Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

#960
Auton ostaminen on nykyään todella vaikeaa myös paikan päällä. Lyhyesti sanottuna; kahvinkeitintä ostaessa saa huomattavasti parempaa palvelua, kuin yli 100 kertaa kalliimpaa autoa ostaessa.

Suurin osa myyjistä tietää myymistään autoista vähemmän kuin normaali auton ostaja. Autoissa väitetään olevan varusteita, joita ei ole jne. Tähän lisättynä surkea palvelu; pitää etsiä myyjää, tai myyjä väheksyy ostajaa, tms. Hyvin yleistä on myös, että myyjä haukkuu ostajan tarjoaman vaihtoauton. Ja tämä ainakin pk-seudulla on aivan tavallista. Ehkä huonoin kokemus itselläni on Tikkurilan Rinta-Jouppista; ylimielistä ja väheksyvää palvelua, jonka jälkeen vielä haukuttiin vaihtoauto. Itse lähden näistä paikoista välittömästi pois.

Onneksi autokauppoja ja vaihtoehtoja on niin paljon, että kauppaa on helppo vaihtaa. Tärkeintä kuitenkin on sanoa myyjille aina suoraan, jos/kun saa huonoa palvelua. Ja vaihtaa sitä myymälää. Muuten ei homma muutu.

sambolo

Kyllä itelle taas myyjät laittanu viestiä tai soitellu perään, jos vaikka nettiautossa merkannu jonkun auton omalle suosikkilistalle.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

heifetz

#962
Jaahans. Se vanha parantumaton tauti on taas iskenyt. Lieneekö keväällä jotain tekemistä asian kanssa vaiko covid-19:sen tuottama ahdistus julkisissa liikennevälineissä. Anyways, autokaupoihin päin on nokka kääntynyt. Ja minä menen minne nokka näyttää.

Muutama kiintoisa automobiili löytyy Sakan sivuilta. En ole aiemmin asioinut kyseisen firman kanssa. Kokemuksia? Minkälaisia alennuksia kehtaa vaatia (ei ole vaihtoautoa)?
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

padawan

Siellä on firma niitä parikymppisiä janttereita täynnä. Osa porukasta osaa hyvin hommansa ja mukava asioida, mutta ei ihan kaikki

Muutaman kerran olen hieronut kauppoja. Listahinnassa ei ihan älyttömästi ollut tinkivaraa, mutta hyvitys wanhasta bensavolvostani olisi ollut yllättävän hyvä molempina kertoina. Rahoitusta jos tarvii niin kannattaa hakea muualta, koska korko pyörii siellä kuuden pinnan päälle + kulut, mutta tuossakin on jonkin verran tinkivaraa, kunhan vain muistaa mainita

vwmies

Lähetin oman autoni myyjälle mailia marraskuussa, ilmoitin olevani kiinnostunut vaihdosta uuteen ja laitoin 4 mallia moottoreineen.
Radiohiljaisuus.

Ja joku vielä ihmettelee, miksi autokaupalla menee hyvin vain yt-neukkareissa ?  :o
Yritetään pärjätä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 03.05.20 - klo:08:54
Jaahans. Se vanha parantumaton tauti on taas iskenyt. Lieneekö keväällä jotain tekemistä asian kanssa vaiko covid-19:sen tuottama ahdistus julkisissa liikennevälineissä. Anyways, autokaupoihin päin on nokka kääntynyt. Ja minä menen minne nokka näyttää.

Muutama kiintoisa automobiili löytyy Sakan sivuilta. En ole aiemmin asioinut kyseisen firman kanssa. Kokemuksia? Minkälaisia alennuksia kehtaa vaatia (ei ole vaihtoautoa)?

Minulle mainostivat Sakalla että heillä on suomen halvimmat autot ja hinnat on valmiiksi tingitty ja neuvotteluvaraa ei ole, tosin olin liikkeellä vaihtoauton kanssa. Tämän lisäksi olisivat hyvittäneet vaihtoautosta yli 3k, vähemmän kuin toinen autoliike jossa tein kaupat.

Palvelu oli kyllä ystävällistä ja sopivan aktiivista, ei mitään ärsyttävää tyrkyttämistä. Hinta vain oli reilusti pielessä niin kaupat jäi tekemättä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

heifetz

Lainaus käyttäjältä: padawan - 03.05.20 - klo:10:14
Rahoitusta jos tarvii niin kannattaa hakea muualta, koska korko pyörii siellä kuuden pinnan päälle + kulut, mutta tuossakin on jonkin verran tinkivaraa, kunhan vain muistaa mainita

Hmm melko samanlaisia korkoja näyttää oleva pankeillakin? Minulla on 'tiukka budjetti' joten katsotaan koeajon jälkeen mitä myyjä aikoo asialle tehdä.

Kamuxilla myös varteenotettava auto mutta kuvissa aivan luokattoman likainen sisältä, voisivat edes siistitä auto ennen kuvaamista, auttaisi myyntiä  ::)
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

heifetz

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 03.05.20 - klo:18:30
Hmm melko samanlaisia korkoja näyttää oleva pankeillakin? Minulla on 'tiukka budjetti' joten katsotaan koeajon jälkeen mitä myyjä aikoo asialle tehdä.

Kamuxilla myös varteenotettava auto mutta kuvissa aivan luokattoman likainen sisältä, voisivat edes siistitä auton ennen kuvaamista, auttaisi myyntiä  ::)
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

IL3

Pakko kehaista Laatuauto Center Kuopiota.
Löysin mieluisan auton ja otin yhteyttä heihin.
Vastasivat nopeasti ja kaikki yhteydenpito oli asiallista ja nopeaa.
Tarjosivat omasta vaihtoautostani myös asiallisen hinnan ja kaikki sujui mutkattomasti. Sitten kun kaupoista sovittiin (viime lauantain iltapäivällä), kilvittivät auton maanantaina aamupäivällä ja iltapäivällä toivat sen pihaani Vantaalla ja lähtivät takaisin vaihtoautollani.

Suositus.

HiTecci

Itse en myöskään voi kuin kehua MetroAuto Herttoniemeä :)

Tammikuun 1. viikolla tarjouskierros sähköpostitse jokaiselle Hki:stä 100km säteellä olevalle Citroën kauppiaalle. Joukosta erottui 2 ylitse muiden, tässä vaiheessa MetroAuto oli sijalla 2, mutta he petrasivat tarjoustaan vaihtaristani kahdesti ja iskivät päälle vielä hyvä rah.tarjouksen, niin se oli siinä, tilaus ineen ja autoa odottelemaan. No auto kun aikanaan saapui, oli siinä vielä pientä hienosäätöä mm. vanteiden kanssa, mutta MetroAuto veti tässäkin kohtaa homman ns. himaan, asiakaspalvelu oli ensiluokkaista ja poka todella tyytyväinen uuteen autoonsa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 03.05.20 - klo:18:30
Kamuxilla myös varteenotettava auto mutta kuvissa aivan luokattoman likainen sisältä, voisivat edes siistitä auto ennen kuvaamista, auttaisi myyntiä  ::)

Lainaan tähän itseäni toisesta topicista

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.11.18 - klo:14:47
Sitä en tiedä mitä kaikkea Kamuxin automyyjät tarkistavat vaihtoon tulevasta autosta ns. koeajolla eli ennen kun asiakkaan kanssa on tehty kaupat.

Sensijaan tiedän 100% varmuudella, että kun nimet on paperissa ja asiakas on onnellisesti köyhtyneenä poistunut "uuden" pirssin kanssa pihasta niin vaihtoautosta otetaan valokuvat, tulostetaan mainoslappu taustapeiliin roikkumaan, ajetaan auto myyntiriviin ja tehdään ilmoitus kamux.fi ja nettiauto.com sivuille. Jos auto ei pariin viikkoon lähde seuraavalle onnellisesti köyhtyneelle niin ilmoitus pois netistä (merkitään myydyksi) -> tehdään pientä fixausta eli pääli ja sisäpesu -> uudet valokuvat -> uusi ilmoitus.

Kamux on ihan viimeinen firma joka rupeaa mitään tekniikan tarkastuksia tekemään vaihtoautoille yhtään missään vaiheessa. Heidän liiketoimintahan perustuu nimenomaan siihen, että kulut jokaisesta autokaupasta on mahdollisimman pienet. Eli käytännössä ei edes pestä autoa jos ei ole pakko. Toisaalta tässä asiassa asiakas (joka tarjoaa autoa vaihdossa) voi hyötyä kun siivoaa sekä pesee auton kunnolla ja siis tarjoaa siistiä autoa vaihdossa niin hyvityshinta on parempi. Aika monet autoliikkeet laskee vaihtoauton kuluihin täydet pesut ja vahaukset sekä penkkien pesun, oli auto kuinka siisti tai siivoton tahansa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Popo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 03.05.20 - klo:19:51
Itse en myöskään voi kuin kehua MetroAuto Herttoniemeä :)

Mukava kuulla, että Helsingin MetroAutoon on edustettavien merkkien, fyysisen sijainnin ja mitä ilmeisimmin henkilökunnan uudistuessa myös saapunut asiakaspalvelun kulttuuri. Ehkä uskaltaa pyytää sieltä tarjouksen, kun aika on.

Viikissä toiminta oli Opelin ja Skodan aikaan aika karua. Aikansa menestystuotteiden parissa asiakkaasta ei sen enempää tarvinnut välittää ja konttorin tätejä riitti vaikkapa lähettelemään laskuja jo maksetusta ja luovutetusta autosta. Pari jo käyttöön otettua talvipyörääkin myytin uutena, mutta "meillä ei tehdä virheitä" todettiin napakasti. Itse kaupat tein sinänsä mukavan nuoren myyntimiehen kanssa, mutta kun tuli ongelmia, kaveri meni aivan lukkoon ja vaikutti myös olevan talon sisällä  täysin vailla arvostusta. Poistuikin pian niistä kuvioista.No, loppu tuli siihen touhuun Viikissä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Popo - 03.05.20 - klo:23:05
Viikissä toiminta oli Opelin ja Skodan aikaan aika karua. Aikansa menestystuotteiden parissa asiakkaasta ei sen enempää tarvinnut välittää

Viikistä hain aikanaan tuon elämäni tähän mennessä ainoan firma-liisarin, Opel Astra Ultimate Wagon. Eikä tuosta nyt oikein silleen jäänyt fiiliksiä kumpaankaan suuntaan, ei varsinainen inhokki, mutta ei mitään ylenpalttisen hyvääkään. No hinnastakaan ei tarttenut neuvotella, kun se ei omasta lompakosta ruopassut, mutta jotenkin jäi vähän just sellanen itsetyytyväisyyden plaisu fiilis, "ota tai jätä, paljon väliä, myydään sitten jonossa seuraavalle." No tuota Viikin toimipistettähän ei ole enää ollut vuosiin, olikos se AdAutokorjaamo tai joku joka siinä vähän aikaa yritti samoissa tiloissa, mutta sen jälkeen varsin hiljaista on ollut. Tuosta lahden motaria kun duunimatkaa about päivittäin kulkee, niin voisivat jo vihdoinkin korjata sen kello/lämpömittarin, joka on ollut jo jumissa varmaan pitkälti kolmatta vuotta ::)

Google street view on otettu 08/2014, jolloin tuo Viikin toimipistekin oli näköjään yhä hengissä, mutta siis tuossa MetroAuton logon kohdalla on nykyisin joku iso, koko seinän peittävä puna-musta mainoslakana ja tosiaan tuo kello jumissa ::)
https://www.google.com/maps/@60.223377,24.9905131,3a,75y,145.59h,88.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2GAwTeA9ttzEpzBWZTwa9w!2e0!7i13312!8i6656

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

padawan

Riippuu toki mistä haluaa maksaa, mutta en ihan täysin ymmärrä tuota valitusta siitä, että autoa ei ole myydessä viimeisen päälle puunattu. Tuosta taisi olla kuluttajaviranomaisiltakin päätös, että mikäli sieltä värivahan alta paljastuu läjä naarmuja, nirhaumia, ruostetta ym. niin tämä on kuluttajan vastuulla selvittää ennen ostoa.

Olen kaksi viimeisintä autoa ostanut Autokeskuksen Outlet-myymälästä. Myyjä totesi, että edullisempia autoja kun myydään niin autoja ei aleta turhaan fiksailemaan, joka sekin maksaisi satoja euroja. Itseä ei ainakaan kiinnostaisi maksaa yhtään preemiota tällaisesta puunatusta "huippuyksilöstä"

-karppa-

Jos autoa olisin liikkeestä ostamassa, niin ei sen tartte olla fiksattu, mutta kyllä sen pitäisi vähintään olla pesty.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: padawan - 04.05.20 - klo:11:28
Olen kaksi viimeisintä autoa ostanut Autokeskuksen Outlet-myymälästä. Myyjä totesi, että edullisempia autoja kun myydään niin autoja ei aleta turhaan fiksailemaan, joka sekin maksaisi satoja euroja. Itseä ei ainakaan kiinnostaisi maksaa yhtään preemiota tällaisesta puunatusta "huippuyksilöstä"

Näin se varmaan on; sukulaiselle nyt keväällä ostetussa VWssä oli tehty öv-huolto leimalla, jakohihnaa ei oltu 10v. vaihdettu (! alle 200tkm), ja jostain oli löytynyt alle 2009 v. nastikset. Tarkkana pitää olla, onneksi oli tuore leima, pari mukavaa ei mainittua lisävarustetta ja r-suojattu auto.
Tuolla pitää tarkkaan itse kaivaa autosta puutteet ja korjattavat asiat.

Metrossa ei huvita enää asioida, olen aikoinaan laittanut firman Tj:llle perusteltua mailia miksi, ja merkitkään eivät innosta (Koskelossa Skodakin jäi pois).
Jälkimarkkinointi oli kovin nihkeää ja nahkeaa.
Yritetään pärjätä.

Miiqu

Ostin viime vuonna kolme autoa, yhden uuden, yhden reilu vuoden vanhan käytetyn ja yhden muutama kuukautta vanhan esittelyauton.

Ensimmäiset kaupat tein tammikuussa uudesta Nissan Qashqaista Konalan Autokeskuksessa. Kyseiset kaupat eivät erottuneet suuntaan tai toiseen.

Toiset kaupat olivat Laakkosen Skoda myymälässä Herttoniemessä reilu vuoden vanhasta Skoda Citigosta. Tämä kokemus oli erinomainen. Asiakaspalvelu oli loistavaa. Automyyjänä oli vanhempi herrasmies, joka oli aiemmin toiminut Laakkosen BMW myymälässä ja siirtynyt vähän ennen kauppoja Skodamyyjäksi. Erityisesti motivaatio ratkoa autossa pian kauppojen jälkeen havaitut ongelmat oli poikkeuksellisen korkea.

Viimeiset kaupat olivat myös Herttoniemessä, tällä kertaa Seat Centerissä, jossa kaupat tehtiin muutaman kuukauden ikäisestä esittelyauto Seat Ibizasta. Viimeisen kaupan osalta jäi eniten toivottavaa asiakaspalvelun osalta. Kesken kaupankäynnin automyyjä kuitenkin vaihtui lennosta ja asiakaspalvelun taso parani jonkin verran. Selittävä tekijä toki voi myös olla, että auto oli Seat Center Airportin ja Herttoniemen porukka oli välikätenä.

Jotenkin tuo Hetttoniemen Laakkosen asiakaspalvelu avasi omia silmiä siitä, miten poikkeuksellisen hyvää palvelua on myös mahdollista saada, kunhan kohdalle osuu oikea henkilö.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Miiqu - 04.05.20 - klo:22:46
Erityisesti motivaatio ratkoa autossa pian kauppojen jälkeen havaitut ongelmat oli poikkeuksellisen korkea.

Tämä. Siksi tuo MetroAuton touhu menikin tunteisiin, kun ongelmat ja selvät virheet heidän toiminnassaan johtivat vain arroganttiin kieltämiseen. Eikä sekään tietysti vakuuttanut, kun nuoren automyyjän lähettämiä viestejä dissattiin talon sisällä rengashotellissa. Ehkä kaveri ei vain osannut talon sisäistä kulttuuria, miten hommat hoidetaan, mutta se ei minulle kuulu.

Myöhemmin, kun takuun piikkiin vaihdettiin väärään paikkaan liimattu oven kylkilista ja maalivikainen lampunpesurin kansi, meni taas pieleen, mutta nyt osattiin tehdä nopea korjausliike. Kuukauden odottamisen jälkeen oli saatu maalattua väärän oven kylkilista, eikä hommaa siis voitukaan asentaa odottaessa aamulla. Tähän myöhemmin MA:sta Herttoniemen Aritaan Skodan huollon mukana siirtynyt työnjohtaja antoi sijaisauton ja laittoi oikean listan heti maalaamoon. Iltapäivällä auto valmis. Näinkin sen voi hoitaa. Tosin miksi odotin kuukauden sitä väärän oven listaa on toinen juttu, ellei se toinen muovinpalanen ollut oikeasti puutelistalla...  ::)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

heifetz

Jep, jos myyjä on hyvä, kaupasta jää asiakkaalle mukava fiilis. Olen liian monen kaupan tehnyt missä jälkeenpäin kadutti koko kauppa.

Tänään kuitenkin hyväksyin tarjouksen Sakalta Audi A1:stä. Myyjä ei suostunut hintaa alentamaan ja oli ehkä liiankin päällekäyvä jotta tekisin päätöksen heti koeajon jälkeen. Nukuin kuitenkin yön yli ja väsättiin sopimus mihin olin lopulta tyytyväinen. Kokemus 7/10.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

vwmies

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.05.20 - klo:20:15
Metrossa ei huvita enää asioida, olen aikoinaan laittanut firman Tj:llle perusteltua mailia miksi, ja merkitkään eivät innosta (Koskelossa Skodakin jäi pois).

Itseäni täydentäen: uudessa Seatissa oli maalivikaa konepellissä ja takaspoilerissa. Toki korjattiin, mutta auto jäi luovutuksessa liikkeeseen.
Vetarin suojakumia ei saatu Koskelossa vaihdettua, mutta silti piti maksaa 150 markkaa, että sai auton ulos. Oli firman auto.
Samasta talosta ostetusta 5000km ajetusta pakusta puuttui talvikumit, sai kyllä erikseen hakemalla. Octaviaan ei lyöty huollossa leimaa ruutuun. Uuden Ocun olisi saanut Lahdesta 3000, pienemmällä välirahalla, vaikka oli tuttu kaveri (valitti ettei pystynyt parempaan). Ja jtn pienempää.

Nyt K-Caara ei halua korjata takuuaikana rämiseviä kojelaudan listoja, huollossa ollaan hmm. ---- ja oudoissa vioissa pitäisi maksaa koko lasku, vaikka on täysi marmorin h-kirja, ja pienet km. Vaihtohyvitystä / välirahaa en viitsi edes kommentoida, nykyinen on ostettu piirimyyjältä.
Huolto ei todellakaan tue uusien autojen myyntiä tässä talossa, päinvastoin.
Yritetään pärjätä.

TDInoPWR

Ostin sitten auton Kamuxilta, kun löytyi sopiva peli ja sain hinnankin väännettyä kohdalleen.
Mutta ei ollut kaukana, etten ostoprosessin aikana jättänyt ostamatta ihan sen takia, että miten helvetin raskasta on asioida noiden parikymppisten myyjien kanssa!

Jokaiseen kysymykseen tulee "on se varmaan tms" mutu vastaus, joita vedellään ihan hatusta. Ja auta armias, jos erehdyt vaikka maililla kysymään 3 kysymystä niin siinä on 2,5 liikaa, kun ei nyky ADHD jonne pysty lukemaan puolta riviä pidemmälle. Tästä samasta syystä meni keväällä rouvan Tiguanin osto puihin Riddermarkilta, kun myyjä vain rankutti joko tehdään kaupat, joko tehdään kaupat, joko tehdään kaupat, joko tehdään kaupat, joko tehdään kaupat, joko tehdään kaupat, joko tehdään kaupat, joko tehdään kaupat.

Auto oli ihan paskainen sisältä, joten sovittiin, että se putsataan penkkejä myöten ennen luovutusta. No onneksi satuin käymään muutamassa muussa hallissa olevassa autossa ja huomaamaan, että kaikissa on lattiamatot valehtematta uitettu silikonissa tms. muussa hoitoliukasteessa kuin luistinradaksi. Voin kertoa, että niillä matoilla ei ajeta kuin koipi suorana!

Sitten selvisi, että heillä fiksiä tekee joku ulkomaan vahvistus, joka ihan selkeästi on alansa "ammattilainen".
Siinä vaiheessa sanoin, että tyyppi EI EHDOTTOMASTI saa koskea mihinkään muuhun kuin penkkeihin tai kauppa puretaan.
No penkit se oli onnistunut pesemään pilaamatta muuta autoa.

Sitten itse kaupan tekoon. Voisi kuvitella, että nykypäivänä, kun rahoituspäätös on jo haettu valmiiksi jne. niin kauppa sujuisi melko rivakasti, mutta kyllä siinä 90min saatiin tärvättyä ja ei ollut taas kaukana, etten lähtenyt kesken pelleilyn lätkimään ja sanonut, että jääkäähän pojat harjoittelemaan. Papereita sentään väänti toimipisteen myyntivastaava, eikä tämä innokas myyjä kenen kanssa oli kaupat sovittu. Ei siinä nyt mitään ihmeellistä tehty, mutta ei tuntunut olevan esim. toisen haltijan merkitseminen hallussa ym. perus asiat mitä autokaupassa nyt pitää osata.

Olen aiemmin ollut sitä mieltä, että näistä ketjuista jotka ovat täynnä nuoria myyjiä ilman osaamista autoista tai myynnistä, ei saa kunnollista palvelua. Se osoittautui juuri niin todeksi tämän kaupan yhteydessä. Tuskin tulen toista autoa näistä ketjuista ostamaan.

Needleman

Olen nyt viimeisen kahden kuukauden aikana kiertänyt melko määrän autoliikkeitä ja koeajanut eri autoja, sitä oikeaa etsiessä. Samalla totesin, kuinka montaa erilaista automyyjää on luonteeltaan.
Hieman yllätyin miten täysin hiljaisessa liikkeessä on myyjillä niin kova kiire, etteivät ehdi ottamaan katsekontaktia ja tarjoamaan apua. Tosin vielä pahempi oli Länsiauto Vantaalla jonne menin katsomaan Opelia. 15min liikkeessä pyörimisen aikana, en nähnyt yhtään myyjää tai ketään muutakaan uusien autojen hallissa. Ilmeisesti olisi pitänyt mennä kysymään huollon tiskiltä tai vuokraamosta myyjää.
Seat Leoniin hatchback koeajon jälkeen, myyjä lupasi ilmoittaa kun uusi farkku Leon on koeajettavissa. Liikkeen ohi ajaessa huomasin auton pihassa, joten odottelin soittoa, eipä kuulunut. Menin parin päivän kuluttua liikkeeseen, niin myyjä ei viitsinyt persettään nostaa tai edes tervehtiä kun kauempaa kyselin farkun koeajosta. Kävin myöhemmin koeajolla, vaikka ostamattajättämispäätös oli kyllä kyseisen liikkeen osalta tehty.
Yhtenä pettymyksenä oli Bilia. Käytettyjen autojen puolella myyjällä ei ollut aikaa palvella vaikka olin minuutilleen silloin paikalla kun oli sovittu. Pääsin kuitenkin odottelun jälkeen koeajolle mutta koeajon jälkeen hänellä myös kova kiire palvella toisia asiakkaita, joten sanoin suoraan, että jätetään tarjous väliin niin ehdit palvelemaan edes toista asiakasta kunnolla.
Uusien autojen puolella Biliassa koitettii ihan väkisin myydä vain varastossa olevia malleja, eikä pyynnöllä edes suostuttu esittelemään uusia malleja. Varastossa olevat olivat hänen mukaan niin hyviä ja sopivia minulle.

Pitää nostaa esiin muutama loistava liike. Autokeskus Airport, Vihdin Autotalo, Lohjanportin auto ja Autotalo Lohja. Näissä kaikissa keskustelu myyjän kanssa oli kuten normaalit ihmiset keskustelevat keskenään, ilman muiden merkkien vähättelyä ja mollausta.

Yksi yhteinen piirre kaikissa liikkeissä oli, että mikäli myytävä auto oli rekisteröity esim 8/19 mutta -20 mallia niin sehän oli -20 mallia. Vaihtoauton ollessa 2017 mallia mutta rekisteröity 9/16 niin se oli -16 vuoden auto.

Samste

Pakko jakaa kokemus autokaupoilta tänään. Tai siitä mitään kauppoja tullut, kerrotaan se nyt ihan alkuun.

Kävin katselemassa Superb iV:tä sillä silmällä ja siihen tuli myyjä suht nopiaa paikalle kyselemään, että mikäs kaveri. Siinä tuumin, että kelpo peli tässä näyttäisi olevan ja ladattava hybridi kiinnostaisi. Jatkoin oma-aloitteisesti tarinaa omasta kulkuvälineestä ja sanoin sen olevan jo kaksi vuotta vanha. Myyjä tokaisi siihen, että sehän on vielä ihan uusi!? Sanoinpa siihen kohtaan, että johan se on vaihtoikäinen, kun takuukin loppui just. No, ei tämä henkilö siihen syöttöön tarttunut ollenkaan vaan ohi meni. Pienen hiljaisuuden jälkeen siirtyi hän sitten jatkamaan ”töitään” takaisin pöytänsä ääreen.

Otin muutaman askeleen sivuun ja jäin katselemaan, että mikäs tämä uusi Octavia sitten on. Samainen henkilö tuli taasen juttusille ja tuumin siinä jälleen Octavian tulevan hybridimallinkin oleva varteenotettava vaihtoehto. Myyjä tokaisi hintojen olevan selvillä ja myyntikin alkanut, että tule sitten uudestaan käymään! Käymään? Missä? Minä olin jo siinä! Eikö mun eurot olleet sitten vaivan arvoisia?

Vähän tökkii kuulla uutisista kun autokauppa ei käy. No, ei käy tuolla asenteella... Olskohan sitten ollut jotain vaikutusta sillä kun olin liikkeellä pyörätuolilla. Niin tai näin, ajot jatkuu vielä toistaiseksi sillä myyjän mukaan uudenkarhealla menopelillä.
Skoda Superb my19 Style Combi 1.5 TSI DSG

Monimerkkimies

#983
Lainaus käyttäjältä: Samste - 08.10.20 - klo:20:43
Pakko jakaa kokemus autokaupoilta tänään. Tai siitä mitään kauppoja tullut, kerrotaan se nyt ihan alkuun.

Kävin katselemassa Superb iV:tä sillä silmällä ja siihen tuli myyjä suht nopiaa paikalle kyselemään, että mikäs kaveri. Siinä tuumin, että kelpo peli tässä näyttäisi olevan ja ladattava hybridi kiinnostaisi. Jatkoin oma-aloitteisesti tarinaa omasta kulkuvälineestä ja sanoin sen olevan jo kaksi vuotta vanha. Myyjä tokaisi siihen, että sehän on vielä ihan uusi!? Sanoinpa siihen kohtaan, että johan se on vaihtoikäinen, kun takuukin loppui just. No, ei tämä henkilö siihen syöttöön tarttunut ollenkaan vaan ohi meni. Pienen hiljaisuuden jälkeen siirtyi hän sitten jatkamaan ”töitään” takaisin pöytänsä ääreen.

Otin muutaman askeleen sivuun ja jäin katselemaan, että mikäs tämä uusi Octavia sitten on. Samainen henkilö tuli taasen juttusille ja tuumin siinä jälleen Octavian tulevan hybridimallinkin oleva varteenotettava vaihtoehto. Myyjä tokaisi hintojen olevan selvillä ja myyntikin alkanut, että tule sitten uudestaan käymään! Käymään? Missä? Minä olin jo siinä! Eikö mun eurot olleet sitten vaivan arvoisia?

Vähän tökkii kuulla uutisista kun autokauppa ei käy. No, ei käy tuolla asenteella... Olskohan sitten ollut jotain vaikutusta sillä kun olin liikkeellä pyörätuolilla. Niin tai näin, ajot jatkuu vielä toistaiseksi sillä myyjän mukaan uudenkarhealla menopelillä.
[/quote

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Flat - 03.09.10 - klo:21:43
Nyt kun automyyjiä on haukuttu flekmaattisuudesta, niin toisaalta arvostan sitä. Itse tykkään kyllä tutkailla autoa ihan kaikessa rauhassa ilman yli-innokasta myyjää. Karrikoidusti voisi sanoa että en tarvitse myyjää kuin kauppakirjojen tekoon....

Itseäni ei mikään ärsytä enempää jos joku tuppautuu seuraani kehumaan autoa ja selittämään itsestäänselvyyksiä.

Arvostan tietysti myyjää joka huomioi sisääntulevan asiakkaan ja kenties kysyy että tarvitaankoa apua.  yleensä vastaan tähä, että katselen vain, jolloin myyjä yleensä poistuu takavasemmalle. Mutta tämän jälkeen myyjän avun saaminen onkin hankalampaa, myyjä oikeutetusti luulee että jatkan renkaanpotkimista mieluusti yksin, joten uusi  katsekontakti  myyjään ei tuota mitään tulosta vaikka kuin haluaisi myyjää paikalle. No, sitä saa mitä tilaa....

Eli jos myyjän saa tarvittaessa paikalle, niin se riittää....jokin "soittokello" systeemi voisi olla hyvä....

Itselleni tuo autonhankinta on tietysti helppoa, kun pääosin päätän firman autojen hankinnasta, joten myyjät kontaktoivat minuun päin. Mutta noin kylmänä autonhankintana Vaimolleni, pojalleni jne. kokemukseni on, myyjä tervehtii ja kysyy tarvitaanko apuja, johon usein tosiaan sanotaan että katsellaan vielä tässä, johon myyjä sanoo, katselkaa ihan rauhassa ja pyytäkää apua jos on tarvis. Joka kerta sitten pieni vinkkaus, että nyt olisi asiaa, niin myyjä on kyllä heti paikalla. En tiedä minkälaisissa liikkeissä käytte, mutta itselleni ns. autonhankinta ei koskaan aiheuta harmaita hiuksia. Olisiko ehkä joskus omassa käytöksessä peiliin katsomisen paikka, kuinka myyjälle vastataan, ehkäpä töykeästi tmv. Yleensä tosiaan vanha sanonta pitää paikkaansa, niin se metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

tapanixxx

+1. Pääsääntöisesti hyviä kokemuksia kauppiaista. Ehkä ärsyttävimmät ovat sellaisia jotka väen väkisin yrittävät tehdä kauppaa.

passo_s

#986
Uuden auton osto tai vähän ajetun, niin saamani palvelu automyyjältä on ollut tasalaatuista palvelua, hyvää siis, ja kaikin puolin ja liikkeeseen katsomatta. Käytetyn hankinta pienemmästä autoliikkeestä pojalle, jopa tuli sävyjä ja väriä :) Hankittiin pojalle ensimmäinen auto, ainoa kriteeri oli että golfin kokonen ja ei tarvi hitsata. Poika lähinnä korjaa, vastapainoksi Teamsin ääressä opiskelulle.Lämmin talli löytyy ja kaikki viat elektroniikkaa myöden korjataan itse. ABS:n ”ecun” vaihto on ollut mielenkiintoista puuhaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy