VW PASSAT 1.4TSI ECOFUEL KOKEMUKSIA

Aloittaja VAGgari, 28.04.16 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

VAGgari

Hejssan.

Huomenna olis vaihdossa tulossa otsikon mukainen kulkine vuosimallia 2012 144tkm mittarissa. Kertokaahan kokemuksia autosta.

Puuha Pete

Viime viikolla tuli perheeseen juuri 2012 vm ecofuel. Takana vasta muutama sata kilsaa. Ei toistaiseksi mitään valitettavaa.

VAGgari

Meilläkin on nyt muutaman viikon auto ollut. Heti ensimmäisenä iltana kun vaimo meni kauppaan, moottorinvikavalo syttyi. Auto pajalle ja tuomio oli että ketju on löystynyt  limittiinsä. Ketju liikeen piikkiin 970 eskoo ja nyt olis 100tkm/3v takuu tuolla uudella ketjulla.

Kulutuksesta pitää kyllä sanoa että n. 8l yhdistetty kulutus on aika kova noin pienelle bensa moottorille mutta onhan autolla kokoakin ja kunhan kaasun tankkaus pisteet yleistyy niin kulutuskin rauhoittuu. Ootko käyny kaasua tankkaamassa. Miten auto kulkee ja millanen on kulutus. Ite asun Mikkelissä eikä kaasun tankkaus ole vielkä arkipäivää mutta ens vkl olisi tarkoitus suunnata lahteen jossa voi sitten kaasua ensimmäisen kerran tankkiin sujauttaa.

Pasuri


Laitellaas tähän omia kokemuksia Ecofuel Passatissa.

Reilu vuosi sitten tuli ostettu 1,4 TSi Ecofuel 110 kW automaattina. Asiaa edesauttoi Gasumin rakentaessa kaasun tankkausaseman työmatkani varrelle ja muiden kaasuautoilijoiden positiiviset kokemukset.

Vuoden aikana tuli ajettua n. 25tkm, enkä keksi mitään moitittavaa kaasuautossa. Voimanlähteenä en huomaa eroa kaasun ja bensiinin välillä, ainoastaan merkkivalosta mittaritaulussa voi sanoa kummalla auto käy. Mitään ongelmaa ei ole ollut, käynnistyminen tapahtuu bensalla, ja vaihto kaasulle tapahtuu moottorin lämmettyä säädettyyn lämpötilaan

Kulutuspuolella erot ovat sitten suuremmat. Laitoin ylös jokaisen tankkauksen ja karkeasti kaasulla ajetun kilometrimäärän. Näin laskettuna sain kilometrikohtaiseksi kustannukseksi pelkälle polttoaineelle 5,77 snt/km. Vertailupohjana samankokoinen Passat kuluttaa bensamallina n. 7,5 l/100 km, josta nykyhinnoilla (1,46â,¬/l) saadaan kilometrihinnaksi n. 11 snt.

Hintaeroa tasoittaa kaasuautosta maksettava käyttövoimavero, joka autossani on 248,93â,¬. Mutta taas vuotuinen ajoneuvovero on kaksikäyttöautossa alhaisempi(183â,¬ vs 222â,¬), johtuen matalammassa hiilidioksidipäästöistä.

Ja tosin negapuolena on vielä kapehko tankkausverkosto kaasulle, ainakin ruuhka-Suomen ulkopuolelle. Gasum laajentaa kyllä verkostoaan koko ajan.

Mutta täältä lämmin suositus kaasuautolle
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

japuusti

Kävin ostamassa Ruotsista kaasu-Passatin (-12) manuaalilaatikolla.

Osaako joku kertoa kannattaako autoa käyttää merkkihuollossa, jos mahdollisesti tulisi ongelmia jakoketjun kanssa. Ilmeisesti Volkkari on tullut vastaan jakoketjuongelmissa, mutta pitäisikö silloin olla merkkiliikkeessä huollettu. Kun kyseessä on tuontiauto, vastaako VW myös tällöin kuluista?
VW Passat 1.4 TSI EcoFuel

Cahn

Kai se noin tuoreella on ihan Fiksua käyttää merkkihuollossa. Mulal on 2013 Ecofuel manuaalina joka myös viime syksynä Ruotsista tuotu. Käytin syksyllä Alppilan autohuollossa ja vuosihuolto oli meilestäni varsin edullinen. Sitten kun on kaasulaitteiden määräaikaistarkastus (kai joka kolmas vuosi) se kannattaa ehkä teettää kaasuautoihin erikoistuneessa liikkeessä kuten Terragas. Merkkihuolloissa noi on kuulemma aika suolaisen hintaisia.
Seat Leon ST 1.4 TGI Style Business DSG 2018
Ex. VW Passat Variant Ecofuel 2013
Ex. BMW 316D Touring 2010
Ex. Kia Ceed 2007
Ex. Opel Astra 1999

jt

Täällä kanssa kaasupasuuna 2011, 250tkm ajettu, DSG. Lyhyesti sanottuna hämmästyttävän positiivinen kokemus. Kulutus sekä maantie- että kaupunkiajossa on suorastaan hämmentävän matala. Pitkä maantie/moottoritierupeama autossa 5 hlö meni 3,5kg/100km ja kun 1kg maksaa n.1,1e niin ei paha. Bensaa tuli myös testattua maantieajossa, alle 6 l/100km tuli Tre-JKL väli.

Vääntöä ja tehoa koneesta löytyy hyvin, sivistyneempi ja ärhäkämpi kuin 2.0TDI CR 140hp samalle B7 passatille, koeajoin molemmilla moottoreilla olevia passatteja useamman kerran.

Auton mukana tuli läjä kuitteja, DSG mekatroniikka, kytkin tms vaihdettu 190tkm 100% osa goodwill ja 50% työ goodwill. Jospa tuo nyt kestäisi. Sytytyspuolia on samoin vaihdettu muutaman kipale.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Puksu

Itselläpi löytyy kans 2012 vuoden manuaali kaasupasuuna farkku nyt jo noin 5v ajan🙄

Täydellä länsiauton huoltohistorialla vajaa 200tkm ajettu (itse reilu 50tkm)

Omassa kulutus heiluu seka-ajossa karkeasti 4,5-5,5kg/100km, eli suht paljon halvempia kilometrejä verrattuna bensaaniihin tai diisseliin..

Tietääkseni nää tehdasasenteiset kaasupassatit on Crda-moottoriperhettä joissa ei ole tiedossa noita ketjuongelmia(tietysti kaikki aina mahdollista)

Kaikin puolin tyytyväinen autoon on koko sakki ainakin täällä ☻👍


lemmentalja

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

SNG

Lainaus käyttäjältä: Puksu - 22.06.17 - klo:10:47
Itselläpi löytyy kans 2012 vuoden manuaali kaasupasuuna farkku nyt jo noin 5v ajan🙄

Täydellä länsiauton huoltohistorialla vajaa 200tkm ajettu (itse reilu 50tkm)

Omassa kulutus heiluu seka-ajossa karkeasti 4,5-5,5kg/100km, eli suht paljon halvempia kilometrejä verrattuna bensaaniihin tai diisseliin..

Tietääkseni nää tehdasasenteiset kaasupassatit on Crda-moottoriperhettä joissa ei ole tiedossa noita ketjuongelmia(tietysti kaikki aina mahdollista)

Kaikin puolin tyytyväinen autoon on koko sakki ainakin täällä ☻👍

Itse olen ymmärtänyt, että maakaasupassateissa 1.4 tsi on nimenomaan ollut paljon noita jakoketjumurheita. Kaasusäiliöiden venttiilit ovat myös vikaherkkä kohta.

Mutta loistava konsepti tuo kaasu-Passat. Polttoainekulut naurettavat, ja kulkuhaluja riittää. Harmi kun kuivalevyisellä dsg:llä.

Mikey

Ihan teknisestä mielenkiinnosta kysyn:

- onko kaasumoottorissa pakokaasujen takaisinkierrätystä?
- miksi öljynvaihtoväli on paljon lyhyempi kuin bensakoneessa?

passo_s

#11
Besserwisseröin että maakaasun käytöstä tulee palojäämiä jotka kertyvät moottoriöljyyn. Kaippa tähän googlettamalla vastauskin löytyisi.Volsulla taisi olla hiljan lyhyt toimituskatko kaasuautoissa, olikos jotain isompaa murhetta ?

Mikey

Gasumin kiinteähintainen kampanja vaikutti hieman liian hyvältä ollakseen totta, joten ajattelin tonkia josko Gasumilla olisi ketunhäntää kainalossa. Taisin löytää ketunhännän...

Gasumin ja Gazpromin välinen sopimus maakaasun ostosta on tiettävästi take or pay -tyyppinen. Siis sopimuksessa määritellään se ostoallokoitu määrä kaasua, jonka Gasum maksaa - käytettiin ko. määrä tai ei. No nyt kun Vihreät hallituksessa ollessaan saivat maakaasun verotettua niin kalliiksi, ettei kaasua enää Suomessa juurikaan käytetä energiatuotannossa, niin tietysti kaasun kulutus laski voimakkaasti. Take or pay -diili kuitenkin tarkoittaa sitä, että kulutettavan kaasun hinta vastaavasti nousi, jotta allokoitu hinta saadaan katetuksi.

Nyt hiljattain Gazprom sai langettavan päätöksen, jonka mukaan se joutuu muuttamaan hinnoittelumalliaan: https://www.rferl.org/a/swedish-arbitration-court-sides-ukraine-gas-dispute-russia-preliminary-rulings/28521982.html. Tämä päätös varmastikin siirtyy muihinkin kuin Ukrainan sopimukseen, ja kaasun hinta Suomessakin tullee alenemaan.

Eli Gasum näki hinnoittelukuvion muuttuvan ja kaasun hinnan Suomessa laskevan. Niinpä kiinteähintainen sopimus ei ehkä ole Gasumin kannalta ollenkaan niin huono kuin mitä se nykyhinnoilla näyttää.

Vaan aika näyttää menikö profetiani maaliin vai metsään.

japuusti

Tietääkö joku kaasupassatin huolloista? Mitä tehdään ja milloin?

Öljynvaihto 15 tkm välein.
Kaasujärjestelmän tarkastus, ensimmäiinen 3 vuoden jälkeen, sitten 2 vuoden välein.
VW Passat 1.4 TSI EcoFuel

jt

Normihuollot kuten bensa 1.4TSI:llä siinä on, kaasun extrana on kaasujärjestelmän tarkistus parin vuoden välein sisältäen kaasutankkausventtiilin tarkistuksen/puhdistus tarvittaessa. 

Öljynvaihto on tosiaan 15tkm/1vuosi.

Lisäksi on kaasutankkien ja piuhojen vaihto 20:n vuoden välein, Volvolla taisi kaasulla olla 15:ta vuoden päästä tankkien poisto. Mutta voihan sitä sitten jatkaa pelkällä bensalla sen jälkeen.

Mutta varsinkin vanhemmissa kaasuvolkkareissa noi tankit on vaihdettu kampanjassa, joten se 20:n vuoden laskuri resetoituu siinä käsittääkseni.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Mitä tulee huoltoväliin, en oikein usko tuohon passo_s:n palojäämäteoriaan, päinvastoin kaasullahan moottorin pitäisi käydä paljon puhtaammin, mm. hiukkasten määrän pitäisi olla mitätön verrattuna normi suorasuihkubensaan, samoin muut päästöt ovat bensakäyttöä pienemmät (tyyppihyväksynnästä löytyy päästöt molemmilla käyttövoimilla ja ne ovat kaasulla selkeästi pienemmät). Ne hiukkasethan syntyvät siitä huonosti "kaasuuntuneesta" / sekoittuneesta bensasta, kaasu taasen on valmiiksi "kaasuna".

Semmoinen ero tietenkin on että kaasu ei ilmeisesti "voitele" konetta bensan tavoin, joten oisko siksi tuo kiinteä väli. Tämä tietenkin ihan puhtaasti arvailua.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Mikey

Tiheämpi öljynvaihtoväli saattaa johtua ihan siitä, että kaasussa on bensaa/dieseliä huomattavasti enemmän vetyä.

Niinpä sylinterin ohipuhalluksen mukana kampikammioon menee selvästi enemmän kosteutta.

jt

Lainaus käyttäjältä: Cahn - 21.04.17 - klo:08:06
Sitten kun on kaasulaitteiden määräaikaistarkastus (kai joka kolmas vuosi) se kannattaa ehkä teettää kaasuautoihin erikoistuneessa liikkeessä kuten Terragas. Merkkihuolloissa noi on kuulemma aika suolaisen hintaisia.
Viime kesänä teetin VW-merkkihuollossa Passatin kaasulaitteiston määräaikaistarkastuksen (kerran per 2v). Maksoi 70euroa. Onko tuo suolainen hinta, jaa-a, ei minusta. Ko. huollolla on kuulemma yksi kaveri joka on koulutettu nimenomaan näitä kaasuvehkeitä varten.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Enhancer

Eiköhän tihennetty öljynvaihtoväli johdu enimmäkseen kaasun huomattavasti korkeammista palolämpötiloista, jolloin öljy osallistuu enemmän esim. mäntien jäähdyttämiseen ja joutuu siten kovemmille. GTEC:ssä näkee ihan koko ajan esim. moottoritieajossa lähelle 100 asteen öljynlämpötilaa, siinä missä pre-fl bensaversio pysytteli alle 90 asteen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

hodillac

Lainaus käyttäjältä: Puksu - 22.06.17 - klo:10:47
Itselläpi löytyy kans 2012 vuoden manuaali kaasupasuuna farkku nyt jo noin 5v ajan🙄

Täydellä länsiauton huoltohistorialla vajaa 200tkm ajettu (itse reilu 50tkm)

Omassa kulutus heiluu seka-ajossa karkeasti 4,5-5,5kg/100km, eli suht paljon halvempia kilometrejä verrattuna bensaaniihin tai diisseliin..

Tietääkseni nää tehdasasenteiset kaasupassatit on Crda-moottoriperhettä joissa ei ole tiedossa noita ketjuongelmia(tietysti kaikki aina mahdollista)

Kaikin puolin tyytyväinen autoon on koko sakki ainakin täällä ☻👍

Mikä on CRDA-moottoriperhe? Ja saako sen poimittua jostain VIN numerolla tms?
Nimim. 2012 EcoFuel kiikarissa

EDIT:olipahan vaikea saada viesti postattua

jt

Lainaus käyttäjältä: hodillac - 17.10.19 - klo:12:28
Mikä on CRDA-moottoriperhe? Ja saako sen poimittua jostain VIN numerolla tms?
Nimim. 2012 EcoFuel kiikarissa

EDIT:olipahan vaikea saada viesti postattua
Moottorikoodi esim. kaasupassatin koneelle on CDGA. 1.4TSI 150hp kaasu, ketjujakopää. Omani myin 270tkm ajettuna, vm2011, originaali ketju.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Tomeli

Rehellisiä mielipiteitä siitä, onko järkeä lähteä ostamaan tuollaista 270tkm ajettua manuaaliaskista kaasupassattia. Mitä tuollaisen koeajossa tulisi ottaa huomioon?

Askarruttaa, että paljonko näillä 1.4 moottoreilla voi ajaa noin niinkuin maksimissaan...

Mestarimarttinen

Onko muut käyneet vaihtamassa vesipumppua b7 kaasu pasattiin? Itse kävin ja hinnaksi tuli 1200e. Kuulostaa kohtuuttoman kalliilta.

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: Mestarimarttinen - 23.05.22 - klo:15:18
Onko muut käyneet vaihtamassa vesipumppua b7 kaasu pasattiin? Itse kävin ja hinnaksi tuli 1200e. Kuulostaa kohtuuttoman kalliilta.

Oli kallista, jos tosiaan vaihdettu vain vesipumppu ja todennäköisesti nesteet. Vielä kalliimpaa, jos tuo hinta tuli muualta kuin merkkihuollosta. Vuonna 2019 petti omasta vastaavasta autosta vesipumppu ja sen vaihto alkuperäisosineen, jossa vaihdettiin lisäksi molemmat apuhihnat ja nesteet sekä jotain pikkutarviketta, kustansi muistaakseni n. 580e volkkareihin erikoistuneella pajalla, joka ei kuitenkaan ollut merkkihuolto.

jt

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 23.05.22 - klo:20:10
Oli kallista, jos tosiaan vaihdettu vain vesipumppu ja todennäköisesti nesteet. Vielä kalliimpaa, jos tuo hinta tuli muualta kuin merkkihuollosta. Vuonna 2019 petti omasta vastaavasta autosta vesipumppu ja sen vaihto alkuperäisosineen, jossa vaihdettiin lisäksi molemmat apuhihnat ja nesteet sekä jotain pikkutarviketta, kustansi muistaakseni n. 580e volkkareihin erikoistuneella pajalla, joka ei kuitenkaan ollut merkkihuolto.
Vesipumpun vaihdosta myös kokemusta ja tuo 1200 e tuntuu kyllä kalliilta. Omassa tapauksessa siis vesipumppu tuli vaihdettu ketjun vaihdon yhteydessä kun huollosta ilmoittivat että pumpussa välystä (ja niinhän siinä olikin) Hinnaksi tuli kaikkineen nesteen vaihtoineen yhteensä n. 500 eur, joka tosin tuntui kyllä "rapealta" sekin koska jakopuoli oli valmiiksi purettuna, niin pumpun vaihto lienee ollut ns. easy deal. itse pumppu on kalliimpi kuin ihan standardi yksinkertainen vesipumppu. Huoltoliike oli tuntiveloitukseltaan selvästi tavanomaista ei-merkkiliikettä kalliimpi, mutta tuli vietyä sinne kun oli vähän kiirus asian kanssa.

(BTW, se ketju saattoi tulla vaihdettua ihan turhaan, jakopäästä alkoi nimittäin kuulua säännöllistä ääntä niin tilasin vaihdon, vasta vaihdon jälkeen hoksasin että se äänihän taisi tulla siitä vesipumpusta... vesipumppuhan on siinä moottorin takana ihan ketjukotelon lähellä)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vzv

Samaa mieltä, vähän tyyriiltä tuntuu pelkästä vesipumpun vaihdosta. Kaksoisahdetuissa siinä samassa mötikässä on remmiahtimen kytkevä magneettiventtiili, joten osa on tavallista vesipumppua kalliimpi.

Itse vaihdatin saman osan viime syksynä pk-seudulla monimerkkihuollossa ja hinta työlle oli 279â,¬. Hommasin itse osan kun Suomen varaosatukuista ei löytynyt hyllystä, ja nettikaupasta hommattu VW:n alkuperäisosa ja hihnasarja kustansivat n.290â,¬. Yhteensä siis alle 600 euroa.

Juutuubista löytyi hyviä ääninäytteitä siitä, miltä viallinen vesipumppu kuulostaa.

MJay

Melko tasan vuosi sitten pääkaupunkiseudulla Autojerryn kautta kilpailutettuna seuraavalla erittelyllä:
- Vesipumppu sis. ahtimen ohjauksen 239,38â,¬
- Jäähdytinneste 15e
- Moniurahihnat 38â,¬
- Apulaitehihnan kiristin 57,11â,¬
- Ahtimen hihnan kiristin 44,36â,¬
- Vaihtotyö 140â,¬ sis. mahdollisten vikakoodien luku / -nollaus
-> Yhteensä noin 530 e

Merkkihuollosta (jossa havaitsivat vian vesipumpussa) oli tarjous:

Vesipumppu
Moniurahihna
Moniurahihna kiristin
Jäähdytysneste
Työ

Yhteensä n. 810â,¬

Mestarimarttinen


vzv

Summat näyttävät kautta linjan olevan vähän yläkanttiin kunnes tajuaa että ne ovat 0% alv  :o Vesipumppu oli alveineen melkein neljäsataa joka on originaaliksi kallis ja tarvikkeeksi riistohintainen. Mutta ei se korjaamoa kiinnosta, mahdollisesti heille jää kalliimmista osista enemmän katetta ja vähimmillään heillä ei ole mitään kannustetta ostaa järkevästi. Tärkeintä on, että osa tulee äkkiä ja suoraan työpöydälle.

Omassa laskussani työtä oli 3 h ja tuntiveloitus 93â,¬ sis alv 24%. Työtä on siis veloitettu sinulta myös paljon tai sen tuntihinta on ollut todella kova.

Pyysitkö tai saitko jotain kustannusarviota tuosta etukäteen? Ainakin välttäisin tuota korjaamoa jatkossa enkä suosittelisi kavereille.

vwmies

Auto on eri padalla eli allekirj. 1.6TDi - paremmin liikanimellä "Slowmotion" tunnettu, mutta tiistaina jakopään hihnan vaihto kilkkeineen plus vesipumppu - ja kaikki orkkis osilla, maksoin ei-merkkarilla Uudellamaalla 600e. Tämä K:lla alkava putiikki on erikoistunut konsernin autoihin ja osaa asiansa. En pidä hintaa per 9 vuotta ollenkaan pahana.  :)
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy