Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Titta Jokisen tukka

Lainaus käyttäjältä: poloboy - 13.12.11 - klo:13:44
Kaverin kanssa kierrettiin autoliikkeitä jo varhaisesta teini-iästä alkaen; useimmissa liikkeissä meidät otettiin hyvin vastaan, varsinkin kun myyjät (ilmeisesti) huomasivat, että olemme todella kiinnostuneita autoista emmekä riko/sotke paikkoja. Näissä samoissa liikkeissä on sitten tullut koeajettua todella paljon esittely-/käytettyjä autoja, koska automyyjät tunsivat, eikä ollut puhettakaan siitä että joku auto olisi ollut liian vastapesty tai liian hieno koeajettvaksi, yksi myyjä jopa sanoi meille että 'tehän olette tulevaisuuden asiakkaitamme'. Nimim. Autosalvan/Scanauton/Auto-Toivosen kaikki esittelyautot koeajanut (joskus 90-luvun puolessavälissä).

Toisissa liikkeissä taas todettiin jo heti alkuun tylysti että 'menkää muualle leikkimään' eikä saatu autoesitteitä nätisti pyytäessämmekään. Sanomattakin selvää, näistä viime mainituista jäi vähän 'huono maku suuhun', eikä niissä paikoissa tule hirveästi käytyä.

Veit "Jalat suustani"
Tuota samaa tuli myös itsekin harrastettua nuorempana. Tampereella Hatanpään ja Lielahden autokaupat tulivatkin tutuiksi, kun niissä lauantaisin koeajojen merkeissä pyörittiin.
Hauskaahan tuo oli, kun pikku krapuloissa pääsi kummastelemaan pelejä, joista ei silloin uskaltanut oikein haaveillakaan.

Tampereen Laakkonen oli tuolloin(kin?) palvelunäkökulmasta kyllä luokattomin paikka. Nenänvartta pitkin katselevat myyjät antoivat ymmärtää hyvin selvästi, että nuoria kloppeja ei kaivattu liikkeeseen pyörimään.

Erään audimyyjän Laakkoselta muistan erityisesti kasvonpiirteitä myöden. Kyselyyni koeajomahdollisuudesta vastauksensa: "Jospa tulisit sitten iskän kanssa uudestaan" (Olin tuolloin 20 -vuotias) on jäänyt mieleeni kaihertamaan niin, että tuleva pirkkamersu tulikin visusti tilattua muualta, kuin kotikaupungin Audi -kauppiaalta. Tämä siitäkin huolimatta, että kyseisestä episodista on aikaa kohta toistakymmentä vuotta.

Mielenkiintoisinta asiassa oli, että Audilla oli tuolloin jokin koeajokiertuetapahtumamarkkinakarkelohäppeninki, jolloin eri malleja sai varsin vapaasti ajaa ja kokeilla myyjän kyydissä ollessa.
Jos sama rasvalettihiihtäjä tulisi kadulla vastaan, en jättäisi tilaisuutta väliin kertoilla herralle elämäntotuuksia asiakaspalvelusta.


Tikka

Juu, kyllä myyjissä on eroja. Tiedän esimerkiksi erään myyjän, joka on erittäin innokas, esimerkiksi liikkeestä ei helpolla pääse pois, ettei ole koeajelulla käynyt jollakin autolla. Sitten on taas myyjiä, jotka eivät edes vaivaudu tervehtimään...

Kun on tässä muutamasas viestissä ollut puhetta myyjien käytöksestä nuoria "asiakkaita" kohtaan, voin kertoa omankin mieleenjääneen esimerkin. Olin kerran eräässä autoliikkeessä (olin jotakuinkin murrosikäinen) ja odottelin erästä henkilöä, joka oli jonkin aikaa poissa näkyvistä. Siinä sitten tiirailin erään esittelyauton sisälle ja auoin oviakin. Kohta tulee myyjä paikalle ja kysyy, että mitä saisi olla. Olin yllättynyt tuosta kysymyksestä, koska luulisin kaikkien huomaavan, että en ole lähellekään täysi-ikäinen. No ei jäänyt tuosta käynnistä paha maku suuhun.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Titta Jokisen tukka - 13.12.11 - klo:14:30
Tampereen Laakkonen oli tuolloin(kin?) palvelunäkökulmasta kyllä luokattomin paikka. Nenänvartta pitkin katselevat myyjät antoivat ymmärtää hyvin selvästi, että nuoria kloppeja ei kaivattu liikkeeseen pyörimään.
Ei ole muuten muuttunut meininki mitenkään ;D Kaverin kanssa pyörähdettiin Laakkosella vaihtoautorivistöä vilkaisemassa, kaveri kun oli autonhankintapuuhissa eikä siis mitään parin tonnin kippoja katsellut. Laakkosen myyjät antoivat kyllä varsin hyvin olettaa että heillä riittää asiakkaita ja rahat saa kantaa muualle - neljä myyjää kerääntyi kahvikupit kourassa jutustelemaan lyhyen etäisyyden päähän ja mulkoilivat ilmeellä joka antoi olettaa että "menkää klopit vittuun täältä."
No, käveltiin pihan toiselle puolelle BMW-liikkeeseen josta tarjottiin 525iA koeajoon koska myyjä otti asiakkaat ihan tosissaan :) Itse kyllä suorastaan yllätyin kuinka helpolla tämä autoa tarjosi kokeiltavaksi, vaikkei myyjä nyt mitään intoa suorastaan hehkunut. Muualla käytäessä ei pahemmin myyjien osalta tosiaan tultu häiritsemään, mutta eipä siellä toisaalta pahallakaan katseltu.

Evighetsmaskinen

eGetin. Kävit siinä entisessä Automaan ja nykyisin siis Autokeskuksen liikkeessä. Siinä liikkeessä kyllä on palvelu aina pelannut. Itselle on aina tyrkytetty autoja koeajoon, pyytämättäkin. Viime talvena ajattelin vaihtaa Nissan Qasqaihin, joten kävin sitä ihailemassa liikkeessä. Myyjä oli tosi asiallinen, ja tyrkytti koeajoa. Oli kova lumipyry ja pitkä jono koeajolle, joten jätin toiseen kertaan. Maanantaina sama myyjä soitti vielä perään, ja tarjosi edelleen koeajomahdollisuutta. Ihmettelin vain, että mistä oli saanut numeroni. Ilmeisesti rekkarin perusteella. No, tilasin kuitenkin tutun ja turvallisen Golf Variantin 8)

P.Alikka

Yhdyn tähän Tampereen Laakkosen mollaajiin, valitettavasti... Koskaan ikinä milloinkaan ei ole ketään kiinnostanut minulta edes kysyä mitään ja näin ollen tuskin niin pakottavaa tarvetta tulee, että kyseisestä liikkeestä autoa tarvitsee ostaa. Kauppoja voi tehdä Savossa ja esim. Kajaanissa, missä on aina saanut palvelua...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

HiTecci

Tänään piti piipahtaa lasipalatsissa paria osasta kyselemässä, vaan kun oli jonoa, niin pyörähdin kaupan puolella siinä vuoroani ootellessa. Istahdin sitten uuden Galaxyn sisään ja kerinnyt edes ovea kiinni vetämän kun jo oli myyjä avuliaasti palveluitaan tarjoamassa. Mainitsin sitten että MK1 automaagi tuolla pihalla venttailee, johon myyjä oli heti "päivitystarpeita" tiedustelemassa. No olihan tuo uusi komea nahkajakkaroineen ja kattoluukkuineen, mutta niin oli hintalappukin :o Yhteistuumin todettiin että kun ihan niin pitkiä pätkämaksuja ei heilläkään olisi tarjota, eikä tuosta yli 50ke hintalapusta kuulemma millään voinut edes yhtä nollaa pudottaa pois, niin jäädään odottelemaan ne seuraavat 15v ennen kuin tuota yksilöä löytyy käytettynä, allekirjoittaneen kukkarolle sopivalla hintalapulla varustettuna ;D No ei mitä, tilanne päättyi molemmin puolin naureskellen ja jonokin oli tuona aikana jo huvennut, joten eikun varaosatiskiä kohden :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Peeveli

Yleistä raadollista automyyjien kommenteista...

Vaihdokkina:

* tavisfarkku: "Jaa tämä on malli jota on 13 kpl tusinassa, vaihtoautopuolemme jo pullollaan joten emme voi hyvittää paremmin. Ja sedania me kaipaisimme nyt, kun eräs Puksukylän vanhempi mies on etsimässä sopivaa käytettyä."

* tavissedan: "Voi voi kun tämä on sedani. Tällaisia ei kuule enää kysytä ollenkaan. Jos olis farkku tai katumaasturi, otettaisiin riemusta kiljuen."

* tavispikkuauto: 3-ovinen: "Aijai kun ei ole takaovia. Jos olisi, hyvitettäisiin paremmin kun niitä menee paljon perheiden kakkosautoksi."  5-ovinen: "No joo, ne jotka ostavat pikkuauton, ostavat sen kyllä sitten uutena kun ne eivät uutenakaan paljoa maksa."

* citymaasturi/crossover: "Valitettavasti hyvityshinta on tällainen kun autossa ei ole nelivetoa." tai "Nelivetona näitä vähemmän kysytään kun polttoaineenkulutus on isompaa, joten hinta jää tuohon." tai "Kuules cittareiden aikakausi oli ja meni, nyt kysytään pikkuautoa tai farkkua."

* GTI/RS tmv: "Ei me oikein mielellään tämmöistä edes oteta, kun noiden ostajia on vähän ja nekin pelkää että autoa on rääkätty kovasti. Nyt myy vain vähäpäästöinen malli."

* Diesel: "Voi voi kun näissä nykydieseleissä on se egr ja hiukkasloukku, ihmiset pelkää niitä käytettynä ja kysyntää vähän joten hyvitys jää tohon."

* Bensa: "Jos olisi diesel, otettaisiin mieluummin ja hinta olisi siksi parempi, kun paljon ajavat porukat etsii niitä."

* Premium: "Juu, valitettavasti sitä arvonalenemaa nyt tulee, kun hinnalla millä me tuo voidaan eteenpäin myydä, saa upouuden XXXXX-merkkisen auton täydellä tehdastakuulla. Ja näiden saksantuonti painaa hintaa myös alaspäin ja niissä on huippuvarusteet."

* Tuontiauto: "Eijei, me emme ota lainkaan tuontiautoja liikkeeseen. Niissä on kaikissa ropeloitu mittaria."

* Manuaaliloota: "Jos tässä olisi automaatti, olisi kysyntää tällä alueella, nyt hinta jää tälle tasolle valitettavasti."

* Automaattiloota: "Voi voi kun automaatissa on riskejä käytettynä, me joudutaan varautumaan niihin ja kysyntää ei paljoa ole."

* Värin vaikutus: valkoinen: "Näitä on paljon myyty ja liikaa tarjolla, eikä moni ota valkoista sen hankalan puhtaanapidon ja ruosteen näkymisen pelossa." punainen:"voi kun on liian erottuva väri tähän korimalliin ja värikin haalistuu auringonpaisteessa pahasti." musta: "Voi kun pöly ja naarmut näkyy ja tekee pienen näköiseksi, vaikea väri myydä kun porukka vieroksuu sitä."  keltainen: "Me emme ota tämänväristä autoa oikeastaan lainkaan, kysyntää ei ole täälläpäin.Tai no otetaan mutta ei voida paljoa hyvittää".




Ton-1

^ Peevelillä on pitkä ja rikas kokemustausta.  ;D
Member of a A(udi) & A(prilia) club

JaskaPankuttaja

^^
Noista väreisä oman kokemuksen mukaan:
**Ostaessa, kaikki värit: "Juuri tämä/valitsemanne väri sopii erityisen hyvin tähän malliin!"
*Vaihdettaessa:"Aijai, tämä väri on hankala myytävä"

VAG!

Pitäisi joskus aloittaa vaihtoautokeskustelu vaikka näin:

"Moi! Olisin tuollaista Octaviaa vailla. Farkku DSG ykskasilla turbolla ja Elegancena olis aika passeli. Teiltä niitä varmaan saa rahaa vastaan?"

"Joo, kyllähän niitä löytyy, mutta toimitusajat on valitettavasti vähän pitkiä just nyt."

"Ei tuo haittaa, ei tässä hätää ole. Teille varmaan kelpaa käteisen kumppaniksi myös nykyinen auto vaihdokiksi?"

"Totta maar, millaisella pelillä olet liikenteessä?"

"No tota, millaista peliä te tällä hetkellä kaipaisitte vaihtohalliinne, niin saadaan heti molempia mielyttävä vaihtohyvitys pöydälle?"

;D

Pepeto

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 14.12.11 - klo:12:59
^^
Noista väreisä oman kokemuksen mukaan:
**Ostaessa, kaikki värit: "Juuri tämä/valitsemanne väri sopii erityisen hyvin tähän malliin!"
*Vaihdettaessa:"Aijai, tämä väri on hankala myytävä"

Näin se menee. Tuossa aiemmin kommentoin Oulun Rinta-Joupin Autoliikettä. C3, josta tarjottiin vuoden ikäisenä tuolla 7 tonnia vaihdossa oli musta väriltään ja se oli yksi syy, miksi tarjosi vain 7 000 euroa, kun on niin vaikea myytävä. Muualla sanottiin värin olevan se halutuin, kun C3:a ei tuohon aikaan ollut vielä paljoa mustana. Ja sain tosiaan 14 tonnia vaihdossa tuosta sitten muualta.

Itse kävin aikoinani seuraavanlaisen puhelinkeskustelun erään kempeleläisen autoliikkeen myyjän kanssa puhelimessa:

Pepeto: "Päivää. Teillä on myytävänä tuommoinen S80 Volvo. Olisin kiinnostunut vaihtamaan 2001-vuosimallin V40 Volvoni semmoiseen.

Myyjä: "Onko turbo-Volvo?"

P: "Ei."

Myyjä: "Ai ai ai ai... Kyllä se turbo sais olla. Minkä värinen?"

P: "Sininen."

M: "Metalliväri?"

P: "Ei, kun ihan norm...."

M: "Ai ai ai ai... Kyllä se metalliväri myy paljon paremmin.. Onko ilmastointi?"

P: "Löytyy. Käsisäätöinen ilm..."

M: "Ai ai ai ai ai... Kyllä se automaattinen on aivan eri peli.. Onko muuten käsi- vai automaattilootalla tämä V40?"

P: "Ihan manuaalivai..."

M: "Ai ai ai... Kyllä ne ihmiset tykkää automaatista Volvoissa.. Onhan siinä nahkapenkit?

P: "Puolinah..."

M: "Ai ai ai ai ai ai... Kyllä se Volvo täysnahat vaatii, että kaupaksi menee.. Mutta voithan tulla näyttään, niin katsotaan sitten välirahat kohdalleen.."


En muuten mennyt käymään.

VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

skriko

Jos automyyjät tosiaan teille puhuvat noin "lapsellisia" ja kommentit ovat vailla minkäänlaista asiantuntemusta niin neuvoisin sanomaan. Näkemiin, taidan lähteä naapuriliikkeeseen, josko autoni sopisi paremmin heille.

tdi_tdo

#252
Lainaus käyttäjältä: skriko - 14.12.11 - klo:22:15
Jos automyyjät tosiaan teille puhuvat noin "lapsellisia" ja kommentit ovat vailla minkäänlaista asiantuntemusta niin neuvoisin sanomaan. Näkemiin, taidan lähteä naapuriliikkeeseen, josko autoni sopisi paremmin heille.

Kyllä ne ovat. Keskusautohallissa kävin katsomassa -08 220tkm ajettua taksivolvoa, ja vaihdossa näytin -07 TDI DSG Passattia, 150tkm mittarissa:
- Tää DSG on ongelma, meille on tullu takas niitä ja on jouduttu korjaan kalliilla...
- No mutta samaa on sanottu Volvon automaateista
- Joo...mutta näitä Passatteja mulla on tässä jo 2 ennestään
- ...luulisi uudehkon farkkudieselin olevan helppo myydä?
- No niin luulis...
- Kuinkas paljon tästä Volvon hinnasta voitais neuvotella
- Ei kyllä paljoa pysty
- No jos ei pysty niin sitten ei pysty

Ja poistuin myymälästä.

Salon Skoda-edustajalle taas tarjosin V70 vaihdossa aikaisemmin. Se oli tuontiauto. "joo ei siitä kyllä pysty paljoo ku on tuontiauto...kilometrit niissä on ruuvattuja ja sit pitää kattoo että onko runko suora jne." Ã,,änettömästi lausuin haista vittu, ja lähdin pois. Enkä palannut, enkä palaa. Ylivoimaisesti paskin myymälä ikinä.

edit: mainittakoon vielä, ettei yksikään myyjä täällä Salossa ole ottanut henkilötietoja eikä puhelinnumeroa ylös meikältä. Ikinä. Turussa kun tulee välillä käytyä, niin moni kysyy numeroa ja soittaa perään, että vieläkö auto kiinnostaa ja tehdäänkö kauppaa. Ja kun auton ostin Turusta, niin myyjä soitti 1kk jälkeenpäin ja kysyi miten on toiminut. Eli siis ihan perus kauppahepan hommaa. Mutta Salossa vaan ei myyjää kiinnosta, aivan sama ostaako asiakas vai ei. Kai niillä on ne 10 samaa tuulihousua jotka ostaa sen karvalakkicorollan 5 vuoden välein, ja niillä katetaan hallivuokra. Kaupan omistajana pistäisin puolet pihalle, ja loput ameriikkaan myyntikoulutukseen.
-09 V70 2.4DA

Passatti

Nyt kun olin kauppoja tekemässä Passatista niin kyselin myös tarjousta Salon traktoautosta.Viikon kesti lähettää sähköpostitse tarjouksen.Ja mikä tarjous.Kaikkein surkein tarjous 7 myyntipisteen joukosta.Oma lukunsa oli Jyväskylä .Heillä menee sen verran hyvin varmaan etteivät
vaivautuneet edes vastaamaan.Kaupat tein Kotkassa.Oli asiallinen lady myymässä.
Always lead, never follow

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 15.12.11 - klo:12:35
edit: mainittakoon vielä, ettei yksikään myyjä täällä Salossa ole ottanut henkilötietoja eikä puhelinnumeroa ylös meikältä. Ikinä. Turussa kun tulee välillä käytyä, niin moni kysyy numeroa ja soittaa perään, että vieläkö auto kiinnostaa ja tehdäänkö kauppaa. Ja kun auton ostin Turusta, niin myyjä soitti 1kk jälkeenpäin ja kysyi miten on toiminut. Eli siis ihan perus kauppahepan hommaa. Mutta Salossa vaan ei myyjää kiinnosta, aivan sama ostaako asiakas vai ei. Kai niillä on ne 10 samaa tuulihousua jotka ostaa sen karvalakkicorollan 5 vuoden välein, ja niillä katetaan hallivuokra. Kaupan omistajana pistäisin puolet pihalle, ja loput ameriikkaan myyntikoulutukseen.

Katsotaanpa kun Nokia sulkee/minimoi paikallisen suunnittelu- ja pakkauskeskuksen että miten asiakkaita autoliikkeille riittää. ::) Ilmeisesti ainakin volkkarikauppaan valuu tien toiselta puolelta leasingtilauksia sen verran mukavasti, että enempi palvelu ei ole tarpeen.

Jubilee

Olenkin täällä jo varmaan aiemmin kertonut Tampereen laakkoselta hyvinkin erilaiset tarinat vw vs seat osasto mutta jatkan jutustelua Tampereen ALD automotivesta.
Joitakin vuosia sitten menin ihan ostamistarkoituksessa ostamaan autoa, jonka olin netistä bongannut. Olin siis helppoa rahaa. Vaan empä saanut palvelua. Ei ketään kiinnostanut. Poistuin hammasta purren takaisin kotiin nettiin etsimään muita vaihtoehtoja. Loppujen lopuksi kuitenkin ALD auton hinta, kilometrit, varusteet ja ALD hyvä takuu nöyrrytti minut ja palasin liikkeeseen. Mutta, laitoin vaimoni ostoksille ja vaikka itse sanonkin niin nätti on tyttö ja hän astui autokauppaan niin prkl, johan tuli palvelua! Ja auto ostettua.
Ja kyllä se palvelukin parani myös minulle kun pää oli avattu, soitteli toistuvasti perään mutta kuitenkin vähän loukattuna päätin, että helpolla ei rahojani saa. Sai laittaa myyjä parastaan ja soitella pomollensa, löytyykö hinnasta enää yhtään tinkivaraa jotta kauppa nyt syntyisi. Jo ensimmäisellä kerralla minulla oli matkassa tarvittava raha suorittaa autoni osto ja olisin tyytynyt pienempäänkin alennukseen minkä loppu viimeiksi sain.. mutta ei niin ei. Asiakaskan on vain rasite siellä myymälässä..

Ja Vilpittömät kehut ansaitsee Tampereen hatanpään Metro-auton vaihtoautopuolen K.Aittola tehdyistä Mazda kaupoista! Ko. paikan muut myyjät eivät sitten papukaijamerkkejä ansaitsekaan mutta Aittola sen saa! Otti nuorin miehen heti vakavasti ja löi vasta pestyn vaihtoauton kevät loskaan koeajoon mitään mukisematta ja kauppahan siitä syntyi.. ja tässä tapauksessa maksoin kerrasta ja enempiä enää tinkimättä sen mitä Aittola autosta alennuksen jälkeen pyysi. Hyvä palvelu, parempi mieli niin huvita enää vängätä muutaman kympin/satasen tähden.
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 15.12.11 - klo:18:58
Katsotaanpa kun Nokia sulkee/minimoi paikallisen suunnittelu- ja pakkauskeskuksen että miten asiakkaita autoliikkeille riittää. ::) Ilmeisesti ainakin volkkarikauppaan valuu tien toiselta puolelta leasingtilauksia sen verran mukavasti, että enempi palvelu ei ole tarpeen.

Aika moni hakee VV-Autosta Turusta. Ja kaikki tuntemani Skoda-kuskit ovat ottaneet autot Rintajoupilta :D
-09 V70 2.4DA

Tommi13

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 15.12.11 - klo:21:26
Aika moni hakee VV-Autosta Turusta. Ja kaikki tuntemani Skoda-kuskit ovat ottaneet autot Rintajoupilta :D
Kaikesta huolimatta olin itse ihan tyytyväinen Salon autotalon toimintaan Skodaa ostaessani ja voisin ostaa sieltä uudestaankin.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

Jamo

Lainaus käyttäjältä: Titta Jokisen tukka - 13.12.11 - klo:14:30
Tampereen Laakkonen oli tuolloin(kin?) palvelunäkökulmasta kyllä luokattomin paikka. Nenänvartta pitkin katselevat myyjät antoivat ymmärtää hyvin selvästi, että nuoria kloppeja ei kaivattu liikkeeseen pyörimään.

Erään audimyyjän Laakkoselta muistan erityisesti kasvonpiirteitä myöden. Kyselyyni koeajomahdollisuudesta vastauksensa: "Jospa tulisit sitten iskän kanssa uudestaan" (Olin tuolloin 20 -vuotias)

Tokkopa oli sama kaveri kyseessä, mutta sama liike tosin: Tampereella asuessani kävin Laakkosen vaihtoautopuolta läpi ja silloin (10? vuotta sitten) markkinoiden mahtimylly ja isojen poikien lelu S6 makasi seinää vasten ja eksyin auton viereen sitten kierroksen päätteeksi. Tähän mennessä katseet olivat tosiaan "Suksitko itse v..tuun vai näytänkö tietä..?"-tyyppisiä, vaikka katseet ja perseet olivat siellä täysin realistisella Golf/306/mitäsilloinolikaan-linjalla. Noh, kuinka sattuikaan, niin minua kymmenkunta vuotta iäkkäämpi myyjäsetä alkoi hyöriä minun ja ystäväni ympärillä karkoitusmielessä, vaikka Oodista olivat ovetkin lukossa - luuli varmaan auton naarmuuntuvan. Aikani katseita vaihdettuani oli pakko tokaista sedälle "Tämä onkin sitten niitä vaihdokkeja, joihin ei persaukisten tarvitse edes istua, vai kuinka..?". Mitä ilmeisimmin setämies typertyi tilanteesta täydellisesti, koska ilme hyytyi ja kaveri harppoi pois tontilta siltä seisomalta...
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Levjsa

Muutaman kerran olen Pitäjänmäen Veholla käynyt katselemassa muutamaa autoa ja kokemukset on aivan samanlaisia kummaltakin kerralta. Uusien autojen puolella myyjä tullut paikalle melko pian ja palvellut normaalitasoisesti. Ei siis erityistä kehuttavaa tai haukuttavaa. Vaihtoautopuolella en saanut minkäänlaista palvelua, kaikki myyjät pönöttivät kopeissaan. Jonkun aikaa katselin ja lähdin pois ilman kontaktia myyjiin. Onneksi en löytänyt mitään mielenkiintoista, että olisi pitänyt kauppoja alkaa hieromaan.

Ton-1

En muista olenko tän ilmaissut jo aiemmin mutta muistaakseni kesällä -07 olin Raisiolaisessa 'jobbri'liikkeessä käymässä, siinä haahuilin ja omistaja-myyjä tuli jututtaan varsin ystävällisen oloisesti ja kyseli 'minkälainen se
semmonen oman maun auto olisi?', vastauksena heitin että 'semmonen ei kovin painava mutta sopivan ruudikas peli!', siitä myyjä täräytti 'toi mitsu evo 9 vois olla sitten sun auto?' ja niin lähdin kokeilemaan muistaakseni kympin ajettua peliä kokeilemaan ........ ja olihan se auto mun mieleen, oli meinaa vielä punainen.  ;D K.o. autossa oli EVO-9 laatta jos joku on sen myöhemmin bongannut.

Ja oikeesti - olin aivan vieras tälle myyjälle, pihalla mulla oli se muutaman tonnin Mazda ja päällä t-paita ylimääräisellä reiällä ja puuvilla housut muutamalla ylimääräisellä reiällä.  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

fleetwood

Enpä muista että minulle oltaisiin oltu nuoruusvuosina mitenkään tylyjä autokaupassa, vaikka tulihan niitä silloin ahkerasti kierreltyä kun sai kortin käteen.

Päälimmäisenä jäi mieleen eräässä liikkeessä ollut silloin uudehko Lincon Towncar, jossa oli ovet lukittuna. No, siinä oli kuskin ovessa neljä tai viisi numeroitua painonappia ja tietenkin niitä tuli paineltua satunnaisessa järjestyksessä ja kaikeksi yllätykseksi auton sisävalot syttyivät ja ovet avautuivat. Ilmeisesti myyjät huomasivat tuon, mutta eivät sanoneet mitään. Seuraavalla kerralla auton ikkunassa oli kyllä "Ethän painele nappuloita" -lappu  ;D
Passat GTE Variant

Skula

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 13.12.11 - klo:10:20

- Parasta palvelua toistaiseksi sain Raahen Pörhöltä, mistä tuo nykyinen Passat on hankittu. Myyjä tuli mm. Ouluun asti autolla vastaan aamusella ja tuli tehtyä pidempi koeajo pudotellessa Raaheen. Liikkeessäkin neuvottelut etenivät mallikkaasti ja hyvässä hengessä. Ostin auton samalla reissulla ja illalla kotiin päästyäni sain myyjältä viestin jossa hän kyseli miten pitkähkö kotimatka oli Passatilla mennyt. Jotakin tästä palvelusta kertoo sekin, että sama myyjä on aikanaan myynyt Raahesta ko. auton uutena Espooseen, josta se oli palautunut alkusijoilleen juurikin hyvän palvelun vuoksi. Asiakas oli kuulemma valitellut, että hän ei saa Espoossa juuri minkäänlaista palvelua, ja oli tilannut uuden A6:n puhelimitse tutun myyjänsä kautta. Raahessa ei ole Pörhöllä edes Audin edustusta, mutta se ei palvelua ollut estänyt.

Ettei myyjä Pörhöllä ollut Juha(Juiceksi kutsutaan myös) nimeltään.. Nykyään myy jotain "ihan muuta"  ;D Myi tosiaan enemmän kai autoja Tampereen alapuolelle kuin Raahen ympäristöön  ;D

Harmi että tosiaan vaihtoi alaa.. Sain tehtyä asiallista autokauppaa 3 kertaa hänen kanssaan.. CC kaupatkin tuli tehtyä hänen kanssaan, mutta auton luovutusvaiheessa hän oli jo vaihtanut putiikkia..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

JoJio

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 15.12.11 - klo:13:50
Nyt kun olin kauppoja tekemässä Passatista niin kyselin myös tarjousta Salon traktoautosta.Viikon kesti lähettää sähköpostitse tarjouksen.Ja mikä tarjous.Kaikkein surkein tarjous 7 myyntipisteen joukosta.Oma lukunsa oli Jyväskylä .Heillä menee sen verran hyvin varmaan etteivät
vaivautuneet edes vastaamaan.Kaupat tein Kotkassa.Oli asiallinen lady myymässä.

Joo jyväskylän volski liike on sitä palvelua parhaimmillaan. Ite kävin vähän aikaa sit ihan huvikseen pyörähtämässä, niin ensimmäisen kerran ikinä ees myyjä kysyy jotain, vaikka ei minkäänlaisia osto aikeita, entiiä sit vaikuttiko erään toisen merkkikerhon takki asiaan, mut todella huono palvelu siellä on aina. Tai ainakin itellä siitä se kuva  ::) Jos pitäs volski ostaa, niin en ensimmäisenä sinne  menis  ;D

skriko

Minkälainen on mielestänne hyvä automyyjä. Mielestäni myyjän tärkeimmät ominaisuudent ovat.
1.Asiakkaan kuunteleminen.
2.Osata kartoittaa asiakkaan tarpeet.
3.Myydä hänelle tuote mikä vastaa hänen tarpeitaan.
4.Tehdä se minkä lupaa.
Näillä ominaisuuksilla pääsee aika pitkälle. Näyttävät vaan olevan yhtä vaikeita asioita automyyjälle, kuin nykyään ihmisille sanat kiitos, anteeksi, ole hyvä, päivää.

JoJio

Omasta mielestä hyvänä myyjänä näkisin hänellä seuraavat ominaisuudet. On tietoinen mitä myy. Osaa lukee asiakasta, tekemellä oikeita liikkeitä/sanoo sanoja oikeeseen aikaan. Antaa itestään kuvan ettei tarvii kysellä joltain toiselta kolleegalta/esimieheltä kokoajan jotain. Siihen minun mielestä ainakin minä oon törmännyt että ensimmäinen hyvitys hinta vaihtoautosta ajetaan heti alas. Aikasemmin elämäni aikani kerran olen törmänny siihen tilanteeseen että ekalla kerralla annetaan niin hyvä hyvitys hinta autosta, että ei tarvii paljoo miettiä. Kuinka kauan myyjillä menee niihin turhiin kauppojen tekemiseen aikaa, kun vois kerralla myydä enemmän.

Quality

Skrikon lista on hyvä, sillä pääsee jo pitkälle. Lisäisin siihen vielä ystävällisyyden, sopivan aktiivisuuden ja ennen muuta tuotetietoisuuden. On selvää, ettei käytetyistä voi tietää ihan kaikkea, mutta uuden auton myyjän on tunnettava mallit ja niiden ominaisuudet riittävän hyvin. Myönnän, ettei kaikkien yksityiskohtien hallitseminen ole aina helppoa, mutta aktiivisuus tiedon hakemisessa on tärkeää. Että asiakkaalle syntyy kuva häntä palvelevasta myyntihenkilöstä, joka on aidosti kiinnostunut hänestä ja hänen odotuksistaan, kuten Skrikokin jo listasi.

Tuo sopiva aktiivisuus on myyjälle haastava. Useinkaan ei jokaista uteliasta tirkistelijää lähdetä palvelemaan, ja siinä onkin  ensimmäinen taidonnäyte: osata erottaa renkaanpotkijat tosiostajista. Usein johtopäätöksiä tehdään kevyin perustein (pukeutuminen, ikä), joista täälläkin on karmeita kertomuksia. Määrätietoinen, päättäväinen ostaja pitää tunnistaa nopeasti, ja häneen kannattaa panostaa.

Nykyään varmasti useimmat asiakkaat tulevat liikkeeseen katsomaan juuri tiettyä autoa, josta he ovat saaneet ennakkotiedot netistsä. Niitä, jotka kiertelevät autoliikkeissä aikaa kuluttaen, harvoin palvellaan. Mutta aina joskus voi käydä, että hyvä myyjä onnistuu koukuttamaan asiakkaan esittelemäänsä yksilöön siinä määrin, että kaupat syntyvät. Siinä myyjän taidot korostuvat. Renkaanpotkijasta tuleekin tosiostaja, ja usein myös puolihuvikseen liikkeissä kiertelevä on aidosti kiinnostunut autoista ja on siten potentiaalinen ostaja.

Se, missä tavallisimmin epäonnistutaan, on kaupanteon jälkeinen aika. Myyjältä edellytetään aktiivisuutta myös sen jälkeen, kun nimet ovat paperissa. Ei mitään viikoittaista soittelua, vaan asiallinen informaatio vaikkapa toimitusajasta ja varsinkin sen muutoksista. Ja silloin, kun asiakas ottaa yhteyttä, on syytä osoittaa olevansa edelleen kiinnostunut tästä selvittämällä vastaukset kysymyksiin. Myös uuden auton odotusajan järjestelyt, kuten rahoitus, mahdollinen sijaisauton tarve sekä vaihdokkiin liittyvät asiat kuuluvat myyjän ammattitaitoon.

Kumpi sitten on myyjälle haasteellisempaa tai palkitsevampaa, uusien vai käytettyjen kauppa? Nämä ovat yllättäen kovin erilaisia, kun uudessa pitää yhdessä asiakkaan kanssa päättää monesta yksityiskohdasta ja osata esitellä niitä siten, että asiakas tietää, mistä vaihtoehdoista on valitsemassa. Aina varustepaketit, niiden yksityiskohdat tai edes hinnoittelu eivät ole kovin selkeitä, ja kumma kyllä, myös niiden esillepano netissä saattaa olla sekavaa. Ja silloin, kun asiakkaalle pitää myydä uusi auto hänen toivomillaan varusteilla, kaiken on oltava 100 % selvää, kun nimet raapustetaan tilauspaperiin.

Käytetyn auton kauppa onkin sitten aika suoraviivaista. "Tässä on tällainen, saisiko olla? Käy kokeilemassa, niin keskustellaan." Paljosta muusta kuin hinnasta ei sitten keskustellakaan. Ehkä kaksista renkaista ja jonkin puutteen tai virheen korjaamisesta, siinä kaikki. Kun yhteisymmärrys syntyy, auto vaihtaa omistajaa (tai usein haltijaa), ja asiakas saa tuotteen jopa mukaansa. Häntä ei ole tarvis pitää lämpimänä kuukausia kuten uuden kaupassa. Lämpimyys tai kuumuus saattaa kyllä kohdata ostajaa ihan muista syistä, kun ostos ei vastaakaan odotuksia ::).

LainaaAntaa itestään kuvan ettei tarvii kysellä joltain toiselta kolleegalta/esimieheltä kokoajan jotain.

Usein tuo on eräänlainen kulissitoiminto. Myyjä varsin hyvin tietää, mikä on auton todennäköinen hyvityshinta, mutta hän hakee sille vahvistuksen asiakkaalle kasvottomalta esimieheltään jakaen näin vastuun itseltään autoliikkeelle. Tämä on aivan normaali käytäntö varsinkin isoissa liikkeissä. Myyjällä ei ole oikeutta tehdä kauppaa omiin nimiinsä, vaan vastuu on liikkeellä. Eri asia on nuo edellä mainitsemani yksityiskohdat, joista myyjän on oltava tietoinen. Jos hän ei tunne kaikkia liikkeen valikoimiin kuuluvia merkkejä / malleja, asiakas useimmiten ohjataan sen myyjän luo, jolla on paras tuntemus kiinnostuksen kohteesta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: Quality - 18.12.11 - klo:08:01Usein tuo on eräänlainen kulissitoiminto. Myyjä varsin hyvin tietää, mikä on auton todennäköinen hyvityshinta, mutta hän hakee sille vahvistuksen asiakkaalle kasvottomalta esimieheltään jakaen näin vastuun itseltään autoliikkeelle.

Jos myyjä hakee pomolta lupaa hinnalle, niin asiakkaalle tulee heti kuva viimeisestä alimmasta hinnasta. Eli koittavat lopettaa tinkaamisen. Jos kauppa ei etene, niin saattavat vaihtaa myös myyjää. Eka myyjä saattaa tuntua viholliselta asiakkaalle, joten haetaan toinen myyjä joka taas on asiakkaan puolella. Eli ts. hyvä poliisi ja paha poliisi. Suomessa automyyjät ovat vähän lapsenkengissä näissä kikoissa, mutta Jenkeissä tämä lienee ihan normaali käytäntö.

Samoin automyyjän pitäisi pitää asiakastiedot tallessa ja soittaa vuoden parin päästä uudestaan (kalenterimuistutus!) ja tarjota uutta autoa vaihdossa. Eli siis että just sattui tulemaan tämmöinen ja tämmöinen auto vaihdossa, ja tuli mieleen että sullahan on se vahnempi malli vielä - varmaan toiminut hyvin? - että päivitetäänkö mallia? Hyvään hintaan?
-09 V70 2.4DA

HiTecci

Vaan miten löytää se sopiva kompromissi asiakkaan haluaman ja oikeasti tarvitseman välillä? Nuo kun ei läheskään aina ole sama asia ??? Hieman korostetusti esim. isäntä kuolaa coupen perään ja muija + 4 muksua parveilee kaupassa toisaalla. Lienee silkkaa ajan tuhlausta molemmin puolin turhia turista jostain 50ke uudesta sportista kun se oikea tarve on käytetty 15ke tila-auto. Vaan tuon kun menet asiakkaalle sanomaan, niin melko varmaan kääntyy kannoillaan ja enää ei häntä tuossa liikkeessä nähdä :-\

Itse ainakin olen pyrkinyt olemaan reilu myös kauppiasta kohtaan ja sanonut suoraan sen jos olen vain "fiilistelemässä". Turhaahan kauppiaan on siinä turpaansa auton vieressä laulattaa kun kauppaa ei yksinkertaisesti ole tällä kertaa tiedossa. Tiedä sitten olisiko hällä oikeasti muutakaan, yhtään sen fiksumpaa tekemistä, mutta onpahan ainakin tietoinen tilanteesta. Jotkut ovat silti jääneet siihen turisemaan, toiset ovat poistuneet takavasemmalle. Molemmat itselleni ihan ok 8)

Tai vastaavasti kun olen ollut todella jotain hakemassa, niin speksit tiskiin ja katsotaan mitä myyjällä on siihen tarjota. Toki itselläni on ollut jo valmiiksi jotain kaavailtuna, mutta joskus on myyjä vetäissyt todella varteenotettavan vaihtoehdon ihan puun takaa. Silti vain joka kerta nuo myyjät jaksaa hämmästellä kun se päätös on jo valmiiksi tehty ja liikkeeseen mennään suoraan ulko-ovelta tiskille "Juu, me otetaan toi." ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 18.12.11 - klo:10:03
Jos myyjä hakee pomolta lupaa hinnalle, niin asiakkaalle tulee heti kuva viimeisestä alimmasta hinnasta. Eli koittavat lopettaa tinkaamisen.

Tämä pomolta kysyminen voi olla joissain tapauksissa myös bluffia, myyjä käväisee vaikka vessassa tai heittää huulta varaosamyyjän kanssa ja tulee takaisin kertoen pomon luvanneen xxx hyvityksen :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy