Xenon valojen vaihto

Aloittaja heppi, 01.07.16 - klo:13:16

« edellinen - seuraava »

heppi

Tässä autossa on osattu tehdä umpiot oikein  :D, Xenon nuppien vaihto oli yksinkertainen ja nopea suoritus. ElsaWinnistä kun katsoi sanottiin että pitää purkaa etumaski ja irroittaa umpiot jonka jälkeen vaihto onnistuu. Ilokseni sain huomata että lamput pystyi vaihtamaan suoraan paikaltaan ja mitään työkaluja ei tarvita.

Polttimon tyyppi D3S xenon, alkuperäinen taitaa olla 4300K sävyltään.

-Irroita akkunapa (10mm pultti, tässä tarvitaan työkalua)
-Käännä umpiossa oleva pyöreä "korkki" auki xenon lampun kohdalta, ota kansi pois
-Väännä polttimon kantaa vastapäivään noin 1/5kierrosta (ei ole kovin iso liike)
-Irroita liitin polttimosta.
uuden polttimon asennus vastakkaisessa järjestyksessä.

Työnkesto noin 10min ja vaatimus taso: Jos saa uuden lampun reikään ilman rikkomatta sitä niin onnistuu kyllä hienosti.

Työtilaa on oikeassa puolella reippaasti, vasemmalla puolella on hieman ahtaampi mutta sielläkin mahtuu hyvin työskentelemään. Polttimot hiukan suolasen hintaiset suomessa

Motonet->119eur/kpl
halvin oli Polarautovaruste->89eur/kpl

Mutta saksanmaalta tilattuna Osramin alkuperäis osat olivat 79,90eur/2kpl(sis. postikulut). Polttimoille tuli jopa 4vuoden takuu.

UniQu3

Terve

Mistäs tilasit saksanmaalta nuo D3S polttimot?


heppi

Itse tilailen tuolta ebay.co.uk. Ebayssä on hyvä takuu että jos ei saa tavaraa tai tavara ei ole niin kuin kuvattu saa rahat takas. Tämä myös toimii pari kertaa joutunut käyttämään tätä oikeutta.

heppi


kansanmies

Xenon-polttimoiden suhteen kannattaa olla tarkkana siinä, että mm. Philipsin ja Osramin polttimoista on liikkeellä paljon halpoja kiinakopioita. Poskettoman halpa hinta voi kieliä siitä, että kyseessä on piraatti.

Itselläni on sen verran kokemusta halvoista kiina-polttimoista, että tavallista heikomman valotehon lisäksi ne välillä jättivät kokonaan syttymättä. Pakko oli niellä pettymys ja ostaa suolaisen hintaiset alkuperäiset polttimot, että sai taas valot kuntoon.

Ilmeisesti nuo piraatit voivat olla jopa vaarallisia. Aiheesta esim.:

http://trust.osram.info/trust/fi/luottamusohjelma/index.jsp
http://www.hidconcept.com/blog/a-war-between-fake-vs-real-philips-oem-hid-xenon-headlight-bulb/

Mutta Sharaniin vaihto onnistuu melko tumpeloltakin, kunhan tosiaan on varovainen liikkeissään. Polttimot ovat aika herkkiä hajoamaan, jos ne tökkää johonkin. Nimim. rikoin vanhan polttimon poistaessani sitä...

heppi

Kyllä olen samaa mieltä monta kiina kopiota olen kokeilut aiemmin ja eivät ole kestäneet 1vuottaa kauemmin, valoteho on myös ollut heikompi kuin alkuperäisissä. Mutta mitään takuita ei ole missään, että saisi alkuperäistä. Olihan tässä taannoin juttu missä suomalaiset kaupat olivat myös myyneet kopiota aitoina. Vertasin ainakin omia nuppeja motonetista ostettuihin ja aivan identtiset olivat nupit ja valoteho eli ehkä kävi tuuri ja sai vain halvalla. Tosin onhan siinä toinenkin puoli, kun tässä autossa on helppo vaihtaa ja vaikka ostaisi piraatteja niin ja kestäisivät vaan vuoden niin kerkii aika monta vaihtaa ennen kuin tule sama hinta täyteen merkkihuollossa vaihdettuihin. Samalla voi myös vaihdella valon väriä kokeilla vaikka miltä ne 7000K lamput vaikka tuntuu omaan makuun tai vaikka keltaisemmat 3000K. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä makuasioista ei voi kiistellä :-)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy