Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.01.12 - klo:12:46
Esim. maahantuojat voisivat hyvin harjoittaa tälläista "suoramyyntiä" netissä.

Mitähän Audidiilerit pitäisivät ajatuksesta ;D Heidät pakotetaan rakentamaan marmorikeitaat ja maahantuoja myy autot halvemmalla postimyynnistä ;)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: vandrock - 25.01.12 - klo:08:20
Kuka tarvitsee uusien autojen kauppiaita? Itse ostaisin uuden auton mieluiten maahantuojalta netistä valmiiksi tingittyyn hintaan.

Nettikauppa ei onnistu ainakaan Suomessa täkäläisen kuluttajansuojalain vuoksi.

Etämyynnissä on ehdoton 14 vrk:n palautusoikeus ilman, että tuotteessa mitään vikaa olisikaan. Olisihan se näppärää "ostaa" hiihtolomareissuun vaikka tila-auto ja palauttaa reissun jälkeen maahantuojalle.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.01.12 - klo:12:46
Olisi itse asiassa aika hyvä liikeajatus! Netistä voisi tilata ja maksaa haluamansa auton joka noudetaan sitten pisteestä X.
Tähän kauppaan ei voisi antaa vaihtoautoa ja vastuun erittelystä kantaa tilaaja itse.

Tällöin ainakin jälleenmyyjän voitto voisi jäädä pois tai olla huomattavasti pienempi.

Esim. maahantuojat voisivat hyvin harjoittaa tälläista "suoramyyntiä" netissä.

Onnistuuhan tuo esim. Saksasta hakemalla. Alennuksetkin ovat jotain aivan muuta kuin suomalaisilta kauppiailta: http://www.sauerlandauto.de/CM/

Tuolla tavoin ostettu auto tulisi olemaan myös aito S*U*O*M*I -auto, kun ei ole ollut rekisterissä ulkomailla.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.01.12 - klo:12:46Esim. maahantuojat voisivat hyvin harjoittaa tälläista "suoramyyntiä" netissä.

Sama pätee kaikkiin kulutustavaroihin. Mutta siinä on syynsä, miksi näin ei tehdä. Maahatuoja kusisi tuolla toiminnalla suoraan jälleenmyyjien silmille. Jälleenmyyjien ei enää kannattaisi myydä ko. merkkiä ollenkaan. Ja kun myyntimiehet kaikkoavat, tippuu samalla koko merkin menekki. Aika harva kuitenkaan haluaa näkemättä ja koeajamatta tilata netistä uutta autoa.
-09 V70 2.4DA

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 26.01.12 - klo:18:25
Sama pätee kaikkiin kulutustavaroihin. Mutta siinä on syynsä, miksi näin ei tehdä. Maahatuoja kusisi tuolla toiminnalla suoraan jälleenmyyjien silmille. Jälleenmyyjien ei enää kannattaisi myydä ko. merkkiä ollenkaan.

Onhan tuota jo yritettykin. Ainkain Fordin maahantuojalla Oy Ford Ab:llä oli 90-luvun lopussa nettikauppa sivuillaan ja hinnat olivat hitusen ov-hintoja alemmat.

Samoin Toyota IQ lanseerattiin ensin nettikaupassa.

Kummassakin tapauksessa ehtona tosin oli vierailu piirimyyjällä allekirjoittamassa kauppasopimus. Kyse oli tietysti tuon palautusoikeuden poistamisesta, kun kyse ei ollut enää etämyynnistä.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 26.01.12 - klo:18:25
Sama pätee kaikkiin kulutustavaroihin. Mutta siinä on syynsä, miksi näin ei tehdä. Maahatuoja kusisi tuolla toiminnalla suoraan jälleenmyyjien silmille. Jälleenmyyjien ei enää kannattaisi myydä ko. merkkiä ollenkaan. Ja kun myyntimiehet kaikkoavat, tippuu samalla koko merkin menekki. Aika harva kuitenkaan haluaa näkemättä ja koeajamatta tilata netistä uutta autoa.

Jälleenmyyjille provikkaa toteutuneista koeajoista?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 26.01.12 - klo:17:53
Nettikauppa ei onnistu ainakaan Suomessa täkäläisen kuluttajansuojalain vuoksi.

Etämyynnissä on ehdoton 14 vrk:n palautusoikeus ilman, että tuotteessa mitään vikaa olisikaan. Olisihan se näppärää "ostaa" hiihtolomareissuun vaikka tila-auto ja palauttaa reissun jälkeen maahantuojalle.

Tässätapauksessahan autolla ei tietenkään saisi ajaa jos sen haluaakin palauttaa, sama homma puhelimissa eli tuotteeseen saa tutustua mutta virtojen kytkeminen päättää palautusoikeuden.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 26.01.12 - klo:18:45
Tässätapauksessahan autolla ei tietenkään saisi ajaa jos sen haluaakin palauttaa, sama homma puhelimissa eli tuotteeseen saa tutustua mutta virtojen kytkeminen päättää palautusoikeuden.

Autossa raja uuden ja käytetyn tavaran välillä kulkee rekisteröinnissä.

Kun auto on rekisteröity, muuttuu se käytetyksi, olipa autolla ajettu tai ei. Ensimmäinen käyttöönottopäivä seuraa autoa aina paalaukseen asti, eikä muuksi muutu vaikka kauppa peruttaisiin.

Jubilee

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 26.01.12 - klo:18:45
Tässätapauksessahan autolla ei tietenkään saisi ajaa jos sen haluaakin palauttaa, sama homma puhelimissa eli tuotteeseen saa tutustua mutta virtojen kytkeminen päättää palautusoikeuden.

Ohi aiheesta mennään, mutta matkapuhelimilla ei palautusoikeutta ole käytännössä missään. Pl. ehkä joku stockmann mutta ei valtakunnallisilla matkapuhelin ketjuilla tai Gigantilla ole automaattista palautusoikeutta vaikka tulisit parkkipaikalla toisiin ajatuksiin. Jos ostat puhelimen nettikaupasta tai puhelinmyyjältä, on tuotteella kuluttajasuojalain mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus.

Seuraava topic voisikin sitten varmaan olla kokemuksia ja keskustelua matkapuhelin kauppiaista  ;)
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 26.01.12 - klo:18:34Jälleenmyyjille provikkaa toteutuneista koeajoista?

Mistä tiedetään missä autoa koeajettiin? Ja miksi edes antaa autoja koeajoon, jos asiakas kuitenkin ostaa muualta halvemmalla? Provikan ehkä saa, mutta silti se olisi pienempi mitä omasta kaupasta saisi. Eli ei lyö leiville sellainen, että hankit halliin autoja, esittelet niitä, maanittelet ja lopuksi asiakas kävelee nettiin ja tilaa sieltä.

Vaikka eihän nettikaupalle muuta estettä olisi, kuin että koko alan ja ajattelun pitäisi muuttua. Ja pakkohan netin on tulla yhä enemmän ja enemmän autopuolellekin mukaan. Nykyisellään autoala on aikas lailla ajasta jäljessä. Monen kaupan nettisivut ovat vitsi eikä esim. hintatietoja huolloista, osista ym. ole käytännössä missään. Eivätkä vaikkapa merkkiliikkeet myy varaosia netin kautta ollenkaan, vaikka moni tee-se-itse mies sieltä voisi tilatakin puslaa ja suodatinta.
-09 V70 2.4DA

Hoppu

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.01.12 - klo:12:46
Tällöin ainakin jälleenmyyjän voitto voisi jäädä pois tai olla huomattavasti pienempi.

Esim. maahantuojat voisivat hyvin harjoittaa tälläista "suoramyyntiä" netissä.

Olen ymmärtänyt, että jälleenmyyjien tulos syntyy käytännössä huoltotoiminnasta, jossa katteet ovat huomattavan suuret. Uusien autojen myynti menee pienillä katteilla jo kilpailutilanteestakin johtuen, ainakin ns. bulkkimalleissa. Volyymeilla saadaan sitten siitäkin jotain viivan alle.

En usko, että maahantuojat haluavat lähteä kilpailemaan jälleenmyyjien kanssa myymällä autoja suoraan loppukäyttäjille. Tätä ei varmasti katsottaisi hyvällä jälleenmyyjien päässä, koska maahantuojan suoramyynti olisi suoraan pois jälleenmyyjän tuloksesta. Maahantuoja veisi mukanaan myös asiakasuhteita ja siten hankaloittaisi jälleenmyyjän jälkimarkkinointia. Veikkaisin, että maahantuojan intressissä on tukea jälleenmyyjiään ja tehdä yhteistyötä siten että myyntimäärät ovat mahdollisimmat suuret. 
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance man
BMW E12 520A vm. 1979 (museorek.)

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 26.01.12 - klo:20:38
Mistä tiedetään missä autoa koeajettiin? Ja miksi edes antaa autoja koeajoon, jos asiakas kuitenkin ostaa muualta halvemmalla? Provikan ehkä saa, mutta silti se olisi pienempi mitä omasta kaupasta saisi. Eli ei lyö leiville sellainen, että hankit halliin autoja, esittelet niitä, maanittelet ja lopuksi asiakas kävelee nettiin ja tilaa sieltä.

No jos tähän oikeasti haluttaisiin mennä niin erilaisia malleja voisi kehitellä. Rahalla saa motivaatiota. Voisivathan ne koeajoautot olla maahantuojan omistamia, eli ei jälleenmyyjien rahaa niissä kiinni. Ja koeajopalkkio vaikkapa 500 Euroon, niin luulisi motivaatiotakin löytyvän...

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 26.01.12 - klo:20:38
Ja pakkohan netin on tulla yhä enemmän ja enemmän autopuolellekin mukaan. Nykyisellään autoala on aikas lailla ajasta jäljessä.
Itse odottelen nettisivua jossa voisin valita autoni just niillä kilkkeillä kun itse sen haluan, enkä suinkaan sillä setillä minkä mahantuoja on suuressa viisaudessaan sattunut valitsemaan tuontiohjelmaansa. Ja kun olen lopulta klikannut sitä "Tilaa" nappia, voisin sen jälkeen seurata tuon tilaukseni etenemistä ja aikatauluarvoita tuolta samalta sivulta, ikään kuin jotain DHL:n pakettia konsanaan. Ainoa rajoite olisi siis enää mitä tehdas puskee linjalta ulos ja millä aikataululla, ei maahantuoja 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Karvis

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 27.01.12 - klo:10:33
Voisivathan ne koeajoautot olla maahantuojan omistamia, eli ei jälleenmyyjien rahaa niissä kiinni.

Niinhän ne on nykyäänkin, lukuunottamatta jotain erikoismalleja mutta niitä onkin harvoin koepoljettavina.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.01.12 - klo:11:42
Niinhän ne on nykyäänkin, lukuunottamatta jotain erikoismalleja mutta niitä onkin harvoin koepoljettavina.

Ainakin täällä kehäkolmosen ulkopuolella myyjät valittavat jatkuvasti, että esittelyautojen pito ei ole kannattavaa. Eli ne ei ole maahantuojan autoja.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 27.01.12 - klo:12:34
Ainakin täällä kehäkolmosen ulkopuolella myyjät valittavat jatkuvasti, että esittelyautojen pito ei ole kannattavaa. Eli ne ei ole maahantuojan autoja.

Kyllä täällä normi esittelyautot on kuulemma maahantuojan autoja. Kannattavuus voi taas riippua muistakin asioista, polttoainettahan niissäkin palaa ja myyjän on ne maksettava. Sitten jos koeajoihin menee pari tankillista viikossa/auto ja asiakkaat tilaa autonsa maakunnista paremman tarjouksen vuoksi, niin kyllähän se helposti alkaa tuntua kannattamattomalta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 27.01.12 - klo:10:54
Itse odottelen nettisivua jossa voisin valita autoni just niillä kilkkeillä kun itse sen haluan, enkä suinkaan sillä setillä minkä mahantuoja on suuressa viisaudessaan sattunut valitsemaan tuontiohjelmaansa. Ja kun olen lopulta klikannut sitä "Tilaa" nappia, voisin sen jälkeen seurata tuon tilaukseni etenemistä ja aikatauluarvoita tuolta samalta sivulta, ikään kuin jotain DHL:n pakettia konsanaan. Ainoa rajoite olisi siis enää mitä tehdas puskee linjalta ulos ja millä aikataululla, ei maahantuoja 8)

Tilaapa Volvo ruotsalaiselta jälleenmyyjältä, niin näet reaaliaikaisesti koko prosessin nettisivuilta sinulle annetuilla tunnareilla.

Menepä Suomessa samaiseen, tehtaan omistamaan, Biliaan niin eipä ole puhettakaan moisesta palvelusta.

Samoin useimmilla merkeillä on rajoitettu Suomi-mallisto, jossa on vähemmän varustetasoja, pienempi valikoima värejä jne. Suomessa ei voi esim. Audeihin valita minkä valmistajan renkaat alle haluaa, mutta Saksassa onnistuu sekin, kun Suomeen toimitetaan niillä rinkuloilla, jotka sattuivat tehtaan varastosta löytymään. Esimerkkejä on loputtomasti.

Joku jo nosti esiin huoltohinnat ja varaosakaupan. On se nyt säälittävää, ettei Suomessa saa merkkiliikkeiden varaosia tilattua netistä. Itsekin olen tilannut esim. Volvoon monet suodattimet suoraan siniseltä, mutta Briteistä, kun härmäläiset Volvo-kauppiaat eivät sellaiseen taivu.

tdi_tdo

Eihän mikään estä maahantuojaa myymästä autoja itse. Kyse on lopulta vain siitä, haluaako ko. firma laittaa pystyyn oman jälleenmyyntiverkostonsa. Eli ts. hankkia tilat, henkilöstön ym. Nykyisellään toiminta on suht pienellä henkilöstöllä pyörivää business-to-business tyyppistä toimintaa. Heti kun mukaan tulee normaali kuluttaja, kasvaa vastuun ja tuen määrä eksponentiaalisesti. Eli onko se sitten vaivan arvoista? Jos nykyinen tuotto pääomalle on ok omistajille, lienee turha lähteä turhan takia laajentamaan ja monimutkaistamaan organisaatiota.

Mutta veikkaampa esim. S-kauppojen lähtevän kohta mukaan tähän leikkiin. Eli ohitetaankin maahantuoja, ja ostetaan isoja eriä karvalakkimalleja tehtaalta ja myydään niitä marketeissa boonus kortilla. Saman katon alle huoltopalvelu - auto kun on muutenkin paikallaan omistajien ostessa plasmatelkkareita ja kakaroiden tunkiessa boonuspitsaa kurkkuihinsa marketin lämpimässä suolistossa. Sieltähän olisi sitten mukava ulostautua lämpimään, huollettuun ja pestyyn tila-autoon muovikassien sangat venyen.
-09 V70 2.4DA

Riku Rassi

Hih, joo!  :D Vielä kun sitten saamme bonuspisteitä autojen ostamisesta, niin hyvä!!  ;)
A lawyer with his briefcase can steal more money than a hundred men with guns

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 27.01.12 - klo:13:46
Kyse on lopulta vain siitä, haluaako ko. firma laittaa pystyyn oman jälleenmyyntiverkostonsa. Eli ts. hankkia tilat, henkilöstön ym.
Bassadone Automotive Group teki näin Renaultin kanssa ottaessaan maahantuonnin Renault Nordicilta :) Mainittakoon että Bassadone omistaa myös Simetronin, joka puolestaan on Hyundain ja Suzukin maahantuoja. Ja kaikkien näiden merkkien jälleenmyyntitoiminnot pääkaupunkiseudulla olivat tuolloin puolestaan Simetronin omistamalla ME-Autolla hoidettavina. No Automaa aikansa Peugeotin kanssa munittuaan ja lopulta sen menetettyään osti ME-Auton ja tuo kuvio hajosi :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 27.01.12 - klo:13:46
Eihän mikään estä maahantuojaa myymästä autoja itse. Kyse on lopulta vain siitä, haluaako ko. firma laittaa pystyyn oman jälleenmyyntiverkostonsa. Eli ts. hankkia tilat, henkilöstön ym. Nykyisellään toiminta on suht pienellä henkilöstöllä pyörivää business-to-business tyyppistä toimintaa. Heti kun mukaan tulee normaali kuluttaja, kasvaa vastuun ja tuen määrä eksponentiaalisesti. Eli onko se sitten vaivan arvoista? Jos nykyinen tuotto pääomalle on ok omistajille, lienee turha lähteä turhan takia laajentamaan ja monimutkaistamaan organisaatiota.

Mutta mutta.. Moni maahantuoja on nykyäänkin suurin vähittäismyyjä..

Ootte varmaankin kuulleet Vehosta, joka tuo maahan Mersua, Smartia ja Citroëniä ja on samalla niiden suurin jälleenmyyjä.

Oy Volvo-Auto Ab on Volvon tehtaan omistama firma ja suurin Volvo-kauppa eli Bilia kuuluu samaan konserniin.

Aro-yhtymä tuo maahan Mopar-tuotteita eli Jeepiä (Chrysleria ja Dodgea) ja italoautoja Fiatia, Lanciaa ja Alfa Romeota. Samaan konserniin kuuluva Autokeskus taasen on noiden autojen suurin jälleenmyyjä.

Ei tuo nyt niin ainutlaatuiselta vaikuta.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.01.12 - klo:13:02
Kyllä täällä normi esittelyautot on kuulemma maahantuojan autoja. Kannattavuus voi taas riippua muistakin asioista, polttoainettahan niissäkin palaa ja myyjän on ne maksettava. Sitten jos koeajoihin menee pari tankillista viikossa/auto ja asiakkaat tilaa autonsa maakunnista paremman tarjouksen vuoksi, niin kyllähän se helposti alkaa tuntua kannattamattomalta.

Asiasta juttelin viime kesänä paikallisen Skoda-myyjän kanssa. Saavat tietyn alennuksen esittelyautoihin, ehtona että pitävät niitä vähintään kaksi kuukautta esittelyautoina. Eli ovat tuon kaksi kuukautta liikkeen omistuksessa.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 27.01.12 - klo:16:28
Asiasta juttelin viime kesänä paikallisen Skoda-myyjän kanssa. Saavat tietyn alennuksen esittelyautoihin, ehtona että pitävät niitä vähintään kaksi kuukautta esittelyautoina. Eli ovat tuon kaksi kuukautta liikkeen omistuksessa.

Tuokin riippuu maahantuojista.

Muutama vuosi sitten appiukolla meni XC70 Volvo lunastukseen ja toimitusajat olivat luokkaa 10 kk. Paikallinen Volvo-kauppias olisi halunnut myydä tilalle tuoreen esittelyauton, mutta sen olisi pitänyt olla appiukolla "koeajossa" seuraavat 4 kk ja vasta sen jälkeen olisi tehty rekisteröinti ostajan nimiin. Maahantuoja kuulemma edellytti auton olevan esittelykäytössä 6 kk.  ;D

Tuo oli tosin ennen vuoden 2008 autoverouudistusta, jonka jälkeen tuli niitä autoverottomia tarrakilpisiä esittelyautoja. Niistähän ei ole autoveroja maksettu.

JJ10

Sattui joskus 80-luvun alussa, kun olin autonvaihtopuuhissa...menin paikalliseen autoliikkeeseen. Aikani kierreltyä löysin mielenkiintoisen vaihdokin, kiertelin aikani autoa ja menin sisälle istumaan räpläämään vaihteita...odottelin ja odottelin autossa, josko myyjää kuuluisi paikalle...

...ajan päästä alkoi kuulumaan askelten ääntä, jotka läheni laiskasti hissukseen...kunnes kulman takaa kurkisti myyjän pää...katsoi hetken nuorta loppia autossa ja arvioi ilmeisesti ostajan potentaalisuutta...pyörähti kannoillaan ympäri...seuraavaksi kuului loittonevien askelten ääntä...laitoin auton oven kiinni ja astelin liikkeestä ulos...ajattelin, että se siitä autonvaihdosta...

No, ei se 30-vuotta myöhemminkään ole paljoa muuttunut, kun käy Toyota-liikkeessä...kaksi kertaa yrittänyt, eikä edes koeajoon ole saanut uutta Avensista...

Quality

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 27.01.12 - klo:10:54
Itse odottelen nettisivua jossa voisin valita autoni just niillä kilkkeillä kun itse sen haluan, enkä suinkaan sillä setillä minkä mahantuoja on suuressa viisaudessaan sattunut valitsemaan tuontiohjelmaansa. Ja kun olen lopulta klikannut sitä "Tilaa" nappia, voisin sen jälkeen seurata tuon tilaukseni etenemistä ja aikatauluarvoita tuolta samalta sivulta, ikään kuin jotain DHL:n pakettia konsanaan. Ainoa rajoite olisi siis enää mitä tehdas puskee linjalta ulos ja millä aikataululla, ei maahantuoja 8)

Jos tuon annettaisiin toteutua, että kuka tahansa mistä päin tahansa maapalloa voisi tilata suoraan tehtaalta, niin miten kävisi maakiintiöiden? En ole koskaan niitä ymmärtänyt, mutta joku merkillinen reliktihän sen täytyy olla. Että yhteen maahan on autoja väljemmin tarjolla kuin toiseen. Pidän menettelyä täydellisen epäreiluna, joten joutaisihan se jo romuttaakin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Quality - 27.01.12 - klo:18:59
Jos tuon annettaisiin toteutua, että kuka tahansa mistä päin tahansa maapalloa voisi tilata suoraan tehtaalta, niin miten kävisi maakiintiöiden? En ole koskaan niitä ymmärtänyt, mutta joku merkillinen reliktihän sen täytyy olla. Että yhteen maahan on autoja väljemmin tarjolla kuin toiseen. Pidän menettelyä täydellisen epäreiluna, joten joutaisihan se jo romuttaakin.

Harvaapa hyödykettä täysin rajoituksetta on saatavilla.

Urheilukauppias voi myydä suksia vain sen verran kun on kesällä uskaltanut tilata. Jos tulee vetinen talvi, varovaisuus palkitsee, mutta jos tuleekin puuterilumen täyteinen talvi, niin ei-oon myyminen on perin ikävää. Pettyneille asiakkaille on helpompi syytellä jotain "maakiintiötä" kuin maahantuojan/kauppiaan varovaisuutta.

Joidenkin uutuuksien kohdalla tietysti tavaraa menisi enemmän kuin sitä on tarjolla, jolloin valmistaja on jakanut niukkuutta maahantuojille.

Eipä ne maakiintiöt nykyisinkään rajoita muita kuin autonsa pätkällä ostavien mahdollisuuksia. Käteisellä autonsa voi ostaa yhtä hyvin Milanosta kuin Mikkelistä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 27.01.12 - klo:19:32
Eipä ne maakiintiöt nykyisinkään rajoita muita kuin autonsa pätkällä ostavien mahdollisuuksia. Käteisellä autonsa voi ostaa yhtä hyvin Milanosta kuin Mikkelistä.

Saahan sitä pätkää pankistakin jos haluaa käydä autonsa ulkomailta, ja mitä olen kuulostellut työkaverin autokuumeen lääkintää niin rahan hinnassakaan ei isommin ole eroa...itse asiassa pankki taisi olla jopa edukkaampi kun on antaa vakuus pankille.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 27.01.12 - klo:19:32
Urheilukauppias voi myydä suksia vain sen verran kun on kesällä uskaltanut tilata.
Nuo sukset tehdään ja tilataan jo kesällä varastoon odottamaan kauden alkua. Autotehtaan linjalla taasen ei mutteriakaan laiteta kiinni ennen kuin on tilaus sisällä. Eli tässä mielessä logistiikkaketju on aivan toinen, joten sama kiintiö-logiikkakaan ei siis toimi :-\ Ja juuri tuossa on se syy suureen ihmettelyynikin miksei kukaan autotehdas ole tuollaista tehnyt. Heillehän nyt luulisi olevan tuon taivaallisen se ja sama rahdataanko joku tietty yksilö mihin maahan reissaavaan laivaan tahansa. Pääasian pitäisi siis olla että tehdas on saanut tilauksen sisään, tuotteen ulos ja taloudellisen korvauksensa tästä työstä. That's it. Kaikki loppu hömppä tuon päällä on vain protektionistista kauppapolitiikkaa jolla ei mielestäni kuuluisi olla tässä maailmassa enää jalansijaa sitten Neuvostoliiton hajoamisen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Antza

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.01.12 - klo:13:02
Kyllä täällä normi esittelyautot on kuulemma maahantuojan autoja.
Itse taas olen törmännyt viimeksi rahoitusyhtiön omistamiin esittelyautoihin joissa jälleenmyyjä on haltijana. Ja myyjä vielä halusi avautua aiheesta eikä maahantuojaa mainittu omistusjärjestelyissä. "Täällä" on tässä yhteydessä 50-100km pk-seudulta pohjoiseen.
Skoda

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Antza - 27.01.12 - klo:22:27
Itse taas olen törmännyt viimeksi rahoitusyhtiön omistamiin esittelyautoihin joissa jälleenmyyjä on haltijana. Ja myyjä vielä halusi avautua aiheesta eikä maahantuojaa mainittu omistusjärjestelyissä. "Täällä" on tässä yhteydessä 50-100km pk-seudulta pohjoiseen.

Ilmeisesti näissä on sitten jälleenmyyjäkohtaisia eroja, Yetin kun ostin niin se oli papereissa Helkaman nimissä ja paperit autoon piti tilata sieltä kun kauppa sovittiin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy