Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

1.0 TSI (85 kW) on kyllä onnistunut moottori. Luin TM:n talvitestin. Siinä ollut Seat Arona kyseisellä moottorilla pärjäsi hyvin, hintaisekseen erinomaisesti. 1.0 TSI oli hyötysuhteeltaan porukan paras perinteinen moottori. Sen kulutus kasvoi kylmänä kaikkein vähiten. Suorasuihkubensoja on usein parjattu niiden tuottamista hiukkasista. 1.0 TSI tuotti niitä hyvin vähän, sekä massa että kappalemäärällisesti. Se ei tule tarvitsemaan hiukkassuodatinta tulevaisuudessa.

Minä luotankin perinteiseen yksinkertaiseen tekniikkaan. Valmistuskustannukset pysyvät kurissa, ei tarvita pakokaasujen jälkikäsittelyä eikä kallista hybriditekniikkaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vekkula

Mitenkäs Pihistelijällä on talvi vaikuttanut kulutukseen?
Jos kulutuskäppyrää katsoo niin vissiin menee enemmän soppaa?
Minulla on nyt mennyt 0,3L/100km vähemmän talvirenkailla, tosin otin Ecomotiven kapeamman rekisteriotteeseen merkityn renkaan talveksi eli 195/65R15.
Keskinopeus sama kuin kesällä, omiin reitteihin ei talvinopeudet vaikuta.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Pihistelijä

Kulutus on noussut. Joudun ajamaan usein auraamattomia tai lumipolanteisia teitä. Ei rullaa hyvin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Pakkanenkin vaikuttaa selvästi kulutukseen. Mulla on duunimatka 35 km ja havaintoja viime viikolta seuraavasti. Kun aamulla oli ke-pe pakkasta 23-25 astetta niin ajotietokoneen mukaan kulutus oli duunin mennessä 5.3 l/100km. Iltapäivällä kotiinpäin pakkasta 7-9 astetta ja kulutus 4.8 eli aamun pidempään kestävä normilämmön saavuttaminen koneessa lisäsi ainakin lyhyemmällä matkalla kulutusta havaittavasti.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vwmies

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 25.02.18 - klo:08:51
Pakkanenkin vaikuttaa selvästi kulutukseen. Mulla on duunimatka 35 km ja havaintoja viime viikolta seuraavasti. Kun aamulla oli ke-pe pakkasta 23-25 astetta niin ajotietokoneen mukaan kulutus oli duunin mennessä 5.3 l/100km. Iltapäivällä kotiinpäin pakkasta 7-9 astetta ja kulutus 4.8 eli aamun pidempään kestävä normilämmön saavuttaminen koneessa lisäsi ainakin lyhyemmällä matkalla kulutusta havaittavasti.

.. ja pakkasen myötä jäykemmät vaihteisto-peräöljyt, jos ja kun auto rullaa aivan kylmänä alamäkeenkin vapaalla todella huonosti -15C.  :o
Yritetään pärjätä.

jukkanen

Itse olen huomannut että -15 celsiusastetta vaikuttaa olevan sellainen raja jossa kulutus vielä pysyy samoissa lukemissa ja rullailee hiljaisesti ja kevyesti mutta siitä kun kylmenee, kulutus kasvaa selvästi. Onkos näissä muuten mitään lämmitysvastusta sisätilan tuloilmaa lämmittämässä ja jos on, millä periaatteella se kytkeytyy?   

Pihistelijä

#486
Uudessa Auto Bild Suomi-lehdessä oli testissä kesärenkaat. Koko oli yleinen 195/65R15. Pisti silmään kuinka hyvin Michelin Energy Saver+ menestyi. Siinä yhdistyvät erinomainen kulutuskestävyys alhaiseen vierintävastukseen. Näin vuoden kokokemuksella allekirjoitan molemmat. Rengas pärjäsi hyvin myös pitoa ja ajettavuutta mittaavissa osioissa. Ei missään niistä paras, mutta monesti kärjen tuntumassa. Saavutti yleisarvosanan "esimerkillinen"  ja "erinomainen". Rengas oli minun Leonin ensiasennusrengas. Todella onnistunut rengas. Hyvä kompromissi taloudellisuutta ja turvallisuutta.

PS. Näin talvirenkaiden jälkeen huomaa taas kuinka herkästi se vierii. Auto vain rullaa ja rullaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.04.18 - klo:07:49
Uudessa Auto Bild Suomi-lehdessä oli testissä kesärenkaat. Koko oli yleinen 195/65R15. Pisti silmään kuinka hyvin Michelin Energy Saver+ menestyi. Siinä yhdistyvät erinomainen kulutuskestävyys alhaiseen vierintävastukseen. Näin vuoden kokokemuksella allekirjoitan molemmat. Rengas pärjäsi hyvin myös pitoa ja ajettavuutta mittaavissa osioissa. Ei missään niistä paras, mutta monesti kärjen tuntumassa. Saavutti yleisarvosanan "esimerkillinen"  ja "erinomainen". Rengas oli minun Leonin ensiasennusrengas. Todella onnistunut rengas. Hyvä kompromissi taloudellisuutta ja turvallisuutta.

PS. Näin talvirenkaiden jälkeen huomaa taas kuinka herkästi se vierii. Auto vain rullaa ja rullaa.
Monipuolinen rengas johon saatu yhdistettyä poikkeuksellisen hyvin eri ominaisuuksia ja ne vielä toimii. Yksi pienehkö miinus tulee siitä että jo uutena renkaassa on aika vähän urasyvyyttä, n. 6,5-6,7 mm, ainakin koossa 205/55R16. Onneksi tuo parempi kulutuskestävyys sitten kompensoi tuota puutetta. Ehkä siltikin saattaisin päätyä vanhempaan Energy Saveriin, jos sitä olisi vielä myynnissä.

Itsellä on pyörinyt nyt muutaman päivän Primacy 3:t. Nämä vaikuttavat vielä mukavemmilta ja hiljaisemmilta, vaikka koko onkin isompi 205/50R17. Toivotaan että myös kestävät hyvin kulutusta. Kevään karkeat asvaltit on kun on raskainta aikaa näille renkaille.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lämmittäjä

Ensi viikon loppupuolella pitäisi saada uusi farkku Leon ajoon. Ensimmäinen uusi auto mikä meidän talouteen tulee joten odotukset on korkealla. Ilmeisen tyytyväisiä kuskeja tällä 1.0 TSI koneella ajelevat olleet kun ei löytynyt juurikaan negatiivisia kommentteja palstalta.

jopi

2500km takana leonilla ja mukavasti mennyt. Ehtihän siihen alkuun olla muutamana päivänä reilummin pakkastakin ja kuten aikaisemmistakin kommenteista on käynyt ilmi niin hyvin lämpenee 1.0.

Millaisia kokemuksia uraherkkyydestä vs. suositellut paineet? Leonissa on samat renkaat (CVC6) samassa koossa kuin vanhassa exeo st:ssä oli ja leon vaikuttaa uraherkemmältä. Täytyy kokeilla vielä eri paineilla, mutta kohtahan tässä pitää kesärenkaatkin vaihtaa.

Kerran etututka säikäytti, koska teki jonkinmoisen hätäjarrutuksen? Tilanteessa tutka tunnisti lähellä olevaksi kohteeksi parkkipaikan kaivon ylitystilanteen jossa auton nokka osoitti ikäänkuin "yhtäkkiseen" ylämäkeen epätasaisella nousevalla parkkipaikalla. Sen jälkeen on tullut ajeltua kyseinen kohta hissukseen läpi ja joka kerta tutka siinä huutaa lähestyvästä kohteesta, mutta hätäjarruitta on selvitty kaivon yli.

Kulutus Spritmonitorin mukaan 6,81; 5,06; 5,22 ekat kolme tankkia. Eka tankillinen lähes täysin helsingin ruuhkissa ja webastoa joka aamu, toinen tankillinen pitkänmatkan ajoa talvinopeusrajoituksilla, kolmas pidempää matkaa kesärajoituksilla.

Alcantara sporttipenkit on mukavat, mutta ei aivan yhtä hyvät kuin entisessä Passat Highlinessä oli aikoinaan vakiona.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Golfaaja

Juu hieman olen myös huomannut uraherkkyyttä noilla Contin kitkoiĺla. Toivotaan, että kesä-Dunlopit ovat vakaammat. Alcantarapenkit vaikuttavat muuten hyviltä, mutta hieman häiritsee kuskin penkin kyljenpuoleisen keinonahkaosan narinat. Onko muillakin ollut samaa ongelmaa vai olisko minulla yksilövika ? Varmaan pitää viedä takuuhuoltoon ihmeteltäväksi.

jopi

Lainaus käyttäjältä: Golfaaja - 15.04.18 - klo:03:10
Juu hieman olen myös huomannut uraherkkyyttä noilla Contin kitkoiĺla. Toivotaan, että kesä-Dunlopit ovat vakaammat. Alcantarapenkit vaikuttavat muuten hyviltä, mutta hieman häiritsee kuskin penkin kyljenpuoleisen keinonahkaosan narinat. Onko muillakin ollut samaa ongelmaa vai olisko minulla yksilövika ? Varmaan pitää viedä takuuhuoltoon ihmeteltäväksi.
Ei narise penkki minulla
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Kodiaq81

Mitä toi 1.0tsi kuluttaa kun ajetaan pelkkää moottoritietä 120-130km/h ??

jopiira

Lainaus käyttäjältä: Kodiaq81 - 16.04.18 - klo:19:22
Mitä toi 1.0tsi kuluttaa kun ajetaan pelkkää moottoritietä 120-130km/h ??

Tuossa vauhdissa kulutus noin 6...6.5L L/100 km. Käväse liikkeessä ja ota auto koeajolle.
Seat Leon ST 1.0 TSI, DSG vm. 2017

Pihistelijä

Kyllä se vie vähemmän 120-130 km/h nopeudessa. Oma manuaalivaihteistolla ja Michelin Energy Saver+ (205/55R16) renkailla 5,0..5,5 l/100 km. Lukemat ovat ajotietokoneesta. Se on kuitenkin hyvin tarkka.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

kirsko1

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.04.18 - klo:06:52
Kyllä se vie vähemmän 120-130 km/h nopeudessa. Oma manuaalivaihteistolla ja Michelin Energy Saver+ (205/55R16) renkailla 5,0..5,5 l/100 km. Lukemat ovat ajotietokoneesta. Se on kuitenkin hyvin tarkka.

Tuohon kyytiin kyllä haluaisin päästä näkemään suorituksen, kun nopeus on 120-130 km/h, eli mittarinopeudet 126-137 ja nollataan keskikulutusmittari juuri ennen Turun moottoritietä Helsingin päässä ja ajetaan vaikka Saloon asti ja takaisin. nimim. kokeiltu on - dieselillä onnistuu, ei pienellä bensiinimoottorilla   :D

Pihistelijä

Lukemat on mittarinopudella 120-130 km/h. Olen muutaman kerran nollannut ajotietokoneen kehä III liittymässä ja ajanut Lahteen. Tai toisin päin. Leon 1.0 TSI jaksaa hämmästyttää kuinka taloudellisena se pysyy kovissakin nopeuksissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jopi

Lainaus käyttäjältä: jopi - 16.04.18 - klo:18:29
Ei narise penkki minulla
Korjaus tähän. Hieman saattaa narista penkin reisituki muovista penkkirakennetta vasten.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

katame

Lainaus käyttäjältä: jopi - 17.04.18 - klo:20:49
Korjaus tähän. Hieman saattaa narista penkin reisituki muovista penkkirakennetta vasten.
Täsmälleen saman havainnon tein itsekin tänään.

S#S

Voin vahvistaa noi Pihistelijän lukemat. Useimmissa pikkubensoissa nousee kulutus ihan eri tavalla nopeuden kasvaessa kuin tässä.

Golfaaja

Lainaus käyttäjältä: jopi - 17.04.18 - klo:20:49
Korjaus tähän. Hieman saattaa narista penkin reisituki muovista penkkirakennetta vasten.

Ok. Eli taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin vika. Toivottavasti ei ala enempää narisemaan tai mieluummin häviäisi pikkuhiljaa. Toisaalta mitä olette mieltä; kannattasko koittaa saada takuisiin korjautettua tuota ? Tutkin itsekin tuota, että narina tosiaan tulee siitä kun penkin keinonahkainen reisituen sivu hankaa muoviseen penkkirakenteeseen. Mieleen tuli myös, että tuossa on myös riskinä keinonahkaisen sivun ennenaikainen puhkikuluminen. Keinonahka kun ei materiaalina kuitenkaan ole kovassa rasituksessa niin hyvä kuin esim. aito nahka tai vaikka alcantara-kangas. Taidanpa käydä joku päivä liikkeessä kysymässä asiasta.

kirsko1

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.04.18 - klo:09:12
Lukemat on mittarinopudella 120-130 km/h. Olen muutaman kerran nollannut ajotietokoneen kehä III liittymässä ja ajanut Lahteen. Tai toisin päin. Leon 1.0 TSI jaksaa hämmästyttää kuinka taloudellisena se pysyy kovissakin nopeuksissa.

Ajatko tasaista nopeutta vai heijaako vauhtisi mäkien mukaan? Tällä tarkoitan, että kun lähdet ajamaan, kiihdytät tavoitenopeuteen reippaasti, esim. 100 km/h rajoituksella 106-107 mittarinopeutta ja vakionopeussäädin päälle tai 120 km/h rajoituksella 127-128 km/h mittarinopeutta ja vakionopeussäädin päälle ja annat auton tehdä sen, mihin se pystyy, vai teetkö itse jotain toimenpiteitä - laitat puhaltimet tai ilmastoinnin pois päältä kesällä, vaihdat alamäessä vapaalle ja/tai sammutat moottorin jne. keinoja eli onko kyseessä siis normaali ajo vakionopeussäätimellä vai jotain muuta?

leonist1

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.04.18 - klo:09:12
Lukemat on mittarinopudella 120-130 km/h. Olen muutaman kerran nollannut ajotietokoneen kehä III liittymässä ja ajanut Lahteen. Tai toisin päin. Leon 1.0 TSI jaksaa hämmästyttää kuinka taloudellisena se pysyy kovissakin nopeuksissa.

Komppaan tätä. Työmatkalla kun ajan n. 25km pätkän Hki-Tre maantietä ja kesärajoitus on 120km/h, moottoritepätkällä menee 5,0-5,5l/100km kun ajan vakkari säädettynä 127-128km/h (tod. nopeus n. 123km/h). Vaikka ajaa kovempaakin, kulutus pysyy todella maltillisena, jos pitää kaasun tasaisena. Mutta jos noista vauhdeista vielä kuutosella haluaa vaikka vasemman kautta ohi hitaammasta ja painaa pedaalia lattiaa kohti, niin siten Leonikin jo rankaisee. Itsellä nopeusprofiili melko korkea, tuo kyseinen työmatka kokonaisuudessaan aika tasan 40km, keskinopeus kesärajoituksilla (riippuen mennäänkö kotiinpäin vai töihin  ;) ) n.82-90km/h ja menee tuon matkan n. 5,2-5,5l/100km, todellinen kulutus. Silloin kun ei Webastoa käyttele, niin Seatin at:n kulutusnäyttö on melko tarkka, valehtelee vain 0,1-0,2l/km. Pidän kyllä todella vähäruokaisena, monikaan bensavehje ei pääse edes lähelle todellisessa kulutuksessa.


Leon ST 1.0 Ecomotive TSI Style

arsik


leonist1

Leon ST 1.0 Ecomotive TSI Style

Pihistelijä

Tänään tuli vuosi täyteen. Mittarissa nyt reilut 27 tkm. Ei vian vikaa toistaiseksi. Tuli myös työmatkan uusi kulutusennätys: 3,2 l/100 km (ajotietokoneen mukaan). Matkaa 45 km keskinopeudella 60 km/h. Leon on vertynyt vuodessa. Oli myös lämmin päivä, joten ilmanvastus oli alhainen. Sen huomasi selvästi 80 ja 100 nopeudessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

mfroberg

Lauantaina täytti oma Leoni myös vuoden. Kilsoja tuli aika tasan 20 tkm. Ainoa takuuseen korjattu vika oli takakontin rullaverhon pelkääjän puolen pidikkeen putoaminen verhoilun sisään. Auto on teknisesti toiminut koko ajan niin kuin pitää.

Tuulilasi on paskana kun helmikuussa lensi aura-auton aurasta lumi-/jääkokkare keskelle lasin alaosaa ja komea T-mallinen halkeama oli tulos. Menee merkkiliikkeeseen vaihtoon(omavastuu 150 ,) kesällä, samalla saavat suunnata hieman pissapojan suuttimia kun varsinkin kuskin puolella ampuvat hieman liian alas.

Nyt pirssissä on lisäjarrupoljin ja lisäpeili ja tytär opettelee ajamaan Leonilla, runsas kuukausi on nyt treenailtu. Ihan hyvä vehje tuntuu olevan tämä myös ensi-autoksi.

Kulutus pysynyt siinä tasan 5 litran korvilla. Vakkarilla ajan aina kun pystyy ja kiihdytänkin sillä takaisin tavoitenopeuteen. Automaatti-ilmastoinnin laitoin 12.5.2017 tasan 20 celsiukseen ja siinä se on edelleenkin, ei ole tarvinnut siihen koskea ainakaan ensimmäisenä vuotena.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Pihistelijä

Minulla tuli talven aikana kaksi kiveniskua (tai nastaa) tuulilasiin. Teippasin molemmat heti ja vein korjattavaksi seuraavana päivänä. Niistä tuli ihan siistit. Lasivakuutus on kyllä hintansa arvoinen nykyään.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sakal83

Niin teippailin minäkin, mutta lasi halkesi juurikin korjauksessa. Tuo Seatin tuulilasi on kyllä ihan paperia.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

matlock

Minullakin tuli 12.5.2018 vuosi täyteen Leonilla. Mittarissa noin 22 tkm. Erittäin tyytyväinen olen ollut autoon. Automaatilla kulutus koko ajalta karvan verran yli 5 litraa. Korjaamolla en ole käynyt kertaakaan, kun ei ole ollut mitään tarvetta takuukorjauksille. Auto on toiminut kaikin puolin täysin moitteetta. Tämä on tähän asti ensimmäinen auto, jonka kanssa vuoden omistusajan jälkeen ei ole vielä havaittavissa "autonvaihtokuumetta". Sanoisin, että litran Leon on hyvin pätevä perusauto ja erinomainen hinta-laatu -suhteeltaan.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy