Golf IV 1.6 16v EPC valo ja moottorin vikavalo.

Aloittaja Emul, 04.10.20 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

Emul

Hommasin viikko takaperin 03 vuosimallin BCB moottorikoodilla olevan variant golffin. Tullu ajeltua nyt sen 500kilometriä ilman ongelmia mutta tänään 80kmh vauhista sytytti epc valon ja moottorin vikavalon. Mittariin sytty myös "Abgas werkstatt" teksti. Ajelin kotiin ja auto tuntu ihan normaalilta. Kotipihassa sammutin ja käynnistin uudelleen epc ei enään syttynyt mutta moottorin vikavalo jäi palamaan ja nyt auton tyhjäkäynti heittää paljon ja meinaa jopa sammua vastaa kyllä kaasuun.

Tankkasin oston jälkeen ekaa kertaa 2päivää sitten 95 bensaa ja tankkauksen jälkeen tullu ajettua noin 150km ennen kun vikavalot sytty. Kotona jonkinlainen bluetooth vikakoodinlukija jolla katon huomenna koodit, mutta mikäli siitäkään ei apua niin osattaisiinko täällä auttaa mistä alkaa vikaa etsimään. Autolla ajettu 288tkm ja tänään oli ensimmäinen päivä kun satoi vettä auton omistuksen aikana jos sillä mitään merkitystä.

Jultsu

Koodien luku, nollaus, koeajo ja uudelleenluku VCDS:n kanssa. Avunantajien ketju löytyy tältä foorumilta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Beetle

Eräässä tapauksessa 98:n tankkaaminen auttoi, mutta on siellä jotain vikaa.
Ks. edellinen viesti.

mruotz

Tod.näk. EGR tai kaasuläppäkotelo, tai molemmat vaatii huomiota. Koodien lukua ja sen mukaan mennään.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Emul

Noniin lukasin vikakoodit torquella ja sieltä tuli P0106. Ajattelin sitten kokeilla nollata samalla sen ja nollaamisen jälkeen vika poistui autosta. Kävin ajamassa koneen lämpöseks enkä saanu enää vikavaloja ajamalla syttymään. Pitää nyt kattella kuinka nopeesti tulee vika takasin vai tuleeko ollenkaan ja sen pohjalta ihmetellä taas.

Emul

Vikavalot palaa taas. Eli kun ajaa pidempää matkaa niin yleensä syttyy epc ja moottorin vikavalo mutta kun lämpösenä jättää vaikka tunniks parkkiin ja menee takasin autoon niin kaikki valot yleensä sammuneet ja auto toimii normaalisti. Yhtenä päivänä kun valot sytty mittariin hävis kaasu kokonaan kun ajoin valtatiellä. Piti käyttää avain irti virtalukosta että lähti toimimaan. Viikonloppuna olis tarkotus putsata kaasuläppä ja katsoa jatkaako temppuilua.

Emul

Yritin tossa perjantaina käydä 100km päässä golfilla mutta eka kiihdytys motarille heitti vikakoodit tauluun ja kaasun pois käytöstä. Käynnistin uudelleen mutta 10km motariajoa teki saman uudelleen. Käännyin sitten kotia kohti ja puhdistin kaasuläpän, egr ja map anturin. Kaasuläppä ja egr olivat suht puhtaat eli karstaa ei ollenkaan vähän nokisia vaan. Map anturi olikin sitten kunnolla karstan peitossa eli sitä ei hetkeen oltu puhdistettu. En omista vcds joten sopeutuksia en tehnyt mutta puhdistelut tehty akunkenkä irti. Tämän operaation jälkeen autolla 270km moottoritie/maantieajoa ongelmitta (pisin matka ilman vikavaloja toistaiseksi). Huomenna pitäisi sitten lähteä 340km päähän autolla että vähän jännittää jos alkaa taas temppuilemaan. Nimenomaan matka-ajossa ollut noita ongelmia ei kaupungissa.

Emul

Palaan tähän uusien ongelmien kanssa. Tuosta viimeisestä viestistä auto toiminut moitteitta. Viimeaikoina kuitenkin ilmaantunut pientä nykimistä tasakaasulla ajettaessa. Foorumeita selatessani päätin että nappaan egr johdon irti ja tällä nykiminen tuntui hieman ehkä vähentyvän. Pari viikkoa sitten päätin kuitenkin että käytän kaasuläpän, egr venttiilin ja imusarjan paineanturin taas irti ja putsaan ne niinkuin tein 3,5v sitten eli akun navan irroittamalla ja jätän sopeutukset tekemättä koska tämä toimi viimeksikin. Kaasuläppä oli aika karstainen. Egr venttiilin pultit eivät auenneet joten se jäi putsaamatta. Laitoin kuitenkin piuhan takaisin kiinni egrään ja nollasin koodit. Auto toimi edelleen samalla tavalla eli pientä nykimistä(ilmeisesti siis se egr piuhan irroittaminen ei vaikuttanutkaan). Pari päivää ja noin 200km tuon putsauksen jälkeen kun käynnistin auton ja lähdin ajamaan niin alkoi nykimään ihan kunnolla tällä kertaa. Tyhjäynti ei laske enää alle 1000rpm ja nykiminen tapahtuu pinta/tasakaasulla. Ei vikakoodeja eikä vikavaloja ja vedot ovat tallessa täyskaasulla. Liikkelle lähdettäessä kaasussa tuntuu tyhjä kohta ja risteykseen jarruttaessa kytkin pohjassa kierrokset saattaa heittää yli 2000 vaikka kaasuun ei kosketa. Mistähän lähtisi ratkomaan ongelmaa? Voiko tuo olla vain sitä että kaasuläppää ei sopeutettu vai olisiko ilmennyt imuvuoto ropausten jäljiltä? Pitää tänään tuolla bluetooth lukijalla yrittää katsoa jotain arvoja jos pistäisi silmään joku. Mahdollisesti täytyy vcds apua pyytää pirkanmaan alueella.

mruotz

Tarkistappa nyt ekana sen EGR venttiilin karan avauma; Engine/Meas.valueBlock = 74. Miltä näyttää? Katso samalla imusarjan alipaineet tyhjäkäynnillä KUN kone on käyntilämpöinen. Mitä arvoa antaa? (meas.val.block 02)

Aja tasakaasulla (kun alkaa nypyttään) > katso ajossa MeasValueBlock 3 arvoja ja eritoten niitä kahta prosenttilukua (potentiometrin avaumat). Heiluuko ajossa minne sattuu?

Itsellä oli juuri potilaana 16V BCB missä tasakaasulla n.2krpm kohdalla nypytti selkeesti tasakaasulla. Kaasuläppäkotelo viallinen, vaihtoon - vika pois. Näkyi selkeenä droppina potentiometrin arvot tasakaasulla. Piti olla 13% pintaan niin hyppi minne sattuu (5%-13%-25% välillä)
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Emul

Kiitos vinkeistä. Saan vcds käyttööni lähiaikoina ja katson nuo. Purkuautosta onkin jo kaasuläppä valmiiksi odottelemassa tarvittaessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy