Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

timppa80

Lainaus käyttäjältä: zpu82 - 29.12.15 - klo:12:53
Vaasan rinta-joupilla näyttää menevän hyvin, sais varmasti myytyä vanhahkon auton lattialta lojumasta joka heillä on jo tovin siellä lojunut, laitoin tarjous pyyntiä tiukasta hinnasta mut jos ei huvita niin ei huvita, ja minä en lähde soittelemaan kauppiaan perään.
Eikä ollut ensimmäinen kerta kun tuommoist toimintaa harrastaa. ;D
Pitää siis ostaa toisesta liikkeestä auto missä myyjä viitsii edes tarjouksen laittaa.

Sama kokemus itsellä kävin tarjousta kysymässä uudesta octaviasta lokakuulla ja lupasi seuraavana päivänä tarjouksen joka edelleen tulematta. No Seinäjoella myytiin autoja ;-)
Skoda Octavia III elegance 2015 käyttöauto
Volvo 480 1987 kesäauto

Eka Golf

Ostin Klonkkuni reilu vuosi sitten ja vielä antoi myyjä Joululahjan ja kupongin n. 7kg juhlakinkun ostoon, mutta vieläkö kolmantena vuonna, saas nähä?

Veke

Olin tullut autokuumeessani siihen tulokseen että seuraava auto on octavia. Olin siis netissä vertaillut hintoja ja merkkejä. Oulussa on kaksi skodaa myyvää liikettä ja kun olin kesälomalla ajattelin lähteä kyselemään tarjouksia. Ja koska olin lomalla niin oli rennompi asenne niin ulkoisesti kuin sisäisestikin - parta ajamatta, rennot college-housut, t-paita, lenkkarit ja lippalakki. Ensin menin kaarnatiellä sijaitsevaan skodaliikkeeseen, puoli tuntia katselin uusia autoja ja ei myyjiltä elettäkään että kysyttäis tarvitko apua. Piti itse mennä sinne akvaarioon kysymään että saisinko tarjouksen. Vastahakoisesti myyjä sen teki. Sitten samoissa rytkyissä veholle. Siellä vaikka skodia katselin n. Vartin eikä kukaan noteerannut "eksyin" katselemaan uusia mersuja. Meni noin viisi minuuttia ja tuli myyjä juttelemaan. Kerroin hänelle että skodaa tulin ostamaan niin hän kehui skodaa ja kyseli että haluaisinko käydä uutta c:tä kokeilemassa. Oli niin mukava myyjä että jos olisi budjetissa ollut 20tonnia ylimääräistä olisin mersun ostanut. No siitä haahuillessani takaisin skodan puolelle, myyjä varovasti kysäisi että mitä saisi olla? Siitä alkoi meillä juttu luistaa ja auto oli viikon päästä tilauksessa. Alku aina hankalaa mutta loppujen lopuksi paras auton ostokokemus mitä minulle on sattunut.
Octavia LB L&K 4x4 184 tdi DSG my16

-karppa-

Tänään sai taas kokeilla minkälaista palvelua saa collarit jalassa. Itse kun en viitsi autokaupoilla pyntätä, kun olen ymmärtänyt että autokauppiaat on asiakkaita varten eikä asiakkaat autokauppiaita.

Etsittiin kaverille nelivetoista 2000-luvun autoa. Ensin koeajettiin 2.5 litrainen wrx imppu. Myyjä toteaa että ajakaa varovasti, kun ykkösellä ja kakkosella menee kuin moottoripyörä (300 heppainen auto penkkipapereiden mukaan). Kaverilla yli tuplasti tehokkaampi neliveto. No ykkönen, kakkonen ja kolmonen katsottiin toisia ja naurettiin. Totesin ettei myyjät ole tainnut moottoripyörällä ajaa. Meinasi merisairaaksi tulla, kun halvin coilisarja laitettu ja aivan järkyttävä pörinäputki. Ajettiin auto takaisin ja kysyin että onkos auto säädetty milloin ja kuka kun tuntui hieman epäonnistuneen, kun hirveä piikki vedossa. Myyjä toteaa että tuollaisia nuo autot on ;).

Todettiin että vakio olisi parempi, kuin pilalle itse vagerretty. Ajettiin Gti car centeriin. Käytiin piha läpi ja mentiin sisälle. Tehtiin myyjälle homma helpoksi 10-15kâ,¬ auto maksimissaan 20kâ,¬. Todettiin että myynnissä ollut imperezzaa ei meillä myydä ja tarjottiin 2.0tfsi audia joka oli muka lastutettu 250 heppaiseksi ( itse tuo nauratti). Meille todettiin ettei meille ollut liikkeessä sopivaa autoa.

Istuttiin autoon, puhelin kouraan ja nettiautoon. Hämeen autovarusteessa oli neliveto legacy. Lähdettiin sinne ja nuori myyjä tuli alle 5 minuutin kysymään onko meitä vielä palveltu. Saatiin auto koeajoon ja vaikutti tosi hyvältä. Pisteet hämiksen vaihtoautomyyjälle! Oli positiivinen kokemus että sai palvelua ja yritti päättää kaupan, mutta ei ollut epätoivokauppias.

Yksi kolmesta onnistui...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Blueroan

VW Center Airportilla kävin katsomassa vaihto-Golfia, myyjä ilmoitti rahoituksen koroksi 5.95 % eikä tinkaaminen oninistunut. Onko tuo korko VW:llä yleinen käytetyissä autoissa vai eikö vanha pulkkani vaan kiinnostanut vaihdossa?!? Länsiautolla Seat-myyjä naureskeli ja sanoi, että onko tuollaisia korkoja vielä jossain. Hän ei kuulemma ole muutamaan vuoteen enää tuollaista korkoa kehdannut asiakkaille tarjota...
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

JAK

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 06.01.16 - klo:20:09
VW Center Airportilla kävin katsomassa vaihto-Golfia, myyjä ilmoitti rahoituksen koroksi 5.95 % eikä tinkaaminen oninistunut. Onko tuo korko VW:llä yleinen käytetyissä autoissa vai eikö vanha pulkkani vaan kiinnostanut vaihdossa?!? Länsiautolla Seat-myyjä naureskeli ja sanoi, että onko tuollaisia korkoja vielä jossain. Hän ei kuulemma ole muutamaan vuoteen enää tuollaista korkoa kehdannut asiakkaille tarjota...

Laakkosella todellinen korko taitaa olla yli 6% myös uusissa autoissa. Myy siinä sitten autoa yksityiselle.

skriko

Lainaus käyttäjältä: JAK - 06.01.16 - klo:20:57
Laakkosella todellinen korko taitaa olla yli 6% myös uusissa autoissa. Myy siinä sitten autoa yksityiselle.

Joo.4,95% ja 190â,¬ avaus, 10â,¬/kk.

Blueroan

Länsiauton tarjouksessa todellinen vuosikorko 3.14% vaihdossa vähän ajettuun Seattiin...
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

JAK

Nyt viikonloppuna näyttää olevan useilla liikkeillä korko tarjouksia, Laakkosellakin (Herttoniemi ainakin).

gunman

Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Blueroan

Nollakorolla tuli tänään tilattua Seat Leon ST...kiitos Länsiauton!
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

jhm

Muutama viikko sitten hinkkasin autokauppaa...-10 octavia vaihtoon ja vähän käytettyä yetiä tilalle.Köyhä tarttee apuja niin rahoitustarjoukset vaihteli todellisena vuosikorkona 1,9-7,72 % välillä,nämä paperilla asti.Netin rahoituslaskurit tarjosivat jopa lähes 9 %:n korkoa.Mm.J.Rintajouppi.Eikä Laakkonenkaan ollut lähelläkään kärkeä.

ALD 7,72 %.Länsiauto 4,94 %,Hämeen Tehoauto 1,9 %.

Tilanne vaihtelee päivittäin ja tapauskohtaisestikin mutta haarukkaa löytyy.

Kaupat tein Tehoautosta,sinänsä "karu" tapahtuma,myyjä ja ostaja tiesi mitä sai ja hyvillä mielin kauppa käteltiin.Lisänä tuli Tapiolan Loistokasko -50%  vuodeksi myös vanhalle asiakkaalle.

Autokin on sitä mitä hain.

VW Transporter T5  84kw 2014

Count

Tämä ei tainnut vielä täällä olla, sopii minusta tähän ketjuun:

http://perjantaikokki.fi/2016/01/14/miksi-automyyja-ei-myy/
Citroen C4 1.6 HDi BMP -08
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 farmari -13
VW Passat 1.4TSI Ecofuel -09
VW Caddy 1.8i Automaatti -90

rami

Olen aina vastannut myyjälle kun hän tarjoaa rahoitusta"ei tartte".
Kahdesti olen havainnut jopa kateellisen automyyjän.
Myyjän kyllä kannattaa keskittyä omaan työhönsa kateuden sijaan. ;D ;D ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Count - 20.01.16 - klo:15:29
Tämä ei tainnut vielä täällä olla, sopii minusta tähän ketjuun:

http://perjantaikokki.fi/2016/01/14/miksi-automyyja-ei-myy/

Mua nauratti tuo juttu. Teki tuossa ilmaisen mystery shoppauksen. Jokainen asiakas, joka kavelee liikkeeseen vapaaehtoisesti on potenttiaalinen ostaja, mutta ilmeisesti näillä myyjillä on vielä opittavaa ja paljon  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: rami - 20.01.16 - klo:18:32
Olen aina vastannut myyjälle kun hän tarjoaa rahoitusta"ei tartte".
Kahdesti olen havainnut jopa kateellisen automyyjän.
Myyjän kyllä kannattaa keskittyä omaan työhönsa kateuden sijaan. ;D ;D ;D
Minultakin jäi yksi uusi ostamatta kun myyjä tyrkytti niin kovasti velkavankeutta!  >:(

-karppa-

Todennäköisesti saavat provikkaa noista rahoitusmyynneistä, mutta esimerkiksi jos 1% korolla tarjotttaisiin rahoitusta, niin kyllä joutui periaatetta miettimään kerran ostaako lainarahalla autoa. Tuon rahan voisi käyttää johonkin paremmin tuottavaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Urmas

Onko jollain faktatietoa kuinka suurista myyjän palkkioista puhutaan rahoituksen osalta. Olen ollut siinä uskossa, että ne eivät lopulta kovinkaan isoja ole eikä niiden takia kannattaisi missään tapauksessa kauppaa tyriä?

jonez

Eipä ole tullut käytyä autokaupoilla vuosikymmeneen, mutta varsinainen kerronnan ansaitseva tarina on sitä edeltävästä kaupankäynnistä vuodelta 1996.

Perhe kasvoi ja oli pakko saada enemmän tilaa -91 Jetan tilalle. Olin jo päättänyt ostaa ensimmäisen uuden auton eli uuden Passat farkun, koska siinä -96 mallissa oli vakiona kaikki tarvittava. Menin velipojan kanssa Lahdessa alan liikeeseen tarkoituksena tehdä kaupat tässä ja nyt, ja etsiskelin myyjää, jotta pääsisin kokeilemaan esittelyautoa. Kerroin myyjälle, mitkä olivat aikeet, mutta myyjä ei edes vaivautunut katsomaan Jettaani ja totesi, että tuossahan tuo esittelyauto on.

Kävin velipojan kanssa koeajolla ja totesin Passatin sopivaksi ja odotusteni mukaiseksi. En kuitenkaan mennyt enää myyjän juttusille, koska alku oli ollut niin tavattoman nihkeää ja fiilikseksi jäi, etten saisi Jetastani järkevää hyvityshintaa, kun myyjä ei siis edes suostunut arvioimaan sitä.

Onneksi myös Heinolassa oli siihen aikaan saman ketjun liike eli eikun sinne. Siellä oli aivan toisenlainen meininki alusta alkaen ja myyjä oli heti innostuneena tekemässä kauppaa. Ja kun sopiva uusi yksilö löytyi valmiina toiselta puolelta Suomea, eli saisin auton parissa viikossa, tein kaupat mielelläni.

Kun sitten parin viikon päästä hain auton ja jätin Jetan sinne, selvisi, että sille oli jo uusi omistaja tiedossa. Kaiken lisäksi tuli puheeksi, että isäni olisi myös aikeissa vaihtaa autoa lähiaikoina. Tämän seurauksena myös isäni teki kaupat uudesta toisen merkkisestä autosta saman myyjän kanssa.


sambolo

Mulle autokauppias sanoi että korkotarjouksissa isommat liikkeet tekee soppareita rahotusyhtiöiden kanssa millanen satsi autoja pitäs myydä ja pienemmät liikkeet makselee ite niitä korkoja pankeille(vaihtoautot) ja hinta onkin sitten auton hinnassa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vwmies

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 01.02.16 - klo:09:52
Mulle autokauppias sanoi että korkotarjouksissa isommat liikkeet tekee soppareita rahotusyhtiöiden kanssa millanen satsi autoja pitäs myydä ja pienemmät liikkeet makselee ite niitä korkoja pankeille(vaihtoautot) ja hinta onkin sitten auton hinnassa.

Eiköhän tässä ole se sama idea, että suuremmalla volyymilla saadaan ihan toiset edut (lue: % alennukset = paremmat hinnat).
Varmasti niin rahoituspuljua kuin esim. renkaita maahantuovaa tai valmistavaa yritystä kiinnostaa huomattavasti enemmän kuukaudessa 100 (5) sopparia tai 1000 (40) rengasta myyvä autoliike. Voisi puhua vaikka vuosisoppariin perustavasta määräalennuksesta.

Käsittääkseni automyyjä ei nyk. tienaa provikalla kovin paljon, vaan vasta myytyään asetetun kiintiönsä täyteen. Lisää palkkakuittiin euroja tulee kuulemani mukaan asiakkaiden antaman kauppatapahtuman palautteen perusteella. Toisen rengaskerran (ei  tehtaan varuste), rahotuksen tai vakuutuksen myymisestä voi saada edelleen lisää euroja.   ???

Monenlaisia myyjiä on vuosien mittaan tavattu, asiasta kiinnostuneita ja välinpitämättömiä. Vaihturista vähemmän ja enemmän hyvittäviä.
Lopulta se kulkupeli on jostain ostettu.  :o
Yritetään pärjätä.

skriko

Usein se raha tulee sieltä mistä uusi autokin.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.02.16 - klo:18:20
Usein se raha tulee sieltä mistä uusi autokin.

Näin varmasti käytännössä onkin. Oletan, että käteisellä tai "omalla rahoituksella" ostavat ovat enemmäkseen vanhempia (ehkä yli 50v.) autonostajia.

Toisaalta, jos kokonaiskulu on esim. alle 2% - niin voi jopa kannattavampaa ottaa rahoitus ja sijoittaa omat rahat johonkin paremmin tuottavaan (osakkeet tms.).  ;)
Yritetään pärjätä.

Morpheus3

Autoliikkeen rahoitus saattaa olla harkinnanarvoinen vaihtoehto, jos ei "tarvitse" saada auto heti omaan omistukseen. Muunlaisiakin tilanteita tosin on...
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

JarnoF

Kommenttina tähän keskusteluun...

Edelleenkin odotan malttamattomana sitä päivää, kun automyyjä ottaa minuun suoraan yhteyttä ja kutsuu auton koeajolle. Minulla on nettiautossa ollut jo vuosia omassa tiliprofiilissa täpättynä, että:

Näytä suosikkilistani liikkeille
(Sallimalla tämän, liikkeet voivat ottaa sinuun suoraan yhteyttä)


Koittakaapa arvata montako yhteydenottoa on tullut?

En väitä, että heti olisin ostamassa ensimmäistä näin tarjottua autoa. Taloudelliset realiteetit ja muuta semmoista. Ihmettelen kumminkin suuresti etteivät autokauppiaat käytä hyväkseen tällaista potentiaalista liidiä. Kyllä varmaan sadasta soitosta/yhteydenotosta mahdolliseen asiakkaaseen edes 1-5 johtaisi kauppoihin?

edit: Ja minun "suosikkilistani" ei ole edes mikään +100kâ,¬ unelma-autolista. Ihan n. 30kâ,¬ ja alle peruskulkineita. Kyllä noita olisi heikkona hetkenä ihan varaa ostaakin.

50v

Nyt on vähän sellainen olo että automyyjä huijasi minua 550â,¬ edestä. Virhe johtuu tietysti omasta virheestä koska en ollut tilaussopimusta allekirjoittaessa riittävän huolellinen.

Pyysin tarjousta uudesta rekisteröimästä myymäläautosta. Auton hinta ja siinä autossa olleet lisävarusteet olivat minulle sopivat.

Annetussa tarjouksessa auton toimitusmaksu oli 50â,¬ mutta tilaussopimukseen oli merkitty 600â,¬.
Onko muilla kokemusta tällaisesta?

Blueroan

Lainaus käyttäjältä: Blueroan - 06.01.16 - klo:20:09
VW Center Airportilla kävin katsomassa vaihto-Golfia, myyjä ilmoitti rahoituksen koroksi 5.95 % eikä tinkaaminen oninistunut. Onko tuo korko VW:llä yleinen käytetyissä autoissa vai eikö vanha pulkkani vaan kiinnostanut vaihdossa?!? Länsiautolla Seat-myyjä naureskeli ja sanoi, että onko tuollaisia korkoja vielä jossain. Hän ei kuulemma ole muutamaan vuoteen enää tuollaista korkoa kehdannut asiakkaille tarjota...

Jotenkin tuntui, ettei VW Center halua myydä minulle autoa. Kysyimme sähköpostitse myös tietoa ja yhteydenottoa Golf Variant Alltrack-mallista myyjältä, jolta ostimme nykyisen Golfin uutena. Vastaukseen meni yli 2 viikkoa ja pahoitteli, kun KIIREEN takia ei ollut vastannut aikaisemmin. Tänä aikana toinen liike sai meistä asiakkaan. VW Centerillä ilmeisesti menee vain liian hyvin eikä "rahvaalle" ole tarvetta myydä autoja...
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

skriko

Lainaus käyttäjältä: 50v - 20.02.16 - klo:13:31
Nyt on vähän sellainen olo että automyyjä huijasi minua 550â,¬ edestä. Virhe johtuu tietysti omasta virheestä koska en ollut tilaussopimusta allekirjoittaessa riittävän huolellinen.

Pyysin tarjousta uudesta rekisteröimästä myymäläautosta. Auton hinta ja siinä autossa olleet lisävarusteet olivat minulle sopivat.

Annetussa tarjouksessa auton toimitusmaksu oli 50â,¬ mutta tilaussopimukseen oli merkitty 600â,¬.
Onko muilla kokemusta tällaisesta?

Uuden auton toimituskulut ovat aina 600â,¬. Tietysti jos tarjouksessa oli 50â,¬ joka voi ehkä olla käytetyn auton toimitusmaksu, niin sinun olisi pitänyt kysyä, miten sinulta pyydettävä rajamäärä nousikin 550â,¬. Ostaja ei saa koskaan olla maksumiehenä myyjän tekemästä virheestä.

50v

Kiitos "Skriko" vastauksesta, juu 50â,¬ on tässä liikkeessä vaihtoautojen toimitusmaksu.

En ole vielä maksanut tai noutanut tätä uutta autoa, joten otan tämän 550â,¬ hintaerotuksen vielä puheeksi ennen kuin maksan laskuni. Todennäköisesti myyjä väittää että tehty kauppatilaus allekirjoituksineen on tässä ratkaisevaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: 50v - 20.02.16 - klo:19:42
Kiitos "Skriko" vastauksesta, juu 50â,¬ on tässä liikkeessä vaihtoautojen toimitusmaksu.

En ole vielä maksanut tai noutanut tätä uutta autoa, joten otan tämän 550â,¬ hintaerotuksen vielä puheeksi ennen kuin maksan laskuni. Todennäköisesti myyjä väittää että tehty kauppatilaus allekirjoituksineen on tässä ratkaisevaa.

Voi tietysti väittää. Sanot, että sinua asiakkaana on johdettu harhaan. Et voi millään asiakkaana olettaa, että jos tarjouksessa on 50â,¬ toimituskulut, niin ne muutetaan omavaltaisesti 600â,¬ kertomatta asiakkaalle asiasta.
Tuo on hyvän kauppatavan vastaista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy