TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Enhancer

No ei ainakaan noilla hintaeroilla mihinkään muualle kuin merkkiliikkeeseen, sieltä saat sentään täyden takuun ja osaamistaso on hiukan eri kuin nyrkkipajoilla.

Oppirahat tuontiautosta maksuun, ja vaatimus vaikka kuluttajariitalautakunnan kautta sisään josko saisit osan takaisin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

a_jaba

Kun huolloista ja käytetystä öljystä ei ole varmuutta niin 99,99% varmuudella et tule suomesta saamaan mitään vastaantuloa korjaukseen.

Ruåttin kuluttajansuoja asioista en tiedä yhtään mitään, mutta kun kaupoista on jo yli vuosi niin toden näköisempää on voittaa lotossa ja eurojackpotissa samalla viikolla kuin saada korvauksia sieltäkään.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: japuusti - 09.04.18 - klo:17:53
Taustana:
2017 Maaliskuussa Ruotsista tuotu kaasu Passat 1.4TSI 110kW ECOFUEL
Havaitsin jakoketjusta ääntä tyhjäkäynnillä noin marraskuussa 2017.
Vein auton maaliskuun lopussa huoltoon, jossa ilmoitin äänestä. Korjaamolla tutkivat asiaa ja kirjasivat:
"Huollon jälkeen kylmällä moottorilla selvä rahina -> ketju tarkastettu testerillä -> P0016, nokka-akseliasennon / kampiakseliasennon väärä yhteenkuuluvuus.
Huollosta ilmoittivat heti, että VV-auto ei tule korjauksessa vastaan kun huollot Ruotsissa on epäselvät.
Ruotsin huollot on tehty jossain pienessä huolto liikkeessä, eikä ole tietoa mitä öljyä on käytetty.

Meneekö korjaus täysin omaan piikkiin? Onko mahdollista neuvotella maahantuojan kanssa? Miten kannattaisi edetä.

Alppilan Autohuollon tarjous 1640e ja laakkosella 1850e korjauksesta. Ei merkkikorjaamolla 1300-1450 ,.

Onko korjausten yhteydessä vaihdettu yleensä myös nokka-akselin ajoituksen säädin? Laakkosen korjaamopäällikkö kehoitti vaihdattamaan myös sen ja laahaimet, jos teettää korjauksen muualla. Sisältääkö "korjaussarja" kyseisen laitteen.

Vinkkejä jatkoon?

Kuten tuossa jo todettiin, vastaantuloon vaaditaan 100% merkkiliikkeen huoltohistoria tai vaihtoehtoisesti todisteet huolloissa käytetystä öljylaadusta.

Kannattaa täältä kysellä, jos asustelet lähelläkään. Tekee todennäköisesti edullisemmin, kuin nuo edellä mainitut.

http://autokorjaamojarvenpaa.fi
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Jos ulkomailta hakisin auton tai tuottaisin sellaisen katsoisin, että huollot on tehty prikulleen ja merkkiliikkeessä.

Tässä tapauksessa todennäköisesti joutuu kaivamaan kuvetta. Tosin auton ikä/vuosimalli ja kilometrit kiinnostaisi tietää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

japuusti

Siihen tulokseen olen tullut että oppirahoja maksetaan.

2012 vuosimalli ja mittarissa 86 000 km. Suomessa tullut 40 tkm.
Tyhjäkäynnillä juuri kuuntelin konepelti auki, niin ketjun "räminä" kuuluu.

Onko teillä tietoa, onko nokka-akselinsäädin uusittu jakoketjukorjauksissa.
VW Passat 1.4 TSI EcoFuel

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: japuusti - 09.04.18 - klo:19:20
Siihen tulokseen olen tullut että oppirahoja maksetaan.

2012 vuosimalli ja mittarissa 86 000 km. Suomessa tullut 40 tkm.
Tyhjäkäynnillä juuri kuuntelin konepelti auki, niin ketjun "räminä" kuuluu.

Onko teillä tietoa, onko nokka-akselinsäädin uusittu jakoketjukorjauksissa.

Jos autolla oli ajettu 46tkm, niin periaatteessa kaksi tai kolme huolto olisi pitänyt tuolle välille tulla. Olisin kyllä vielä suoraan maahantuojaan yhteydessä tuosta ja kokeilisin kepillä jäätä.

Tämän lisäksi on:
https://www.ecc.fi/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Odeee

Itsellä Golf 1.4 TSI vm. 2013 ajettu 133tkm nyt jakoketjurempassa. Tarjottiin, että laittavat ketjun kuntoon ilmaiseksi jos saavat tehdä nyt samaan 140tkm määräaikaishuollon n.300,. Onko muille tarjoittu samanlaista? Mietin vain, että tarvitseeko tuossa ketjurempassa vaihtaa öljyt tms, joiden kulut haluavat vain maksattaa minulla tuolla määräaikaishuollolla johon vielä kuitenkin 7tkm?

axe

Lainaus käyttäjältä: Odeee - 10.04.18 - klo:09:43
Itsellä Golf 1.4 TSI vm. 2013 ajettu 133tkm nyt jakoketjurempassa. Tarjottiin, että laittavat ketjun kuntoon ilmaiseksi jos saavat tehdä nyt samaan 140tkm määräaikaishuollon n.300,. Onko muille tarjoittu samanlaista? Mietin vain, että tarvitseeko tuossa ketjurempassa vaihtaa öljyt tms, joiden kulut haluavat vain maksattaa minulla tuolla määräaikaishuollolla johon vielä kuitenkin 7tkm?
tarttuisin ilman muuta tarjoukseen mutta eikö 2013 malli ole jo hihnakone ?

M_M

Lainaus käyttäjältä: axe - 10.04.18 - klo:09:54
tarttuisin ilman muuta tarjoukseen mutta eikö 2013 malli ole jo hihnakone ?

Ainakin jos on farkku, niin 2013 oli vielä kutoskorimallia ketjukoneella.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Odeee

Lainaus käyttäjältä: axe - 10.04.18 - klo:09:54
tarttuisin ilman muuta tarjoukseen mutta eikö 2013 malli ole jo hihnakone ?
Golf variant vm. 2013, viimeinen tuota VI korimallia eli vielä tuolla ketjukoneella  :)

Popo

#6070
Lainaus käyttäjältä: axe - 10.04.18 - klo:09:54
tarttuisin ilman muuta tarjoukseen mutta eikö 2013 malli ole jo hihnakone ?

Olen muistaakseni lukenut tästä ketjusta, että ketjurempan yhteydessä nimenomaan on öljynvaihto laskutettu erikseen. Varmasti kaikki mahdolliset "pientarvikelisät" myös... ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Odeee

Lainaus käyttäjältä: Popo - 10.04.18 - klo:10:07
Olen muistaakseni lukenut tästä ketjusta, että ketjurempan yhteydessä nimenomaan on öljynvaihto laskutettu erikseen. Varmasti kaikki mahdolliset "pientarvikelisät" myös... ;)
Näin itsekin muistelin jostain lukeneeni... Jos jollain on jotain vinkkejä noiden välttämiseen niin saa kertoa  ;) Onko tuo öljynvaihto siis välttämätön tuon ketjunvaihdon yhteydessä?

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: japuusti - 09.04.18 - klo:19:20
Siihen tulokseen olen tullut että oppirahoja maksetaan.

2012 vuosimalli ja mittarissa 86 000 km. Suomessa tullut 40 tkm.
Tyhjäkäynnillä juuri kuuntelin konepelti auki, niin ketjun "räminä" kuuluu.

Onko teillä tietoa, onko nokka-akselinsäädin uusittu jakoketjukorjauksissa.

Kaikkiin omiini se on vaihdettu ja kuuluu maahantuojan jakoketjusarjaan.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

sambolo

Jos huoltoon muutenkin vain 7tkm ni samahan se tehdä samalla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Uusi käyttäjä

Moro,

Jakoketjuarvonnassa osui tännekin ja siltä pohjalta päätin tehdä tunnukset ja kysellä neuvoja ja kokemuksia. Muutama sivu taaksepäin tuli myös luettua, joka antoi hieman helpotusta orastavaan vıtutukseen.

Autona on siis vm. 2012 Golf Variant 1,2 tsi. Ml. 115k. Olen auton 2. omistaja ja auto on ostettu merkkiliikkeestä ja huollot myös ja ne on tehty ajallaan.

Auto oli tänään määräaikaishuollossa, josta sain iloiset uutiset, että toinen etujousi on poikki ja jakoketju kuulostaa "huonolta" ja on luultavasti vaihtokunnossa.

Asiakaspalvelusta sanottiin hinta-arvioksi muistaakseni 1000-1500e ketjun vaihdolle. Huomautin toki heti auton huoltohistoriasta, ketjujen tiedossa olevista ongelmista ja oletettavasta käyttöiästä, joka sai sitten aspan mainitsemaan maahantuojan ja vastaantulon yms.

Luultavasti tässä nyt pääsee vänkäämään Laakkosen kanssa tästä ainakin jossain määrin niin mitä ovat ne pääpointit, noiden mainitsemieni lisäksi, joihin vedota, kun maksajasta keskustellaan? Ilmeisesti 1. tarjousta ei ainakaan kannata hyväksyä, jos ei sitten ole 100% vastaantulo :D ? Missä kohtaa kannattaa olla suoraan maahantuojaan yhteydessä vai kannattaako ollakaan? Etujousi taitaa mennä omaan piikkiin?

Kiitän jo etukäteen vastauksista ja vaivannäöstä...

Mikey

^Jousi kuuluu myyjän virhevastuun piiriin, ja sinun maksuosuutesi olisi kuluttajansuojaviranomaisen vakiintuneen kannan perusteella n. 55% osan ja työn hinnasta.

Kannattaisi siis ehkä vaihdattaa jossain muualla kuin merkkiliikkeessä.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 19.04.18 - klo:19:38
^Jousi kuuluu myyjän virhevastuun piiriin, ja sinun maksuosuutesi olisi kuluttajansuojaviranomaisen vakiintuneen kannan perusteella n. 55% osan ja työn hinnasta.

Kannattaisi siis ehkä vaihdattaa jossain muualla kuin merkkiliikkeessä.

VI-koriseen HB korin golffiin ei ollut takajousien vaihtohinnassa eroa verrattuna das autohuollon hintaan. Ainakaan urheilualustalla olevaan ei ollut kuin OEM jousia saatavilla.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Popo

Oma 1.2 TSI oli juuri 75 000 km:n kohdalla huollossa ja utelin, mitä voisi olla tulossa remppa-osastolla,  kun 100 tkm on kiikarissa. Katkenneita jousia, viallisia tulpanjohtoja, huohotin- ja ahtopaineen säätimen vikaa on tämän valtuutetun Skoda/VW-huollon mukaan ilmennyt. Näistä vastaantulojakin on, Helkamalla kuulemma parempi suhtautuminen, kuin Volkkarilla. MUTTA "ei näistä 2012 mallisista ole jakoketjuja enää vaihdettu"...  ::)

"Uusi käyttäjä" poikkeuksella vahvistaa säännön. Tosin, kun oma autoni on MY13 ja 04/12 moottori, voihan  ko. vm 2012 Golf olla vanhemman version ketjulla. Melenkiinnolla odottelen tietoa, miten VW-auto "tulee vastaan" jakoketjussa ja jousissa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.04.18 - klo:20:20
Jos autolla oli ajettu 46tkm, niin periaatteessa kaksi tai kolme huolto olisi pitänyt tuolle välille tulla. Olisin kyllä vielä suoraan maahantuojaan yhteydessä tuosta ja kokeilisin kepillä jäätä.

Ilman muuta liikkeeseen chekkaamaan. Tosin huoltohistoria pitää löytyä, vielä parempaa jos on mallia "merkki".
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: japuusti - 09.04.18 - klo:19:20
2012 vuosimalli ja mittarissa 86 000 km. Suomessa tullut 40 tkm.
Tyhjäkäynnillä juuri kuuntelin konepelti auki, niin ketjun "räminä" kuuluu.

Onko teillä tietoa, onko nokka-akselinsäädin uusittu jakoketjukorjauksissa.
Onko täydellinen huoltohistoria/ajallaan huollettu ja mitä öljyä on käytetty? Entä onko moottorin lämmitintä? Itsellä B7-kaasupasuuna, ajettu yli 260tkm. Ketju käsittääkseni alkuperäinen, huolloista löytyy dokut. Ei rämise ainakaan kuultavasti tyhjäkäynnillä. Onko sinun tapauksessasi ketju mitattu tai testattu testerillä?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hesse

Hiukan asiaa sivuten, huomasin että INA on tänä vuonna lisännyt nokkaketjusarjoihinsa voiteluaineen, jonka sanotaan vähentävän uuden ketjun sisäänajon aikaista kulumista 20%. Vanhan moottorin öljyssä on ilmeisesti aina turhan paljon kuluttavia hiukkasia.
https://media.repxpert.de/media/lokale_medien/media_lib/com/si/EN_-_INA_0178_-_Schaeffler_Chain_Protect.pdf.pdf

kramer

Lainaus käyttäjältä: Popo - 22.04.18 - klo:19:09
Oma 1.2 TSI oli juuri 75 000 km:n kohdalla huollossa ja utelin, mitä voisi olla tulossa remppa-osastolla,  kun 100 tkm on kiikarissa. Katkenneita jousia, viallisia tulpanjohtoja, huohotin- ja ahtopaineen säätimen vikaa on tämän valtuutetun Skoda/VW-huollon mukaan ilmennyt. Näistä vastaantulojakin on, Helkamalla kuulemma parempi suhtautuminen, kuin Volkkarilla. MUTTA "ei näistä 2012 mallisista ole jakoketjuja enää vaihdettu"...  ::)

"Uusi käyttäjä" poikkeuksella vahvistaa säännön. Tosin, kun oma autoni on MY13 ja 04/12 moottori, voihan  ko. vm 2012 Golf olla vanhemman version ketjulla. Melenkiinnolla odottelen tietoa, miten VW-auto "tulee vastaan" jakoketjussa ja jousissa...

En tiiä noista luettelemistasi vikojen vastaantuloista, mutta mitä tätä foorumia on tullu sohlattua niin kyllä ketjurempassa on ollu volkkarin puolella huomattavasti paremmat vastaantulot kuin skodalla.

Popo

Lainaus käyttäjältä: kramer - 26.04.18 - klo:09:49
En tiiä noista luettelemistasi vikojen vastaantuloista, mutta mitä tätä foorumia on tullu sohlattua niin kyllä ketjurempassa on ollu volkkarin puolella huomattavasti paremmat vastaantulot kuin skodalla.

Tällainen kuva on viime aikoina muodostunut. Aiemmin ehkä hieman toisin.

Tälle kaverille ei VW-Auton "ketjuntarkastuskamppis" vaikuttanut edes tutulta, vaikka Volkkarin merkkihuolto onkin. Skoda tullut vasta viime vuonna virallisesti. Tosin hän oli itse siirtynyt jossain vaiheessa toisesta Skoda-huollosta...  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Freetsiler

2009 1.4 TSI, 241tkm, ketju vaihdettu 125tkm (2013, koko kone samalla), ~180tkm (2015) ja nyt rällättelee kylmäkynnistyksillä taas. Merkkihuollon vastaus; maahantuoja ei enää tulee vastaan korjauskustannuksissa.

En nyt 100% vastaantuloa nyt odottanutkaan, mutta ei yhtään mitään vaikka huoltohistorian suhteen ei ole ongelmia? 60tkm vaihtoväli huoltovapaalle jakoketjulle tuntuu minusta hieman lyhyeltä. Vierittivät vastuun myyjäliikkeelle. Auton ostosta on kohta 2 vuotta joten hankala on sekin tie lähteä vaatimaan yhtään mitään.

Vituttaa niin paljon etten tiedä miten seuraavaksi etenen.

janike

Viet johonkin monimerkki pajalle ja vaihdatat jakopään ennenku räpsähtää. Ajat sen jälkeen taas ite tai työnnät kiertoon.
Näi se o.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Uusi käyttäjä - 19.04.18 - klo:18:32
Kiitän jo etukäteen vastauksista ja vaivannäöstä...


Mites tämä "ketju-keissi" on edennyt? Toivottavasti täältä jotain vinkkejä sait...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Popo

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

kähisijä

Hep! 2010 Golffi tuplaturbolla ja jakoketju venynyt.. korjaushinta-arvio Herttoniemen volkkarilla 1800 - reilu 2000 euroa, tulivat suoraan 50% vastaan. Puhelun jälkeen selvisi nämä nettijutut.
>:(

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kähisijä - 29.05.18 - klo:17:08
Hep! 2010 Golffi tuplaturbolla ja jakoketju venynyt.. korjaushinta-arvio Herttoniemen volkkarilla 1800 - reilu 2000 euroa, tulivat suoraan 50% vastaan. Puhelun jälkeen selvisi nämä nettijutut.
>:(

Jos autossa täydellinen huoltokirja ja ajettu alle 200tkm, niin en ihan kylmiltään vielä edes puoleen suostuisi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Jep, tuo ”puoleen hintaa” on kuitenki öpaut se mitä sen korjaus ei merkkiliikkeessä maksaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy