Octavia G-Tec kokemuksia

Aloittaja Timellini, 24.02.15 - klo:00:00

« edellinen - seuraava »

mti

G-Tec-kaupoille vaan. Sitten b-tankki vaihtoon, tilaa siellä varmasti on isommallekin.

On kyllä melkoista pelleilyä. 10,5 litraa. Kas ku ei 1,5 litraa.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

PeeJiiKoo

Sillai jännä, että useammassa julkasussa / foorumeilla bensatankin koko vaihtelee 10.5-12l välillä ja kaasutankit 17-19kg välillä. Oon siis guuglailu TGI ja g-tec versioita.

Seuraavaan korimalliin saatta tulla se 48v kevythybridikin saataville Octaviaan, Leoniin ja Golffiin.  Omasta mielestä järkevin tapa toteuttaa "riittävä" neliveto Suomen olosuhteisiin (ainaki länsirannikolle) ja saattaa tuo jopa jeesata DSG luistatustarpeita jonossa/ liikkelle lähdössä.

ropellihattu

Joo, tässä Porissa kun joku talikko oli hajoittanut Gasumin tankkausaseman jättämällä pistoolin täyttöaukkoon ja kaasuttaen reippaasti tiehensä, oli Porin ainoa kaasuasema poissa pelistä ilmeisesti melko pitkäänkin.

Tuttu kaasuauton omistaja kirosi kun saa olla tankkaamassa bensaa päivittäin sen 10 litraa... :D

Että notta kaikkea sitä tehdäänkin CO2-arvon nimissä.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Jan koller

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 18.06.18 - klo:14:28
Tuttu kaasuauton omistaja kirosi kun saa olla tankkaamassa bensaa päivittäin sen 10 litraa... :D

Ei taida olla Skoda kyseessä? Mulle toi 10 l riittäisi, kun ongelma on bensan "vanheneminen" tankkiin, mutta ymmärrän hyvin, jos joku näkee sen kynnyskysymyksenä.
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

-JJH-

Lainaus käyttäjältä: maxxa - 17.06.18 - klo:20:19
Minulle jää lisävarustehinnastoa lukiessa hieman epäselvä vaikutelma saako vm -19 G-teciin vetokoukkua vai ei: ”PK0, irrotettava vetokoukku. 13-napainen pistoke. (sähkökytkentä seitsemään napaan). G-TEC -mallissa kaksipuoleinen tavaratilan matto, Sähkötoiminen takaluukku (4E7) ja takaistuinten selkänojien avauskahvat tavaratilassa poistuvat tämän varusteen myötä. Ei jos G-TEC -malli.”  :o

Eikös toi nyt ole aika selkeä "ei"? Octavian lisävarustelistalla on vetokoukku, mutta huomautuksissa rajataan G-Tec pois. Tämä sama tieto oli tosiaan maahantuojan myyjille lähettämässä tietopaketissa, että G-Tecciin ei saa vetokoukkua. Eri asia on, että muuttuuko tämä vielä, niinkuin joskus Greenlinen kanssa taisi olla.

Myyjä myös spekuloi sillä, että on olemassa mahdollisuus tankkien kokojen muuttumiseen. Jotenkin jutustellessa tuli mieleen, että onkohan jotain huhua/infoa aiheen tiimoilta kulisseissa, kun ei vaikuttanut oikein sellaiselta myyntipuheelta.

Noh, meni syteen tai saveen, niin mulla etusormi napautti hiiren nappulaa ja uusi G-Tec lähti tilaukseen.

-JJ-

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: PeeJiiKoo - 18.06.18 - klo:14:04
Sillai jännä, että useammassa julkasussa / foorumeilla bensatankin koko vaihtelee 10.5-12l välillä ja kaasutankit 17-19kg välillä. Oon siis guuglailu TGI ja g-tec versioita.

Aika vitsi nuo tankkien koot. Ei mikään pitkän matkan auto  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

MrBurns

no kyllä tolla sen 600km ajaa, kai siinä jo tauon voi pitääkin.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 19.06.18 - klo:13:58
no kyllä tolla sen 600km ajaa, kai siinä jo tauon voi pitääkin.

Taitaa tämän päivän millä tahansa kinnerillä ajaa sen 700km tankillisella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Enhancer

Eiköhän näissä kuitenkin ongelmaksi muodostu bensan vanheneminen tankkiin, vaikka itsekin vähän kummastelin alkuun tuota päätöstä pienentää bensatankkia. Vaikka se sähköautoista kuuluisa pakollinen Lapin reissu olisikin kalenterissa, eikö kaasuasemaa reitille osu niin eipä tuo kohtuuton vaiva olisi käydä 200km välein bensaa tankkaamassa samalla kun muutenkin jaloittelee :).

Oma kulkine sai viimein vahvistuksensa, tulee kuin tuleekin sieltä elokuun puolivälin kieppeillä ihan tilattuna 1.4 mallina. Olin jo aika varma että vuodenvaihdetta pian odotellaan ja 1.5 versiota sitä myöten.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Ambientti

Kyllä se ottaa pattiin pysähdellä vähän väliä kun ne samat rekat ja trailerit jotka just ohitit on taas sun edessä. Mutta siihen pitää vaan asennoitua oikein ja purra hammasta jos niitä reissuja ei ole kovin montaa. Nauttii sitten niillä muilla reissuilla kun pääsee kaasulla pidemmälle.

Enhancer

Josta päästäänkin siihen, että ohittaminen on Suomen nopeusrajoituksilla täysin turhaa, onneksi on ACC tulossa :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.06.18 - klo:20:21
Oma kulkine sai viimein vahvistuksensa, tulee kuin tuleekin sieltä elokuun puolivälin kieppeillä ihan tilattuna 1.4 mallina. Olin jo aika varma että vuodenvaihdetta pian odotellaan ja 1.5 versiota sitä myöten.

Nyt jos tilaa uuden 1.5 G-Tec:in, niin toimitusaika 6-8 kk.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 24.06.18 - klo:22:52
Nyt jos tilaa uuden 1.5 G-Tec:in, niin toimitusaika 6-8 kk.
Niin siis oma tilattu tammikuun lopulla, ja tuotanto ei ollut vielä alkukuusta vahvistunut joten alkoi näyttää varmalta ettei mene tuotantoon ennen tuotantokatkoa. 1.4 versio kun poistuu kokonaan olisi tämä tarkoittanut autoni tuloa vasta alkuvuodesta uutena versiona.

Golfeissa näin on kuulemma jo tapahtunutkin, eli keväällä tilattu auto ei tule 1.4 moottorilla.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.06.18 - klo:20:21
Eiköhän näissä kuitenkin ongelmaksi muodostu bensan vanheneminen tankkiin,

Harrasteautossa bensan vanhenemiseen talven yli auttaa ainakin....

MOTUL BENSIININ S,,ILYTYSAINE 250 ML
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/Motul-Bensiinin-sailytysaine-250-ml
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

jt

Lainaus käyttäjältä: Taky - 25.06.18 - klo:08:07
Harrasteautossa bensan vanhenemiseen talven yli auttaa ainakin....
Neste markkinoi omaa 98:n että kestää jopa 4x pidempään kuin normibensa. Kysyin asiaa heidän asiakaspalvelusta että tarkoittaako tämä 1 vuoden säilyvyyttä ja varmistivat että näin todellakin on normiolosuhteissa. Joten itse taidan laittaa sitä muutaman litran kesän lopulla kun alkaa puolivuotta bensalle tulla ikää
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Enhancer

Pumpulta muutamalla Nesteellä myytävä pienkonebensiini (alkylaattibensiini) maksaa 2, paikkeilla / litra ja  ei vanhene ollenkaan.

Selvitys asiasta menossa, mutta tuon käytössä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, on vaan ns. liian hyvää polttoainetta nykyautolle missä on saasteenestolaitteet kohdillaan.

Ei kiinnostaisi katsella vajaata polttoainemittaria koskaan, siksi sopan olisi hyvä säilyä :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

BLUP!

Eikö sua enää haittakkaan kosteuden/veden kertyminen vai aiotko aina pitää tankin piripinnassa?
VW Eco Up!

Pxu

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.06.18 - klo:16:25
Pumpulta muutamalla Nesteellä myytävä pienkonebensiini (alkylaattibensiini) maksaa 2, paikkeilla / litra ja  ei vanhene ollenkaan.

Selvitys asiasta menossa, mutta tuon käytössä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, on vaan ns. liian hyvää polttoainetta nykyautolle missä on saasteenestolaitteet kohdillaan.

Ei kiinnostaisi katsella vajaata polttoainemittaria koskaan, siksi sopan olisi hyvä säilyä :).


Pienkone-bensan muista, kuin säilyvyysominaisuuksista tietämättä, myös (nesteen) 98 säilyy vuoden. Parasta olisi kuitenkin vaihtaa kesä- tai talvilaaduksi keväällä ja syksyllä. Kustannuksena puhutaan melko kohtuullisesta summastaja ja onnistuu vaivattomasti tankaten. Samalla oletettavasti pääsee eroon myös kertyneestä kosteudesta.
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

Taky

Lainaus käyttäjältä: Pxu - 27.06.18 - klo:18:26
Parasta olisi kuitenkin vaihtaa kesä- tai talvilaaduksi keväällä ja syksyllä.

Bensassa kesä/talvilaatu?
Dieselissä kylläkin.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Pxu

Lainaus käyttäjältä: Taky - 27.06.18 - klo:20:44
Bensassa kesä/talvilaatu?
Dieselissä kylläkin.

Kyllä bensakin on eri tavaraa kesällä ja talvella. Herkästi höyrystyvät aineet on optimoitu lämpötilojen mukaan. Tarkemmat tiedot aiheesta löytyy esim. Nesteen bensiinioppaasta.
https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/bensiiniopas_2015.pdf
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Taky - 27.06.18 - klo:20:44
Bensassa kesä/talvilaatu?
Dieselissä kylläkin.
Lisäaineistuksella muutetaan bensiinin höyrystymisominaisuuksia / höyrynpainetta ja vaikutetaan täten mm. haihtumiseen. Periaatteessa kesä / talvilaadusta puhutaan.
Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 27.06.18 - klo:07:23
Eikö sua enää haittakkaan kosteuden/veden kertyminen vai aiotko aina pitää tankin piripinnassa?
Kyllä se edelleenkin tiedostaa täytyy, mutta tankin voi toki pitää mahdollisimman täynnä jos bensankulutusta on sitten lähinnä ne pienet pysähdykset viikottaisen kaasutankkauksen yhteydessä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

PeeJiiKoo

Jos maksimaalinen säästäminen on punainen lanka, niin täydellä tankilla raahaa mukanaan kokoajan 40kg ylimäärästä bensakuormaa joka lisää kulutus ja heikentää ajo-ominaisuuksia lisäämällä peräpainoa.

Minulla ei ole kaasuautoa, mutta sitten joskus kun sen ostan, niin olen visioinut, että järkevintä olisi ajaa aina kaasusäiliö ihan tyhjäksi ja sitten pysähtyä tankkaamaan kun osuu asema matkanvarrelle. Minulle asema olisi aina matkanvarrella kun kotoa lähden lähikauppaa pidemmälle pyörähtämään. Sillon kuluisi aina vähän bensaa mutta kuitenkin 95% matkasta kaasulla.

Innolla jään odottamaan minkäkokoiset ne tankit nyt sit oikeasti ovat Leonissa ja Octaviassa.

MrBurns

Turha sitä täyttä bensatankillista tosiaan on aina kuljettaa mukana, tankkaa sitten jos tarvitsee. Bensalla tuo käy aina muutaman kilometrin kun on käynyt tankkaamassa kaasua. Paitsi jos on ajettu kaasu loppuun niin silloin taitaa tankkauksen jälkeen toimia heti kaasulla kun on kerran bensalla ajettu siinä välissä. Tosin jos Octavian bensatankki pienenee noin kuten on epäilty niin ei siinä paljoa turhaa bensaa mukana kulje. Omalle on nyt varattu eka huolto heinäkuulle. Heti uutena laitoin bensatankin täyteen ja vielä on reilu vartti jäljellä, hyvin on päässyt kaasuasemien lähellä ajelemaan.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

Enhancer

Itse katselen kyllä täyttä näyttävää polttoainemittaria ennemmin, kuin talletan pankkiin 40kg ylimääräisestä painosta aiheutuvan säästön. Kustannus menee toki ekan vuoden osalta Gasumille joka tapauksessa, joten joudun tämän kulun maksamaan joka tapauksessa itse vain jälkimmäiseltä vuodelta :).

Toki voisi olla, että säästö sulaisi jo ajomatkalla pankkiin muutenkin, ovat niin harvassa nykyään... :P
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

BLUP!

Oculla lienee menee jo kulutuksen kanssa tarkoille tuo gasumin tarjouksen kanssa vrt. maakaasu ilman sopparia? Upilla ei mitään järkeä kiinteää sopparia tehdä.
VW Eco Up!

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 29.06.18 - klo:19:58
Oculla lienee menee jo kulutuksen kanssa tarkoille tuo gasumin tarjouksen kanssa vrt. maakaasu ilman sopparia? Upilla ei mitään järkeä kiinteää sopparia tehdä.
Kai tuohon nyt vähän vaikuttaa missä ja minkälaista ajoa autolla ajetaan? Ja minkä verran? ::)

Ei kai nyt kukaan oikeasti niin nuuka ole, että ajaisi venäläisellä maakaasulla jos tarjolla on kotimaista biokaasua?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

BLUP!

no sulla rahaa tuntuu piisaavan ja hyvä niin. Me fiksummat sitten optimoidaan kuluja ihan omatoimisesti.
VW Eco Up!

PeeJiiKoo

Luin itseasias vähäaika sit tutkimuksen missä oli maininta, että nykyisistä kaasuautoilijoista 80% käyttää biokaasua (voi olla, että muistan hiukan väärinki) mutta kuitenki hieno huomata kuinka ollaan valmiita uhraamaan muutama kymppi vuodessa enemmän kotimaiseen polttoaineeseen. Yleensähän meikäläiset juoksee niiden edullisten kahvipakettien pärässä vaikka naapurikaupunkiin ;)

Samas tutkimukses oli, että Suomessa olisi helposti potenttiaalia miljoonalle kaasuautolle ihan vaan eri jätevirtoja hyödyntäen. Näiden biokaasuautojen ympäristöystävällisyyskin on ihan tähtitieteellinen verrattuna sähköautoihin. Vaikka sähköautolla ajaisi pelkällä uusiutuvalla sähköllä on kaasuauton eduksi lasketta lisäksi se, että se vähentää jätevirroista muuten ilmakehään päätyvän metaanin vapautumista. Metaani on 40kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Nykyään on vaan muotia seurata Amerikasta nousseen puolijuma Elen Muskin visioita ja keulia maailman laajuisesti sähköautojen puolesta jotka eivät Suomen tyyliseen maahan tule ainakaan vuosiin vielä kilpailemaan biokaasuautoa vastaan.

En ole mikään ympäristöihminen, mutta kotimaisuus kiinnostaa tuossa biokaasussa. ;)

jt

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 29.06.18 - klo:19:58
Oculla lienee menee jo kulutuksen kanssa tarkoille tuo gasumin tarjouksen kanssa vrt. maakaasu ilman sopparia?
89 eurolla saa biokaasua (hinta 1,45e/kg) n. 61 kg, vuositasolla n. 737kg. Sillä ajelee 4kg/100km kulutuksella (737/4)*100 = n. 18400 km. Jos kulutus olisi sitten 4,5kg tulisi n. 16 400km. Taasen jos tankkaakin vaikka Jyväskylän Mustakorkealla, hinta onkin 1,3e/kg.

Keskimääräisellä autoilijalla sopimuksen "kannattavuus" on vähän kiikun kaakun, toki jos ajoa tulee paljon silloinhan tuo on ihan ehdoton valinta. Vm11 Passatilla toteutunut kulutus pyörii tuossa 4 ja jotain, toki pelkkä maantieajo menee alle sen. Eli isommankin pirssin tapauksessa sopparin hinnaksi voi tulla about sama jos km ei kerry paljoa.

Tokihan siinä voi käydä niin että jos tulee uusi auto pihaan ja polttoainekulu on fixattu, sillä voi tulla ajeltua enemmän vaikkapa pihan toisen auton sijaan ja näin tulee "säästettyä"..;)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 29.06.18 - klo:20:21
no sulla rahaa tuntuu piisaavan ja hyvä niin. Me fiksummat sitten optimoidaan kuluja ihan omatoimisesti.
Jos näin olisi, niin ajaisin uskoakseni Teslalla tms. Siitä ei ole kyse, eikä kyllä tyhmyydestäkään.

Oma ajosuorite 30tkm vuodessa, 90% kaupunki / lähiöajoa Tampereella jossa varsinkin keskustan osalta on aika hetkinen meininki erinäisten tietöiden toimesta.

Gasumin sopimus omalla kohdallani säästää ainakin puolet, ehkä ylikin. Toisaalta sijaisautona oleva -13 bensa-Octavia liikkuu 6.2l/100km kulutuksella verrattuna aiempaan TDI-A4 joka vei 8l/100km ja joka oli pohjana laskelmille joiden mukaan ostopäätös kaasuautosta syntyi.

Itselläni Gasumin sopimus yhdistettynä romutuspalkkioon kuittaa noin 40% fiksudiilin kuukausikustannuksesta, ja yhtälön lopputuloksena on se, että ajan noin 3000, vuosikustannuksella uudella Octavialla ilman että autoon on sidottuna euroakaan pääomaa tai että kantaisin tippaakaan riskiä poliittisista päätöksistä ja sitä kautta suuremmasta arvonpudotuksesta. Auto vaihtuu siinä kohtaa kun takuu loppuu, joten sitäkään riskiä ei ole. Uusi korimalli on myös jo myynnissä Octaviasta 2 vuoden päästä.

Kaikesta tästä suunnitelmallisuudesta huolimatta en ikinä kuvittelisikaan säästäväni 15% polttoainekuluissa ajamalla Venäjältä kotoisin olevalla fossiilisella polttoaineella. Ihan puhtaasti järkisyyt tässä takana, ei hippeys. Toki ajatus kortensa kekoon kantamisesta tuntuu myös ihan hyvältä.

Kuvittelisin, ettei sinunkaan ajosuoritteellasi olisi ihan järjetön raha pois leivän päältä jos ajaisit kotimaisella.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy