VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: Basic_Load - 28.08.17 - klo:08:54

Otsikko: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Basic_Load - 28.08.17 - klo:08:54
Moro,

VW on päivittänyt DSG 7 laatikon. Uskaltaako sellaisen hankkia?

Mikä tämä nyt tyypiltään VW Golfissa tai Passatissa DQ380 (7Wet), DQ381 (7Wet) vai DQ500 (7Wet)?

Onko pävitettyyn versiion tehty korjauksia esim. kaksoisvauhtipyörään? Antaako märkäkytkin käyttäikää kytkimelle paljonkin (jos pinta-ala sama kuin vanhassa kuivassa)? Kuivan DSG 7.n kytkimen käyttömäärä itsellä pyöri siinä 100 000km paikkeilla.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: jyrsija - 28.08.17 - klo:09:46
Juu, uskaltaa, leasingautoksi

Omaksi, niin että itse saa tapella takuun kanssa, jos jotain sattuu? Noh, päättele itse minkälaista on nämä vääntämiset VW kanssa.

Vasta muutaman vuoden kuluttua tiedämme onko tuo hyvä vai ei jos se on uusi lodju
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: OctyRO - 28.08.17 - klo:09:55
Lainaus käyttäjältä: Basic_Load - 28.08.17 - klo:08:54
Moro,

VW on päivittänyt DSG 7 laatikon. Uskaltaako sellaisen hankkia?

Mikä tämä nyt tyypiltään VW Golfissa tai Passatissa DQ380 (7Wet), DQ381 (7Wet) vai DQ500 (7Wet)?

Onko pävitettyyn versiion tehty korjauksia esim. kaksoisvauhtipyörään? Antaako märkäkytkin käyttäikää kytkimelle paljonkin (jos pinta-ala sama kuin vanhassa kuivassa)? Kuivan DSG 7.n kytkimen käyttömäärä itsellä pyöri siinä 100 000km paikkeilla.

381 kysessä. Koeajettu ja todettu, että parempi kuin kuiva 7, mutta eroa 6 en huomannut, muuta kun yrittää tyrkyttää vähän aikaisemmin isompaa vaihdetta. Sama "vastaava" laatikko ollut audeissa. Ota vaan, niin saadaan tietää miten takuu toimii tämän kanssa. Vaikka uskon, että ei tule ongelmia, mutta mielellään annan tuoreet laatikot toisten testattavaksi ja ostan sitten kun on korjattu jo viat.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Basic_Load - 28.08.17 - klo:11:44
Eiköhän jätetä testaus hommat muille.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: belkin67 - 28.08.17 - klo:11:47
Yksi automyyjä mainitti, että kyseessä on periaatteessa vanha / aiempi 6 lovinen märkäaski, mihin on lisätty 7 pykälä. Jos näin on, niin ei se kovin huono pitäisi olla..
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Letangi - 28.08.17 - klo:11:53
Mistä se tietää mikä on missäkin? Itselle tulossa 1.5tsi dsg Octavia ja kiinnostaisi et mikähän siinä on..
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: teräksenharmaa - 28.08.17 - klo:12:01
Uusi 7-vaihteinen märkäkytkinmellinen DQ381 on tullut korvaamaan vanhan 6-vaihteisen märkäkytkimellisen. Pienimpien moottoreiden laatikkona jatkaa kuivakytkimellinen 7-vaihtenen.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: njs - 28.08.17 - klo:12:29
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.08.17 - klo:12:01
Uusi 7-vaihteinen märkäkytkinmellinen DQ381 on tullut korvaamaan vanhan 6-vaihteisen märkäkytkimellisen. Pienimpien moottoreiden laatikkona jatkaa kuivakytkimellinen 7-vaihtenen.

Mutta olikos 1.5TSI:n kanssa uusittu kuiva-7, eli DQ200F?
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: ropellihattu - 28.08.17 - klo:12:37
Kuiva seiska on nytkin 1.4TSI:n kaverina ja käsitin myös niin, että kuiva seiska on uuden 1.5TSI-padan kanssakin.

1.8 ja 2.0 bensoissa ja diigeleissä on se märkä. Eli just niin kuin teräksenharmaa tossa edellä sanoi.

EDIT: Tämä siis Skodan kohdalla, en osaa sanoa folksfaginasta....
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: tet - 28.08.17 - klo:13:42
^ Ja konsernin nelivedoissa ei ole kuivaa missään vaan aina märkäkytkinmalli (6- tai 7-vaihteinen). Moottorista riippumatta.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: OctyRO - 28.08.17 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Letangi - 28.08.17 - klo:11:53
Mistä se tietää mikä on missäkin? Itselle tulossa 1.5tsi dsg Octavia ja kiinnostaisi et mikähän siinä on..


ainakin 1.5 evo moottoreissa on märkä!
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: OctyRO - 28.08.17 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 28.08.17 - klo:12:37
Kuiva seiska on nytkin 1.4TSI:n kaverina ja käsitin myös niin, että kuiva seiska on uuden 1.5TSI-padan kanssakin.

1.8 ja 2.0 bensoissa ja diigeleissä on se märkä. Eli just niin kuin teräksenharmaa tossa edellä sanoi.

EDIT: Tämä siis Skodan kohdalla, en osaa sanoa folksfaginasta....
Mistä lähtien ovat 1.8 käyttäneet märkää? dq200 siellä oli vielä ainakin 2015
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: vasara - 28.08.17 - klo:14:57
Lainaus käyttäjältä: tet - 28.08.17 - klo:13:42
^ Ja konsernin nelivedoissa ei ole kuivaa missään vaan aina märkäkytkinmalli (6- tai 7-vaihteinen). Moottorista riippumatta.
Näin on.. seuraavassa (sivun puolivälissä) taulukko, joka Seat Atecan käyttämistä laatikoista. Kannattaa ostaa neliveto, niin saa vetopidon kylkiäisenä aina paremman vaihteiston :)
Isommilla moottoreilla saa saman edun ilman nelivetoakin.
http://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/185501-vw-2-0-tdi-different-power-torque-outputs-how-why-4.html (http://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/185501-vw-2-0-tdi-different-power-torque-outputs-how-why-4.html)
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Basic_Load - 04.09.17 - klo:18:24
Yritin hieman tiedustella VW liikkeessä uuden laatikon rakennetta koe ajon yhteydessä. Eipä paljon tietoa herunnut.
Myyjä suivaantui laatikko kyselyistä niin, että tarjosi vaihtoautosta yhtä paljon viime kytkimen vaihto maksoi.
Outoa, että merkkiliikkessä ei saa kysyä ja oma merkki kelpaa haihtoon paitsi pilkka hinnalla.

Olkoon DSG 7 (märkä) vanha kutonen tai uus päivitetty versioi. Onko kelläkään tietoa laatikon öljyn vaihtovälistä? (60 000km?)
Mitä kustantaa merkkiliikkeen huolto 60000km + Laatikon huolto/öljyjen vaihto 60000km 500â,¬-1000â,¬?
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: jtn58 - 04.09.17 - klo:20:34
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 28.08.17 - klo:14:33

ainakin 1.5 evo moottoreissa on märkä!

Evo 1.5 moottoreissa on kuvakytkimellisen laatikon DQ200 viimeisin kehitysversio. Tämä tieto peräisin maahantuojan asiakaspalvelusta.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: jtn58 - 04.09.17 - klo:20:39
Lainaus käyttäjältä: jtn58 - 04.09.17 - klo:20:34
Evo 1.5 moottoreissa on kuvakytkimellisen laatikon DQ200 viimeisin kehitysversio. Tämä tieto peräisin maahantuojan asiakaspalvelusta.

Näin siis Golfissa. Tuskin muissa konserniveljissä olisi erilainen voimalinja käytössä.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: peteksml - 04.09.17 - klo:21:23
Uuteen leon x-perienceen tulossa 7-v dsg 110kw:n jatkeeksi, katsotaan mitä tuo tullessaan. Suurempitehoiseen olisi ollu vielä märkä 6-v loota, mutta uusi 7-vaihteinen tuntui paljon paremmalta. Takuu onneksi tuon 5 vuotta =)
Ilmeisesti sama laatikko DQ381 kuin atecassakin, rakenteeltaan pitkälti erilainen kuin kuivilla kytkimillä oleva.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: OctyRO - 05.09.17 - klo:07:31
Lainaus käyttäjältä: jtn58 - 04.09.17 - klo:20:39
Näin siis Golfissa. Tuskin muissa konserniveljissä olisi erilainen voimalinja käytössä.

Kannattaa tuplatsekata. Koska mihin tietojeni mukaan siinäkyllä on dq381.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: ropellihattu - 05.09.17 - klo:07:41
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 28.08.17 - klo:14:37
Mistä lähtien ovat 1.8 käyttäneet märkää? dq200 siellä oli vielä ainakin 2015

Korjaan, nelivedossa tosiaan märkä, edestä raapivassa kuiva.

Pitää sanoa, että on niin paljon variaatioita että pieni ihmismieli vallan menee sekaisin moisesta runsaudesta. :D
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Gudmund - 05.09.17 - klo:08:00
Lainaus käyttäjältä: peteksml - 04.09.17 - klo:21:23
Uuteen leon x-perienceen tulossa 7-v dsg 110kw:n jatkeeksi, katsotaan mitä tuo tullessaan. Suurempitehoiseen olisi ollu vielä märkä 6-v loota, mutta uusi 7-vaihteinen tuntui paljon paremmalta. Takuu onneksi tuon 5 vuotta =)
Ilmeisesti sama laatikko DQ381 kuin atecassakin, rakenteeltaan pitkälti erilainen kuin kuivilla kytkimillä oleva.

Pääsitkö jossain kokeilemaan (Leonia?) peräjälkeen 6-v ja 7-v laatikoita saman moottorin parina, jotta osaa sanoa selvästi miten toiminta eroaa toisistaan?
Periaatteessa hyvä mikäli uusi märkä-seiska tuntuu vanhaa kutosta paremmalta, vaikka ei siinäkään vanhassakaan suuresti ollut valittamista.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: MoFFe - 05.09.17 - klo:09:06
Mulla oli S3ssa vanha 6 vaihteinen nyt Facelift Golf Rssä 7 vaihteinen. Mun mielestä niin tuo uusi seiska on hieman pehmeämpi vaihdoissa ja sitten suuri ero on tuo seiska vaihde pudottaa kulutusta huomattavasti motarivauhdissa. Olen ajannut kotiin töistä ja kulutus on ollut ajotietokoneen mukaan 6.1l/100km en koskaan päässy noihin lukemiiin S3ssa ja tuo Rä on sitä paitsi variant mallia joka pitäis kuluttaa enemmän.
Ei mitään valittamistä tuosta uudesta DSG-7 toisaalta tuo DSG-6 toimi myös ihan hyvin.  :)
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: peteksml - 05.09.17 - klo:09:43
Tuossahan on niin että (Leonissa) on 184hv koneen yhteydessä 6-v dsg ja 150hv yhteydessä 7-v dsg.
Molemmilla olen ajanut, ja tehoero noiden välillä normaalissa ajossa ei ole niin suuri että kuvittelisin sen vaikuttavan vaihteiston tuntemuksiin. Kumpikaan ei missään nimessä tuntunut huonolta, päinvastoin, mutta 7-v on kuitenkin vaihdoltaan huomaamattomampi, ja manuaalipuolella normaaliajossa ratin käpälää heilauttamalla vaihtotapahtuma on välitön. Vaihtotapahtumaa voivat tietenkin viivyttää joissain tilanteissa kuitenkin tietyt ehdot. Sen verran kuitenkin noiden kahden välillä oli eroa että päädyin 150hv juuri tuon uuden märän 7-vaihteisen takia. Aika näyttää mikä se on...
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: jtn58 - 05.09.17 - klo:09:53
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 05.09.17 - klo:07:31
Kannattaa tuplatsekata. Koska mihin tietojeni mukaan siinäkyllä on dq381.

Koska eri lähteissä oli erilaista tietoa asiasta, kysyin maahantuojalta asiaa kun olin tilaamassa uutta autoa. Ja tässä maahantuojan vastaus

Tämä on viesti VV-Auto Groupin palautejärjestelmästä. Jos vastaat tähän viestiin, ole hyvä ja säilytä otsikko ennallaan.

Hei,

Kiitos viestistänne. Kyseessä on uusin versio 7-vaihteisesta kuivakytkimellä olevasta DQ200 tyyppikoodin vaihteistosta.

Ystävällisin terveisin,
VV-Auto Group Oy, asiakaspalvelu
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: OctyRO - 05.09.17 - klo:12:22
Lainaus käyttäjältä: jtn58 - 05.09.17 - klo:09:53
Koska eri lähteissä oli erilaista tietoa asiasta, kysyin maahantuojalta asiaa kun olin tilaamassa uutta autoa. Ja tässä maahantuojan vastaus

Tämä on viesti VV-Auto Groupin palautejärjestelmästä. Jos vastaat tähän viestiin, ole hyvä ja säilytä otsikko ennallaan.

Hei,

Kiitos viestistänne. Kyseessä on uusin versio 7-vaihteisesta kuivakytkimellä olevasta DQ200 tyyppikoodin vaihteistosta.

Ystävällisin terveisin,
VV-Auto Group Oy, asiakaspalvelu

Nimenomaan 1.5 evossa uusissa tehdastoimituksissa on tuo märkä, ja koeajossani oli märkä. Jos puhutaan nimenomaan siitä 1.5 evon voimmakkaammasta mallista, noitahan tulee visiin kahdella eri voimavaihtoehdolla. Kävin vielä varmistamassa asian huollosta, että millä laatikolla noita luovutushuollettuja tulee.

Sinun tietosi on selvästi vanhentunutta, märkä siellä on. Mutta siis kaikki 17 vuosimallimerkinnällä olevat ovat toki vanhalla. Eli et saa edes ostettua tuota mallia kuivalla. Tämä ei siis mututietoa vaan perustuu nähtyyn. Joten sinne volkkarin aspaan vaan terveisiä, että voisivat lopettaa tuon automaattisen vastauksen lähettmämisen. Eikä ole eri lähteissä tietoa väärin, vaan ne ovat eri vuosilta ja eri moottoreista.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: teräksenharmaa - 05.09.17 - klo:13:13
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 05.09.17 - klo:12:22
Sinun tietosi on selvästi vanhentunutta, märkä siellä on. Mutta siis kaikki 17 vuosimallimerkinnällä olevat ovat toki vanhalla. Eli et saa edes ostettua tuota mallia kuivalla. Tämä ei siis mututietoa vaan perustuu nähtyyn.

Mistä tuon kytkinten tyypin muuten näkee?
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: ConD - 05.09.17 - klo:13:31
Sen käytännössä voi päätellä laatikon tyypistä ja laatikon tyypin taas laatikon 3-kirjaimisesta koodista. Tuo koodi taas löytyy huoltokirjasta tai peräkontista tarrasta.

Mutta niin... mitäs lootia näissä uusissa 1.5SI DSG Evo 150 koneissa on sitten ollut? Esimerkit ois hiton kivoja, noinniinkuin laatikkokoodien osalta.

Tarrahan on tämäntapainen:
(http://www.liam27.com/vw/vehicle_data.jpg)

Tuossa BWA-kone ja JLW-laatikko GTI Golfissa vuodelta 2007. Vastaavia pränikkäuusien golfien kuvia kun saataisiin niin tälle depatille saataisiin päätös.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Äkäpussi - 17.10.17 - klo:17:13
Lainaus käyttäjältä: ConD - 05.09.17 - klo:13:31
Sen käytännössä voi päätellä laatikon tyypistä ja laatikon tyypin taas laatikon 3-kirjaimisesta koodista. Tuo koodi taas löytyy huoltokirjasta tai peräkontista tarrasta.

Mutta niin... mitäs lootia näissä uusissa 1.5SI DSG Evo 150 koneissa on sitten ollut? Esimerkit ois hiton kivoja, noinniinkuin laatikkokoodien osalta.

saataisiin niin tälle depatille saataisiin päätös.

Itseänikin tämä aihe kovasti kiinnostaa, ja käyttäjä OctyRO:n kirjoitukselle sainkin vähän vahvistusta kysyessäni asiaa myyjältä joka puolestaan välitti kysymyksen huoltoon:
" [...] Eli onko tilaamassani  Golf 1.5 tsi evo 150 hp versiossa kuiva- vai märkäkytkinlaatikko? Jos vielä voit kertoa mikä DQxxx malli se on olisin kiitollinen"
Ja vastaus:

"Moro

Oletamme, että nyt tilatut uudet autot on varusteltu ao. dsg-vaihteistolla.
Ainakaan tuotannossa ei ole enää vanhaa.

Uusi DSG on 7 vaihteinen.

Vanhan vaihteiston tunnus 0BH/OBT -> josta kehitelty tämä 0GC
vaihteistossa 2 märkää monilevykytkintä.

-          Vaihteistossa uusia ominaisuuksia:
-          Öljypumppu
-          Mekatroniikka ja sen venttiilit
-          Synteettinen öljy
-          Akseleiden ja tasauspyörästön kitkaoptimoitu laakerointi
-          Tiivisteet
-          Ylivaihde
-          Co2 päästöjen lasku 10g/km

Malli on DQ381


******* ****
työnjohtaja"

Mutta kun luonne on vähän sellainen että uskon sitten kun näen niin olisi kiva jos joku jo auton saanneena voisi asian vahvistaa. 
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Kopo - 17.10.17 - klo:17:39
On kyllä niin ristiriitaista lausuntoa liikkeellä. Itseäni on kiinnostanut A3 1.5 evo dsg:llä ja myyjä pyynnöstäni oli kysynyt maahantuojalta onko se kuiva vai märkä dsg niin oli saanut vastauksen että kuiva kuin autiomaa. Otapa näistä nyt selvää.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Hidalgo - 17.10.17 - klo:17:51
Mikä on käytännön ero kuivalla ja märällä, kun tästä näin paasataan?
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: jannesn - 17.10.17 - klo:18:07
Vanhoissa kuivakytkinlaatikoissa oli paljon vikoja, sen takia nykyäänkin monet karttavat niitä.

Haulla löytyy lisätietoa varmaan niin paljon kuin jaksaa lukea...
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: SNG - 17.10.17 - klo:18:12
Ilmeisesti dsg:n toimintatavasta johtuen kytkimiä luistatetaan reippaasti verrattuna manuaalilaatikon ja kytkimen oikeaoppiseen käyttöön. Neste siirtää lämpöä pirun tehokkaasti, ja tästä syystä märillä kytkimillä olevien dsg-lootien kytkimiäkään ei juuri tarvitse uusia.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Hidalgo - 17.10.17 - klo:21:09
Lainaus käyttäjältä: jannesn - 17.10.17 - klo:18:07
Vanhoissa kuivakytkinlaatikoissa oli paljon vikoja, sen takia nykyäänkin monet karttavat niitä.

Haulla löytyy lisätietoa varmaan niin paljon kuin jaksaa lukea...
Jep, vanhoissa oli vikoja. Mutta mitään käytännön eroa ei kukaan ole huomannut nykyään?
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Äkäpussi - 09.12.17 - klo:21:02
Lainaus käyttäjältä: ConD - 05.09.17 - klo:13:31
Sen käytännössä voi päätellä laatikon tyypistä ja laatikon tyypin taas laatikon 3-kirjaimisesta koodista. Tuo koodi taas löytyy huoltokirjasta tai peräkontista tarrasta.

Mutta niin... mitäs lootia näissä uusissa 1.5SI DSG Evo 150 koneissa on sitten ollut? Esimerkit ois hiton kivoja, noinniinkuin laatikkokoodien osalta.

Tarrahan on tämäntapainen:
(http://www.liam27.com/vw/vehicle_data.jpg)

Tuossa BWA-kone ja JLW-laatikko GTI Golfissa vuodelta 2007. Vastaavia pränikkäuusien golfien kuvia kun saataisiin niin tälle depatille saataisiin päätös.

Kommentoin nyt vanhaa aihetta mutta tässä nyt olisi yhden 1.5TSI:n tarra. Enää tarvitaan joku dekoodaamaan koodit.

(http://preview.ibb.co/kP9sjb/IMG_20171209_160311.jpg) (http://ibb.co/nxjQ4b)

image hosting (http://fi.imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: ConD - 24.09.18 - klo:22:23
Lainaus käyttäjältä: Ã,,käpussi - 09.12.17 - klo:21:02
Kommentoin nyt vanhaa aihetta mutta tässä nyt olisi yhden 1.5TSI:n tarra. Enää tarvitaan joku dekoodaamaan koodit.

(http://preview.ibb.co/kP9sjb/IMG_20171209_160311.jpg) (http://ibb.co/nxjQ4b)

image hosting (http://fi.imgbb.com/)
Threadi on vanha kuin taivas, mutta vastaan silti.

Tuossa sinun postaamassa kuvassa on 110kW kone DADA, jonka jatkeena on SSP-tyylin loora, joka on siis tyyppiä DQ200, EI ketjussa kysessä oleva DQ381. Kyseinen yhdistelmä löytyy useammalta hepulta mm. MY18 VW Golfista.

Asian voi tarkastaa esimerkiksi VW:n erwin palvelusta hankkimalla sinne käyttöaikaa, mutta 99,9% varmasti asia on näin. Epävirallisia reittejä tulokset on esimerkiksi tässä:

(https://i.imgur.com/9EbiO4C.jpg)
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Äkäpussi - 25.09.18 - klo:17:12
Lainaus käyttäjältä: ConD - 24.09.18 - klo:22:23
Threadi on vanha kuin taivas, mutta vastaan silti.

Tuossa sinun postaamassa kuvassa on 110kW kone DADA, jonka jatkeena on SSP-tyylin loora, joka on siis tyyppiä DQ200, EI ketjussa kysessä oleva DQ381. Kyseinen yhdistelmä löytyy useammalta hepulta mm. MY18 VW Golfista.

Asian voi tarkastaa esimerkiksi VW:n erwin palvelusta hankkimalla sinne käyttöaikaa, mutta 99,9% varmasti asia on näin. Epävirallisia reittejä tulokset on esimerkiksi tässä:


Aihe on tosiaan vanha mutta ilmeisesti epäselvyyttä on vieläkin kun kyse on tehokkaamman 1.5 tsi:n laatikosta. Kuten toisessa ketjussa jo kirjoitin en voi ottaa kantaa mikä laatikko muitten autoissa on, mutta kaikissa ei ole märkää seiskaa. Todistettavasti tästä maasta löytyy yksi viikolla 46 herran vuonna 2017 valmistettu yksilö jossa kuiva DQ200, ja se seisoo mun pihalla.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Letangi - 25.09.18 - klo:17:31
Ilmeisesti alkupään 1.5 DSG:t on tuolla kuivakytkimellä. Vuosimallista -18 ne ovat märkiä.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: janppa78 - 25.09.18 - klo:18:26
Itsellä viikolla 14 tänävuonna valmistunut 150hv versio ja se on kuivalla kytkimellä. Ei näissä mitään märkää kytkintä ole. Kuva liitteenä


(https://preview.ibb.co/dGTB6p/IMG_20180925_182229_01.jpg) (https://ibb.co/ntShCU)

aluminum discovery (https://aluminumsulfate.net/aluminum)
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: ConD - 25.09.18 - klo:19:32
Lainaus käyttäjältä: Letangi - 25.09.18 - klo:17:31
Ilmeisesti alkupään 1.5 DSG:t on tuolla kuivakytkimellä. Vuosimallista -18 ne ovat märkiäKAIKKI KUIVAKYTKINMALLEJA.
Ei ole, korjasin lainauksen... useampi vuonna 2018 valmistunut 150hp 1.5TSI EVO on tullut käytyä läpi ja kaikki on kuivakytkimisiä DQ200 lootia. Tässäkin janpalla, yllä Ã,,käpussilla, sekä parilla kaverilla jotka tänne eivät kirjoittele.

edit: Skoda Octavian kohdalta löytyi tällainen:
http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Octavia_FL_tekniset_tiedot.pdf (http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Octavia_FL_tekniset_tiedot.pdf)

"Kaksi sähköhydraulisesti ohjattua kuivaa monilevykytkintä" 1.5TSI 110kw kohdalla...



Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 25.09.18 - klo:18:26
Itsellä viikolla 14 tänävuonna valmistunut 150hv versio ja se on kuivalla kytkimellä. Ei näissä mitään märkää kytkintä ole. Kuva liitteenä
Juu, sama SSP-lootan tunnus tuollakin majailee ja sehän on tosiaan DQ200 kuten eilen kirjoittelinkin
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Pupa - 01.08.19 - klo:19:09
Onko kukaan vienyt omia öljyjä DSG-7 öljynvaihtoon. Sain vain tiedon, että SAE 75W pitää löytyä tonkan kyljestä, mutta olisi kiva kuulla mitä öljyä foorumilaiset on käyttänyt.

Autona siis 2015 Passat Variant Highline DSG 2.0TDI BiTurbo eli laatikkona DQ500.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: ConD - 01.08.19 - klo:20:49
Tuo DQ500 tahtoisi nielaista sisäänsä OE-numeroa G052182A2 käyttäviä liemiä. Eri merkkejä, purkkeja ja malleja on sitten vaikka kuinka, mutta hakisin aina tuon VO-viitteen siitä purkista ennemmin kuin jonkun SAE-luokituksen, vaikka toki SAE 75w OE-purkin kyljestä löytyykin:

https://www.autodoc.fi/autonosat/oem/g052182a2 (https://www.autodoc.fi/autonosat/oem/g052182a2)

Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Pupa - 01.08.19 - klo:22:15
Lainaus käyttäjältä: ConD - 01.08.19 - klo:20:49
Tuo DQ500 tahtoisi nielaista sisäänsä OE-numeroa G052182A2 käyttäviä liemiä. Eri merkkejä, purkkeja ja malleja on sitten vaikka kuinka, mutta hakisin aina tuon VO-viitteen siitä purkista ennemmin kuin jonkun SAE-luokituksen, vaikka toki SAE 75w OE-purkin kyljestä löytyykin:

https://www.autodoc.fi/autonosat/oem/g052182a2 (https://www.autodoc.fi/autonosat/oem/g052182a2)

Kiitokset pikaisesta vastauksesta :)

Täytyypä kokeilla vaikka tätä 6l ens huoltoon https://www.autodoc.fi/vaico/7114518 (https://www.autodoc.fi/vaico/7114518)
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Haldex - 15.06.22 - klo:08:23
Todella vanha aihe, mutta kysäistään silti.

Onko täällä kokemuksia tuosta DQ381 laatikon käyttäytymisestä kylmänä? Lähinnä vaihdot 2-3 tuntuu itsellä kylmänä semmoiselta kun manuaali autossa päästäisi kytkimen liian nopeasti ylös. Mietin vaan onko tämä normaalia kyseisen vaihteiston kanssa. Lämpimänä myös tekee satunnaisesti tuota.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: mfroberg - 15.06.22 - klo:09:18
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 15.06.22 - klo:08:23
Todella vanha aihe, mutta kysäistään silti.

Onko täällä kokemuksia tuosta DQ381 laatikon käyttäytymisestä kylmänä? Lähinnä vaihdot 2-3 tuntuu itsellä kylmänä semmoiselta kun manuaali autossa päästäisi kytkimen liian nopeasti ylös. Mietin vaan onko tämä normaalia kyseisen vaihteiston kanssa. Lämpimänä myös tekee satunnaisesti tuota.

Mulla oli 5/19 - 3/22 uutena ostettu etuvetoinen Golf Variant 2.0 TDI DSG7(DQ381) jolla ajoin 61 tkm. Ikinä se ei tehnyt mitään nykäisyyn viittaavaakaan vaan omistusaikanani jokainen vaihto oli ns. huomaamaton. Eli laatikossasi ei ole kaikki kohdallaan, olisikohan siihen mahdollista tehdä sopeutus tms.? Paljonko autollasi on rullattu?
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Haldex - 15.06.22 - klo:10:41
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 15.06.22 - klo:09:18
Mulla oli 5/19 - 3/22 uutena ostettu etuvetoinen Golf Variant 2.0 TDI DSG7(DQ381) jolla ajoin 61 tkm. Ikinä se ei tehnyt mitään nykäisyyn viittaavaakaan vaan omistusaikanani jokainen vaihto oli ns. huomaamaton. Eli laatikossasi ei ole kaikki kohdallaan, olisikohan siihen mahdollista tehdä sopeutus tms.? Paljonko autollasi on rullattu?

Merkkiliikkeen mukaan pitää ajella vähintään 1000km, jotta auton vaihteisto oppii uuden omistajan ajotavat. Auto ollut minulla vasta n. kuukauden verran.

Jos tuon jälkeen ei parannusta näy niin sitten tehdään sopeutus kytkimille.

Kilometrejä 73 000km

Autona siis S3 Sedan Facelift 2018
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Wiiseli - 15.06.22 - klo:13:30
Pystyisköhän siihen tekemään köyhänmiehen nollauksen eli pitää kaasua pohjassa virrat päällä 15sek.? https://www.audiworld.com/forums/q5-sq5-mkii-discussion-218/audi-transmission-adaptive-learning-reset-2966053/ (https://www.audiworld.com/forums/q5-sq5-mkii-discussion-218/audi-transmission-adaptive-learning-reset-2966053/)
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Haldex - 15.06.22 - klo:14:48
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 15.06.22 - klo:13:30
Pystyisköhän siihen tekemään köyhänmiehen nollauksen eli pitää kaasua pohjassa virrat päällä 15sek.? https://www.audiworld.com/forums/q5-sq5-mkii-discussion-218/audi-transmission-adaptive-learning-reset-2966053/ (https://www.audiworld.com/forums/q5-sq5-mkii-discussion-218/audi-transmission-adaptive-learning-reset-2966053/)

Toi onkin hyvä vinkki, pidetään mielessä  8)

Myyjäliikkeellä kuitenkin vastuu vielä autosta niin mennään merkkiliikkeen ohjeiden mukaan tällä hetkellä.

Tekevät tosiaan tuon linkissä olevan nollauksen ja sitten kytkimien sopeutuksen, jos tuo ei tosta tokene seuraavaan huoltoon mennessä mikä on ensi kuun lopussa.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: ram1 - 15.06.22 - klo:15:16
Itsellä ei noilla nollauksilla ollut kyllä mitään merkitystä. Tuntuu paremmalta yhden kerran ja palaa samaan(plasebo). Jos oikein miettii, niin aika vaikea kuvitella, että tuollainen vika/ ominaisuus poistuisi jotenkin nollaamalla. Sama koskee tuota laatikon opettelua uuteen kuskiin. Aika vaikea miettiä miten se joku vanha kuski olisi halunnut siitä tökkivän, ja vaihtavan miten sattuu. Tai laatikon ymmärtävän jotenkin uuden kuskin ajotavan. Ei se laatikko varmaan tajua, että kuski haluaisi nyt isomman tai pienemmän vaihteen päälle.
Toki ihmiset käyttää sitä kaasua eri tavalla, mutta silloin se laatikkokin muuttaa heti niitä ominaisuuksia sen mukaan riippumatta kuskista. Toki pieniä merkityksiä varmasti on, mutta  jos laatikko ei pelaa, niin ei siihen taida poppakonstit sinällään auttaa. Eihän se kokeilu sinällään mitään hajoita, tai huononna ettei siinä mitään, mutta epäilys on kyllä parannuksestakin.

Jos laatikko muuten toimii omasta mielestä hyvin, mutta tuntuu vaihtavan omasta mielestä liian pienillä kierroksilla mikä yleistä tuossa laatikossa, että päästää jyristämään, niin siihen auttaa softaus kyllä hyvin.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Haldex - 15.06.22 - klo:17:31
Muuten tuntuisi laatikko kyllä toimivan moitteettomasti. Vaihtaa aika hanakkaan kyllä tosiaan isolle vaihteelle, mutta niin kun mainitsit softaamalla saa sen pois.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Jamoosi - 01.10.22 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 15.06.22 - klo:17:31
Muuten tuntuisi laatikko kyllä toimivan moitteettomasti. Vaihtaa aika hanakkaan kyllä tosiaan isolle vaihteelle, mutta niin kun mainitsit softaamalla saa sen pois.

Tuliko tähän 2-3 vaihtovälin jäykkyyteen mitään muutosta? Itse hommasin 100tkm rullatun Atecan ja saman "kylmyyden" huomasin myös.
Otsikko: Vs: Uusi DSG 7 (märkä)
Kirjoitti: Haldex - 01.10.22 - klo:12:32
Lainaus käyttäjältä: Jamoosi - 01.10.22 - klo:12:18
Tuliko tähän 2-3 vaihtovälin jäykkyyteen mitään muutosta? Itse hommasin 100tkm rullatun Atecan ja saman "kylmyyden" huomasin myös.

Kirjottelinkin tonne oman auton topicciin, että autoon vaihdettiin uusi laatikko kokonaan ja kyllä tuo ilmiö tuntuisi olevan poissa nyt. Eli jotain vikaa siellä vanhassa laatikossa kyllä oli.