Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

jf

Lainaus käyttäjältä: nemos - 14.01.12 - klo:16:11
Minua häiritsee tässä ketjussa nyt se, että huonoa palvelua yleistetään koko toimipistettä tai ketjua koskevaksi. Ja luultavasti vailla kattavaa kokemusta. Yksittäinen myyjä on kuitenkin se, joka viime kädessä ratkaisee asiakkaan saaman palvelukokemuksen eikä yhden tunarointia tai ylimielisyyttä pidä yleistää kollegoita koskevaksi.
Niinpä se on ihan hirveän väärin, että 99% porukasta pilaa kaikkien maineen!  >:( Käsittämätöntä vääryyttä! Kaikkien skeidaa jauhavien työnsä hoitamattomien automyyjien pitää heti mennä lakkoon, että tälläiset kohtuuttomuudet loppuvat. Lakon ajan voimme ostaa automme vaikka Lidlistä ja Gigantista, eikä tarvitse tinkiä palvelusta tai ammattitaidosta nykyiseen nähden... Vai-miten-se-nyt-oli?  ;D
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Ktk

Kusipäitä ja muuten vaan mukavia ihmisiä on ihan samalla tavalla tiskin molemmilla puolin. Btw, jos kokee olevansa hyvä jätkä, lupaa myydä x määrän, asiakastyytyväisyydellä y ja tuntee olevansa muutenkin hyvää ainesta niin kyllä niitä autoja pääsee myymään. Palkkaa saa kuulemma yleensä sen mukaan miten työssään onnistuu ja ei tarvitse ajella vanhoilla paskoilla. Täälläkin tuntuisi selkeästi olevan ainesta siihen.

Quality

Erittäin asiallinen kommentti mrk:lta.

Yleistyksistä vielä, useimmissa tapaamissani myyjissä on sekä hyviä että huonoja puolia. Vaatii melkoista pelisilmää erottaa hyvät ominaisuudet silloin, kun kokee tulleensa väärin kohdelluksi / ymmärretyksi tai jopa kokonaan vaille toivomaansa palvelua yhdessäkään kohdin. Toivoisin osaltani, ettei koko ammattikuntaa leimattaisi, koska olen 100 % varma, ettei yksikään automyyjä halua tehdä huonoa tulosta. Ei taida peruspalkka elättää eikä taata edes työpaikan säilymistä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Ktk

Palkkauksia on monenlaisia mutta pohja + provikka varmaan se yleisin ja sillä pohjapalkalla ei tosiaan kukaan elä.

Ja täydellistä automyyjää ei ole eikä tule. Jaa miksi. No siksi että jos joku sattuisi olemaan automyyjänä jokaisella osa-alueella täydellinen, olisi hän helvetin tyhmä. Tämä siksi että silloin pärjäisi varmasti myös jossain oikeassa työssä ja saisi siitä paremman korvauksen...

Automyyjät eivät jää yleensä eläkkeelle. Kuolevat ennen sitä tai tajuavat vaihtaa oikeisiin töihin.

AP

Itse olen jostain kumman syystä onnistunut saamaan Audiliikkeistä aina hyvää palvelua  :) Aikanaan, apaut 25 vuotiaana klossina sain erityisen hyvää palvelua Turun Audilta, kyseinen myyjä vaikuttaa nykyään Lahdessa.. Tuolloin oli hieno huomata, että myyjä ei aliarvioinut asiakasta iän perusteella. Tästä itseasiassa jopa puhuimmekin jossain vaiheessa. Harmi, että hänen kanssaan ei koskaan kaupoille päästy, oma viivyttely aiheutti sen että kys. (esittely)auto ehdittiin myydä alta pois, muutamasta tunnista oli kyse..

Nykyään varmasti myyjät jo laajemminkin ovat tajunneet, että nuoretkin voivat hintaviakin autoja ostaa. Eihän se vaadi kuin vakituisen työpaikan ja puhtaat luottotiedot.

Hyvää palvelua tullut myös Kouvolan Berneriltä, siellä kauppoihin päästiinkin. Kaikki hoitui kivasti etänä.

Viimeisimmässä hankinnassa palvelu pelasi jälleen Turun Audicenterillä.. Hienoa ettei kanssani luovutettu, sillä tälläkertaa auton vaihtoa on mietitty ja vatvottu enemmän kuin pitkään.. Kun sopiva auto oli tyrkyllä, syntyi päätös nopeasti, mahtoikohan tähän myyjäkään enää uskoa  ;D
A4 2.0TdiQ avant 2018

jf

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 17.01.12 - klo:09:23
No siksi että jos joku sattuisi olemaan automyyjänä jokaisella osa-alueella täydellinen, olisi hän helvetin tyhmä. Tämä siksi että silloin pärjäisi varmasti myös jossain oikeassa työssä ja saisi siitä paremman korvauksen...
Näinhän sen täytyy olla. Se on kumma, kun pyytää tarjouksen it-/hifi-/sisustus-romppeesta tai monesta muusta asiasta, niin saa tarjouksen siitä mitä on halunnutkin. Jos toimitettu tavara ei ole sitä mitä on tilattu, niin myyjä ymmärtää, että asia pitää hoitaa kuntoon asap, eikä selitellä ja takuuasiatkin hoidetaan. Onnistuuko sama autokaupassa? Ei helvetissä ja kaiken lisäksi autokauppa on niitä harvoja paikkoja enää missä asiakas on aina väärässä...  >:(
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Ktk

Ehkä noin jos on paska tuuri. Toisaalta tiedän esim. myyjän jolla virhe % autotilauksien määrästä on 0.2 % (Autosta puuttui pistoke takakontista ja tavaraverkko joka lisättiin jälkikäteen, varustekoodissa oli 1 kirjain väärin). Kai se on sitten ainoa Suomessa. Joillain sitten on säätöä joka toisessa tilauksessa, ei välttämättä auton oikeellisuuden suhteen vaan esim. rahoituspäätökset kysymättä, rekisteröidään väärin. yms yms.

Tilauksen tarkastaminenhan on aina myyjän vastuulla, myös silloin vaikka kämmi olisi tapahtunut esim. maahantuonnissa autoa tehtaalta tilattaessa. Ei helvetti luulisi olevan hirveän vaikeata.

Korvaton

Eilen sattu aika koominen tapaus erään vectran kohdalla nettiautossa. Koitin muutaman kerran soittaa myyjälle ja ei vastannu ja sit pistin tekstaria että koitin soittaa tosta ooppelista ja oisin kyselly siitä vähän ja pistin vielä että soita takasin tai pistä viestiä ku oot puhelimen ääressä.
Meni hetki ja myyjä soitti ja sit rupesin kyselemään autosta mitä halusin tietää: huolloista,kunnosta jne... myyjä kertoili siinä mitä osasi sanoa ja sit kerto kuinka edellinen omistaja oli jättänyt verot maksamatta 150â,¬ ja kilvet lähteny.
Hän kerto että verot on maksettu nyt ja kilvet tilattu että hän saa ne loppu viikosta. Kysyin että onnistuuko sit loppuviikosta tulla katsomaan autoa niin äijä vastas et ai sillai,kiitos ja luuri kiinni.
Myyntiin ehkä vois vähän panostaa :D  

Ostaja:kysyi  suora kauppa  sopiiko? Vaihto: Opel Vectra (Myyty) - Nettiauto
Myyjä:vastasi  haista vittu ei käy osta mopo itelles ja turhat netti kyselit sikseen en vasitaile näihin kiitos hei

jf

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 17.01.12 - klo:11:48
Tilauksen tarkastaminenhan on aina myyjän vastuulla, myös silloin vaikka kämmi olisi tapahtunut esim. maahantuonnissa autoa tehtaalta tilattaessa. Ei helvetti luulisi olevan hirveän vaikeata.
Asiakkaan vastuulle on tuntunut viimeiset 15 vuotta jääneen tuo tavaran tarkastus autokaupassa. Mokia sattuu, eikä siinä mitään, mutta luulisi sitä korimallit ja värit sentään myyjänkin erottavan. Mikäli autoon on ruksittu varusteita muutamalla kympillä, niin niiden tarkastaminen saattaisi olla fiksua ennen luovutusta. Eikä ehkä ihan huono idea tsekata niitä konttiin nostettuja talvirenkaitakin, että ovat edes autoon sopivat ja mielellään ehkä vielä laillisetkin ko. malliin? Kaksi kertaa tähänkin törmännyt...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Riku Rassi

Meille sattui erittäin ystävällinen ja ammattitaitoinen automyyjä. Kävimme koeajamssa uutta Poloa. Kun tulimme koeajolta, hän keskusteli tilanteestamme ja millaista autoa olimme ajatelleet, uutta vai käytettyä. Pyysi sitten nähdä sen nykyisen siirtymävälineen (rapea ranskalainen). Kehui sitä kovasti ja teki tarjouksen, joka oli hiukan isompi kuin mitä olimme ajatelleet siitä saavamme/pyytävämme. Täytyy sanoa että myyjän käytös vaikutti varmasti omaltaan hankintapäätökseen. Hankintatilanteessakin keskustelimme pitkään asioista, niin tulevasta autostamme ja muustakin. Yhteydenpito on ollut kiitettävää tilauksen jälkeenkin. Nyt vain odotellaan Polon saapumista.
A lawyer with his briefcase can steal more money than a hundred men with guns

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Riku Rassi - 24.01.12 - klo:09:05
Täytyy sanoa että myyjän käytös vaikutti varmasti omaltaan hankintapäätökseen.

Oliko välirahakin paras muihin VV-marmoreihin nähden, vai maksoitko vähän boonusta asiallisesta palvelusta?

Quality

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.01.12 - klo:11:02
Oliko välirahakin paras muihin VV-marmoreihin nähden, vai maksoitko vähän boonusta asiallisesta palvelusta?

Taidan olla "väärä" mies, mutta omassa Volvo-kaupassa nämä molemmat yhdistyivät hienolla tavalla. Ei voi olla muuta kuin tyytyväinen.

Myyjä soitti kolmen työpäivän sisällä auton luovutuksesta ja kyseli tyytyväisyyttä rauhalliseen, asiakaslähtöiseen tyyliinsä. Sitten tänään eli 1,5 viikkoa luovutuksesta tuli suoraan Volvo-Autolta asiakastyytyväisyyskysely, varsin asiallinen sekin. Suurin osa kysymyksistä palvelun ja auton laatuun liittyviä täppä ruutuun -tyyppisiä, mutta löytyi avovastauksillekin paikkoja. Sopivan laajuinen, helppo vastata / arvioida. -- Mahtaako VV-Autolla olla vastaavaa? En muista koskaan vastanneeni.

Pakko myöntää, että olen tähän mennessä saanut selkeästi parempaa palvelua Volvo-liikkeestä kuin keskimäärin VAG-Centereistä, vaikkei noissakaan mitään erityistä valittamista ole ollut. Ehkä haluavat minusta Volvo-miehen myös jatkossa :D.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Quality - 24.01.12 - klo:11:10
Mahtaako VV-Autolla olla vastaavaa? En muista koskaan vastanneeni.

En tiedä VV-autosta, mutta ainakin Helkama teetättää jollain satunnaisotannalla puhelinkyselyn uuden auton ostotapahtumasta luovutukseen asti. Yetistä kyselyä ei tullut, mutta Ocusta soittivat.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

AquaBlue

Lainaus käyttäjältä: nall3 - 17.01.12 - klo:11:56
Eilen sattu aika koominen tapaus erään vectran kohdalla nettiautossa. Koitin muutaman kerran soittaa myyjälle ja ei vastannu ja sit pistin tekstaria että koitin soittaa tosta ooppelista ja oisin kyselly siitä vähän ja pistin vielä että soita takasin tai pistä viestiä ku oot puhelimen ääressä.
Meni hetki ja myyjä soitti ja sit rupesin kyselemään autosta mitä halusin tietää: huolloista,kunnosta jne... myyjä kertoili siinä mitä osasi sanoa ja sit kerto kuinka edellinen omistaja oli jättänyt verot maksamatta 150â,¬ ja kilvet lähteny.
Hän kerto että verot on maksettu nyt ja kilvet tilattu että hän saa ne loppu viikosta. Kysyin että onnistuuko sit loppuviikosta tulla katsomaan autoa niin äijä vastas et ai sillai,kiitos ja luuri kiinni.
Myyntiin ehkä vois vähän panostaa :D  

Ostaja:kysyi  suora kauppa  sopiiko? Vaihto: Opel Vectra (Myyty) - Nettiauto
Myyjä:vastasi  haista vittu ei käy osta mopo itelles ja turhat netti kyselit sikseen en vasitaile näihin kiitos hei


Tämä oli aivan loistava tarina.

Parhaimpia yksittäisiä myyjien suorituksia, mitä muistan, on aikanaan, kun olin ostamassa Toyota Corollaa Herttoniemessä vielä tälläkin hetkellä toiminnassa olevasta autopihasta. "Ei siinä ole kuin haju bensaa, käy ostamassa tuosta vierestä bensaa, jos haluat koeajaa." Siis omalla rahalla. Tässä vaiheessa totesin, että palataan asiaan, kun tankissa on bensaa ja lähdin pois. Myyjä juoksi pihalle perään ja huusi "tuossa on sitten ensi viikolla eri hinta, kun  jakopään hihna on vaihdettu." Autossahan oli mukana täydellinen huoltokirja, eikä mitään huoltoja ollut tulossa.

Edellämainittua autokuumetta sairastaessani päädyin lopulta Auto-Kehään Karkkilaan. Täältä ostin silloin viisi vuotta vanhan lähemmäs 200 tkm ajetun Primeran. Myyjä lupasi takuun, kahden viikon aikana havaitut viat 150 euron omavastuulla. Myöhemmin samana keväänä autosta korjattiin molemmat multi-linkit edestä, pissapojat säiliö, pyyhkijän varret ja jarrulevyt eteen. Tämä korjaus maksoi minulle vain 150 euroa. Soitti vielä peräänkin, että olinhan tyytyväinen palveluun. Kyllä olin ja sen jälkeen joka kerta uutta tai käytettyä autoa ostaessa on tullut liikkeen tarjonta katsottua.



Octavia combi Style 1,0 dsg -18
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

Skula

Kaikista 2007 jälkeen ostamistani uusista autoista on tullut myyjän jälkipuhelu. Kolme kertaa neljästä on myös jokin mielipidekyselypuhelu tullut näihin uusien ostoihin liittyen..

Kahden käytetyn kohalla myyjä on myös perään soitellu. Sitä odotellessa..

Nämä siis VAG autoja..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Kvee

Kyllä Audilla myyjien toimenkuvaan kuuluu jälkipuhelu. Myös postissa tuli joku lappu, että onneksi olkoon blaa blaa ja tervetuloa vielä käymään ja hakemaan lasinpesunestettä. Muistaakseni ed. kerran tuli vielä joku tyytyväisyyskyselykin, mutta nyt ei sellaista ole ainakaan vielä tullut.

Markku J

Minulle ei tullut minkäänlaista yhteydenottoa kaupan jälkeen, vaikka erikseen tavaratilan maton puutteen osalta niin sovittiinkin.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.01.12 - klo:18:13
Minulle ei tullut minkäänlaista yhteydenottoa kaupan jälkeen, vaikka erikseen tavaratilan maton puutteen osalta niin sovittiinkin.

Täällä odotellut 4 kuukautta jo että myyjä soittaisi, käivn myyjän juttusilla ja pyysin että selvittäisi muutaman asian autoa koskien. Perjantaina kun kävin niin lupasi hoitaa asian maanantaina, menin seuraavana keskiviikkona käymään mutta myyjällä oli asiakas ja ilmoitti että soittaa mulle. Ei ole soittoa kuulunut. Onhan se joutunut jo kahdet hankalat kaupat tekemään mun kanssa. Ensimmäisen auton koeajoon ja tilaukseen meni kaksi tuntia, ja edellisen auton ostossa meni niinkin kauan että joutui myyjä tekeemään kauppojen eteen työtä vajaan tunnin, itse kun soitin ja kysyin että löytyskö sopivaa autoa joten ja kun löytyi niin myyjä teki tarjouksen minkä hyväksyin ja sanoin että laittaa paperit valmiiksi niin tulen kirjoittamaan ne alle. Mikä parasta että viimeksi ostamani auto oli showroom auto, eli esillä mutta ei rekisterissä, joten auto oli sisältä mun mittapuulla aika paskanen. Kun noudimme autoa niin autoa ei oltu siivottu sisältä ja ulkoa oli pesty mutta ei kiillotettu. Tästä kun ilmoitin myyjälle niin totesi että autoja ei saa sen näköiseksi ettei niissä olisi vesivalumia ( olen kai sitten todella kummallinen ihminen kun mun pesun jäljitä autosta ei löydy valumia), mutta totesi että seuraavan huollon yhteydessä sisäpuhdistus tulee ilmasin. Onhan se liikaa vaadittu että auto on joka puolelta puhdas kun maksaa 600â,¬ toimituskulut. Mutta myyjä voi olla varma että valitan pienemmästäkin asiasta mikä kuuluu takuuseen. Tällä hetkellä huomasin että Exeon kattoverhoilussa on pieni kupru etuvalon kulmassa, asia on niin huomaamaton että sen huomaa vain jos katsoo tarkasti ja tietystä kulmasta. Mutta myyjä voi olla varma että vaadin tuon kuntoon ;)

Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 24.01.12 - klo:18:25
Onhan se liikaa vaadittu että auto on joka puolelta puhdas kun maksaa 600â,¬ toimituskulut.

Toimituskulut liittyy autoverotukseen, eikä niillä ole mitään tekemistä auton toimittamisen tai buunaamisen kanssa.

Esittelukappaleen osto on muutoinkin hieman kinkkinen juttu. Kaupan kohde ei ole pakasta vedetty ja ostaja on sen tarkastanut. Hyvä asiakaspalvelu tietysti vaatisi kunnollista puhdistusta, mutta palvelu ei tunnetusti läheskään aina ole priimaa.

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 24.01.12 - klo:18:25
Mutta myyjä voi olla varma että valitan pienemmästäkin asiasta mikä kuuluu takuuseen. Tällä hetkellä huomasin että Exeon kattoverhoilussa on pieni kupru etuvalon kulmassa, asia on niin huomaamaton että sen huomaa vain jos katsoo tarkasti ja tietystä kulmasta. Mutta myyjä voi olla varma että vaadin tuon kuntoon ;)

Myyjää tuskin voisi vähempää kiinnostaa. Ei vaikuta provikoihin.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 24.01.12 - klo:18:31
Toimituskulut liittyy autoverotukseen, eikä niillä ole mitään tekemistä auton toimittamisen tai buunaamisen kanssa.

Esittelukappaleen osto on muutoinkin hieman kinkkinen juttu. Kaupan kohde ei ole pakasta vedetty ja ostaja on sen tarkastanut. Hyvä asiakaspalvelu tietysti vaatisi kunnollista puhdistusta, mutta palvelu ei tunnetusti läheskään aina ole priimaa.

Myyjää tuskin voisi vähempää kiinnostaa. Ei vaikuta provikoihin.

Vaikka toimituskulut liittyy autoverotukseen niin samalla toimituskuluihin kuuluu mm.luovutushuolto. Ja vaikka myyjältä ei menekkään provikat niin silti hän on myynyt auton ja siksi hänen kautta suoritetaan takuuhuollot. Asia olisi eri jos auto olisi koeajokki.....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 24.01.12 - klo:18:49
Vaikka toimituskulut liittyy autoverotukseen niin samalla toimituskuluihin kuuluu mm.luovutushuolto. Ja vaikka myyjältä ei menekkään provikat niin silti hän on myynyt auton ja siksi hänen kautta suoritetaan takuuhuollot. Asia olisi eri jos auto olisi koeajokki.....

Eiköhän ne takuuhuollot suoriteta huollon tiskin kautta eikä myyjän kautta, näin ainakin meilläpäin ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 24.01.12 - klo:19:14
Eiköhän ne takuuhuollot suoriteta huollon tiskin kautta eikä myyjän kautta, näin ainakin meilläpäin ::)

Juu niinhän se monesti menee, mutta välillä siellä huoltotiskin takana saa semmosia vastauksia että ei kuulus takuun piiriin. Tämän takia olen kokenut että kun menee myyjälle sanomaan asiasta ja hän ottaa yhteyttä huoltoon niin homma toimii hieman vaivattomammin. Tai ainakin herttoniemessä päin.....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

JTjones

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 24.01.12 - klo:11:26
En tiedä VV-autosta, mutta ainakin Helkama teetättää jollain satunnaisotannalla puhelinkyselyn uuden auton ostotapahtumasta luovutukseen asti. Yetistä kyselyä ei tullut, mutta Ocusta soittivat.

Kaksi uutta autoa olen nyt VV-autosta ostanut ja molemmista on jonkinmoinen kysely tullut perään. Nykyisestä Passatista soittivat, jonkun nuoren likan toimesta, ja kyselivät, että miltä on auto tuntunut.
Olihan se tietenkin tyhjää parempi, mutta eihän tuo olisi ollut suuri vaiva myyjänkään varmasti soittaa. Kyseessä oli kuitenkin toinen uusi auto peräkkäin samalta myyjältä. Likka kysyi myös, että olisiko vielä myyjältä jotain kysyttävää? Pyysin kysyä viimasuojien perään, joiden piti tulla perässä, eikä ollut kuulunut. Eipä tullut myyjältä koskaan mitään vastausta. Itse jouduin vara-osapuolelta selvittämään.

No, lähetti sentäs jouluntoivotukset sähköpostitse jouluna.  :D Sekin tosin jonkun systeemin kautta massasyöttönä tyyliin: "Rauhallista joulua teille.."  :D

Q8

Lainaus käyttäjältä: JTjones - 24.01.12 - klo:19:42
Sekin tosin jonkun systeemin kautta massasyöttönä tyyliin: "Rauhallista joulua teille.."  :D

Noh, en ole minäkään sinunkauppoja autokauppiaan kanssa tehnyt.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

vandrock

Kuka tarvitsee uusien autojen kauppiaita? Itse ostaisin uuden auton mieluiten maahantuojalta netistä valmiiksi tingittyyn hintaan. Maahantuojalla voisi olla koeajettavia malleja pienemmälläkin kulurakenteella kuin nykyinen jälleenmyyjäverkosto.

Hoppu

Lainaus käyttäjältä: vandrock - 25.01.12 - klo:08:20
Kuka tarvitsee uusien autojen kauppiaita? Itse ostaisin uuden auton mieluiten maahantuojalta netistä valmiiksi tingittyyn hintaan. Maahantuojalla voisi olla koeajettavia malleja pienemmälläkin kulurakenteella kuin nykyinen jälleenmyyjäverkosto.
Uskoisin tuohon olevan syynä se, että jälleenmyynti on aika erilaista bisnestä verrattuna maahantuontiin. Demoautoja pitäisi olla maanlaajuisesti tarjolla eikä niitä oikein mistään Cramon työmaaparakeista voida asiakkaalle tarjota. Investoinnit kaikkeen jälleenmyyntiin liittyvään, vaikkakin auto tilattaisiin loppujen lopuksi netistä, ovat korkeita. Lisäksi tehokas jälleenmyynti vaatii paikallisten markkinoiden hyvää tuntemista jne joka taas edellyttää suurempaa henkilöstömäärää. Se, että nimet laitetaan paperiin autoliikkessä vs. vahvistetaan auton tilaus netissä ei aiheuttane kovin suuria kustannuspottia tässä kokonaisuudessa..

Vaikka en mitään lukuja osaakaan pöytään lyödä, niin veikkaan, että autokaupassa maahantuojan kannattaa keskittyä ydinbisnekseen eli tukkumyyntiin ja ulkoistaa jälleenmyynti yksityisille kauppiaille. Tästähän on esimerkkikin, Toyota, jossa maahantuoja omisti aiemmin Tammer-Auto ja Helsingissä Itäkeskus ja Kaivoksela. Tällä hetkellä taitaa olla jäljellä enää Tammer-Auto - jos enää sitäkään.

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance man
BMW E12 520A vm. 1979 (museorek.)

HiTecci

Eikös Automaa Vantaan Jumbossa kokeillut Pököllä tuollaista "kevyempää myymälää". Paikalla oli yksi, joskus kaksi esittelyautoa, pari PC-päätettä ja myyjä. That's it. Homma ei kuitenkaan tainnut lyödä leiville, sillä kovin pitkäikäinen kokeilu tuo ei ollut :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vandrock

Mutta jos tiedän tarkkaan minkä mallin ja millä varusteilla haluan, miksi minun pitäisi osallistua jälleenmyyntiverkon kustannuksiin? Monen muunkin tuotteen kohdalla nettikaupasta on tullut varteenotettava kilpailija fyysisille liikkeille.

tdi_tdo

#358
Lainaus käyttäjältä: vandrock - 26.01.12 - klo:09:37
Mutta jos tiedän tarkkaan minkä mallin ja millä varusteilla haluan, miksi minun pitäisi osallistua jälleenmyyntiverkon kustannuksiin? Monen muunkin tuotteen kohdalla nettikaupasta on tullut varteenotettava kilpailija fyysisille liikkeille.

Koska asiakas ei yleensä tiedä mitä tarvitsee ja haluaa, ennen kuin myyjä sen hänelle kiertoteitse kertoo. Mutta kai niitä autoja voi netistäkin ostaa, jos niin haluaa? Käytettyjäkin saa esim. Kamuxilta suoraan kotiovelle.

Korjasin lainauksen. -Quality-
-09 V70 2.4DA

rob-s

LainaaMutta jos tiedän tarkkaan minkä mallin ja millä varusteilla haluan, miksi minun pitäisi osallistua jälleenmyyntiverkon kustannuksiin?

Olisi itse asiassa aika hyvä liikeajatus! Netistä voisi tilata ja maksaa haluamansa auton joka noudetaan sitten pisteestä X.
Tähän kauppaan ei voisi antaa vaihtoautoa ja vastuun erittelystä kantaa tilaaja itse.

Tällöin ainakin jälleenmyyjän voitto voisi jäädä pois tai olla huomattavasti pienempi.

Esim. maahantuojat voisivat hyvin harjoittaa tälläista "suoramyyntiä" netissä.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy