Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - VAG_Possu

#1
Born / Vs: Cupra Born
12.12.23 - klo:16:00
Lainaus käyttäjältä: EIVAGia - 11.12.23 - klo:13:59Itsellä samoja havaintoja talvikulutuksessa päivityksen jälkeen. Viime viikolla kun oli enemmän pakkasta ja auto lähti kylmänä (koska äppi ei tietenkään toimi/yhdistä), niin kulutus n 110 km matkalla oli 50% akun varauksesta.

Tämä päivitys oli kyllä surkea "parannus" minulle. Talviaikaan tulee säännöllistä ajoa täältä Hämeenlinnan seudulta Tampereelle ja takaisin. Koko viime talvi selvittiin reissusta lataamalla auto ennen lähtöä kotona 100% ja kelillä kun kelillä päästiin takaisin kotiin ilman välilatausta varaustason ollessa kotona 15-20%.

Nyt on ajettu 3 kertaa tuo matka noin -10 asteen pakkasessa kuivalla kelillä ja Tampereen päässä varausta ollut jäljellä 50-55% joten paluumatkaa en ole uskaltanut lähteä taittamaan ilman latausta. Täysin turha, tilaamatta ja pyytämättä k-auton minulle asentama toimintamatkan lyhennyspäivitys tuo nyt joka matkaan ylimääräistä säätöä ja ajanhaaskausta vapaata laturia etsiessä ja latausta odotellessa.

Jos tämän olisi tiennyt etukäteen, olisin ehdottomasti kieltäytynyt päivityksestä, koska se heikentää omassa tapauksessa auton käytettävyyttä merkittävästi. Tähän kun lisää vielä 3.2.1 päivtyksen mukanaan tuomat appi ongelmat, niin auto on nyt käyttöominaisuuksiltaan paljon surkeampi kuin vuosi sitten.
#2
Born / Vs: Cupra Born
05.12.23 - klo:15:13
Sama ominaisuus ilmestyi myös Cupra sovellukseen jossain vaiheessa. Löytyy siis loogisesti ajoneuvon käyttöoikeudet valikon alta kohdasta Korkeajänniteakun suojaus. Kun korkeajänniteakun suojauksen aktivoi, niin se silloin käyttää (loogisesti  ;D ) korkeajänniteakkua enemmän 12V akun lataukseen ja tämä saattaa parantaa yhteyden pysymistä palvelimeen.

Itselläni appi toimi todella surkeasti 3.2.1 päivityksen jälkeen ja siitä on yhä avoimet tiketit sekä My Cupra tuessa, että maahantuojalla. Kolmeen viikkoon ei sieltä suunnalta ole tosin kuulunut enää mitään, mutta jostain syystä appi on nyt toiminut viime viikkoina paremmin. Yllätyksekseni huomasin, että appi ei tunnu saavan yhteyttä autoon, jos puhelin on WLAN yhteydellä nettiin. Tämä siis työpaikalla ja kotona. WLAN:n kun kytkee pois, niin kappas vaan sovellus ottaa yhteyden autoon. Kaikki muut puhelimen sovellukset kyllä toimivat WLAN:n kautta.

3.2.1 päivityksen mukana on ilmeisesti tullut myös muutos akun lämmitykseen, koska nyt pakkasten alettua auton kulutus on noussut samoilla reiteillä jopa 10-15% viime talveen verrattuna. Toinen mahdollinen syy voi olla, että lämmitykseen käytetty energia lasketaan nyt eri tavalla mukaan kulutukseen, koska toimintamatka ei ole muuttunut mielestäni näin paljoa. Itsellä kulutuslukemat esim. Tampereen reissulla (110km/h vakkarissa moottoritiellä) on nyt järjestäen 25-26 kWh/100 km ja viime talvena samoilla keleillä pääsi 21-23 kWh lukemiin. Hitaammassa ajossa ero tuntuu vielä suuremmalta. Onko muilla saman suuntaisia kokemuksia? 
#3
Born / Vs: Cupra Born
01.10.23 - klo:09:30
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 01.10.23 - klo:08:06
Noilla muutoksilla hinta nousisi 15-20K - ei noita parempia pannuja rakennella niin, että niitä isketään kiinni myös puolet halvemman kategoriaan. Mikäli kaikissa Golfeissa olisi GTI moottori, ei olisi mallia GTI...

Ajatushan nimenomaan oli se, että Bornista tulisi tuolla päivityksellä MEB perheen GTI henkinen auto.

Q4 etron 45 ja Enyaq 85 noilla 210 kW moottoreilla on tilattavissa noin 55 KEUR hintaan, joten ei ihan puolet halvemmasta kategoriasta ole kyse. Toisaalta ei ole enää mitään perustetta yrittää myydä ID3:a ja Borneja yli 40 KEUR hintaan kun muut MEB:t saavat tuon uuden moottorin ja niiden hinnat eivät nouse.
#4
Born / Vs: Cupra Born
29.09.23 - klo:22:52
3.2.1 softa pelaa kyllä muuten hyvin, mutta tuon apin yhteysongelmat kyllä rassaavat hermoja melkoisesti. Luulin jo löytäneeni syyn ongelmiin kun appi toimi 2 vuorokautta putkeen mutta nyt taas on yhteydet alhaalla  :(

Born tarvitsisi ehdottamasti ID7:n ja Q4 etronin taka-akselilta tutun 210 kW moottorin ja 170 kW lataustehon. Näin saataisiin sporttiseen habitukseen sopivampi suorituskyky. Siihen kun lisää Impulsen varustelun, DCC:n ja hinta 40 kEUR tuntumaan, niin myynti voisi piristyä. Kustannusmielessä ei luulisi olevan mahdoton tehtävä kun kaikki palikat on jo olemassa.
#5
Born / Vs: Cupra Born
23.09.23 - klo:10:37
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 21.09.23 - klo:18:06
Oma Borni menossa Hämeenlinnan K-Autoon yhteysvian tutkintaan huomenna. Cupra appi ei ole ottanut autoon yhteyttä kuin satunnaisesti heinäkuun lopun jälkeen. Huoltoneuvojan mukaan olen yhä ainoa k-auton tiedossa oleva Cupra asiakas, jolla on näitä ongelmia ja tästä syystä autoa halutaan nyt tutkia korjaamolla mahdollisen komponenttivian takia.

Auto on kokoajan online tilassa, eikä herjaa mitään, mutta jostain syystä auto-serveri-appi yhteys ei pelitä.

Huohh… :( Auto oli eilisen päivän huollossa. Tarkastuksia tehtiin, yksiköitä nollattiin, tehdasasetukset palautettiin. Mitään vikaa ei kuulemma löytynyt. Askartelin kirjautumiset kuntoon ja asetukset autoon kohdilleen. Tämän jälkeen appi-serveri-auto olivat hetken yhteydessä, mutta illalla ei enää toiminut. Taas meni 3h omaa aikaa jo alunperin turhaksi tiedettyyn operaatioon.

Olen kuitenkin se hankala asiakas ja aion jatkaa asiasta valittamista k-autoon. Samalla alkaa vahvistua tunne, että minunkin olisi jo aika alkaa katselemaan muiden konsernien tuotteita kun Passatin vaihto alkaa olla edessä. Tällä Cuprallahan on pakko kituuttaa takuuajan loppuun nyt kun arvosta on sulanut ensimmäisessä vuodessa jo 15 keur….
#6
Born / Vs: Cupra Born
22.09.23 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 22.09.23 - klo:05:07
Minulla on pelannut Bornin iPhone appi todella hyvin. Lasketaan yhden käden somilla kerrat, kun ei ole saanut yhteyttä autoon 14 kuukausen aikana. Moneen kuukauteen ei ole ollut yhtään katkosta.

Itselläni pelasi noin 90% varmuudella 3.2.1 päivitykseen asti. Onko autoosi tehty jo tämä päivitys?
#7
Born / Vs: Cupra Born
21.09.23 - klo:18:06
Oma Borni menossa Hämeenlinnan K-Autoon yhteysvian tutkintaan huomenna. Cupra appi ei ole ottanut autoon yhteyttä kuin satunnaisesti heinäkuun lopun jälkeen. Huoltoneuvojan mukaan olen yhä ainoa k-auton tiedossa oleva Cupra asiakas, jolla on näitä ongelmia ja tästä syystä autoa halutaan nyt tutkia korjaamolla mahdollisen komponenttivian takia.

Auto on kokoajan online tilassa, eikä herjaa mitään, mutta jostain syystä auto-serveri-appi yhteys ei pelitä.
#8
Born / Vs: Cupra Born
02.09.23 - klo:18:29
En tiedä onko vain sattumaa, mutta itselläni yhteysongelmat alkoivat suuremmissa määrin 3.2.1 softapäivityksen jälkeen elokuussa. Keskimäärin puolet ajasta sovellus kertoo, että ei yhteyttä verkkoon. Vituttaa kyllä suuresti tuleva talvi, jos ja kun ongelmat jatkuvat ja autoa pitäisi lämmittää ja latausta ajastaa useammin.

Valitin tästä huoltoon viime viikolla, mutta oli yllättäen ihan uusi tieto k-autolle ja kukaan muu ei ole kuulemma raportoinut ongelmista. Tietenkin sillä hetkellä auto otti yhteyden, enkä päässyt näyttämään virheilmoitusta. Kannustan kaikkia muitakin ongelmien kanssa painivia valittamaan asiasta, ehkä joukossa saattaisi olla voimaa.
#9
Born / Vs: Cupra Born
04.08.23 - klo:09:42
Lainaus käyttäjältä: Pingu - 03.08.23 - klo:22:36

Onko joku muuten saanut kutsua korjaamolle 3.2.1. softaa varten? Oma auto oli ajovalon takia korjaamolla lasissa ja pieni halkeama) ja samalla sain kutsun tuohon päivitykseen. Tämä siis tulee 3.1. softallekin tehtäväksi korjaamolla. Mielenkiintoista nähdä mitä tuo pitää sisällään. Ainakin pitäisi helpottaa tulevia OTA-päivityksiä. Valmistellaanko tässä sitä päivitystä akun lämmitystä varten? Tässä onkin Teslalla ja Volkkarilla hyvä kilpailun aihe: kumpi tulee ensin, Teslalle toimivat pyyhkijät vai Volkkarille akun esilämmitys?

Omaan asennettiin 3.2.1 tällä viikolla pyörän napojen ääntelyn tutkinnan ohessa. Samalla tehtiin toinen kampanja, joka oli akkumoduulien tarkastus. Uudella softalla tuntuu näyttö toimivan hieman ripeämmin mutta uutena ilmiönä on se, että appi toimii huonommin ja valittaa päivittäin että autolla ei ole verkkoyhteyttä  :(
#10
Born / Vs: Cupra Born
05.06.23 - klo:16:18
Born ei ole suostunut yhdistämään palvelimeen 30.5. kello 20.22 jälkeen. Asetuksien mukaan on online tilassa mutta ei suostu keskustelemaan palvelimen kanssa (asetusten päivitys ei onnistu, yritä seuraavalla matkalla).

Sovellus kertoo auton olevan offline-tilassa. Asetusten muuttelu tai ulos ja sisäänkirjautuminen sovelluksessa ei auta.

Onko muilla ollut ongelmia vai onko vain tämä yksilö nyt vain seonnut?   
#11
Born / Vs: Bornin ohjelmointi
02.05.23 - klo:16:16
Lainaus käyttäjältä: hoomax - 21.04.23 - klo:08:47
Mitäs kaikkea olette ohjelmallisesti muuttaneet autoistanne?

Meillä muutettu Lane Assist muistamaan edellisen asetuksen ja pakotettu takavalot päälle.

Takavalot sai palamaan kivasti valmiilla apilla kunhan sai tuon sfd:n pienen tuskan jälkeen avattua. Onko tuolle Lane Assistille myös valmis appi vai vaatiiko syvempää perehtymistä? Olisi myös kiva, jos peruutuskameran saisi pestyä ilman, että takalasinpyyhkijä hinkkaa likaista lasia ja sotkee koko perän, mutta vesi tulee varmaankin samalla pumpulla ja letkulla molemmille... 
#12
Born / Vs: Cupra Born
02.05.23 - klo:16:07
Tuo luistonesto oli DCC:n edullisuuden ohella toisiaan toinen tekijä tuon rengas option valintaan. Omat kokemukset tuosta "offista" ovat aika samanlaiset. Ajonvakautus off asennossa ja ajotila Cupra moodissa sallii kyllä isot luistot mutta joku järjestelmä siellä yhä hanittaa vastaan eikä anna takapyörille täyttä tehoa.

Pilot Sport EV:t ovat kyllä todella pitävät renkaat ja varmasti nappi valinta sähköiseen urheiluautoon. Cupra Born ei valitettavasti vaan ole sellainen  ;D 
#13
Born / Vs: Cupra Born
16.04.23 - klo:08:22
”Positiivista” tässä Bornin kulutuksessa  on se, että kun jostain syystä olen alkanut miettiä ”Läski e-tronia” (Audi e-tron 55) Passatin korvaajaksi, niin sen reilusti yli 30 kWh/100 km pyörivä kulutus ei tunnu enää niin kohtuuttomalta  ;D
#14
Born / Vs: Cupra Born
15.04.23 - klo:21:35
Lainaus käyttäjältä: markush - 22.03.23 - klo:16:11

Elokuusta lähtien ollut Borni alla ja nyt 14 tkm menty. Omassa "ajoprofiilissa" varmaan jotain vikaa. 170 kW ja 58 kWh Käytännössä aina esilämmitys tai esijäähdytys. Kesärenkaina lisävaruste Pilot Sportit. Talvella 215/55/18" kitkat. Ei koskaan missään olosuhteissa tunnu pääsevän alle 20 kW kun e-Golf 100 kW pääsi jopa alle 13 kW. Muuten olen tykännyt mutta kulutus ja siten toimintamatka ollut pettymys. Ajo pääosin pidempää työmatkaa vakkari päällä 80-100 rajoitusalueella.

Renkaat vaikuttaa todella paljon Bornin kulutukseen. Meillä on myös 170 kW / 58 kWh versiolla rullattu nyt 6 kk ja 16 tkm. Keskikulutus ollut 20,6 kWh/100 km. Pari viime viikkoa pääsi nauttimaan jopa 14-16 kWh keskikulutuksista maantiellä kun oli lämmintä, tiet kuivia ja vielä 19” kitkat alla. Jopa motarin talvirajoituksilla pääsi alle 20 kWh kulutuksiin. Nyt kesärenkaat alla 235 leveillä 20” Pilot Sporteilla ja hupsista kun kulutukset pomppasi taas ihan eri lukemiin.

Tänään käytiin motaria pitkin Tampereella noin +8 asteen lämpötilassa 180 km edestakaisin 120 km/h vakkarissa ja kulutus oli mennessä 23,7 ja palatessa 25,3 kWh/100 km! Valtateillä 90-100 km/h nopeuksissa ei pääse millään alle 20 kWh ja noilla Pilot Sporteilla. Arvioisin, että nuo nostaa kulutusta ainakin 3-4 kWh 215 leveisiin 19” kitkoihin verrattuna. Typerä valinta oli ottaa nuo lisävarusteena, mutta kun sai niiden yhteydessä DCC:n niin edullisesti  >:(
#15
Born / Vs: Cupra Born
03.03.23 - klo:13:28
Lainaus käyttäjältä: ikerman - 19.02.23 - klo:17:59
Voi olla tyhmä kysymys, mutta missä on paikkausaine pullo ynnä kompressori? Ei ole pohjan alla kuin hinauslenkki ja subbari.

Veikkaan, että on unohtuneet laittaa paikalleen jossain vaiheessa toimitusketjua. Omastani puutuvat myös mutta myyjä toimitti ne jälkikäteen kun asiasta reklamoin. Kuuluu olla siinä subbarin vieressä sellaisessa vetoketjullisessa pussissa.
#16
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
07.02.23 - klo:14:10
Meidän Bornilla on rullattu nyt lokakuun alusta lähtien 12 200 km ja keskikulutus 20,5 kWh. Alle 20 kulutuksiin ei kyllä mitään mahdollisuutta ainakaan meidän ajoprofiililla, josta yli puolet moottoritietä ja loput pääasiassa taajama-ajoa.
#17
Born / Vs: Cupra Born
14.01.23 - klo:11:00
Softan numero on 0561, jonka pikaisen googlailun perusteella tulkitsin olevan 3.1.4. Voin toki olla väärässä, paremmin tietävät voivat korjata. Auto on tullut tuolla softalla tehtaalta ja valmistumispäivä on 25.8.2022.
#18
Born / Vs: Cupra Born
12.01.23 - klo:13:35
Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 09.01.23 - klo:15:52
Toimiiko jolla kulla rutiinit oikein? Olen olevinaan asettanut niin, että auto lataa kotona välittömästi 40% asti ja ensisijaseksi ajaksi on asetettu 23:00 - 06:30. Tänä aamuna oli lähtö 07:20 ja asetettu akku lataamaan 80% ja ilmastointi päällä. Aamulla ilmastointi kyllä oli päällä, mutta akku vain 42%.

Omassa 3.1 softa ja rutiint ja ajastukset ovat pelanneet todella hyvin. Lataukset on ajoitettu yöaikaan 01-07 välille ja lähdöt ja lämmitykset sitten tarpeen mukaan. Cupra sovellus toimii 95% ajasta (joulun tienoilla oli serveri ongelmia noin 2 viikon ajan) niin sujuvasti, että yleensä auto lyödään illalla töpseliin ja sitten lataus/lämmitysajastukset asetetaan sovelluksen kautta talon sisältä kun on päätetty milloin aamulla lähdetään liikkeelle.   
#19
Lainaus käyttäjältä: Fastand - 14.12.22 - klo:22:21

Täältä löytyy ristiriitaista tietoa, siitä että latautuuko 12v akku, ajoakkua ladatessa. Oman kokemuksen mukaan näin ei tapahdu, tai sitten nykyinen akku ottaa kylmällä todella huonosti virtaa vastaan. Sillä ajoakku on tässä kokoajan ladattu normaalisti täyteen.


Itselläni oli näitä ongelmia viime talvena ja tutkin tuolloin -16 mallin GTE:n 12V akun latautumiskäyttäytymistä. Omat havainnot olivat seuraavat:

Auto kylmä: (-10 astetta) akun jännite navoilta mitattuna 11,7-12,0V
Weabasto päälle ilman latausta: jännite nousee 12,5V tietämille, eli syötetään ajoakulta hieman virtaa
Auto AC latauksessa: akun jännite nousee 12,5V
Ajovirta päällä: akun jännite 13,8-14,4V eli lataa kunnolla
#20
Born / Vs: Cupra Born
01.12.22 - klo:15:15
Samaa luokkaa kulutukset omalla Bornilla 3.1 softalla ja 215/50 R19 kitkoilla. Nyt talven tultua (märkää, sohjoa, pientä pakkasta) ei kyllä pääse missään tilanteessa alle 18 kWh/100km vaikka kuinka säästelisin 60km/h nopeudella kylmässä kabiinissa alamäkeen rullaillen range-moodissa ilman eco-avustinta. Moottoritieajossa Hml-Tre välin kulutus vielä onneksi noin 22-23 kWh, joten vielä pääsee juuri ja juuri tuon reissun ilman välilatausta. Joko autoissa on jotain eroja tai sitten Pihistelijä on vaan nimimekkinsä mukainen todellinen pihistelijä  ;D
#21
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
29.11.22 - klo:20:32
Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 29.11.22 - klo:17:23
On tähän silti edelleen jäänyt jänniä fiitsöreitä kuten ratinlämmitys, jota ei välillä saa pois päältä niin millään. Pitää vissiin varata patalaput hanskalokeroon.

Hanki vaan ne patalaput  ;D . Vielä Bornin 3.1 versiossakin ratinlämmitys jää silloin tällöin päälle. Onneksi on tottunut jo sammuttamaan sen puheohjauksella…
#22
Born / Vs: Cupra Born
21.11.22 - klo:14:44
Nyt on 7 viikkoa takana, 5 000 km mittarissa ja yhä olen tyytyväinen Borniin. Kelien kylmetessä sähköauton edut vaan korostuvat. Auto lämpenee todella nopeasti ja takavetoinen auto hyvä ja looginen ajaa myös lumella ja liukkaalla. Ajovakautuksen kokonaan poiskytkeminen tekee autosta todella kivan pyöriteltävän  ;D  5-10 min esilemmitys riittää vielä hyvin 5 asteen pakkasella ja autoon voi kävellä paitasillaan. On kyllä melkoinen shokki lähteä Bornin jälkeen, vaikkapa GTE:llä palelemaan tienpäälle. 

Talvirenkaiden vaihdon myötä kulutus onneksi tippui jonkin verran ja 5 tkm keskikulutus on nyt 19,6 kWh/100 km. Lämpimillä ja kuivilla syyskeleillä saattoi maantiepainotteisen lenkin päästä jopa 16"17 kWh kulutuksella. Viime päivien pakkaset ja lumiset tiet näyttävät vaan valittavasti nostavan lukemat ainakin moottoritiellä (110 km/h vakkarissa) jälleen 24 kWh/100 km tietämiin. Tässä ketjussa kerrottuihin minikulutuksiin tai edes WLTP kulutuslukemiin pääsystä on kyllä turha enää edes uneksia. Onneksi edes TeslaBjörn ja muutama muukin autotoimittaja näyttää saaneen Bornin kulutukset tälle tasolle.

Positiivista on kuitenkin se, että omiin ajoihin tuo noin 250 km kantama riittää vielä hyvin ja julkista latausta ei ole tarvinnut käyttää vielä kertaakaan muuten kuin kokeilumielessä. Tähän mennessä 5 000 km ajon vaatima energia on tullut maksamaan vain noin 130 euroa kiitos vielä voimassa olevan halvan sähkösopimuksen.

Infortaimentin haasteiden kanssa on jo tottunut elämään, mutta ei se vieläkään minulta kehuja saa. Eniten tällä hetkellä harmittaa parin asetuksen kanssa tapahtuva päivittäinen taistelu. Peilien automaattikäännön poiskytkeminen onnistuu hetkeksi mutta se kytkeytyy itsekseen päälle viimeistään seuraavana päivänä. Ratinlämmityksen sammuttaminen ei onnistu läheskään aina näytöltä ja ainoa tapa saada se pois päältä on käyttää puheohjausta. Myös kaistavahdin kytkeminen pois pitää tehdä joka käynnistyskerralla uudelleen nyt kun lumipolanteet sekoittavat sen toiminnan. 
#23
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
13.11.22 - klo:12:54
Harvemmin ihmiset kertovat positiivisia kokemuksia näille palstoille, joten niitä lukemalla saa autojen toimivuudesta useimmiten väärän käsityksen.

Meillä on ollut nyt 4,5 vuotta ajossa -16 mallin GTE. Kilometrejä on tullut noin 70 tkm, yhteensä mittarissa nyt 162 tkm. Ainoa mitä huoltojen lisäksi on joutunut tekemään on ollut 12V akun vaihto ja sekin ennakoivana toimenpiteenä. Ajoakku ottaa yhä parhaimmillaan 7 kWh sähköä sisäänsä ja kesällä sähkollä pääsee vielä parhaimmillaan 40 km. Bensan keskikulutus on ollut koko ajan alle 2 l/100 km. Kokonaisuutena olen ollut erittäin tyytyväinen autoon.

Jos huollot tekee muualla kuin marmorilla, niin huoltokulutkin pysyvät kurissa tiheästä huoltosyklistä huolimatta.
#24
Born / Vs: Cupra Born
18.10.22 - klo:13:10
Motari on tosiaan myrkkyä. Ei tarvitse olla edes 10 km/h yli jotta kulutus on huimaa. Eilen kävin Tampereella ja edestakaista matkaa tuli 3-tietä pitkin 186 km. Ajoin koko motari osuuden (noin 165 km) tasan 120 km/h vakkarissa (pl. Lempäälän tienoilla oleva tietyömaalaue). Ilmastointi pois päältä, tie oli kuiva ja sisälämpötila +20. Matkan keskikulutus 23,3 kWh/100 km. Lähdin liikkeelle 99% täydellä akulla ja kotiin palattaessa oli jäljellä 18%. Akku riitti siis tähänkin ajoon ilman välilatausta, joten ei sinänsä ongelmaa. Harvoin on asiaa pidemmälle. Odotan kuitenkin, että kitkat ja talvinopeusrajoitukset hieman laskisivat kulutusta.   
#25
Born / Vs: Cupra Born
18.10.22 - klo:10:21
Nyt on 2 viikkoa ja ensimmäiset 1400 km takana Cupra Born e-boostilla.  Akku 58 kWh ja varustelutaso impulse + panoraamakatto ja Firestorm rengaspaketti sisältäen DCC:n. Tässä ensifiilikset.

Positiivista:

Ajettavuus. Alusta on ja ohjaus ovat hyvät, alusta on riittävän jämäkkä mutta ei pintakova. DCC kannattaa ehdottomasti hankkia. Takavetoinen auto ilo ajella myös mutkatiellä ja tunnelma on varsin urheilullinen. Täytyy käydä ensi kevään myös radalla pyörähtämässä tällä. Ohjauksen tunnokkuus on käyttöautoon riittävä, vaikka tuntuma onkin ainakin ”comfort” ajotilassa hieman keinotekoinen. Tehoa on riittävästi arkiajoihin.

AR Hud. Ehdottomasti kannattaa hankkia. Saa paljon informaatiota tuulilasiin ja mm. navigoinnin opasteet ovat visuaalisesti näyttäviä.

Penkit. Hyvät säädöt ja mukavat istua. Mutkatiellä sivuttaistukea saisi toki olla enemmän ja penkinlämmittimeen kaipaisin lisää tehoa. Hierontatoiminto plussaa.

Pikalatausteho. Vielä hyvin vähän kokemusta tästä mutta yllätyksekseni +8 asteen lämpötilassa yli 30 % varauksessa oleva akku latautuu parhaimmillaan 60 kW teholla ABC latauksen Kempower laturilla. Tyhjemmällä akulla ja kesälämpötiloissa on siis toiveita päästä vielä parempiin tuloksiin. Olin lukenut kauhutarinoita MEB autojen paljon alhaisimmista tehoista, joten tämä oli positiivinen yllätys.

My CUPRA appi. On toiminut hyvin ja siitä saa ohjattua kaikki tarvittavat perustoiminnot. Monenlaisia virheilmoituksia tulee usein mutta käskyt menevät silti perille autoon.

Lasikatto. Tuo mukavasti avaruutta ja valoa ohjaamoon ja sopii myös ulkonäöllisesti hyvin valkoiseen autoon.

Ulkonäkö: Auto on mielestäni paljon tyylikkäämpi kuin ID3 ja valitsemani musta-valkoväritys miellyttää ainakin omaa silmää. Vielä kun auto olisi 10 cm matalampi niin olisi jopa hieman urheilullisen näköinen… 

Harmittaa:

Kulutus. 1400 km keskikulutus on nyt ollut 21.8 kWh/100 km. Ajoprofiili noin 40 % moottoritietä 30 % kantatietä 60"80 km/h keskinopeudella ja 30 % taajama-ajoa. Alle 20 kW/h lukemiin ei pääse muuten kuin ajamalla tasaista 60 km/h nopeutta sileällä tiellä alamäkeen kuivassa kelissä. Toukokuun alussa ennen tilausta tehdyn 200 km koeajolenkin pohjalta odotin kulutuksen pyörivän 17"20 kWh /100 km tuntumassa.  Syynä yllättävän suureen kulutukseen on ilmeisesti 20” Firestorm vannepaketti typerän leveillä (235) Michelinin C-energialuokan renkailla ja syksyinen usein märkä sää. Voimakkaita kiihdyttelyjä ei ole juurikaan tehty ja sisälämpötila pidetty +20 asteessa. Toivottavasti kulutus ei ainakaan nouse pian alle asennetavilla 215 leveillä 19” kitkoilla. Joka tapauksessa pidemmille matkoille lähdetään jatkossakin Passat GTE:llä, koska 200"250 km range on vaan liian vähän matka-ajoon.

Fyysisten näppäinten puuttuminen. Ratin kytkimet ovat vaan kertakaikkisen huonot verrattuna oikeisiin painikkeisiin. Eniten napeissa ärsyttää viive ja epämäärinen tuntuma. Myös lämmityksien säätö kosketusnäytön kautta ei ole kovin toimiva ratkaisu. Joka ajokerralla käytettäville perustoiminnoille piitäsi olla fyysiset painikkeet.

Infortaiment. Autossa on ymmärtääkseni 3.1 softa ja silti näyttö menee ajoittain täysin jumiin. Jumitusta edesauttaa se, että ei malta ajoon lähtiessä odottaa riittävän kauan, että käyttäjän valinta on kuitattu ja puhelin yhdistynyt. Lisäksi usein ilmenevä noin 0,5-1 sekunnin viive on ikävä.
Latauksen asetukset tuottivat myös lievän pettymyksen. Samaan osoitteeseen ei pysty luomaan kuin yhden latausprofiilin. Olisi myös kiva säädellä AC lataustehoa tarkemmin kuin 100 % tai 50 %. Vanha Passat GTE on tässä fiksumpi.
Myös joka kerta tapahtuva käyttäjän valinnan kuittaus ärsyttää. Minulla auto pyytää myös usein kuittaamaan ”uusia ominaisuuksia on lisätty käyttäjätilillesi” huomautuksen. En tiedä mitä tuo käytännössä tarkoittaa mutta turhauttavaa kuittailla moista ilmoitusta pahimmillaan 3-4 kertaa päivässä.

Beats Audio. Odotin tältä paljon enemmän. On toki parempi kuin perusversion pelkät etukaiuttimet mutta äänenlaatu häviää mielestäni esim. Audin A3:n vakio äänentoistolle. Bassoa on todella vähän eikä muutenkaan soi kovin kirkkaasti ja puhtaasti. 

Kokonaisuutena ollaan kuitenkin positiivisen puolella, eikä auton valinta ainakaan vielä harmita.
#26
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
04.10.22 - klo:11:13
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 29.06.22 - klo:13:39
Oma eBoost 170 kW 58 kWh IMPULSE tilattu 19.5.2022 ja vahvistettu valmistusviikko näkyy olevan 2022W29. Lisävarusteina IMPULSEN päälle panoraamakatto ja DCC. Tilausvaiheessa myyjä lupaili 9+ kk toimitusaikaa, joten jos tuo ei jää kuukausiksi seisomaan tehtaan pihalle jonkun komponenttipuutteen takia, niin reilusti edellä aikataulusta ollaan.

Omalta osalta homma pulkassa ja auto ajossa.

Tilaus: 19.5.2022
Tuotantopäivä: 25.8.2022
Maahantulopäivä: 15.9.2022
Luovutuspäivä: 3.10.2022
#27
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
09.09.22 - klo:13:19
Oman autoni valmistuminen on ilmeisesti osunut huonoon logistiseen rakoon. Auto valmistui 25.8. mutta myyjältä saamani tiedon mukaan saapuu suomeen vasta 20.9. ja luovutus on mahdollista lokakuun alussa.

Kokonaisuutena voi olla kuitenkin tyytyväinen. Tilaushetkellä toimitusaika arvio oli 9kk ja nyt näyttää siltä, että saan auton käyttööni 4,5kk päästä tilauksesta.   
#28
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
29.08.22 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 20.08.22 - klo:14:02
Pientä edistystä täälläkin. Jossain vaiheessa tämän viikon lopulla status päivittynyt ”tuotannossa” tilaan.

Auton valmistumispäiväksi on merkattu 25.8. eli noin 5 viikkoa vahvistetun tuotantoviikon (29) jälkeen. Nyt sitten odotellaan auton saapumista Suomeen ja luovutusta.   
#29
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
20.08.22 - klo:14:02
Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 17.08.22 - klo:13:35
Nyt ollaan jännän äärellä. Omassa k-autossa näkyy yhä vahvistettu tuotantoviikko 29, eikä mitään muuta päivitystä ole tullut touko-kesäkuun vaihteen jälkeen.

Pientä edistystä täälläkin. Jossain vaiheessa tämän viikon lopulla status päivittynyt ”tuotannossa” tilaan.
#30
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
17.08.22 - klo:13:35
Nyt ollaan jännän äärellä. Omassa k-autossa näkyy yhä vahvistettu tuotantoviikko 29, eikä mitään muuta päivitystä ole tullut touko-kesäkuun vaihteen jälkeen.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy