, ja dieselversion hillitty scooppi konepellillä oli ihan piste iin päälle.      

Reneto

Yhdyn edelliseen, eli huonompaan suuntaan on menty Legacyn/Outbackin muotoilussa.
Lähipiirissä on reilu vuoden vanha diesel-Outback, ja olen päässyt sillä jonkin verran ajelemaan. Varsin laadukkaan oloinen kärry kaikin puolin, ja mukava ajettava. Ei muuten herätä auton omistajassakaan vaihtohaluja tämä uusi Outbackki. On käyty kuulemma ajelulla (kahdesti) ja hyvä oli, mutta muotoilu ei hivele hänenkään silmää.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

MVQ

En ole livenä nähnyt tuota uutta mutta kuvien perusteella tosiaan Avensis tulee heti mieleen. Muutama vuosi sitten koeajettu Outbackki ja ei sitä huonoksi voi sanoa - ja ainakin yksi pakkovarustevaatimus eli neliveto täyttyy.
Mutta ainakin aiemmin Subarulla oli vaan nuo varustevalinnat aika rajoitettuja mm. sidottu aika vahvasti moottorivalintaan ja/tai tiettyihin varustepaketteihin. Ainakin mitä omien mieltymysten mukaista pakettia katselin niin olis pitänyt ottaa 3-litran R-versio tms.
A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

iwbwiwb

Tuo uusi Legacy on muuten tosi hyvä ajettava. Ja tuo boxer-diesel kyllä miellytti paljon enemmän kuin A4:sen 2.0TDI CR. Mutta yhdyn että muotoilu on mennyt pahasti pieleen, vaikka se näyttää vähän paremmalta livenä kuin kuvissa.

VW-man

Subaru on todellakin hintansa väärti. Boxer-moottorit pelaa hienosti ja ei syö öljyä. Tuota uuta CVT-tomaattia on kehuttu joka paikassa. Olen ajanut ex-korimallin Lecagy Outbackillä kotoa Espooseen ja takasin ja on kyllä maukas auto. Oli todella hyvät jakkarat, hiljainen autona, ergonomia kohdallaan ja vääntävä diesel pata. Ajettavuus muuten mitä parhain, mutta hieman veteli urissa ja kiihdytyksillä vakiorenkain ja 17"-aluilla. Hieman muovinen kyllä sisältä ja nykyinen korimalli on kyllä aika kolho ja jopa ruma. Edellinen korimalli oli mielestäni parempi. Varsinkin diesel pata on onnistunut ja ei kyllä bensatkaan huonoja ole. Vähävikainen, kestävä, arvostettu ja luotettava automerkki. Arvo säilyy vaihtaessakin.

zammy

Subarun uusi Legacy on samalla selkeästi luokkansa halvin nelivetoautomaatti. Periaatteessa tuo hinta on aika linjassa muiden japsien etuvetoisten automaattien kanssa, neliveto tulee lähestulkoon kaupanpäälle.

Legacyssa on vakionakin yllättävän kattava varustelu xenon-valoineen ja bluetooth toimintoineen. Ainoa mun mielestä selkeä puute on paremman audiojärjestelmän puuttuminen, sen saa vain isomman koneen yhteydessä.

chr

Minä pääydin juuri noista ylläolevista syistä vaihtamaan uuteen Legacy farkkuun, 2,5l CVT -versioon. Tuohon hintaan ei löytynyt mitään muuta vastaavaa, katumaastureita toki, mutta ne eivät sytyttäneet.

Ulkonäköön tottuu. ;) Suoraan edestä tai etuviistosta ihan kiva, sivulta ok (pyöräkotelot valtavat) ja takaa mitäänsanomaton. Sisätilat erinomaiset, tuohan on vain pari senttiä esmes Superb Combia lyhyempi.

Ajettavuus on erinomainen, neliveto tuo tukevuutta menoon. CVT toimii kuin unelma, ja auto on todella hiljainen.

Muutamia omituisuuksia volkkarimiehelle toki oli; ei kaistanvaihtovilkkua, vähän älytön automaagi-ilmastointi jne pikkujuttuja. Pystyn kuitenkin elämään noiden kanssa.

Neliveto

Lainaus käyttäjältä: china - 18.04.10 - klo:22:04
Muutamia omituisuuksia volkkarimiehelle toki oli; ei kaistanvaihtovilkkua, vähän älytön automaagi-ilmastointi jne pikkujuttuja. Pystyn kuitenkin elämään noiden kanssa.
Tuossa automaatti-ilmastoinnin toiminnassa on todellakin päivittäisen käytön kannalta todella suuri ero. Climatronicilla voi huoletta helposti unohtaa koko jutun, mutta Subarulla automatiikkaa joutuu kyllä vähän neuvomaan. Varsinkin aurinkoisina päivinä tykkää puhaltaa kylmää aikamoisella voimalla. Kokemukseni perustuu MY03 ja MY07 Forestereihin, mutta kuulemani mukaan ei uusissakaan Subaruissa tilanne ole merkittävästi parantunut. Harmittava piirre muuten erinomaisessa autossa.
-Jani-

Octavia Combi Style 1.5 TSI eTEC DSG MY23

ex VAG:
Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG MY17
Fabia RS 1.4 TSI DSG MY11
Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Elegance DSG MY10
Octavia Combi 1.9 TDI 4X4 Elegance MY07

Simola

Muistan huomanneeni myös Imprezassa aika "tehokkaan" lämmityslaitteen.
Lämpö oli säädetty 20 asteeseen, mutta auto oli kuin sauna. Sinänsä positiivista että lämpöä riitti. Tuolloin oli talvi.
Muutoinhan auto oli todella hauska ajettava!
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Neliveto

Joo, lämpö ei ole koskaan Subaruista loppunut, toisin kuin tästä naku-Ocusta, johon oli pakko ostaa eberi, että tarkenee.
-Jani-

Octavia Combi Style 1.5 TSI eTEC DSG MY23

ex VAG:
Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG MY17
Fabia RS 1.4 TSI DSG MY11
Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Elegance DSG MY10
Octavia Combi 1.9 TDI 4X4 Elegance MY07

Reneto

Ei ole naku-Legacy/Outbackikään mikään erityisen lämmin auto. Tarkennus: ainakaan edellisen korin dieselit. Tuskin nykyisetkään.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

chr

Lainaus käyttäjältä: Neliveto - 18.04.10 - klo:22:44
Tuossa automaatti-ilmastoinnin toiminnassa on todellakin päivittäisen käytön kannalta todella suuri ero. Climatronicilla voi huoletta helposti unohtaa koko jutun, mutta Subarulla automatiikkaa joutuu kyllä vähän neuvomaan. Varsinkin aurinkoisina päivinä tykkää puhaltaa kylmää aikamoisella voimalla. Kokemukseni perustuu MY03 ja MY07 Forestereihin, mutta kuulemani mukaan ei uusissakaan Subaruissa tilanne ole merkittävästi parantunut. Harmittava piirre muuten erinomaisessa autossa.

Näin se vähän taitaa olla.Itse olen nyt keväällä päätynyt vain säätämään sen tiettyyn tehoon ja puhallukselle, ja se toimii ihan ok. Täysautokin pelaa jos ulko -ja sisälämpöjen ero ei ole suuri.

Volkkarissani Climatronic näytti muistaakseni 20,5 siitä lähtien kun ostin auton, enkä siihen koskenus oikeastaan koskaan.

VAG!

#13
aa

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.04.10 - klo:21:22
Minun mielestäni suurin omituisuus oli se, että lisävarusteita ei ollut olemassa. Varustetasot oli mitä oli ja jos kyseli sellaista varustetasoa tai väriä mitä ei laivassa ollut jo tulossa, niin myyjän into vähän väsähti.

Tyypillistä japanilaiskauppaa. Myydään muovista tavaraa maahantuojan ehdoilla. Jos haluaa jotain muuta kuin maahantuojan häkistä, laivasta tai jo tehdystä tilauskaavakkeesta löytyy, kaupankäynti hankaloituu. Ainakin hyvityshinta vanhasta autosta on pienempi, jos haluaa sellaisen auton kun itse haluaa. Lähinnä värin saa valita.

chr

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.04.10 - klo:21:22
Minun mielestäni suurin omituisuus oli se, että lisävarusteita ei ollut olemassa. Varustetasot oli mitä oli ja jos kyseli sellaista varustetasoa tai väriä mitä ei laivassa ollut jo tulossa, niin myyjän into vähän väsähti.

Lisäksi hiukan herätti ihmetystä, että mihinkä ne vajaat 170 hevosta oikein menevät, kun suorituskyky ei teknisten tietojen valossa ollut mikään häkellyttävä. Kiihtyvyys meni karvan yli kympin ja huiput ei paljoa 200:n yli menneet. Ja eikös CVT:ssä ollut vielä Subarun perinteistä poiketen keskitasauspyörästössä etuvetopainotteinen sähköisesti ohjattu monilevykytkin? Tätä ei kovin paljoa markkinointimateriaaleissa tuotu julki ja myyjäkin aihetta vähän kierteli.


Totta tuokin, lisävarusteina olisi saanut lähinnä jotain listoja ja mattoja, sen värin lisäksi. Varustelusteet vakiona ovat kuitenkin kohtuullisen kattavat, ja täytyy tunnustaa, että olen yleensä vain ruksinut muissakin autokaupoissa jonkun perushyvän varustelutason ja ollut tyytyväinen siihen. Minusta siis lisävarustelistan olemassaolo itsessään ei ole kovin tärkeä, jos perusvarustelu on kattava. Nyt jäin kaipaamaan peruutustutkaa, jonka olisi saanut jossain sikakalliissa dvd-navi-paketissa. Taidan jälkiasennuttaa...

Suorituskyky on kohtuullinen, muttei mikään räjähtävä. Vääntö on hyvä ja auto kulkee vaivattomasti, joten epäilisin tehojen vain menevän melko ison ja painavan nelivetoisen auton liikutteluun. Suoritusarvoiltaan tuo on aika lähellä Avensiksen kaksilitraista automaattia. CVT:ssä neliveto on tosiaan juuri tuollainen kuin kuvailit, enkä koe sitä omalla kohdallani miksikään kynnyskysymykseksi. Vähän kerettiläinen Subaru siis, mutta niin on kuskikin. ;)

Myönnän, että kyseessä on jonkinlainen kompromissihankinta. Kun tarve oli isolle farkulle ja nelivetoa teki mieli, ja automaatti on pakollinen, niin muut vaihtoehdot listallani olivat V70 ja A4. Näiden muiden vaihtoehtojen hinnat menivät kuitenkin 15-20keur Legacyn yläpuolelle, ja niissä toki saa sitten vielä rastitella jonkun verran niitä lisäkikkareita. En nykytilanteessa kuitenkaan halunnut hankkia noin merkittävästi kalliimpaa autoa.


VAG!

#16
aa

chr

Offaria, mutta... Uskoisin, että maailma ei kuitenkaan ihan noin mustavalkoinen ole. Moni Skodakuski lienee äärimmäisen tyytyväinen laadukkaaseen autoonsa, jonka sai kohtuulliseen hintaan, eikä suinkaan unelmoi jostain Audista. Skodakuski ei välttämättä myöskään ole persaukinen, vaan yksinkertaisesti päättänyt vain ostaa tuon hintaisen auton. Kaikki eivät lyö viimeisiä roposiaan autoon, mikä voi autoharrastajan näkökulmasta joskus kuulostaa uskomattomalta. ;)

skula

#18
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.04.10 - klo:21:48
Kyllä tuossa hyvän paketin saa edulliseen hintaan, jos tarpeet ovat luettelemasi ja varusteet sopivat omaan makuun. Ihan vastaavalla tavalla Skodat ovat kompromissihankintoja. Moni Skodisti luultavasti haluaisi Audin, mutta kun ei ole vastaavan kokoista ja tehoista Audia varaa ostaa, niin pitää ottaa Skoda.


Kukkanen on eksynyt ihan väärään kasvualustaan. Jos ei olis näin köyhä, en ajelis VAGin "perus" tuotteilla, joihin Audikin luetaan.. Ja jos oikein ollaan rehellisiä niin, esim CC on pihassa vain esteettisistä syistä, ja onneksi kaupan päälle tuli mukavuuksia ja passeli ajettavuus. Oikeasti hyvää ajettavuutta ja laatua saa sitten konsernin ulkopuolelta.

edit:pakollinen naamanaama jäi..  >:( :( :o 8) ??? ::) :P

VAG!

#19
aa

chr

Yritän itse välttää kehumasta itseäni "vähemmän persaukiseksi". Pointti oli siis se, että edullisemmalla autolla ajava ei välttämättä unelmoi jostain kalliimmasta kotterosta. Se on autoista kiinnostuneen oma harha... ;)

VAG!

#21
aa

tn62634

Kyllähän useimmilla uusilla autoilla ajavat varmaan keskimääräistä varakkaampia ovatkin. En minä ainakaan raaskisi ostaa esim. uutta Superbia, jos ei ihan hinnat alkaen malliin tyytyisi.

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 20.04.10 - klo:16:42
Kyllähän useimmilla uusilla autoilla ajavat varmaan keskimääräistä varakkaampia ovatkin

Tai ottavat isompia riskejä rahoituksen muodossa.

Yksi laittaa rahansa autoiluun, toinen mökkeilyyn ja kolmas viinaan, naisiin ja rokkenrolliin. Mikäs siinä, kaikki varmasti sille henkilölle oikeita valintoja. Totuus kuitenkin on että suurin osa ns. normaalitulotasolla varustetuista n. 30 v ikähaarukassa olevista perheistä ei osta uutta autoa, ainakaan kovin kallista sellaista. Vanhemmat ihmiset sitten asia erikseen.

chr

Nykyään autoetu eri muodoissaan on aika yleinen juttu, sillä me juuri ja juuri kolmekymppiset perheelliset niitä autoja hommataan. Riski on siinä, että hommat loppuu ja auto lähtee. ;) Tämä jos joku on todellista persaukisten puuhaa!-)

tn62634

Tämä on nyt ihan off-topicia, mutta jostain syystä minulle on ollut aina tärkeää, että autoni rekisteriotteessa omistajan kohdalla lukee oma nimeni.  ???

chr

Ei se offari niin haittaa jos kukaan ei huomaa.

Minä taas olen aktiivisesti pyrkinyt siihen, ettei nimeäni olisi minkään tällaisen härvelin papereissa. Ne kun on kalliita, menettävät arvoaan ja muutenkin hankalia kikottimia. Jos kakkosauto hommataan, niin se saa olla rouvan firmasta. Pidän mielummin nimissäni veneiden tai prätkien kaltaisia harrastusvälineitä. ;)

chr

Laitetaan asiaakin. Laskeskelin juuri kulutusta ensimmäiseltä tonnilta ja se näyttää olevan 10,2l/100km.

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: china - 20.04.10 - klo:21:41
Ei se offari niin haittaa jos kukaan ei huomaa.

Minä taas olen aktiivisesti pyrkinyt siihen, ettei nimeäni olisi minkään tällaisen härvelin papereissa. Ne kun on kalliita, menettävät arvoaan ja muutenkin hankalia kikottimia. Jos kakkosauto hommataan, niin se saa olla rouvan firmasta. Pidän mielummin nimissäni veneiden tai prätkien kaltaisia harrastusvälineitä. ;)

Amen. En edes muista millon viimeksi olisi oma nimi ollut auton omistajana papereissa. Nykyisin siellä on liisariyhtiö, firma ja minä jossain siellä hännänhuippuna :)
Mulle se on henk.kohtaisesti aivan sama mitä siellä lapussa lukee. Jos naapuri siitä saa mielihyvää 16400 kyselyä tehdessään kun omistajana onkin rahoitusyhtiö, niin hyvä vaan että olen sen onnistunut naapurillekin suomaan. Sitäpaitsi nykyisin autosta voi olla velkaa vaikka siellä oma nimi omistajana olisikin, rahat vaan on haettu pankista tai jostain muusta luottolaitoksesta.

Itseäni henkilökohtaisesti vituttaa nämä "Minä ostan vain rahalla autot ja sellaisen mihin rahat riittää. Minulla on 100 000 euroa tilillä." -Suoli24 tyyppiset kirjoitukset. Nekö sitten jotka ostavat auton velaksi ostavat aina sellaisen auton johon ei oikeasti olisi varaa ja että velaksi ostavat ovat aina persaukisia? Härreguud...

LainaaRiski on siinä, että hommat loppuu ja auto lähtee.

Mutta China hyvä, eipä jää velkaa autosta ;)

Ja anteeksi OT myös minulta.

skula

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 20.04.10 - klo:18:51
Tai ottavat isompia riskejä rahoituksen muodossa.

Yksi laittaa rahansa autoiluun, toinen mökkeilyyn ja kolmas viinaan, naisiin ja rokkenrolliin. Mikäs siinä, kaikki varmasti sille henkilölle oikeita valintoja. Totuus kuitenkin on että suurin osa ns. normaalitulotasolla varustetuista n. 30 v ikähaarukassa olevista perheistä ei osta uutta autoa, ainakaan kovin kallista sellaista. Vanhemmat ihmiset sitten asia erikseen.

Minä olen sitten varmasti tyhymä, köyhä ja pelaan hirveätä riskiä elämällä, kun on luottoa autosta. ???

Hui kauhistus!

Kaiken tuo lisäksi laitan hirveitä summia mökkeilyyn, jonkin verran menee rahaa alkoholiinkin, ja musiikkiin, lähinnä elävän sellaisen kuunteluunkin menee rahua.. Nyt on kyllä varmasti niin että hukka perii. Ihme kun ei oo jo periny, kun tätä on jatkunut vuosikymmen, ellei pidempäänkin!

Enkä pahoittele Offista!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy