VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: Beetle - 24.02.23 - klo:20:35

Otsikko: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: Beetle - 24.02.23 - klo:20:35
Kävipä silleen, kun pari päivää sitten käynnistin autoa kylmänä noin 20 asteen pakkasessa, niin ensimmäistä kertaa kuulin jakopään pärähtävän!

Pitääkö olla huolissaan?

Otsikko: Vs: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: Juzu84 - 24.02.23 - klo:20:44
Ei tarvi. Mulla pärähtelee sillon tällön kylmänä ja kuumana, joskus vähän enemmän joskus vähän vähemmän. 112 tkm ajettu.
Otsikko: Vs: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: Beetle - 24.02.23 - klo:20:58
Nyt ajettu noin 170tkm, ostettaessa noin 155tkm. Myyjä kehu, että on just vaihdettu jakopään ketju.

Oli joku kynällä lisänny tämän tieton huoltokirjaankin.

Otsikko: Vs: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: ukormi - 24.02.23 - klo:22:14
Se että joku on merkannut kynällä vaihtaneensa ketjun ei sinällään merkitse paljoakaan. Oliko mukana kuitteja? Onko vaihdettu kaikki rojut vai pelkkä ketju?

Jotkut haluavat päästä myyntiautossa halvalla ja vaihtavat pelkän ketjun. Noissa kuluu myös rattaat joten ketjunvaihto auttaa jonkun aikaa. Omassani edellisen tekemänä auttoi 5000km.

Mutta se että pärähtää niin ei vielä tarkoita että olisi rojut vaihtokunnossa. Jos jää pärisemään niin sitten on jo kiire. Mutta en kuitenkaan noita jättäisi missään nimessä pelkän vaihteen varaan parkkiin. Käsijarru aina myös päälle.
Otsikko: Vs: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: Juzu84 - 25.02.23 - klo:11:27
Vag247 tarjoaa noin 130 euron hintaan orkkis ketjusatsia ja mätänetissä hinta parisensataa orkkis satsilla. Toimituskulujenkin jälkeen 247 satsilla säästää noin viitisenkymppiä jos tarvii uusia. Oon tuolta joskus tavaraa tilannu ja on hyvä pulju.

https://www.vag247.com/en_US/p/Timing-chain-kit-1.2-TSI-CBZA-CBZB-CBZC/1704 (https://www.vag247.com/en_US/p/Timing-chain-kit-1.2-TSI-CBZA-CBZB-CBZC/1704)

Ja jos ketjun vaihtaapi niin korjaamo-ohjeen mukaan vaihdosta pitää kertoa ECUlle diagnoosityökalulla. Ã,,lkää kysykö, en tiedä miksi, kai se nollaa jonku sopeutuman. Myös jos ketjun käyttää irti ja pistää vanhan takasi, tällekin löytyy VCDS:stä oma vaihtoehto.
Otsikko: Vs: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: Popo - 25.02.23 - klo:16:24
95 tkm ajettuna alkoi pöristä kylmänä reippaammin. Silloin merkkihuollossa mittauksen mukaan kiristimen pituus vielä toleranssin puitteissa. Nyt 130500 ajettu ja ajoittain pärisee, mutta ei ole suurempaa muutosta tullut. Näillä mennään. "Kallista ketjuremppaa" odotellessa on rahaa mennyt ihan tarpeeksi jo "normaaliin kunnossapitoon".

Osat ei nykyisin ole valmiina settinä kalliita, että suurin kuluerä on työ. Jos se hoituu jopa itse niin mikä ettei. Olen varautunut johonkin n. tonnin+ menoerään. Siihen toki sisältyy uudet öljytkin...
Otsikko: Vs: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: Beetle - 27.05.23 - klo:14:36
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 24.02.23 - klo:22:14
Se että joku on merkannut kynällä vaihtaneensa ketjun ei sinällään merkitse paljoakaan. Oliko mukana kuitteja? Onko vaihdettu kaikki rojut vai pelkkä ketju?

Jotkut haluavat päästä myyntiautossa halvalla ja vaihtavat pelkän ketjun. Noissa kuluu myös rattaat joten ketjunvaihto auttaa jonkun aikaa. Omassani edellisen tekemänä auttoi 5000km.

Mutta se että pärähtää niin ei vielä tarkoita että olisi rojut vaihtokunnossa. Jos jää pärisemään niin sitten on jo kiire. Mutta en kuitenkaan noita jättäisi missään nimessä pelkän vaihteen varaan parkkiin. Käsijarru aina myös päälle.

Kynäilty oli, että jakoketju ja öljypumpun ketju olisi vaihdettu.

Ei tuo nyt kovin usein pärähtele, liekö alle joka kymmenes kerta.

Onkohan öljynsuodatin mennyt tyhjäksi kun päräyttää, kestää nostaa öljynpainetta?

180tkm ajettu.
Otsikko: Vs: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: kerkko - 29.05.23 - klo:08:05
Ajelin -13 Beetle 1,2 tsi -Cabriolla 10 v ja 440 000 km vailla nokkakejuhuolia. Loppua kohden piti joskus käynnistettäessä äänen. Kunnossa kuitenkin huollon mukaan oli.
Otsikko: Vs: 1.2 TSI jakopään ongelmat
Kirjoitti: Popo - 29.05.23 - klo:12:27
Lainaus käyttäjältä: kerkko - 29.05.23 - klo:08:05
Ajelin -13 Beetle 1,2 tsi -Cabriolla 10 v ja 440 000 km vailla nokkakejuhuolia. Loppua kohden piti joskus käynnistettäessä äänen. Kunnossa kuitenkin huollon mukaan oli.

Tässä on kyllä ylitetty jo moottorin laskennallinen käyttöikäkin.  :)

Mutta eiköhän siinä jotain perää ole, että "loppupään" ketjut ovat parempia...