Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

jf

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.09.10 - klo:20:28
Mitä noita etukäteen hiplaamaan, netissä on kaikki tarvittava tieto.

Vaan kun ei aina ole! Itse juuri törmäsin tulevan auton kohdalla tilanteeseen, missä se juuri minulle "sopivasti varusteltu" auto olikin ihan jotain muuta kuin, mitä sen piti olla. Auto olikin varustettu jollain aavikkopaketilla eikä nordic:lla. Mistään netistä näitä tietoja ei löydy, ne vain ovat autossa tai sitten. Kyseisessä liikkeessä ei sitten ollut mitään asiakaspalvelua eikä teknistä tietämystä autosta, joten tuli vain turha reissu minulle (ainoa ketutus aiheessa on, että kyseisen konsernin toimipiste olisi ollut lähin huoltopiste minulle).
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Ton-1

Niin, netissä on kaikkea.

Kyllä 'se' livenä on hieman eri asia kuin netissä. Sama autoissa?
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Markku J

Minun unelma autokauppa on sellainen, että katselen netistä sopivan konfiguraation siltä pohjalta mitä olen autoja elämäni aikana hiplaillut, ja sitten lähetän sähköpostilla tarjouskyselyn myyjille. Näin tilasin A5 Cabrion ja varmaan monta muuta autoa ennen sitä. Ei tarvi hiplata etukäteen, kun muutenkin tietää mitä saa. Suoraan asiaan, eikä turhaa ihmettelyä ja hiplaamista prosessissa. Jos kerran on ostamassa, niin ostaa sitten, eikä pyörittele turhanpäiväisiä olettamuksia.

Flat

MarkkuJ puhuu asiaa. Turhaa hiplailua ja renkaanpotkimista. Nykyinen on käytännössä ostettu tuulilasin lehtijutun jälkeen, juttu sedanista oli lehdessä sopivasti kun avantti saapui suomeen. Heti jutun jälkeen asiaan, ilman koeajoa yms...muodollinen koeajo sedailla tehtiin ostopäätöksen jälkeen.....

Onneksi audilla suurin piirtein tietää mitä tilaa...ei isompia yllätyksiä tule.

a-o

Kyllä tämä Markku J:n lähestyminen on mielestäni nykypäivää. Siinä vaan pitää asiakkaan tietää mitä haluaa ostaa.

Itsellä oli kanssa melko selkeä visio autosta ja sitä visiota muodostettaessa kävin ajamassa esittelypäivinä yms. potentiaalisten mallien eri moottorivaihtoehdot.

Laitoin kolmelle myyjälle tarjouspyynnön haluamastani konfiguraatiosta sähköpostilla ja sain kaksi tarjousta. Itsellä kävi vain hyvä tuuri kun sopiva uusi auto löytyikin liikkeen varastosta ja siinä sattui olemaan vähän extravarusteitakin -niin ja halvempi hinta:)

Quality


Omalla kohdalla jäi myös juuri valitsemallani kokoonpanolla varustetulla autolla koeajo tekemättä. Eniten päänvaivaa tuottivat yksinkertaisesti hintaneuvottelut. Tarjouspyynnöt lähetin ainakin puolelle tusinalle liikkeitä ympäri maata, minkä jälkeen marssin oman myyjäni luokse ja kerroin, että vakavasti otettavia tarjouksia on useita. Sillä käynnillä väänsimme hinnan kohdilleen. Myyjä toimi asiallisesti, ja kun huomasi, että olen tosissani, tuli sopivasti vastaan, jotta kauppa syntyi.

Oikeastaan oli aika palkitsevaa nähdä monet varusteet livenä ensimmäisen kerran omassa uudessa autossa. Se tuntui juhlavalta ja lisäsi tuntua viisaasta valinnasta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.09.10 - klo:21:07
Jos kerran on ostamassa, niin ostaa sitten, eikä pyörittele turhanpäiväisiä olettamuksia.

Eikös se mene niin päin, että jos ei pääse hiplailemaan, niin silloin ostopäätös tehdään juuri olettamuksien pohjalta? ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Temmi_H

Hei! Tämän päiväinen kokemus on pakko jakaa muillekin. Eli tilanne on sellainen että perjantaina sain oman Fabia RS:n alle ja olin näin sunnuntain ratoksi ajelemassa Joensussa ja huomasin että paikallinen VW-liike, Laakkonen, oli auki. Ajattelin käydä katsomassa olisiko Polo GTI:ta paikalla (Polo GTI oli kakkosvaihtoehto RS:n jälkeen). Ei ollut GTI:tä, mutta oli Golf GTD, jossa kävin istumassa ja jonka penkille onnistuin tiputtamaan gollegehousujen taskusta puhelimeni. Olin jo kerinnyt mennä pihalla autolle, kun huomasin että puhelin puuttuu --> äkkiä takaisin Golffille.

Tällöin syntyy keskustelua myyjän kanssa, ja myyjälle ilmenee että mulla on uusi RS pihassa. Myyjä hyökkää heti katsomaan pihalle sitä, ja paljastuu että myyjä aikamoinen pikkusporttifani. Pikaisen ihastelun jälkeen myyjä paljastaa, että hänellä on itsellään omassa käytössä Focus ST, ja kohta tarjoaakin koeajoa sillä. Pienellä lenkillä myyjä apukuskin paikalta oikein yllyttää kokeilemaan auton voimavaroja. Yhdet valot 80 alueelle paljastivat Focuksen 225hp voimat ja mahtavat äänet!! Melkein tuntui ikävältä palata myöhemmin Fabian rattiin...

Kaiken kaikkiaan toista tuntia, viimeinen vartti liikkeen jo mentyä kiinni, juteltiin myyjän kanssa, mm. puhelimista, myyntityöstä, auton myyjän provikoista yms. kaikkea maan ja taivaan väliltä myyntityössä. Paljastui että myyjältä löytyi sama koulutustausta, työkokemus myyntipuolelta. Kaveri oli nuori alle 30v mies, kova poika puhumaan  ;D Jäi erittäin positiivinen kuva kaverista. Tilanne oli hyvin absurdin tuntuinen, mutta tulipahan laajennutta omiakin verkostoja, kun itsekin on nuori, 23v, sekä asun työn takia vieraassa kaupungissa. Myyjä jo kertoi mm. Laakkosen vapaasta myyjän paikasta ja kehotti hakemaan automyyjäksi  :D
Nykykalusto:
- Seat Leon ST FR 1.4TSI ACT DSG7 (-15)
- Skoda Octavia II Combi 1.2TSI (-12)

Edeltäjät:
- VW Polo BlueGT 1.4TSI ACT (-13)
- Seat Leon X-perience 2.0TDI DSG6 (-15)
- Skoda Octavia III Combi vRS 2.0TSI (-13)
- Seat Leon FR 1.8TSI DSG7 (-13) 
- Skoda Fabia vRS 1.4TSI DSG7 (-10)

Quality

Y. Laakkonen, Suomenkuvalehti.fi 23.10.:
Lainaa”Tukena ollaan ja on oltu, mutta me olemme lähinnä autokauppiaita ja siellä ovat järkimiehet pelissä.”

Kysymyksessä oli Itä-Suomen yliopiston tukeminen. Hilpeyttä herättää tuo autokauppiaat vs. järkimiehet  ::)

A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 12.09.10 - klo:14:27
Osin tämä johtuu siitä että olen tunneautoilija, jolle myös ostoprosessi on tärkeä, osin taas siitä että olen onnistunut törmäämään useampaan automyyjään, jotka ovat ymmärtäneet myös asiakaspalvelun päälle.

Volkswagenin kohdalta on tullut vastaan sekä hyviä asiakaspalvelijoita että suorastaan huolestuttavan ammattitaidottomia automyyjiä. Kokemukset ovat liikkeistä, joissa Volkswagen on ainoa edustettu automerkki.

Kun vielä huoltopalveluissa on täytynyt turvautua naapurimaakunnan liikkeeseen, on merkkiuskollisuus koetuksella. Saa nyt nähdä miten käy kun alueen VW-liikkeiden katolla on eri firman logo - mutta henkilökunta samaa.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

JoJio

,,kkiseltään en löytänyt moista aihetta. Mutta tuli näin keskellä yötä taas ahaa elämys.. Autokauppiaista ja muista. Mut hämmästyttää kummasti, jos kyselee huollossa/autoa ostaessa myyjiltä jotakin tiettyä autosta. Niin joo öö tuota, pitää kahtoo tietokoneelta/tai ohjekirjasta yms.. Eikö nykyään myyjät/huoltoneuvojat yms, viihti lukea vapaa aikana mitään merkkifoorumeita, niin selviäisi aika paljon paremmin asiakkaitten tarpeet. Esim. tämä vagareena. Jos oisin vag tuotteen myyjä/huoltoneuvoja yms, niin ei paljoa firman kursseilla tarviisi istua, eikä ihmetellä jos jossain tule joku kummallinen vika. Tai ostaja kysyy jotain vempainta autossa. Ite en oo koskaan ollu ostamssa uutta autoa. Mut sen verran tiedän, mitä olen täältä ja muilta foorumeilta lukenu, niin aika isoja sivistys aukkoja niiltä puuttu. Mikä on tullu huomattua, kun muut sukulaiset on autoja ostaneet. Tarkotus ei oo mitenkään avautumis topiccina tätä pitää, mutta ois kiva seurailla muitten kokemuksia, moisista asioista. Joku voi siirtää tän oikeelle alueelle tai vaikka poistaa, jos ei aiheena miellytä.. Mut oikeesti on joskus miettiny, et miten pieni vaiva lukee näitä sivuja, niin saa monen kurssipäivän tiedot täältä  ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: JoJio - 03.04.11 - klo:01:57Mut oikeesti on joskus miettiny, et miten pieni vaiva lukee näitä sivuja, niin saa monen kurssipäivän tiedot täältä  ;D

Täältä ei saa palaveriviinereitä.

Pertsa

#42
^^Mistä päättelet ettei myyjät/huoltoneuvojat lue näitä foorumeita. Ihan varmasti lukevat ja varmasti myös työaikana eikä pelkästään vapaalla. Kerran jopa näin eräässä liikkeessä kun myyjä selaili UVW:tä (vagarenaa ei tainnut tuolloin olla vielä olemassa).

Peeveli

Yllätyin eilen veho Herttoniemessä kun sain todella ystävällistä ja viimoisen päälle-palvelua kun menin tiedustelemaan koeajomahdollisuutta tour-kierroksella ollleella DS4-uutuudella. Citikkamyyjän asenne oli todella huippuluokkaa, saatteli meidät pihalla seisseelle DS-tour-rekalle jossa varattiin koeajovuorot, tarjolla myös kahveeta ja donitseja. Myös muu tour-väki todella leppoisaa ja ystävällistä. Yllätti, ja kun vielä Helsingissä tapahtui niin sitäkin enemmän.


MjK

Valitettavasti mukavat myyjät Treen Veholla eivät enään riitä paikkaamaan tilannetta niin että asioisin siellä auton oston tai minkään asian merkeissä.

Titta Jokisen tukka

Lainaus käyttäjältä: MJK - 03.04.11 - klo:10:55
Valitettavasti mukavat myyjät Treen Veholla eivät enään riitä paikkaamaan tilannetta niin että asioisin siellä auton oston tai minkään asian merkeissä.

Tampereen Veho ei koskaan ole ollut hyvissä kirjoissa tuttavapiirissäni. Myyjät, hyvitykset ja palvelun yleinen taso on vähemmän mairittelevalla tasolla.

rob-s

Kumpi sitten on tärkeämpi..asiallinen myyjä vai asiallinen diili? Varmaan asialliselle ja mielyttävälle myyjälle voisi maksaa muutaman prosentin korkeamman hinnan mutta jos 2000-10000 e säästyy tekemällä tylyn myyjän kanssa niin kyllä se mulle on ainakin selvä peli!

Useat myyjät ovat asiallisia kun heidät tapaa liikkeessä mutta mielestäni suurin ero tuleekin sitten siinä missä ajassa tulee tarjous ja yleinen aktiivisuus viedä kauppaa eteenpäin. Nykyään vähän tuntuu siltä että asiakkaan pitää olla se aktiivisempi osapuoli.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

seppo22

Voisi olla hyvä perustaa jonkin sortin ketju aivan kehumaan ja haukkumaan autokauppoja. Kunhan nyt hyvän maun mukaan ei haukuttaisi yksittäisiä myyjiä - ainakaan nimeltä.
Voisin jakaa omia kokemuksiani autokaupoista ja palvelusta Turun seudulta. Koska olen nuori uuden auton ostajaksi, palvelu oli lähes kauttaaltaan huonoa, lähinnä epäiltiin ja naureskeltiin.

Huonoin palvelu oli ehdottomasti Turun rinta-joupilla. Huonompaa palvelua saa varmasti hakea muualta. Liikkeessä sai kiertää aivan rauhassa. Sitten kun menimme uusien skodien luokse odottavan näköisinä, mitään ei tapahtunut. Ilmeisesti liikkeen korjaajat juovat esittelytilojen puolella kahvia. Siellä he naureskelivat kuppi kädessä, mitäs noikin luulevat olevansa. No sitten eräs vanhempi naismyyjä käveli ohi. Piti ottaa melkein niskasta kiinni. Tämä sanoi että kohta palvellaan. No sitten joku nuori juippi tuli palvelemaan. Ei ollut faktat hallussa. Väitti fl Skoda octavian saaneen 5 tähteä törmäystesteistä ja vanhan saaneen vain 4. Kaikinpuolin surkeaa palvelua. Enkä suosittele kenenkään menevän sinne. No ainakaan nuorempien. Eikä ollut mikään ruuhka.

Turun delta-auto on myös surkeuden huippu. Eräs sikaria poltteleva miesmyyjä tuli vitsikkäästi selittelemään että ostatteko tämän tai tämän. No ei siinä liikkeessä kyllä hyviä autoja edes ole. Ennemmin kannattaa käyttää julkisia.

Paras palvelu ehdottomasti Turun volkswagen centerissä. Heti sai palvelua ja tarjottiin autoa koeajoon. Palvelu osaavaa ja asiallista. Voisi seuraavaa autoa sitten joskus katsoa sieltä. Ihan hyvän palvelun nimissä. 

heppuhei

2000-luvun puolessa välissä ajelin uudella Audi A3lla.Tarvitsin samaan aikaan firmalleni lisäkalustoa ja hieroinkin kauppoja toisesta A3sta ja V-Golfista sekä Bmw 1stä.Valitsin lopulta Bmw:n.
Kun käytin Audiani huollossa, Audikauppias tuli pitämään
esitelmää, kuinka huono  ajettava ja ruma ostamani bemari oli!
Käytös oli törkeää ,etenkin kun minulla oli samalla neuvottelu toisen automyyjän kanssa.
Nyt tämä bemarin- haukkuja on monimerkkitalossa myyntijohtajana ,ja vastaa mm.BMW-myynnistä!On yrittänyt
myydä minulle BMW:tä,joka onkin yllättäen muuttunut kauniiksi ja hyväksi.

heppuhei

Lisäys edelliseen:Ko monimerkkitalossa on myös paras tietämäni myyja.Hän myy japanilaismerkkiä ,mutta hän osaa myydä erittäin hyvin muitakin merkkejä,vaikka sen BMW:n.

skriko

Usein myyjän mukavuus loppuu siinä vaiheessa kun asiakas onkin viisaampi kuin myyjä, ja viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee ongelmia. V....maiset myyjät tekevät usein työnsä loppujen lopuksi paremmin ja rehellisemmin kuin "suuhun tuppaavat" lässyttäjät. Itse ostan auton paremman tarjouksen vuoksi ei myyjän mukavuus kiinnosta. Kissatkin ovat mukavia.

MjK

No ei asia nyt tähän ihan liity mutta tapahtui joskus -90 luvun puolivälissä Tampereella,
Auto Starkjohanilla eli Opelilla. Menin kuluttelemaan aikaani ja potkimaan Opelin rengaita. Samalla oven avauksella sisään kanssani tuli vanhempi herrasmies joka oli tulossa allekirjoittamaan tilaus sopimuksen Corsasta jota oli monesti aikaisemmin käynyt katselemassa. Mies näki heti myyjänsä kenen kanssa asia oli alustavasti sovittu, myyjällä oli joku tärkeä asia kesken ja pyysi häntä odottelemaan. No aloin hänen kanssaan keskustelemaan ja hän kertoi siinä kuvionsa ja sitten paljon muutakin. Mökkireissut, harrastukset, koira yms. Aloin puhumaan hänelle Corsan ja Astran eroista ja niiden soveltumisesta hänelle ja rouvalle. Niin hän siis kertoi olevansa naimisissa jne........
No myyjää ei kuulunut hetkeen niin ehdimme aikaslailla käydä faktat läpi. No kun myyjä saapui ja sanoi että tehdään ne paperit niin mies ilmoitti myyjälle ettei otakkaan Corsaa vaan tälläisen Astran joka soveltuu käyttötarkoitukseen paremmin, myyjä katsoi ihmeissään kun mies kiitti minua hyvästä neuvosta. Oliko myyjä koskaan edes sen kummemmin miehelle autoja tarkemmin esitellyt tai tarvetta kysellyt.

skriko

#52
Lainaus käyttäjältä: MJK - 03.04.11 - klo:17:01
No ei asia nyt tähän ihan liity mutta tapahtui joskus -90 luvun puolivälissä Tampereella,
Auto Starkjohanilla eli Opelilla. Menin kuluttelemaan aikaani ja potkimaan Opelin rengaita. Samalla oven avauksella sisään kanssani tuli vanhempi herrasmies joka oli tulossa allekirjoittamaan tilaus sopimuksen Corsasta jota oli monesti aikaisemmin käynyt katselemassa. Mies näki heti myyjänsä kenen kanssa asia oli alustavasti sovittu, myyjällä oli joku tärkeä asia kesken ja pyysi häntä odottelemaan. No aloin hänen kanssaan keskustelemaan ja hän kertoi siinä kuvionsa ja sitten paljon muutakin. Mökkireissut, harrastukset, koira yms. Aloin puhumaan hänelle Corsan ja Astran eroista ja niiden soveltumisesta hänelle ja rouvalle. Niin hän siis kertoi olevansa naimisissa jne........
No myyjää ei kuulunut hetkeen niin ehdimme aikaslailla käydä faktat läpi. No kun myyjä saapui ja sanoi että tehdään ne paperit niin mies ilmoitti myyjälle ettei otakkaan Corsaa vaan tälläisen Astran joka soveltuu käyttötarkoitukseen paremmin, myyjä katsoi ihmeissään kun mies kiitti minua hyvästä neuvosta. Oliko myyjä koskaan edes sen kummemmin miehelle autoja tarkemmin esitellyt tai tarvetta kysellyt.


Tämä oli hyvä kertomus. Automyyjän tärkein ominaisuus on: kartoittaa asiakkaan tarpeet ja kuunnella asikasta. Näin menettelee 10% myyjistä. Usein kun olet kertonut millaista autoa haet, niin kohta myyjä kysyy asiaa, jonka olet moneen kertaan maininnut jo.

ma1ja

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 03.04.11 - klo:09:26
^^Mistä päättelet ettei myyjät/huoltoneuvojat lue näitä foorumeita. Ihan varmasti lukevat ja varmasti myös työaikana eikä pelkästään vapaalla. Kerran jopa näin eräässä liikkeessä kun myyjä selaili UVW:tä (vagarenaa ei tainnut tuolloin olla vielä olemassa).

ei oo yks tai kaks kertaa kohdallani sattunut, kun jotain liikkeestä tiedustellessani vastaus on ollut, "Hetkinen!" . . . . naputi naputi-> nettiin....-> "UVW:n mukaan ...."
sinäänsä siis tuo palsta sisältää sellaisen määrän vag-tietoa, että on todellinen sääli ja menetys jos se joskus surkastuu ja katoaa johonkin bittikalmistoon...
Niin se vaan menee.

skriko

Mikähän perskeles noissa mun lainauksissa joskus mättää. Kiitos Erkka.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.04.11 - klo:17:15
Mikähän perskeles noissa mun lainauksissa joskus mättää. Kiitos Erkka.

Korjasin lainauksen. Sinulta oli yksi sulkuhakanen poistunut. Ei näin [/quote vaan näin [/quote].

Kannattaa esikatsella, ennen kuin näppäilee enteriä. ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

skriko

Uudet kiitokset Erkka. Taidan olla vähän turhan hätäinen, kun ei niitä esikatseluja tule juuri katseltua.

MjK

Menin katseleen bensa pirssejä. Myyjä tuli kohteliaasti heti jutulle. Sanoin tässä silmäileväni Tsi vaihtoehtoja ja että itselläni on tdi ocu -08 jolla ei ole vielä edes 40tkm ajettu. Annoin ymmärtää että en nyt tarvitse henkilökohtaista palvelua ja hän sanoikin että jos tulee kysyttävää niin hän mielellään vastaa kysymyksiin. No noin 10 min päästä myyjä tuli luokseni ja sanoi että 1.6tdi ois vapaana kokeiltavaksi että se on hieno ja hiljainen moottori.
Kävin kokeileen ja olihan se ihan mukava :D

JoJio

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 03.04.11 - klo:09:26
^^Mistä päättelet ettei myyjät/huoltoneuvojat lue näitä foorumeita. Ihan varmasti lukevat ja varmasti myös työaikana eikä pelkästään vapaalla. Kerran jopa näin eräässä liikkeessä kun myyjä selaili UVW:tä (vagarenaa ei tainnut tuolloin olla vielä olemassa).

Se onkin eka kerta..  ;D Sanoitko ees, et tuo on minun auto :D

Skula

Ajattelin tässä vaiheessa (kun auto ja service on osoittautunut erinomaiseksi näin lyhyen ajankin jälkeen) antaa täyden 10+ arvosanan Espoon Audi Centerille tästä B8 kaupasta, ja tuoda sen ihan julki. Jotta muutkin rohkaistuvat ( Markku J:tä lukuunottamatta  ;) ) asioimaan myös siellä.

Tankki täyteen, kromiputket ja muut ties mitkä kaikki sälät tuli kysymättä mukaan. Tiedotus tilauksen tekemisen jälkeen "Missä mennään" oli täydellistä, myös tilaukseen tehdyt muutokset otettiin vastaan tyynesti.. Ostajaa kuultiin, neuvottiin, kiellettiin ( :o ), toppuuteltiin, ohjattiin ja opetettiin hienosti!

Hyvä hyvä! Hienoo!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy