Millaista on omistaa Sharan?

Aloittaja heppi, 06.01.16 - klo:04:52

« edellinen - seuraava »

heppi

Itselläni on nyt ollut 2010 vuoden sharan highline puolisen vuotta. Kilometrejä takana jo melkoisesti. Auto on muuten ollut loistava ajaa ja käyttää. Tilat ovat todella mahtavat ja monipuoliset. Paljon positiivista mutta myös jonkin verran negatiivista.

-sähkö ovien kanssa välillä ongelmaa (vaikea sanoa mistä johtuu ja vikakoodit eivät varsinaisesti kerro mistään viasta)
-Huoltojen hinnat, noh tämä ei tule yllätyksenä onhan kyseessä volkswagen aina ne on kalliita ollut :-)
-webaston kanssa ongelmia, tehdas asenteinen webasto on kertaalleen käynyt huollossa koska vanhentunutta polttoainetta letkuissa. Tämä johtuu siitä että webasto pärähtää joka kerta käyntiin kun käynnistää auton jos on tarpeeksi kylmä. Ongelma tästä muodostuu lyhyessä ajossa esim kauppaan ja takas matka noin 2km. Tämä rasittaa akkua ja webastoa kun ei pääse tekemään pitkää polttoa. Ross tech oli sitä mieltä että tätä ei saa millään asetuksella pois päältä.
-Renkaiden koko, 17" näyttää kivalta mutta suolaisen hintaiset talvi renkaat 800eur kierros.
-kääntösäde on suuri, vaikka auto on melkeen yhtä pitkä kuin passatti niin sen kääntösäde on paljon suurempi. Tämä aiheutta joskus hieman ongelmia tiukoissa parkkihalleissa ja kaduilla.

+sähkö ovet, todella iso plussa lasten kanssa. Niin helppo että lapsikin pääsee itse sisälle.
+isot ovet helpottaa elämään lapsien ja koira kanssa.
+navigaattori ja peruuskamera/tutkat helpottaa elämää kummasti
+todella hyvä ja tehokas moottori
+mukavat penkit, perse ei puudu pitkälläkään matkalla.
+korkea ajoasento ja näkee hyvin ulos
+hyvä ajettevuus, tosin ei ole kuin sporttiautossa mutta jos ajaa 7-paikkaisella tila-autolla niin ei sitä kaipaakkaan

Koeajoin ennen hankintaa kaikki kilpalijat alhambra(sama auto tiedän, mutta kuka seattia haluaisi omistaa  :D), ford galaxy, ford s-max, pösö en muista mikä malli, Citroen joku tila-auto jne... Tämä oli kaikkein parhain ajaa.

Mutta kertokaa toki omat kokemuksenne niin saadaan tieto ihmisille!

-o-

Täällä vuosimallin -13 Sharan. Toiminut kuin Sveitsiläinen kello. Onneksi myyjän vinkistä jätin ruksimatta sähköovet, niin yksi potentiaalinen remppakohde vähemmän. Ainoa ikävämpi juttu oli noin vuosi sitten, kun vesi tuli etumatkustajan katosta sisään. Luulin että tulee kattoluukun kautta, mutta osoittautuikin että kattokaide oli huonosti kiinni etupäästään ja vesi löysi reitin tiivisteen ohi.

Nyt mittariin kääntyi 48tkm ja pohdin oliko huoltoväli 25 vai 30 tkm...? Huoltokirjasta sen tietysti näkisi. Veikkaisin jälkimmäistä ja siinä tapauksessa toinen huolto varmaan ajoittuu samaan huijariohjelmiston korjauksen kanssa, joskus ensikesänä.


heppi

Omassani on 30tkm huolto väli.

heppi

Sain itse kanssa lapun tästä korjauksesta ohjelmistoon. Osaisiko joku kertoa jos kerta ongelma oli typen oksidit ja näissä autoissa on Adblue lisäaine käytössä. Eikös Adblue nimenomainen tarkoitus on typen oksidien poistaminen pakokaasuista.

-o-

Tarviis hankkia maskisuoja kun -27 olosuhteissa moottorilämpö huitelee viidessä kympissä. Webastolla saa 90:een, mutta kun sen laittaa pois lämpö laskee taas. Tammers suoja on tee-se-itse tyylinen ulkoasultaan, jotain siistimpää kaipailis.


sepinki

Moikka muut Sharanistit. Täällä vm. 2011 Sharan ja kaikenlaista pientä on ollut...
- Säköovien kanssa ollut talvisin ongelmaa, oikeaan oveen on vaihdettu moottori ja johtoja. Vieläkin kummassakin ovessa satunnaista häikkää, välillä joutuu ajamaan "shoot while driving" moodissa talvella kun ovia ei saa kiinni. Eikä autä tiivisteiden voitelu tms. Ohjekirjan ohje hätäsulkemisesta ei auta.
- Adblue- järjestelmän ongelmia, 2012 oli pari viikkoa pajalla kun koko ajan ilmoitti että neste loppu vaikka säiliö täynnä. Tällä hetkellä toimii ja n. 20 tkm pääsee täytöllä.
- Tän vuoden katsastuksessa huomattuja ongelmia (ajettu 51 tkm, ei katsatajan vaan oma huomio) taka-apurunko umpiruosteessa (juu käsinpesu vaimon mielestä liiankin usein ja muutenkin pidetty niinkuin omaa). Sama ongelma tais olla Autobildin 200tkm testissä Alhambran osalta.
- Päästöt katsatuksessa 0.75 (K-arvo). No pakkasta 26 mutta ajettu 20 km ennen.

Plussiakin toki on...
+ Ajettavuus ( ei kyllä vakio 16 tuuman renkailla, vaatii 17 tuumaiset kesällä ja talvella) Voi kyllä olla henkkoht mutu-juttu... Velloo liikaa "paksuilla" kumeilla omaan makuun.
+ Tilat riittää 2 aikuista ja neljä 5-15 v lasta. Takimmaisillakin penkeillä pystyy matkustamaan oikeasti.
+ Liuku-ovet ongelmista huolimatta
2 × A6 c7 quattro

heppi

Mitäs liukuoven moottorin vaihto maksoi? Kertoivatko mikä siinä oli vialla vai sen vaan että pitää vaihtaa uuteen? Vaihtoivat pelkän moottorin vai ohjausyksikön myös?

sepinki

Lainaus käyttäjältä: heppi - 12.02.16 - klo:04:12
Mitäs liukuoven moottorin vaihto maksoi? Kertoivatko mikä siinä oli vialla vai sen vaan että pitää vaihtaa uuteen? Vaihtoivat pelkän moottorin vai ohjausyksikön myös?
Tästä ei valitettavasti itsellä tietoa kun valitin oviongelmista samalla kertaa kun auto oli muutoinkin pajalla 2012 keväällä adblue- systeemin korjauksessa. Noudettaessa kertoivat oikean liukuoven johtosarjan ja moottorin vaihdetuiksi takuuna. Adblue korjauskaan ei muuten varmaan olisi kestänyt sitä paria viikkoa mutta vikaa etsittiin pitkään ja Saksan päästä kyseltiin apuja ongelmaan. Oli ilmeisesti ekoja tapauksia joten ohjeita ja tarvittavia osia ei vielä ollut huoltopuolella. Toisaalta olin varmaan huono asiakas kun sanoin että hoitakaa rauhassa kuntoon ja soitelkaa sitten kun taatusti toimii...

Lainaus käyttäjältä: heppi - 07.01.16 - klo:14:11
Omassani on 30tkm huolto väli.
Itsellä  käytössä joustava huoltoväli eli auto ilmoittelee huollon tarpeesta. Maksimi näyttäisi olevan 30tkm/ 2 vuotta. Toinen vaihtoehto lienee 15tkm/ 1 vuosi kiinteällä huoltovälillä. Tieto löytyy myös ajotietokoneen valikoista tyyliin km/päivää huoltoon.


Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen Sharaniin pikku ongelmista huolimatta. Edeltävä auto oli Ford Galaxy vm 2010, ongelmia sen kanssa ei varsinaisesti ollut, mutta liukuovet, keskirivin keskipaikan isofixkiinnikkeet ja takimmaisen rivin istuma-asento käänsivät voiton Sharanille. Tilat kutakuinkin samat, mutta Galaxyn takimmaisen rivin penkit melkein maassa kiinni joten pitkää matkaa siellä ei pidempi henkilö mielellään matkustanut. Uudesta Galaxystä ei ole vielä kokemusta, mutta pitänee käydä katsomassa..
2 × A6 c7 quattro

heppi

Adblue lisäykseen hyvä vinkki, ostaa sellaisen 1,5L lisäyspullon mitä myydään melkeen missä vaan. Leikkaa siitä pohjan irti niin on helppo täyttää isolla kanisterilla. Muuten on aika sottasta touhua.

tomitus


heppi

Nyt on vuosi takana sharanin omistajana ja tässä korjaukset ja huollot:

- Akun vaihto (230eur)
- Jakohihnan vaihto 710eur
- Talvirenkaat 2kpl (430eur)
- Vuosihuolto 250eur
- Adblue lisäaineen täyttö (13,90eur)
- Oikean liukuoven sähköongelma lukonapumoottorin vaihto+vianselvitys (810eur)
- Ylinmääräinen öljyn vaihto, koska huollos olivat laittaneet Mobil1 castrollin sijaan ja alkoi syömään öljyä. (49,90eur)
- Oikean liukuoven väyläohjainyksikön vaihto (250eur)
- Vasen taka ABS-anturi (90eur)
Yhteensä: 2834eur

Kaikillä osilla nyt 2vuoden takuu niin pitäisi ainakin sen verran kestää. Halpaa ei auton omistaminen ole.

Olenko tyytyväinen? Kyllä, mutta hieman liikaa ollut sähkövikoja ja kaikki osat tuntuvat olevan älyttömän kalliita. Tosin myönnetään että viat ovat olleet vain yhdessä ovessa. Auto on mahtava ajaa ja sen monipuolisuus on tullut hyvin esille niin muuttoautona kuin ihmisbussina. Hieman pettynyt volkkarin valmistus laatuu sähköissä jälleen. Suosittelen edelleen auto kaikille mutta harkitkoon jokainen sähköovien tarpeellisuutta sillä ne maksaa kyllä kun niihin tulee vikaa ja saa olla tarkkana sillä jokainen merkkiliikke ei osaa korjata niitä. Mainittakoon Suomen autohuolto tampereella olivat ulkona kuin lumiukon tämän auton kanssa eivätkä kehdanneet edes myöntää sitä.

heppi

Lisää liukuovi ongelmia nyt oli vuorossa vasemmanpuolenen ovi ja siinäkin samat osat menneet rikki eli ohjainlaite sekä lukon apumoottori.

- noin. 700eur osineen ja töineen.

Kummatkin puolet menneet noin 3 vuoden aikana mitä olen omistanut kyseisen auton. Viittaa selvästi siihen, että osat on huono laatuisia. Otin osat talteen ja tarkoitus on avata jossain vaiheessa ja koittaa selvittää mikä komponentti menee rikki näissä.

jarmaho

Omassa kulkineessa ylittyy näillä näppäimillä 90tkm (reilut 3v vanha) ja kulkine on ollut vaivaton tänä aikana. Ainoa ongelma on ollut uutena temppuillut webasto joka tuppasi sammumaan pian webaston käynnistyksen jälkeen. Vaati muutaman kerran vierailun takuuhuollossa kun eivät saaneet kerralla kuntoon. Saas nähdä miten käy kun tässä kehuu...

Hyvä ajaa isoksi laatikoksi, massaan nähden liikahtaa ihan mukavasti ja saa pihisteltyäkin kun ryhtyy yrittämään. Käytettävyys todella hyvä ja väki ollut tyytyväistä kun on tilaa. Ainoa mitä olisin toivonut on ACC, jota ei viellä tuolloin ollut Sharaniin saatavilla.

Seuraajasta on tullut jo haaveiltu, mutta kun ei vielä ole selvinnyt minkä mieliteon mukaan rupeaisin kauppaa vääntämään.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

heppi

Taitaa olla niin kuin kaikissa malleissa, että mallin loppu päässä on lasten viat korjattu ja uusissa malleissa on pikku vikaa. Samaa mieltä kuitenkin olen mahtava auto ajaa ja perheelliselle must hankinta ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy