Vanteet

Aloittaja Trixter, 09.10.10 - klo:12:55

« edellinen - seuraava »

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Newman - 13.01.11 - klo:18:33
Se maksaa sen, mitä se maksaa. En osaa tehdä renkaita itse, enkä tiedä ketään muutakaan tuttavapiirissäni, joka osaisi. Ja kun en valinnut / halunnut noita renkaita itse, asia on harvinaisen selvä.

Mutta jos 100 km ajetun rengassetin tai pakasta vedetyn hyvityshinnassa ei ole juuri eroja, kokeilen tuota settiä kuitenkin ennen uusien ostamista.

Ei niillä ole. Sama juttu ku uuden auton kanssa, kun ajat liikkeen pihasta pois niin hinta on tippunut jo tietyn prosentin. Mutta yllättävän paljon Markku on saanut pelkistä renkaista. Toisaalta monesti on töissä puhuttu että etelessä ensinnäkin uusia renkaita myydään kalliimmalla ja toiseksi niillä on varaa antaa enemmän hyvitystä. Vielä ku piste missä töitä tein oli sivupiste.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 13.01.11 - klo:18:37
Minä ajoin omillani (Potenzat samaa kokoa kuin Newmanilla) noin tuhat km ja sain niistä vielä hyvitystä muistaakseni 570 eur Vianorilta.

edit: siis pelkistä renkaista tuo hyvitys kun vanteet jätin talvirenkaille.

Koska oli Vianorista kyse, niin johtuiko tämä hyvitys siitä, että myivät uudet renkaat korkeampaan hintaan mitä muut rengasliikkeet?
Ainakin Nokian talvirengas satsi oli yli 100 â,¬ kalliimpi kuin muualla.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Newman

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 13.01.11 - klo:14:17
Tämäkin on subjektiivinen asia. Minusta hyvää ajettavuutta on nimenomaan se, että tiestä välittyy informaatiota riittävästi ohjauspyörän kautta kuljettajalle ja korkeaprofiilisilla renkailla tästä voi vain haaveilla.

Kun ajaa pitkää siivua, sitä ei kuule huvita saada mitään ylimääräistä informaatiota. Eri asia sitten, jos haluaa mennä nautiskelemaan radalle tai jollekin sivumutkatielle. Ei kiinnosta moinen. Riittävän asiallinen vaste sopivalla "röpösuodatuksella" ja suuntavakaus ovat tärkeimmässä asemassa, kun tarkoituksena on vaan taittaa matkaa.

Hankin sitten toisen leluauton erikseen. Joku Mini Cooper S voisi olla aika vahvoilla.  ;D

Markku J

#123
Pekka T:

vaihdoin renkaat Nokian Z -settiin kokoa 225/45-18, jonka hinta oli tingittynä jonkun kympin yli tonnin. En tiedä, oliko ylihintainen. Olen tehnyt useamman rengaskaupan tuolla samalla Vianorilla ja palvelu on ollut hyvää ehkä siksi.

olympiavolkkari

LainaaKun ajaa pitkää siivua, sitä ei kuule huvita saada mitään ylimääräistä informaatiota.
Siinä tapauksessa kannattanee vaihtaa autokin sitikkaan pallojousituksella, niin ei varmasti tule informaatiota.

Teppis

#125
Heh, täällä on pian sota syntynyt makuasioista, joissa sääliä ei tunneta eikä rauhaa tule  :) Jokainen sillä autolla kuitenkin itse ajelee ja tekee siitä mieleisensä. Vanteet ja renkaat ovat kyllä helppo päivittää, jos maku muuttuu. Oma mielipide tuntuu helposti olevan se ainoa oikea, itsekin huomaa olevan itselle tärkeässä asiassa huomaamattaan aika fanaattinen. Itse pidän sporttisesta ajotuntumasta ja isojen vanteiden tuomasta raikkaasta lookista, mutta ymmärrän mm paljon työkseen ajavien mukavuudenhalun arvostusta näyttävyyden jäädessä toiseksi. Myös renkaita ostaessaankaan ei tule niin suuri lovi kukkaroon. Kukin taablaa tyylillään  ;)




Tomppis

En jaksanut alkaa nyt lainaamaan neljää tekstiä niin "omistan" vastaukset erikseen. :D

Teppis : Olen täysin samoilla linjoilla. Vannerengas-setti on helppo päivittää jos tulee vikaostoksia, tappiot eivät aivan tuhottomia ole. Ja toki tässä tapauksessa kun Newman ajaa pitkää matkaa, niin kyllä itsekin hakisin silloin enemmän mukavuutta kuin sitä näyttävää ulkonäköä.

Pekka T : Vianor ei sinällään ole kallis, Nokian rengas on tietääkseni kallein tällä hetkellä myytävistä renkaista, oli koko mikä tahansa, kysyit sitä mistä tahansa.

Markku J : Aika suolasen hinnan olet maksanut. Ã,,kkiseltään tuossa kun mietin Michelinin olisikohan ollut PS 3 255/40R18 kokoisena oli alle tonnin, ja tuo on kooltaan omasta mielestäni kalliimpi rengas. Totta kai, jos on tykästynyt Nokialaiseen ja palvelu pelaa siellä mistä on tottunut hakemaan renkaansa niin kyllä siitä voi hyvinkin maksaa vähän ylimääräistä.

Olympiavolkkari : Ei kai sitä nyt tarvi alkaa autoa vaihtamaan? : D

xp9

Lainaus käyttäjältä: Newman - 13.01.11 - klo:18:33
...En osaa tehdä renkaita itse, enkä tiedä ketään muutakaan tuttavapiirissäni, joka osaisi...
Pakko elvistellä, että mä tunnen monta jotka osaa tehä renkaat ihan "ite". Nokialta kun oon kotosin :)

1.8 "APR" Q

Lainaavaihdoin renkaat Nokian Z -settiin kokoa 225/45-18, jonka hinta oli tingittynä jonkun kympin yli tonnin. En tiedä, oliko ylihintainen. Olen tehnyt useamman rengaskaupan tuolla samalla Vianorilla ja palvelu on ollut hyvää ehkä siksi.
Itse ostin viime syksynä em. Nokian renkaat samankokoisina 650 euroon. Tiukka netto renkaille silloin 850 euroa. Sain parisataa alennusta hyvityksenä moottorinohjainsoftan päivitysreissuista Mietoisiin (ostin renkaat LMS:ltä Mietoisista).
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Newman

Lainaus käyttäjältä: olympiavolkkari - 13.01.11 - klo:21:10
Siinä tapauksessa kannattanee vaihtaa autokin sitikkaan pallojousituksella, niin ei varmasti tule informaatiota.

Jos ei ole mitään sanottavaa, kannattaa olla hiljaa. Audi A4 on liian hyvä auto pilattavaksi omaan makuun väärillä renkailla. Ja jos ymmärtäisi lukea viestit ajatuksella, olisi tajunnut että puhuin nimen omaan ylimääräisestä informaatiosta. Leveät renkaat eivät välttämättä sovi kaikille. Mutta olen varmaan väärässä. Kuten varmaan Tekniikan Maailmakin, jonka kanta asiaan on yhtä lailla selvä.

Wilburi

Tekniikan maailman kommentit kannattaa jättää rengastuksen osalta huomioimatta kaikkien autojen kohdalla. Jos autossa on ylipäätään yli 16" rengastus, niin jokaisessa artikkelissa todetaan: "valitettavasti auton ominaisuudet on pilattu liian isoilla vanteilla 50" sarjan renkailla". Enemmistö testaajista, kun on jo tuon keski-iän ylittänyt ja ovat tottuneet ajamaan ensimmäiset 20-30 vuotta autoilla joissa oli vanne koko 14" tai 15". Vanha koirahan ei opi uusia temppuja ja nyt kun on siirryttä suurempiin vannekokoihin, niin tähän aika harva journalisti on pystynyt tähän sopeutumaan...valitettavasti, koska näin ei saa todellista kuvaa testeistä siitä, mikä auto on oikeasti hyvä ajettava isommalla rengastuksella. No jokaiselle kuitenkin sallittakoon omat mielipiteensä.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Newman

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 14.01.11 - klo:12:00
Tekniikan maailman kommentit kannattaa jättää rengastuksen osalta huomioimatta kaikkien autojen kohdalla. Jos autossa on ylipäätään yli 16" rengastus, niin jokaisessa artikkelissa todetaan: "valitettavasti auton ominaisuudet on pilattu liian isoilla vanteilla 50" sarjan renkailla". Enemmistö testaajista, kun on jo tuon keski-iän ylittänyt ja ovat tottuneet ajamaan ensimmäiset 20-30 vuotta autoilla joissa oli vanne koko 14" tai 15". Vanha koirahan ei opi uusia temppuja ja nyt kun on siirryttä suurempiin vannekokoihin, niin tähän aika harva journalisti on pystynyt tähän sopeutumaan...valitettavasti, koska näin ei saa todellista kuvaa testeistä siitä, mikä auto on oikeasti hyvä ajettava isommalla rengastuksella. No jokaiselle kuitenkin sallittakoon omat mielipiteensä.

Enemmistö TM:n toimituksessa EI ole enää keski-iän ylittäneitä papparaisia. Että se siitä. Kukin ajakoon millä tykkää.

Wilburi

Kun katselee ulkomaisia auto-ohjelmia (Top Gear, Fifth Gear, Motorvision...), niin eipä tule mieleen kuin yksi tapaus, jossa valiteltiin liian suurta vannekokoa. Australian Top Gear -versiossa valiteltiin, eettä 22" vannekoko on hieman liian suuri Holdeniin ja todettiin, että kannattaa ottaa 20" vanteella. Mainitseppa jokin suomalainen auto-ohjelma tai -lehti, jossa suositellaan edes 18" tai 19" rengasta autoon. Ja vastaukseksi ei sitten kelpaa, että Suomen tiet ovat huonoja.

Tosin esimerkiksi näissä kansainvälisissä auto-ohjelmissa testaajat osaavat oikeasti myös ajaa niitä autoja, mitä testaavat. Esim. Tämä Jason Plato, joka voitti BTCC-mestaruuden?

No ei nyt tehtä tästä sen isompaa asiaa, kun kerran jokainen saa vapaasti muodostaa oman käsityksen asiasta. Minusta vaan esim. A4 näyttää 16" vakiorengastuksella yhtä koomiselta kuin jos tumman puvun kanssa käyttää kumitossuja. Makuja on tosin monia.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Newman

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 14.01.11 - klo:15:18
Mainitseppa jokin suomalainen auto-ohjelma tai -lehti, jossa suositellaan edes 18" tai 19" rengasta autoon. Ja vastaukseksi ei sitten kelpaa, että Suomen tiet ovat huonoja.

Tosin esimerkiksi näissä kansainvälisissä auto-ohjelmissa testaajat osaavat oikeasti myös ajaa niitä autoja, mitä testaavat. Esim. Tämä Jason Plato, joka voitti BTCC-mestaruuden?

No ei nyt tehtä tästä sen isompaa asiaa, kun kerran jokainen saa vapaasti muodostaa oman käsityksen asiasta. Minusta vaan esim. A4 näyttää 16" vakiorengastuksella yhtä koomiselta kuin jos tumman puvun kanssa käyttää kumitossuja. Makuja on tosin monia.

Tuskinpa esimerkiksi tältä palstalta löytyy kuitenkaan yhtä paljon aitoa asiantuntemusta kuin vaikkapa TM:n toimituksesta. Vaikka kaikki täällä - paitsi minä - ovat tietenkin keskivertoa parempia kuljettajia. Suomessa kirjoitetaan siitä, mikä toimii Suomessa. Siksi minäkin olen vähän maltillisemman rengas- ja vannekoon kannattaja.

Eikä sekään haittaa, että sinun mielestäsi pikkunakeilla A4 näyttää koomiselta. Hyvä vaan että naurattaa. Minäkin nauran aina nähdessäni järjettömiä rengastuksia.

Donitsi

Jos ajatellaan ihan puhtaasti sitä mikä on mukava rengastus niin 55-sarjalaisesta pienempi on suomalaisella mittapuulla epämukava. Tämä huomioiden urat, kuopat, tienpinnan karheus. Tuosta koosta kun lähdetään suurentamaan niin meteli kasvaa, kuopat tuntuvat ja vetelyä urissa ilmenee. Hyvältähän se ei näytä missään nimessä, mutta jos mittarina vain mukavuus ja järkevyys vallitseviin olosuhteisiin nähden niin ei kannata odottaa mitään isoja vanteita kehuttavan.

xp9

Lainaus käyttäjältä: Newman - 14.01.11 - klo:15:28
Eikä sekään haittaa, että sinun mielestäsi pikkunakeilla A4 näyttää koomiselta. Hyvä vaan että naurattaa. Minäkin nauran aina nähdessäni järjettömiä rengastuksia.
Mua naurattaa jo ihan lukee tätä palstaa  ;D

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Newman - 14.01.11 - klo:15:28
Tuskinpa esimerkiksi tältä palstalta löytyy kuitenkaan yhtä paljon aitoa asiantuntemusta kuin vaikkapa TM:n toimituksesta. Vaikka kaikki täällä - paitsi minä - ovat tietenkin keskivertoa parempia kuljettajia. Suomessa kirjoitetaan siitä, mikä toimii Suomessa. Siksi minäkin olen vähän maltillisemman rengas- ja vannekoon kannattaja.

Eikä sekään haittaa, että sinun mielestäsi pikkunakeilla A4 näyttää koomiselta. Hyvä vaan että naurattaa. Minäkin nauran aina nähdessäni järjettömiä rengastuksia.

Periaatteessa voit sanoa että esimerkiksi TM:n testaajat ovat ihan peruspulliaisia. Niille on lyöty nokan eteen speksit mitä niiden pitää hakea, jos ne ei niiden mielestä täyty ne haukkuvat ne/väittävät epämukaviksi. Jos haetaan hiljaisuutta ja pehmeyttä ajoon niin onhan se selvä että kaikki sanoo että korkean profiilin omaava rengas ja mahdollisimman kapea on kaikkein paras. Siitä on turha alkaa kiistelemään mikä on mukavaa ja tasaista ymym. koska kyllä kaikki tietää vastauksen. Hyvää ja halpaa ei monestikkaan saa samassa paketissa, sama asia tässä. Kunnolla näyttävyyttä ja mukavuutta et saa samassa paketissa.

Ne jotka pyörittävät autoa kaupungissa niin niille ei ole niin väliksi onko siinä 55- vai 40-sarjalaisen rengas, kunhan se näyttää hyvältä. Sille joka hakee matka-ajossa tasaisuutta ja pehmeyttä tai vaikka kaupungissakin niin valitsee varmasti niin korkeaa profiilia kun on tarjolla. Joitakin se pieni vetely, muutaman desibelin kasvanut melutaso tai jokin vastaava ei haittaa niin he ottavat juuri sen koon renkaan ja vanteen kuin itse tahtoo.

Jos joku kysyy apua siihen että haluaa 17" tai vaikka 16" vanteet ja siihen sopivat renkaat mahdollisimman tasaiseen ja pehmeään ajoon niin annetaan apumme eikä puututa siihen mitä kukanenki laittaa. Se on ilman tätäkin keskustelua selvää, että rengas-vannekeskustelu ja mielipiteet tulee olemaan niitä monia mielipiteitä jotka jakaa ihmiset kahteen ryhmään.

On muuten myös ihmisiä jotka tykkäävät siitä että profiilia on renkaassa paljon, koska he tykkäävät peittää pyöräkotelot renkaalla, ei metallilla. Ja en tarkoita tällä sitä että hakevat mukavuutta välttämättä. Monen ihmisen suusta olen kuullut että "mitä enemmän rengasta, sen hienomman näköinen"

Donitsi

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 14.01.11 - klo:16:43

Monen ihmisen suusta olen kuullut että "mitä enemmän rengasta, sen hienomman näköinen"

On myös niitä jotka tykkäävät että persauksille lyödään piiskalla joten sallittakoot kaikenlaiset perversiot  ;D

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 14.01.11 - klo:16:47
On myös niitä jotka tykkäävät että persauksille lyödään piiskalla joten sallittakoot kaikenlaiset perversiot  ;D

Pakko sen on tämän asian suhteen varmaan hyväksyä. :DD

Flat

 Ihan perusvääntöähän tuo on. Mukavaa argumentointia. Tuolla peruskaavalla se menee quattro vs etoveto keskustelukin. Pääasia että juttua riittää ja keskusteluu pysyy asiallisena.

Ja aiheeseen, foorumille tullessani kannatin myös 16" renkaita ja niiden mukavuutta. Nyt sitten ajelen 19" renkailla jostain kumman syystä. Välillä itsekkin ihmettelen mitä hittoa oikein on tapahtunut? Olenko hypnotisoitu ? Muutenkin autolleni on tapahtunut aika kummia täällä ollessani.

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.01.11 - klo:17:25
Ihan perusvääntöähän tuo on. Mukavaa argumentointia. Tuolla peruskaavalla se menee quattro vs etoveto keskustelukin. Pääasia että juttua riittää ja keskusteluu pysyy asiallisena.

Ja aiheeseen, foorumille tullessani kannatin myös 16" renkaita ja niiden mukavuutta. Nyt sitten ajelen 19" renkailla jostain kumman syystä. Välillä itsekkin ihmettelen mitä hittoa oikein on tapahtunut? Olenko hypnotisoitu ? Muutenkin autolleni on tapahtunut aika kummia täällä ollessani.

Harvoin vaan tämmöset väännöt (ainakin oman kokemuksen pohjalta) päätyy mitenkään hyvin. Kohta on sota pystyssä. :D Niii, se on jännä kuin meitä miehiä etenkin pystyy viemään monissa autoihin liittyvissä asioissa kuin pässiä narussa. Itsekkin kannatin montaa asiaa ennen kuin päätin että audi olisi tuleva autoni mutta kummasti on mielipiteet vaihtuneet. Moottorin, varusteiden, DIY-hommien..

Markku J

Jotain kehitystä minullekin on tapahtunut, kuten Flat'lle. 2007 -vuonna ajelin vielä tyytyväisenä TDI Jetalla, jossa oli 16" Terris -vanteet. Viimeksi A5 Cabriossa oli sitten jo 19" S5 -orkkisvanteet. Kiitokset Adamsille niiden järkkäämisestä !

Noiden välillä on ollut muutamia 17" -ratkaisuja. Omalta osaltani vedän toivotun mukavuusrajan vakio / käyttöautossani nyt 18" -kokoiseen ja max 235 -leveään, 40 -profiiliseen. Spesiaaliautot ovat sitten asia erikseen, jos minulla on joskus niitä vielä varaa hankkia. Ja toki SUVit ovat omassa sarjassaan, kuten pihassa olevan X5:n suhteen on 19" siihen aika optimi koko.

Pitäisi vaan pystyä hillitsemään tuunaushalunsa. Kuten nyt esim. liisariin on mielessä käynyt jo Hollow Spoket taas.... ja eikun jäitä hattuun.

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 14.01.11 - klo:17:43
Jotain kehitystä minullekin on tapahtunut, kuten Flat'lle. 2007 -vuonna ajelin vielä tyytyväisenä TDI Jetalla, jossa oli 16" Terris -vanteet. Viimeksi A5 Cabriossa oli sitten jo 19" S5 -orkkisvanteet. Kiitokset Adamsille niiden järkkäämisestä !

Noiden välillä on ollut muutamia 17" -ratkaisuja. Omalta osaltani vedän toivotun mukavuusrajan vakio / käyttöautossani nyt 18" -kokoiseen ja max 235 -leveään, 40 -profiiliseen. Spesiaaliautot ovat sitten asia erikseen, jos minulla on joskus niitä vielä varaa hankkia. Ja toki SUVit ovat omassa sarjassaan, kuten pihassa olevan X5:n suhteen on 19" siihen aika optimi koko.

Pitäisi vaan pystyä hillitsemään tuunaushalunsa. Kuten nyt esim. liisariin on mielessä käynyt jo Hollow Spoket taas.... ja eikun jäitä hattuun.

Liisareiden kans ainaki jotenki pystyy kuljailemaan nuo vanneasiat. Hyvitysrahoilla ym. jotain tämmöstä on ollu joskus noiden leasing-asiakkaiden kanssa. Kokeilemalla selviää..

Newman

Joku mainitsi, että leveämpi rengas tuottaisi muutaman desibelin melua enemmän. Koska meluasteikko on tunnetusti logaritminen eikä lineaarinen, absoluuttinen melun määrä kaksinkertaistuisi (per lisääntynyt 3 desibeliä a-painotuksella). Enpä usko, että leveä rengas on ihan niin meluisa sentään vaikka toki äänekkäämpi onkin. Vai onko jollakin ihan luotettavasti mitattua faktaa tueksi?

Itse en ole pitkään aikaan mittaillut meluja. Pitäisiköhän taas aloitella?


Newman

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 14.01.11 - klo:17:41
Harvoin vaan tämmöset väännöt (ainakin oman kokemuksen pohjalta) päätyy mitenkään hyvin. Kohta on sota pystyssä.

Minä en ainakaan lähde rintamalle. Sota ei yhtä miestä kaipaa - saati minua.

Qrmu

Renkaan leventäminen lähinnä muuttaa äänen sävyä. Sävy voi olla ärsyttävämpi tai sitten ei, mutta mitään vahvaa korrelaatiota renkaan leveyden ja profiilin sekä renkaan äänekkyyden välillä ei ole.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Flat

LainaaRenkaan leventäminen lähinnä muuttaa äänen sävyä.

näin juuri, matala kurmutus lisääntyy ja hieman äänitasokin. Tietysti suuri vaikutus on renkaalla, jotkut kun ovat syntyneet murisemaan.

PTG

#147
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 14.01.11 - klo:17:43
Jotain kehitystä minullekin on tapahtunut, kuten Flat'lle. 2007 -vuonna ajelin vielä tyytyväisenä TDI Jetalla, jossa oli 16" Terris -vanteet. Viimeksi A5 Cabriossa oli sitten jo 19" S5 -orkkisvanteet. Kiitokset Adamsille niiden järkkäämisestä !

Noiden välillä on ollut muutamia 17" -ratkaisuja. Omalta osaltani vedän toivotun mukavuusrajan vakio / käyttöautossani nyt 18" -kokoiseen ja max 235 -leveään, 40 -profiiliseen. Spesiaaliautot ovat sitten asia erikseen, jos minulla on joskus niitä vielä varaa hankkia. Ja toki SUVit ovat omassa sarjassaan, kuten pihassa olevan X5:n suhteen on 19" siihen aika optimi koko.

Pitäisi vaan pystyä hillitsemään tuunaushalunsa. Kuten nyt esim. liisariin on mielessä käynyt jo Hollow Spoket taas.... ja eikun jäitä hattuun.

Jep about noin se menee. Pitää toki muistaa, että hajonta on pelistä riippuen aika iso. Esim. omassa möhkössä 275/40-20 on tosiasiassa kyljeltään yllättävänkin korkea ja toisaalta kantavuuden vaatima 17-tuumainen talvipallokin on oikeasti yllättävänkin kovan tuntuinen, joten mukavuuden ja/tai möykän suhteen ero on yllättävänkin pieni. ::)

TM:n vertailut ovat paikallisesti ihan jees, mutta voisivat edes joskus myöntää, että toiset autot ovat herkkiä rengasmuutoksille ja toiset taas vaativat isot fillarit, jotta ne ominaisuudet edes löytyvät ;D (=vitsi perusautoissa ;))

Jt. enemmän kuin sentin tai parin leveysero vaikuttaa esim. se, onko renkaassa terävät vai pyöreät "olkapäät" ja/tai mikä on renkaan rungon jäykkyys 8)

Markku J

Pelkkää asiaa, PTG ! Olkapää on tärkeä vaikuttaja tuossa uravetelyssä. Onko sinulla, tai muilla palstalaisilla näkemystä, mikä on pyöreäolkaisin rengas - Misukka on yleensä aika pyöreä ainakin ollut. Minulla olleet Potenzat eivät kovin teräväolkaisilta näytä nekään, mutta niissä lienee liian jäykkä runko tai materiaali tms. kun tuo vetely oli niissä pieni ongelma.

Tomppis

#149
Lainaus käyttäjältä: PTG - 14.01.11 - klo:19:52
Jep about noin se menee. Pitää toki muistaa, että hajonta on pelistä riippuen aika iso. Esim. omassa möhkössä 275/40-20 on tosiasiassa kyljeltään yllättävänkin korkea...

Niin no, ko. renkaan korkeushan on 40% renkaan leveydestä. Eli kyllä se 27,5 sentistä melkeen puolet on aika paljon. : D

Flatille, Newmanille ja Qrmulle, minä se olin joka mainitsi siitä desibelin kasvusta. En kyllä epäilisi vaikka 16" hypätessä vaikka 18" tai 19" että desibeliä tulisi lisää, vai? En ole mitenkään haka tämmöisissä niin ihan perstuntumalta moisen heitin. Tietenkihän se on äänenlaatu tai no minkälaista ääntä renkaat pitää, että minkälainen ääni sieltä renkaiden suunnalta tulee. Niin ja Newman mainitsi että renkaan leveys vain muuttaisi. Sehän on selvää että kun ilmatila pienenee renkaan ja vanteen välillä, on ääni kovempi, elikkä siis oli kyse myös renkaan korkeudesta.

Markku J:

Michelin ja Conti taitavat olla ne pyöräolkaisimmat. Niin kuin merkkirenkaista. Olen kyllä nähnyt vielä pyöreämpiä mm. Tigar, Sunny ym. Mutta lähtisin sanomaan että Misukka on se pyöreä olkaisin, conti, nokia, bridges.. jne. Näin äkkiä muistelemalta.

E: Jos vähän tästä rengaskeskustelusta menis takaisin noihin vanteisiin niin osaatteko sanoa miten se on, saako esimerkiksi näitä kahta vannetta, jotka muistaakseni ovat ainakin A4 esitteessä (en muista milloin painettu) mainittuna "ei suomen tuontiohjelmassa" niin saako niitä uuden auton mukana suoraan tehtaalta:



http://audi.fi/vv-auto/shop_products.nsf/WT/8K0601025S?open&db=audi3.nsf

http://audi.fi/vv-auto/shop_products.nsf/WT/8K0601025AA?open&db=audi3.nsf

Esimerkiksi automyyjä ei ollut varma tuosta S4 vanteesta että miten se on, saako sitä suoraan. Pitäisikö kysyä uudemman kerran että jos niitä kerran audin nettisaiteilta voi tilata niin miksei myös AC:n kautta?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy