Pieniä aluemuutteluita ehdottelisin

Aloittaja eGetin, 30.11.09 - klo:22:38

« edellinen - seuraava »

Arcca

Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 04.12.09 - klo:09:09
Toisekseen, on hiukan hassua että automallikohtaiset foorumit on jaoteltu älyttömän moneen alatasoon mutta esim. huolto-osiossa jutellaan huoltojen hinnoista kaikki merkit ja mallit sulassa sovussa.
No nyt on sitten huoltojen hinnatkin älyttömän monella alatasolla :D

Ei millään pahalla, mutta olen samaa mieltä niiden kanssa jotka toivovat harkintaa näissä alakategorioiden määrässä. Otetaan nyt esimerkiksi nämä huoltohinnat. Ymmärrän tarkoituksen olleen hyvä ja sinne kerättävän tarkkoja tietoja hinnoista. Mutta jo nyt noihin aiheisiin on kirjoitettu yleisiä kommentteja huoltamisesta jonkun automallin alle, esim Golf, mistä niitä ei muiden mallien lukijat huomaa katsoa.
Toinen asia on sitten se että kuinka monia kiinnostaa Octavia I:n 30tkm huoltohinta vuodelta 2005 tehtynä Mikkelissä lisätyönä jarrujenherkistys? Eli tällainen hintatieto on aina tapauskohtainen ja nopeasti vanheneva.
Mielestäni olisi ihan hyvin riittänyt yleinen huolto(hinta)keskustelu esim tasolla Skoda, vastaten kysymyksiin missä on edullinen ja hyvä Skoda huolto pks seudulla yms.

Sama koskee varusteita, jos on kiinnostunut esim RNS510stä, eikö yleensä halua lukea siitä kaikki eikä vain laitteesta istutettuna omaan automalliin?

Hyvä saitti tämä silti on ja ajan kanssa varmasti jalostuu.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Jyri

Tuossakin on monta kohtaa joissa on totuuden hiven, esim tuo RNS510, on totta että se kaipaisi kyllä yhden alueen ihan vain itselleen, mutta olen silti sitä mieltä että ainakin suurin osa varusteista pitää olla mallien alla, tietysti yksi unelma olisi että tuollaiset yleiset laitteet olisivat jossakin omassa loogisessa paikassaan ja mallien - vakio- ja lisävarusteet kohdassa olisi oma keskustelu RNS 510stä, mutta myös linkki sinne missä geneerinen RNS510 keskustelu on.

Myönnän ei kuulosta ihan helpolta tai yksinkertaiselta jos ei ole tottunut tiedon tiukkaan kategorisointiin tai on kokemusta vain UVWn kaltaisesta "kaikki yhdessä" toimintamallista. Tämä malli täällä meillä vaatii toki enemmän valppautta moderaattoreilta että asiat ja keksutelut ovat oikeilla alueilla oikeilla otsikoilla.

iTommi

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 08.12.09 - klo:23:22
Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 04.12.09 - klo:09:09
Toisekseen, on hiukan hassua että automallikohtaiset foorumit on jaoteltu älyttömän moneen alatasoon mutta esim. huolto-osiossa jutellaan huoltojen hinnoista kaikki merkit ja mallit sulassa sovussa.
No nyt on sitten huoltojen hinnatkin älyttömän monella alatasolla :D

Ei millään pahalla, mutta olen samaa mieltä niiden kanssa jotka toivovat harkintaa näissä alakategorioiden määrässä. Otetaan nyt esimerkiksi nämä huoltohinnat. Ymmärrän tarkoituksen olleen hyvä ja sinne kerättävän tarkkoja tietoja hinnoista. Mutta jo nyt noihin aiheisiin on kirjoitettu yleisiä kommentteja huoltamisesta jonkun automallin alle, esim Golf, mistä niitä ei muiden mallien lukijat huomaa katsoa.
Toinen asia on sitten se että kuinka monia kiinnostaa Octavia I:n 30tkm huoltohinta vuodelta 2005 tehtynä Mikkelissä lisätyönä jarrujenherkistys? Eli tällainen hintatieto on aina tapauskohtainen ja nopeasti vanheneva.
Mielestäni olisi ihan hyvin riittänyt yleinen huolto(hinta)keskustelu esim tasolla Skoda, vastaten kysymyksiin missä on edullinen ja hyvä Skoda huolto pks seudulla yms.

Sama koskee varusteita, jos on kiinnostunut esim RNS510stä, eikö yleensä halua lukea siitä kaikki eikä vain laitteesta istutettuna omaan automalliin?


Komppaan tätä kyllä täydellisesti. Aika mahdotonta alkaa olemaan tämän foorumin seuraaminen mobiili laitteilla. Tämmönen järjestely ei ainakaan tue millään tavalla yleisesti merkeistä ja malleista kiinnostunutta. Mitäpä jos tänään vietettäis sellaista päivää, ettei lisättäis yhtään uutta aihetta foorumille!

Arcca

Lievennämpä omaa kannanottoani hieman, huoltamiselle löytyikin oma yleistopic tekniikan alta missä on myös yleistä hintakeskustelua, hyvä niin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

vkjoki

Jaa-a, osaisinko olla jotakin mieltä kategorioiden ja alakategorioiden määrästä:

Kyllä minustakin UVAGissa on jo liian hienosyinen luokittelu - mahtaakohan se olla tarpeeksi käytännöllinen? Esimerkiksi en käsitä, miksi kaikkien VAG-mallien huoltohinnoille pitää olla oma ketjunsa, koska merkistä riippumatta vertailukelpoisia huoltokokonaisuuksia on paljon ja yhdestä ketjusta saa kyllä selville huoltohintojen tasot riittävällä tarkkuudella.

Tietenkin UVAGin rakenteen ihmettelyssä on aimo annos tottumattomuutta - siis UVW:n toiminta ja rakenne osataan jo unissaankin eikä uusi rakenne tunnu heti tutulta eikä toimivalta, vaikka siinä onkin monia etuja.

Paljon on puhuttu UVW:n kaoottisuudesta - mutta ei se minua häiritse. Toki UVW:ssä kategorioita saisi olla paljon enemmän, jotta tietystä aihepiiristä kiinnostuneet voisivat lajitella näkyviin vain oman aihepiirinsä kirjoitukset. Nimittäin UVW:ssä voi mennä aina kaikkien aiheiden yhdistelmänäkymään, jolloin aiheet, joista viimeksi on keskusteltu, näkyvät alussa. Eikö UVAGiin voisi kehittää vastaavaa näkymää? Vai eikö se ratkaisisi ongelmaa?

Monimuuttujaoptimointia harrastavana kuvaisin tilannetta niin, että UVAG on nyt optimoitu yhden muuttujan pohjalta niin pitkälle, että kokonaisuus ei ole enää optimaalinen. Siis kannatan UVW:n ja UVAGin välimuotoa mitä tulee kategorioiden määrään ja kaipaan samanlaista yhdistelmänäkymää kuin mikä UVW:ssä on.

Mainitaan nyt vielä UVW:stä, että eniten minua siellä häiritsevät:
- hitaus
- mammuttiketjujen kaikkien sivunumeroiden näkyminen yhdellä kertaa, jolloin mammuttiketju vie sivutilasta jo kolmanneksen
- mammuttiketjujen käyttäminen myös niistä VAG-aiheista keskusteluun, joissa ei ole mitään spesifistä ko. ketjuun liittyvää asiaa
Ja kaikki nuo ongelmathan täältä UVAGista puuttuvat! Kiitokset sivuston perustajille...jalle!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Guido

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 09.12.09 - klo:21:17
Esimerkiksi en käsitä, miksi kaikkien VAG-mallien huoltohinnoille pitää olla oma ketjunsa, koska merkistä riippumatta vertailukelpoisia huoltokokonaisuuksia on paljon ja yhdestä ketjusta saa kyllä selville huoltohintojen tasot riittävällä tarkkuudella

Samaa mieltä. Nythän nuo tusina eri huoltohinta-ketjua ovat kaiken lisäksi täysin hyödyttömiä, kun useimmissa ainoana sisältönä on, että huoltohinnat vaihtelevat tinkimiskykyjen mukaan. No shit, Sherlock  :o

Kai sitä silti voisi julkistaa sen mihin hintaan sen huollon on pystynyt tinkimään, jotta me muut tietäisimme kuinka paljon meitä on kusetettu? Vai pelottaako, että joku toinen on sittenkin tinkinyt vielä halvemmaksi? Itse kun en hirveästi tuosta Pohjois-Afrikan turistikohteista tutuksi tulleesta basaarimeiningistä perusta, jossa lopulliseen hintaan pääseminen edellyttää tuntikausien jahkailua ja neuvottelemista, vaan haluan heti tietää lopullisen hinnan.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Guido - 10.12.09 - klo:08:13
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 09.12.09 - klo:21:17
Esimerkiksi en käsitä, miksi kaikkien VAG-mallien huoltohinnoille pitää olla oma ketjunsa, koska merkistä riippumatta vertailukelpoisia huoltokokonaisuuksia on paljon ja yhdestä ketjusta saa kyllä selville huoltohintojen tasot riittävällä tarkkuudella

Samaa mieltä. Nythän nuo tusina eri huoltohinta-ketjua ovat kaiken lisäksi täysin hyödyttömiä, kun useimmissa ainoana sisältönä on, että huoltohinnat vaihtelevat tinkimiskykyjen mukaan. No shit, Sherlock  :o

Olen edellä olevien herrojen kanssa samaa mieltä huoltohintojen levittämisestä ympäri foorumia. Tod.näk. yhteisestä ketjusta tulee pitkä, mutta mitä sitten? Ja voihan sen jossain vaiheessa katkaista, ja siirtää vanhentuneet huoltotiedot omaan "arkistoketjuunsa". Useamman vuoden takaisista hinnoista kun ei ole liiemmin hyötyä kenellekään...

Omaan silmään on osunut myös tuo hintojen pihtailu. Pelätäänkö, että joku katkeroituu ja tulee kateelliseksi, vai...? Jos hintaa ei halua laittaa esille, niin kannattaa jättää sitten koko turha postaus tekemättä.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

vkjoki

Mitä huoltohintatarjouksiin tulee, olen vain lähettänyt meilin kolmelle huollolle ja kertonut, että noin kahden viikon kuluttua olisi vaikkapa 30 000 km:n huolto ja kysynyt, mihin hintaan sen teette. Tinkausta en ole harrastanut ollenkaan, vaan olen sitten vain yhdelle ilmoittanut, että OOKOO ja kahta kiittänyt tarjouksesta ja luvannut palata asiaan jälleen seuraavalla kerralla. Siinä se.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

VAG!

#38
aa

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 10.12.09 - klo:13:59
Itse olen aikanaan ollut myyntihommissa vähän autokaupasta eroavalla alalla ja sieltä on kai jäänyt sellainen moodi päälle, että sovittuja hintoja ei pahemmin huudella. Ei varsinkaan, jos tarkoituksena on jatkaa asioimista saman tahon kanssa jatkossa.

Siis onhan tuo ihan ymmärrettävää. Mutta kannattaako sitten ylipäätään vastata topicciin, missä ideana on kertoa tehdystä huollosta ja sen hinnasta. Oletkin poistanut oman huoltoraporttisi... ok.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

VAG!

#40
qqq

Reneto

Sekoilin sitten hiukan... No juu, ei ole tarkoitus haastaa riitaa. Tämä on sitä paitsi niin pahaa offtopiccia, että Jyri siirtää meidät kohta keskustelemaan jonnekin muualle  ;D
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

vkjoki

Ainakaan pikaisella vilkuilulla en keksinyt, minkä aiheiden alla käsiteltäisiin seuraavia asioita:

- liikenne
- liikennesäännöt
- liikenteen valvonta
- eri automallien luotettavuus, mm. katsastustilastot
- eri automerkkien imago
- autoilu harrastuksena
- taloudellinen ajotapa (muunkin kuin moottoritekniikan näkökulmasta)

Ilmeisesti joitakin uusia aihealueita pitäisi keksiä - esimerkiksi yleisiin jokin sellainen kuin "Autoilu, liikenne ja ajotavat" tai ...? Noille katsastustilastojen ja vikatilastojen alakategoria kuuluu kait tekniikkaosioon: tekninen luotettavuus ja vikatilastot tms..
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Reneto

#43
Ihan totta edelliset huomiot. Nyt jo tänne Foorumin yleiset asiat -osioon on eksynyt muutama sellainen aihe, jotka eivät oikein minnekään sovi:
-Pakolliset varusteet autossa
-Valtio ei enää korvaa hirvivahinkoja
-Automerkkien haluttavuus
-jne..

Yleinen autoilu ja liikenne -topickategoria olisi ihan paikallaan.

E:Pientä korjausta
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Jyri

Hyviä huomioita, tuo liikenne on varmasti sellainen mistä riittää keskustelua ja muutkin ovat hyviä aiheita.

Toimisiko seuraava ainakin aluksi:
********
Yleiset
   Autoilu, liikenne ja ajotavat
      - liikenne
      - liikennesäännöt
      - liikenteen valvonta
      - autoilu harrastuksena
      - taloudellinen ajotapa (muunkin kuin moottoritekniikan näkökulmasta)

Tekniikka
   Tekninen luotettavuus ja vikatilastot
      - eri automallien luotettavuus, mm. katsastustilastot

Automerkit ja -mallit
   Muut merkit
      - eri automerkkien imago
********
Kommentteja?

Karvis

Vai olisiko vain "yleistä autoilusta"-alue, johon voisi sitten perustaa aiheita tarpeen mukaan?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Arcca

Yksinkertaistaisin ja yleistäisin tuota Jyrin ehdotusta seuraavanlaiseksi

********
Yleiset
   Autoilu, liikenne ja ajotavat

        tämän alle ihan vain vapaina aiheina noita Jyrin luettelimia asioita (liikenne, liikennesäännöt, valvonta, harrastuksena, taloudellinen ajotapa jne jne mitä kulloinkin)     
     


Automerkit ja -mallit
   Muut merkit
      Yleistä eri automerkeistä

        tämän alle ihan vain vapaina aiheina luotettavuus, imago, katsastustilastoja yms asioita     
     

********
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Jyri

Kuulostaa hyvältä. Jätin itseasiassa tietoisesti omassa esityksessä ne kohdat sinne alle siten että ne saatettiin käsittää omiksi alakategorioikseen, vaikken niitä itse asiassa sellaisiksi ainakaan alussa ajatellut.
Onko jollakin eriäviä mielipiteitä hyvin perusteluin tuohon Arccan ehdotukseen?

Ironic32



Reneto

Tuota noin, eikö nuo muutamat aiheet nyt kannattaisi siirtää oikeille paikoilleen? Foorumin yleiset asiat -osiossa on mielestäni neljä sellaista:
-Pakolliset varusteet autossa
-Automerkkien haluttavuus
-Valtio ei enää korvaa hirvivahinkoja
-Autokuume
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 13.12.09 - klo:19:24
Tuota noin, eikö nuo muutamat aiheet nyt kannattaisi siirtää oikeille paikoilleen? Foorumin yleiset asiat -osiossa on mielestäni neljä sellaista:
-Pakolliset varusteet autossa
-Automerkkien haluttavuus
-Valtio ei enää korvaa hirvivahinkoja
-Autokuume

Siirrelty :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ile

Heitetäänpäs sellainen ehdotus ilmoille äänestyksestä, johon paketoidaan ainakin itseäni eniten ahdistava asia ;) -  onko nykyinen rakenne ok vai olisiko syytä joko keventää tai kasvattaa/syventää aluejakoa.

(Ainakin) vielä UVW:a pääasiassa lueskelen ja aika monta kommenttia on tullut vastaan mikä tarve on enää erillisille alueille per automalli. Ainakin tämän jälkeen asia olisi laajemmalta kannalta käsitelty.


Jyri

Aluejakoon ei kovin radikaaleja muutoksia ole tulossa, pientä hienosäätöä on kyllä tiedossa. Katsotaan miltä niiden jälkeen vaikuttaa...

Micco

En voinut vastustaa kiusausta liittää tänne tätä. Tuossa voisi olla karrikoidusti esimerkki siitä, mitä foorumin aluerakenteelle on tapahtunut UVW:hen verrattuna...  ;D Eli pikkuisen jos sais takaspäin.  ;)

Mutta ei tuomita vielä, katsotaan mille tuon "hienosäädön" jälkeen näyttää.  :)
Torsen + haldex + visco

Antinontoxic

1. Onko mietitty kuinka paljon (turhaa) työtä vaatii pitää foorumin topikit oikean alialueen alialueella kun munasuut kuten minä kirjoittavat ne kuitenkin väärään paikkaan?

2. Alialueiden jäätävä määrä näyttää jo heti kärkeen pahimmat puolensa Volkswagenin alueen alla, kun sivua saa selata vartin alaspäin, että saa juuressa olevat topikit näkyviin vain todetakseen ettei siellä mitään mielenkiintoista ollut. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.

3. Jos alialueiden määrää perustellaan selkeydellä, niin miksi alueen juureen voi silti kirjoittaa? Eikö siihen voisi laittaa näkyviin viimeisenä kommentoituja topikkeja alueen jokaiselta alialueelta, niin jokainen näkisi pikaisella silmäyksellä tuoreimmat jutut?

4. Alialueiden määrästä johtuen varmasti moni pihtailee tahtomattaan tietoa, jota joku tarvitsee. Harvemmin tulee esim eksyttyä niin syvälle bittiavaruuteen kuin: UltimateVAG > Automerkit ja -mallit > Volkswagen > Caddy > Tyyppiviat, mutta silti joku onneton siellä saattaa kysellä viasta, joka liittyy moneen muuhunkin automalliin. Luultavasti tuo onneton on myös kirjoittanu väärälle alialueella, joten lukija voi palata kohtaa 1.

5. Muut merkit alueelle on jo hyvää vauhtia tulossa mammuttiketjuja, kun parhaan (pahimman) ketjun pituus jo 6 sivua.

6. Muut merkit alue toimii muutenkin kuin junan vessa. Juuressa topikkeja 11, viestejä melkein 200 ja alialueella puhdas 0.

Ei muuta, jatkakaa.

skula

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 17.12.09 - klo:11:30
4. Alialueiden määrästä johtuen varmasti moni pihtailee tahtomattaan tietoa, jota joku tarvitsee. Harvemmin tulee esim eksyttyä niin syvälle bittiavaruuteen kuin: UltimateVAG > Automerkit ja -mallit > Volkswagen > Caddy > Tyyppiviat, mutta silti joku onneton siellä saattaa kysellä viasta, joka liittyy moneen muuhunkin automalliin. Luultavasti tuo onneton on myös kirjoittanu väärälle alialueella, joten lukija voi palata kohtaa 1.

Olen ymmärtänyt että tyyppivioista kysellään(esimerkin tapauksessa) seuraavassa paikassa:

UltimateVAG > Automerkit ja -mallit > Volkswagen > Caddy > osiossa..

Kun tuo tyyppiviat on sitten oikasti tarkoitettu aidoille tyyppivioille.. Ei kyselyihin.

En näe tässä ongelmaa.

Antinontoxic

LainaaOlen ymmärtänyt että tyyppivioista kysellään(esimerkin tapauksessa) seuraavassa paikassa:

UltimateVAG > Automerkit ja -mallit > Volkswagen > Caddy > osiossa..

Kun tuo tyyppiviat on sitten oikasti tarkoitettu aidoille tyyppivioille.. Ei kyselyihin.

En näe tässä ongelmaa.

Eli olisit jo joutunut siirtämään topikkia ;)

Yhtä kaikki, yksi kansio lyhyempi polku, mutta tuskin moni eksyy esim. Caddyn alle katsomaan juttuja muuten vain. Siellä se foorumin ainoa Caddy-kuski etsii jo narua kun ei saa vastausta kysymykseensä, vaikka kyseessä voi olla universaali ongelma.

skula

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 17.12.09 - klo:11:44
LainaaOlen ymmärtänyt että tyyppivioista kysellään(esimerkin tapauksessa) seuraavassa paikassa:

UltimateVAG > Automerkit ja -mallit > Volkswagen > Caddy > osiossa..

Kun tuo tyyppiviat on sitten oikasti tarkoitettu aidoille tyyppivioille.. Ei kyselyihin.

En näe tässä ongelmaa.

Eli olisit jo joutunut siirtämään topikkia ;)

Yhtä kaikki, yksi kansio lyhyempi polku, mutta tuskin moni eksyy esim. Caddyn alle katsomaan juttuja muuten vain. Siellä se foorumin ainoa Caddy-kuski etsii jo narua kun ei saa vastausta kysymykseensä, vaikka kyseessä voi olla universaali ongelma.

Eli jos se yksi ja ainoa Caddy kuski tahtoo tietoa, oletan etsii sitä myös muista topikeista, tai voihan asiansa tuoda esiin OffTopic puolella, ja herätellä keskustelua siellä.. Jos siltä tuntuu.. Ei OffTopicissa ole kielletty autoista puhuminen  :D

Ironic32

LainaaEn voinut vastustaa kiusausta liittää tänne tätä. Tuossa voisi olla karrikoidusti esimerkki siitä, mitä foorumin aluerakenteelle on tapahtunut UVW:hen verrattuna...  Virnistää Eli pikkuisen jos sais takaspäin.  Iskee silmää

Tuossa kun olis kuvia ollut, niin voisi arvostella, onko kehitys ollut positiivista vai negatiivista  ;)

...anteeksi OT  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy