Leon ajo-/ käyttökokemuksia

Aloittaja Ton-1, 10.05.11 - klo:17:02

« edellinen - seuraava »

Jubilee

Omat kokemukseni Leonista on rajalliset mutta jaan ne teille kuitenkin.
Espanjassa asuessamme meillä oli pari kertaa vuokralla Leon, molemmilla kerroilla 1.9 TDI 105hp malli.
Tykkäsin autosta silloin, ja tykkäsin jopa sen verran paljon, että päätin ostaa sellaisen kun palaamme Suomeen.. no, ajat ja tilanteet muuttuivat ja reilusti alaspäin kapevan peräluukun ja muutenkin pienen kontin vuoksi se jäi..
Kesällä kun Ibizaa olin ostamassa, himoitsin jälleen Leonia, mutta muksujen kärryt pitää olla helposti mammankin nostettavissa kyytiin niin se kapea peräluukku käänsi meidät Ibizaan.

Mutta espanjalaisella tiestöllä Leon kulki hienosti, oli siellä jopa miellyttävän hiljainen ja vanha 1.9 TDI kuljetti viidenkin aikuisen kuormaa vaivatta vuoristoteillä ja mutkissa oli mukavan sporttinen ajettava.. Ja kaiken lisäksi Leon on etenkin ulkoisesti ollut mielestäni erittäin hyvännäköinen ja nyt FL kojelaudalla(etenkin copa plussana) sisältäkin tyylikäs. Tosin minun silmään vanhakin oli hyvännäköinen autom. ilmastoinnilla ja jollain paremmalla espanjanmallin audiopäätelaitteella.

Ehkä sitten seuraavan korin Leonin tullessa markkinoille perhetilanne antaa myöden omistaa vihdoin oma Leon :) tai Giulietta mutta se onkin sitten jo toinen tarina :)

Rattoisia kilometrejä teille joilla jo Leon alla on.
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 24.02.12 - klo:16:39
Jaa, minulle juuri ehkä suurin yksittäinen syy miksi Leoniin päädyin oli juuri tuo Copa Plussan täysin överi varustelu. Hintaeroa Copaan tulee 1850â,¬ ja sillä saa parkkitutkaa, navigoinnin, ison keskinäytön, sadetunnistimen ja muutakin kivaa. Eikö Copassa tule edes nahkarattia vakiona? Entäs se mittariston erinomainen maxi-dot -näyttö?

Mutta pakko myöntää, että nuo mainitsemani asiat ovat lähinnä mukavuusvarusteita. Ne aivan pakolliset varusteet kuten vakkari, automaatti AC, bluetooth puhelin sekä USB-paikka musiikille tulevat jo Copassa, joten onhan tuo 1850â,¬ paljon rahaa jos ei sille lisäarvoa näe.

Kieltämättä houkutteleva paketti, mutta kuten sanottu en nyt loppupeleissä noita kilkkeitä ole jäänyt yhtään kaipaamaan. Auto vaihtunee kuitenkin viimeistään parin vuoden päästä ja silloin ei noista överivarusteista saa mitään hyvitystä. Nahkaratteja saisi Seat Sport lisävarusteina, mutta todennäköisesti pärjään ilman nyt kun olen tuohon perusrattiinkin tottunut. Maxi-dot näyttö löytyy, ja pakko se onkin, koska RCD soittimen ruudulta ei bluetoothia voi käyttää. Hienosti kyllä toimii bluetooth (myös audio kännykän ja spotifyn kanssa) ja tulen tämän kokemuksen perusteella kyllä ruksimaan jatkossakin, ellei vakiona löydy.

Lainaa
Minun auto tuli mustana ja tummennetuilla takalaseilla. En olisi sellaisia varmaan muuten ottanut, mutta olivat jo tilanneet tuollaisen metallimustan joten sama oli tämä malli ottaa. Takalasien tummennus lisäsi mielestäni hintaa jotain 200-300â,¬. Kyllä se takaikkunakin on mielestäni tummennettu, muutenhan auto näyttäisi suorastaan tyhmältä. Voin ottaa vaikka kuvia mikäli haluat.

Jälkikäteen tummennus näyttää loppupeleissä vaan melko tökeröltä, etenkin läheltä katsottaessa, aina näkyy ne rajat.. Itse käsitin että tuo ruksittava optio olisi sitten tehtaalla tummennettu. Itse otin ilman tummennuksia, koska sellainen löytyi valmiina ja Leonissa on muutenkin melko pienet ikkunat. Peruutustilanteissa on kiva kun näkee edes jotain pimeällä taakse, etenkin kun ei ole sitä parkkitutkaakaan apuna..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 24.02.12 - klo:19:02
Jälkikäteen tummennus näyttää loppupeleissä vaan melko tökeröltä, etenkin läheltä katsottaessa, aina näkyy ne rajat.. Itse käsitin että tuo ruksittava optio olisi sitten tehtaalla tummennettu. Itse otin ilman tummennuksia, koska sellainen löytyi valmiina ja Leonissa on muutenkin melko pienet ikkunat. Peruutustilanteissa on kiva kun näkee edes jotain pimeällä taakse, etenkin kun ei ole sitä parkkitutkaakaan apuna..

Tuo nyt ei kyllä pidä paikkaansa, kunhan sen ammattilaisella teetättää. Ja ihan oikeesti, kannattaa opetella peruuttaan peileistä, siksi ne siinä autossa on.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 24.02.12 - klo:21:28
Tuo nyt ei kyllä pidä paikkaansa, kunhan sen ammattilaisella teetättää. Ja ihan oikeesti, kannattaa opetella peruuttaan peileistä, siksi ne siinä autossa on.

Kenties osui arkaan paikkaan..? En tiedä, mutta tämä nyt oli minun mielipide asiasta useamman auton kokemuksella ja toistaiseksi ei ole tuollaista ammattilaista osunut kohdalle.
Seat Leon 1.2 TSI Copa

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 24.02.12 - klo:17:59
Omat kokemukseni Leonista on rajalliset mutta jaan ne teille kuitenkin.
Espanjassa asuessamme meillä oli pari kertaa vuokralla Leon, molemmilla kerroilla 1.9 TDI 105hp malli.
Tykkäsin autosta silloin, ja tykkäsin jopa sen verran paljon, että päätin ostaa sellaisen kun palaamme Suomeen.. no, ajat ja tilanteet muuttuivat ja reilusti alaspäin kapevan peräluukun ja muutenkin pienen kontin vuoksi se jäi..
Kesällä kun Ibizaa olin ostamassa, himoitsin jälleen Leonia, mutta muksujen kärryt pitää olla helposti mammankin nostettavissa kyytiin niin se kapea peräluukku käänsi meidät Ibizaan.

Mutta espanjalaisella tiestöllä Leon kulki hienosti, oli siellä jopa miellyttävän hiljainen ja vanha 1.9 TDI kuljetti viidenkin aikuisen kuormaa vaivatta vuoristoteillä ja mutkissa oli mukavan sporttinen ajettava.. Ja kaiken lisäksi Leon on etenkin ulkoisesti ollut mielestäni erittäin hyvännäköinen ja nyt FL kojelaudalla(etenkin copa plussana) sisältäkin tyylikäs. Tosin minun silmään vanhakin oli hyvännäköinen autom. ilmastoinnilla ja jollain paremmalla espanjanmallin audiopäätelaitteella.

Ehkä sitten seuraavan korin Leonin tullessa markkinoille perhetilanne antaa myöden omistaa vihdoin oma Leon :) tai Giulietta mutta se onkin sitten jo toinen tarina :)

Rattoisia kilometrejä teille joilla jo Leon alla on.

No, molempia nyt kokeilleena ei se ruoho aina ole vihreämpää aidan takana, ainakaan joka kohdasta. Molemissa on hyvät ja huonot puolensa. Ibizassa mm. rengasmelu ei ole niin paha kuin Leonissa. Matkustamo on taas tilavampi Leonissa, vaikka Ibiza ST:n tavartilaa tuleekin hieman ikävä. Leonissa on tasapainoisempi ajettavuus ja ESP toimii hieman paremmin, mutta Ibiza on ketterämpi ahtaissa paikoissa jne jne..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Arcca

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 24.02.12 - klo:16:39

Ihmetyttää yhä tuo kulutus niin paljon, että katsoin tänään kotiin tultuani ajotietokoneesta luvut. Helmikuun ajot tähän mennessä ovat 1200km, keskinopeus 34km/h ja keskikulutus 7,1L/100. Mielestäni kulutus on aika korkea, mitä ihmettelen koska kaikki viime ajot ovat menneet ainakin 6,8L paikkeille. Yleensä siis ajan Helsingistä Vantaalle ja ihan rauhallista vauhtia.


Minusta kulutuksesi on ihan ok, syynä talvi ja Helsingin seudulla ajo. 34 km/h on aika matelua joka nostaa myös kulutusta. Olen joskus asunut joitakin vuosia keskustassa ja kulutuslukemat oli aika hurjia kovilla pakkasilla vaikka autolla käytiin Knummella töissä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 25.02.12 - klo:10:14
Minusta kulutuksesi on ihan ok, syynä talvi ja Helsingin seudulla ajo. 34 km/h on aika matelua joka nostaa myös kulutusta. Olen joskus asunut joitakin vuosia keskustassa ja kulutuslukemat oli aika hurjia kovilla pakkasilla vaikka autolla käytiin Knummella töissä.


Kaupungissa ajo on kuluttavampaa ja etenkin talvella kylmäkäynnistykset voi nostaa tuota kulutusta. Ihan linjassa nuo seiskan kulutuksetkin sikäli, eikä ehkä kannata lähteä vertailemaan pidempää matkaa jatkuvasti ajaviin. Itse pääsen kodin päässä lähtemään lämpimästä tallista ja erot kulutuksessa on selvät, etenkin kun lyhyttä matkaa ajaa. Kotoa päin lähtiessä siis lähempänä 6l ja töistä nyt etenkin talvella kylmällä koneella lähtiessä mennään lähempänä tuota 7l.. Nuo kokemukset siis Ibizasta samalla koneella. Ajettu matka on 18km suunta, joista isoja pääväyliä n. 17km. Ajonopeus suht. ripeästi muun liikenteen mukaan ohituskaistaakin välillä käyttäen, eli ei mitään tarkoituksellista ekoautoilua.

Leonilla näyttäisi pääsevän aika samohin ainakin ajotietokoneen näyttämän mukaan, mutta katsotaan nyt kun saa tuota oikeaa tankkauspäiväkirjaakin vielä, toistaiseksi mennään vielä ekaa tankillista ja "sisäänajokin" kesken, niin paha vielä lopullista sanaa sanoa..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

1st_tsi

Nyt kun on tuota autoa hieman parkkipaikalla katsellut, niin ulkonäöltään tuo vakio mehupilli on hieman hölmön näköinen ja ei tuohon takapuskurin aukkoon oikein istu, se kun on selvästi alunperin muotoiltu isompien koneiden tuplaulostuloille. Itseä ei siis niinkään kiinnosta minkälaista ääntä tuosta pillistä tulee, vaan ongelma on puhtaasti kosmeettinen.

Tutkin hieman Seatin lisävarustetarjontaa, ja osa 1P1072000 vaikuttaisi pikaisen tutkailun perusteella sopivan myös 1.2 TSI koneelle.

Ohessa pari kuvaa asennettuna 1.6 koneiseen ja kyllähän tuo näyttäisi istuvan hyvin:

http://s02.radikal.ru/i175/1104/5f/9aca6959b2a7.jpg
http://i053.radikal.ru/1104/25/a5fe00425331.jpg

Asennus vaatii kylläkin putken pätkäisyn, eli loppupään leveämpi osa leikataan tällöin tieltä pois. Mittasin tuon kapeamman kohdan omastani ja tuo osalle vaadittu n. 50mm näyttäisi täsmäävän myös 1.2 TSI koneella.

Oemvag.es sivustola löytyy kuvia osasta ja asennusohje:

http://www.oemvag.es/en/1p-2005/489-cola-de-escape-eliptica-19-tdi-14-y-16-sre.html

http://www.oemvag.es/en/attachment.php?id_attachment=21

Vaatinee siis myös tällaisen, jos itse aikoo tehdä:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Pihdit/Putkenkatkaisutyokalu-191224

En tiedä vielä laitanko itse tuollaista, mutta harkintaan menee kevään tullessa kun kesätassut vaihtuu alle, tässä kuitenkin nyt infoa jos jotain muutakin asia kiinnostaa..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 26.02.12 - klo:19:04
Vaatinee siis myös tällaisen, jos itse aikoo tehdä:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Pihdit/Putkenkatkaisutyokalu-191224

En tiedä vielä laitanko itse tuollaista, mutta harkintaan menee kevään tullessa kun kesätassut vaihtuu alle, tässä kuitenkin nyt infoa jos jotain muutakin asia kiinnostaa..

Eiköhän tuo kertaluontoisesti mene ihan rälläkälläkin???
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 26.02.12 - klo:20:15
Eiköhän tuo kertaluontoisesti mene ihan rälläkälläkin???

No tuo nyt tuli vaan ekana mieleen, mutta ei kai sillä niin väliä millä sen tekee, kunhan katki menee..?
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 26.02.12 - klo:20:32
No tuo nyt tuli vaan ekana mieleen, mutta ei kai sillä niin väliä millä sen tekee, kunhan katki menee..?

Näinpä. Mutta ehdottomasti kannattaa tehdä. Mikään ole huvittavampaa, kuin näinkin sporttisen näköisessä autossa mehupilli pakarin paikalla. Tulee ihan mieleen poikavuosien Soliferin vakioputki...  ;D
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

psxgamer

Kerro vaan sitten kokemuksia miten asennus onnistui, mistä tilasit ja mitä maksoi jne. Itsekin mietin viime kesänä tämän 1.2:n putken korvaamista, mutta täysin näistä asioista tietämättömänä tuo pitäisi jättää ihan asiantuntijan asennettavaksi.

Mites muilla on reagoineet pyyhkijät talvella? Nyt kun noita tuiskuisia kelejä on riittänyt niin minulla on ollut paikoitellen hyvin pahoja ongelmia pyyhkijöiden kanssa: Niiden väliin menee loskaa ja koska pyyhkimet ovat lepoasennossa ylhäällä, eivätkä alhaalla kuten useimmissa autoissa, eivät ne sula missään vaiheessa. Tästä johtuen loskainen pyyhin tekee melkein yhtä paljon haittaa kuin hyötyä tuulilasille. Pienoinen suunnittelumoka näissä autoissa joissa pyyhkimet ovat epäkonventionaalisella paikalla...

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 28.02.12 - klo:14:01
Mites muilla on reagoineet pyyhkijät talvella? Nyt kun noita tuiskuisia kelejä on riittänyt niin minulla on ollut paikoitellen hyvin pahoja ongelmia pyyhkijöiden kanssa: Niiden väliin menee loskaa ja koska pyyhkimet ovat lepoasennossa ylhäällä, eivätkä alhaalla kuten useimmissa autoissa, eivät ne sula missään vaiheessa. Tästä johtuen loskainen pyyhin tekee melkein yhtä paljon haittaa kuin hyötyä tuulilasille. Pienoinen suunnittelumoka näissä autoissa joissa pyyhkimet ovat epäkonventionaalisella paikalla...

Kyllä tuon olen itsekin merkille pannut. Lasihan on kuitenkin siitä pyyhkijöiden alta lämmitettävissä, mikä tuntuisi auttavan ainakin jossain määrin. Ohjekirjassa oli mainittu, että ainakin takalasin lämmitys aktivoisi myös noiden pyyhkimien lämmityksen, ja muistaakseni taisi myös sivupeilien lämmitys tehdä saman asian..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 28.02.12 - klo:18:51
Kyllä tuon olen itsekin merkille pannut. Lasihan on kuitenkin siitä pyyhkijöiden alta lämmitettävissä, mikä tuntuisi auttavan ainakin jossain määrin. Ohjekirjassa oli mainittu, että ainakin takalasin lämmitys aktivoisi myös noiden pyyhkimien lämmityksen, ja muistaakseni taisi myös sivupeilien lämmitys tehdä saman asian..

Mitä ihmettä, onko näin?! No tuotahan pitääkin sitten kokeilla ja pitää tästä lähtien tuo sivupeilien lämmitys päällä. Tosi hyvä vinkki kyllä, toivottavasti pitää paikkansa.

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 28.02.12 - klo:22:58
Mitä ihmettä, onko näin?! No tuotahan pitääkin sitten kokeilla ja pitää tästä lähtien tuo sivupeilien lämmitys päällä. Tosi hyvä vinkki kyllä, toivottavasti pitää paikkansa.

http://www.seat.fi/Seat/Seat3.nsf/HTML/220.030.010?Open

Kyllä nuo pitäisi olla kaikissa Leoneissa aina Referencestä alkaen. Mitään merkkivaloa tms. tuosta ei syty, eli pitää vaan luottaa että kai ne päällä on. Ainakin takalasin lämmityksen ollessa päällä olen kyllä ollut huomaavinani että lumet lähtisi pyyhkijöiden kohdalta hiljalleen sulamaan. Pitää testailla enemmän kun tulee taas siihen mahdollisuus.
Seat Leon 1.2 TSI Copa

PuMan

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 26.02.12 - klo:21:01
Näinpä. Mutta ehdottomasti kannattaa tehdä. Mikään ole huvittavampaa, kuin näinkin sporttisen näköisessä autossa mehupilli pakarin paikalla. Tulee ihan mieleen poikavuosien Soliferin vakioputki...  ;D
Tuli ite laitettua putken pääksi Motonetistä hurjalla 8,95â,¬ hinnalla ostettu 3 tuumanen pyöreä kromattu putken pää mikä on mielestäni ihan ok  ;D. Ei tarvinnut pätkiä tuota omaa putkea, pakoputki ei juurikaan näy tuolta.
Kulutuksesta sen verran että kyllä tuo menee pirun vähällä kun aamulla töihin mennessä saa menemään tasan 6 litralla vaikka moottori ei kerkeä edes lämpeämään normi lämpöön ja ajo on muutenkin kaupunkimaista, tosin pitää kyllä vähän harrastaa "ennakoivaa" ajoa. Ens viikolla menis auto muuten sitten ikkunan tummennukseen ammattiukolle.

psxgamer

Olen ihmetellyt miksei mun Leonin viihdenäytössä näy parkkitutkan luomaa "ilmakuvaa". Autossani on siis Seat Media system 2.1, eli Vag termein se RNS 310. Skodissa ja Volkkareissa mitä olen nähnyt, näyttää keskikonsolin näyttö selvästi mitkä parkkisensorit ulvovat joten peruttaminen on vieläkin helpompaa. Onko jollain tuota Seat Media systemin 2.2 versiota? Mietin, että saisinkohan huollossa omani pävitettyä 2.1 -> 2.2 versioon...

mla

Parkkitutkat näytöllä toimii vain OPC versiossa, sitä ei ole kaikissa vuosimalleissa. 'Päivitys' on ohjainlaitteiden vaihto uudempiin - mm. parkkitutka, can-väylä ja navin softa.

2.2 on fyysisesti eri rautaa kuin 2.1 eli ei onnistu softalla päivittäminen.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Uppe

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 06.03.12 - klo:15:22
Olen ihmetellyt miksei mun Leonin viihdenäytössä näy parkkitutkan luomaa "ilmakuvaa". Autossani on siis Seat Media system 2.1, eli Vag termein se RNS 310. Skodissa ja Volkkareissa mitä olen nähnyt, näyttää keskikonsolin näyttö selvästi mitkä parkkisensorit ulvovat joten peruttaminen on vieläkin helpompaa. Onko jollain tuota Seat Media systemin 2.2 versiota? Mietin, että saisinkohan huollossa omani pävitettyä 2.1 -> 2.2 versioon...

Eli sulla ei näy ensin oranssina tuleva este,joka muuttuu sinne punaiseksi esteen lähestyessä? Kyllä mulla oli "ilmakuva" toiminnassa,soittimena juuri tuo 2.1 ja auto Leon FR -10.

mla

Tuo oli siis OPS ei OPC - edit ei enää onnistu joten mainittakoon tässä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 10.03.12 - klo:17:05
Eli sulla ei näy ensin oranssina tuleva este,joka muuttuu sinne punaiseksi esteen lähestyessä? Kyllä mulla oli "ilmakuva" toiminnassa,soittimena juuri tuo 2.1 ja auto Leon FR -10.

No johan on. Minulla oli siis kanssa 2.1 ja vuosimalli on -11. Pitänee kysyä asiasta viimeistään määräaikaishuollon yhteydessä...

1st_tsi

Miten ne sanoo; "vähän on puhuttavaa" tässä topicissa, mutta ilmeisesti johtuu siitä että kaikki vaan ajelee autoillansa tyytyväisinä :)

Öljyn tarkastin tänään ja oli ylärajassa vielä, eli ei ole sisäänajon aikana vielä ainakaan syönyt öljyä.

Kulutus myös tippunut hieman kilometrien kartuttua ja kelien lämmettyä. Nousee tosin varmaan myös hieman kun laittaa kesärenkaat ja kelit lämpenee / ilmastoinnin käyttö lisääntyy. Alin kulutus ollut nyt jopa 5.6l työmatkalla yhteen suuntaan ilman suurempaa yrittämistä - ei paha..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

tommyt

Tuli hankittua Slamit:sta kassikoukut vaikka niiden asennus olikin vielä arvoitus. No aikani mietittyä löysin ohjeet hattuhyllyn kannattimien irrottamiseksi eli kaksi torx-ruuvia irti ja sitten voimalla irti. Epäilin että piilossa olisi joku ruuvi mutta ei sentään. Sitten vaan mallailua ja pora käteen ja valmista tuli. Voisi jopa luulla tehdastekoiseksi. Ainoa juttu on että taustapuolella voisi olla ehkä isommatkin levyt prikkoina mutta kyllä tuokin kestää ainakin sen että kauppakassi on pohjalla ja tarkoituksena on vain pitää kassit pystyssä. Pari kuvaa asennuksesta.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Nipademu

Tänään ensimmäiset kokemukset FR:stä kesärenkailla... Emäntä ratissa ja pihasta pikitielle käännyttäessä heti kakkosella ajonvakautusvalo vilkkumaan.  ;D Vois laittaa vedonlyönnin pystyyn, miten pitkään pysyy kortti taskussa...
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

1st_tsi

Kiitokset tommyt:lle pioneerityöstä! Itsekin miettinyt kassikoukkuja ja näillä tiedoin kyllä pitää ehdottomasti sama projekti tehdä jossain vaiheessa omaankin.
Seat Leon 1.2 TSI Copa

tommyt

Kassikoukut osuivat juuri oikealle korkeudelle eli perusmuovipussi on pohjalla ja sangat kohtalaisen napakasti koukussa eli toimii  :). Ei tarvi enään keräillä ostoksia takakontista.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

1st_tsi

Hmm, äkkiseltään näyttäisi että kulutus noussut n. 0.5l kesärenkaiden myötä.. sama ilmiö tuli ibizallakin havaittua renkaiden vaihtuessa. Ei auta vaikka on perus 16" tassut alla, pitäisi varmaan kokeilla jotain energy saver -renkaita seuraavaksi  ;D Maksimipidolla ei itsellä kyllä olisi juurikaan niin väliä kun ei tämä mikään ratarassi ole. Ensiasennusrenkaina tässäkin Seatissa Turanzat, jotka nyt muutoin tuntuisi ihan ok renkailta, eli ajetaan nämä nyt loppuun ensin. Ulkonäkötuuninkia en ajatellut juurikaan harrastaa, vaan nämä 5-puolaiset vakioalut sopii mielestäni autoon hyvin. Putkenpään kyllä silti ajattelin jossain vaiheessa vaihtaa, kun on ehkäpä ainoa asia mikä tässä todella tökkii silmään.
Seat Leon 1.2 TSI Copa

mla

Purin illalla ajankuluksi takakontin Leonista ja heitin eristeitä peltipinnoille.

Tehdas oli jopa koittanut hieman eristää lokareita eli niissä oli ohutta raskasmattoa jo valmiina.

Purku meni suunnilleen näin:

- Takapenkki irti. Aluksi istuinosa ja selkänojat irti siten että keskeltä 'osien saranasta' otetaan muovinen suoja pois vetämällä ja T30 ruuvin avaus vapauttaa lukituksen tuosta keskiosasta.
- Takaluukusta hattuhylly pois ja sitä kannattelevat reunat irtoavat parilla ruuvilla - T20.
- C-pilarin verhoilu lähtee kun ottaa irti AIRBAG-luukun alla olevan ruuvin ja taisi olla toinenkin ruuvi siellä edellisen osan peitossa - T20
- C-pilarin alaosa lähtee irti kun ottaa ruuvit yläosasta irti ja alhaalta muovisen mutterin. Alaosa on vielä kiinni astinlaudassa ja se irtoaa sopivasti vääntämällä.
- Takaluukusta otin seuraavaksi pois vararenkaanpeitteen ja kynnyksen suojan - jälkimmäinen on kiinni parilla sormiruuvilla ja klipsuilla.
- Seuraavaksi saakin jo irti sivuverhoilut jotka olivat omassa kiinni lähinnä alareunasta tavaran kiinnityspisteistä (T30) ja pari muovista ruuvia oli alareunassa myös.
Tuosta saattoi puuttua jotain ruuveja sillä takaluukku oli aika amatöörimäisesti kasattu ilmeisesti Valeon parkkitutkan asennuksen jälkeen. Osa osista repsotti ja oli väärin kasattu. Klipsuja puuttui todella paljon jne.

Eristeiksi laitoin butyylilevyä lokareihin, tavaratilan lattiaan. Lisäksi butyylilevyn päälle laitoin Spleniä ja Sound Absorberia. Takavalojen luukuista sai pujotettua Spleniä ja Windiä takalokarien pelteihin jotteivat ne kumise niin pahasti.
Hattuhyllyyn laitoin Windiä lisäliimalla. Vaimentaa sekin hieman paremmin takakontin kuminaa.

Auto vaimeni heti korviin kuuluvasti, mutta meluisa se silti on kun alla on 17" 225-leveät renkaat. Toki C-pilari on vielä kasaamatta, sekä hattuhylly on vielä pois, sillä antennin meinasin vaihtaa seuraavaksi illalla. Sen jälkeen varmaan puran takaovet ja kajarit sieltä vaihtoon.
Mittauksia en tullut tehneeksi kuten Superbissä. Kuvia en ottanut kun samaa peltiä siellä oli mitä aiemmissakin projekteissa :)



VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Nipademu

Tulipa mla:n kommentin innoittamana itsekkin noustua sohvan nurkasta ja lähdettyä talliin jatkamaan aikaisemmin kesken jäänyttä Leonin peruutustutkan asennusta. Viimeksi tuo jäi kiinni siitä, etten puskuria saanut irti. Nyt sitten unohdin irroittamisen kokonaan ja tarkastelin, miten onnistuisi ujuttamalla. No ei muuta kuin rekisterikilven valot irti ja katselemaan, miltä puskurin takapuoli näyttää. No siellähän ei turhia pehmusteita tai jarruja ole, joten ujuttaminen sujui kuin rasvattu. Parkkitutkan asennus n. 3½ tuntia. Toinen menis jo varmaan alle kahdessa. Nyt on sitten emännän Leonissa tutka ja toimiikin vielä, tosin eipä tuo ole muutenkaan kolaroinut.

Tuli muuten huomattua samalla jännä piirre, minkä havainnointi ja hoksaaminen omalta osaltaan hiukka venytti projektin kestoa. Eli parkkitutkalle virtaa haeskellessa ihmettelin kun peruutusvalo ei pala, vaikka sulake ja poltin ehjät. No siinä sitten aikani ihmeteltyäni kokeilin joska Espanjalaiset on niin fiksuja, että parkkivalo ei pala jos luukku on auki. Ja sehän se oli. No ei muuta kuin ukko konttiin, luukku kiinni ja sisältä päin yleismittarilla ihmettelemään mikä piuha menee peruutusvalolle. Se on muuten sitten se sini-musta, jos joku joskus samaa miettii.  ;D
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

mla

Ei voinutkaan vain vaihtaa antennia. Seat käyttääkin vielä Raku liitintä eikä Fakraa. Pitää vetää uudet kaapelit kun vaihtaa antennin ja koko kattoa en ehdi ottaa irti sitä varten. Jää siis tuonnemmaksi antennin vaihto.

Ovien kanssa olikin enemmän hommaa kuin ajattelin. Eli Leonissa ovipahvit sisältävät myös ikkunoiden moottorit eli ns. välipeltiä ei ole. Siksi olisi pitänyt jättää ikkunat auki siksi aikaa kun käsittelee ovipahveja. Päätin siis jatkaa tuota huomenna.

Kaiuttimien vaihto on kyllä tehty helpoksi tässä mallissa eli ilman ovipahvien irroittamista saa kajarit vaihdettua. Diskattikin vaihtuu kun irroittaa vain pehmustetun osan oviverhoilusta.

Löysin aika hyvät ohjeet ovien purkuun - etuovet ja takaovet .
Kuvista ensin ajattelee, että ovatpa helpot, mutta eivät sitten enää tunnu siltä kun alkaa purkaa. Osat ovat todella ohutta muovia ja silti kiinni kuin olisivat kriittisiä osia auton rakenteessa.
No huomenna lisää :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy