Leon ajo-/ käyttökokemuksia

Aloittaja Ton-1, 10.05.11 - klo:17:02

« edellinen - seuraava »

Nipademu

Onko mla tutkinut etuovia, millaiset kaiuttimet sopii alkuperäisten paikalle ja tarvitseeko adabtereita? Tekis mieli päivittää emännän auton etukaiuttimet hiukan laadukkaampiin.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

mla

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 29.04.12 - klo:08:32
Onko mla tutkinut etuovia, millaiset kaiuttimet sopii alkuperäisten paikalle ja tarvitseeko adabtereita? Tekis mieli päivittää emännän auton etukaiuttimet hiukan laadukkaampiin.

Eteen mahtuu ne 6,5" (osaan toki myös 8", mutta ei Leoniin) mitkä lähes jokaiseen VAGineeseen mahtuu vastaavilla adaptereilla (muovinen kaulus ja johtoadapteri).
Itse tilasin Golfiin tarkoitetun sarjan eteen. Tilan voit tosiaan tarkistaa vetämällä sen etukaiuttimen ritilän irti siitä pienestä kolosta mikä siinä on. Diskantteihin pääsee käsiksi kun vetää irti sen kangasverhoilun. Tuolla ohjeissa näytetään miten se tehdään.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Takaovien purku meni melko kivuttomasti kun kerran oli tehnyt sen. Kaiuttimien paikalle mahtui 6,5" Rainbowin IQ165:t, mutta hieman joutui peltiä takaa 'suostuttelemaan' jotta tila riitti.
4m2 on nyt upotettu STP Silveriä Leoniin ja takaluukku ja takaovet on tehty. Lisää materiaalia odotellessa laitoin eteenkin ne Gladenin 6.5" jotka sinne tilasin - diskantit odottaa vielä ovien purkua. Edessä ei ole ongelma tuon tilan kanssa aivan kuten takana oli.

Takaovet tein tuohon tyyliin eli laitoin peltiin STP:tä, päälle JC Elementsin Windiä ja muoviverhoiluun laitoin hieman STP:tä ja päälle 35mm Sound Absorberia.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Pujottelin diskantin tänään paikalleen repsikan oveen samalla kun purin sen osiin. Vähän joutui modifioimaan diskattia jotta se mahtui alkuperäisen diskantin tilalle.
Etuovet ovat työläämmät kasata koska ikkunamekanismi on jaettu kahteen osaan. Meni tovi saada toinen mekanismi paikoilleen ilman mitään koloa josta sen säätäisi. Yläreunan laitoin ensin hollille ja sitten alareunan vänkäröimällä pitkään pulttiin hollille. Sitten yläreuna irti ja verhoilu paikoilleen - temppuilussa meni toki tovi :)

Vaimensin tosiaan samalla repsikan oven ja konepellin. Nyt kun takaluukku (myös itse luukku), takalokarit, takaovet, nokkapelti ja toinen etuovi on eristetty alkaa vaimennuksen tehoa jo huomata korvillakin. Poppivehkeitä ei tarvitse luukuttaa niin lujaa, että ne kuulee ja autossa pystyy jo puhumaan repsikallekin jotain.

Vielä pitäisi lokarit eristää ulkopuolelta, sekä kuskinovi ja katto eristää. Kuskinoven diskanttikin odottaa asennusta.

Konepeltiin laitoin sitä JC Elementsin WTF:ää Dualin päälle - vaimennus oli ihan hyvä, painoa silti ei tullut paljoa lisää. Etuoveen peltiin laitoin JC Elementsin Dualia ja päälle vielä Windiä. Verhoilun väliin taas Sound Absorberia ja tuota Dualia vaimentamaan muovin räminää.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Tonto

Onko kellään tietoa miten peilinkuoret saa siististi irti? Mattahopeisten fr -kuorien tilalle olisi tarkoitus vaihtaa mustat cupran kuoret.

Hefner

Käännä peilit parkkiasentoon ja etunurkasta varovasti pienellä lastalla/ruuvarilla raottaa. Näin lähti ainakin Alteasta, Leoniin en vielä oo ehtinyt testaamaan. Mistäs ostit kuoret ?
Virman piikkiin ProAce:)

Tonto

http://www.seat-leon.de/. Tuolta tilasin. Kiitoksia vinkistä, pitääpä testata!

psxgamer

Tietääkö kukaan onko Leonissa vakiona konsernin urheilualusta? Ihmettelin kun sellaista ei saa Leoniin erikseen tilattua. Lisäksi XDS-järjestelmäkin on vakiona ja yrittäähän Seat kovasti olla sporttinen merkki. Kovalta alusta ainakin tuntuu hidastetöyssyissä, mutta en osaa sitä ihan vakioalustakaan erottaa.

Lisäksi olen pohtinut noita omassa Leonissani olevia vaihtamisvaloja: kovin selkeitä muuten, mutta mitähän tarkoittaa valon vilahdus vaihtaessani vaihdetta pienempään? Jos vaihdan vaikka vitoselta neloselle, voi vaihtamisvalo vilahtaa hyvin nopeasti näin: "4->5". Yrittääkö auto sanoa tällä, että oisit pitänyt sen vitosen pesässä taukki, vai mistähän on kyse?

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 10.05.12 - klo:17:27
Tietääkö kukaan onko Leonissa vakiona konsernin urheilualusta? Ihmettelin kun sellaista ei saa Leoniin erikseen tilattua. Lisäksi XDS-järjestelmäkin on vakiona ja yrittäähän Seat kovasti olla sporttinen merkki. Kovalta alusta ainakin tuntuu hidastetöyssyissä, mutta en osaa sitä ihan vakioalustakaan erottaa.

Lisäksi olen pohtinut noita omassa Leonissani olevia vaihtamisvaloja: kovin selkeitä muuten, mutta mitähän tarkoittaa valon vilahdus vaihtaessani vaihdetta pienempään? Jos vaihdan vaikka vitoselta neloselle, voi vaihtamisvalo vilahtaa hyvin nopeasti näin: "4->5". Yrittääkö auto sanoa tällä, että oisit pitänyt sen vitosen pesässä taukki, vai mistähän on kyse?

Reference, Style ja Copa-varustetasolla on "vakioalusta", FR-varustetasolla urheilualusta (korvannut aiemman Sport-varustelun).

Konsernin sisällä Leonin vakioalustakin on tosin sieltä sporttisemmasta päästä. Itse olen loppupeleissä ollut varsin tyytyväinen tähän. Kallistuksenvakaajat voisi toki olla ehkä vielä aavistuksen tuhdimmat kovemmissa kaarrenopeuksissa ja poikittaissaumoissa tärskäyttää vaimennus välillä hieman läpi, mutta muuten ei pahaa sanottavaa. Ei tällä lopulta niin kovaa tule kuitenkaan ajettua että alustasta ominaisuudet loppuisi kesken.

Vaihtomerkeistä paha mennä sanomaan, ne on käsittääkseni lähinnä taloudelliseen ajoon tarkoitettuja suosituksia. Pienemmälle vaihtaminen nopeuden laskematta siis yleensä johtaa suositukseen vaihtaa suuremmalle vaihteelle. Itse en tuota juurikaan katsele vaan vaihteita käytetään kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla. :)
Seat Leon 1.2 TSI Copa

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 10.05.12 - klo:19:48
Reference, Style ja Copa-varustetasolla on "vakioalusta", FR-varustetasolla urheilualusta (korvannut aiemman Sport-varustelun).

Konsernin sisällä Leonin vakioalustakin on tosin sieltä sporttisemmasta päästä. Itse olen loppupeleissä ollut varsin tyytyväinen tähän. Kallistuksenvakaajat voisi toki olla ehkä vielä aavistuksen tuhdimmat kovemmissa kaarrenopeuksissa ja poikittaissaumoissa tärskäyttää vaimennus välillä hieman läpi, mutta muuten ei pahaa sanottavaa. Ei tällä lopulta niin kovaa tule kuitenkaan ajettua että alustasta ominaisuudet loppuisi kesken.

Joo ja siis alusta on minustakin oikein mukava. Toki pitkässä matka-ajossa vielä pehmeämpi, vaikka ranskalainen alusta olisi vielä kivempi, mutta muuten tässä ei ole ollut valittamista. Tänäänkin ajoin vähän liian nopeaa tielle joka oli aivan kamalassa kunnossa (missäpä Suomessa enää olisikaan parempikuntoisia teitä) ja ihmettelin miten hyvin alusta imi epätasaisuudet. Käy minulle, mutta noissa hidastöyssyissä kyllä otetaan vähän turhan kovaan kiinni.

Muutaman kerran olen VW:n sporttialustalla ajanut, mutta vain yksi kerta jäi mieleen: Eksyin Octavian 1.8TSI:llä taajama-alueella paikkaan jossa oli paljon lunta ja vielä vanhaa lunta pakkautuneena uuden alle. Hui kamala sitä kyytiä, tuntui melkein, että pää ottaa kattoon kiinni pomppiessa. :-)

LainaaVaihtomerkeistä paha mennä sanomaan, ne on käsittääkseni lähinnä taloudelliseen ajoon tarkoitettuja suosituksia. Pienemmälle vaihtaminen nopeuden laskematta siis yleensä johtaa suositukseen vaihtaa suuremmalle vaihteelle. Itse en tuota juurikaan katsele vaan vaihteita käytetään kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla. :)

Niinhän ne ovat ja mielestäni vallan erinomainen keksintö. Valothan siis ovat hyvin selkeitä, valo näyttää nuolen ylös/alas ja vaihteen mihin kuuluisi vaihtaa. Ja tämä vaihtokehoitushan pysyy aina aktiivisena kunnes päätät syöttää isompaa pykälää sisään. Ihmettelin ainoastaan tätä omtuista tilannetta kun vaihtovalo käy hyvin nopeasti välähtäen joissain tilanteissa kun vaihdan alas. Olettaisin kovasti, että jos softabugista ei ole kyse, yrittää vaihtovalo kertoa, että olisit pitänyt ison vaihteen pesässä, jaksan kyllä vääntää.

Tosin jos noin on, niin epäonnistunut toiminto sitten on suunniteltu: Ylöspäin valon vilahtaminen voi käydä vaikka tilanteessa jossa nopeus on laskenut 50km/h ja ajan pientä ylämäkeä ja vaihdan alas neloselle. Tällöin nopea "nuoliylös + 5" voi käväistä näytössä, mutta tuosas tilanteessa moottori ei kyllä jaksaisi vääntää kuin korkeintaan alamäessä.

tommyt

Käsittääkseni 1.8 TSI:ssä on aina sport-alusta. Omaan en ainakaan kaipaa yhtään kovempaa alustaa kun nytkin meluaa ja täristää noilla kuluneilla Birdgestoneilla.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 14.05.12 - klo:16:23
Käsittääkseni 1.8 TSI:ssä on aina sport-alusta. Omaan en ainakaan kaipaa yhtään kovempaa alustaa kun nytkin meluaa ja täristää noilla kuluneilla Birdgestoneilla.

Hyvin mahdollista, muistelen kyllä että näin oli aiemminkin ja meinasin sen tuossakin mainita, mutta nyt uudemmissa malleissa ei ole tästä enää jostain syystä erikseen Seatin varustelistassa tai konfiguraattorissa mainintaa, tai en vaan jaksanut riittävän tarkkaan sitä etsiä..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

tommyt

Eipä sitä urheilullista alustaa näköjään mainita uudessa 1.8TSI Style DSG:n varusteluettelossa. Tosin lisävarusteluettelossakaan sitä ei ole toisin kuin pienemmille moottoreille voi ruksata sporttipenkit ja urheilullisen alustan.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

2112

Ok, pitkäaikaisena vieraana ja VAG-äijänä, luovutan ja  liityn nyt ”kerhoon”.
Tein sitten senkin virheen, että päivitin manuaali FR TDI 170 -09 (FL) tuoreempaan samanlaiseen FR Edition 170 CR, mutta eri väriseen (että edes naapuri huomaa), 5/2012 tehtaalta toimitettuun  DSG-versioon.
Ei vaan löytynyt autokuumeessa pätevämpää hinta/laatusuhdetta tavislompakolle. Puhumattakaan hyvityksistä vaihdossa muihin, konsernin ulkopuolisiin merkkeihin.
Ajoin 60 tkm tuolla edelisellä ja todellakaan ei yhtään korjaamokäyntiä tullut eteen. Eräänä syynä lienee reipas motariajo joka duunipäivä, eli DPF puhdistuu riittävän taajaan, puhdistuksen jäämättä kesken käytännössä koskaan. Vanhoja keltaisia hehkulamppuja vaihdettu ledeihin sisältä ja ulkoa, näistä canbus-jutuista nyt jo osaamista.
Negatiivista tietenkin on tuo rengasmelu varsinkin tänä keväänä kuluneilla 18" Dunlopeilla. Uuden otinkin vakio 17" setillä. ,,änieristykseen mennään lähiaikoina. Sisustuksen ämpärimuovi menee minulta läpi, kun konfiguroin Golf GTD:n mukavaan kuluttajaystävälliseen 42000, tuntumaan samoilla xenoneilla, RNS315 (=Seat 2.2)  naveilla yms. 
Kylmyys vaivaa extreme pakkasilla, mutta työmaan halli hoitaa sulatuksen ja tietysti paistinpannu- ja sisälämppäri talvisin. Paistinpannulla on selvä vaikutus käynnistyvyyteen starttiajan lyhentymisellä, vaikka muuta yleisesti väitetään. Lienee sama konserniveljillä.
Pari ekaa tankkausta mennyt 6,5 nyt, manuaalilla lähes aina tasan 6 pintaan
Jep, tiedän että malli vaihtuu pian ja uuden tilaus lähtee sitten uutuuden myötä, jos uusi on jotain muuta kun tuo uusi Tohelo. Jos Seat sitten lähtee oikeasti dacia "tielle, (johon Kiina-jutut viittaa), niin merkki vaihtuu. Onko Seatilla (ja Epsanjalla) tulevaisuutta Exeo -tyyppisten ratkaisuiden kautta, on sitten toinen juttu.

Leon FR TDI 170 CR DSG -12, A3 SB 1.8 TFSI -09

mla

Laitetaan tännekin tiedot jos joku ei niitä tuolta muualta huomaa.

Tuli tehtyä tämä eristysprojekti nyt loppuun. Aikaisempien lisäksi alla olevaa tein:

Eli eteen muovilokarien alle peltiin laitoin STP Goldia pari levyä kun oli vielä jäljellä ja päälle joku vajaat 2kg Braxia. Vuoden säilytyksen jälkeen oli jo hieman jäykempää tuo mömmö, mutta säilyy siis avatussakin astiassa melko pitkään. Vedellähän tuota olisi voinut ohentaa jos tuntuisi liian jäykältä.
JC Elementsin Windiä laitoin lokarien yläosaan vaimentamaan niiden rummutusta.

Taakse muovilokarien alle ulkopeltiin laitoin 5kg pöntön Braxia ja Windiä suurempiin koloihin. Brax kuivuu vielä pari viikkoa 'kemiallisesti' ja saavuttaa vasta sitten lopulliset ominaisuutensa. 'Pölykuiva' se on 8h jos kerros on 2mm luokkaa, mutta kun laitoin hieman enemmän tuota niin menee varmaan huomisen puolelle kunnes pinta on 'pölykuiva'. Kunnon helle nopeuttaisi kuivumista, mutta ei tullut apua luontoäidiltä tässä :)

5kg pönttöähän suositellaan 4-ovisen auton oviin laitettavaksi määräksi, joten reiluusti tuli laitettua takalokareihin tuota :)
Aika näyttää miten kestää lokareissa pellissä. Aiemmin olen koittanut tuota vain elastisilla pinnoilla ja niissä tuo ei pysy kovin pitkään jos pinta pääsee elämään.


Ja sitten mittailin hieman eilen:

Leon:

0km/h    55dBA
80km/h   72dBA
100km/h  75dBA
120km/h  78dBA


Superb:

0km/h    60dBA
80km/h   70dBA
100km/h  73dBA
120km/h  75dBA


Hyvin huomaa dieselin meluavan enemmän, mutta ei se korvia häiritsevä ole kuitenkaan.
Paikallaan melu oli noussut kun oli tuulista. Muutoin tuo melu näyttää laskeneen Leonissa, mutta ei noita aiempia lukuja voi oikein verrata tämän hetkiseen tilanteeseen kun tien pinta on aivan eri kunnossa.

Ero ei kuitenkaan ole enää niin järkyttävä kuin aluksi kun Leon oli 'paljaana'. Korvillakin tuon huomaa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

PuMan

Tietääkö kukaan pystyykö käytettyjen bluetooth yhteyksien tiedot poistamaan auton muistista?

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: PuMan - 03.08.12 - klo:20:38
Tietääkö kukaan pystyykö käytettyjen bluetooth yhteyksien tiedot poistamaan auton muistista?

Tottakai pystyy. Ainakin kosketusnäytöllisissä malleissa kaikkien paritettujen bluetooth laitteiden listauksessa toimii vasen tai oikea painike deletenä. Vai onko sinulla perinteinen, pienempi näyttö keskikonsolissa?

PuMan

Juu minulla on tuo perinteinen ei-kosketusnäyttömalli. Jollain tapaa varmaan rattinappuloista pystynee poistamaan, mutta en oo kyllä keksinyt keinoa mikä nappi/nappikombo toimisi deletenä.

psxgamer

Jännästi mulla on ollut ratti vinossa ehkä rapiat 5000 - 10000 kilometriä. Mikäli autolla ajaa suoraan, pitää rattia siis pitää hieman vasemmalle kallellaan. No, ajattelin, että huollon yhteydessä sen korjuuttaisin. Huollossa sitten tarkistivat ohjauskulmat ja aurauskulmissa oli vasemmalla 0,03 arvo vinksallaan (toleranssi on 0,05). Ei ratkennut sillä ja laskuttivat suunnilleen 180 euroa. Valitin, että ei korjannut yhtikäs mitään tämä juttu ja keskiviikkona menee auto taas pajalle. Olen näitä juttuja rattien vinoudesta silloin tällöin kuullut ja joskus korjaamot eivät muka saa korjattua ongelmaa millään. Mikä mahtanevat edes yrittää? Puhelimessa asiakaspalvelija puhui taas ohjauskulmista kuten oikaisin häntä, että ne ovat jo tosiaan täysin kunnossa...

Leonin kulutus ihmetyttää myös, nyt varsinkin kun minulla oli samalla 1.2TSI 105hv koneella Golf Bluemotion. Golffi painaa muutaman kymmenen kiloa vähemmän ja on varustettu start-stopilla. EU-yhdistetty on 5,2L/100 ja ajoissani (360km ajoa) sain kulutukseksi 5,7L/100, eli 29% enemmän. Mutta vastaava Leonini EU-yhdistetty on 5,7L/100 ja oikea kulutus on ollut esim. tässä kuussa 6,6L/100 eli 37% luvattua enemmän!

En siis ihmettele yhtään, että kumpikaan ei pääse EU yhdistettyyn, mutta Seat ylittää mielestäni luvattua vähän liikaakin, suunnilleen litran. Yleensä kulutus on siinä 6,7 - 6,9 paikkeilla ollut. Pelkkä painoero (Leon 1275kg vs. Golf 1234kg) ja start-stopilla tuo ei mielestäni liikaa eroa näiden mallien välillä. Varsinkin maantie kulutus oli Golfissa paljon pienempi.

Joens

Aika outoa, koska pääsen 1.4 TSI'llä samoihin kulutuslukemiin (huom +17" vanteet) ns yhdistetyllä ajotavalla (kaupunki+maantie). Ja tuon kulutuksen saa suht helposti, ei tarvitse edes koittaa ns. ekologista ajamista. Voisiko olla jotain vikaa, tai mittari vaan heittää rajusti? Oletko laskenut tankilla kulutuksen?
Seat Leon 1.4TSI FR-Edition -12 (28.2.2012)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7564.0

psxgamer

En ole jaksanut laskea kulutusta tankilla. Minun 1.2TSi on siis varustettu kesällä 16" ja talvella 15" vanteilla. Yritän normiajossa ajaa nimenomaan mahdollisimman ekologiseksi, mutta silti kulutus nousee aina lopulta tuonne noin 6,6 litran paikkeille.

Leonisti

Kauaksi jäädään itselläkin ilmoitetusta kulutuksesta. Koneena siis 1.6 tdi ecomotive start-stop automatiikalla. Ilmoitettu yhdistetty kulutus on 3.8L/100km ja tankkauksista laskettuna on kulutus 15000km matkalta 4.7L/100km. Renkaina vakiot 205/55r16 kesät ja talvet.

Aikaisemmilla autoillani olen samalla ajolla päässyt alle ilmoitetun keskikulutuksen.
Seat Leon 1.6 tdi Ecomotive Style 2010

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Leonisti - 25.09.12 - klo:15:27
Kauaksi jäädään itselläkin ilmoitetusta kulutuksesta. Koneena siis 1.6 tdi ecomotive start-stop automatiikalla. Ilmoitettu yhdistetty kulutus on 3.8L/100km ja tankkauksista laskettuna on kulutus 15000km matkalta 4.7L/100km. Renkaina vakiot 205/55r16 kesät ja talvet.

Aikaisemmilla autoillani olen samalla ajolla päässyt alle ilmoitetun keskikulutuksen.

Itellä oli 1.9 tdi ecomotive ja kulutus tippui kun laitoin k&n vaparipanelin, parhaimmillaan matka-ajossa meni 3,1 l/100 km mutta tällöin olikin aika optimi olosuhteet. Keskimäärin kulutus tippui kaupunki ajossa 0,5 litraa ja matka-ajossa kelistä riippuen saman verran tai hieman enemmänkin. Jos en väärin muista niin mittarin mukaan keskikulutus liikkui ennen panelia 4,5-4,7 l/ 100 km ja panelin jälkeen 4,1-4,2 l/ 100 km.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

kolli

Leon FR 2,0 tsi vm.-10 softattuna kulutti 7-8 litran välillä/100km.
Ei isoja eroja ollut kahden yhteisen vuoden aikana kulutuksessa kesä/talvirenkaissa(17')
Tehoja oli dynon mukaan 255 hv/406 nm 98E bensalla.

tommyt

1.8 TSI:lläkin pääsee helposti alle 7 litran sekalaisessa ajossa. Itse ajan alhaisempia nopeuksia niin että kierrokset on jonkin verran yli 1500rpm vaikka opastin pyytääkin isompaa vaihdetta. Moottorin ääni kuulostaa terveemmältä ja hetkellisen kulutuksen lukema ei näytä laskevan vaikka vaihtaisi sille isommalle vaihteelle. Uskoisin että 1.2TSI:lläkin kannattaa pitää vähän korkeampia kierroksia niin turbo on paremmin mukana ja meno on kevyempää.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Kapa

LainaaEn ole jaksanut laskea kulutusta tankilla. Minun 1.2TSi on siis varustettu kesällä 16" ja talvella 15" vanteilla. Yritän normiajossa ajaa nimenomaan mahdollisimman ekologiseksi, mutta silti kulutus nousee aina lopulta tuonne noin 6,6 litran paikkeille.

Omassa Ibizassa 1.2 TSI:ssä litran ero oli kesä 16" Bridgestonen ja talvi 15" Michelin kitkojen välillä. Nykyiset kesä 15" Michelin Energyt ovat siinä välissä. Mielenkiintoista taas katsoa syksyllä, miten kitkat taas käyttäytyvät.

1st_tsi

Itsellä huitelee siinä 6.5-6.9l paikkeilla tuo kulutus ja ihan fiiliksen mukaan ja säästelemättä ajettu. Ajo on todella kaupunkipainotteista, joten mielestäni ilmoitettuun lukemaan nähden on ihan hyvä ja linjassa kun vertaa aiempiin autoihin. Jos olisi pelkkää maantietä niin saisi helposti litran pois noista lukemista, mutta kaupunkiajo nostaa kulutusta ellei aja todella sukkasillaan. Itse veikkaisin että ero golfin bluemotioniin tulee matalemman vierintävastuksen renkaista ym. optimoinneista, etenkin kaupungissa start & stop tuonee jonkin verran säästöä. Joissain maissa 1.2 TSI:stä on Leoniinkin eco-malli olemassa..

Näitä isompien koneiden omistajien huuteluita en oikein noteeraisi, pitäisi olla samalla kuljettajalla ja samoilla reiteillä mitattu että tulokset olisi vertailukelpoisia. Itsellä työmatkat on niin lyhyitä että kone saa harvoin lepohetkiä ja kylmäkäytön osuuskin kulutuksesta on merkittävä, eron huomaa nyt syksymmällä jo kun autoa pitää tallissa vs. töissä kylmältä pihalta lähtee..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

psxgamer

1st_tsi : Millaisia lukemia saat sitten maantiellä? Minulla on maantireissutkin janoisia: Tässä kuussa kävin taas Savossa ja 450 km maantielenkin keskikulus oli 6,6L! Toki matkalla on paljon motariakin jolla tulee ajetua se 120-130km/h ja kulutus on hirveä, mutta paljon myös rauhallisempaa satasen ja kahdeksankympin ajoa. Ja kaksi eri kuskia matkalla tasaamassa henkilökohtaisia eroja.

Alla olevat renkaat on auton mukana 2011 tulleet Pirellit. En ole renkaiden vierintävastukseen kiinnittänyt huomiota edes rengasvertailuissa, sillä olen aina olettanut niiden vaikutuksen kulutukseen olevan muutamien prosenttien verran. 16" kumien ei kyllä luulisi kulutusta kauheasti nostavan. :-)

Leonisti

#118
Jännä juttu kun tuossa ihmettelin miksi omalla ajolla keskikulutus on nyt 4.71L/100km ja tehdas kertoo 3.8L/100km kulutuksesta. Laitan tankkauksia tonne www.spritmonitor.de sivustolle ja siellä olen omalla kulutuksella neljänneksi vähiten kuluttava Leon samalla koneella olevista (paras 4.39L/100km). Kutoskoppaisia golfeja katsoessa löytyy  viisi alle 4L kulutusta ja muutenkin golfit näyttää kulkevan paljon pienemmällä samalla koneella kuin golfit.

Autot vissiin pitäis olla samalla tekniikalla ja noin samanpainoisia/-kokoisia, mutta mikä mahtaa tehdä eron.
Seat Leon 1.6 tdi Ecomotive Style 2010

Dirti

Klima Trick Seat. 2,0 TDI Altea 12/2004

Tuossa mielenkiintoinen linkki, onnistuukohan tuo nopeuden näyttö ihan suoraan noilla konsteilla.... Vaikka linkki altealle onkin niin eiköhän pitäis toimia leonissakin....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy