Miten usein peset / pesetät autosi?

Aloittaja Quality, 09.02.10 - klo:22:05

« edellinen - seuraava »

Pesen / pesetän autoni

Vähintään kaksi kertaa viikossa
16 (2.9%)
Vähintään kerran viikossa
89 (15.9%)
Vähintään joka toinen viikko
181 (32.3%)
Vähintään kerran kuussa
155 (27.6%)
Harvemmin
112 (20%)
Pesen autoni aina itse
189 (33.7%)
Käytän vain käsinpesua
123 (21.9%)
Käytän myös harjatonta tai pehmoharjapesua
96 (17.1%)
Käytän myös tavallista harjapesua
62 (11.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 561

Rookie

- Ehkä 4 kertaa viikossa kesällä, talvella harvemmin.
- Huuhtelu painepesurilla, sienellä/pesukintaalla peseminen, huuhtelu painepesurilla tai kastelukannulla, huolellinen kuivaus säämiskällä.
- Kerran viikossa imuroin sisustan ja pesen kumimatot.
- Pesen aina itse. Normipesuun kuluu aikaa noin 10 min.

Jiivee

Käsin tulee aina pestyä lampaankintaalla 2bucket metodilla + painepesuri & kuivaukseen mammuttipyyhe  8)
( http://www.chemicalguys.com/Chemical_Guys_MIC_1995_Woolly_Mammoth_Microfiber_p/mic_1995.htm )

Pesut aina tarpeen mukaan, mutta kuitenkin vähintään muutaman kerran kuukaudessa. Kesällä useammin, tarvella harvemmin.
Riippuu niin keleistä.

Tullut jätettyä pakoputkenpäät hetkeksi hieman hunningolle...  ::)
Näytin eilen vähän metallinkiilloitusainetta ja sientä niin sieltähän kuoriutui ihan nätit päät.


-13 B7 Passat R-line 2.0TDI 4motion
Ex: -10 mk6 Gti Golf

nikob

Tahti on aika sama kuin ennen, ainakin kerran viikossa mutta monesti kyllä tullut nyt pestyä parikin kertaa. Soratietä joutuu kotio ajamaan 1,5km niin on ihan hyvä pestäkin. Sienellä ja vahashamppoolla pesen, pesun jälkeen kuivaus ja oven aluset samalla pyyhitään puhtaiksi. Detaileria on tullut myös monesti käytettyä, mutta nyt kesällä jäänyt vähän vähäisemmäksi sen käyttö.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Kulinaristi

Hieman offtopic, kun paljaille metallipinnoille löytyi oivallinen puhdistin.

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=128664

Nopea, tehokas jne   :P

Huikko

Kerran kuussa ulkoa, sisältä ja konehuone myös. Joka autossa, myös harrasteissa. Ja käsin.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

V-O

Lainaus käyttäjältä: Rookie - 13.06.13 - klo:01:57
- Ehkä 4 kertaa viikossa kesällä
- Kerran viikossa imuroin sisustan ja pesen kumimatot.
- Pesen aina itse. Normipesuun kuluu aikaa noin 10 min.
Siis ihan oikeestiko?

Jultsu

Melkoista urakkatahtia saa painaa jos vetää koneella, hanskalla, koneella ja säämiskällä kymmeneen minuuttiin. Mulla sama kuvio, en usko että edes tuntiin selviää tuosta projektista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rookie

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.09.13 - klo:20:53
Melkoista urakkatahtia saa painaa jos vetää koneella, hanskalla, koneella ja säämiskällä kymmeneen minuuttiin. Mulla sama kuvio, en usko että edes tuntiin selviää tuosta projektista.
Nopeasti tommosen pikkuauton pesee. Tietysti aikaa kuluu paljon enemmän, jossei autoa ole vahattu aikoihin ja lika on tarttunut kunnolla pintaan.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Rookie - 25.09.13 - klo:14:59
Nopeasti tommosen pikkuauton pesee. Tietysti aikaa kuluu paljon enemmän, jossei autoa ole vahattu aikoihin ja lika on tarttunut kunnolla pintaan.

No ehkä pesu meneekin, mutta "huolellinen kuivaus" ei kyllä mene. Siihen menee yleensä ainakin sama aika kuin pesuun, kun aina jostain oven tai luukun välistä valahtaa hieman lisää vettä. Ja siihen kun pöly sitten tarttuu, niin näyttää paljon pahemmalta kuin ennen pesua. 8)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.09.13 - klo:20:53
Melkoista urakkatahtia saa painaa jos vetää koneella, hanskalla, koneella ja säämiskällä kymmeneen minuuttiin. Mulla sama kuvio, en usko että edes tuntiin selviää tuosta projektista.

Samaa porukkaa, jotka joka syksy/kevät sanovat vaihtavansa renkaat ja pesevänsä vanteet itse alle 15 minuutissa... ::)

Itse tulee nykyisin aivan liian harvakseltaan pestyä autoja. Kaksi autoa kun on vielä mun pesuvastuulla, niin tahtoo aika loppua. Kumpikin auto nykyisellään kerran tai kaksi kuussa käy pesussa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 25.09.13 - klo:16:38
Samaa porukkaa, jotka joka syksy/kevät sanovat vaihtavansa renkaat ja pesevänsä vanteet itse alle 15 minuutissa... ::)

Mulla menee autonpesussa 10 minsaa jo siihen, että laitan kaikki pesuvermeet valmiiksi ja vien ne pesun jälkeen takaisin talliin.

gain

Pesen auton silloin, kun se on selkeästi likainen. Keskimäärin ehkä kuitenkin kerran kahdessa viikossa. Talvella käytän välillä pesukoneessa.

Rookie

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 25.09.13 - klo:15:38
No ehkä pesu meneekin, mutta "huolellinen kuivaus" ei kyllä mene. Siihen menee yleensä ainakin sama aika kuin pesuun, kun aina jostain oven tai luukun välistä valahtaa hieman lisää vettä. Ja siihen kun pöly sitten tarttuu, niin näyttää paljon pahemmalta kuin ennen pesua. 8)
No joo, ihan totta. Taitaahan siihen kokonaisuudessaan mennä vähän enemmän kuin 10 minuuttia. Silloin kun tulee pestyä perusteellisemmin ja imuroitua, niin helposti toista tuntia menee. Mun mielestä toi auton peseminen on ihan mukavaa puuhaa.  ;)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 25.09.13 - klo:16:40
Mulla menee autonpesussa 10 minsaa jo siihen, että laitan kaikki pesuvermeet valmiiksi ja vien ne pesun jälkeen takaisin talliin.

Itse ainakin alan laskemaan kulununeen ajan siitä kun omat pesuvälineet otan komerosta mukaani ja lopetan siihen kun tavarat on takaisin komerossa ja kaikki likaiset rätit on huuhdeltu puhtaaksi ja laitettu kuivumaan/pesuun. Tuohon väliin mahtuu autolle kävely, auton siirto pesupaikalle, letkujen kiinnitys, pesuämpäreiden täyttö, auton esihuuhtelu, itse pesu, uusi huuhtelu, renkaiden ja vanteiden pesu, auton kuivaus, moottoritilan pyyhintä, pesuämpäreiden huuhtelu, auton ajo takaisin omaan ruutuun, uusi kuivaus, kävely kotiin, tarvikkeet kaappiin jne. Varmaankin aika monta välivaihetta tuostakin vielä uupui ja joskus tulee tehtyä perusteellisempikin pesu. Tuon oikeasti jos joku väittää 10 minuutissa tekevän, niin nostan kyllä hattua :)

Lähinnä tulee mieleen se vanha tv-shopin mainos, jossa auton päälle kaadetaan hurja määrä kuravettä ja kaveri putsaa auton jossain 2 minuutissa sillä tv-shopin pesuaineella ja kuivaa vielä auton... Mikähän oli lopputulos ja paljonko jäi pyörrejälkiä... ::)

Quality

#434
Missä muuten pesette itse autojanne? Käsittääkseni usempien taloyhtiöiden pihoilla se on kielletty (en ole kyllä tarkkaan selvillä, kieltääkö sen kaupungin järjestyssääntö, taloyhtiö vai mikä?).

Oman autoni pesetän normaalisti marketin parkkihallin pesupisteessä (käsinpesu).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 25.09.13 - klo:16:40
Mulla menee autonpesussa 10 minsaa jo siihen, että laitan kaikki pesuvermeet valmiiksi ja vien ne pesun jälkeen takaisin talliin.

Kyllä jos alle tuntiin saa tehtyä, niin hattua saa kyllä nostaa itselleni...

Ghzeit

Nykyiseltään pesen ja vahaan auton n. 2-3kk välein, koska omaa pesupaikkaa ei ole. Jos auto on erityisen ryönäinen/suolainen niin Teboilin automaattihallissa käyn pesemässä kuumavesipesurilla.

Pesussa menee n. 45min. Hozelockilla esipesuaine kuivaan pintaan > painepesurilla huuhtelu > 2 ämpäriä & Dodo BTBM ja lampaanperse > painepesurointi uudestaan ja done. Kuivaus on sitten erikseen, yleensä annan kuivua tallissa/taivasalla itsekseen. Kuivalle pohjalle, jos ei ole vähään aikaan käsitelty tai edellisestä pesusta on muutamia viikkoja, Dodon RM Tropical.

Vahauksessa menee suunnilleen 9h, pesut, de-con, clay, pesu, kuivaus, glaze, vahat sekä ikkunat ja viikon sisällä taas RM Tropical pintaan.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Quality - 25.09.13 - klo:18:23
Missä muuten pesette itse autojanne?

Nesteellä TI-hallissa. Halvalla saa pestä painepesurilla tai ihan sankko+sieni yhdistelmällä. Olen tässä huomannut että puoliso kun tarvitsee autoa töissään silloin tällöin niin aina käyn edellisenä iltana pesemässä auton. Ompahan edustuskuntoinen jos sattuu olemaan tärkeitä kyydityksiä. ;D

Karvis

Paikallinen st1 näytti mainostavan lehdessä jotain superhyper pikapesua hintaan 35â,¬, alkaa jo olla hiomakonepesulla hintaa :o Paikalliselta fiksarilta saa pesun ja perusvahauksen 70â,¬...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Arttu

Auto tulee pestyä noin kerran kuussa. Kesällä hieman harvemmin. Yleensä olen ajanut pesukoneen läpi. Nyt uutta ocua olen vielä pessyt käsin, mutta talven tullen varmaan sekin koneessa. Autoni ei ole mikään näyttelyesine. Se vie perille hieman likaisenakin.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

tet

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 25.09.13 - klo:16:38
Samaa porukkaa, jotka joka syksy/kevät sanovat vaihtavansa renkaat ja pesevänsä vanteet itse alle 15 minuutissa... ::)

Hieman stereotyyppinen yleistys.

Minä käytän renkaiden vaihtoon vanteiden pesuineen yleensä pari tuntia, joskus kauemminkin. Pyrkimyksenä jynssätä vanteet mahdollisimman puhtaaksi ennen säilöön laittoa, jotta eivät turhaan syöpyisi.

Auton taas ajan pesulinjan läpi kerran kuussa yleensä; joskus vähän useammin, joskus harvemmin. Ainakin joka toinen kerta vahapesu. Pesukoneen jäljiltä tulee tarkastettua vanteiden tilanne, jos ovat selkeästi jääneet likaiseksi niin vettä ja harjaa (yleensä ei tarvitse). Joskus harvoin tapahtuva koko auton käsinpesu tarkoittaa yleensä irtokuran letkuttamista, ei juuri muuta.

Arttu sen tuossa jo hyvin sanoikin: auto on kulkupeli eikä näyttelyesine.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Skula

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.09.13 - klo:08:48
Arttu sen tuossa jo hyvin sanoikin: auto on kulkupeli eikä näyttelyesine.

Hieman stereotyyppinen yleistys se on tuokin  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Skula - 26.09.13 - klo:08:57
Hieman stereotyyppinen yleistys se on tuokin  ;D

Kieltämättä. :) Näyttelyesineinäkin autoja on, mutta niillä ei yleensä ajeta lainkaan. Joillain varmaan satunnaisesti kesällä jokunen kilometri.

Jos auto seisoo vitriinissä tai köysien ympäröimänä alustalla, ymmärrän pesunysväämisen kyllä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ghzeit

Miksi sellaista autoa pitäisi pestä? Imuroidaanhan kotonakin, vaikka parissa päivässä villakoirat juoksevat sohvan reunustoilla ja eteinennon täynnä hiekkaa.

Pesen auton jotta se on paitsi siistin näköinen sitä on mukavampi käyttää kun ei vaatteet sotkeudu. Vahaan auton jotta sitä tarvitsisi pestä niin usein eikä liikenteen kuluttavat tekijät kuten suola vaikuttaisi kuin minimaalisesti. Oma koslani ei nyt kauhean kallis ole, mutta en silti ymmärrä miksei omaisuudestaan kannattaisi pitää huolta? Liisareille tietysti ihan sama, tai ketjuvaihtajille joilla ei liikkeen "lacroe-käsittelyt" ym. Ehdi edes kovettua pintaan.

Pestessä löydät myös autosi kolhut ja kiveniskemät sun muut maalipinnan vauriot ja voit tehdä asialle jotain ennen kuin koko pelti menee vaihtoon.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

tet

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 26.09.13 - klo:10:31
Pesen auton jotta se on paitsi siistin näköinen sitä on mukavampi käyttää kun ei vaatteet sotkeudu. Vahaan auton jotta sitä tarvitsisi pestä niin usein eikä liikenteen kuluttavat tekijät kuten suola vaikuttaisi kuin minimaalisesti.

Ihan samat on ajatukset minullakin. Jos auto on niin sotkuinen että siihen meinaa vaatteet sotkea, letkutan irtokurat pois tai ajan sinne pesulinjalle. Linjalla valitsen usein vahapesun, jotta maalipinta pysyisi paremmassa kunnossa ja lika tarttuisi vähemmän.

Se mitä en tee, on että alkaisin tyyliin hammasharjalla ja erilaisilla liinoilla ja säämisköillä nysväämään koslaa ja lotraamaan siihen puolesta tusinasta pullosta erilaisia shampoita ja vahoja pintaan. Sitä toimintaa kutsun nysväämiseksi eikä se ole minua varten.

Jos jollekin elämän tarkoitus on auton vahaaminen, niin good for him. Minulla on vapaa-aikanani muuta tekemistä. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikko

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.09.13 - klo:10:42
Jos jollekin elämän tarkoitus on auton vahaaminen, niin good for him. Minulla on vapaa-aikanani muuta tekemistä. :)

Olisikohan pikkasen mustavalkoinen näkemys. ;D

Sniiki

Onkos täällä jossain ollut enemmänkin juttua lentoruosteen/raudan poistosta? Valkosessa autossa sen verta hyvin nuo pienet ruskeat täplät näkyy että tarttisi varmaan "huuhdella" tuo oma. Iron-X vissiin hyvä jos jaksaa tilailla kauempaa ja Sonax Xtreme Vannepesu menettelee jos taas hetimullekaikkinyt? Mites kun tuo tökötti tommosta melkoisen ärhäkästi reagoivaa soppaa kerran on, niin kuinka sitä uskaltaa lotrata eri koloihin? Huuhtelu hieman hankalaa joka raosta jos sitä koko auton pelleihin levittää jolloin se väistämättä valuu joka sauman raosta sisäpinnoille yms. Onko siis vaarana että huonolla huuhtelulla syövyttää maalipintaa ajan kanssa jossain kolossa?
Onko vinkkejä TI-halleista pk-seudulla missä saa lotrata omilla tököteillä?

Antti O

Suosittelen joko carpro iron-x tai wolfs deironizer decon geliä. Ensin kannattaa tehdä tervanpoisto esimerkiksi valet pro tar&glue removerilla. Sen jälkeen huuhtelet auton ja kuivaat huolellisesti. Levitä ironx sumuna ja vaikka pehmellä ja puhtaalla sienellä levitellen pintaan. Anna vaikuttaa hetki, suihki ainetta lisää ja pyyhi taas sienellä. Ironx merkkaa melko nopeasti lentoruosteet punaiseksi ja näin voit hinkutella niitä irti. Huuhtele reilulla vedellä. Suosittelen vielä pesemään liuotinpesuaineella lopuksi ja sitten tietysti suoja päälle (vaha, sealant, pinnoite). Wolfs deironizer toimii hieman erilailla, voit sen suihkia vaikka sieneen tai autoon ja levitellä rauhassa. Voit 10-15min antaa sen kuivua pintaan eikä haittaa vaikka se kuivaa ihan mataksi pintaan. Sitten vaan suihkit ainetta lisää ja alat käymään pintaa vaikka sienellä läpi ja sitten lopuksi huolellinen huuhtelu.

Vastaten vielä itse aiheeseen, pesen yleensä kerran viikossa aktiivisessa olevat autot käsin kesät ja talvet. Pesumetodina BH-autofoam foam lancella 6% seoksena pintaan, painarilla huuhtelu ja kinnaspesu 2BM (Gridguard) + dodon BTBM shampoolla (10ml/10l). Painarihuuhtelu+detaileri. Tämä täysin vahaturvallinen pesumetodi on osoittautunut erittäin hyväksi ja maalipinnat pysyvät todella hienoina vuodesta toiseen.

Säilytyksessä olevat pesen ennen säilytykseen laittoa ja kun ajokausi aloitetaan.

Mikko

Iron-X:ää tarvitsee omien kokemusten mukaan todella harvoin enää hinkutella, pienet pisteet lähtee ihan painepesurin voimalla irti kunhan ovat hetken muhineet. Isompiin pisteisiin (ja vanteisiin) olen käyttänyt muovisella varrella olevaa pensseliä (esim. tämmöinen, näitä saa myös melkein kaikista rautakaupoista). En ole myöskään kovin pedanttisesti kuivaillut ennen suihkimista vaan nopea suurimpien vesien poispyyhkiminen riittää. Aine toimii kohtuullisesti jopa letkukuivauksen jäljiltä olevalla pinnalla. Tällöin ei myöskään ole niin suurta riskiä kuivumisen suhteen, en ole huomannut tehossa merkittävää eroa eri toimintamallien välillä.

Tuo ainehan ei reagoi kuin paljaan raudan kanssa ja huuhtoutuu helposti veden avulla pois. Sitä myös suihkitaan todella ohut kerros auton päälle (mitä hienompi sumu sen parempi). Alustaan ja jarruihin tuota ei kannata siis suihkia, mutta muuten väittävät kyllä ihan turvalliseksi, enkä usko että tuolla voisi jotain harmia aiheuttaa jos vaan käyttää sitä oikein.

Antti O

Asiallisia lisäyksiä, hintapolitiikan puolesta toi wolfsi on merkittävästi halvempaa.
Olen tehnyt yhdellä 500ml pullolla ainakin 5 auton raudanpoiston ja vanteita monta sarjaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy