Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - erttuli

#1
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.02.20 - klo:12:06
Ne perässäroikkujat ja kännikuskitko saadaan kiinni heti ohituskaistojen päättymisen yhteyteen strategisesti sijoitetuilla kameroilla?

Ps. Miksi rikot itse tietoisesti lakia? Kyllä se takana ajeleva ohi menee jos itse annat tilaa, joko väistämällä pientareelle tai hidastamalla nopeuttasi. Vai oliko asenne taas MINuM OIKEUS OM AJAA NIIIM NOPIAA KUIN HALUAM?

Minä en ainakaan väistä perässäroikkujia mihinkään suuntaan, pientareelle tai muualle jos mittarissa jo todellinen nopeus esim. 85-87 km/h, 80km/h alueella. Voi lähteä perässäroikkuva mestari aikaisemmin liikenteeseen, oma on ongelmansa mennä ohitse jos siltä tuntuu. Aina mennään lievää ylinopeutta, silti näitä perseessä roikkujia riittää. Ehkä oma auto aiheuttaa jonkinlaista ärsyyntymistä näissä tyypeissä. 400 hevosta ja pitää ajaa niin hitaasti, mukamas. Säälittävää, lapsellista käytöstä. Raivotkoot rattinsa takana niin paljon kuin huvittaa. Todellisia mieslapsia on ratissa kyllä usein. Näiltä muutaman metrin päässä roikkuvilta pitäisi käydä poimimassa kortit pois 6kk ajaksi.
#2
Varmaankin "pärjää", mutta on eri juttu jos tulee tositilanne ja tarvitsee oikeasti pitoa. Kesärenkaillakin "pärjää". Onko siinä mitään järkeä, siitä nyt voi olla montaa mieltä. Pärjää siihen asti, kun ei enää pärjännytkään. Monella taitaa "pärjää" tarkoittaa, että pysyy tiellä.
#3
Hohhoo, johan nauratti aamulla kun joku Teiden Omistaja menetti hermonsa totaalisesti. Tre-Hki motarilla tuossa ennen Klaukkalan liittymää työmaan kohdalla, jossa 80 rajoitus. Linja-auto vaihtoi ohituskaistan puolelle, kun joku hidasteli tämän edessä. Siitähän valoshow seurasi, kun yökastelija linja-auton takana alkoi pitkiä valojaan räpläämään. Voi parkaa. Sitä linja-auton kuljettajaa ei tuollainen kiukutteleva kakara hetkauta pätkääkään  :D :D  Ensi kerralla sitten voi lähteä ajoissa, niin ei tarvitse kiukutella kuin Pertti 5v.

Kyllä näitä mestareita usein näkee, kun joululomat on ohi.. eilenkin joku katumaasturi (tien kuningas, ainakin omasta mielestä) meinasi vaihtaa kaistaa auton kylkeen.

Riemulla ei ole rajaa, kun kehällä ajelee illalla neljän jälkeen.
#4
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.01.20 - klo:22:52
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5f58c04d-639d-4702-a141-ef237d530dad

"Auto lähti yhtäkkiä heittelehtimään."  ;D
"Auto ojassa liukkaan tien takia."  ;D ;D

Kyllä täytyy sanoa, että on kuskin ajotaidoissa sanomista, - tai vähintään harkintakyvyssä. Ei mitään ongelmaa ollut tuollaisella tiellä kitkarenkailla, kun sunnuntaina ajelin lasten kanssa vesisateessa kotia. Vahinkoja tietysti voi sattua, mutta syy on yleensä aina kuskissa.

Kyllä se on aina kuskissa vika..  Ajetaan hitaammin jos on liian liukasta. Vaikka sitten kävelyvauhtia jos se on ainut tapa pysyä tiellä. Kummasti tuollaisellakin kelillä suurin osa kuskeista onnistuu pysymään tiellä. Ei auta kuin katsoa peiliin.
Olisi myös mielenkiintoista tietää, millä kumeilla nämä "kelin takia meni auto ojaan" -kuskit ajavat. Kannattaisi ehkä panostaa muutama euro laaturenkaisiin, eikä ajella jollakin Made in China -rimpuloilla. Säästöä tulee kun ei tarvitse autoa korjailla ojasta.
#5
6 pyttyä ja 2 ahdinta. Ei kai tuosta nyt pienempää.  :D
Ei tule ajettua niin paljon kun jokunen vuosi sitten etätöiden takia.
Tämänkin saisi kulkemaan 100% etanolilla, itsestään mukautuvalla kartalla kun tuo pumppujen etanolipitoisuus kuitenkin vaihtelee.
Paukkuja tulisi samalla reilusti lisää  ::)
#6
Lainaus käyttäjältä: VAGnaattori - 12.12.19 - klo:19:40
Pk-seudulla paljon kehää ajavana kaikista ärsyttävin ominaisuus monessa autoilijassa on se että ei osata kiihdyttää KIIHDYTYSKAISTALLA! Sanoohan se nimikin että siellä kiihdytetään ajoneuvo tien sallimaan ajonopeuteen ja vasta sitten liitytään tielle. Monelle se tuntuu olevan tuntematon käsite ja joku päivittäinen pikkutie missä körötellää maks 60km/h ja heti liitytään kehälle kun vaan on mahdollisuus vaikka itse KIIHDYTYSKAISTAA on vielä jäljellä 100-200m.  ::) Eikö autokoulussa opetettu mitään, vai onko se vaan päässyt unohtuun ajan saatossa kun elämäänsä on kyllästynyt?

Kuinka moni uskaltaa tunnustaa kuuluvansa kyseiseen joukkoon, nostakoon käden pystöön?

Monesti ei kyllä kiihdyttely auta kun on armoton jono autoja tientukkona eikä tilaa liittyä anneta vaikka laittaa vilkun todella ajoissa.. minäensin jne.

Pakko jäädä hinuttamaan ja etsimään sopivaa rakoa. Onneksi raskaan kaluston kuskit usein antavat tilaa, kun osaa vilkkua käyttää. Ovat astetta parempia kuskeja, kun nämä 0,5m turvavälin pitävät sählääjät. Itsekin kyllä annan tilaa, jos vilkku päällä. Ilman vilkkua soheltajat saavat opetella mistä se vilkku löytyy. Tämä koskee lähinnä neljän ruuhkia illalla.
#7
Melkoiset psykoosit sieltä. 22,5km tuntuukin jossain puoli miljoonaa ajetussa vanhassa koslassa :)) kyllä nyt on mieli pahoitettu
#8
https://www.facebook.com/ChipTuningFinland

https://www.chip-tuning.fi

Voi suositella mitä on itsellä pari autoa tuolla tehty. Hiukan eksoottisemmastakin kalustosta löytyy kokemusta  8)
Oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa en keksi.
#9
Lainaus käyttäjältä: pekeke - 02.12.19 - klo:10:15
Motarilla ohituskaistanysvärit, aina ja iänkaikkisesti.

Tää. Ajavat just ja just 100km/h. Hinuttavat vielä 500m ohituksen jälkeen, kunnes tulee oivallus, nyt voisin siirtyä takaisin oikealle kaistalle.
Siinä ajellaan kiltisti possu junassa. Usein jollakin palaa käämi ja lähtevät oikean kautta ohittamaan näitä teiden sankareita. Voisi jättää ohituksen tekemättä ruuhka-aikaan.

No olipa tuossa toinenkin tapaus, ehkä kuukausi sitten joku ohitteli siksakkina hämeenlinnanväylällä tuolla hesan päässä. Ilman vilkkua välillä vasemmalta ja välillä oikean kaistan puolelta vasemmalla ajavia. Teki ainakin 10kpl mestari ohitusta. Ruuhkaa oli runsaasti ja monesti näytti siltä, että nyt kolahtaa. Todellinen mestari! Oli varmasti kiire ja säästöä tällä tempauksella... huimat 20 s.

Parkkipaikallakin tietty ryhmä pistää ärsyttämään. Nimittäin peruutetaan ruudusta katsomatta mihinkään suuntaan. Vinkkinä heille: se peruutustutka ei auta tässä tapauksessa. Omaa päätä täytyy joskus kääntää  :-X

Lyhyesti sanottuna siis, maalaisjärjen puute.
#10
Aika erikoista, on ensimmäinen kerta kun kuulen että Conteihin tulisi helposti reikiä. Kyllähän minkä tahansa renkaan saa rikki jos ajelee terävään kivetykseen. Täällä on IceContact2 ollut kahdessa eri autossa eikä ongelmia. Paineet on vähintään 2.5bar.
#11
Aina uutisissa syytetään keliä vaikka vika on aina kuljettajissa. Suuri osa aivan pihalla kelin huomioimisen suhteen. Sanoisin, että taas on luotettu nastojen (tai talvirenkaiden ylipäätään) voimaan, mutta kas mitä tapahtuikaan.. ei ne maagisesti autoa pysäytä. Turvavälit luokkaa kesäkeli ja ennakoiva ajo olematonta. Siihen vielä lisänä se sähellys, jota näkee tuolla illan ruuhkissa. Luulisi, että täällä joskus opitaan ajamaan kelin mukaisesti, mutta ei. Keli on aina syypää auton tieltä ulostautumiseen tai peräänajoihin..  ::) ::)
Tuollahan olisi kaikki autot penkassa jos kelin vika?  ;D
Tiellä pysyjiä keli suosii?
#12
Vakkarilla aina kun voi. Todellakin tuntuu, että moni joilla on uusi ja hieno auto ei osaa lainkaan käyttää vakkaria. Tai sitten ei halua jostain syystä? Nopeus sahaa miten sattuu ja usein on myös perävalot pimeänä iltaisin. Miten olisi auton ohjekirja kouraan..
#13
10 vuotta vanhoilla renkailla jos ajaa, ei paljon oma tai kyydissä olevien turvallisuus paina.
Ei siinä hidastelu auta jos joutuu väistöliikkeitä tekemään tai äkkijarrutuksen. Nopeasti ei pysähdy kovettuneet kikkareet edes hitaasta nopeudesta. Jesus take the wheel  ;D
#14
Ei kannata ostaa kiinankumeja, säästö on sen verran pieni renkaan käyttöajalta. Johan nuo ovat huonommat ajettavatkin, jos ajotuntumaa arvostaa.
Pelottavaa karmealla lumimyrskykelillä ajatella, että kolmaosa ajaa näillä kiinan ihmeillä. Johan se on kesärenkaidenkin kohdalla todettu, että kulunut merkkirengas on huomattavasti parempi kuin täysin uusi kiinalainen.
#15
Ei tarvitse olla kummoinen keli huonoilla renkailla. Vähänkin jäätä tien pinnassa ja noilla mun vanhoilla paskarenkailla ei pito riitä edes todella hitaassa kiihdytyksessä. Voi vain kuvitella miten toimivat jarrutuksessa. Lumella vielä "ok"..
Nastoista ei tässä tapauksessa ole muuta iloa, kuin ilmoittavat liukkaasta kelistä äänekkäästi.
Huomattavasti mukavampaa ajella uusilla pitävillä kumeilla.
#16
Aika vanhat on kyllä nuo 3211 kumit. Mulla on 2013 valmistetut ja pito totaalisen lopussa vaikka urasyvyyttä on reilusti. Torstaina vaihtuu uudet alle, ovat varastossa odottaneet  8)
Mutta jos pitoa tuntuu vielä riittävän niin mikäs siinä niillä ajella. Voisi kuvitella, että ovat jo pahasti kovettuneet.
#17
Tulipa sitten ovelle Conti Ice2, kun halvalla sai verraten Ice3.
Vain 710e setille 225/45/17. Miksipä sitä vaihtaa hyväksi todettua  8)
#18
Jaaha, tällä viikolla pitäs laittaa renkaat tilaukseen. IceContact 2 on tuttu ja todella hyväksi todettu. IceContact 3 saan lähes samaan hintaan, pitää kai ottaa "riski" ja laittaa uudempi malli tulemaan. Ikävää jos ajotuntuma, suuntavakaus kuivalla ei ole samalla tasolla edeltäjän kanssa. Muut ominaisuudet kuitenkin vähintäänkin yhtä hyvät.
#19
Lainaus käyttäjältä: vwp - 27.06.19 - klo:10:44
Kaksi kaistaa samaan suuntaan. Vesisade ja märkä tie. Kaksi autoa menossa samaan suuntaan.
Auto A ohittaa auton B. Miten saatanan vaikea se olisi ajaa sitä vasenta kaistaa edes kolme metriä ohi sen auton B, jotta näkökyky ei menisi ohitettavalla ihan nollaan.
Jos ei ketään ole takana, niin saatan ajaa vaikka 2 kilometriä sitä vasenta kaistaa, ettei kaikki rapa ja vesi ole ohitettavan naamalla. Joillekin vissiin ihan tuntematon käsite ajatella muitakin, vai onko vaan vittuilua.. :o

+2, kyllä normaalijärkisen ihmisen luulisi ymmärtävän, että voi ajaa vaikka 30 metriä ja sitten vaihtaa takasin kaistaa. Harmi vaan, kun tuntuu ettei näitä normaalijärkisiä tuolla tiellä ole. Aivot jää kotiin, kun lähdetään autolla.
---
No tänään sitten harrastin töihin mennessä jalankulkua niin eiköhän sieltä jokin vanhempi naishenkilö tule suojatielle tööttäilemään saatana. Vihreät valot jalankulkijalle ja samalla myös risteyksessä vasempaan kääntyville. Kyllä kyrpä kasvoi taas otsaan kun ei yksinkertaisia liikennesääntöjä osata. Osoitin sitten hänelle sormella tuota valotolppaa, että katsoppa tuolta väriä ja mietippä uudelleen, ttu. Mulla ei koskaan riittäisi pokka soittaa torvea suojatiellä kulkevalle, varsinkin vihreillä. Ehkä eläkeläisellä on omat säännöt? Tai sitten alkaa ikä painamaan ja olisi syytä tutkia onko aiheellista omistaa enää voimassaolevaa ajolupaa.
#20
Mikäli ajaa paljon kyllä automaatti on oikea valinta. Vähän harmittaa etten hankkinut nykyistä autoa manuaalina, kun ajomäärät on sen verran vähentyneet. ZF automaatti on kyllä hyvä, ei siinä mitään. Ohjelmoituna vaihtaa tosi nopeasti kunhan on vaihteistoöljy lämmennyt.
#21
Parempi lähteä polkupyöräkaupoille ja varata työmatkoihin aikaa 5 tuntia/suunta. Antti ja kumppanit pitää huolen ettei työssäkäynti kannata jatkossa polttomoottoriajoneuvoa käyttäen. Suomi nousuun! Ainakin maailma pelastuu, kun emme saastuta.
#22
Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 29.04.19 - klo:19:16
Törmäsin tänään erikoiseen tapaukseen, melkein vaikutti mielenterveysongelmalta. Ajelin kaikessa rauhassa aamupäivällä lahden motaria pohjoiseen jossain lahden yläpuolella kun takaa tuli volvo v50, ihan uudelta näytti. Kaveri veti tyhjällä tiellä ihan heti eteen ja alkoi pestä lasia. Tuosta hieman ärsyynnyin ja kiihdytin ohi. Kaveri oli jo puhelin lasissa kuvaamassa tuossa kohtaa. Sitten ajeli pitkät päällä takana. En tehnyt ohitusvaiheessa muuta kuin katsoin että mikä tapaus siellä istuu. Sitten myöhemmin kaveri vielä ajoi rinnalla ja kuvasi ja virnuili jotain. Sen jälkeen lähti hirveetä vauhtia ikäänkuin karkuun. Poistuin motarilta niin näin kun se meni jonkun peräkärryä vetävän eteen samalla tyylillä ja roiskutti pesuvettä.

Onko joku muu törmännyt tällaiseen kahjoon? Aika köyhä elämä jos tuosta saa itselleen jotain mielihyvää. Jossain tämän päivän video varmasti on, tulee mieleen joku suomi24 tai facebook kirjottelija, niinkuin hakemalla hakisi jonkun jota provosoida.

Tuttu kohtasi eilen juurikin lahden motarilla eteläänpäin tulossa uudehkon Volvo farkun. Tuttu ajoi oikeanpuoleista kaistaa aivan rajoituksien mukaisesti. No, mitä tekee Volvo ??? Ohittaa pientareen kautta n. 125 km/h. niin että hiekka pöllyää ja auton alusta huutaa armoa  ;D Nyt hetkinen? Onko enemmänkin sekopäitä liikenteessä vai onkohan tämä sama avohoitopotilas? Jotenkin tuntuu oudolta, että molemmat ajaisi vielä farkku Volvoa ihan sattumalta, ja samalla suunnalla. Ei saanut rekkaria talteen.. Vedetty jotain buranaa vahvempaa, vaikuttaa nyt siltä. Jatkoi pelleilyä ilmeisesti myös ohituksen jälkeen, kumma ettei törmännyt keneenkään. Luulisi että joku on tuon sekopään rekkarin saanut talteen ja ilmoitettu oikealle (valkotakkiset) taholle.
#23
Selvästi jäänyt lääkkeet ottamatta Volvo-kuskilla.
Kukaan tervejärkinen tuollaista pelleilyä tee, kortti vaan pois ja polkupyörää tilalle.
#24
Kyllä, itseä ainakin ärsyttää suunnattomasti ajella lähes kesäkelillä talvirenkailla, joten vaihtuivat viime vkl (vasta) kesärenkaisiin. Onhan siinä oma hommansa aina jos itse vaihtaa pihassa. Eipä ainakaan rengasliikkeen apinat laita triplasti sitä vääntömomenttia mikä on oikea. Lähti todella helposti auki pultit oikeasta (120nm) momentista, pieni määrä kuparitahnaa auttaa.

Osa vetelee vielä toukokuun puolen välin paremmalla puolella nastarenkailla, on jo nähty usean vuoden ajan  ;D
Koskaan ei tiedä, milloin takatalvi yllättää..
#25
Kyllä lapsikin tajuaa ettei nuo urat tule raskaasta liiketeestä  ??? Kummasti ne aina talven ja kevään aikana ilmaantuu juurikin tuolle oikeanpuoleiselle ajokaistalle jossa eniten liikennettä kulkee. Kesä-loppusyksy ajanjakson jälkeen tuollaisia syviä uria ei ole havaittavissa, vaikka ajetaan pidempi aika, talveen verrattuna.  Mistäköhän ne urat nyt oikein tulevat? Kyllä tuon urautumisen alkamisen huomaa jo lyhyen ajan kuluttua siitä kun ollaan siirrytty talvirenkaisiin. Samalla huomaa, että jopas nyt auto paskaantuu huimaa vauhtia, jos 2 viikkoa aiemmin pysyi edes viikon-pari suhteellisen puhtaana. Ainakin asfalttifirmalla riittää töitä. Taitaa olla edessä uutta asfaltointia taas hki-tampere motarilla, vaikka muistaakseni viime kesänä jo tehtiin samoihin kohtiin missä nyt pahat urat.
#26
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
16.04.19 - klo:17:17
Kaippa nuo paikaltaan lähtee ihan jees, mutta lopulta se on teho/paino suhde mikä ratkaisee.
Alkaa kulkemaan painavakin vehje kun mennään tuonne X6M luokkaan  :)
Oma kippo 400hv 1600kg, melko höyhensarjalainen jos vertaa näihin tankkeihin.
#27
Kyllä nastoihin sokeasti luottavia on tiellä huomattavasti. Suurin ongelma on, ettei monet kuskit osaa sovittaa ajotyyliään kelin mukaiseksi. Ihan sama onko kitkat vai nastat jos ei perustaidot ole kunnossa. Onneksi on tehokas auto joka kyllä kertoo tien liukkaudesta polkimen hipaisulla.
#29
Viikonloppuna vaihtuu, ei tänään aamulla mitään asiaa olisi ollut ainakaan Hyvinkään suunnalla kesänakeilla.
Joo, eteenpäin pääsee (tuntuu monelle riittävän?), mutta ei se pysähdy kun nastoillakin oli liukasta. Isolla tiellä toki pärjää, jos ei lähde klo 6 aikaan ajelemaan
#30
Voisin lyödä vetoa, että kyseessä on jokin pilipali-ohjelma tai homma tehty juostenkusten. Ei minkäänlaisia ongelmia ollut itsellä ohjelmoidun RS TDI kanssa aikanaan. Ohjelmoitiin DSG, Stage2, EGR ja DPF off. Tietysti se pönttö myös tyhjennettiin sisuskaluista ja EGR tulpattiin, voit kuvitella mitä tapahtuu jos polttoa ei ole käytössä, mutta pönttö paikoillaan. Uskomatonta mutta totta, jotkut tekevät DPF- OFF ilman pöntön tyhjennystä. Jos olen väärässä niin on kummallinen tämä ongelmasi. Täyttyy ohjelmoituna meinaan hiukan nopeammin kun vakiona. DPF OFF-> pönttö on pakko tyhjentää jos haluaa välttyä ongelmilta, eihän tuossa ole mitään järkeä muuten  8).
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy