passat 3c sähköinen käsijarru ongelma

Aloittaja axe, 13.01.13 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

hartikainen

Käsi pystyyn täälläkin reistailevan käkkärin kans. Sain jotenki elvytettyä satulan sähköpään ju oli laakeri jumissa. Sinne kuulemma saa uudet laakerit ja hintaa noin70â,¬ mutta onhan se vähä tekohengittämistä ku kuoret on halki. Mutta onko porukalla kokemusta näistä hinta on ainaki halvempi ku saksan edays. http://m.motonet.fi/fi/varaosat/629/autot/volkswagen-vw/passat-05-10?vuosimalli=2006&tuoteryhma=20

firstvw

Lainaus käyttäjältä: hartikainen - 09.03.14 - klo:10:29
Käsi pystyyn täälläkin reistailevan käkkärin kans. Sain jotenki elvytettyä satulan sähköpään ju oli laakeri jumissa. Sinne kuulemma saa uudet laakerit ja hintaa noin70â,¬ mutta onhan se vähä tekohengittämistä ku kuoret on halki. Mutta onko porukalla kokemusta näistä hinta on ainaki halvempi ku saksan edays. http://m.motonet.fi/fi/varaosat/629/autot/volkswagen-vw/passat-05-10?vuosimalli=2006&tuoteryhma=20

Jos on kiirus niin ei kannata paljoa kattella, noi motonetin hinta on aika hyvä, varsinkin kun siinä on satula mukana. Itse hankin 2kpl moottoreita ja uuden boxin alle 350â,¬, moottorit tulivat eri myyjiltä ebaysta, toinen tais olla purkuosa lähes uutena romuttuneesta autosta ja toinen oli uusi. käytetty maksoi satasen ja uusi 170. Silloin en tajunnu katsoa motonetin tarjontaa tai sitten niitä ei siellä vielä ollut.

Wate

Kesärenkaiden vaihdossa huomasin, että nyt on moottorin kuoret hajonneet molemmilta puolilta. Mitä tässä nyt kannattaa tehdä kustannustehokkuuden kannalta? Toimiiko jesari ensiapuna? Appiukko ehdotti, että raon juottaisi umpeen. Kuinka pitkään semmoinen ratkaisu voi toimia ja vaatiiko se kuitenkin ratasmekanismin purkua ja puhdistusta?
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

firstvw

Paketin saa auki vain sahaamalla kotelon sauma auki ja liimaamalla vaikka jollain uretaanipuhjaisella liimalla kiinni.

Ota moottori irti, putsaa irtoliasta. Itse porasin koteloon pienen reiän josta sai pöräytettyä rasvaa vaihteistoon. Reikä siten umpeen vaikka silikonilla. Halkeeman päälle elastista massaa, sika käy varmaan siihenkin.

Ã,,lä krääsää rasvaa liikaa, sitä pääsee helposti myös moottoriin ja se ei siitä tykkää. Jos se on kosteutta saanut niin korjaus ei ole kovin pitkäikäinen

Wate

Tiedättekö onko saatavilla soveltuvaa moottoria metallisella kuorella? Esim. uudemmasta mallista?
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

firstvw

Ei kai ny metallisia. Olisivat liian laadukkaita ja kestäviä

wille84

Lainaus käyttäjältä: Wate - 04.05.14 - klo:15:30
Tiedättekö onko saatavilla soveltuvaa moottoria metallisella kuorella? Esim. uudemmasta mallista?

Uudemmassa on moottorin ja satulan välissä erilaiset boorit, samat muovit moottorin päällä..

Wate

Voi helevettiläinen. Pitää käydä metsästämään Saksasta sit moottoreita ja viedä AD:lle. Vaimolle oli jo heittänyt ensimmäiset brake failure -viestit. :(
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

Juonio

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 04.05.14 - klo:14:18
Paketin saa auki vain sahaamalla kotelon sauma auki ja liimaamalla vaikka jollain uretaanipuhjaisella liimalla kiinni.

Ota moottori irti, putsaa irtoliasta. Itse porasin koteloon pienen reiän josta sai pöräytettyä rasvaa vaihteistoon. Reikä siten umpeen vaikka silikonilla. Halkeeman päälle elastista massaa, sika käy varmaan siihenkin.

Ã,,lä krääsää rasvaa liikaa, sitä pääsee helposti myös moottoriin ja se ei siitä tykkää. Jos se on kosteutta saanut niin korjaus ei ole kovin pitkäikäinen

Eikös siellä vaihteiston perässä ole kumihihna joka välittää voiman moottorilta siihen vaihteistonpuolelle, joten rasvan suikutus tosiaan maltilla.

Itsellä meni myös kotelo halki ja ehti ryytyä tuo vaihteistosysteemi, mikä onkin aika erikoinen, purin sen irti ja olikin aika taiteilu saada se hihna takaisin. Sain kyllä vielä toimimaan, mutta ääni ei ole mikään mukava, hyvin rohisee kun käsijarrun laittaa päälle.

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Juonio - 13.05.14 - klo:07:49
Eikös siellä vaihteiston perässä ole kumihihna joka välittää voiman moottorilta siihen vaihteistonpuolelle, joten rasvan suikutus tosiaan maltilla.

Itsellä meni myös kotelo halki ja ehti ryytyä tuo vaihteistosysteemi, mikä onkin aika erikoinen, purin sen irti ja olikin aika taiteilu saada se hihna takaisin. Sain kyllä vielä toimimaan, mutta ääni ei ole mikään mukava, hyvin rohisee kun käsijarrun laittaa päälle.

Uudemmassa mallissa on hammashihna joka ei ole arka liukkarille sekä planeettavaihteisto. Sitä ei oikein väärin voi kasata ja menee nippuun helposti

Wate

#100
Kylmie varmaan niin teen, et tilaan pelkät moottorit ja asennutan ne paikallisella AD:lla. Löysin tsekkimestan, josta saa moottorit yht. â,¬347. Yli puolet halvempi kuin AD:n kautta satulat + moottorit.

Tuohan on siis se uudempi moottori. Käykö se myös vanhojen satuloiden kanssa? En ole varma onko minulla uudempi vai vanhempi paketti.

Tässä vielä itse kotelo:
Otettu kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Halkeaman kohdalla näkyy himmeällä QR-koodi.
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

firstvw

#101
^ ei käy uudempi ja vanhempi ristiin. Vaihteiston kara ei sovi, eikä myöskään sähköt (plugit ei sovi ilman puukkoa). Uudemmissa vaihteiston kara on booreilla, vanhemmissa torx.

Ymmärtääkseni tuo linkin takainen moottori on se vanhempi koska siinä on torxin näköinen kara. 

Wate

Okei, kiitos. Eikös siinä vikakoodissa lue, et mikä on osan numero/tunnus? Voisin käydä luetuttamassa ja tilata sit sen mukaan.
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

Wate

#103
Jostain syystä en voi muokata aikaisempaa viestiäni, joten tässä uusi:

Tässä näyttäisi olevan uudempi, 3C0998281A-malli moottorista, jonka yhteensopiviin automalleihin ei kuulu minun Passattini.

Tuossa tuotteessa on kuitenkin alhaalla teksti "* This servo motor can be used also for Passat B6 since 2005 but you must replace all parts like on first two pictures.
(tested by our team)"

Eli se ilmeisesti kävisi omaanikin, JOS vaihtaa joitain liittimiä(?).

Tässä taas on ilmeisesti vanhempi malli, 3C0998281B, jonka sivun tietojen mukaan pitäisi sopia autooni.

Joka tapauksessa, osien tunnukset näyttäisivät olevan juurikin eri tavalla kuin mitä Tapanixxx aikaisemmin sanoi. Kumpi on oikeassa?
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

MarkoL

Tuota, jos varaosia (EI VW) ammatikseen myyvä saa sanoa mielipiteen. Ã,,lkää perkele luottako noihin kuviin !!!!! Voi mennä perseelleen. Kuvat on USEINMITEN vain suuntaa antavia eikä yksityiskohtiin pidä luottaa. Niin kuin tässä tapauksessa siihen akselin muotoon, onko boori vai torx.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Wate

Ainakin "Varaosaohjelmisto netissä" -linkin kautta katsottuna näyttäisi oikea osanumero todella olevan tuo 3C0998281B. Joten tilaamma sen, jahka vastaavat minulle, että tuleeko paketin mukana O-renkaat ja pultit.
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

Wate

No niin. Nyt on moottorit vaihdettu. Tilasin tosiaan em. sivustolta moottorit ja saapuivat pahvilaatikoissa kuplamuovilla pakattuna. Mukana tuli jarrusatulan tiivisteosia, joita korjaamon mukaan jos vaihdetaan niin täytyy purkaa satulaa ja sillä hinnalla kannattaa jo tilata uudet satulat moottoreineen.

Nämä osat mukana sitten paikalliseen AD-huoltoon ja pari tuntia olivat siihen käyttäneet, toki mukana oli öljynvaihto. Yhteensä hintaa koko operaatiolle öljynvaihdon kanssa tuli: â,¬350 + â,¬40 osat ja öljy, sekä â,¬160 työ.
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

Wate

Vielä heitti erroria, mutta luulenpa, että se johtui napista, jota ei vaihdettu. Käyty marmorilta nappi, n. â,¬52 ja AD:lla vaihto, â,¬15. Nyt toimii, ainakin toistaseksi. En kyl tiiä mistä kohasta se vois enää erroria heittää, jos on kerta moottorit ja nappi vaihdettu. Seuraamme tilannetta.
Passat Variant -07
2.0 TDi, 103 kW, Highline

In memoriam:
Toyota Corolla -02, 1,6 Hatchback
Alfa Romeo 147 -03

timpuri

Ah! Irrotin kuskin puolen moottorin ja WD40:llä herättelin jumittuneen vaihteiston henkiin. Vähän rasvaa ja takas paikalleen!

Hieman mukavampi nyt hetken taas ajaa kun ei kilju auto ajaessa käsijarrusta.  8)

Sutasin varovasti silikonia murtuman päälle, jospa se antais hetken lisäaikaa koneistolle.

MarkoL

Minulla ei ole ongelmia käsijarrun kanssa, mutta muiden ongelmista pelästyneenä olen yrittänyt takajarruista pitää huolta. Vuosi takaperin uusin jarrupalat ja samalla huomasin, että oikean puolen käyttölaitteen kuori oli haljennut. Ei siis moottorin kuori kuten yleensä sanotaan (varsinaisen sähkömoottorin kuori on kyllä metallia) vaan se osa joka kiinnittyy jarrusatulaan.

Irrotin koko paketin ja olihan siellä sisällä kuraa ja suolaa ja ties mitä vaikka halkeama olikin alapuolella. Urassa oleva O-rengas oli ihan pehmeä ja kunnossa. Mutta entäpä O-renkaan ura? Sepä oli täynnä mähnää ja O-rengas pullisteli uran ulkopuolella. Epäilen että tämä efekti halkaisee muovisen kuoren. Alumiininen jarrusatula ei ruostu, mutta jotain saakelin kivikovaa hapettumaa se ura oli täynnä. Pienellä meisselillä ja messinkiharjalla se lähti. Sitten palikat kasaan, halkeamaan tiivistemassaa ja hyvä tuli.

Jostain syystä (laiskuus?) en silloin vuosi sitten avannut vasenta puolta, mutta eilen olin ponteva poika ja ei kun vasemmalle puolelle sama käsittely. Kuori oli ehjä siihen asti kun löysäsin kiinnitysruuvit. Silloin kuului naksaus ja samassa kohdassa kuin toisellakin puolella näkyi viiru. Palikat levälleen, O-rengasura taas täynnä mähnää. Käyttölaite oli siisti ja puhdas, kevyt rasvaus riitti sinne. O-rengasuran puhdistus, kasaan ja taas tiivistemassa halkeamaan.

Tarkistin oikean puolen kunnon ja hyvältä näytti, massa oli siististi halkeman päällä. Käsijarru toimii ihan normaalisti, ei jää laahamaan eikä mitään muutakaan hämminkiä ole. Ã,,äni tosin on aika kova, mutta niin se on ollut koko ajan mitä auton olen omistanut. Näitä jos vaikka kerran vuoteen tarkistelee ja tarvittaessa puhdistaa kurat pois, niin uskoisin että pidentää käyttöikää huomattavasti.

Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

VAGgari

Moro.

Eikös tämä nyt kerro aika selvästi että oikean puolen satula on sökö?

http://oskarilepikko.kuvat.fi/kuvat/IMG-20140818-WA0000.jpg

Mistäs minä tiedän että kuuluuko mun autoon satula jossa on 38mm vai reilu 40mm satula?'

Kiitoksia

repomies

Määräävä ero ei ole niinkään männän halkaisija vaan sähköliitin. Kun käyttöönotto on 2007 niin annetuilla tiedoilla ei voi olla varma, malli vaihtui kesken vuoden. Vcds-listauksesta olisi jo nähnyt kumpi se on, uudempi vai vanhempi.

Ota rengas pois ja sähköliitin irti. Eikä sitä liitintä edes tartte irrottaa.. Näkee sen ilmankin, jos siinä on se nysty nurkassa kuten martinin epb-sivuilla on kuvassa niin se on uudempaa mallia se satula.

https://sites.google.com/site/1810martin/passat-b6-electric-park-brake

VAGgari

Moro.

Kun se olisikin niin helppoa. Olen töissä Kouvolassa. Auto pieksämäellä ja palaan takaisin vasta perjantaina. Uskon jo kysymättäkin että raskaana oleva puolisoni ei lähde rengasta irroittamaan kovin mielellään vaikka kuinka jalkahierontaa lupaisin. Noh tiedän sen että siihen menee se vanhempi moottori eli 3C0998281B mutta kumpi niistä nyy sitten on vamhempi.

op76

Kohta sais alkaa valmistautumaan talveen, niin mitäköhän ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tässä kannattaisi tämän käsiijarruasian kanssa tehdä? WD40:stä joka koloon, mutta ei välttämättä jarrupaloille :D Jos löytyy kuorista halkeamia, niin sisälle WD40, ja täytää kolot sikaflexillä...ja samalla alkaa metsästään jo uusia satuloita yms. Kannattaako sitä molybdeenirasvaa nyt laittaa sitten johonkin?

Muurima

Hei,
Tänään tuli vaihdettua apukuskin puoleinen käsijarru (tai siis kaveri vaihtoi) ja ai että kun oli simppeli homma. Osan ostin motonetistä (trw), maksoi 259â,¬ ja töihin meni tupakkia poltellessa ja niitänäitä jutellessa alle tunti. Ja ei tähän kyllä mitään vcdssää tarvittu vaan vaihdon jälkeen yhdesti nappi pohjaan ja kalibrointi tapahtui itsestään.
Laakkosen pakettitarjous olisi ollut 850â,¬ töineen, joten tulihan tuossa vähän rahaakin säästettyä. Suuri kiitos vinkeistä joita tältä foorumilta löytyi!

Juh1

Kiitokset ohjeista myös täältä suunnalta!

repomies

Mainitaan muuten tässäkin ketjussa vielä se, että uudemmat moottorit ja satulat toimivat myös vanhemman EPB-ohjaimen kanssa. Esimerkiksi minulla on nyt autossa 2007 mallin vanhempi EPB-ohjain, ja ne uudemman eli 2008 mallin sähköliittimet, moottorit ja satulat. Hyvin toimii yhteen.

parsiosam

Tänään oli mun vuoro tehä jarrun moottori remonttia. Kuori halki ja sisus täynnä taivas tietää mitä. No paketti auki huolellinen putsaus CRC-llä, liittimiin ja moottoriin lampunkantaöljyä, kaikki välit putsattiin "hamppu"narulla- Lopuks vielä pienellä injektioneulalla vaseliinä laakereiden väleihin ja niihin heiluri pyörän liuku-uriin. Tämän jälkeen ajettiin virtalähteen avulla moottooria viitisen minuuttia molempiin suuntiin (käyntiääni parani huomattavasti kun töhnät alko levitä pakan sisällä) Suojakuoren halkeama ja itse kuori ja se kansiosa liimattiin Superpikateho geeliliimalla kasaan. Kuori kuitenkin halkes uudestaan samasta kohdasta takaisinlaiton yhteydessä, joten juotettiin se halkeama leveellä kolvilla umpeen. Ennen toimenpidettä anto kolme eri vika koodia (:ei puristus voimaa, moottorissa liikaa vastsusta ja joku herja heikosta sähkövirrasta) operaation jälkeen kaikki herjat poistui. Hintaa koko hommalle tuli n.3â,¬: 2 ml vaselliniä, pari suhausta crc.tä ja lampunkantaöljyä, omalle työlle ei oikeen hintaa voi laskea :o

repomies


parsiosam

Auto vuodelta 2007, maileja mittarissa 240000

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy