Passat 2.0 tdi 4motion dsg 2015, käynnistys kestää, apuja?!?

Aloittaja Leena, 28.06.19 - klo:23:55

« edellinen - seuraava »

Leena

Onko kellään kokemusta, kun auto ei käynnisty kuin palmun alta aamulla vaan saattaa kestää jopa 5-7 sekuntia, että lopulta starttaa. Päivän aikana muuten käynnistyy kyllä. Tauluun tulee teksti start stop system error.
Akku vaihdettu ja ollut vikalukijassa kiinni mutta ei anna mitään vikakoodia.
Mitäs seuraavaks?

tarzi

- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Leena

En niistä sen paremmin tiedä mutta Laakkosen entinen konkari on autoo tutkinut ja varmaan ihan asianmukaisilla laitteilla.

Onko kellään ollut mitään tämmöseen viittaavaa?

Ihan joka aamu ei vastaavaa tee mutta ei se kyllä ihan kunnossa voi olla.

Tonttu66

Jos tauluun tulee system error niin kyllähän siitä jälki pitäisi jäädä vikakoodeihin.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Leena

Niinhän sitä luulis. En täällä huutelis jos olis jääny.
Autolla ajettu 102000.

Jultsu

Onko akun vaihdon yhteydessä myös kerrottu akunvalvontajärjestelmälle että se on vaihdettu?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Leena

On homma hoidettu oikein ja vaihdettiinkin ihan sopivan hintainen akku.

jrinnes

Mulla tekee saman ikäinen auto suunnilleen samoilla kilometreillä samaa. Satunnaisesti tosin. VCDS löysi moottorinohjaimelta vikakoodin nokka-akselin asentoanturista, joten oletan vian olevan siinä. En ole jaksanut tehdä asialle vielä mitään kun yleensä tuo toimii ihan normaalisti.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Leena

Kiitos asia vastauksesta. Toivottavasti selviäis ja saatais kiinni, mikä homma on. Satunnaisesti aamuisin sitä tässäkin on. Ei tosiaan mitään muuta vikakoodia löytynyt kun takaluukun kannen päivitys uuteen ohjelmaan. Tuo kun ei aina aukea, kuuluu vaan lukon auki kiinni ääni. Mutta ymmärtäähän sen, onhan se jo pirun vanha päivitys ;D

Jossakin ketjussa oli pohdintaa välijäähdyttimen kondensiovesi ongelmasta 16 vuoden malleissa ja kampanjalla hoidettu homma kuntoon liittyen saman kaltaiseen ongelmaan.

Jatketaan pohdintoja ja jos joku keksii ratkasun niin huippu homma.

tarzi

Pitäs vielä varmasti kunnon laitteella lukea.. Kondenssiongelma on vain talvisin
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Leena

Ihan on liikkeessä kunnon vagin omilla laitteilla luettu. Josko ei tarttis enää siihen palata.

Apuja kysyin, asia vastauksia, mahdollisesti ratkaisua. Siinä se.

tarzi

No jos siellä ei ole missään mitään koodeja ja silti Start stop eror niin väkisin tulee mieleen että joku softa päivitys tms bugi vois olla
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Jultsu

Polttoainelinjaston letkut tarkistukseen, voisiko ne vuotaa ilmaa joukkoon? Vcds:llä voisi myös katsella lämpöanturien näyttämät ja korkeapainepumpun railipaineen että huojuuko eestaas.

Viisaammat voisi ottaa näistä ajatuksista koppia  ???
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Leena


h4nnes

Täällä myös 2.0tdi 190hp dsg etuveto 2015 aj. 81tkm, jossa on ilmennyt samaa käynnistysongelmaa kylmemmillä keleillä satunnaisesti. Tällä viikolla starttaaminen kesti normaalia pidempään ja error tuli mittaristoon ensimmäistä kertaa kesällä, tosin lämpötila taisi olla aamulla alle 10 astetta. Seuraavassa huollossa luetaan vikakoodit, mutta olisi hyvä kuulla miten muilla on asia ratkennut (jos on ratkennut).

jrinnes

No omalta osaltani voin sanoa, että nokka-akselin asentoanturin vaihto ei muuttanut tilannetta yhtään veikeämmäksi.  :-\ Seuraavaksi auto pitäisi saada yön yli liikkeen pihaan, jotta pääsisivät tutkimaan sitä kylmänä. Tuokin on sitten vaan ihan herrassaan, että sattuuko se juuri sinä aamuna tekemään sitä vai ei. ::)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI


jrinnes

Jos joku ehtii katsoa videon kokonaan, niin voisi referoida ratkaisun tänne. :)
Mä mittasin äsken ennen ekaa starttia akun jännitteen. Vaikka eilen autolla ajettu yli 200 kilometriä, oli jännite vain 12,4V. Tuossakin voisi olla syypää ongelmaan. VAG:n moottorithan ovat tunnetusti kranttuja sille, että koneen täytyy startissa pyöriä riittävän nopeasti käynnistyäkseen. Täytyy laittaa joku yö Ctek lataamaan akku täyteen ja kokeilla sitten.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Defrost72

Niin tuossa videolla etsitään syytä juuri tuohon pitkään starttiin, joka ilmenee vain aamun ensimmäisessä käynnistyksessä.

Syyksi paljastuu VVT-säätimen eli muuttuvan venttiilien ajoituksen säätimen öljynpaineventtiilin vuoto. Venttiili päästää säätimen öljynpaineen putoamaan, kun moottori seisoo esim. yön yli. Tällöin säädin ei säädä venttiilien ajoitusta oikeaksi ensimmäisessä startissa niin nopeasti kuin pitäisi. Säätö tapahtunee vasta kun säädin saa kerättyä uuden öljynpaineen pidemmän starttauksen aikana. Koska paineen laskeminen vaatii aikaa, yleensä päivän muut starttaukset onnistuvat normaalisti, koska säätimessä on riittävästi painetta venttiilien oikean ajoituksen säilyttämiseksi.

Dan vaihtaa säätimen uuteen, joka on myös uudempaa revisiota eli VAG on tehnyt säätimeen muutoksia, ilmeisesti tuon vian takia. Yhdeksi syyksi venttiilin vuotoon epäillään olevan myös likainen öljy, joka estää check valven sulkeutumisen, tästä syystä vielä ylim. öljyn ja suodattimen vaihto.




tarzi

Noita säätimiä on hajonnut todellakin, joten ei mikään mahdoton ajatus.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

jrinnes

Kiitos. Tänään on ollut sen verran hulinaa koko päivän, että ei ole ehtinyt katsomaan tuota videota. Täytyykin mainita tuosta huoltoon, mikäli tuo akun lataaminen ei hävitä ongelmaa. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

h4nnes

Luin vikakoodit ja itseltä löytyi vikakoodi P034100 (nokka-akselin asentotunnistin), joka mainittiin videossakin. Täytyykin kysyä tästä asiasta seuraavassa merkkihuollossa. Luulisi heillä olevan asia tiedossa jos venttiilin mallikin on muuttunut matkan varrella. Tämä kuuluisi periaatteessa mennä valmistajan/maahantuojan piikkiin kun on vielä merkkihuollettu autokin kyseessä.

Leena

Päivitystä omaan tilanteeseen. Autoo on tuon käynnistyksen osalta tutkittu paljon ja nyt kun vika vihdoin ilmeni huollossa aamulla käynnistettäessä tuli vikakoodi jonka perusteella nokka-akselin säätimen venttiili on nyt menossa seuraavaksi vaihtoon. Josko rupeis pikku hiljaa soppa oleen keitetty tämän osalta.
Toivottavasti tästä voi olla apua jollekin👍

Yarzan

Itsellä täysin sama auto ja sama ongelma. Kuopion plussapiste korjaamolla vaihdettu nokka-akselin asentotunnistin, kun sitä herjasi. No ei auttanut. Lähes joka aamu esiintyy siis tämä käynnistysongelma. Pitäähän mennä tämän videon kanssa käymään, jos siitä olisi heille apua.

Ja itse saa luettua P0341 vikakoodin heti huonon startin jälkeen, mutta se katoaa, kun useampi onnistunut startti. Näin ollen eivät ole kyseistä koodia merkki huollossa saaneet. Kuulemma haluavat ottaa yökylään ja aamulla testata tämän.
VW Passat Variant GTE 1.4 TSI (-18)

Yarzan

Lainaus käyttäjältä: Leena - 11.08.19 - klo:22:55
Päivitystä omaan tilanteeseen. Autoo on tuon käynnistyksen osalta tutkittu paljon ja nyt kun vika vihdoin ilmeni huollossa aamulla käynnistettäessä tuli vikakoodi jonka perusteella nokka-akselin säätimen venttiili on nyt menossa seuraavaksi vaihtoon. Josko rupeis pikku hiljaa soppa oleen keitetty tämän osalta.
Toivottavasti tästä voi olla apua jollekin👍

Joko tämä asia on sinulla edennyt? Korjaantuiko vika?
VW Passat Variant GTE 1.4 TSI (-18)

jrinnes

Nokka-akselin säätimen venttiili vaihdettu mullekin eilen. Ainakin tänään lähti aamulla hyvin käyntiin, mutta vasta aika näyttää että loppuiko ongelmat tähän vai ei.
Vika oli ollut korjaamolla päällä niin hyvin, että auto oli jopa sammunut jonain aamuna sen jälkeen, kun se oli vain vaivoin lähtenyt käyntiin. Maahantuojan asiantuntijakin oli ollut vahvasti sitä mieltä että tuossa se vika oli.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Defrost72

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 31.08.19 - klo:12:59
Nokka-akselin säätimen venttiili vaihdettu mullekin eilen. Ainakin tänään lähti aamulla hyvin käyntiin, mutta vasta aika näyttää että loppuiko ongelmat tähän vai ei.
Vika oli ollut korjaamolla päällä niin hyvin, että auto oli jopa sammunut jonain aamuna sen jälkeen, kun se oli vain vaivoin lähtenyt käyntiin. Maahantuojan asiantuntijakin oli ollut vahvasti sitä mieltä että tuossa se vika oli.

Mitä tuo maksoi ja paljonko sinulla oli kilometrejä autossasi?

Osaisi varautua itsekin sekä henkisesti että taloudellisesti. Ei liene vastaantuloa maahantuojalta luvassa.

jrinnes

Lasku oli kuulemma 1160,. Tarkemmin en tiedä, koska lasku erittelyineen lähti Sakalle. Muistaakseni osa maksoi jotain hieman reilut 300,, eikä tuon vaihtoon kai aivan hirveästi aikaa mene. Suurin osa laskusta tuli siis vian etsimisestä. Joten jos tuollaisia starttiongelmia on ja joutuu omalla rahalla pelaamaan, niin kannattaa melkein vaihdattaa suoraan tuo osa ilman sen suurempia tutkimuksia. Tai vaihtaa vaikka itse, tuon vaihtohan ei tähänkin ketjuun linkitetyn videon perusteella ole mikään amerikantemppu.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

peped

Oma vastaava (vm 2016) käynnistyy toisinaan - kuten tänä aamuna - hitaasti juurikin esim 5s ajan. Tänään oli ulkona ehkä viitisen astetta lämmintä. Mitään start stop system erroria tosin ei tule, vaan lukee tavan tapaan ”Auto käynnistyy”. Onkohan tässä tapauksessa syytä huoleen vai hehkuttaako diesel plussakeleilläkin noin pitkään / muuten vaan normaalia että käynnistys kestää?

Täytynee ainakin obdelevenillä tsekata löytyykö mitään koodia.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: peped - 13.10.19 - klo:23:05
hehkuttaako diesel plussakeleilläkin noin pitkään

Siis pyörittääkö startti 5 sek ajan ennen kuin käynnistyy vai odottaako auto virrat päällä 5 sek ennen kuin starti aloittaa pyöritäämisen?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy