Vanteet

Aloittaja Trixter, 09.10.10 - klo:12:55

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: jpvain - 15.04.13 - klo:15:39
Hieman on alkanut himottaa vanteiden päivitys kokoa isompaan, eli 19-tuumaisiksi, ja silmään osui tällaiset: http://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet&group=4&item=717
Ovat todella halvat "a6-replicoiksi", mahtaako laadussa olla jotain suuria puutteita? Itse tykkään juuri tuonlaisista kutosen vanteista, joten jos jollain tietoa niiden saatavuudesta muualta, saa vinkata!

Katos vaan, noitakin löytyy 19 tuumaisina ja just sopivassa koossakin B8:iin (8,5 leveys ET35). Kutosessa nuo on tosiaan 20 tuumaisina todella hyvännäköiset vaikka en kovin suuri kiiltävä-tumma vanteiden ystävä olekaan. Eikä ole hintakaan paha. Mahtaakohan nuo olla painavat?

jpvain

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.04.13 - klo:15:56
Katos vaan, noitakin löytyy 19 tuumaisina ja just sopivassa koossakin B8:iin (8,5 leveys ET35). Kutosessa nuo on tosiaan 20 tuumaisina todella hyvännäköiset vaikka en kovin suuri kiiltävä-tumma vanteiden ystävä olekaan. Eikä ole hintakaan paha. Mahtaakohan nuo olla painavat?

Sitä painoa itsekin mietin, mistähän saisi selville?
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

Taky

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.04.13 - klo:15:56
...ET35.

Minkä verran ET:tä arvaa muuttaa orggisesta ettei auton ominaisuudet mene ihan poskelleen?

5mm - 10mm - 15mm?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Taky - 15.04.13 - klo:16:53

Minkä verran ET:tä arvaa muuttaa orggisesta ettei auton ominaisuudet mene ihan poskelleen?

5mm - 10mm - 15mm?
Siihen tuskin löytyy "oikeaa" vastausta. Mitään nyrkkisääntöä tuskin on olemassa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.04.13 - klo:17:01
Siihen tuskin löytyy "oikeaa" vastausta. Mitään nyrkkisääntöä tuskin on olemassa.

Siksi kokemusperäisestä infosta olisi helppiä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Hannez

Vannedilemma ratkaistu. Tuollaiset tulee koossa 8x18 et35 http://www.varastossa.net/admin/kuvat_alu/alu_pic_large_1913.png

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Taky - 15.04.13 - klo:17:04

Siksi kokemusperäisestä infosta olisi helppiä.


Mikähän on tuon B8:n alkuperäinen ET? Mikä on esim. alkuperäisten 16" vanteiden ET?
Ne yhdet 18" viispuolaiset on muistaakseni ET47. Hollow Spoket on ET43 jne.

Mulla on molemmat vanteet ET35 ja hyvin toimii. Talvivanteet 8" leveät ja kesävanteet 8,5"

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Taky - 15.04.13 - klo:16:53

Minkä verran ET:tä arvaa muuttaa orggisesta ettei auton ominaisuudet mene ihan poskelleen?

5mm - 10mm - 15mm?

Puhutaanko B8 Audista vai yleensä? Minulla on Sciroccossa vanteet ET +21mm verrattuna orkkiksiin, eikä ainakaan huonontanut ominaisuuksia.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 15.04.13 - klo:17:17
Puhutaanko B8 Audista vai yleensä?


Yleisellä tasolla ajatukseni liikkui, en huomannut aluetta, otsikon vain.

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 15.04.13 - klo:17:17
Minulla on Sciroccossa vanteet ET +21mm verrattuna orkkiksiin, eikä ainakaan huonontanut ominaisuuksia.

Eli +42 mm raideleveyttä orggikseen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ton-1

Vähän Pertsaa peesaten ei tuohon ole yleispätevää määrettä olemassa, esim. se että kuinka leviä se uusi rengaskin on vaikuttaa tuohon kombinaation mahtumiseen lokasuojan alle, sanoisin kumminkin että 5 mm ei pitäisi aiheuttaa ongelmia ollenkaan, 10 mm voi myös mennä mutta 15 mm alkaa olla jo paljon.

Oma muutokseni ollut ET 48 / 235 rengas vakiosta ET 32 / 205 renkaaseen ja on ihan ok, alkuperäisen kokoinen rengas ei pelittäisi.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Ohikulkija

LainaaMinkä verran ET:tä arvaa muuttaa orggisesta ettei auton ominaisuudet mene ihan poskelleen?

En tiedä ominaisuuksista mutta jos renkaan keskipistettä siirretään ET:n muutoksella ulommaksi, niin luulisi laakeriin ja niveliin kohdistuvan suuremmat rasitukset. Kestävyys??

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 15.04.13 - klo:17:40
En tiedä ominaisuuksista mutta jos renkaan keskipistettä siirretään ET:n muutoksella ulommaksi, niin luulisi laakeriin ja niveliin kohdistuvan suuremmat rasitukset. Kestävyys??

Ymmärtääkseni renkaan keskipiste olisi sama kuin laakerin keskipiste ET:n arvolla 0 - täten muutokset vaan auttaisivat tuossa kestävyysaspektissa ? Itse olen tätä ajatellut taas sen maksimaalisen ajattelun kautta, kumpi rasittaa sitä laakeria enemmän, ET 100 vai ET 0 omaavan vanteen käyttö ?  ;)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

msvahn

Itselläni on yleisesti todella maltillisia vanteita (pääasiassa orkkisvanteita) B8:seissa, mutta hommasin myös A5:sen viisipuolaiset 7,5" ET28 koossa. En huomannut talvella ajaessani oleellisesti eroa niiden ja orkkiskoon välillä, kun päällä olivat 225/50-17.
Nyt niissä on Ton-1:n "ideologian"  :) mukaisesti mahdollisimman kevyet kesärenkaat, eli koko 205/55-17. Edelleenkin kulkivat ok, vaikka raideleveys muuttuu tosiaan lähes 20mm puolellaan ulospäin. Eikös tuo vastaa Allroadin (ja tietenkin A5:sen) peruskokoonpanoa? Onko niissä alustan tuennassa komponenttieroa B8:iin verrattuna vai tehdäänkö se ero ainoastaan vanteella?

Tuolla on heikko kuva setistä.. ET on siis A5:n originaali ET28, vaikka sekoilenkin siellä E27.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14411.msg341969#msg341969

Tuo on hyvä kysymys Ton-1:ltä mikä rasittaa enemmän, mutta ainakin iskunvaimennus joutuu pidemmän vipuvarren varassa vaimentamaan, eli varmasti suurempi raideväli (pienempi ET-luku) siinä mielessä huonontaa ajettavuutta..
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 15.04.13 - klo:18:20
Nyt niissä on Ton-1:n "ideologian"  :) mukaisesti mahdollisimman kevyet kesärenkaat, eli koko 205/55-17.

Kyllä minä hykertelin kun luin lausahduksesi rullaavuuden paranemisesta ......  ;)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 15.04.13 - klo:18:23
Kyllä minä hykertelin kun luin lausahduksesi rullaavuuden paranemisesta ......  ;)

;D

Joo, mulla on paha tapa haalia erilaisia settejä ja sitten mielialan/käyttötarkoituksen mukaan ruuvata alle kulloinkin sopivimmat kiekot. Pakko olla myös ulkonäöllisesti 18" olemassa, mutta silti ajettavuuden nimissä tulee kierräteltyä alla enemmän pienempiä renkaita. Tämä sairaus on poikinut jo yhdeksät! vanteet kahden A4:sen käyttöön, kun hakee mieleistään kokoonpanoa..  :D
Siinä ehti yhdet replicatkin reilu vuosi sitten hankkia, kunnes uskoi että tärinäallergisen on pakko pitäytyä laatuvanteissa ja pienessä rengaskoossa. Oma ajo on moottoritietä suurimmaksi osaksi.

Harrastustahan tuo vanteiden pulaaminen samalla on, kuten rengaskoneidenkin hankinta kotioloihin. Liekö lähtenyt prätkäharrastuksen myötä sairaus leviämään näihin nelipyöräsiin.. Milloinkas Ton-1 tulee renkaanvaihto-oppiin Aprillian kumien suhteen?  ;) Omavaraisuus on päivän sana...
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

jnsFI

Kappas. Pukkasi viestin väärään paikkaan kun oli pari ikkunaa auki. Tämän voi poistaa. PS: 19" kesärenkaat alla ja kyllä taas sielu lepää. ;)
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

werty

Itse olen siinä käsityksessä, mitä alan kirjallisuutta on tullut luettua ihan ajankuluksi, että ei ole kuin positiivisia vaikutuksia valita vanne pienellä et:llä, jos se vain kaarien sisällä pyörii. Leveämpi raideväli kun parantaa vähän kaikkia ominaisuuksia, eniten kaarre.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 15.04.13 - klo:18:58
Milloinkas Ton-1 tulee renkaanvaihto-oppiin Aprillian kumien suhteen?  ;) Omavaraisuus on päivän sana...

Kiitos toistamiseen tästä tarjouksesta, välineistö ja välimatka ajoivat minut 'nurkkaan' ja jouduin ihan liikeeseen nuo renkaat viemään vaihtoa varten  :P . Kieltämättä juuri NYT tuo asia toteutettuna olisi tullut kaksi kärpästä yhdellä iskulla - auton karstat poistettua ja kummitkin vaihdettua. Mutta ihan aina ei voi voittaa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

msvahn

Lainaus käyttäjältä: werty - 15.04.13 - klo:22:04
Leveämpi raideväli kun parantaa vähän kaikkia ominaisuuksia, eniten kaarre.

Tuon kyllä allekirjoitan. Pienemmällä ET:llä auto reagoi herkemmin ja kääntyy yliohjautuvammin. Tuo tuli huomattua jo 90-luvulla, kun kakkakoppa Golffissa oli eräät sisään jäävät peltivanteet liian suurella et:llä. Auto ei halunnut kääntyä risteyksistä entiseen malliin. Ilman ohjaustehostinta tuon tunsi hyvin ja ero oli huomattava. (Opelin vanteet keskireiät suurennettuna)
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

makelja

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.04.13 - klo:17:09

Mikähän on tuon B8:n alkuperäinen ET? Mikä on esim. alkuperäisten 16" vanteiden ET?
Ne yhdet 18" viispuolaiset on muistaakseni ET47. Hollow Spoket on ET43 jne.

Mulla on molemmat vanteet ET35 ja hyvin toimii. Talvivanteet 8" leveät ja kesävanteet 8,5"

Tuollahan nuo alkuperäiset ovat:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=5171.0

Mulla on kesureissa takana ET20 ja edessä ET30. Talvirenkaisiin verrattuna siis eroa takana 26mm/puoli ja edessä 16mm/puoli. Hyvältä tuntuvat ajella 18".

Stempe

Mulla on 19/8.5" et30 edessä ja takana 245/35 kumeilla. Pitäs olla 235 tai 225 kumit jos haluu kunnolla tonttiin.. Jos joku tarvii hyvät 19" pyörät sopuhintaan niin multa löytyy reilun 1tkm ajettuna Yokohama advan sportit.

Koomikko

Mulla on 18" vanteet leveydeltään 8” hankittuna ja ongelmaksi näyttää muodostuvan tuo itse renkaan koon valinta. Rengas vaihtoehdot olis 245/40 tai 225/45. Palstalla on ollut paljon arvostelua 245/40 renkaan ura herkkyydestä, mutta taas toisten mielestä kyseinen koko on ok. Itse olen hieman kallistunut 225/45 renkaan puolelle, mutta arveluttaa hieman miten se asettuu 8" vanteelle. Vanteen ET on 45 mikä myös hieman arveluttaa koska renkaat taitavat jäädä aika sisälle eli spacerit saattaa tulla jossain vaiheessa kysymykseen. Autossa on lisäksi jonkin sortin tehdas alusta, joka on kuulunut Ambition varustetasoon.
Olisiko jollain antaa renkaan koon osalta kokemusperäisiä kommentteja eli olisko joku koittanut molempia edellä mainittuja rengaskokoja?

Markku J

Minulla oli nuo 225 -renkaat 8" -vanteilla ja ET 45. Meni todella suuntavakaasti. Ensiasennusrenkaat vetelivät urissa häiritsevästi (245 leveät). Ero oli suuri.

Ex-autoni kuvia täällä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36.0

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Koomikko - 27.05.13 - klo:16:08
Itse olen hieman kallistunut 225/45 renkaan puolelle, mutta arveluttaa hieman miten se asettuu 8" vanteelle....
Saako kysyä mikä tässä arveluttaa?

Koomikko

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 27.05.13 - klo:16:18
Saako kysyä mikä tässä arveluttaa?

Lähinnä se kuin tässä olen eri palstoilta lukenut juttuja vanteista sekä renkaista ja muutamassa on mainittu ettei tuo 225/45 rengas asetu "kauniisti"  8" vanteelle.

Markku J

Kyllä tuo 225/45-18 ihan kohtuullisen nätti on 8" -vanteella. Hiukan jää renkaan vannesuojakin vielä vannetta ulommas.




Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Koomikko - 27.05.13 - klo:16:31
Lähinnä se kuin tässä olen eri palstoilta lukenut juttuja vanteista sekä renkaista ja muutamassa on mainittu ettei tuo 225/45 rengas asetu "kauniisti"  8" vanteelle.
Vähän vaikea hahmottaa ainakin itselleni mitä tuolla "kauniisti" asettumisella tarkoitetaan, siis tässä tapauksessa? Siihenkin lienee monia makuja. Jotkut tykkää että on renkaassa vähän (tai paljon) venytystä ja jotkut ei tykkää siitä ollenkaan.
8" vanne lienee optimileveys 225 renkaalle, jolloin ei renkaalle tule yhtään venytystä eikä toisaalta rengas näytä vanteen yli paisuneelta pullaltakaan. Itselläni myös 8" vanne talvirenkaassa ja rengaskoko 225/45. Ei ole ainakaan omaa silmääni häirinnyt.
Kesävanteet on minulla  leveydeltään 8,5" ja niissä niinikään tuo sama rengaskoko 225/45. Tuossa tulee aavistus venytystä renkaaseen, mutta ei häiritsevästi. Itse asiassa omasta mielestäni näyttää hiukan paremmalle kuin tuolla 8" vanteella.
Tosin tuohon vaikuttaa rengaskin miltä näyttää. Nykyinen Hankook Ventus V12 Evo:lla 225/45 on mielestäni venytystä jonkin verran enemmän kuin edellisillä Hankook S1 Evo:illa, siis tuolla 8,5" vanteella.

Koomikko

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 27.05.13 - klo:16:50
Kyllä tuo 225/45-18 ihan kohtuullisen nätti on 8" -vanteella. Hiukan jää renkaan vannesuojakin vielä vannetta ulommas.

Kiitos Markku J kuvista. Eiköhän tuo rengas nyt sitten ole 225/45/18. Hieman katselin myös rengas hintoja ja tuossa koossa Nokialaisia saa Euroopasta eli ZG2 ja Z-line n. 600 Euroon/setti.
Pertsalle myös kiitos hyvistä kommenteista ja tottahan se on että tässä asiassa on monia eri näkemyksiä.

Uppe

Minulla on myös 8,5" vanteella 225/45r19 rengas (Michelin Pilot Sport2),tässä jonkinlainen kuva:


Todella mukavat ajettavuudeltaan ja pitoa riittävästi,ainoastaan melutaso on kovempi mitä odotin.

teukka76

19x8.5 ET25? Sopiiko alle 235/40 renkailla 30mm madalluksella?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy