Mitä tapahtui laatuauton laadulle?

Aloittaja Setä, 18.09.13 - klo:15:40

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 05.11.13 - klo:12:30
Eiköhän suomalaiset lehdet aja kestotestinsä pääosin Suomessa? Tuularilla taitaa olla edelleen vain 30 tkm ja Teknarihan nosti matkan 60 tkm:iin.

Tähän väliin voisi laittaa sen perinteisen pilkunviilauksen, että ainoastaan Tuulilasi puhuu kestotestistä. Tuulilasin mielestä 30tkm testi on kestotesti. Tekniikan Maailma taas puhuu käyttötestistä ja siinä ajetaan 60 tkm. Ja tämä käy minunkin järkeeni.

Saksalaisen Auto Bildin 100tkm testin ajomäärä alkaa jo oikeuttamaan puheet kestotestistä.

Foxit

Missä ovat tälläiset median kannanotot Suomessa?

Volkswagen Australia Defective DSG Recall

Jollakin tavalla hieman hävettää ajaa tämän merkkisellä autolla, jos asiakkaiden kohtelu on tuolla tolalla. Olen aivan varma että jos näistä Volkswagenin laatuongelmista ja varsinkin niiden jälkipuinnista uutisoitaisiin Suomessakin laajemmin, niin sillä saattasi olla jotain vaikutusta merkin myyntiin ja asenteeseen asiakkaita kohtaan. En tiedä onko VAG-konsernin asiakkaita vähättelevä ja ylimielinen asenne ollut aina tälläistä. Ehkä se ei ole ollut ongelma vielä silloin, kun tehtiin oikeasti laadukkaampia autoja. Tänä aikana kun VAG näyttää maksimoimaan voitot hetkellisesti laadusta/jatkuvuudesta viis, on vaikeaa kuvitella kovin valoisaa tulevaisuutta merkille tulevaisuudessa. Olkoonkin että tuonkin linkittämäni pätkän sävy olisi hieman kärkevä, on siitä todennäköisesti iso puolisko totta. Niin kauan kun näitä myydään tietyissä maissa kuin leipää, ei valmistajalla ole mitään tarvetta peiliin katsomiseen.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tet

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 15.11.13 - klo:08:00
Olkoonkin että tuonkin linkittämäni pätkän sävy olisi hieman kärkevä, on siitä todennäköisesti iso puolisko totta.

HIEMAN kärkevä? ::) ;D Ihan viihdyttävä komedia ja hyvä koomikko tuossa pätkässä. Ainoa asia joka jutusta puuttui, oli yksityiskohdat ja faktat. Noilla "työpaikan poistamisilla anuksen kautta ilman liukuvoidetta" saatiin hienosti peitettyä se pikku yksityiskohta, että viallisen DSG:n piikkiin yritettiin laittaa kuolemantapaus joka sattui manuaalivaihteisen auton kuljettajalle.

Mielenkiintoinen tapaus kaiken kaikkiaan tuo onnettomuus, jossa henkilöauton päälle ajaneen rekan kuljettaja vältti syytteet ilmeisesti vain sen takia että hän vannoi oikeudessa että Golfin jarruvalot eivät syttyneet. Olisikohan mennyt läpi meikäläisessä oikeusistuimessa? No tiedä häntä, kännykän käytön piikkiinhän tuo onnettomuus lopulta meni vaikka handsfree oli käytössä. Kuolemansyyntutkija suosittaa täydellistä kännykkäkieltoa, myös HF:t pitäisi kieltää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Esox


"VW-konserni kutsuu yli 2,6 miljoonaa autoa korjattaviksi
Myös Suomessa tuhansien autojen takaisinkutsu"

http://www.iltalehti.fi/autot/2013111417724245_au.shtml
Octavia Scout 2.0 TDI -10
Ex: Octavia 2.0 TDI Elegance DSG -05

transit

#94
7-vaihteisen öljynvaihto?  Minä olin luullut että sitä ei vaihdeta. Voiko joku paremmin tietävä selventää asiaa.

Studies have established that using of mineral oil will rectify this problem. To continue to ensure customer satisfaction amongst DSG, Volkswagen has decided to launch global voluntary campaign and to request all customers with a 7-speed dual-clutch gearbox (DQ200) filled with synthetic oil to visit a workshop for an oil exchange. The vehicle owners will be informed by Volkswagen accordingly.

Ovatko kaikki seiskat DQ200?

Silver

Lainaus käyttäjältä: transit - 15.11.13 - klo:09:16
7-vaihteisen öljynvaihto?  Minä olin luullut että sitä ei vaihdeta. Voiko joku paremmin tietävä selventää asiaa.

Ovatko kaikki seiskat DQ200?

Normaalisti ei varmaan kuulu vaihtaa, mutta jos alunperin on laitettu väärää (tai nyttemmin vääräksi todettua) öljyä joka nyt halutaan vaihtaa tulevaisuudessa odotettavissa olevien ongelmien ja takuuvastuiden (kustannusten) välttämiseksi?   ???
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

Geoman

Ilmeisesti DSG7:ssä on käytetty eri öljyä kuin DSG6:ssa?  Öljyn aiheutttama ongelma liittyy käsittääkseni mechatroniikkayksikköön.

Olisiko niin että DSG7, jossa ei ole huoltotoimenpiteenä öljynvaihtoa on synteettinen ja DSG6:ssa, jossa öljy vaihdetaan 60 tkm välein on mineraaliöljy  75W, VW:n tyyppi G 052 182 A2 (onko tämä mineraaliöljy?)

Mineraaliöljyä käytetään edelleen vaativissa kohteissa, mineraaliöljyn ainoa huono puoli lienee sen "yksiasteisuus", tietäjät korjatkaa tämä.

Se, ettei öljyä vaihdeta toimii varmaan, jos auton elinikä on alle 150...200 tkm. Itse olen aina vaihdattanut perä- ja vaihteistoöljyt, vaikka valmistajat (mm. BMW ja MB) eivät antaisikaan niille vaihtovälivaatimusta.


tet

^ Kuivassa seiskassa josta nyt puhutaan (DQ200) on kahta eri öljyä. Vaihdelaatikossa lienee samanlaista öljyä kuin manuaaleissakin, se ainoastaan voitelee laatikon rattaita, laakereita yms. Sitten on mekatroniikan hydrauliöljy, joka toimilaitteiden liikuttelun lisäksi tietenkin voitelee niitä sekä venttiileitä joilla toimilaitteita ohjataan.

Jos öljynvaihdolla pyritään estämään sähköosien sähkökemiallinen korroosio, niin silloin mitä ilmeisimmin nämä sähköosat uivat tuossa kyseisssä öljyssä. Sen mitä olen kuvia tuosta mekatroniikasta nähnyt, niin ainakaan vaihdelaatikon voiteluöljyssä se piirilevy ei ui, koska välissä on tiivistetty metallikansi. Ainoa vaihtoehto lienee siis että nyt puheena oleva öljy on nimenomaan se hydrauliöljy joka on mekatroniikkaan jo tehtaalla laitettu (myös vaihtolaitteissa on öljy sisällä kun ne pajalle tulevat).

6-vaihteisessa taas on vain yksi öljy, joka toimittaa kolmea tehtävää: hydrauliikan lisäksi se voitelee kaiken lootassa ja jäähdyttää vielä märkiä kytkimiäkin. Se lienee hyvin erilaista laadultaan kuin 7-vaihteiden hydrauliöljy. Yksi selitys jonka olen nähnyt 7-vaihteisen paremmalle hyötysuhteelle annetun, on öljylaadusta johtuvat pienemmät välykset hydrauliikassa ja sitä kautta pienempi ohivirtaus jolloin vähemmän energiaa kuluu hydrauliöljyn pumppaukseen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: tet - 15.11.13 - klo:12:49
^ Kuivassa seiskassa josta nyt puhutaan (DQ200) on kahta eri öljyä. Vaihdelaatikossa lienee samanlaista öljyä kuin manuaaleissakin, se ainoastaan voitelee laatikon rattaita, laakereita yms. Sitten on mekatroniikan hydrauliöljy, joka toimilaitteiden liikuttelun lisäksi tietenkin voitelee niitä sekä venttiileitä joilla toimilaitteita ohjataan.

Jos öljynvaihdolla pyritään estämään sähköosien sähkökemiallinen korroosio, niin silloin mitä ilmeisimmin nämä sähköosat uivat tuossa kyseisssä öljyssä. Sen mitä olen kuvia tuosta mekatroniikasta nähnyt, niin ainakaan vaihdelaatikon voiteluöljyssä se piirilevy ei ui, koska välissä on tiivistetty metallikansi. Ainoa vaihtoehto lienee siis että nyt puheena oleva öljy on nimenomaan se hydrauliöljy joka on mekatroniikkaan jo tehtaalla laitettu (myös vaihtolaitteissa on öljy sisällä kun ne pajalle tulevat).

6-vaihteisessa taas on vain yksi öljy, joka toimittaa kolmea tehtävää: hydrauliikan lisäksi se voitelee kaiken lootassa ja jäähdyttää vielä märkiä kytkimiäkin. Se lienee hyvin erilaista laadultaan kuin 7-vaihteiden hydrauliöljy. Yksi selitys jonka olen nähnyt 7-vaihteisen paremmalle hyötysuhteelle annetun, on öljylaadusta johtuvat pienemmät välykset hydrauliikassa ja sitä kautta pienempi ohivirtaus jolloin vähemmän energiaa kuluu hydrauliöljyn pumppaukseen.
Veit sanat suustani :)

Mutta tuolla synteettisellä/mineraalipohjaisella hydrauliöljyllä ei kyllä millään järjellä voi käsittää joidenkin sähkökomponenttien "korroosiota"? Jotenkin tuntuu, että tässä korjataan taas jotain oikotietä onneen, että sillä synteettisellä öljyllä on joku milliwatti säästetty jonkun solenoidin toiminnassa ja tämä on riittävä syy jättää voitelu muualta sikseen. Se halpa synteettinen hytikkaöljy on vain luonnostaan menettänyt tuolle laatikolle oleelliset ominaisuutensa, jonka tuloksena kytkimet laukeaa viimeistään 100tkm:n paikkeilla... Tämä kyllä omaa foliohattuajattelua, mutta tuskin kovin kaukana todellisuudesta...

Dumbass

Lainaus käyttäjältä: transit - 15.11.13 - klo:09:16
7-vaihteisen öljynvaihto?  Minä olin luullut että sitä ei vaihdeta. Voiko joku paremmin tietävä selventää asiaa.

Studies have established that using of mineral oil will rectify this problem. To continue to ensure customer satisfaction amongst DSG, Volkswagen has decided to launch global voluntary campaign and to request all customers with a 7-speed dual-clutch gearbox (DQ200) filled with synthetic oil to visit a workshop for an oil exchange. The vehicle owners will be informed by Volkswagen accordingly.

Ovatko kaikki seiskat DQ200?


tiguanissa lienee DQ500 joka on 7-vaihteinen märkä loota normi 60tkm öljynvaihtovälillä.

Setä

Onkohan Taloussanomien toimittajalla lauennut Volkkarituote, sillä Taloussanomat on selvästi eniten totuuksia kirjoitteleva lehti?  ;)

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304

Kaikesta huolimatta helkutin huonoa mainosta DSG:lle, oli sitten 6 tai 7 pykäläinen. Sääli, ettei Volkkarituotteita saada paremmalla vaihteistolla.  ???

tsi1490

Voi vain kuvitella, mitä ongelmia synteettisten öljyjen vaihtaminen mineraaliöljyihin DSG7-vaihteistossa aiheuttaa Pohjolan pakkasissa. Tämä on varmasti viimeinen vaihtoehto, mitä on jäänyt jäljelle.

Geoman

#102
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 16.11.13 - klo:09:41
Voi vain kuvitella, mitä ongelmia synteettisten öljyjen vaihtaminen mineraaliöljyihin DSG7-vaihteistossa aiheuttaa Pohjolan pakkasissa. Tämä on varmasti viimeinen vaihtoehto, mitä on jäänyt jäljelle.
Vaihteistoöljyjen viskositeettivaihtelut ovat melko suppeat synteettisissä öljyissä. DSG6 on periaatteessa täysin mekaaninen vaihteisto mekatroniikka yksikköä lukuunottamatta. Vetopyrästö taitaa olla samassa öljytilassa.

Kovan kuormituksen alaisissa mekaanisissa vaihteistoissa ja vetopyörästöissä käytetään edelleen GL5-luokan mineraaliöljyjä. Öljyn maksimilämpötila DSG:ssä on 135 C-astetta eli melko alhainen. Öljykylpykytkin vaatii lisäominaisuuksia öljyltä kitkaominaisuuksien vuoksi, kytkin ei saa luistaa liikaa eikä ulista.

Minulla on epäilys, että DSG6 vaihteiston öljy VW:n tyyppi G 052 182 A2 on mineraaliöljy, viskositeetti 75W. Onko tähä kellään todellista tietoa, speksejä on vaikea löytää? DSG:ssa on talvella autoa käynnistettäessää (ainakin minulla) havaittavissa lievää "ryömintää" (vaihteen ollessa P- tai N-asennossa), joka viittaa jäykkään vaihdelaatikoöljyyn.

tsi1490

Ebaystä löytyy tällaista täyssynteettistä Mobilin öljyä:

1 Litre Pentosin FFL-2 75w AUDI/VW G 052 182 A2 Synthetic DSG Gearbox

http://www.ebay.co.uk/itm/1-Litre-Pentosin-FFL-2-75w-AUDI-VW-G-052-182-A2-Synthetic-DSG-Gearbox-/140948100077


Keni1

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304

Jutussa mainitaan että DSG vaihtoi itsekseen vapaalle ja valtava määrä autoja kutsuttiin korjattavaksi, itse kun valitin oman Polosen vastaavasta viasta 2011 tai 2012 (ei muista kumpi oli, huollon paperi tallessa), niin eivät Volkkarilla reagoineet mitenkään, kuulemma moottorin uudelleen käynnistys korjaa, kiva kun siitä lähtien pitikin olla koko ajan varuillaan jos vaikka toistuisi jossakin todella pahassa paikassa vaan eipä siinä mitään turvallista matkaa vaan kaikille DSG 7 kuskeille :)

On tullut joskus aiemmin mainittua mutta kahdessa DSG 7:ssa mulla oli tuo sama vika ja vain 2 DSG 7 autoa ollut, toinen oli 2008 ja toinen 2011 vuosimallia eli ainakaan jälkimmäisessä ei edes olisi tuota vikaa saanut edes olla koska oli havaittu jo 2009, 6R Polo GTI oli varsinainen kaatopaikka, kaikki vialliset laatikot ja moottorit myytin kovaan hintaan nätissä paketissa, silloin ihmettelin miksi auto oli yhtä nopea kuin Golf GTI vaikka hintaero toistakymmentätuhatta, en ole enää pitkään aikaan ihmetellyt :)

Wekotin


Keni1

Niin siis että mihin katosi laatu, lue itse: http://www.autobild.fi/artikkeli/uutiset/tama_merkki_pyrkii_2018_maailman_suurimmaksi_autonvalmistajaksi

VW satsaa taas miljardeja, viimeksi viime vuonna satsasi miljardeja, se ei riittänyt joten nyt satsataan kymmeniä miljardeja :)

http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw_news.nsf/0/95D4C45CB5701A3DC2257C2E004F6EB4?OpenDocument&db=VW5.nsf

Jos jaksan muistaa oikein niin tosiaan viime vuonna oli aivan samat jutut laatuun satsaamisesta, siis heti kun kansa alkaa älistä niin vedetään ässä hihasta ja kansa hiljenee, ei vaan kerrottu että ne miljardit menee rikkaiden katumaastureihin eli tehdään jo hyvistä vielä parempia ja huononnetaan huonompia niin pysyy talous balanssissa. Laadukkaan auton saadakseen ei tarvitse olla kuin rikas, ei sillä väliä millä merkillä ajaa kun on kaikki herkut. Köyhälle riittää että auto on kaunis katsella :)

Hyvät ja lokoisat ajat siis koittavat pian, kaikki fiksut ostaa folkkarin ja päinvastoin, oi tätä ilon päivää!

Huom! kirjoitettu kieli poskessa, en ole katkera, en ole kateellinen, empä ;)

jf

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 26.11.13 - klo:21:38
Jos jaksan muistaa oikein niin tosiaan viime vuonna oli aivan samat jutut laatuun satsaamisesta, siis heti kun kansa alkaa älistä niin vedetään ässä hihasta ja kansa hiljenee, ei vaan kerrottu että ne miljardit menee rikkaiden katumaastureihin eli tehdään jo hyvistä vielä parempia ja huononnetaan huonompia niin pysyy talous balanssissa. Laadukkaan auton saadakseen ei tarvitse olla kuin rikas, ei sillä väliä millä merkillä ajaa kun on kaikki herkut. Köyhälle riittää että auto on kaunis katsella :)

Hyvät ja lokoisat ajat siis koittavat pian, kaikki fiksut ostaa folkkarin ja päinvastoin, oi tätä ilon päivää!

Huom! kirjoitettu kieli poskessa, en ole katkera, en ole kateellinen, empä ;)
Huomaa, että missään ei mainittu laatua vain tuotekehitys eli tehdään haluttavampia autoja ei laadukkaampia.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

sambolo

Musta taas tuntuu että volkkarin laatu alko kusemaan kun se yritti riistää toitsulta suurimman valmistajan tittelin ja onnistuikin siinä hetkellisesti.. Mutta laadusta tinkimällä ja kustannuksia pienentämälläkö? Alkaako uusi vielä pahempi alamäki kun volkkari pyrkii sit vuonna 2018 olemaan suurin ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 26.11.13 - klo:22:41
Musta taas tuntuu että volkkarin laatu alko kusemaan kun se yritti riistää toitsulta suurimman valmistajan tittelin ja onnistuikin siinä hetkellisesti.. Mutta laadusta tinkimällä ja kustannuksia pienentämälläkö? Alkaako uusi vielä pahempi alamäki kun volkkari pyrkii sit vuonna 2018 olemaan suurin ;D

Jos vajaalla 50 miljardilla on saatu aikaan porsivia laatikoita, ruostuvia peltejä, surkeita ajovaloja, mutterohjauksia, ryppyyn jäätyviä ovia... niin mielenkiinnolla odotamme mitä kaikkea kivaa saamme 84 miljardilla. :)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 26.11.13 - klo:22:52
...niin mielenkiinnolla odotamme mitä kaikkea kivaa saamme 84 miljardilla. :)

Tämä kerrottiin jutussa myös: Kalliit katumaasturit tulevat näyttelemään pyrkimystavoitteissa tärkeää osaa

Eikä unohdeta rallin MM-sarjaa, se se vastaa kallista on, kannattaa muistaa että ostamalla volkkarin tuet toimintaa :D

MMV

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 26.11.13 - klo:22:41
Musta taas tuntuu että volkkarin laatu alko kusemaan kun se yritti riistää toitsulta suurimman valmistajan tittelin ja onnistuikin siinä hetkellisesti.. Mutta laadusta tinkimällä ja kustannuksia pienentämälläkö? Alkaako uusi vielä pahempi alamäki kun volkkari pyrkii sit vuonna 2018 olemaan suurin ;D

Eikös siinä käynyt niin, että Toyota pyrki keinolla millä hyvänsä maailman suurimmaksi autovalmistajaksi ja Toyotan laadulle ei ainakaan kovin ruusuisesti käynyt. Kasvuohjelman seurauksena vedettiin malleja (jopa Suomessa) väliaikaisesti pois myynnistä (177 hv dieselit). Muutoinkaan Toyotan dieselkoneet eivät ole edustaneet sen kummemmin kehityksen kuin laadunkaan referenssiä.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 26.11.13 - klo:22:52
Jos vajaalla 50 miljardilla on saatu aikaan porsivia laatikoita, ruostuvia peltejä, surkeita ajovaloja, mutterohjauksia, ryppyyn jäätyviä ovia... niin mielenkiinnolla odotamme mitä kaikkea kivaa saamme 84 miljardilla. :)
Nämä hinnat ovat kuluttajahintoja. Valmistajalle aiheutuvat kulut ovat näistä karkeasti arvioiden 30...50 %.Osan kuluista maksaa alihankkijat. Uuden auton myyntihinnassa ja merkkiliikkeen hinnoissa on rahastoituna tulevia 'takuukuluja'. Takuukorjauksessa käyvien autojen määrää tarkasteltaessa, pitäisi verrata suhteellisia määriä.

sambolo

No ainakaan toyota ei maksattanu paskaa laatua kuluttajilla.. Eikä toyotalla mielestäni yhtä suuria ongelmia ole kuin vageilla.. Ja juu ei ehkä niin hienoa tekniikkaa kuin vagilla, mutta näyttäs toimivan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

zonni

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.11.13 - klo:15:26
No ainakaan toyota ei maksattanu paskaa laatua kuluttajilla.. Eikä toyotalla mielestäni yhtä suuria ongelmia ole kuin vageilla.. Ja juu ei ehkä niin hienoa tekniikkaa kuin vagilla, mutta näyttäs toimivan.

Vanhemmilla oli ongelmallinen avensis -08 ja kyllä nuo laatu ongelmat korjattiin jopa takuu ajan jälkeenkin ilman mutinoita.Oikein huollossa oma aloitteelisesti ja tarjottiin vielä maahantuojan piikkiin auto korjausten ajaksi käyttöön.VAG-konsernin kanssa saa tapella ihan tosissaan noista takuu hommista ja silti niitä ei korjata vedotaan että ominaisuus,esim tuossa omassa aavitosessa tuo mutteri ohjaus.Maali ongelmia oli edellisessä jetassa(-08 aj 80tkm) todella paljon ja niistä viimeisimmät eivät menneet enää kokonaisuudessa tehtaan piikkiin.No se lähti sitten kiertoon ja taitaa lähteä tuo audikin kun on niin hirveä ajaa  :'(

Keni1

#115
Lainaus käyttäjältä: Kugahan - 03.12.13 - klo:16:50
... Ei kai tuollaisia tarinoita kukaan sentään palkkatyökseen tyhjästä keksi. ...

Mainostelin tuossa jo aiemmin että on sellainen spektaakkelimainen artikkeli aiheesta, koetan saada sen erilliselle web -sivulle niin ei huku viestien joukkoon, pitäisi saada ketju heti lukkoon koska sitä artikkelia on turha kommentoida, kuvat ja teksti puhuvat puolestaan, totuus ei väittelemällä muutu. Jos vaan kantti kestää niin voin julkaista pikapuoliin, loppuu se jatkuva arvuuttelu siitä mitä VW kulissien takana tapahtuu, mä pystyn näyttämään mitä siellä oikeesti touhutaan ja kuinka asiakas väsytetään kuoliaaksi ettei vaan tarvitse mitään korjailla tai korvata.

Lisäkommenttina voisin tähän vielä laatuasioista laittaa, että moniko on tullut ajatelleeksi että miksi uusissa autoissa on niin suuret laatuerot varsinkin tuo volkkarin öljynkulutus kun osa syö öljyä litroittain ja osa vain vähän, itsellä oli autossa muka uusi moottori, vuosimallin perusteella moottori oli vanha koska huolto löysi siitä vanhanmalliset männänrenkaat jotka olivat syynä kovaan öljynkulutukseen, moottori oli jo uutena käytetyn näköinen sitä muovikuorta, sähköjä ja joitakin putkia lukuunottamatta, jopa Turbon suojapellin yksi ruuvi oli umpiruosteessa ja hieman myös pelti jota ruosteinen ruuvi piti kiinni, suhteeelisen nopeasi oli ruostunut kun aivan uuden auton ostin? Auto makasi suomessa maahantuonnin jälkeen 2 kuukautta ennenkuin sain auton, mitä tuona aikana autolle tehtiin on edelleen täysin hämärän peitossa, joitakin päivämääriä minulle toimitettiin mutta koko reittiä tehtaalta minulle ei pystytty kertomaan, väitin silloin että motti vaihdettiin jossain kohtaa matkaa ns. tehdaskunnostettuun eli hyvin pestyyn käytettyyn moottoriin. Laatuerot ja käytettyjen koneiden käyttö myös uusissa selittäisi sen miksi öljynkulutuksen rajat ovat tehtailla niin korkeat, jos kaikki Golfit kuluttaisivat samalla koneella sen 0,5 litraa niin kukaan ei kyseenalaistaisi, ero sen välillä kuluttaako auto alle 0,1 litraa vai 0,5 litraa per 1000 km on niin suuri että ei voida puhua edes samoilla spekseillä valmistetuista moottoreista, eiköhän ne osat kuitenkin mitata ennenkuin kasataan, typerää olisi jo valmiiksi laittaa liian pienihalkaisijaiset öljyrenkaat vain osaan moottoreista ja osaan sitten aivan sopivat??? Saman vuosimallin auto maksaa saman, asiakkaan on saatava juuri sama tuote samalla rahalla kuin joku toinen.

Fazer voisi alkaa käyttää volkkarin metodeita ja pakata karkkipussit niin että vain osassa on se luvattu määrä ja osassa vajaa puolet, silti sama hinta, kun menet valittaamaan saat loput jos et ole avannut pussia...tahtoo vaan sanoa että tehtaan marginaalit ovat kovin erilaisia eri tuotteiden osalta.

Nuo öljyjutut tosiaan käyty läpi täällä jo aikaa sitten, tämä uusin käänne DSG:n ja katkeilevien jakohihnojen kanssa sai asian uudelleen vireille ja tarkistin kuinka muiden Polo GTI ovat korjaantuneet, aika hiljaista on ollut sen jälkeen kun ando76:lle motti vaihdettiin. Omia lappusia tarkistaessa huomasin aika villejä yksityiskohtia mm. öljynkulutuksen mittauksen dokumenteissa.

Loput sitten siinä spektaakkelissa, voipi poikia vilkasta keskustelua tai sitten tulee hullunleima otsaan  ;D

Gulf

Hengitystä pidätellen odotamme Keni1 tätä loppu spektaakkelia. Hulluksi en sinua leimaa, jos joku viitsii nostaa tämmöiset asiat koko kansan tietoisuuteen. Itse olen jo heittänyt kirveen kaivoon, näissä vw:n ongelma asioissa. Nyt vain ajellaan ja odotellaan, milloin taas mennään korjaamolle ja autoa hakiessa toivoa parasta ja pelätä pahinta, etteivät anna laskua tiskin toiselta puolen, vaan menee tehtaan piikkiin korjaukset?

Itsellä oli aikaisemmin toyota ja auto oli 4 vuotta vanha, kun siihen tuli jonkinlainen suutin-kampanja tehtaan toimesta ja työajaksi ilmoittivat, että auto oltava päivän korjaamolla, no meni sitten puoli päivää. Kun varasin korjausaikaa, niin ilman kysymättä tarjosi autoa päiväksi, niin ainakin silloin homma toimi kilpailijalla. En tiedä miten nyt, kun ei ole pariin vuoteen kokemusta, kun tuli toinenkin auto vaihdettua tähän laatukonsernin tuotteeseen? VW huollossa saa koko päivän istua ja ihmetellä, vaikka tekisivät takuutöitä autoon ja välillä juoda ilmaista kahvia, tosin onhan se presidenttiä, niin sillähän sitä pärjää loppupäivän?


kt

^^ Olisko Keni1:n tuliterästä autosta varastettu moottori jo Hangossa varastokentällä? Sehän selittäisi sen, että autossa näytti olleen vaihtomoottori jo uutena.

Laita Keni1 aina muutama piste suurinpiirtein 10 sanan jälkeen. Ja vielä kun lyöt rivinvaihtojakin kerran minuutissa, niin on mukavampi lukea ja kommentoida.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Niin ilmeisesti ainakaan valmistaja, maahantuoja ei näe ongelmaa siinä, että uudessa tilatussa autossa on jo vaihtokone. Toi olisikin kiva pommi myyjälle luovutuksessa. En ota vastaan kun kone vaihdettu. Riittäisiköhän kaupan purkamiseksi? Todennäköisesti ei jos kone on uutta vastaava.

Mutta mistä noista tuotantolinjoista tietää. Jospa johonkin erään ovat pistäneet suoraan X-osaa tehtaalla. Vähän tyhjentäneet varastoa.

Tourano

Volkswagenin maine muualla kuin nettipalstoilla on aika vankka. Autoa pidetään kestävänä ja hyvin jälleenmyyntiarvonsa säilyttävänä.

Vaihteisto- ja moottoriongelmista on alkanut tihkua tietoja muissakin julkaisuissa kuin nettipalstoilla mutta kummasti vaan suomalainen autolehdistö vaikenee asiasta.

Joskus manasin Fordin herkästi ruostuvaksi autoksi, kun 5-6v ikäinen auto alkoi ruostua. Nyt näköjään Volkswagenit alkavat kukkia siinä iässä! Omani ei ole ruostunut edes muutamista kiveniskemistä ja olisin kyllä pöyristynyt jos 2008-mallinen auto (nyt 6v ikäinen) vaatisi ruostekorjauksia! Isäni 2000-luvun alun VW alkoi kukkia etulokasuojan alareunasta ja pidin sitäkin jo ihmeellisenä - ja se auto on jo kuitenkin reilusti yli kymmenvuotias ja paljon ajettu.

Talviominaisuuksissa on myös menty takapakkia, ilmeisesti yleiseurooppalaistumisen myötä. Huohottimen jäätyminen Volkswagenissa! Ei olisi tullut 15-20v sitten kuuloonkaan, että huohotin olisi jäätynyt muissa kuin ranskalaisautoissa! Siihen aikaan VW oli niin talvivarman auton maineessa kuin eurooppalainen auto voi olla. Niin, se hyvä talvimainekin on Kuplavolkkarin peruja, oli nimittäin maavaran pienuus yllätys monelle Passatin ostajalle 1990-luvun loppupuolella. Volkswagen Polon lukkojen jäätyminen menee espanjalaisuuden piikkiin, mutta jäätyy ne muissakin Volkkareissa.

Volkswagenin laatuongelmia suurempi ongelma on se, kuinka takuuasiat ja muukin jälkimarkkinointi hoidetaan.

Käytin itse Passatia aivan alkuaikoina merkkikorjaamolla ja kyllä tuli selväksi, ettei tarvitse tulla reklamoimaan tänne vaan viedä auto sinne, josta auto on ostettu ja jossa siihen on huolenpitosopimus tehty. Onneksi en ehtinyt vielä esittäytyä ja ilmoittaa muuttaneeni juuri paikkakunnalle ja tutustuvani paikallisen merkkiliikkeen toimintaan. 

Myöskin väitettiin, että Volkswagen huolenpitosopimus on tehty myyjäliikkeen kanssa ja auto on huollatettava vain ja ainoastaan siellä.

Onneksi tämä paljastui valheeksi eikä ole tarvinnut käyttää paikallisen piirimyyjän palveluita lainkaan. Luulisi kyllä, että he olisivat saaneet muutaman euron huoltokäynnistä mutta kun ei kelpaa niin ei... Huollot on tehty 120 km päässä sijaitsevassa Volkswagen-liikkeessä, joten
huoltokäynneistä tulee tällä hetkellä noin 250 km lenkki mutta eipä tuota koko ajan tarvitse huollossa käyttää. Ongelma tulee sitten, jos hinausauton kuljettaja vie auton paikalliseen VW-liikkeeseen.

On niitä hyviä kokemuksiakin toimivasta merkkiliikkeestä, vaikka siihen aikaan auto ei aina pitänytkään tyytyväisenä. Silloin liikkeen työnjohtajilla oli oikeasti tavoitteena pitää asiakas tyytyväisenä. Harmi vain, kun muuton myötä täytyi vaihtaa liikettä. Lomareissuilla tulee välillä käytyä tarvikeostoksilla vieläkin.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy