Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 31.01.20 - klo:10:59
Mä en usko puoliakaan kenenkään jutuista, mutta ymmärrän lukemani kyllä usein kerrasta.
90tkm yhdellä setillä kesä JA TALVIrenkailla, nyt ei ole temppu eikä mitään.

Lisävarusteista ei liikkeet juurikaan mitään hyvittele vaan hinnat arvotaan aina listasta millä edelliset autot ja liikkeet ovat kyseisiä menopelejä myyneet.
Kyse kuitenkin oli pihistelijän hinnat alkaen mallista, niin tuo 2v aikana miltei auton arvon puolitus oli täyttä skeidaa.

Vai puolittuuko kaikilla merkeillä/malleilla se auto puoleen 2v aikana? Sitäkö yrität sanoa?
Ymmärsin Pihistelijän ajavan yhdellä kesärengassarjalla yhteensä 90-100tkm kevyesti, 5 kesää. Tähän en usko.

En ole puolittumisesta puhunut, Pihistelijän auton kaltaisen perusmallin pudotukset antamieni skaalojen alapäästä. 22500â,¬ auto, 2 vuodessa arvonpudotusta 8000â,¬ joka aika pitkälti on toteutunutkin. Ei puolitu, mutta ei kauaksikaan jää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Skaj

Omasta 1.0tsi olisi saanut (ajettu 75tkm, ikää 2,5v) vaihdossa 10ke-14ke, kaikissa kysytty about samanlaiseen vaihdokkiin.

9987

Kyllähän se arvo putoaa "edullisissakin" uusissakin aika paljon.

Ymmärrän hyvin 3000-5000â,¬ auton ostajia.

b1mpo

Onhan tuollainen litrainen leon fiksu valinta, jos ei hirveästi varustele. Tarkoitan nyt vaihtohyvitystä ja käyttökuluja. En kyllä edelleenkään löydä juuri fiksumpaa uutta käyttöpeliä, kun lisäksi ottaa takuun, tilat ja ajettavuuden mukaan. Tämä tuli todettua, kun äidilleni autoa taannoin katselin. Leonit oli tavoittamattomissa suunnitellun hinnan tai iän takia. Nyt ajelee tyytyväisenä litraisella farkku ibizalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 31.01.20 - klo:21:06
Onhan tuollainen litrainen leon fiksu valinta, jos ei hirveästi varustele. Tarkoitan nyt vaihtohyvitystä ja käyttökuluja. En kyllä edelleenkään löydä juuri fiksumpaa uutta käyttöpeliä, kun lisäksi ottaa takuun, tilat ja ajettavuuden mukaan. Tämä tuli todettua, kun äidilleni autoa taannoin katselin. Leonit oli tavoittamattomissa suunnitellun hinnan tai iän takia. Nyt ajelee tyytyväisenä litraisella farkku ibizalla.
Juuri näin. Hankintatapa vaikuttaa myös, yksityisleasingissa lyhyemmällä sopimuksella ei takuusta iloa ole. Hankintahinnaltaan halvempi Seat on kalliimpi leasingissa huonomman jäännösarvonsa takia ainakin tämän kaasumallin ja sähkö-Mii:n osalta verrattuna vastaavaan konsernisisareen.

Toivottavasti näin ei ole enää jatkossa, saattaa olla itsellä edessä Leoniin siirtyminen jos tosiaan vain Leon tulee saataville sähköllä tai kaasulla kulkevana ennen kesää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pihistelijä

 3 vuotta ja 57 tkm tuli täyteen. Ei edelleenkään vian vikaa. Toiminut kuin junan vessa. Ei syö öljyä. Bensaa syö, mutta sitäkin kohtuullisesti. Edulliset käyttökulut.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.05.20 - klo:08:43
3 vuotta ja 57 tkm tuli täyteen. Ei edelleenkään vian vikaa. Toiminut kuin junan vessa. Ei syö öljyä. Bensaa syö, mutta sitäkin kohtuullisesti. Edulliset käyttökulut.
Onnittelut! Joko sinulla on auton vaihto ajankohtainen vai meinasitko jatkaa vielä pitkään tällä toistaiseksi loistavaksi koetulla pirssillä?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:10:49
Onnittelut! Joko sinulla on auton vaihto ajankohtainen vai meinasitko jatkaa vielä pitkään tällä toistaiseksi loistavaksi koetulla pirssillä?

Uusi Leon vaikuttaa hyvälle, mutta siitä ei ole vielä manuaalia. Pitää odottaa, jos tulisi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.05.20 - klo:13:14
Uusi Leon vaikuttaa hyvälle, mutta siitä ei ole vielä manuaalia. Pitää odottaa, jos tulisi.
Mitä jos ei tule manuaalina? Mikä estäisi jatkamasta tämän hetkisellä? Arvon alenemahan sen kun vaan hidastuu tästä eteenpäin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:13:32
Mitä jos ei tule manuaalina? Mikä estäisi jatkamasta tämän hetkisellä? Arvon alenemahan sen kun vaan hidastuu tästä eteenpäin.

Vielä vuoden ajattelin tällä vanhalla vaikka tulisi manuaali. Jos ei tule, sitten jatketaan vanhalla pidempään.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:13:32
Mitä jos ei tule manuaalina? Mikä estäisi jatkamasta tämän hetkisellä? Arvon alenemahan sen kun vaan hidastuu tästä eteenpäin.

Kyllä siitä manuaali tulee tai on jo tullutkin. Toisessa keskusteluketjussa on linkki Youtube-videoonkin missä manuaalilla ajellaan. Suomeen tullee sitten, kun muutkin koneet tulee saataville. Nyt saa vain 1.5 TSI Dual Scheisse Getriebellä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jalkkis

Aikoinaan hiukka naureskelin (itsekseni) tän säikeen otsikolle. Mutta tuollaiseen vuoden käytettyyn päädyin 2v sitten. Nytten kun olen koittanut miettiä tälle seuraajaa (kun olisi käyttöä hiukka mukavammalle takapenkille ja aavistuksen isommalle takakontille) niin vaikeaa on löytää peliä, joka miellyttäisi omistaja-kuskiakin. Varsinkin kun ottaa huomioon auton hintaluokan. Aika monta tuhatlappusta sais latoa tiskiin, että saisi isomman samanikäisen ja yhtä vähän ajetun pelin tilalle.

Täysin viaton tämä yksilö ei ole ollut (takaluukun kahva ja valojen korkeussäätönappula vaihdettu). Mutta pikkujuttuja nuo ja takuutakin 2v jäljellä. Kiva tällä on ajella ja voimalinja pelaa DSG:tä myöten.

Jos nyt jotain mikä voisi olla paremmin, niin sisätilan materiaalit voisivat olla hifimpiä. Nyt ne ovat arkisia. Kaikki kuitenkin toimii ja on siististi tehty. Ja pieniä natinoita on jossain kohtaa kuskinpuolen takaovea.

2,6te/v tippunut arvo minulla (ostohinta aikoinaan vähennettynä saamallani parhaalla ostotarjouksella). Tosin vähän olen ajellut, vain 19tkm kahteen vuoteen.

Ehkäpä jatkan tällä vielä vuoden ja katsellaan sitten...

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 19.05.20 - klo:15:10
Kyllä siitä manuaali tulee tai on jo tullutkin. Toisessa keskusteluketjussa on linkki Youtube-videoonkin missä manuaalilla ajellaan. Suomeen tullee sitten, kun muutkin koneet tulee saataville. Nyt saa vain 1.5 TSI Dual Scheisse Getriebellä.

Suomeen tulee uudesta Leonista ainoastaan yksi manuaali, 1.5 TGI eli kaasuversio.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.07.20 - klo:19:28
Suomeen tulee uudesta Leonista ainoastaan yksi manuaali, 1.5 TGI eli kaasuversio.

Juu, näin on todettu jo toisessa ketjussa täällä. Seat kyllä valmistaa uutta Leonia manuaalilla, mutta dorka maahantuoja ei suostu sellaista myymään. Helkama sen sijaan myy uutta Octaviaa niin manuaalilla kuin DSG:llä. Kesko sen sijaan on päättänyt, että ei sellainen käy.

Kun auto joka tapauksessa menee tehdastilaukseen, niin miksi asiakkaalle ei myydä mallia, jota Seat valmistaisi?
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jukkanen

Melko vakuuttavia Leonin laadusta nämä viimeaikaiset katsastus--ja luotettavuustilastot.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/481a4daa-0f96-4e57-81a6-ab45d642119a

"Katsastustilaston vähävikaisimmat 5-vuotiaat perheautot 2019 TOP TEN
1. VW Golf Plus

2. Seat Leon

3. Toyota Avensis

4. Toyota Auris

5. Volvo XC60

6. Nissan Pulsar

7. Toyota Corolla

8. Honda CR-V

9. VW Sportvan

10. Honda Civic

9. Ford C-Max

10. Audi Q3

Parhaimpiin alle 3 prosentin hylkäysprosentiin pääsivät perheautoista myös Toyota Verso, Volvo S60, VW Golf, Mazda CX-5, A-sarjan Mercedes, Honda Accord, Toyota RAV4 ja Skoda Octavia.

(LÃ,,HDE: Traficomin katsastustilasto 2019)

- - -

10 luotettavinta käytettyä autoa (What.Car.com 2/20)
1. Toyota Yaris (2011 â€")

2. Lexus CT (2011 â€" ) ...

3. Audi Q3 (2011 â€" 2018)

4. Mitsubishi ASX (2010 â€" )

5. Seat Leon (2013 â€" )

6. Lexus RX (2009 â€" 2016)

7. Honda Civic diesel (2012 â€" 2017)

8. Honda CR-V (2012 â€" 2018)

9. Honda Jazz (2005-2018)

10. VW Touareg (201- 2018)"

- - -

Tietenkin iltapäivälehdissä hehkutetaan edelleen eniten Toyotia yms. ihan ansaitustikin. Eipä omassakaan Leonissa ole takuuseen tarvinnut yli kolmen vuoden aikana tarvinnut korjuuttaa kuin tavaratilan suojaverhon kannaketappi, jos oikein muistan. On kyllä mainio malli oman kokemuksen perusteella.


mfroberg

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 29.07.20 - klo:08:16
Eipä omassakaan Leonissa ole takuuseen tarvinnut yli kolmen vuoden aikana tarvinnut korjuuttaa kuin tavaratilan suojaverhon kannaketappi, jos oikein muistan. On kyllä mainio malli oman kokemuksen perusteella.

Omalla 2017 Leon ST 1.0TSI:llä tuli ajettua 2 vuotta ja 42 tkm ja ainoa vika oli tuo samainen tappi tai sen kiinnike(en muista rakennetta), pelkääjän puoleinen tippui verhoilun sisään.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jukkanen

Tällä rullailtu nyt 105 000 km. Vielä ei ole tarvinnut niveliä, jarruosia tms. alustanosia vaihdella. Yksi katsastus takana. Voi kun kaikki autot olisivatkin näin luotettavia.  :D

juse_

Hei kaikki,

itsellä ollut nyt reilu kaksi kuukautta Seat Leon ST 1.0 DSG VM.2018 ja täytyy sanoa että erittäin tyytyväinen olen ollut. Hinta / laatu todellakin kohdallaan.

Yksi kysymys heräsi mieleen, nimittäin peruutusvalon teho. Mielestäni peruutusvalo on todella huono eikä valaise juurikaan mitään. Testasin että palaako valo ja kyllä takana oikeanpuoleinen pieni valo palaa, mutta vasemmalla puolella oleva samanlainen pieni valo ei pala. Kysymykseni on, onko molemmat valot peruutusvaloja vai pelkästään takaa katsottuna oikeanpuoleinen valo?

Kiitos jo vastauksista.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: juse_ - 09.09.20 - klo:09:37
Hei kaikki,

itsellä ollut nyt reilu kaksi kuukautta Seat Leon ST 1.0 DSG VM.2018 ja täytyy sanoa että erittäin tyytyväinen olen ollut. Hinta / laatu todellakin kohdallaan.

Yksi kysymys heräsi mieleen, nimittäin peruutusvalon teho. Mielestäni peruutusvalo on todella huono eikä valaise juurikaan mitään. Testasin että palaako valo ja kyllä takana oikeanpuoleinen pieni valo palaa, mutta vasemmalla puolella oleva samanlainen pieni valo ei pala. Kysymykseni on, onko molemmat valot peruutusvaloja vai pelkästään takaa katsottuna oikeanpuoleinen valo?

Kiitos jo vastauksista.

Ainakin 1.4 TSI:ssa vain oikeanpuoleinen on peruutusvalo. Vasemmalla puolella vastaava valo hoitaa takasumuvalon virkaa. Uskoisin, että järjestely on sama litraisessa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 09.09.20 - klo:09:49
Ainakin 1.4 TSI:ssa vain oikeanpuoleinen on peruutusvalo. Vasemmalla puolella vastaava valo hoitaa takasumuvalon virkaa. Uskoisin, että järjestely on sama litraisessa.

Jep, samoin.

HAL9000

Viikon päivät tuli tuollaisella otsikon mukaisella farmarilla ajeltua. Oli oma -15 Octavia 1.4 TSI peltikorjaamossa tuon ajan. Täytyy sanoa että olin positiivisesti yllättynyt. Tuo vuokra-auto oli lähes uusi, olisiko ollut -19 mallinen.

Suurin ero omaani oli se miten tuo 7-vaihteinen DSG on saatu toimimaan aivan eri tavalla kuin omassani. Paikaltaan lähdön viive oli lähes olemation (omassa n. 1 sekuntin luokkaa). Tuo myös hyödynsi koneen väännön paljon paremmin kuin omani tekee. Lisäksi tuo Seat oli paljon tarkempi ajaa. Oma Skoda on varmaan poikkeusyksilö koska on ollut huono ajettava ihan alusta alkaen.

Kulutus tuossa oli niin pieni, etten muistanut autoa tankata palauttaessani, koska bensamittari ei 5 päivän aikana ollut värähtänytkään. Toki minulla ei tule ihan hirveästi viikolla ajoja, mutta kyllä nuo kilsat olisi Skodillacin bensamittarissa näkynyt.

Mutta jos pitäisi ihan omilla rahoilla auto itselleen hankkia, olisi tuollainen varmasti vaihtoehto.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Pihistelijä

Koko historian (65 tkm) tankkauksista laskettu keskikulutus painui alle neljän litran ollen nyt 3,99 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Edullisia ja huolettomia kilometreja. Ei vian vikaa toistaiseksi. Auto maksoi uutena lisävarusteineen ja toimituskuluineen 22 300 euroa. Väitän, että litrasella TSI:lla tulee kaikkein edullisimmat kilsat, jos vertaa vastaavaan kaasuun, dieseliin, itselataavaan tai plug-in hybridiin tai sähköautoon. Bensaan menee alle 6 euroa per 100 km. Vakuutukset ja huollot ovat edulliset. Kulkee pirteästi ja tilaa hyvin neljälle aikuiselle ja matkatavaroille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tapanixxx

Amen 😀 hyvällä kulutuksella olet selvinnyt.

BLUP!

Etkö pääsisi edes maakaasulla halvemmalla?
VW Eco Up!

Variant

Hyvä kysymys, itse näen kolme ongelmaa kaasulla ajossa: korkeampi hankintahinta, tiheämpi huoltoväli ja suuremmat vuosittaiset verot.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 21.10.20 - klo:11:04
Etkö pääsisi edes maakaasulla halvemmalla?

TSI:n NEDC kulutus on 4,4 l/100 km. Mulla on jäänyt 9% sen alle. 1.5 TGI NEDC oli 3,6 kg/100 km. 9% alle sen on 3,3 kg. Spritmonitorissa pienin lukema on 3,5 kg, joka sekin on ajettu lämpimässä Espanjassa. Täten uskoisi, että omassa ympärivuotisessa käytössä kulutus jäisi 3,3 kiloon. Maakaasu maksaa 1,15 â,¬/kg eli kaasu maksaisi 3,80 â,¬/100 km. Polttoainessa tulisi 1,90 â,¬/100 km säästöä.

Mutta TGI:n muut kulut ovat suuremmat:
- käyttövoimavero 210 â,¬/v
- huollot 50 â,¬/v
- vakuutukset 50 â,¬/v
- pääomakulut 190 â,¬/v (vanha Leon 1.5 TGI oli 1700 â,¬ kalliimpi kuin 1.0 TSI)
yhteensä 500 â,¬/v

Break even tulee 26 tkm kohdalla. Vasta sen jälkeen TGI olisi edullisempi. Minulle tulee 19 tkm/v, joten omalla kohdalla TSI tulee edullisemmaksi.

PS. Kaupan päälle jopa 1500 km tankkausväli ja isompi tavaratila.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

track08

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.10.20 - klo:11:45
Break even tulee 26 tkm kohdalla. Vasta sen jälkeen TGI olisi edullisempi. Minulle tulee 19 tkm/v, joten omalla kohdalla TSI tulee edullisemmaksi.

Mikä olisi Seat Leon ST eHybrid -lataushybridin break even, jos pystyisi ajamaan ajot 100% sähköllä? Tai 90%?
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Woozie

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.10.20 - klo:11:45

PS. Kaupan päälle jopa 1500 km tankkausväli ja isompi tavaratila.

Katselin tuossa Spiritmonitoriasi.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin minkälainen mahtoi olla tie, jota ajelit tuon 1 500 km tuloksen verran? Ilmeisesti ylämäkiä ei hirveästi ollut matkalla?

Lainaus käyttäjältä: track08 - 21.10.20 - klo:14:37
Mikä olisi Seat Leon ST eHybrid -lataushybridin break even, jos pystyisi ajamaan ajot 100% sähköllä? Tai 90%?

Tämä kiinnostaisi myös allekirjoittanutta.
SEAT Leon ST 1.4 TGI -18

nuukailija

Nostan hattua Pihistelijälle tosta bensanpihistelystä. Mutta eikös tuo sama 1.0-moottori ole Golffissa ja Octaviassa, eli pääseekö niillä samoihin kulutuslukemiin? Vai onko tuossa Leon ST:ssä jotain maagista?
Golf Variant 1.0TSI (2021)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nuukailija - 21.10.20 - klo:19:25
Mutta eikös tuo sama 1.0-moottori ole Golffissa ja Octaviassa, eli pääseekö niillä samoihin kulutuslukemiin? Vai onko tuossa Leon ST:ssä jotain maagista?

Leonin 1.0 TSI on ecomotive varustuksella eli madallettu alusta, umpinainen keula ja ilmanohjaimet takana. Sen yhdistetty NEDC-kulutus on 4,4 l/100 km. Leon 1.0 TSI:stä oli myös normaaliversio ilman ecomotive virityksiä ja sen NEDC lukema oli 4,7 l/100 km. Eli lähes 10% saadaan kulutusta alemmas edullisilla virityksillä. Golfissa eikä Octaviassa ole noita ecomotive virityksiä ja niiden NEDC lujemat olivat luokkaa 4,7 l/100 km.

Octavia 1.0 TSI:llä on ajettu Tsekin EcoRun kilpailussa kolmen litran kulutuksella. Eli kyllä sekin menee pienellä, kun on lämmin sää, sileä asfaltti ja manuaalivaihteisto. Uusi Octavia 1.0 TSI voi olla kova sana, koska sen WLTP-lukema on hieman pienempi kuin vanhan Leonin. Siitä olisi myös manuaali. Ellei pian uuteen Leoniin tulema manuaalia, siirryn Octaviaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy