Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Eka Golf

Aina tosiaan pitäisi tarkistaa mitä allekirjoittaa, mutta autokuumeessa tai muussa innostuksessa tuppaa unohtumaan.  >:(
Tosin usein voi perua tai reklamoida ennen maksamista jos huomaa tulleensa erehdetetyksi!  8)
Jos on jo maksanut niin vaikeampaa neuvotella!  ???

Zaasa

Aina voi ja kannattaa neuvotella jos uudesta autosta tehty tarjous ja kauppasopimus eivät ole yhtenäisiä. Myyjän piikkiin virhe menee jos tarjous ei ole ehtinyt vanhentua ennen kauppasopimuksen allekirjoitusta.

Mjkarhu

Toki virheitä sattuu ja jos tarjouksesta jää vika nolla pois, ei sitä toki tarvitse siihen hintaan myydä (ilmaisuerehdys). Mutta ei pidä kyllä mennä muuttamaan tarjousta kauppakirjaan, ilman että mainitsee siinä olleen virheen

vwmies

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.02.16 - klo:21:49
Voi tietysti väittää. Sanot, että sinua asiakkaana on johdettu harhaan. Et voi millään asiakkaana olettaa, että jos tarjouksessa on 50â,¬ toimituskulut, niin ne muutetaan omavaltaisesti 600â,¬ kertomatta asiakkaalle asiasta.
Tuo on hyvän kauppatavan vastaista.

Lisäksi, sopimusoikeudessa sen sopparin laatija on heikomman asemassa eli riitatapauksessa tulkitaan tämän vahingoksi.  :o
Näin laissa suojataan heikompaa sopimuskumppania esim. erehdyttämistä vastaan.

Jos ei huomauttamalla ja riitauttamalla asia ratkea, niin yhteys kuluttajaneuvontaan eli nykyisin paikkakunnan maistraattiin.
Yritetään pärjätä.

skriko

Olisin tehnyt erääseen liikkeeseen tarjouksen uudesta motosta. Tarjoukseni olisi varmaankin hyväksytty, koska olisin tinkinyt vain 400â,¬ siitä hinnasta minkä pyysivät minulle lähettämässään tarjouksessa. En tehnyt tarjousta koska sanoin myyjälle, että en saa omaani mitenkään liikkeeseen, kun ei ole mahdollisuutta tuoda sitä millään muulla kulkuneuvolla kun ainoastaan ajamalla.
Yritin vielä avittaa kaupan syntymistä kysymällä, että eikö heillä ole firman pakettiauton kanssa tänne mitään asiaa.
Ei kuulemma ollut. Ilmeisesti se ei ole riittävä asia, että olisivat saaneet myytyä yli kolme vuotta heillä seisseen uuden moton. ::) ??? ??? :o

Soitin maanantaina erääseen autoliikkeeseen ja kysyin, onko heillä nähtävänä hallissa Honda TypeR jos tulen tänään paikan päälle. Myyjä vastasi että on ja toivotti tervetulleeksi katsomaan.
Saavuin liikkeeseen ja kiertelin autoa ja istuin sisälle. Yhdessä kopissa oli Honda myyjä joka vilkaisi minua ja jatkoi tietokoneensa hakkaamista. Sitten myyntipäällikkö jolle olin soittanut tuli koppiinsa, vilkaisi ohimennen minua ja meni hakkaamaan tietokonettaan.
Siinä aikani autossa istuttuani menin kysymään miten autosta saa mittarivalot päälle. Myyjä neuvoi ja jatkoi koneensa hakkaamista. Menin autoon istumaan ja tutustuin mittarivaloihin.
Kun ketään myyjää ei kiinnostanut tulla esittelemään 53 000â,¬:n hintaista autoa, menin uudestaan päällikön koppiin ja kysyin olisiko autosta esitettä.
Vaivalloisesti myyjä nosti perseensä tuolistaan ja haki esitteen. Kotona huomasin, että hinnastoa tai lisävarustehinnastoa ei tietenkään antanut mukaan. Myyjä ei puhunut mitään, ei kysynyt millainen auto minulla on, tai haluaisinko ottaa auton koeajoon.
Lähdin myyjän kopista ja sanoin palaavani asiaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: skriko - 06.03.16 - klo:19:43
Olisin tehnyt erääseen liikkeeseen tarjouksen uudesta motosta. Tarjoukseni olisi varmaankin hyväksytty, koska olisin tinkinyt vain 400â,¬ siitä hinnasta minkä pyysivät minulle lähettämässään tarjouksessa. En tehnyt tarjousta koska sanoin myyjälle, että en saa omaani mitenkään liikkeeseen, kun ei ole mahdollisuutta tuoda sitä millään muulla kulkuneuvolla kun ainoastaan ajamalla.
Yritin vielä avittaa kaupan syntymistä kysymällä, että eikö heillä ole firman pakettiauton kanssa tänne mitään asiaa.
Ei kuulemma ollut. Ilmeisesti se ei ole riittävä asia, että olisivat saaneet myytyä yli kolme vuotta heillä seisseen uuden moton. ::) ??? ??? :o

Soitin maanantaina erääseen autoliikkeeseen ja kysyin, onko heillä nähtävänä hallissa Honda TypeR jos tulen tänään paikan päälle. Myyjä vastasi että on ja toivotti tervetulleeksi katsomaan.
Saavuin liikkeeseen ja kiertelin autoa ja istuin sisälle. Yhdessä kopissa oli Honda myyjä joka vilkaisi minua ja jatkoi tietokoneensa hakkaamista. Sitten myyntipäällikkö jolle olin soittanut tuli koppiinsa, vilkaisi ohimennen minua ja meni hakkaamaan tietokonettaan.
Siinä aikani autossa istuttuani menin kysymään miten autosta saa mittarivalot päälle. Myyjä neuvoi ja jatkoi koneensa hakkaamista. Menin autoon istumaan ja tutustuin mittarivaloihin.
Kun ketään myyjää ei kiinnostanut tulla esittelemään 53 000â,¬:n hintaista autoa, menin uudestaan päällikön koppiin ja kysyin olisiko autosta esitettä.
Vaivalloisesti myyjä nosti perseensä tuolistaan ja haki esitteen. Kotona huomasin, että hinnastoa tai lisävarustehinnastoa ei tietenkään antanut mukaan. Myyjä ei puhunut mitään, ei kysynyt millainen auto minulla on, tai haluaisinko ottaa auton koeajoon.
Lähdin myyjän kopista ja sanoin palaavani asiaan.

En muista missä luin keskustelua automyyjistä ja joku herjasi, että kenestä tahansa kodinkonemyyjästä voi tulla automyyjä, mutta kyllä moni autonmyyjä voisi ottaa oppia kodinkonemyyjästä. Yleensä jälkimmäinen ymmärtää käydä kysymässä asiakkaalta tarvitseeko hän apua. Itse en ole oppinut kerjäämään sitä  ;).

Kuten useasti olen todennut, että aikoinaan uuden Volvon XC70:kin jouduin tilaan sähköpostilla, kun en saanut sellaista koeajoon... Entiseltä kodinkonemyyjältä (Tutulta) sain kumminkin S80 D5 awd:n koeajoon.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lao

#906
En kyllä itse käsitä miten voi olla niin helvetin vaikeeta joillakin automyyjillä tuo asiakaspalvelun osaaminen. Ymmärrän kyllä, että renkaanpotkijoita, ihmettelijöitä ja lenkkeilijöitä pyörii liikkeessä jatkuvasti eikä jokaiseen mahdolliseen "pokaan" voi käyttää mahdottomasti aikaa. Tuo asiakkaan seisottaminen minuutteja (joskus jopa 10 minuuttia) pyörimässä ei kuulu todellakaan asiaan...

Tunnnen monia huippumyyjiä ja heidän sääntö on että kaikkia miellyttämällä et löydä kuin itsesi myyntilistojen häntäpäästä ja älä tuhlaa aikaa turhaan. Tämä ei todellakaan tarkoita, että palvelu olisi yleisellä tasolla huonoa! Hyvän myyntitaktiikan  aloituksen resepti on todella yksinkertainen; anna asiakkaan pyöriä/ihmetellä pieni hetki yksin ja käy sitten kysymässä "voinko olla jotenkin avuksi." Siis hei tähän meni aikaa 10s ja kaloreitakin kului pari siitä munkkipossusta. Minuutissa ammattimyyjä rankkaa että kannattaako tähän mahdolliseen "pokaan" käyttää resursseja vai säästää ne seuraavaan, toki virhearvioita tuleekin, mutta kokonaisuus ratkaisee (myytyjen autojen määrästä saatu provikka). Tähän "voinko olla jotenkin avuksi" kysymykseen on myös helppo sanoa "katso rauhassa ja jos tulee mitään kysyttävää, niin tulen mielelläni auttamaan."

Mikäli tilanne menee siihen, että myyjä rankkaa "pokan tyhjäksi arvaksi" ja asiakas kuitenkin vaatii palvelua, niin kenellekkään ei jää hirveän paha mieli, jos myyjä päästää valkoisen valheen "anteeksi minulla on sovittuna tapaaminen 5 viiden minuutin kuluttua, mikäli teillä on aikaa odottaa palaan asiaan tai kolleega voi auttaa" 95% näistä ei ollukkaan ostamassa autoa ja se 5% kuka oli niin voi ostaa auton toiselta myyjältä tai toisesta paikkaa... Huippumyyjä myy kuitenkin 5 autoa niillä resursseilla, joilla olisi myynyt yhden tälle "kyrvälle"

Se mitä tulee koeajoista, niin sitä vartenhan ne autot siellä ovat. Myyjänä ei ole kenenkään etu pihistää näissä!

Sitten ne yksityispuhelut, kun liike on tyhjänä ja liikkeeseen tulee asiaskas. Silloin pitää sanoa, että sori soitan kohta takaisin. Niin usein näkee näitä pellejä puhumassa ryyppyreissun panopuheluita takki auki minuutteja ja asiakas on liikeessä.

Sitten sähköpostikyselyt ja tarjoukset! Ctrl C + V! Myyjällä tulisi olla valmiina sopivia vastauspohjia, niin ei mene todellakaan liikaa aikaa vastailla. Toki jokaisessa viestissä pitää olla jotain yksilökohtaista, mutta runkona voi olla valmis...

t: myynnin ammattilainen
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

CRG

En varmaan itse olisi ostanut nykyistä autoani seinäjoen käyttöautosta, jos en olisi myyjän kanssa paria sanaa vaihtanut :). Netistä olin aikaisemmin viikolla katsellut autoja, lähellä olis yksi kiinnostava mitä kävin koeajamassa lauantaipäivänä ja ajattelin että vielä kun on aikaa niin ehdin kyllä käyttöautoon ennen kun se sulkeutuu. Taisin olla paikan päällä noin tunti ennen sulkeutumista, kiertelin siinä pihalla olevat autot läpi ja sitten menin sisälle etsimään mustaa octaviaa, mutta mistään ei tuntunut löytyvän. En muista varmaksi kysyinkö joltain myyjältä vai tuliko joku myyjä kysäisemään minulta miten voisi auttaa. Kerroin etsiväni kyseistä autoa mikä heillä on netissä myynnissä, myyjä selvitti asian ja kävi ilmi, että auto olikin heidän toisessa toimipisteessä muutaman kilometrin päässä. Kurvasin toiseen paikkaan missä auto olikin jo avaimien kanssa minua vastassa. Kävin koeajolla ja siinä myyjän kanssa hieman tingattiin hintaa, mietin viikonlopun yli ja kävin sitten ostamassa auton.

En tiedä onko asiakkaan iällä vaikutusta, mutta aiankin itsellä näin nuorempana on semmoinen tunne käydessäni auto tjsp. liikkeissä, että nuoria ei nähdä niin potentiaalisina asiakkaina, eikä heitä lähdetä palvelemaan niin hanakasti. Olen aikeissa hankkia moottoripyörän tässä lopputalven/kevään aikana. Poikkesin eräässä isommassa mp liikkeessä, kun olin lähistöllä liikkeellä. Liikeessä oli muutama ihan potenttiaalinen pyörä ehdokas, mistä olisi myyjän kanssa voinut keskustella mutta eipä tuntunut myyjiä kiinnostavan. Astuessani liikkeeseen siellä oli 3 myyjää ja yksi myyjistä palveli perhettä mikä oli liikkeessä. Kiertelin liikkeen pyörävalikoiman läpi ja aikaa tähän meni noin 5-10min, mutta yksikään myyjä ei tehnyt elettäkään kysyäkseen tarvitsenko apua.

enkero

Lainaus käyttäjältä: CRG - 06.03.16 - klo:22:05
En tiedä onko asiakkaan iällä vaikutusta, mutta aiankin itsellä näin nuorempana on semmoinen tunne käydessäni auto tjsp. liikkeissä, että nuoria ei nähdä niin potentiaalisina asiakkaina, eikä heitä lähdetä palvelemaan niin hanakasti. Olen aikeissa hankkia moottoripyörän tässä lopputalven/kevään aikana. Poikkesin eräässä isommassa mp liikkeessä, kun olin lähistöllä liikkeellä. Liikeessä oli muutama ihan potenttiaalinen pyörä ehdokas, mistä olisi myyjän kanssa voinut keskustella mutta eipä tuntunut myyjiä kiinnostavan. Astuessani liikkeeseen siellä oli 3 myyjää ja yksi myyjistä palveli perhettä mikä oli liikkeessä. Kiertelin liikkeen pyörävalikoiman läpi ja aikaa tähän meni noin 5-10min, mutta yksikään myyjä ei tehnyt elettäkään kysyäkseen tarvitsenko apua.

Itse olen ostanut uuden auton "vain" neljältä myyjältä, ja näistä yksi on myynyt kolme viimeisen 15kk sisään. Ohimoista puskeva harmaa varmaan kategorisoi minut jo keski-ikäisiin, mutta työuraa aloitellessa ihmettelin kyllä automyyjien yliolkaista suhtautumista "nuoriin kosseihin". Sitä velkaa kuitenkin tehtiin ihan tosissaan ja kauppaa samalla, ja ehkäpä aikanaan nuo vuosituhannen alussa tosissaan ottaneet (ja autoja myyneet) kaiffarit myy nyt sen MX-5:en jos pitää käsivaihteinen saada pihaan ajo-opetuskäyttöön ;)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

skriko

Lainaus käyttäjältä: enkero - 06.03.16 - klo:22:20
ehkäpä aikanaan nuo vuosituhannen alussa tosissaan ottaneet (ja autoja myyneet) kaiffarit myy nyt sen MX-5:en jos pitää käsivaihteinen saada pihaan ajo-opetuskäyttöön ;)

Oletko aikeissa ostaa uuden mx-5:en?

Stresside

Lainaus käyttäjältä: CRG - 06.03.16 - klo:22:05
En tiedä onko asiakkaan iällä vaikutusta, mutta aiankin itsellä näin nuorempana on semmoinen tunne käydessäni auto tjsp. liikkeissä, että nuoria ei nähdä niin potentiaalisina asiakkaina, eikä heitä lähdetä palvelemaan niin hanakasti. Olen aikeissa hankkia moottoripyörän tässä lopputalven/kevään aikana. Poikkesin eräässä isommassa mp liikkeessä, kun olin lähistöllä liikkeellä. Liikeessä oli muutama ihan potenttiaalinen pyörä ehdokas, mistä olisi myyjän kanssa voinut keskustella mutta eipä tuntunut myyjiä kiinnostavan. Astuessani liikkeeseen siellä oli 3 myyjää ja yksi myyjistä palveli perhettä mikä oli liikkeessä. Kiertelin liikkeen pyörävalikoiman läpi ja aikaa tähän meni noin 5-10min, mutta yksikään myyjä ei tehnyt elettäkään kysyäkseen tarvitsenko apua.

Vahvasti sama kokemus itsellä erityisesti parista autoliikkeestä, kun näin alle kolmekymppisenä yritin entistä menopeliä isompaan vaihtaa. Lopulta kun osoitti omaa tietämystään, piti pintansa neuvotteluissa ja kävi koeajoilla riittävän usein, alkoi - toisinaan jopa ylimielinen - ääni kellossa muuttua. Lopulta sain autosta vaihtohyvitystä kolme tonnia enemmän, kuin mitä saman firman ensimmäinen myyjä mulle nenänvartta pitkin tarjosi  ^^
Ajossa: VW Passat B8 GTE

Edelliset:
VW Passat 2.0 Turbo FSI w/ TipTronic
Audi A4 B8.5 Avant 2.0TDI quattro
Audi A4 B7 Avant S-Line 2.0TFSI quattro
Audi A4 B8 Avant S-line 2.0TDI quattro
Audi A4 B7 Avant S-Line 1.8T quattro, 225hp & 385Nm w/E85
VW Golf Variant VI Highline, 2.0 TDi DSG
Audi A3 8P 1.4 TFSI

VCDS @ Jyväskylä

enkero

Lainaus käyttäjältä: skriko - 06.03.16 - klo:22:40
Oletko aikeissa ostaa uuden mx-5:en?

Haave on aika kaukainen, mutta siinä vaiheessa kun kakkosauto voisi muuttua vähemmän järkiautoksi, Mazda-laatikko olisi kova vaihtoehto.

Jos ei olisi aikanaan tullut muksuja parillista määrää, niin poikamiesautoksi RS-Fabian sijaan olisin varmaankin järkiperustellut avokkaan :)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

50v

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.02.16 - klo:21:49
Voi tietysti väittää. Sanot, että sinua asiakkaana on johdettu harhaan. Et voi millään asiakkaana olettaa, että jos tarjouksessa on 50â,¬ toimituskulut, niin ne muutetaan omavaltaisesti 600â,¬ kertomatta asiakkaalle asiasta.
Tuo on hyvän kauppatavan vastaista.

No niin, ajelen nyt tyytyväisenä uudella autolla.

Minun kannalta tämän kiistan lopputulos oli sellainen että, en tarvinnut maksaa uudesta autosta mitään toimitusmaksua, en edes 50â,¬.
Lopullisesta laskusta, myyjä oli omasta aloitteesta poistanut tämän 600â,¬ toimitusmaksun.

skriko

Lainaus käyttäjältä: 50v - 14.03.16 - klo:13:22
No niin, ajelen nyt tyytyväisenä uudella autolla.

Minun kannalta tämän kiistan lopputulos oli sellainen että, en tarvinnut maksaa uudesta autosta mitään toimitusmaksua, en edes 50â,¬.
Lopullisesta laskusta, myyjä oli omasta aloitteesta poistanut tämän 600â,¬ toimitusmaksun.

:D Sehän meni sitten hienosti, juuri niin kuin pitikin. Onnittelut uuden auton johdosta. Täällä vielä odotellaan yli 2 kuukautta  :(.

Ranssi


maileri

Voiko joku Kamuxille hommia tehnyt vahvistaa tiedon, joka oli tuolla toisella palstalla, että kyseessä ovat nämä autoja kotiintoimituksella ajavat eläkeläispapat, jotka eivät ole olleet työsuhteessa Kamuxiin vaan heille on maksettu palkka näistä kotiintoimituksista bensakorteilla?

Tämähän on ollut Kamuxin toimitusjohtajan hyväksymä ja hyvin tiedossa ollut toimintatapa. Nyt vain joku ex-kuski halusi nostaa kissan pöydälle kesken listautumisannin ja sai kyllä varmasti aikaan sen mitä tahtoi eli annin keskeyttäminen.

Tosin hallituksen pj sanoi, että tieto tuli vasta torstaina hallitukselle, mutta onhan sielä hallituksessa koko ajan ollut tämä tiedossa, koska tj:kin sielä istuu.

Noh kalliiksi kävi Kamuxille tämä söheltäminen, listautumisen valmistelussa puhutaan miljoonista euroista, plus sitten melkoinen imagotappio saldona. Eli ei ihan putkeen.

Toisaalta hyvä, että tuli ilmi, yhtään näin huonosti johdettua yhtiötä ei Helsingin pörssiin kaivata.


HiTecci

Tässä on nyt kierrelty PK-seudun autoliikkeitä parin viime kk aikana luokkaa kerta viikossa tms. niin liekö tuo jo harmaantunut päälaki sitten houkuttimena, mutta useasti ei kerkiä edes liikkeen liukuovi mennä kiinni kun jo on myyjä tarjoamassa apujaan. Ihmiset ovat erilaisia ja itse koen tuollaisen jopa jo hieman ahdistavanakin, varsinkin kun olen tosiaan vain renkaita menossa potkimaan, omaa aikaani polttamaan - vielä toistaiseksi nyt ainakin. Jossain monimerkkihallissakin kun kävelee sen raja-aidan toiselle puolelle, niin tuon toisen merkin edustaja toteuttaa tasan saman rutiinin välittömästi, vaikika aivan varmasti on nähnyt & kuullut vastaukseni vain hetkeä aikaisemmin samassa hallissa sen raja-aidan toisella puolella olevalle, toisen merkin myyjälle :-\

Mutta tosiaan kun mennään aikaa jokunen vuosi taaksepäin, oli tuo tukkakin tummempi ja niin tosiaan sai sitä myyjää haahuilemalla oikein etsiä palvelua halutessaan, oli sitten kyseessä 2- tai 4-pyöräisten myyntihallit. Ehkä sitä oletetaan että harmaapäisellä on jo muksutkin maailmalla ja siten likviditeettiäkin paremmin sihen myytävään tavaraan iskeä, mutta kun tuo ei todellakaan läheskään aina ole noin. Harmaantuu se köyhempikin ja vastaavasti tässä maassa on myös kyllä erittäinkin hyvin toimeentulevia nuoria. Toki se nuori harvemmin pyöriskelee esim. jonkin tila-auton ympärillä ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Volkkaripappa

Samansuuntaisia kokemuksia itsellänikin, kyllä se hopea ohimoilla antanee uskottavuutta, kun vertaa poikavuosiin. Tein muuten elämäni nopeimman autokaupan viimetorstaina, olisikohan osunut viidentoista minuutin haarukkaan kun paperit olivat valmiit ja tilaukseen lähti Golf Sportvan Allstar 1.2 tsi +dsg. :o

No luottamus on kova kaikesta huolimatta konsernin tuoteisiin, ei nykyiseenkään Golf Varianttiin 2010 1.4tsi+7dsg aj.68600 ole tarvinnut LL huoltojen välillä muuta tehdä kuin kampanjat, öljyä on tarvinnut lisätä koko aikana hieman yli puoli litraa. Tosin vaimo sai viimeviikolla oikean etujousen poikki hautausmaalla käydessään. en ymmärrä mitä "kalmistorallia" se on oikein ajanut. ::)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 31.05.16 - klo:09:15
Tässä on nyt kierrelty PK-seudun autoliikkeitä parin viime kk aikana luokkaa kerta viikossa tms. niin liekö tuo jo harmaantunut päälaki sitten houkuttimena, mutta useasti ei kerkiä edes liikkeen liukuovi mennä kiinni kun jo on myyjä tarjoamassa apujaan. Ihmiset ovat erilaisia ja itse koen tuollaisen jopa jo hieman ahdistavanakin, varsinkin kun olen tosiaan vain renkaita menossa potkimaan, omaa aikaani polttamaan - vielä toistaiseksi nyt ainakin. Jossain monimerkkihallissakin kun kävelee sen raja-aidan toiselle puolelle, niin tuon toisen merkin edustaja toteuttaa tasan saman rutiinin välittömästi, vaikika aivan varmasti on nähnyt & kuullut vastaukseni vain hetkeä aikaisemmin samassa hallissa sen raja-aidan toisella puolella olevalle, toisen merkin myyjälle :-\

Mutta tosiaan kun mennään aikaa jokunen vuosi taaksepäin, oli tuo tukkakin tummempi ja niin tosiaan sai sitä myyjää haahuilemalla oikein etsiä palvelua halutessaan, oli sitten kyseessä 2- tai 4-pyöräisten myyntihallit. Ehkä sitä oletetaan että harmaapäisellä on jo muksutkin maailmalla ja siten likviditeettiäkin paremmin sihen myytävään tavaraan iskeä, mutta kun tuo ei todellakaan läheskään aina ole noin. Harmaantuu se köyhempikin ja vastaavasti tässä maassa on myös kyllä erittäinkin hyvin toimeentulevia nuoria. Toki se nuori harvemmin pyöriskelee esim. jonkin tila-auton ympärillä ;)

Asia on ihan tiedossa, leijonanosa yksityishenkilöiden ostamista uusista autoista menee yli viisikymppisille. Siis >50v.
Ehkä näiden kanssa on helpompaa tehdä autokauppaa paikan päällä ilman pitkää "nettisähläystä", mene ja tiedä.  8)
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 31.05.16 - klo:15:46
leijonanosa yksityishenkilöiden ostamista uusista autoista menee yli viisikymppisille. Siis >50v.

No siinä mielessä toki osu ja uppos kun tuo 50v rajapyykki ei tässä enää kovin kaukana itselläkään ole ja tosiaan bränikkä sitä lienee seuraavaksi kiikarissa kun jaksa/viitsi/huvita/... näiden käytettyjen kanssa enää pulata jos ei ole pakko. Harrastusmielessä toki pulaaminen jatkuu yhä, mutta kuka näitä käyttökulkineita sitten harrastaakaan, en minä ainakaan vaan ne harrastepelit on sitten ihan erikseen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 31.05.16 - klo:09:15
Tässä on nyt kierrelty PK-seudun autoliikkeitä parin viime kk aikana luokkaa kerta viikossa tms. niin liekö tuo jo harmaantunut päälaki sitten houkuttimena, mutta useasti ei kerkiä edes liikkeen liukuovi mennä kiinni kun jo on myyjä tarjoamassa apujaan. Ihmiset ovat erilaisia ja itse koen tuollaisen jopa jo hieman ahdistavanakin, varsinkin kun olen tosiaan vain renkaita menossa potkimaan, omaa aikaani polttamaan - vielä toistaiseksi nyt ainakin. Jossain monimerkkihallissakin kun kävelee sen raja-aidan toiselle puolelle, niin tuon toisen merkin edustaja toteuttaa tasan saman rutiinin välittömästi, vaikika aivan varmasti on nähnyt & kuullut vastaukseni vain hetkeä aikaisemmin samassa hallissa sen raja-aidan toisella puolella olevalle, toisen merkin myyjälle :-\

Mä nyt en ymmärrä sinua? Helvetti ne myyjät on sinua varten ja sinä maksat niiden palkan. Valitat vielä, että sinua palveltaisiin? Sanot vain "Ei kiitos. Minä vain katselen". Jos tuo häiritsee, niin surffailee netissä ja katselee autoja. Ei tartte odottaa, että edes sähköpostitse lähetettyihin kysymyksiin vastattaisiin liikkeistä.

Tänä päivänä STNA kun ei mistään tahdo edes löytää myyjää saati, että ne tulisi palvelemaan (Ei vaikka olisi ostohousut jalassa). Viimeksi kun mentiin autoliikkeeseen ostamaan autoa ei saatu edes autoa koeajoon! Uuden XC70 ostin sähköpostilla, kun en saanut sellaista koeajoon. Ei vaikka päälaella on vähän hiuksia tosin ei vielä harmaita.

Toisin oli appiukon kohdalla...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

skriko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:16:50

Viimeksi kun mentiin autoliikkeeseen ostamaan autoa ei saatu edes autoa koeajoon! Uuden XC70 ostin sähköpostilla, kun en saanut sellaista koeajoon. Ei vaikka päälaella on vähän hiuksia tosin ei vielä harmaita.

Toisin oli appiukon kohdalla...

Hassua. Saan aina auton kuin auton koeajoon, liikkeestä kuin liikkeestä ja aina vähintään pariksi päiväksi, tankattuna. Hiuksia on tosi paljon ja edestä jo hieman tulleet hopean värisiksi. Ikää 50+. Oliskohan tuo touhu kiinni tuosta uskottavuudesta ja puhelahjoista. Sain ihan samanlailla 18-vuotiaana autot koeajoon yön yli.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:16:50
Mä nyt en ymmärrä sinua? Helvetti ne myyjät on sinua varten ja sinä maksat niiden palkan. Valitat vielä, että sinua palveltaisiin? Sanot vain "Ei kiitos. Minä vain katselen". Jos tuo häiritsee, niin surffailee netissä ja katselee autoja. Ei tartte odottaa, että edes sähköpostitse lähetettyihin kysymyksiin vastattaisiin liikkeistä.

No sen nyt vielä ymmärtäisin jos on pienen hetken pyörinyt auton ympärillä ja laskee persuuksinsa kuskin jakkaralle, niin myyjä tulee paikalle tarjoamaan apuaan, tuo on ihan ok ja noin sen pitäisikin mennä. Mutta kun tosiaan riittää että kengän kärjet on liikkeen sisäpuolella ja jo tyrkytetään apuja. Tuo on se mikä ahistaa, liika tyrkkäytyminen :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

#923
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 31.05.16 - klo:18:10
No sen nyt vielä ymmärtäisin jos on pienen hetken pyörinyt auton ympärillä ja laskee persuuksinsa kuskin jakkaralle, niin myyjä tulee paikalle tarjoamaan apuaan, tuo on ihan ok ja noin sen pitäisikin mennä. Mutta kun tosiaan riittää että kengän kärjet on liikkeen sisäpuolella ja jo tyrkytetään apuja. Tuo on se mikä ahistaa, liika tyrkkäytyminen :-\

Mä antaisin palkankorotuksen tuollaisille myyjille, kun tekevät työtänsä. Ilmeisesti mun vinkki ei mennyt perille.

Mielensäpahoittajia on moneen lähtöön...

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.05.16 - klo:18:03
Hassua. Saan aina auton kuin auton koeajoon, liikkeestä kuin liikkeestä ja aina vähintään pariksi päiväksi, tankattuna. Hiuksia on tosi paljon ja edestä jo hieman tulleet hopean värisiksi. Ikää 50+. Oliskohan tuo touhu kiinni tuosta uskottavuudesta ja puhelahjoista. Sain ihan samanlailla 18-vuotiaana autot koeajoon yön yli.

Joo toki minäkin saisin, jos jaksaisin laittaa fiksummat vaatteet päälle ja tekisin töitä, kun lähden ostoksille, mutta kun olen oppinut siihen, että jos jotain lähden ostamaan, niin en mä sitä varten rupea laittamaan pukua päälle. Jyväskylästä olen kertonut tämän tarinan aikaisemmin, että eräs pakkasella varustettu tiistai-iltapäivä, kun autoni oli huollossa tein mystery shoppausta viidessä autoliikkeessä toppavaatteet päällä. Istumalla eri autoissa, kun parempaa tekemistä ei huollon ajaksi ollut. Viidestä autoliikkeestä vain Tasanautostta myyjä tuli kysymään olisiko voinut olla avuksi. Tästä jopa kiitin myyjää ja kerroin, että olin vain katselemassa, mutta yllätyin että minulta tultiin kysymään tarvitsenko apua. Sain suunnilleen saman vastauksen mitä itsekkin laitoin, että asiakas maksaa liikkeen palkan. Paras tapaus oli Kamux:lla missä lasipalatsissa viisi kaveria kokoontui keskelle myymälää heittämään läppää viikonlopun baarireissusta. Mä sain ihan rauhassa istua selän takana parissa autossa eikä kukaan tullut kysymään mitään. Parhaissa liikkeissä oli tuo 3-5 vapaata myyjää, mutta kukaan ei edes vaivautunut moikkaamaan. Joku homma mennyt hukkaan, jos jonkulainen koulutus on myyjänduuniin saatu.

Ehkä tuon vuoksi en ole itselle saanut autoliikkeestä autoa ostettua, kuin kerran edellä mainitusti sähköpostilla. En edes kavereille vaikka mukana olen myös ollut useasti.

Ai niin onhan mulla vielä yksi tarina Laakkosesta. Mentiin katsomaan Scouttia sinne, kun netistä bongasin. Löytyi takapihalta ja yllätyksekseni auton ovet oli auki. Rupesin sovittelemaan koiranhäkkiä auton perään ja auto näytti ihan ok:lta. Lähdin etsimään myyjää sisältä, niin joku myyjistä räppäs auton ovet lukkoon sillä välin sisältä, kun parempi puolisko katseli vielä autoa. Sain 10 minuuttia etsiä myyjää, että ovet saatiin auki. No ei tarttenut siitäkään autosta sitten kauppoja vääntää  ;D.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.15 - klo:18:47
Tänään sai taas kokeilla minkälaista palvelua saa collarit jalassa. Itse kun en viitsi autokaupoilla pyntätä, kun olen ymmärtänyt että autokauppiaat on asiakkaita varten eikä asiakkaat autokauppiaita.

Etsittiin kaverille nelivetoista 2000-luvun autoa. Ensin koeajettiin 2.5 litrainen wrx imppu. Myyjä toteaa että ajakaa varovasti, kun ykkösellä ja kakkosella menee kuin moottoripyörä (300 heppainen auto penkkipapereiden mukaan). Kaverilla yli tuplasti tehokkaampi neliveto. No ykkönen, kakkonen ja kolmonen katsottiin toisia ja naurettiin. Totesin ettei myyjät ole tainnut moottoripyörällä ajaa. Meinasi merisairaaksi tulla, kun halvin coilisarja laitettu ja aivan järkyttävä pörinäputki. Ajettiin auto takaisin ja kysyin että onkos auto säädetty milloin ja kuka kun tuntui hieman epäonnistuneen, kun hirveä piikki vedossa. Myyjä toteaa että tuollaisia nuo autot on ;).

Todettiin että vakio olisi parempi, kuin pilalle itse vagerretty. Ajettiin Gti car centeriin. Käytiin piha läpi ja mentiin sisälle. Tehtiin myyjälle homma helpoksi 10-15kâ,¬ auto maksimissaan 20kâ,¬. Todettiin että myynnissä ollut imperezzaa ei meillä myydä ja tarjottiin 2.0tfsi audia joka oli muka lastutettu 250 heppaiseksi ( itse tuo nauratti). Meille todettiin ettei meille ollut liikkeessä sopivaa autoa.

Istuttiin autoon, puhelin kouraan ja nettiautoon. Hämeen autovarusteessa oli neliveto legacy. Lähdettiin sinne ja nuori myyjä tuli alle 5 minuutin kysymään onko meitä vielä palveltu. Saatiin auto koeajoon ja vaikutti tosi hyvältä. Pisteet hämiksen vaihtoautomyyjälle! Oli positiivinen kokemus että sai palvelua ja yritti päättää kaupan, mutta ei ollut epätoivokauppias.

Yksi kolmesta onnistui...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:19:00
Mielensäpahoittajia on moneen lähtöön...

Kuten sanoin, ihmiset on erilaisia ;D

Ihan samalla tavalla kun käyt rättikaupassa hakemassa vaikka paidan, rupeaa se kassahenkilö tuputtamaan tarjoussukkaa, kalsaria tms. niin meikä äänestää jaloillaan ja enää en ihan heti tuon liikkeen lattioita enää uudelleen kuluta. Kyllä mä tiedän tasan tarkkaan mitä tulin hakemaan, haen sen ja vain sen. Seuraavalla kerralla ehkä jotain muuta, mutta vasta sillä seuraavalla kerralla, en nyt. Mutta kun ei mene kassahenkilölle jakeluun niin ei vaan mene => pitäköön tunkkinsa >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 31.05.16 - klo:21:14
Kuten sanoin, ihmiset on erilaisia ;D

Ihan samalla tavalla kun käyt rättikaupassa hakemassa vaikka paidan, rupeaa se kassahenkilö tuputtamaan tarjoussukkaa, kalsaria tms. niin meikä äänestää jaloillaan ja enää en ihan heti tuon liikkeen lattioita enää uudelleen kuluta. Kyllä mä tiedän tasan tarkkaan mitä tulin hakemaan, haen sen ja vain sen. Seuraavalla kerralla ehkä jotain muuta, mutta vasta sillä seuraavalla kerralla, en nyt. Mutta kun ei mene kassahenkilölle jakeluun niin ei vaan mene => pitäköön tunkkinsa >:(

Ilmeisesti et ole ikinä ollut missään tekemisissä kaupallisenalan kanssa joten en hakkaa päätäni enempää seinään, koska jo mielipiteeni kerroin.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:16:50
Jos tuo häiritsee, niin surffailee netissä ja ostaa sieltä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:19:00
Mielensäpahoittajia on moneen lähtöön...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:21:20
Ilmeisesti et ole ikinä ollut missään tekemisissä kaupallisenalan kanssa

Juu en ole, nuo myyntihommat eivät koskaan ole olleet se mun juttu :-[

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

rami

Mitä pienemmäksi välirahan tinkaa sen "nuivemmaksi" myyjä käy.  ;D

skriko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.16 - klo:19:00

Joo toki minäkin saisin, jos jaksaisin laittaa fiksummat vaatteet

Ei niissä minunkaan vaatteissani kehumista ole ollut, siistit housut ja takki niinkuin yleensäkin. Jos se, että pyytää auton koeajoon vaatisi jotain normaalista poikkeavaa pukeutumista, niin sais myydä autojansa ihan kenelle tykkäävät, eivät minulle.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.05.16 - klo:23:47
Ei niissä minunkaan vaatteissani kehumista ole ollut, siistit housut ja takki niinkuin yleensäkin. Jos se, että pyytää auton koeajoon vaatisi jotain normaalista poikkeavaa pukeutumista, niin sais myydä autojansa ihan kenelle tykkäävät, eivät minulle.

Ja eihän sillä ole mitään tekemistä, että olet istunut penkin toisella puolellakin  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy