Octavia MKIII Sinkki-ihottuma.

Aloittaja dr_ink, 07.04.17 - klo:19:52

« edellinen - seuraava »

dr_ink

Lähipiirissä 4 kolmoskorista octaviaa MY15-MY17 20-55tkm ajettuja.
Jokaisessa yksi tai useampi sinkkikukkanen.
Jokaisessa autossa vähintään yksi näppylä kuskin ovessa, alareunan ylimmän pokkauksen alapuolella, kolmessa autossa nämä ovat 5cm säteellä toisistaan.
Yhdessä autossa kaksi kukkaa takarekisterikilven molemmin puolin.
Kukkasia ollut myös takaovissa.
Työkaverin autosta Helkama-autolla käynnin jälkeen maalattiin kuskin ovi, tosin näppylää väitettiin kiveniskuksi loppuun saakka ja vielä korjauksen jälkeen.
Yhden auton tiedän josta maalattu takuuseen kolme (3) ovea. Ja lisäksi toisen foorumin kautta löytyi muutama auto.
Omaa autoani kävin näytämässä, pajalla oli tiedossa että ongelmia on ollut.
Helkama-autolta tuli tästä huolimatta vastaus "kivenisku".
Ongelma on myönnetty ainakin metro-auton, Vehon ja Autokeskuksen korikorjaamon edustajan toimesta allekirjoittaneelle.
Helkama-auton "33 vuotta mä oon näitä katsellut" -henkilön mukaan kun näppylä on kärjestä puhki on kyseessä selvästi kivenisku.
Erikoista, ettei konepellissä olevat kiveniskut turpoa samalla tapaa tai, että kiveniskuja tulee myös takakontin luukkuun.
Saman konsernin toisen merkin osalta täysin samanlaiset näppylät on selvästi sinkkikukkia ja ne on korjattu mukisematta.

Täältä varmaan löytyy kohtuullisesti ko.kulkuneuvojen omistajia.
Tutkikaa ovet ja luukut omista ja tuttujen autoista.
Olisin kiitollinen, jos viitsisitte raportoida asiasta tänne niin nähtäisiin minkä verran näitä oikeasti on. Vuosimalli, kilsat ja mistä näppylöitä löytyy.




b1mpo

Mulla oli -14 -mallisessa kuskin oven alareunassa ja informoin siitä, mutta auto vaihtui. Onko missä väreissä ollut? Itsellä oli beige.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

dr_ink

MY17 4x4 vrs ~24tkm. 1kpl kuskin ovessa. Väri ferrex harmaa
MY15 vrs, kuskin etuovi ja apparin puolen takaovi. Väri ferrex harmaa
MY15, 1.6tdi, ~50tkm 1kpl kuskin ovi ja 2kpl takaluukku (kuskin ovi maalattiin pitkin hampain takuuseen vaikka Helkama-Auton siitonen väitti vielä maalauksen jälkeen kyseessä olleen kivenisku).
MY16, 2.0tdi, ~30tkm, 1kpl molemmissa kuskin puolin ovissa. Valkoinen
MY15, vrs, Kilsoista ei tietoa, maalattu 2015 yksi ovi ja 2016 kaksi ovea.

Lisäksi juuri katsoin vantaalaisen kauppakeskuksen parkkihallissa kaksi octaviaa, toisessa (valkoinen) ei osunut silmään, toisessa oli ainakin kuskin ovessa (musta).
Muksun koululaverin isän työsuhde autossa (vrs keltainen) noin 40tkm mittarissa, luukussa ja apukuskin ovessa kukat.

Värillä en usko olevan tekemistä sen kanssa mitä pohjamaalin alla tapahtuu.

b1mpo

Ei varmaan. Varmistin vain, että oliko jonkun tietyn värisissä ongelmaa. Silläkin on ollut joissain toisen merkkisissä autoissa väliä, onko metalliväri vai ei. Eli jotakin eroa maalausprosesseissa. Ja lakka siis molemmissa ollut jo "kauan", että siitäkään ei ollut kiinni.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

RSKalle

Löytyy 1 kpl takalokasuojasta alhaalta lähellä takaovea.
Audi A6 55

Bonneville

-14 beige farkku, ainakin takaluukussa pari kukkaa.
Ocu 3 -19 1.5TSI DSG

livejungle

Ex. Ocu III MY14 Candy White ja oli ajettu noin 15tkm kun huomasin asian. Molemmat etuovet maalattiin takuuseen. Kuulemma sinkitys kuplii, eli irronnut pellistä ja aiheuttaa kukan.

Raimo247

Apukuskin takaoven takaosa melko alhaalla. Pitikin juuri perustaa tämä sama aihe.. Hoitelin kuplan pois ohimennen painepesurilla, aiemmin maalia ei puuttunutkaan, eli ei ole kivenisku.

Mitenkäs pitkään kuuluu takuuseen?

8/14 53.000 km Brilliant silver
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

dr_ink

Valitettavasti en tiedä kuinka pitkään kuuluu, tai pitäisi kuulua. Omalla kohdallani ei ole vielä vuotta käyttöönotosta ja (ensimmäinen)  takuupäätös oli kielteinen.
Nyt pitäisi käydä Helkama-autolla näyttämässä autoa. Vaikka matka ei ole pitkä niin periatteesta vi*uttaa ajella tälläisten asioiden kanssa mitkä pitäisi hoitua jälleenmyyjällä.
No, saaga jatkuu ja lisää kokemuksia kaipaillaan, Siitonen palaa töihin vasta pääsiäisen jälkeen, toimitan hänelle listan kiveniskuista kun käväsen.

b1mpo

Auton takuu 2 vuotta ja maalitakuu 3 vuotta, jos en väärin muista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antti

Konserni on sen verran maalannut sinkkirakkuloita ja korjannut tiivisteiden syömiä maalipintoja että luulisi pikkuhiljaa oppivan homman. Koritarkastus merkkihuollossa on täysi vitsi ja jokaisen VAG ajoneuvon omistajan tulee syynätö maalipinta itse ja tehda reklamaatiot heti kun merkkejä vaurioista löytyy. Alkuun Skodat korjattiin asiallisesti mutta ovat kai tätäkin kiristäneet.

Itsellä mm tällaisia kokemuksia takuu korjauksista:
- ocu II ovet korjattiin isoilta aloilta, irroitettiin ja oviaukot maalattiin samoin helmat kokonaisuudessaan
- Yeti takaluukku ja ovien pintoja
- Altea kaikki ovien alasaumat korjattiin, sinkkirakkuloita siellä täällä mm. ronkin kansi maalattiin kokonaisuudessaan
- isäukon Yeti ovien vaurioiden korjaukset.

Kaikissa autoissa täydellinen huoltokirja ja "koritarkastuksissa" ei huomautettavaa ole löytynyt. Todellisuudessa ajoneuvoissa isoja korroosiovaurioita maalin alla. Ja näitähän netistä löytyy lisää..
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

dr_ink

Koskelon metro-autossa tällä kellon lyömällä kolmessa vaihto-auto rivissä olevassa octaviassa, jokaisessa bingo.
Kuskin ovissa :)

dr_ink

Käytiin näyttämässä MY16 octavia luukkua tuolla koskelossa, siellä ei korikorjaamo suostunut ottamaan asiaa edes käsittelyyn, koska herra tiesi että Siitonen vastaa kyseessä olevan kivenisku, takaluukun kannessa, alareunassa :)

ConD

Googlasin 5s. tätä Helkama-Auton Siitosta, niin vaikuttaa että on mielenkiintoinen herra kyseessä. Keskusteluja häneltä saaduista kommenteista löytyy netin poikki paljonkin, ja osittain edustavat varmasti hänen omaa ajatustaan siitä, että jos ei korjata takuuseen, hänen edustamansa firman tulos on parempi. Esim. auton pohjan massauksesta häneltä oli tullut kommentti, että katkaisee takuun. Tai sitten että takaluukussa voi olla pistemäinen kiveniskemä, josta ruoste lähtee maalin alla sivusuunnassa leviämään. Erikoista...

Noh... Ottakaahan riittävän hyvällä makro-zoomille oleva kamera tai jopa sitten ns. mikroskooppikamera ja kuvatkaa nuo rakkulat. Jos terästyövaiheessa tehtaalla on jäänyt ennen sinkkikylvetystä/sinkkimaalausta epäpuhtauksia pinnoille, porsii pinta nimenomaa näin rakkulamaisesti. Rasva, teräsjämät, tai muut tehtaan epäpuhtaude aloittavat pahimmillaan korroosion maalipinnan alta. Jos näitä on enemmänkin Octavia / Rapid -autoissa, viittaa tuo heidän tehtaansa puhtaus- ja laatuongelmiin, EI kiveniskemiin. Jos joku vielä tahtoisi tehdä HTT tavarantarkastajan kanssa "avauksen" tällaisesta kohdasta, ja sieltä löytyisi viitteitä siitä että nimenomaa sinkki on peltipinnasta irronnut, on kuvio aika selvä.

Teräsrakenteiden pinnotteiden laaduntarkastamisesta on tullut työn puolesta jotain opiskeltua ja valitettavasti vastaan on tullut että korjaamoiden ja maahantuojankin käsitys teräspintojen korroosiosuojauksesta on ehkä hieman puutteellinen. Voimia tuulimyllyjä vastaan taisteluun teille kaikille. :P
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

YesMan

ConD, oletko tarkastanut oman Atecasi ihottumat, kun se on tehty surkealla Skodan tehtaalla?

Wikipediasta:

As part of VW's policy of making similar models with shared platforms in the same factory, the Ateca is produced at Škoda's production facility in Kvasiny, alongside the next-generation Škoda Yeti.

Pata kattilaa soimaa...

jarkko_h

#15
Onko kyseessä sama Helkama-auton Siitonen, joka yrittää laittaa kaikki suunnittelu- ja laatuvirheet asiakkaan piikkiin. Alla yksi vitsikkäimmistä lausunnoista kyseiseltä herralta. VW auto myönsi vian ja korjasi  mukisematta, mutta Siitonsen mukaan tämäkin oli kuluttajan vika ja korvaus tuli vain armosta jos kuluttaja huomasi vaatia. :
"Skodan maahantuojan Helkama-Auton huoltotarkastaja Timo Siitosen mukaan autoilija olisi ainakin osaltaan vastuussa polkimen rikkoutumisesta, jos ei ole poistanut lunta ja jäätä polkimen alta. Maanantaina Siitonen sanoi, että Skodista rikkoutuneet polkimet korvataan silti takuuajan jälkeenkin tapauskohtaisen harkinnan jälkeen."

Jos noita sinkkikuplia ei korvata, niin saa Siitosen Skodat jäädä puolestani kauppaan. Kyseisen kaverin  ja Helkama-auton suhtautuminen selviin laatuvirheisiin ja asiakkaaseen on täysin ala-arvoista.

dr_ink

#16
Kyllä, sama mies.
Itse en valitettavasti voi ottaa kantaa muuhun kun mitä olen hänen kanssaan keskustellut tai mitä hän on Vehon kautta viestittänyt.
Mutta kyllä tuosta kieltämättä jää sellainen mielikuva, että jokainen kusetettu asiakas on kotiinpäin.

Yhtä ferrexin harmaata tutkin tänään niin etuovesta löytyi viisi pientä ja takaovesta kaksi hieman isompaa rakkulaa :)
Tämä 2014 käyttöönotettu ja noin 65tkm ajettu.

Kävin tänään kolmessa pk-seudulla toimivassa, yksityisessä automaalaamossa "sokko asiakkaana" kysymässä kuplan korjausta.
Jokaisessa tapauksessa ensimmäinen reaktio oli "selkeä sinkki kukka" "ole ihmeessä yhteydessä maahantuojaan."
"noita on kaikissa autoissa eikä tuossa pitäisi tämän ikäisessä olla mitään epäselvyyttä".
Vasta tämän jälkeen kerroin jo tehneeni näin ja he todella ihmettelivät tätä suhtautumista. Kummastelivat myös, kun kerroin että Helkama-Auton kanta oli yksiselitteinen "koska rakkula on kärjestä puhki se on selkeä kiven isku". Ihmettelivät että minkä verran maalin kuuluisi sitten venyä kun sinkki lähtee irtoamaan pellistä.
Autoa katsoi myös konsernin toisella maahantuojalla maalarina työskentelevä henkilö joka oli ehdoton sen suhteen, että kyseessä on sinkki rakkula.
Yksi autoa katsoneista tekee myös kauppakamarin tavarantarkastuksia, tosin tämä selvisi vasta jälkikäteen eikä sillä tässä kohtaa ole merkitystäkään.

Joka tapauksessa. Olen toimittanut tänään reklamaation Helkama-autolle jakelulla Virtanen, Koskela, Siitonen.
Lisäksi reklamaatio lähtee tänään kuluttajariitalautakuntaan, asia tullaan katsomaan ainakin oman autoni osalta nyt "päätyyn saakka".
Tarvittaessa tilaan kauppakamarin kautta tavarantarkastuksen rakkulalle, saadaan ainakin puolueeton näkökanta asiaan.

Jos näitä autoja vielä löytyy niin lisäilen niitä listalle, joko korjattuja tai korjaamattomia.
Rekisterinumeroita voi laitella yksityisviestillä, niitä en tässä vaiheessa luovuta eteenpäin mikäli näin sovitaan.


Mikäli huomaat tai olet huomannut autossasi näitä,
ole yhteydessä lähimpään Skoda jälleenmyyjään jossa korikorjaamo.
Homma etenee niin, että jälleenmyyjä tekee protokollan mukaiset toimenpiteet, kuvat yms. ja laittaa tästä takuuanomuksen Helkama-Autolle.
Siitonen vastaa jälleenmyyjälle joko puoltavasti tai kieltävästi. Tässä kohtaa yhteys sitten Helkama-autoon reklamaation muodossa ja tässä voitaneen yhteisöllisesti hyödyntää kerättyjä rekisterinumeroita tai muuta listaa.

Antti

i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

ConD

Lainaus käyttäjältä: YesMan - 11.04.17 - klo:13:29
ConD, oletko tarkastanut oman Atecasi ihottumat, kun se on tehty surkealla Skodan tehtaalla?

Wikipediasta:

As part of VW's policy of making similar models with shared platforms in the same factory, the Ateca is produced at Škoda's production facility in Kvasiny, alongside the next-generation Škoda Yeti.

Pata kattilaa soimaa...
Enhän minä surkeaksi tehdasta sanonut?

Octaviaa tehdään Mladá Boleslavin tehtaalla ja Ateca kuten lainasitkin tekstiä, Kvasinyssä. Tässä on siis kaksi aivan eri tehdasta kyseessä. Ei ole Atecasta, Supebeista tai Yeteistä ihan samalla tavalla näitä nyt yhtäkkiä löytynyt. Ja usko pois.. Atecani olen syynännyt.

En ole pata, ei tarvi siis soimata.

Mutta asiaan... jos tohtorimuste katsoo asian loppuun asti, pidän peukkuja tueksi.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

splitxyz

Onko näissä eroa onko räsä vai ns. tavismalli? Itse en ole kahdessa III koppaisessa räsässä huomannut tuollaista vikaa, olisi kyllä osunut silmään...
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

dr_ink


Ärkoo

Tuommoset Siitoset kannattaa äänestää ulos. Nelos Golfissa ja Borassa oli myös tuo sinkkiongelma takaluukuissa. Sitä oli vaikeaa laittaa ulkopuoliseksi syyksi, kun ongelma oli vain takaluukuissa. Edellisessä Mersussa kuplat tulivat kummmankin takaoven ikkunan pystyosaan. Veho ratkaisi ongelman ilmoittamalla, ettei kuulu koritakuuseen, koska ovi ei ole korin osa. Tämä edustaa yleistä linjaa Vehon asiakaspalvelussa muutenkin. Näissä maaliongelmissa ja takuuasioissa täytyy olla sitkeä muutenkin. Takuukäsittelijä on henkilö, joka puhumalla säästää miljoonia.

Iero

Onneksi ensi viikolla pääsen siirtymään Toyotan leiriin ja Octavia menee kiertoon. Menenköhän ojasta allikkoon? Olen kuullut, että Toyota hoitaa takuuasiat hyvin ja myös aktiivisesti, jos ilmenee tyyppivikoja.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

VAGNeverAgain

Lainaus käyttäjältä: Iero - 14.04.17 - klo:18:16
Onneksi ensi viikolla pääsen siirtymään Toyotan leiriin ja Octavia menee kiertoon. Menenköhän ojasta allikkoon? Olen kuullut, että Toyota hoitaa takuuasiat hyvin ja myös aktiivisesti, jos ilmenee tyyppivikoja.

Onneksi olkoon!

dr_ink

Löytyi uusi, edellistä mielenkiintoisempi kivenisku, samaisesta kuskin ovesta.
Kivi on ilmeisesti osunut kylkeen ja patti on lähtenyt leviämään auton keulaa kohti :)


J64

Tuossa saa kyllä olla melkoinen "Siitonen", että tuon kiveniskemäksi selittää ;D
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

repomies

^^Kuva on sumea, ei vissiin makro-ominaisuudet ole ihan huipussaan vehkeessä jolla se on otettu.

Olettaen että tuo musta täplä on reikä niin kyllä, se vaikuttaa siltä että siihen on osunut jotain. Miksi muuten maali olisi puhki? Sen mitä olen itte noita nähnyt niin maalissa ei yleensä ole reikää lainkaan. Se, mihin suuntaan korroosio lähtee reiän luota etenemään on sitten vaikeampi ennustaa. Varmaan riippuu pitkälti siitä miten hyvin maali ja sinkki on kestänyt kiinni iskun ympärillä. Siihen suuntaan mihin kosteus pääsee imeytymään, korroosio voi iskeä ja sinkki turpoaa.

Outoa jos noita tulee noin paljon ja vielä noin isoja, täytyy siinä maalipinnassa jotain mätää olla koska eihän normaali kivenisku jossain konepellissä mitenkään nopeasti ala kukkia. Ittellä on aina riittänyt että keväällä pistää vähän maalia reikiin, ikinä ei ole lähtenyt leviämään sen jälkeen. Ajetaanko autollasi paljon hiekkateillä tai hiekoitetuilla taajamateillä, ilman eturoiskeläppiä kenties?

dr_ink

Hiekkatietä auto on nähnyt noin 4km, roiskeläpät ovat olleet kiinni aina.
Tuossa tuoreimmassa kuvassa maali on puhki mutta "reikä" on pyöreä, silmällä näkee että ongelma tulee sisältä päin. Sinkki kun lähtee irtoamaan niin eihän se maali siinä veny. Tuon ensimmäisen  näppylän on tarkastettu muutaman maalarin toimesta ja tuomio on selkeä, sinkki kuplii irti. Muutamassa autossa noita on identtisiä ilman että maali on vielä puhki. Erikoista jos nuo on kiveniskuja ja samanlaisia on ollut myös takaluukun kannen sisäpinnassa :)

Pahoittelen iphonen "macro" ominaisuuksia, jos joltain löytyy pk-seudulla lainaan nikon f-mount macro niin paukutellaan parempia :)

Iero

Noin pyöristyneestä reiästä voisi päätellä, että tuo on syntynyt jo maalauksen yhteydessä jostakin epäpuhtaudesta johtuen. Kovettuneeseen maaliin tuskin tuollaista sileä reunaista reikää syntynee.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

dr_ink

#29
Nyt on muutama "inan" parempi kuva, valitettavasti ei löytynyt ihan 1:1 macroa mutta lähelle päästiin. Kuvia en tässä kohtaa vielä julkaise jottei päädy "siitosten" käsiiin ennenkuin on lopullinen tuomio helkama-autolta tullut :)
Esitellään kuvat tarvittaessa ensin heille. Ainakaan oma käsitykseni ei muuttunut.



Miten lienee tuossa takakontin luukun sisäpinnassakin kiveniskua, tuollaista "pitkulaista".


EDIT:

Laitetaan nyt utealiaimmille pieni teaseri.
Tuossa kuvaa yhden patin ympäriltä, kuten saattaa huomata niin aika paljon on vielä puhkeamatontakin pahkuraa olemassa :)





Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy