Volvo V90 / S90 suhteessa muihin premium-merkkeihin

Aloittaja Ritzenhoff, 29.01.17 - klo:17:35

« edellinen - seuraava »

Ritzenhoff

Ekana ajattelin että olisiko kannattanut ennemmin tilata uusi 5-sarjan bmw. Sitten tsekkasin, että jos haluaa 400 hevosvoimaisen vitosbemmin, niin joutuu tilaamaan uuden M550d:n, joka maksaa alkaen 120kâ,¬. Ja siinä paljon huonompi varustus vakiona mitä V90:ssä. Täytyy myöntää että Volvossa on kohtuu kova hinta-laatusuhde. Eniten tietysti tuon hybridin takia, mutta silti...
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Jyri

Kiitos.

Tosiaan luulen että BMW 520senakin olisi maksanut enemmän samoilla varusteilla  :o

lao

Volvossa tosiaan saa "järkihintaan" voll-tason varustelun ja vastaavan tasoinen varustus on tosiaan Saksalaisilla kilpakumppaneilla huomattavasti kalliimpi ihan pienipäästösissäkin malleissa. Uusi 5-sarja on kyllä hieno ja varmasti haluttu, mutta sitä ei saa neliveto-plug in hybridinä, joten +200kW tehoinen neliveto kovilla varuisteilla olisi 100kâ,¬, vaikkei ihan voll-tason varusteita ottaisi. 100kâ,¬ uuden auton arvonlaskua ei myöskään kestä Suomessa kuin verolistoilla keikkuvat. Volvolla on nyt voittavat kortit kädessä vaativien asiakkaiden suhteen, joille ei riitä se karvalakki pienellä moottorilla.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

enkero

Tuossa paketissa saa kyllä kivasti paukkua ja varusteita "kohtuullisella" panostuksella. Saksalaiset vaihtoehdot karkaa aivan järkyttäviin lukemiin eikä vaikka Superb Sportlinekaan oikein ole vaihtoehto vielä kun hybriditekniikka odottaa Volkkarin hyllyllä. Toki tuo plugari vaikkapa XC90:ssä on käyttökustannuksiltaan ilmeisesti ei niin kauhean ekonominen, mutta elämä on.

Brittikollega kokeili jotain dieselkoneista R-designia pari viikkoa sitten ja oli kyllä myyty, vaikka aika kulimallin kiesin joutuikin ottamaan firman sääntöjen vuoksi.

Sedan on eittämättä hienon näköinen ja tilakin varmaan riittää.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Jyri

Pakko myöntää että Volvolla on kova paketti tarjolla tällä hetkellä. Itse kävin toki speksaamassa muitakin, mutta saksalaisten hinnat karkasivat tosiaan varusteiden kanssa ihan toiselle sataluvulle. Olikohan niin että Mersulla maksoi nahkaistuimetkin lähemmäs 5kâ,¬. Saksalaiset antanevat kovemman vastuksen niille joille riittää perus-business-varustelu.

lao

Pakko se oli itse käydä maistelemassa Wollea. Tampereen käyttöauton tuuhein malli oli D5 AWD, jossa oli kovat kamat eli B&W poppivehkeet, heijastusnäyttö tuulilasissa, lasikatto ja kaikki mahdolliset apujärjestelmät. Pakko sanoa, että heti liikkeelle pääsyn jälkeen ohjaus paljastui todella hyväksi ja alustasta oli poistumut Volvomainen lullamaisuus. Autossa oli myyjän mukaan ihan vakioalusta ja alla oli Nokian R2-kitkat. Teki mieli oikein mutkitella, mitä en uskonut aikaisempien Volvojen perusteella joita olen ajanut. Diesel-mallin neliveto tarjosi mukavasti perää sivulle ns. sallivammassa tilassa ja neliveto tuntui juuri niin hyvältä kuin voi toivoa.

Täysähköinen mukavuusistuin oli selvää premium-tasoa. Todella hyvä asento löytyi ja ero oli huomattava esim. Superbin istuimeen Volvon eduksi. Tykkään istua matalalla ja tämän jälkeen takana ei sitten olekkaan enää varvastilaa.

B&W popit olivat ehkä hienoinen pettymys ääneltään autossa olleilla vakioasetuksilla + Spotifyn kautta. Vähänkään kovempaa soittaessa etuovissa olleet alalementit saivat ovet rämisemään ja äänestä puuttui se viimeinen potku. En kerennyt hienosäätämään jätjestelmää tarkemmin, joten toivotaan, että tässä oli joku yläbassokorostus päällä. Jos vertaa Superbin Cantonia tähän Volvon järjestelmään, niin Superbin edestaisi ns. Genelecmäistä toistoa ja B&W Brittiläistä, tykkään enemmän Iisalmelaisesta, kun niitä on kotonakin. Ulkonäkö on kyllä sitten täys 10, jos vertaa Superbin Cantoniin ja Volvon näyttävät todella ns. kalliilta/laadukkailta. Harmi, kun ei ollut vertailtavana sitä vakiojärjestelmää  lisäbassolla. joka on T8-malleissa.





Sitten iski sähkövika koeajolla, mutta en antannut sen haitata ja auto toimi muuten ns. normaalisti.  Nolo vika koeajoautossa.



Piti se silti kysyä vaihtotarjous V90 T8 R desing-malliin...



Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Jyri

Hieman samat fiilikset tuosta paljon hehkutetusta B&W setistä, ei soinut sen paremmin kuin nyt jo EX-RäSän, jossa olikin kyllä tehty aika paljon äänentoiston eteen. En silti halunnut ottaa riskiä perusäänentoiston kanssa, varsinkin kun tuo B&W oli itselle aivan must, juuri ulkonäön takia, ennestään upea sisus muuttuu tosiaan vielä asteen kaksi upeammaksi sen kanssa.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 02.02.17 - klo:08:30
Volvoja on aika monenlaisia ja onhan se mielikuva muuttunut aika paljon niistä Volvo 240-ajoista. Sitä tuskin laski kukaan preemiumiksi edes silloin kun malli oli uusi, niin kirveellä veistetty traktori se oli.

Hyvin varusteltu hinnaston yläpään Volvo on minun silmissäni jo premiumia. T8-mallit ovat sitä ihan selkeästi. Se mikä premiumin hohtoa himmentää, on kiinalaisuus.

Onko T8 ja vaikka T3 mallissa muuta eroa kuin tehot? Saako molempiin samat varustelut? Vai onko mielestäsi vain teho premiumin määritelmä?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Jyri

Totta, korjattu otsikkoa kiliopillisesti  ;)

Volvon SPA alustaisten osalta ei ole kyllä paljoa perusteita väittää että perinteiset premiumit, kuten Audi, BMW ja vaikka Mersu olisivat premium -merkkejä, mutta Volvo ei. SPA mallien mikään ominaisuus ei jää laatuvaikutelman osalta noista jälkeen, vanhemmat Volvon mallit ovat sitten toinen asia.

Toki tämä on ikuisuuskysymys ja koska on kyse mielikuvista, niin absoluuttista vastausta ei ole olemassakaan.

Tämän aiheen tarkoitus ei ole keskustella onko Volvon uudet mallit premiumia vai ei, vaan eroista muihin premium merkkeihin. Kuten vaikkapa, se että omasta mielestä, BMW ei edes uudellla vitossarjallaan siirtynyt moderniin ohjaamoon vaan omaan silmään se näyttää edelleen vanhalta verrattuna S/V90sen ohjaamoon verrattuna, tämä ei suinkaan tarkoita etteikö Bemarin ohjaamo olisi laadukas tai premiumia vaan siitä että muotoilullisesti kaikkien muiden autojen mitä olen nähnyt, ohjaamot ovat vanhanaikaisennäköisiä, poislukien uusi Eemeli, joka on kyllä moderni ja laadukas, muttei taas kerran omasta mielestä yhtä tyylikäs. Makuasioita toki, mutta itselle auton tärkein ominaisuus on ohjaamo ja mikään toinen autovalmistaja ei ole tehnyt minulle yhtä hyvin silmään istuvaa käbiiniä.

DongFeng

Täytynee käydä tuo Volvo koeistumassa, olen toistaiseksi katsellut kabiinia vain sivulasin läpi.
Audin Q7, Q5, A5 ja A4 ohjaamot ovat aika moderneja minusta, en vielä ennen vertailua osaa sanoa mihin suuntaan Volvo niihin verrattuna asettuu.

Jyri

Tässä muutamat kuvat vertailun vuoksi:

Audi A5


BMW 5-series:


Mercedes Benz E-class:


Volvo S90:


Toki noista on kaikista olemassa useita eri väri- ja materiaaliyhdistelmiä, mutta designista saa noista kuvan...

repomies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 02.02.17 - klo:14:13
Onko T8 ja vaikka T3 mallissa muuta eroa kuin tehot? Saako molempiin samat varustelut? Vai onko mielestäsi vain teho premiumin määritelmä?

Ei teho tietenkään yksin tee premiumia. Se on vain yksi osatekijä, mutta ei edes tärkein. Ennen kaikkea autoissa on kyse mielikuvista. Volvon kalliimpia malleja (90-sarjan variaatiot nyt, aiemmin taisi olla 70-sarja) moni mieltää paremman väen kulkineeksi. Et ehkä sinä, mutta moni muu.

Kuten tuossa aiemmassa viestissäni annoin ymmärtää, T8 on Volvon hinnaston yläpään valikoimassa, ei sitä saa mihinkään halvempiin volvon malleihin ollenkaan.

Jyri taisi aloittaa jo ketjun varusteiden eroista. T8 tuo mukanaan joukon varusteita, tietenkin lataushybriditekniikan, mahdollisuuden ajella sähköllä hiljaa, tai nelivetoisesti, jne. Tämä sen päälle, millainen mielikuva nyt S90 ja V90 malleista on lähtöjään. Lisäksi moottorit tarjoavat suorituskyvyn jolla ei jää "muiden premiumien" jalkoihin.

Silloin kun minä olin nuorempi mies, toimitusjohtaja ajeli hyvin varustellulla V70 Volvolla. Kyllä se köyhien mielestä oli premiumia, muttei toki mikään ökyauto.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: repomies - 02.02.17 - klo:17:14Silloin kun minä olin nuorempi mies, toimitusjohtaja ajeli hyvin varustellulla V70 Volvolla. Kyllä se köyhien mielestä oli premiumia, muttei toki mikään ökyauto.
Tämä pätee jossain määrin mielestäni edelleen, eli Volvo ei omaa samanlaista leimaa kuten Audi ja BMW helpolla omaavat. On siis neutraalimpi ja helpommin "naapureiden" ja muiden hyväksyttävissä. Itselle tuo on vain positiivista ettei sillä ole samanlaista leimaa kuin noilla muilla. Hieman samaa kuin Skoda RS tai L&K, eli ominaisuuksia ilman että asiaan vihkiytymättömät sitä tajuavat  ;)

Flat

#13
En ole uutta vollea livenä sisältä nähnyt, mutta kuvissa tuo teslatyyppinen telkkari keskellä kojelautaa tökkii pahasti. Toivottavasti tuo trendi ei kovin nopeasti yleisty.Mikä taitaa olla turha toive. Kenties fiilis on livenä parempi?(tesla se vasta kammotus onkin) Ehkä tyo mb:n toteutus on parahin noista.
nimim. nappulat kunniaan

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Flat - 02.02.17 - klo:19:27
En ole uutta vollea livenä sisältä nähnyt, mutta kuvissa tuo teslatyyppinen telkkari keskellä kojelautaa tökkii pahasti. Toivottavasti tuo trendi ei kovin nopeasti yleisty.Mikä taitaa olla turha toive. Kenties fiilis on livenä parempi?
nimim. nappulat kunniaan
Jännä miten nämä jakavat mielipiteitä, no toisaalta hyvä että kaikille on jotakin sitten tarjolla, nuo muut vaihtoehdot kyllä tarjoavat niitä nappuloita  ;D

Minulle taas juuri tuo nappuloiden puute on yksi upeimmista asioista tuossa. En edellisessä RäSässäkään paljoa mitään nappuloita tullut käytettyä, toive on että asiat pelaavat automaattiasennoilla niin ettei tarvitse itse niihin koskea.

Patomursu

Mukava varmaan tuohon näyttöön kurotella jos on vähänkään pidempi kuljettaja kyseessä? Ellei sitten aja ratti kiinni rintakehässä. Nappuloilla säätö onnistuu mukavasti penkkiin nojatenkin eikä tarvitse katsoa edes näyttöön jos opettelee/muistaa miten mihinkin pääsee.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Flat

HIENOJA nappuloita on mukava katsella. Kunhan niitä ei ole liikaa. Ja totta, niiden käyttö tulisi olla minimaalista, mutta sitten kun niitä käytetään, niistä pitää aistia laatu.

Hawtin

En jaksa osallistua tuohon preemium-jeesusteluun, kun se teema on jauhettu niin moneen kertaan eikä asia siitä mihinkään etene. Jokainen ostakoon sen auton, jonka haluaa ja mihin massit riittää. Mutta noista kabiinikuvista ilmaisen mielipiteeni: Volvo on kirkkaasti tyylikkäin omaan makuuni. Osin siihen toki vaikuttaa se, että en voi sietää vaaleita pappasisustuksia. Ja mersun näytön rumilukset on kauhean kolhot, urheilullisuus on niistä kaukana, ei edes 63 S näyttänyt sporttiselta. Volvolla osaavat tuon kabiinin suunnittelun paljon paremmin ja R-Designin penkit näyttävät maukkailta.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

rami

Hawtin !!!
"en voi sietää vaaleita pappasisustuksia"
Sanoitpa osuvasti.
Mitä tulee mieleen Vollen sisustuksista/penkeistä. Tulee mieleen Volvon vaalean ruskeat beiget nahkapenkit jotka ovat todellakin halkeilleet pinnastaan ja näöltään kuin "koiranoksennus".
Ihmetyttää kyllä miksi Volvo käyttää paljon nuita vaaleanruskeita virttyviä nahkoja jotka käytettynä antavat etoavan vaikutelman.
En ikinä ottaisi omaan autooni tuollaisia vaaleanruskeita nahkoja.

Ishvan

Olen ehkä erilainen "nuori" mutta itse olen aina pitänyt vaaleasta sisustuksesta ja myös ruskeasta. Musta on järjettömän tylsä...mitäänsanomaton. Tällä hetkeltä mennään valitettavasti sisustan koko mustalla ja onhan tuo helvetin tylsä. Muut asiat ratkaisivat myös sisustan.

Vähän sama ku nykyään akat lukevat kodin kuvalehteä ja kaikilla on kotona valkoista ja mustaa paikat täynnä. Hyi saatana.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 03.02.17 - klo:08:05
Olen ehkä erilainen "nuori" mutta itse olen aina pitänyt vaaleasta sisustuksesta ja myös ruskeasta. Musta on järjettömän tylsä...mitäänsanomaton. Tällä hetkeltä mennään valitettavasti sisustan koko mustalla ja onhan tuo helvetin tylsä. Muut asiat ratkaisivat myös sisustan.

Vähän sama ku nykyään akat lukevat kodin kuvalehteä ja kaikilla on kotona valkoista ja mustaa paikat täynnä. Hyi saatana.

Tummanruskeat nahat on omaan makuuni, valkoiset ei, eikä mustat. Volvossakaan ei ole syvyyttä kojetaulussa vaan on kuin veitsellä viistetty suora ja ruma. Tuuletusritilätkin ovat makuuni liian suuret.  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

joukose

Itselläni autoa hakiessani jäi lopulta kalkkiviivoille S90 ja BMW 500 sarjalainen.
Erityisesti ihastuin volvon loistavaan penkin ergonomiaan ja turvallisuusvarusteisiin. Eikä tosin ajomukavuudessakaan ollut moitittavaa. Tulossa nyt sitten S90 D4 AWD  ;)
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Jyri

Onnittelut!

Kyllähän se taitaa olla vähän, niin kuin TM totesi vertailunsa lopuksi, "Näiden kilpailijoiden osalta voi kuitenkin tyhjentävästi todeta, että valitsee minkä tahansa, niin pahasti ei mene pieleen." Eli ei tuossa luokassa ole mikään vaihtoehto huono, vaan on tosiaan kyse siitä mitä ominaisuuksia itse arvostaa.

Jos yrittäisin listata erityisiä vahvuuksia mitä näistä on eri testeissä ja koeajoissa sanottu:

Audi A6
+ Katkaisijoiden ja kytkimien laadun tuntu

BMW 5 series
+ Dynaaminen ajotuntuma

Mercedes-Benz E-Class
+ Alustan toiminta

Volvo S90 / V90
+ Istuimien ergonomia ja ajomukavuus

Nuo ovat itsellä jääneet erityisesti mieleen, toki kussakin on paljon hyviä puolia, hieman eri painotuksella.
Design ja ulkonäkö on niin makuasioita etten niitä lähde sen enempää kommentoimaan.

Itselle, noiden makuasioiden lisäksi painoi erittäin paljon vaakakupissa, Volvon lisävarusteiden kokonaishinta, noista kolmesta muustakin saisi kaikista erittäin upeat minunkin makuuni, mutta hinta olisi useita kymmeniä tuhansia korkeampi, vaikka perusmallien lähtöhinnat ovatkin kovin lähellä toisiaan.

joukose

Lainaus käyttäjältä: joukose - 05.02.17 - klo:09:21
Itselläni autoa hakiessani jäi lopulta kalkkiviivoille S90 ja BMW 500 sarjalainen.
Erityisesti ihastuin volvon loistavaan penkin ergonomiaan ja turvallisuusvarusteisiin. Eikä tosin ajomukavuudessakaan ollut moitittavaa. Tulossa nyt sitten S90 D4 AWD  ;)

Kovasti tekee mieli vielä päivittää D4 -> D5 aikaa on mietinnälle maaliskuun loppuun. Sitten alkaa kokoonpano ruottinmaalla ja päätökset on tehty. D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Jyri

Lainaus käyttäjältä: joukose - 15.02.17 - klo:20:04
Kovasti tekee mieli vielä päivittää D4 -> D5 aikaa on mietinnälle maaliskuun loppuun. Sitten alkaa kokoonpano ruottinmaalla ja päätökset on tehty. D
Itselle neliveto oli tärkeä, joten sen suhteen valitsisin ehdottomasti D5sen. Tietysti jos kilometrejä tulee kovin paljon, niin kuluttaahan se varmaan sen litran tjsp enemmän satasella, mutta taasen nelivedon mukavuus liukkailla.

paimentolainen


BMW 5 series
+ Dynaaminen ajotuntuma

Volvo S90 / V90
+ Istuimien ergonomia ja ajomukavuus

Volvon penkit on kyllä vakiona parasta, mitä automaailma tarjoaa. BMW:n comfort-jakkarat kyllä silti vie niitä mennen tullen säädettävyydellään. Niihin hieronta, tuuletus ja Merinonahka, niin... nam.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jyri

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 15.02.17 - klo:21:27
Volvon penkit on kyllä vakiona parasta, mitä automaailma tarjoaa. BMW:n comfort-jakkarat kyllä silti vie niitä mennen tullen säädettävyydellään. Niihin hieronta, tuuletus ja Merinonahka, niin... nam.
Totta, Volvon penkit on kyllä hyvät, mutta vakiopenkkien sivutuki ei itselle riittänyt, siksi oli pakko saada sporttijakkarat.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.02.17 - klo:10:51
Mercedes-Benz E-Class
+ Alustan toiminta

Nelisylinteristen dieseleiden joukossa Mersun 220 D on oikeastaan selvästi muita parempi voimalinja.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: joukose - 15.02.17 - klo:20:04
Kovasti tekee mieli vielä päivittää D4 -> D5 aikaa on mietinnälle maaliskuun loppuun. Sitten alkaa kokoonpano ruottinmaalla ja päätökset on tehty. D
Aika monen verttailun perusteella mulle on muodostunut sellainen kuva, että D4 on onnistuneempi moottori noista.  D5 on suorituskyvyltään pienempitehoisten nelisylinteristen kilpailijoidensa luokkaa, mutta kulutus on taasen lähellä kuusisylinterisiä, jotka taasen tarjoavat aivan eri malliin suorituskykyä.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.02.17 - klo:22:15
Nelisylinteristen dieseleiden joukossa Mersun 220 D on oikeastaan selvästi muita parempi voimalinja.

Eipä taida vielä olla vertailuja olemassa G30:een, kun siinä 20d:hen on luultavimmin tehty viimeiset hienosäädöt..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy