Vanteet

Aloittaja Trixter, 09.10.10 - klo:12:55

« edellinen - seuraava »

Pertsa

En juuri ole vanteiden painoihin perehtynyt, mutta minusta taas tuo n. 13kg kuulostaa  melko  kevyeltä 19" vanteeksi?
Muistaakseni jossain esitteessä tms. mainittiin hollow spokesta että painoa on saman verran kuin keskiverto 17" vanteella. Eikös ne puolat ole ontot siinä nimensä mukaisesti.

rob-s

Hävisikö toissapäiväiset viestit jonnekin? Mielestäni olin tänne ketjuun kirjoittanut jotakin Hollow Spokeihin liittyen. Punnitsin A5:n (9x19, et33) vanteen ja sain myöskin sen 13 kg tulokseksi mikä taitaa olla aikaa jees 19" vanteeksi.

Täytyy heti todeta, ettei muutaman kilon lisäys/vähennys per pyörä vaikuta suorituskykyyn mielestäni millään tavalla.

Onko porukka punninnut noita 19" replika vanteita? ja minkälaisin tuloksin?
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

fourvalve

#182
Se meni jotenkin näin, 10kg lisää massa samankokoisiin renkaisiin/vanteisiin vaikuttaa kiihtyvyyteen samoin kun kyydissä olisi 60kg lisäpaino.

Tarvikevanteet TSR sugo, painavat koossa 8x18 n.10kg mikä on ihan kohtuullinen ;)
Hollow Spoke 9x19" paino 13kg? mielestäni ovat aika painavat, on taidettu satsata vain ulkonäköön.
BMW z4 3.0i roadster

Teppis

Jostakin muistelisin lukeneeni, että nuo ovat 10% kevyemmät, kuin vastaavankokoiset "perusalumiinivanteet".

Qrmu

OEM vanteissa paino tulee siitä että on satsattu kestävyyteen. Varsinkin sivuttaissuuntaisten kolhujen kestävyyden lisääminen lisää painoa.

Rata-autoiluvanteilla ei ole väliä kestääkö vanne kanttariosumat vai ei. Niillä vauhdeilla auto hajoaa kuitenkin siinä vaiheessa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

fourvalve

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 22.01.11 - klo:11:01
OEM vanteissa paino tulee siitä että on satsattu kestävyyteen. Varsinkin sivuttaissuuntaisten kolhujen kestävyyden lisääminen lisää painoa.

Rata-autoiluvanteilla ei ole väliä kestääkö vanne kanttariosumat vai ei. Niillä vauhdeilla auto hajoaa kuitenkin siinä vaiheessa.

Laadukas kevyt vanne kestää kolhut, paino kertoo yleensä sen "laadun" koska siitä joudutaan tekemään painavampi ollakseen kestävämpi.
BMW z4 3.0i roadster

Tomppis

Kyllähän se niin on, että tuo hollow spoke on kevyt 19" vanne. Noin niin ku "normaalivanteeksi." Elikkä ei mikään esimerkiksi ATS:n tai jonku Enkein vanne, joka on tarkoitettu ratakäyttöön. Pitääpä kyllä punnita joskus kun mahdollista niin tuo oma 18" Rial Nogaro. Se kerää varmasti painoa ja sen kyllä huomas ku Toyotan alle moiset lykkäs.

Btw. Rautamo päivittäny vanteensa 2011 vuoden mallistoon. Ihan mukavan näköisiä uutuuksia. Ja muistakaa että KO. sivun hinnat eivät välttämättä ole myyntihintoja, jos ostatte liikkeestä vanteet.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 22.01.11 - klo:08:41
Muistaakseni jossain esitteessä tms. mainittiin hollow spokesta että painoa on saman verran kuin keskiverto 17" vanteella. Eikös ne puolat ole ontot siinä nimensä mukaisesti.

Ehkä saman verran kuin keskiverto 17" OEM-vanne. Kevyet 17" vanteet painavat 4-6 kg vähemmän. Tuolla hollow spoken hinnalla saa jo vanteita, jotka 8,5x19" koossa painavat n.10 kg tai jopa hieman alle. Selvästi halvemmissa tulee tietysti kiloja lisää parista kilosta ylöspäin, mutta onttoja puolia sellaisista vanteista ei sitten löydykään.

OEM-vanteissa tuo paino ei tod. näk. ole mikään prioriteetti, jonka takia ne varmaan ovat yleensä sieltä painavammasta päästä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

fourvalve

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 22.01.11 - klo:11:44
Ehkä saman verran kuin keskiverto 17" OEM-vanne. Kevyet 17" vanteet painavat 4-6 kg vähemmän. Tuolla hollow spoken hinnalla saa jo vanteita, jotka 8,5x19" koossa painavat n.10 kg tai jopa hieman alle. Selvästi halvemmissa tulee tietysti kiloja lisää parista kilosta ylöspäin, mutta onttoja puolia sellaisista vanteista ei sitten löydykään.

OEM-vanteissa tuo paino ei tod. näk. ole mikään prioriteetti, jonka takia ne varmaan ovat yleensä sieltä painavammasta päästä.

Tästä pääseekin hyvin siihen mitä vaikuttaa se rengas/vannepaketin paino alustaan, tilataan S-line alusta ja pilataan se painavalla paketilla.
BMW z4 3.0i roadster

Tomppis

Tuli myös mieleen noista Rocco:n kommenteista että kun etsit 19" vannetta joka painaa alle 10 kiloa, niin miltä se vanne näyttää? :D Jotaki tämän näköstä varmaan? Eli taitaa mennä noihin racing-vanteisiin mistä löytyy niitä alle 10 kg vannetta tuon kokosena..

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 22.01.11 - klo:11:21
Laadukas kevyt vanne kestää kolhut, paino kertoo yleensä sen "laadun" koska siitä joudutaan tekemään painavampi ollakseen kestävämpi.

Paitsi että esim. Ozin tai BBS:n katukäyttöön tarkoitetut kestävät vanteet eivät ole oikeastaan yhtään kevyempiä 19x9 koossa kuin tuo 13 kiloa. Ratakäyttöön tarkoitetut eri kestävyysmitoituksen vanteet taas ovat selvästi kevyemmät.

Eivätkö siis BBS tai Oz osaa myöskään tehdä laatuvanteita? ;)

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 22.01.11 - klo:11:57
Tästä pääseekin hyvin siihen mitä vaikuttaa se rengas/vannepaketin paino alustaan, tilataan S-line alusta ja pilataan se painavalla paketilla.

Alustan voi myös suunnitella painaville vanteille. Kevyempi vanne on yksiselitteisesti aina parempi vain silloin kun ei oteta ripustussuunnittelua mukaan kuvioon.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 22.01.11 - klo:12:23
Tuli myös mieleen noista Rocco:n kommenteista että kun etsit 19" vannetta joka painaa alle 10 kiloa, niin miltä se vanne näyttää? :D

No esim. ATS Racelightit painavat n.10 kg ja OZ Ultraleggerat muistaakseni  hieman alle 10 kg. Kummatkin ovat ihan katukäyttöön soveltuvia ja neljän setin saa halvemmalla kuin hollow spoket marmorilta. Sitten jos seos sisältää reilummin magnesiumia, saadaan painoa vielä alemmaksi, mutta samalla vanne pehmenee sen verran että arkikäytön voi unohtaa.

Niin ja en minä suoranaisesti tuon painoisia vanteita etsi, koska hinta renkaineen alkaa olla hieman suolainen. Audin hollow spoket eivät myöskään ole minusta suoranaisesti painavat vanteet. Itse asiassa odotin niiden olevan lähemmäs 15 kg. Kokoluokassaan tuo reilu 13 kg edustaa mielikuvani mukaan ihan ok arvoa, mutta tuossa hintaluokassa on jo tosiaan selvästi kevyempiä vaihtoehtoja tarjolla.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

xp9

Vanteet saapui:


Punnitsisin, mutta en omista vaakaa.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 22.01.11 - klo:17:46
Vanteet saapui:
Punnitsisin, mutta en omista vaakaa.

Tekosyy, älä yritä.  :D

Hienot ovat.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Mikko

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 22.01.11 - klo:17:46
Vanteet saapui:

Oioi. On komeat, noita tässä itsekin himoitsen kesäksi Sciroccon alle. Ja nimenomaan tuossa värissä. Saa nähdä miten lopulta käy. :D

Guuga

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 22.01.11 - klo:17:46
Vanteet saapui:
...
Punnitsisin, mutta en omista vaakaa.

Mistä loppujen lopuksi tilasit?
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 22.01.11 - klo:17:46
Punnitsisin, mutta en omista vaakaa.

Kai maar joka huushollissa ihan se vaaka itsensä mittaamiseen löytyy? Sen avulla saa ihan hyvän likiarvon ( ( itse + vanne) - itse= vanne).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

xp9


xp9

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 22.01.11 - klo:18:22
Kai maar joka huushollissa ihan se vaaka itsensä mittaamiseen löytyy? Sen avulla saa ihan hyvän likiarvon ( ( itse + vanne) - itse= vanne).
Jos löytyskin niin en mä itteeni siihen tunkisi. Kyllä toi vanne siinä pysyis.
Mutta joo, ei oo vaakaa. Peilistä näkee, että sporttisessa kunnossa ollaan :D

Mikko

Piti ihan Photoshopilla kokeilla. :P


Guuga

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 22.01.11 - klo:18:33
Turusta eli www.nettivanne.fi

Tuolta näyttää moni tilanneen eli ilmeisesti ihan hyvälaatuisia replica-vanteita.

Kovasti vaan houkuttaisi tilata Englannista Ebay:n kautta. Hintaero on melkoinen kun Nettivanteesta 18" Interlagos vanteelle hintaa tulee postien kanssa se reilu 700 euroa, Ebay:ssä paras tarjous nyt "Osta heti" hinnalla Suomeen toimitettuna olisi 520 euroa. Myyjällä 3000 palautetta, 99,8 % positiivisia eli tuskin täyttä kuraa sieltäkään.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

xp9

Lainaus käyttäjältä: Guuga - 23.01.11 - klo:00:09
Tuolta näyttää moni tilanneen eli ilmeisesti ihan hyvälaatuisia replica-vanteita.
En kyllä osaa laadusta sanoa vielä mitään ihmeempää.
Ihan pyöreeltä tuo näyttää, mutta vaikea ainakaan silmämääräisesti sanoa onko täysin tasapainossa :)
Uskalsin tilata, koska moni on täältä tilannut ja osa jopa useaan kertaan.
Saamani palvelu sähköpostitse oli hyvä ja toimitus ripeä, joten ei moittimista.

Tomppis

Tästä vanneideaa B8 aanelkkuun jos joku miettii että minkälaista vannetta laittais! :)

kyhmy

Vannekeskustelu käy kuumana ja itsekin tympääntynyt uuden Variantin ulkonäköön kun alla on karmeat peltivanteet vielä hirveämmillä pölykapseleilla. Rahat on kuitenkin loppu joten erittäin laihalla budjetilla katselin näitä:
http://www.vannehaku.fi/22063/zero-ze04-16-alumiinivanteet/

Ihan hyvä alennus näyttää olevan noille vanteille; 270euroa 16" sarja kun yleinen hinta näyttää olevan 400 euroa tai yli. Eihän ne mitkään kaunokaiset ole mutta valkoiseen Golfiin saattaisi jotenkin sopia. Onko muuten mitään hajua Zero Wheels vanteista? Kestääkö talvikäytön?

Vielä jos rengastotal ottaisi peltivanteet ja kapselit vaihdossa edes jollain hyvityksellä niin hinta pienelle "kasvojenkohotukselle" ei olisi paha. Mielipiteitä?

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: kyhmy - 23.01.11 - klo:15:15
Vannekeskustelu käy kuumana ja itsekin tympääntynyt uuden Variantin ulkonäköön kun alla on karmeat peltivanteet vielä hirveämmillä pölykapseleilla. Rahat on kuitenkin loppu joten erittäin laihalla budjetilla katselin näitä:
http://www.vannehaku.fi/22063/zero-ze04-16-alumiinivanteet/

Ihan hyvä alennus näyttää olevan noille vanteille; 270euroa 16" sarja kun yleinen hinta näyttää olevan 400 euroa tai yli. Eihän ne mitkään kaunokaiset ole mutta valkoiseen Golfiin saattaisi jotenkin sopia. Onko muuten mitään hajua Zero Wheels vanteista? Kestääkö talvikäytön?

Vielä jos rengastotal ottaisi peltivanteet ja kapselit vaihdossa edes jollain hyvityksellä niin hinta pienelle "kasvojenkohotukselle" ei olisi paha. Mielipiteitä?

En oo tainnu ikinä kuulla / nähny hirveästi moisista vanteista. Epäilen talvikäyttöön soveltuvuutta. Todennäköisesti huulessa kiillotettu pinta, joka SAATTAA kärsiä suolan ym kaiken sotkun määrästä suomessa. Lakkakerros on nimittäin niin ohut siinä, että syövyttää helposti. Monesti oon töissä törmänny tämmösiin hirvityksiin. Suosiolla katsoisin vaikka Brock:ilta/Etabetalta tai Rialilta. Esim. Rial Oslo, Brock RC14, Etabeta Tettsut. Ei aivan älyttömiä mielestäni maksa, tarkkaa hintaa en juuri muista..
Mutta ylipäätänsä ihan maalattuja vanteita katselisin talveksi. :)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 23.01.11 - klo:14:35
Tästä vanneideaa B8 aanelkkuun jos joku miettii että minkälaista vannetta laittais! :)

Coolin näkönen yhdistelmä, vanteet sais olla tohon yhdistelmään hieman tummemmat (jos ei peräti mustat).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 23.01.11 - klo:22:45
Coolin näkönen yhdistelmä, vanteet sais olla tohon yhdistelmään hieman tummemmat (jos ei peräti mustat).

Itsellä tuo musta-vanne-kammo niin ei oikeen iske. Mutta antrasiitin värinen vois olla erittäinkin toimiva ! :)

Wilburi

Muistaakseni joskus aiemminkin tämä linkki on esiintynyt palstalla, mutta täältä saa tosiaan Excel-taulukon, jossa on eri vanteiden painoja http://www.wheelweights.net/. Ei muuta kuin lataamaan. Nopeasti katsottuna OZ:n vanteet samassa painoluokassa Hollow Spoken kanssa, pois lukien tietysti ne Superleggerat, joiden paino 10 kg tietämissä.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 24.01.11 - klo:09:24
Muistaakseni joskus aiemminkin tämä linkki on esiintynyt palstalla, mutta täältä saa tosiaan Excel-taulukon, jossa on eri vanteiden painoja http://www.wheelweights.net/. Ei muuta kuin lataamaan. Nopeasti katsottuna OZ:n vanteet samassa painoluokassa Hollow Spoken kanssa, pois lukien tietysti ne Superleggerat, joiden paino 10 kg tietämissä.

Kun nuo järjestää koon mukaan, niin 19x9 koossa vain kolme vannemallia ylittää 13 kg rajan:

Audi RS4: 14,97 kg
Volkswagen Phaeton: 14,97 kg
OZ Sardena: 15,4

Koossa 19x8,5 on sitten enemmän noita painavia vanteita, mutta niin on vastaavasti kevyempiäkin ja keskiarvo jää n. 11,8 kiloon. Tuloksia tosin hieman vääristää se, että iForgedilla on useampi vannemalli, jotka kaikki painavat 10,43 kg.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Qrmu

Eli tuon listan mukaan hollow spoket ovat vajaa 15% kevyempiä kuin normaalit OEM vanteet samassa koossa. Eikä Audi ole mitään sen ihmeellisempää väittänytkään.

Lujuusopista löytyy vastaus kysymykseen näistä rata- ja katuvanteiden painoeroista. Eivät kevyiden vanteiden tekijät millään noituudella saa vanteitaan kevyemmäksi, ne ovat vain suunniteltu lyhyemmälle käyttöiälle ennustettavammissa olosuhteissa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy