Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Cayman

Lasipalatsien paras ominaisuus talvella;



Ei näe ulkoa  ammattitaidottomia hyppyritukkia,kun käy pihassa katselemassa autoja  ;D

ID.3 Business
Golf VIII

Ktk

#661
Sehän on nyt todettu että automyyjät, nuo ravintoketjun alimmat hylkiöt, ovat ihan persiistä joka tavalla.

Mutta sitä mä ihmettelen että miksi pirussa sitten sinne ei haluta töihin? Tälläkin palstalla on selkeästi monilla suunnaton potentiaali. Eikös kannattaisi hakeutua noihin hommiin kun kerran lahjattomat harrastajat pärjäävät siedettävästi? Kyllä osaava myyjä vetäisee vaikka vasurilla tehden + 50ke tilin vuodessa ja koko ajan uusi auto alla. Ja kun kerran lahjakkuutta löytyy niin tietysti asiakastyytyväisyys olisi aivan tapissa.

Cayman

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 02.02.13 - klo:14:49
Sehän on nyt todettu että automyyjät, nuo ravintoketjun alimmat hylkiöt, ovat ihan persiistä joka tavalla.

Kyllä persiistä ovat vaihtoautopäälliköt ja siitä vielä isommat pomot!
ID.3 Business
Golf VIII

PTG

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 02.02.13 - klo:14:49
Sehän on nyt todettu että automyyjät, nuo ravintoketjun alimmat hylkiöt, ovat ihan persiistä joka tavalla.

Mutta sitä mä ihmettelen että miksi pirussa sitten sinne ei haluta töihin? Tälläkin palstalla on selkeästi monilla suunnaton potentiaali. Eikös kannattaisi hakeutua noihin hommiin kun kerran lahjattomat harrastajat pärjäävät siedettävästi? Kyllä osaava myyjä vetäisee vaikka vasurilla tehden + 50ke tilin vuodessa ja koko ajan uusi auto alla.

Noinko menee? Veikkaan sitten, jotta osaavia myyjiä on alalla max 5-10 prossaa kapasiteetista :o

Toisaalta, vaikka automyyjä ei oikeasti voi olla paras kaverisi erisuuntaisista intresseistä johtuen, en toisaalta ymmärrä yleistä dissaustakaan.

Ja jos siedettävää kauppaa syntyy, kehun mielellään. Tänne tosin en laittaisi kysymättä ensin myyjältä, haluaako nimeään paikkaan, jossa 95 prossaa jengistä etsivät negatiivistä settiä ja max 5 prossaa vaihtavat autoja, jos sopiva tarjous osuu kohdalle....  ::);)

Antero

Lainaus käyttäjältä: Routa - 02.02.13 - klo:14:08
Mun mielestä ei ole myyjän asia arvioida asiakasta pukeutumisen perusteella.

Erittäin sama. Siinä vaiheessa kun pitää mennä puku päällä autokauppaan, niin loppuu kyllä kaupateko meikäläiseltä siihen.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Routa - 02.02.13 - klo:14:08
Mun mielestä ei ole myyjän asia arvioida asiakasta pukeutumisen perusteella.

Mutta minkäs sitten? Hiusten värin? Pituuden? no vitsi vitsi, mutta pakkohan automyyjän on jotenkin analysoida asiakasta. Vaatetus on minusta aika luonnollinen valinta kun muuta lähtökohtaa ei juuri ole.

Tietysti jokaista resupekkaa voi palvella joka kerran samalla lailla kuin buninessmiestäkin, mutta veikkaanpa että pitkässä juoksussa rupeaisi jokainen tekemään pientä etukäteisanalyysiä siitä onko asiakas oikeasti asiakas vai ei. Eli kannattaako kuluttaa tunti arvokasta työaikaa persaukisen haaveilijan kanssa vai käyttää se aika vaikka sähköpostitarjousten tekemiseen.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Routa

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 02.02.13 - klo:15:51
Mutta minkäs sitten? Hiusten värin? Pituuden? no vitsi vitsi, mutta pakkohan automyyjän on jotenkin analysoida asiakasta. Vaatetus on minusta aika luonnollinen valinta kun muuta lähtökohtaa ei juuri ole.

Tietysti jokaista resupekkaa voi palvella joka kerran samalla lailla kuin buninessmiestäkin, mutta veikkaanpa että pitkässä juoksussa rupeaisi jokainen tekemään pientä etukäteisanalyysiä siitä onko asiakas oikeasti asiakas vai ei. Eli kannattaako kuluttaa tunti arvokasta työaikaa persaukisen haaveilijan kanssa vai käyttää se aika vaikka sähköpostitarjousten tekemiseen.
Niin kuten mainitsin niin yleinen siisteys vaatetuksessa pitäisi riittää ja jos viitsii edes sanan pari vaihtaa niin siinä luulisi saavan paremman kuvan asiakkaasta kuin pelkkään ulkonäköön nojaamalla. Resupekat sitten erikseen. Kyllähän noita automyyjiä joiden eteen ei tarvitse puvussa mennä saadakseen kunnon palvelua on tähänkin asti löytynyt ja luotan siihen että löytyy jatkossakin.
Entinen VAG-kuljettaja.

muuli1010

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 02.02.13 - klo:15:51
Mutta minkäs sitten? Hiusten värin? Pituuden? no vitsi vitsi, mutta pakkohan automyyjän on jotenkin analysoida asiakasta. Vaatetus on minusta aika luonnollinen valinta kun muuta lähtökohtaa ei juuri ole.

Tietysti jokaista resupekkaa voi palvella joka kerran samalla lailla kuin buninessmiestäkin, mutta veikkaanpa että pitkässä juoksussa rupeaisi jokainen tekemään pientä etukäteisanalyysiä siitä onko asiakas oikeasti asiakas vai ei. Eli kannattaako kuluttaa tunti arvokasta työaikaa persaukisen haaveilijan kanssa vai käyttää se aika vaikka sähköpostitarjousten tekemiseen.

Pukukoodi muuttuu aikojen saatossa, uskoisin etta esim Rovion koodarit tuskin ovat mitaan pukukavereita noilla ressukoilla  ;) voi olla viela tennareiden nauhatkin sitomatta...... Siitakin huolimatta nama jannut voitat olla Audi Centerissa ihan potentiaalisia asiakkaita, joten myyjalta vaaditaan pelisilmaa.
Toki noissa liikkeissa on myyjina niita 50+ kavereita jotka ovat aikojen saatossa keranneet sen verta vaki asiakaskuntaa etta leivassa pysyy kiinni vaikka ei myisi kellekaan uudelle asiakkaalle enaa yhtaan uutta autoa.

Urlaub

#668
Asioin viime viikolla eräässä Audin vaatimukset täyttävässä hangaarissa ja nuori hädintuskin kolmekymppinen myyjä tuli standardin mukaisesti tarjoamaan apuaan.

Uuden A3:n ovia siinä paiskottiin ja koeajoakin tarjottiin muitta mutkitta. Kertoilin siinä hakevani ensisijassa mukavaa, premiumluokan kulkinetta. Kaikki oli vielä ihan jees, kunnes menimme ulkona odottaneen 1,4-litraisen, myyjän luonnehdinnan mukaan "lähes urheiluauton" luokse.

Tapojeni mukaan tsekkasin renkaat ja niiden koon. Esitin myyjälle epäilykseni 17" vanteista ja hämmästykseni myyjä kiirehti hetimiten selittämään, miten 18" tai jopa 19" vanteet ovat tarjolla. Hiljaa ihmettelin hänen vetoaan, kun sisällä vielä puhuttiin mukavuudenhalusta.. Myyjä änkesi kanssani kabiiniin ja huomautin teryleeniverhoiltujen sporttijakkaroiden epämukavuudesta. Myyjä melkeinpä närkästyi ja kertoi niiden tukevan erinomaisesti rata-ajossa ja tavallisissa rampeissakin. En viitsinyt huomauttaa, etten ollut etsimässä autoa rata-ajoon, en varsinkaan astmaista 1,4-litraista.. Virrat kytkettyäni myyjän ilme kirkastui ja hän alkoi paasaamaan kojetaulusta esiin nousseesta näytöstä ja sen hienoudesta.  ;D Vaivoin sain pidäteltyä naurua, sillä niin teinituuningilta se näytti harmaine Audin kuvineen. Koko auton ydin oli myyjän mukaan siitä ruudusta näkyvät eri "käyttömoodit" tai miksikä niitä nyt nimittäisi. Niitä kuulemma kannattaisi vaihdella jatkuvasti ajotilanteen mukaan.. Vaivautuneena kyselin, että mitenkäs tästä värkistä saa tuon jäätävän kuvan pois ja navigaattorin tilalle. Myyjä vähän hölmistyneenä totesi, ettei tässä ole navia. Painoin näytön piiloon ja myyjä jälleen närkästyneenä avasi sen uudelleen ja painotti, että "käyttömoodia" kannattaa vaihtaa jatkuvasti.. Nyökkäilin ja lopulta tämä maanvaivaksi osoittaunut takatukka nousi kyydistä ja päästi minut matkaan..

En ymmärrä, mikä meni pieleen. Joko tämä nuorukainen oli vilpittömän innostunut noista hilppeistä tai sitten hän vaan luki minua väärin. Itse en kyllä ymmärrä, miten olisin voinut antaa sellaisen kuvan, että olen ostamassa jotain thyyning-autoa.

Koeajo oli sinällään hyvä ja autokin ihan jees. Pätkääkään urheiluauton verta siinä 1,4-litraisessa pahnapuhaltimessa ei kyllä ollut, eikä 17" vanteet olleet jääpolanteisilla teillä jyristäessään yhtään sen paremmat..

Ei kyllä olisi kauppoja tullut tuolla myyntitaktiikalla.

Jos jotenkin tapahtumaa olisi parantanut, niin olisi nyt edes kertonut xenoneista, nahkaverhoilusta, navigaattoreista ja vaikkapa adaptiivisista vakkareista.

skriko

Vaatteista ei arvioida asiakkaan ostoaikeita eikä maksukykyä, vaan sen saa selville muutaman minuutin haastattelulla. Automyyjän tärkein ominaisuushan oli asiakkaan kuunteleminen ja tarpeiden kartoittaminen, sekä myydä hänelle ratkaisu niin ajoneuvon, varusteiden sekä rahoituksen suhteen, mikä vastaa hänen tarpeitaan. Omien kiinnostuksenkohteiden ja mielipiteiden tuominen ei kuulu automyyntitapahtumaan, ellei asiakas niitä erikseen tiedustele.
Näillä toimenpiteillä tehdään rahaa, kauppaa ja saadaan tyytyväisiä asiakkaita jotka tulevat uudestaan taloon.

slarpa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 02.02.13 - klo:21:03
Vaatteista ei arvioida asiakkaan ostoaikeita eikä maksukykyä, vaan sen saa selville muutaman minuutin haastattelulla. Automyyjän tärkein ominaisuushan oli asiakkaan kuunteleminen ja tarpeiden kartoittaminen, sekä myydä hänelle ratkaisu niin ajoneuvon, varusteiden sekä rahoituksen suhteen, mikä vastaa hänen tarpeitaan. Omien kiinnostuksenkohteiden ja mielipiteiden tuominen ei kuulu automyyntitapahtumaan, ellei asiakas niitä erikseen tiedustele.
Näillä toimenpiteillä tehdään rahaa, kauppaa ja saadaan tyytyväisiä asiakkaita jotka tulevat uudestaan taloon.

Tuo vain vaatii myyjältä sitä ensimmäistä kontaktia asiakkaaseen.
Itse viime syksynä autoa vaihtaneena totesin turhan usein myyjien ohittavan minut "epäuskottavana asiakkaana" tms. Monessa paikassa (3 liikeessä) palvelua sai monet minun jälkeeni liikkeeseen tulleet vaikka yritin saada myyjiltä huomion.

No, eräs nuorempi myyjä sitten koki minut potentiaalisena asiakkaana ja sain alusta loppuun asti hyvää palvelua. Ja kaupat syntyivät.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Karvis

"Oma" Skodamyyjä siirtyi konsernissa VW myynnin puolelle, meidän Superb oli hänen toiseksi viimeinen Skoda-kauppansa. Saa nähdä miten käy joutuuko myyjän mukana vaihtamaan myöhemmin merkkiä vai pääseekö seuraajansa kanssa samalla tavalla samalle aaltopituudelle :-\

Myös Rovaniemen Tojoautossa sain kerrassaan erinomaista palvelua Pasi Junnalta ja olikin hyvin lähellä että teen hänen kanssa Avensis kaupat, ehkäpä seuraavalla kierroksella :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: slarpa - 02.02.13 - klo:21:20
Itse viime syksynä autoa vaihtaneena totesin turhan usein myyjien ohittavan minut "epäuskottavana asiakkaana" tms. Monessa paikassa (3 liikeessä) palvelua sai monet minun jälkeeni liikkeeseen tulleet vaikka yritin saada myyjiltä huomion.
Samanlaiset huomiot täälläkin. En pukeudu Diorin pukuihin, enkä Calvin Kleinin kenkiin, ja ehkäpä juuri siistä syystä oli viimeisen auton tilaamisessa vaikeuksia, kun myyjät pakoilivat jopa katsettakin, ja jopa jo sovitut tapaamiset yritettiin tietoisesti "unohtaa" Mutta VW:tä myydään niin hyvin, että heillä on varaa valita asiakkaansa. Pojan kanssa olin jälkeenpäin ostamassa samasta liikkeestä hänelle Audi A6, ja kun kysyimme autoa koeajoon, myyjä sanoi suoraan, että kyllä teidän täytyy ymmärtää, jos hän ei anna! :o Senverran tajuttiin, että poika haki sen Audin Saksasta. Paljon tässä on jäänyt hampaankoloon ko. liikettä vastaan, että sieltä emme kumpikaan enään autoa osta. 

slarpa

Paras tapaus oli nimeltämainitsematon eteläpohjanmaalaisen kaupungin vw-liike.
Itse olin "seuraavana jonossa" kun myyjät olivat varattuja. Jälkeenpäin liikkeeseen tuli eläkeläispariskunta, isä-poika- yhdistelmä ja keski-ikäinen mies. Itse olen hieman alle 30. Arvatkaa kuka sai viimeisenä huomion/palvelua ja silloinkin erittäin nihkeää sellaista.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Mikko

^ Kuulostaa ihan Audi Center Espoon vastaanotolta omalla kohdalla. Minä tosin lähdin paikalta jo ennen kuin joku viitsi palvella. Noin tunnin ehdin respassa odotella... Myöhemmin toisella kerralla sain kyllä nuorelta jannulta oikein hyvää palvelua.

P.Alikka

Kun täällä nyt myyjiä kehutaan, niin kannetaan omakin korsi kekoon. Aloitetaan tällä Toipon myyneen Kuopion Autokaupan myyjällä. Nuorehko kaveri, Markus Huttunen nimeltään sai kyllä meiltä pisteet. Palvelu oli minun ja vaimoni mielestä erittäin asiallista ja hyvää vaikka "nuoria" uuden auton ostajia olimmekin.

Toinen erittäin hyvä kokemus tulee niin ikään Kuopiosta ja Miettisen Skoda liikkeestä. Myyjä, jonka nimeä en valitettavasti muista ja hänen käyntikorttikin hukkui lomatohinassa, teki sen verran hyvän vaikutuksen, että tulevaisuuden Skoda kauppoja ainakin yritetään hänen kanssaan sorvata. Naama on niin sanotusti muistissa  ;)
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

pehis

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 02.02.13 - klo:22:33
Toinen erittäin hyvä kokemus tulee niin ikään Kuopiosta ja Miettisen Skoda liikkeestä.
Miettisellä on kyllä aina saanut hyvää palvelua, kiitos heille siitä. Ja itseasiassa paria poikkeusta lukuunottamatta Kuopiossa minusta vielä yleisesti ottaenkin osataan asiakaspalvelu.

Viimeisin myyntikokemus eteläisemmän suomen puolelta:
- "Onkos tässä minkäännäköistä moottorinlämmitintä, kun ei ole listalla eikä näy kuvissa viitteitä sellaisesta?" - "joo, juu, hyvä auto on, tosi siisti!"
- "Tässä on näköjään katsastuksen aika, viittisittekö tehdä, niin on ainakin jarrut ym. perusasiat tarkistettu" - "juu, joo, tosi hyvä auto on, melkein kuin uusi!"
- ... ookkei
MB E 250 CDI -10

Hevonlörö

Kertokaapas miten saa automyyjän vaihdettua toiseksi  ;D

Kävin tässä erään ketjun liikkeessä. Myyjä tuli juttusille. "Rakennettiin" minulle mieluinen auto. Kirjasi tietoni ylös koneelleen, kun en arvannut niitä pihdatakaan. Sain printin mukaan. Onkos tämä nyt lukittu yhteys, tässä liikkeessä ja muissa ketjun toimipisteissä.

Syy on se että meidän jutut eivät sitten kohdanneet ensinkään. En todellakaan ostaisi autoa tältä myyjältä.

Quality

Ainakin  "perinteiset" automyyjät päättelivät ostopotentiaalia myös asiakkaan tarjoaman vaihdokin iästä. Epäuskottavana pidettiin alle kolmen vuodenvaihtohalukkuutta - mikä ainakin tätä saittia lukiessa vaikuttaa isolta virheeltä. Kysynkin, onko teillä ollut vaikeuksia saada myyjä vskuuttuneeksi vaihtohaluistanne vähän ajetusta, uudehkosta autostanne?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Cayman

Tuli tässä mieleen yksi kokemus 7 vuoden takaa kun poikkesin Herttoniemen Laakkosella (Lari Porenne).Olin vaihtamassa vm 06 ST Focusta bemuun.Myyjä katsoi ikkunasta pihalle ja kysäisi vaihturistani,että onko tämä joku erikoismalli kun on oranssi väriltään  :o Sanoin että juu taitaa olla Huoneistokeskuksen auto  :P

Samaan aikaan pyöri teeveessä muuten ko. voortin tv-kampanja,että oli siinä meillä vaihtoautomyyjällä taas ammattitaito kohdallaan.
ID.3 Business
Golf VIII

kolli

Yksi mieliinpainuvimpia auton ostotapahtumia sattui itselleni 2000-luvun puolivälissä.Olin silloin hankkimassa tilavaa farkkuja, kun oli pari kilpailevaa vinttikoiraa  perheessä.Pääkaupunkiseudulla oli tullut pyörittyä Honda kauppiailla, mutta ei ollut oikein hyvää tarjousta tullut eteen.Päätin suunnata pohjoiseen Hyvinkäälle sveitsinportin autoon.Suurin toivein liikkeeseen lauantai iltapäivänä noin tunti ennen liikkeen sulkemisaikaa.Yksi vanhempi miesmyyjä paikalla höpisten jonkun tuttavansa kanssa kiinnittämättä mitään huomiota meikäläiseen.Kävin kuitenkin kysymässä  häneltä, olisiko kiinnostusta tehdä autokauppaa.Mies mulkaisi ja tokaisi ensi sanoikseen:onks sulla tulossa jotain vaihdossa.Vastasin että kyllä ja auto olisi ihan tuossa oven ulkopuolella nähtävissä.Myyjä nousi penkiltä ja katsoi ikkunasta ulos autoa.Seuraava kysymys oli, että missä päin asun.Vastasin hiukan outoon kysymykseen ja sain seuraavan kommentin:kun asut suht lähellä niin tuu viikolla uudestaan, katellaan sitten.
Mitäpä sitä osasi noin tyhjentävään kommenttiin todeta muuta kuin kävellä ovesta ulos.Ja tämä tarina on tosi!

Tulppa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 02.02.13 - klo:21:03
Vaatteista ei arvioida asiakkaan ostoaikeita eikä maksukykyä, vaan sen saa selville muutaman minuutin haastattelulla. Automyyjän tärkein ominaisuushan oli asiakkaan kuunteleminen ja tarpeiden kartoittaminen, sekä myydä hänelle ratkaisu niin ajoneuvon, varusteiden sekä rahoituksen suhteen, mikä vastaa hänen tarpeitaan. Omien kiinnostuksenkohteiden ja mielipiteiden tuominen ei kuulu automyyntitapahtumaan, ellei asiakas niitä erikseen tiedustele.
Näillä toimenpiteillä tehdään rahaa, kauppaa ja saadaan tyytyväisiä asiakkaita jotka tulevat uudestaan taloon.

Allekirjoitan tämän asian. Käytiin perheen kanssa juuri bimmeri liikkeessä ja lähtiessä sanoin muksuille, että siistit, ehjät ja puhtaat vermeet niskaan ;) Istuskeltiin sitten liikkeen kahviossa kun vanhempi poika tönäisi kylkeen, että katso isi. Lievästi ylipainoinen 50+ mies astuu sisään liikeeseen verkkarit jalassa, t-paita päällä joka yltää melkein napaan asti, musta nahkatakki ja muutenkin erittäin epäsiistin näköinen. Poika totesi, että toi kaveri ei ole ainakaan ajatellu vaatetustaan. Totesin, että se mies on taksikuski ja tuli ostamaan kallimpaa autoa kuin me.
VW Passat Variant Highline 2.0 TSI 206kW 4Motion DSG -18
Edelliset: Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S tronic -13, Octavia Combi Elegance 1.8 TSI DSG -11, V70 2.5T GearTronic Chromium Summum -05, V40 2.0T A Classic -04, Astra Caravan Sport 1.8 -01

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 03.02.13 - klo:01:39
Kertokaapas miten saa automyyjän vaihdettua toiseksi  ;D

Kävin tässä erään ketjun liikkeessä. Myyjä tuli juttusille. "Rakennettiin" minulle mieluinen auto. Kirjasi tietoni ylös koneelleen, kun en arvannut niitä pihdatakaan. Sain printin mukaan. Onkos tämä nyt lukittu yhteys, tässä liikkeessä ja muissa ketjun toimipisteissä.

Syy on se että meidän jutut eivät sitten kohdanneet ensinkään. En todellakaan ostaisi autoa tältä myyjältä.

Jostain kumman syystä todennäköisesti tuossa liikkeessä olet nyt tuon sinua palvelleen myyjän asiakas.
Mutta myyjän 'vaihto' kyllä onnistuu, kerrot vain että haluat keskustella aiheesta jonkun muun myyjän kanssa.
Ei tarvitse (eikä kannata) perustella haluasi mitenkään.
Ensimmäinen myyjä vetää herneet nenäänsä joka tapauksessa.

Jos ilmapiiri tuntuu yhtään vaivaantuneelta niin kannattaa vaihtaa liikettä kokonaan, kyllä niitä autoja myydään muuallakin.
Ja se on ostajan oikeus ostaa sellaiselta myyjältä jonka kanssa homma toimii, ei pidäkään tyytyä sellaiseen myyjään joka ei miellytä.

Hevonlörö

^ Kiitos kommentista. Olen nimittäin vuosien saatossa jaksanut äimistellä miten juuri autokaupassa on niin turkasen vaikeata saada vaihdettua myyjää toiseen. Toki omaa "hölmöyttäni" kun en vain ensin jutellut niitä näitä selvittääkseni meitin kemiat  ;D

Olen ajatellut että käyn myyntipäällikön juttusilla ja avaudun tilanteesta. Vaikka vain nähdäkseni miten asiaan suhtaudutaan  :)

SKU

^ toisaalta kannattaa noissa miettiä mikä merkitsee. Jos mulkulta myyjältä saa parhaan hinnan, niin "mitä sen on väliä".
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: kolli - 03.02.13 - klo:08:23
Pääkaupunkiseudulla oli tullut pyörittyä Honda kauppiailla, mutta ei ollut oikein hyvää tarjousta tullut eteen.Päätin suunnata pohjoiseen Hyvinkäälle sveitsinportin autoon.
Jopas läheltä saa niitä pohjosen hyväksi kehuttuja autoja  ;D +1

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: SKU - 03.02.13 - klo:14:03
^ toisaalta kannattaa noissa miettiä mikä merkitsee. Jos mulkulta myyjältä saa parhaan hinnan, niin "mitä sen on väliä".

Olet aivan oikeassa. Mietin vain yleisellä tasolla autokaupan toimintatapoja sekä sitä, että jos en tahdo kestää myyjää kun juttelemme tulevasta autostani, niin miten tuskallista olisikaan vastaanottaa auton luovutus häneltä kaikkine opastuksineen  ;D

pantero

#687
Joskus autokauppakin käy kuin Strömsössä..

Olen kerran tehnyt kauppaa todellisen supermyyjän kanssa. Se oli silloin, kun Opel oli suomen myydyimpia automerkkejä. Olin päättänyt vaihtaa kakkosautomme Opel Corsa GSI:hin. Vaihtoautona taisi olla Opel Kadet GT.

Töiden jälkeen menin Kadetilla Opel-liikkeeseen ja kävelin vaihtoautohallin läpi uusien autojen puolelle. Siellä olikin näytillä yksi GSI, jota rupesin oitis tutkimaan. Paikalla oli 5-6  automyyjää, jotka istuivat omissa loosseissaan. Ei tainnut olla muita asiakkaita. Kaikki huomasivat kyllä minut ja sen, että tutkin vain GSI:tä. Meni 5-10 minuuttia ilman , että kukaan tuli kysymään mitään. Mietin jo, pitäiskö lähteä pois. Silloin paikalle ilmestyi myyjä, joka esitti pari kysymystä, joihin vastasin, että olin kiinnostunut GSI:stä ja vaihtoauto GT oli ulkona.

Hän kävi katsomassa GT, ei ajanut sitä, vaan tutki silmämääräisesti ja luki paperit. Tuli takaisin ja kysyi GT:stä pari kysymystä. Pyysin vaihtotarjousta. Hän poistui pariksi minuutiksi ja tuli kertomaan sen. Se olikin jo aika kohdallaan(tiesin tarkkaan, mitä GT:stä saan). Tein vastatarjouksen ja hän sanoi kysyvänsä päälliköltään( tästä pieni miinus, kaikki automyyjäthän ihan itse päättävät kaupasta, joten tämä koreografia oli tarpeetonta). Pian hän tuli takaisin ja ehdotti krakovaa (hintaeron puolitusta), jonka hyväksyin. Löimme kättä päälle ja menimme tekemään paperit.

Siitä hetkestä kun hän ilmestyi paikalle kului noin puoli tuntia, kun lähdin liikkeestä paperit kädessä. Kaupanteon aikana puhuimme suhteellisen vähän ja etupäässä vain vaihtoautoon liittyviä asioita. Auto tuli parin kuukauden kuluttua (osoittautui tosi mukavaksi pikkurassiksi!). Muutkin uusien autojen myyjät ilmestyivät loosseistaan loppuvaiheessa nostellen kulmakarvojaan ja hämmennellen kahvikuppejaan.

Myyjäni osoittautui Opelin huippumyyjäksi, joka jo silloin(myöhäissyksy) oli myynyt enemmän autoja kuin mitä koko edellisen vuoden aikana.

Miksi hän oli huippu? Hän tunnisti ihan oikein, että olen tosi-ostaja, toisin kuin muut myyjät, jotka olettivat minun olevan vain tavallinen erikoismallien kumienpotkija. Hän oli nopea ja määrätietoinen, eikä ruvennut jaarittelemaan ja pitämään mainospuheita, yms. Tunsin GSI:n, joten ei tarvinnut kysyä sen ominaisuuksia juurikaan. Sitä ei voinut koeajaa, vaan auto tilattiin tehtaalta. Ehkä kysyin joistakin lisävarusteesta. Todennäköisesti mainitsin sen tulevan kakkosautoksi. Uskon, että hän pystyi olemuksestani ja siitä miten tutkin GSItä ja puhuin siitä, arvioimaan todellisen ostoaikeeni.

Toistaiseksi nopein autokauppani.
________________________________________________________________________________________________________________
Aika kultaa näköjään muistot. Kun on ollut ajossa 2x Kadet GT, Kadet GSI, Astra Sport ja Corsa GSI, menevät autojärjestykset sekaisin. Koska pyrin absoluuttiseen totuuteen, niin tämän jutun Kadet GT on luettava =Astra 1.6 3-ov Sport.

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Quality - 03.02.13 - klo:07:50
Ainakin  "perinteiset" automyyjät päättelivät ostopotentiaalia myös asiakkaan tarjoaman vaihdokin iästä. Epäuskottavana pidettiin alle kolmen vuodenvaihtohalukkuutta - mikä ainakin tätä saittia lukiessa vaikuttaa isolta virheeltä. Kysynkin, onko teillä ollut vaikeuksia saada myyjä vskuuttuneeksi vaihtohaluistanne vähän ajetusta, uudehkosta autostanne?
Tuoreimman kaupankäynnin perusteella tunnelma on kahtiajakautuva... Lähetin vaihtotarjouspyynnön kahteen Toyota-liikkeeseen ja viiteen Seat-kauppaan. Toinen Tojo-liikkeen kontakti oli ennestään tuttu, muut ennestään täysin tuntemattomia. Tarjouksia, jotka lisäksi kaikki toivat julki todellisen kaupantekohalukkuuden (sen että minut otettiin vakavasti) sain neljä kappaletta. Yksi Seat-myyjä (Huittisissa) sekä toinen Toyota-myyjä (niinikään sattumalta Huittisissa?) eivät reagoineet tarjouspyyntööni mitenkään.

Hylättyäni ajatuksistani Auriksen jäi jäljelle kolme vakavasti harkittavaa Seat-myyjää. Kaikilla näillä tuntui erittäin selkeästi olevan kaupankäyntihaluja ja kauppoihin lopulta päädyttiinkin varsin pikaisella aikataululla.

Tarjoamani vaihdokki oli siis tuo ensi viikolla kaksi vuotta täyttävä Octavia alle 20 tkm ajettuna.

joukose

#689
Tapasin tänään tutun, joka kävi suoraa kauppa käytetystä autosta. Olivat hivenen nälissään pääkaupunkiseudulla menneet autokauppaan ja heti kauppaan astuessaan todenneet että tuo punainen auto oven vieressä jossa on kattolukku on meille sopiva. Eipä tarvinnut paljoa kesksusteluja myyjän kanssa. Pääsivät siitä sitten nälkääänsä tyydyttämään lähiravinteliin. Eli joillekkin ihmisille tämä auton osto on melkein kuin ostaisi litran maitoa kaupasta. ;D ;D ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy