Vanteet

Aloittaja Trixter, 09.10.10 - klo:12:55

« edellinen - seuraava »

Ton-1

Niin tai ruuti kului sen auton hankinnassa.  ::)

Väittäisin rengas-vannekombinaation olevan se 'pienin' osa mutta suurimman vaikutuksen auton käyttäytymiseen tekevä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 15.11.12 - klo:21:10
Tohon kun lisää n. 12 kilon renkaan niin jo siinä on semmonen vauhtipyörä että huonommasta väliä.  :P

Taas lähtee keskustelu 'sille' uralle mutta en vaan ymmärrä kymmenien tuhansien sijoitusta josta ulosmitataan ne hienoimmat ominaisuudet väärällä vanne-rengaskombinaatiolla.
Jos autossa on tarpeeksi tehoa eikä ajattele pelkästään rata-ajoa, niin ei tuolla vannekombinaatilla kovin suurta käytännön merkitystä ole. Jos vertaa vaikka 19" kesärengassettiä 17" talvisettiin, niin ei ajokäytöksessä kovin suurta eroa ole eikä varsinkaan pienemmän setin puolelle. Toki, jos optimaalista kiihtyvyyttä haetaan, niin silloin tuolla alkaa olemaan merkitystä, mutta ei käytännössä muuten.

Edit. Tulipas sekava lause, kun seuraa televisiota samalla.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Ton-1

Tuo vanne'möykky' ei liiku pelkästään akselinsa ympäri, se liikkuu myös vertikaalisesti, mitä isompi paino sen takuuvarmemmin tien loivatkin epätasaisuudet aiheuttavat vähemmän fiksua alustan kokonaistoimintaa.

Omasta koslasta saannut etupäästä + 8 kiloa pois tuota pyörivää massaa vs. auton ostotilanne, täytyy kyllä sanoa että TUNTUU käytöksessä.

Ei se paksukainenkaan tiedä kuin hyvä olo hänellä voisi olla puolet painostaan hävittäessään.  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 15.11.12 - klo:21:38
Tuo vanne'möykky' ei liiku pelkästään akselinsa ympäri, se liikkuu myös vertikaalisesti, mitä isompi paino sen takuuvarmemmin tien loivatkin epätasaisuudet aiheuttavat vähemmän fiksua alustan kokonaistoimintaa.

Omasta koslasta saannut etupäästä + 8 kiloa pois tuota pyörivää massaa vs. auton ostotilanne, täytyy kyllä sanoa että TUNTUU käytöksessä.

Ei se paksukainenkaan tiedä kuin hyvä olo hänellä voisi olla puolet painostaan hävittäessään.  8)
Toki näinhän asiat ovat, mutta minusta ei kannata myöskään lähteä "ylioptimoimaan" tätä asiaa normaalissa katuautossa. Normaaliajossa tuolla ei ole mitään merkitystä. Ulkonäkö on monen mielestä tärkeämpi kuin kiihtyvyyden tai ajettavuuden optimointi, johon aika harva peruskuski edes kiinnittää huomiota.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

k3kvuori

#934
Mahtuuko pyörimään eteen 8,5" ET35 19" ja taakse 9,5" ET35 19" ?

minkälaiset renkaat pitäisi olla jotta rengashalkaisija pysyisi edessä ja takana samana ?

eteen varmasti mahtuu vanne pyörimään muta entä taakse, viime kesänä oli 235/35 R19 ja 19" 8,5" ET35
Audi A4 3.0 V6 Tdi Quattro -09
Peugeot 207 -07
Tunturi Pappa automat -78

KingMo

Lainaus käyttäjältä: k3kvuori - 02.01.13 - klo:18:45

minkälaiset renkaat pitäisi olla jotta rengashalkaisija pysyisi edessä ja takana samana ?

Tällä voi mallailla eri kokoja aika näpsästi.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

tsleon

Lainaus käyttäjältä: k3kvuori - 02.01.13 - klo:18:45
Mahtuuko pyörimään eteen 8,5" ET35 19" ja taakse 9,5" ET35 19" ?

minkälaiset renkaat pitäisi olla jotta rengashalkaisija pysyisi edessä ja takana samana ?

eteen varmasti mahtuu vanne pyörimään muta entä taakse, viime kesänä oli 235/35 R19 ja 19" 8,5" ET35

Omassa koslassa on edessä ja takana 9x20 et30 245/30 renkaalla ja sopii pyörimään. Taakse menee käsittääkseni tuolla et35:lla 10" leveäkin. Tosin ainahan nämä asiat riippuu madalluksen määrästä ja camber-kulmistakin.

Jaqne

Omassa alla 8.5" et 32 255/35 19 sopii mielestäni erittäin hyvin. Madalluksena eibach pro- kit.

Jema

#938
Täällä varmaan toistasataa kertaa näitä käyty läpi, mutta pääni jo meni sekaisin kaikista ET luvuista niin kysästäämpäs itsekkin. Minulla olisi 09vuoden B8 ja löysin varastosta uudet 18" Octavian vanteet ET luvulla 42. Olisiko siis tietoa miten tuolla ET lukemalla uppoovat/ saako ET levityspaloja tjsp jos ovat liian syvällä?.

Tarkat tiedot vanteista. 7.5" 18 ET 42 Keskiö: 73.1

Kiitos etukäteen jo vastauksesta.

edit: Vähän ku vielä selaili niin tuolta "Alkuperäiset ET luvut" topicista löytyikin (7,5Jx18 ET43)  Eli eiköhän nelikakkosetkin hyvin mene.

Pertsa

^Meneehän nuo mutta noin kapea vanne ja iso ET jää kyllä melko sisälle, mutta jos se ei haittaa niin ei se haittaa :)
Ei nuo Skodan orkkisvanteet taida olla keskireiästä päätellen. Soviterenkaat joudut hommaamaan. Missä Skodassa ne on olleet?

Edit: octaviassa siis, niinhän tuolla lukee

Jema

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 29.01.13 - klo:17:34
^Meneehän nuo mutta noin kapea vanne ja iso ET jää kyllä melko sisälle, mutta jos se ei haittaa niin ei se haittaa :)
Ei nuo Skodan orkkisvanteet taida olla keskireiästä päätellen. Soviterenkaat joudut hommaamaan. Missä Skodassa ne on olleet?

Edit: octaviassa siis, niinhän tuolla lukee

Joo Skoda Octaviassahan ne, Ei tosiaan Orkkikset olleet vaan siihen viime kesänä tilatut.
Joo eikun kokeilemaan kevään tullen. Ainakin tuon ET taulukon mukaan 43 olisi sopiva/orkkis koko 7.5" leveydellä niin eipähän pitäisi paljoa siitä kyllä heittää. Ja tosiaa keskiöpalikkaa joutunee tilailla.

Uppe

Tässä on nyt tullut kartoitettua vanteita tilattuun A4;seen. Onko 8,5-9x19" ET40 sopiva tehtaan sporttialustaiselle vempeleelle vai pitäisikö ET;n olla ennemmin n.35 kohdalla? Mitään raapimis/hinkkaushommia en jaksa kuunnella eli ei tarvi tulla aivan lokasuojan tasalle :) Renkaaksi ajattelin 245/35r19

makelja

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 01.02.13 - klo:19:49
Tässä on nyt tullut kartoitettua vanteita tilattuun A4;seen. Onko 8,5-9x19" ET40 sopiva tehtaan sporttialustaiselle vempeleelle vai pitäisikö ET;n olla ennemmin n.35 kohdalla? Mitään raapimis/hinkkaushommia en jaksa kuunnella eli ei tarvi tulla aivan lokasuojan tasalle :) Renkaaksi ajattelin 245/35r19

Vakiokokohan on 8,5x19 et43, joten ei luulisi että ottaa mihinkään kiinni. Ja renkaan leveyskin taitaa olla sama.

Pertsa

8,5" leveydelle ET35:kin on ok. Ei raavi mihinkään. Onhan noita vielä pienempiäkin ET:itä joillakin.

jusba31

Mulla on kesällä 8.5"x20" et 35 245/35/20 kumilla ja noin 4cm madalluksella ja tilaa on vaikka muille jakaa.

Tutulla 19"x8.5" et30 (en muista rengaskokoa) ei myöskään tuota ongelmaa sporttialaustalla.

Se että ottaako et35 vai 40 on ihan makuasia, molemmat mahtuu pyörimään ongelmitta.

Onhan näissä näkynyt 10" leveitäkin vanteita ympäri auton.

Jaqne

#945
Mulla alla 8,5" 19" ET 32 255/35 19 renkaalla eikä kertaakaan raapinut. Madalluksena eibach pro-kit. Talvella 8,5" 18" ET 29 235/40 18 renkaalla. Laita privaa niin voin laittaa pari kuvaa.

makelja

Mulle on tulossa Tomason T4:t 8,5x18 et40. Nuo sitten mallaan lätyillä sopiviksi. Ehkä 15mm eteen ja 20mm taakse. Samalla saan soviterenkaat, kun tarkoitus on teettää ne eri napakoolla. 72,6 ja 66,5.

Uppe

Uukkei,kiitoksia kaikille tarkennuksesta,Jagnelle laitan vielä privaa. Pitää nyt haarukoida tuo vannehaku tuonne 32-40 -luokkaan. Jos nuo nykyiset Mersun kesäalut ei mene kaupaksi niin laitan ne talvirenkaille vaikka ovatkin 8x18 ET45

Uppe

Nyt olisi tarjolla sopivasti 8x19 ET20,meneeköhän heittämällä alle 225/40r19 -renkaalla? Tuo vanteen kapeus vähän auttaisi noin pienen ET;n kanssa.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 07.02.13 - klo:21:34
Nyt olisi tarjolla sopivasti 8x19 ET20,meneeköhän heittämällä alle 225/40r19 -renkaalla? Tuo vanteen kapeus vähän auttaisi noin pienen ET;n kanssa.
Se on siinä ja siinä, ainakin edessä tulee ihan lokarin reunaan, takana pitäis olla tilaa.
Kerran olen nähnyt A4:n jossa oli A5:een tarkoitetut Hollow Spoket (9"X19" ET33) ja ne tulivat edessä kyllä niin reunaan kuin vaan voi tulla, ei kyllä ollut varaa enää. Jos tuota 8"x19" ET20 vertaa noihin Hollow Spokeihin niin on about sama (tulee vain 0,3mm ulommas kuin tuo Hollow Spoke, eli ei käytännössä mitään ja vanteen sisäreuna ~26mm ulompana kuin noissa Hollow Spokeissa. Saattaa mennäkin ....

Hannez

Tämä kysymys ei suoranaisesti liity vanteisiin. Harkitsen auton vaihtoa ja ajatuksena on siirtyä yksi numero ylöspäin eli A4 Avant Quattro on mietinnässä. Ajattelin aluksi, että korvaan A4:sen sport-paketin 17-tuumaiset vanteet 18-tuumaisilla ja renkaiksi tulisivat lisävarustelistan mukaan 245/40/18 renkaat. Foorumilla moni on valitellut että nuo 245-leveät renkaat vetelevät urissa melkoisesti. Pitääkö tuo paikkansa. Saisikohan tuota rengasta muutettua lisävarustepaketissa kapeammaksi, koska mielestäni A4:sessa pienin vannekoko, joka näyttää hyvältä on nuo 18-tuumaiset.

Jaqne

Lainaus käyttäjältä: Hannez - 08.02.13 - klo:11:53
Tämä kysymys ei suoranaisesti liity vanteisiin. Harkitsen auton vaihtoa ja ajatuksena on siirtyä yksi numero ylöspäin eli A4 Avant Quattro on mietinnässä. Ajattelin aluksi, että korvaan A4:sen sport-paketin 17-tuumaiset vanteet 18-tuumaisilla ja renkaiksi tulisivat lisävarustelistan mukaan 245/40/18 renkaat. Foorumilla moni on valitellut että nuo 245-leveät renkaat vetelevät urissa melkoisesti. Pitääkö tuo paikkansa. Saisikohan tuota rengasta muutettua lisävarustepaketissa kapeammaksi, koska mielestäni A4:sessa pienin vannekoko, joka näyttää hyvältä on nuo 18-tuumaiset.

Omassa A4:ssä alla talvella 235/40 18 ja kesällä 255/35 19 eikä vetele omasta mielestä, johtunee varmaankin Quattrosta. Melua tietysti aiheuttaa leveämpi rengastus.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Hannez - 08.02.13 - klo:11:53
A4:sen sport-paketin 17-tuumaiset vanteet 18-tuumaisilla ja renkaiksi tulisivat lisävarustelistan mukaan 245/40/18 renkaat. Foorumilla moni on valitellut että nuo 245-leveät renkaat vetelevät urissa melkoisesti. Pitääkö tuo paikkansa. Saisikohan tuota rengasta muutettua lisävarustepaketissa kapeammaksi, koska mielestäni A4:sessa pienin vannekoko, joka näyttää hyvältä on nuo 18-tuumaiset.

Jos tykkää n. neutraalisti käyttäytyvästä autosta niin laittaisin arvan 225/45/18 renkaitten päälle, saat kyllä omata varsin hyvät kaupankävijän taidot jotta saisit nuo marmorilla tehtyjen keskustelujen perusteella vaihdettua ( ei omaa kokemusta vaan kuulopuheita).

Renkaiden vetelyistä voidaan olla montaa erimieltä, vielä en ole tavannut kaveria joka samalla kun ajaa 255/30/20 renkailla valittaisi niitten huonoista ominaisuuksista - se puhe tulee yleensä ulos vasta siinä vaiheessa kun ne vanteet on myyty  ;) .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Flat

Lainaakesällä 255/35 19 eikä vetele omasta mielestä, johtunee varmaankin Quattrosta.

iänikuinen kysymys:

Miten quattro vähentää vetelyä uraisella tiellä ajattaessa ?  vai ajetaanko q:lla jatkuvasti kiintyvässä liikeessä ?

jouniii

Jos optimoida haluaa niin kannattaa varmistaa uudessa autossa rengas koon vaikutus co2 päästöihin. Voi olla verojen kannalta parempi ostaa auto 16" vanteilla ja ostaa ne isommat sitten jälkikäteen. Sitä co2 lukua kun ei voi jälkeenpäin vaihtaa vaikka autoon pistäisi mitkä renkaat tehtaalta ulos rullauksen jälkeen. Se mitä tehtaalla laitetaan, määrää co2 päästöt.

makelja

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 07.02.13 - klo:21:34
Nyt olisi tarjolla sopivasti 8x19 ET20,meneeköhän heittämällä alle 225/40r19 -renkaalla? Tuo vanteen kapeus vähän auttaisi noin pienen ET;n kanssa.

Minä mittailin alkuviikosta noista talvirenkaista omia tulevia vanteitani. On siis tulossa 8,5*18 et40, Joihin eteen tulee 10mm lätty ja taakse 20mm. Nuo pitäisi tulla molemmissa aika optimaalisesti lokarin reunan tasolle. Siitä siis voisi päätellä että Pertsan laskema on oikeassa, eli pitäisi olla aika optimaaliset tuo etulokari. Taakse jää vielä tilaa noin sentin verran.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: makelja - 08.02.13 - klo:15:23
Minä mittailin alkuviikosta noista talvirenkaista omia tulevia vanteitani. On siis tulossa 8,5*18 et40, Joihin eteen tulee 10mm lätty ja taakse 20mm. Nuo pitäisi tulla molemmissa aika optimaalisesti lokarin reunan tasolle. Siitä siis voisi päätellä että Pertsan laskema on oikeassa, eli pitäisi olla aika optimaaliset tuo etulokari. Taakse jää vielä tilaa noin sentin verran.
Joo edessä 10mm spacerilla tuo jäisi vähän reilu 3mm sisemmäs kuin tuo aiemmin mainittu A5:n Hollow Spoke. Tulee kyllä sitten sopivasti kaarelle.
Jos tuota takapäätä omiin kesävanteisiin vertaan (8,5" ET35), niin 20mm spacereilla tulis 15mm ulommas kuin nuo omani, pitäis kyllä olla sen verran tilaa, tuosta voi vähän katella kuinka paljon takana on tilaa:
http://i3.photobucket.com/albums/y61/pmj/UVAG_2.jpg

Mistäs muuten noita spacereita (keskittäviä 66,5 keskireiällä) olette tilailleet ja millaisia kokoja niitä on saatavilla, monenko millin välein?
Sitten jotain pohdintaa tässä.... jos on iso ET niin vannehan on kevyempi kuin pienellä ET:llä oleva. Iso ET vaatii kuitenkin spacerin jos haluaa ettei vanne uppoa kovin syvälle lokariin. Onko spacerit kuinkakin kevyitä? Onko vanne isolla ET:llä + spacerilla kevyempi kuin pienen ET:n vanne ilman spaceria? Noin niinkuin pääsääntöisesti, riippuu toki monestakin tekijästä varmaan.

Uppe

Ok,pitääpä laittaa vakavaan harkintaan nuo sitten. Eikä se nyt muutenkaan tuntuisi joustavan niin syvälle että kaareen ottaisi mutta ainahan ne sisälokasuojiin keksii laittaa juuri siihen väärälle paikalle jonkin pultin tms ;D. Takana näyttää olevan tilaa kyllä ihan hyväsesthänki.

Ton-1

#958
Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 08.02.13 - klo:15:58
Sitten jotain pohdintaa tässä.... jos on iso ET niin vannehan on kevyempi kuin pienellä ET:llä oleva. Iso ET vaatii kuitenkin spacerin jos haluaa ettei vanne uppoa kovin syvälle lokariin. Onko spacerit kuinkakin kevyitä? Onko vanne isolla ET:llä + spacerilla kevyempi kuin pienen ET:n vanne ilman spaceria? Noin niinkuin pääsääntöisesti, riippuu toki monestakin tekijästä varmaan.

Ilman varmempaa tietoa luulen että spaceriä käytettäessä kokonaispaino on isompi, pultitkin ovat pidemmät, itse vanteen rakenne (alumiinivanteen istumapinta on yleensä kevennetty, eli se on osaksi ontto) kun voi olla hieman erilainen pienen ja ison et:n omaavien vanteitten välillä, eli sitä et:n muutosta ei ole tehty pelkällä materiaalin lisäämisellä ( joskin joku 'halpis' voidan näinkin toteuttaa).

Jos noista spacer:eistä jotain positiivista hakee niin niitten lisäämä paino on kumminkin siinä vähiten vauhtipyörämassaa aiheuttavassa kohdassa eli keskipisteessä, jousittamatonta massaa ne toki lisäävät.

Itse vältän spacer:eitä, toisaalta jos tietää merkin jolla ajaa niin ostaisi kerralla KUNNON vanteet ja sitten pitäisi niitä vähän pidempään spacer:eitä vaihtamalla ? Audi kuski ostaisi 50 et:n vanteet, ne menisi sekä A3 että A4 koreihin ? Harvempi meistä tosin jaksaa niitä samoja vanteita montaa kautta katsoa .....
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Hannez

Lainaus käyttäjältä: jouniii - 08.02.13 - klo:14:35
Jos optimoida haluaa niin kannattaa varmistaa uudessa autossa rengas koon vaikutus co2 päästöihin. Voi olla verojen kannalta parempi ostaa auto 16" vanteilla ja ostaa ne isommat sitten jälkikäteen. Sitä co2 lukua kun ei voi jälkeenpäin vaihtaa vaikka autoon pistäisi mitkä renkaat tehtaalta ulos rullauksen jälkeen. Se mitä tehtaalla laitetaan, määrää co2 päästöt.

Tuota tuota. En nyt ihan ymmärrä mitä tällä tarkoitat. Eikö co2 päästöt ole mallikohtaisia, joihin ei vaikuta valitsemasi vanne/rengasyhdistelmä? Ainakin 2010 kun oman kulkineen ostin, niin en kyllä maksanut korkeampaa veroa vaikka otin isommat vanteet kuin vakio 16-tuumaiset.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy