Passat -98 AFN pitkä startti seisonnan jälkeen..

Aloittaja maxpower2017, 29.05.17 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

maxpower2017

Lähtee heikosti käyntiin kun seissyt muutaman tunnin, lämpötilasta riippumatta, startti on pitkä ja vaivalloinen, ilmeisesti ei saa naftaa, vagcomi näytti lämpöanturi vikaa, vaihto teki senverran että lämpömittarin lukema pysyy, tosin nousee vaan 80 asteeseen, vanhalla anturilla nousi 90 asteeseen, mutta lukema ei pysynyt.. saattaa olla että ei vaan näytä oikein tuo lämpömittari, kun viisarit ilmeisesti ollut irti edellisellä omistajalla (ainakin nopeus ja kierroslukumittari oli reilusti pielessä)
epäilys on myös pumpun ennakon vaikutuksesta kun vagcomi näytti 255 astetta, eli reilusti pielessä, mutta eikö jokainen käynnistys pitäisi olla silloin heikko?? polttoaineen siirtopumppua tämmösessä laitteessa ei ilmeisesti ole tankissa?
A4 B5 1.9 TDI -01

Jultsu

Tarkista sen jäähynesteen lämpöanturin toiminnan loogisuus sekä ECUn että mittariston mittalohkoista, sekä polttoaineen lämpötilan lukemat.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Cobrinhuuhaa

Oliskohan vastaava vika kuin omassani.
Omassa on ATJ moottori, jossa on tankin sisällä siirtopumppu ja nokka-akselin päässä tandempumppu.
Lopullinen vika oli ilmeisesti tandempumpussa, ehkäpä tandempumpussa oleva paluukanavan takaiskuventtiili.

ATJ/AJM on omanlaisensa. Muissa on ilmeisesti jossain polttoainelinjalla on siirtopumppu, paluukanavan takaiskuventtiili on polttoainesuodattimen päällä?

Tuossa oma ketju vähän vastaavanlaisesta ongelmasta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35312.0

maxpower2017

Ei ole AFN:ssä tandemia eikä siirtopumppua linjassa.. tilasin suodattimen takaiskuventtiilin tänään, huomenna näkee mitä vaikutusta..
A4 B5 1.9 TDI -01

maxpower2017

ja ei vaikutusta takaiskuventtiilin vaihdolla..jatkaessani tutkimuksia, huomasin että hehkujen hatut on todella löysät, josko oliskin siiitä johtuvaa huono käynnistys..pitää koittaa vaihtaa seuraavaksi ne liittimet.
lämpöongelmaa koitin ratkaista uudella termostaatilla, mutta ei auttanut, alavesiletku vaan pysyy kylmänä vaikka kuinka antaa saapasta, mikä sen voisi tehdä, olisko johonkin jäänyt ilmalukko??
A4 B5 1.9 TDI -01

maxpower2017

Ja jatkuu..tulpanhatut on nyt vaihdettu, hehkut testattu ehjiksi eli varmaan voi poissulkea hehkuvian..
edelleen heikkoa käynnistyminen, ilmenee jopa kun ollut käynnissä hetken ja sitten sammuksissa muutaman minuutin niin taas saa sahata ;D
testasin suutinputki löysällä, niin kestää varmaan lähes 10 sekuntia ennenkuin naftaa lentää, eli sen ajan minkä vaatii käynnistyäkseen..
sammutinpiiri on mitattu että toimii.. mitäs sitä seuraavaksi??
A4 B5 1.9 TDI -01

TDiih

Veikkaan että startti/akku ei jaksa pyörittää vaadittavaa 250RPM ja siitä syystä joutuu sahaamaan tuon 10s ennen kuin hörähtää. Omassa AHF golfissa oli samaa vikaa koneen ollessa puolilämmin.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

maxpower2017

Sekin kävi mielessä, autossa tosiaan paikalla joku 62ah akku, kokeilin antaa isoilla kaapeleilla apuvirtaa uudesta 100ah agm akusta, ei vaikutusta, pitää vielä koittaa irrottaa oma akku virtapiiristä josko jarruttaa virransaantia.
A4 B5 1.9 TDI -01

TDiih

Kannattaa samalla tarkistaa kaapelointi startin aikana, eli mitata jännite plusnapa - startin plussa, sekä miinusnapa - startin runko. Pystyisiköhän startin kierrokset vielä loggaamaan VCDS:llä, vai kippaakohan ohjelma aina startatessa?
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Jamesi

Käännä se pumpun ajoitus kohdalleen ennenkuin teet mitään muuta. Oireili just noin itelläkin kun oli pielessä.

maxpower2017

Pitää vielä tosiaan säätää se ajoitus, kunhan ehtii,  vaikka käynnistyvyys paranikin, kun räpelsin startin kaapelia ja maajohtoja, ilmeisesti liittyy hyvinkin siihen liian pieneen pyörintänopeuteen, mutta huomenna ollaan tietoisempia aamukäynnistyksen jälkeen..
A4 B5 1.9 TDI -01

maxpower2017

Ja jatkuu, ennakonsäätö ei onnistunut, on niinpaljon pielessä että vcds näyttää arvoa 255 ja säätövara ei riitä, käänsin moottoriin päin pumppua, pitäis ilmeisesti pompauttaa hihnaa pumpun hihnapyörällä hampaan verran.. se on sit toisen illan proggis, kunhan aika riittää..
A4 B5 1.9 TDI -01

maxpower2017

ja hampaan verran siirsin pumppua, niin pamahti tänään jo hyvin käyntiin, ennakkoa näytti 197, eli kohtuu reippaasti silti..
sain säädettyä sen tuommoseen 55-60 arvoon, vaeltaa jostain syystä tuossa välillä, käynnistyvyyttä ei vielä osaa arvioida, jäähdytysnesteen lämpötila ei meinaa millään nousta tarpeeksi ylös ettei vcds herjaa, paikallaan käytyään pelti kiinni lämpimässä nousi 87 asteeseen, mutta termostaattia ei avaa vielä siinä lämmössä..mikähän lie aiheuttaa??

käynti on kyllä nätimpi, kun ajoitus lähellä oikeeta, kulku jotenkin kuminauhamaista ja kaasuun vaste laiskanpuoleinen, mutta evry päällä veto melkeinpä raivokasta...
A4 B5 1.9 TDI -01

Larmatin

pumpun männänpalautusjouset poikki. olen noin 20 tollaista pumppua korjannut ks. vian takia.

ota sammutus solkku irti ja kato onko siellä metallihilettä( välttämättä ei oo mut jos on niin pumppuremppaa)
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

maxpower2017

siis tarkoitat että ennakko vaeltaa palautusjousien katkeamisen takia? onko siitä jotain varsinaista haittaa?
käynnistyvyys on kyllä hyvä nykyään..
A4 B5 1.9 TDI -01

Larmatin

eikun männän palautus jouset menee poikki(nestepään mäntä)
ennakko menee pieleen ja käynnistysainemäärä putoaa.

Oliko pumpun ajoitustappi kohdillaan jakopäässä?
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

maxpower2017

sitä en tullut katsoneeksi ja passatti on siirtynyt uudelle omistajalle, niin tilanne on ohi tälläkertaa..
A4 B5 1.9 TDI -01

Tabu

Hei,

Alkaa konstit loppua niin ajattelin kysyä täältä neuvoa.
Eli autona Passat 3B vm.1999 ja koneena 85kw AJM.
Oli tuossa keväällä/kesällä ongelmia käynnistymisen kanssa aina kun auto oli vähän nokka ylöspäin parkkeerattuna esim. yön yli, no vaihdoin silloin polttoainesuodattimen sekä tuon takaiskuventtiin joka polttoaineletkussa mikä menee suodattimelta tandempumpulle.
Nämä toimenpiteet poisti tapauksista noin 95%. No nyt huomasin, että on alkanut vuotamaan dieseliä öljyn sekaan.
Tandempumppu on vuotanut melkein aina vähän öljyä ulospäin, mutta hyvin vähän ja päätinkin sitten vaihtaa uuden pumpun tuossa viimeviikolla.
Tämän operaation jälkeen on tullut taas tuo käyynistymis ongelma uudestaan esiin. Kylmänä ei lähde kuin 10sek sahaamisella ja lämpöösenä kuin palmun alta. 5kertaa olen nyt käynnistänyt autoa ja joka kerralla sama homma, vaatii käynnistystä niin pitkään, että öljyvalo alkaa vilkkua jonka jälkeen käynnistyy ja käy ihan normaalisti. Ei merkitystä onko auto ollut lämpöisessä tallissa, roikassa tai ulkoilmassa.
Tänään kävin luetuttamassa koodeja ja mitään vikakoodeja ei löytynyt. Suuttimien arvot eivät poikenneet paljonkaan toisista(+- 10) ja olivat toleranssin sisällä. Nesteenlämpötila-anturi näytti normaalia lukemaa +82, polttoaineanturi näytti n.+50 ja imulämpö vastasi ympäröivää ilmaa.
Konehuoneen puolella ei näy missään letkuissa vuotoja. Tankkiin ei kerry alipainetta.

Jotain jäi varmasti mainitsematta mitä on yritetty ja kokeiltu, mutta esittäkää täydentäviä kysymyksiä/ideoita?
Saa myös tarjota apuja, jos on aiheesta kokemusta(asustelen Ilmajoella). Nimimerkillä kaks viikkoa auton kanssa tapellut ja kyllästynyt pikkuhiljaa :D

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Tabu - 17.11.17 - klo:19:15...on alkanut vuotamaan dieseliä öljyn sekaan.

Korjaantuiko tuo muka tandemin vaihdolla? Joku suutin saa varmaankin ilmaa venttiilikopan kautta ja vuotaa sitä kautta linjaston tyhjäksi, samalla se toki vuotaa dieselit öljyn joukkoon sitä kautta..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tabu

Ei ole tullut vielä niin paljon koeajoa, että olisi selvinnyt meneekö vielä naftaa öljyn sekaan... kun on tuota käynnistys ongelmaa ollut. Hämää vain kun oli hetken poissa tuo käynnistys ongelma.
Ei taida omat rahkeet riittää suuttimien irroitteluu, kun on ilmeisesti melko tarkkaa niiden takaisin laittaminen.
Varmaan vietävä dieselhuoltamoon. Onkohan aavistusta mitä tulisi maksamaan operaatio? Ja onko ehdotuksia paikasta tässä Etelä-Pohjanmaalla?

Jultsu

Tiivistesarja yhteen suuttimeen 20e, pultit (jotka aina uusittava) 10-15e kpl ja niitä tarvitaan joku 10 muistaakseni.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tabu

Lainaus käyttäjältä: Tabu - 17.11.17 - klo:19:15
Hei,

Alkaa konstit loppua niin ajattelin kysyä täältä neuvoa.
Eli autona Passat 3B vm.1999 ja koneena 85kw AJM.
Oli tuossa keväällä/kesällä ongelmia käynnistymisen kanssa aina kun auto oli vähän nokka ylöspäin parkkeerattuna esim. yön yli, no vaihdoin silloin polttoainesuodattimen sekä tuon takaiskuventtiin joka polttoaineletkussa mikä menee suodattimelta tandempumpulle.
Nämä toimenpiteet poisti tapauksista noin 95%. No nyt huomasin, että on alkanut vuotamaan dieseliä öljyn sekaan.
Tandempumppu on vuotanut melkein aina vähän öljyä ulospäin, mutta hyvin vähän ja päätinkin sitten vaihtaa uuden pumpun tuossa viimeviikolla.
Tämän operaation jälkeen on tullut taas tuo käyynistymis ongelma uudestaan esiin. Kylmänä ei lähde kuin 10sek sahaamisella ja lämpöösenä kuin palmun alta. 5kertaa olen nyt käynnistänyt autoa ja joka kerralla sama homma, vaatii käynnistystä niin pitkään, että öljyvalo alkaa vilkkua jonka jälkeen käynnistyy ja käy ihan normaalisti. Ei merkitystä onko auto ollut lämpöisessä tallissa, roikassa tai ulkoilmassa.
Tänään kävin luetuttamassa koodeja ja mitään vikakoodeja ei löytynyt. Suuttimien arvot eivät poikenneet paljonkaan toisista(+- 10) ja olivat toleranssin sisällä. Nesteenlämpötila-anturi näytti normaalia lukemaa +82, polttoaineanturi näytti n.+50 ja imulämpö vastasi ympäröivää ilmaa.
Konehuoneen puolella ei näy missään letkuissa vuotoja. Tankkiin ei kerry alipainetta.

Jotain jäi varmasti mainitsematta mitä on yritetty ja kokeiltu, mutta esittäkää täydentäviä kysymyksiä/ideoita?
Saa myös tarjota apuja, jos on aiheesta kokemusta(asustelen Ilmajoella). Nimimerkillä kaks viikkoa auton kanssa tapellut ja kyllästynyt pikkuhiljaa :D

Päivitystä ongelmaan:

- Nyt käyty suuttimet läpi ja vaihdettu niiden tiivisteet. Kaikki kunnossa paitsi 1 suuttin oli korjaamon mukaan kaivanut kanteen kuoppaa, kun joskus suuttimen kiinnityspultin kierteet mennyt ja kierteet korjattu. Tämä korjaus ei ilmeisesti ole mennyt niinkuin pitää ja suutin päässyt liikkumaan. No laittoivat isomman o-renkaan tähän 1 suuttimeen ja sanoivat, että voi mennä pitkään hyvin tai sitten ei.
Korjaamon pihalta auto lähti kuin palmun alta. Seuraavana päivänä taas sahautti käyntiin pitkään.
- Vaihdoin varmuuden vuoksi vielä polttoainesuodattimen ja suodattimelta tandemille lähtevän polttoaineputken välissä olevan takaiskun, mutta ei auttanut sekään.

Auto siis käynnistyy nyt satunnaisesti normaalisti ja välillä sahauttaa. Joka kerta seissyt yön yli ja ilman lämmitystä. Töistä lähtiessä ollut aina lämmityksessä, mutta silti välillä sahauttaa ja välillä käynnistyy normaalisti.
Vikakoodeja auto ei edelleenkään anna.

Mikä nyt neuvoksi?

Jultsu

Tandem siis vaihdettu, entäs polttoaineletkut suotimelta sille ja takaisin? Ehjän näköiset varmaan juu, mutta ovatko sitten oikeasti?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tabu

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.12.17 - klo:18:47
Tandem siis vaihdettu, entäs polttoaineletkut suotimelta sille ja takaisin? Ehjän näköiset varmaan juu, mutta ovatko sitten oikeasti?

Letkut tosiaan näyttää päällepäin ehjiltä sekä kuivilta. Täytyy huomenna vielä tutkia niitäkin lisää, että näkyykö vuotoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy