Kokemuksia ja keskustelua automyyjistä

Aloittaja Palmikko, 03.09.10 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

McVAG

Tuli muuten mieleen, että Subaruun päättyneellä ostattelukierroksella törmäsin aika moneen automyyjään jotka sanoivat vaihtaneensa alalle IT-alalta. Olivat kuulemma tahtoneet pois hullusta oravanpyörästä järkyttävine stressitasoineen.

Kumma kyllä, ICT-alalla olen itsekkin ja mielessä käynyt että automyyjänä voisi olla periaatteessa ihan kivaa. Asiakkaat tulee sinun luoksesi ja useat on katsonut jo valmiiksi että sinulla on liikkeessä jotain jonka tahtovat ostaa. Mikäs siinä sitten, ei voisi myynti olla lähtökohdiltaan paljon helpompaa.

Vielä kun pystyisi tienaaman edes jotenin samaa tasoa kuin nykyisissä hommissa. Mikäs siinä näin autoista lähes fanaattisesti kiinnostuneena. Tosin pää hajoisi, jos pitäisi myydä jotain koslaa jota ei itse arvostaisi ollenkaan. On tullut hakeuduttua firmoihin joissa tuotteet eivät ole halvimpia, mutta teknisesti edellä kävijöitä ja laadukkaimpia.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: McVAG - 11.12.11 - klo:21:51
Audi-Center Espoossa ainoastaan nuorin myyjä otti vakavasti (edes palveli) ja oli todella asiallinen, melkein harmitti etten tehnyt kauppoja kun kaveri teki niin hyvää duunia ja oli palvelualtis.

Sama tapahtui omalla kohdalla. Ensimmäisellä kerralla kun käytiin vaimon kanssa katsomassa tuolla autoja niin vaikka pyydettiin respasta myyjää kaupantekoon niin suoraan ovesta tulleet keski-ikäiset käytiin nappaamassa karsinoihin eikä meitä vaivauduttu palvelemaan. Toisella kerralla kun käytiin niin nuori myyjä tuli heti kyselemään, laskeskeli tarjoukset ja selvitteli asiat sekä järjesti auton koeajoon, kun sopiva A3 SB ei sillä hetkellä ollut koeajettavana.

Vielä parempaa palvelua sain Olarin Laakkosella jossa vanhempi miesmyyjä todella tiesi kaiken myymästään ja osasi kaupankäynnin aivan toista kuin nuoren "myyntitykin" kanssa Tikkurilassa BMW 118i:stä käydyt keskustelut. Laakkosen myyjän kanssa ehdottomasti miellyttävin palvelutapahtuma, autonkin järjesti jostain koeajoon vaikka sellaista ei pitänyt olla missään. Soitteli vielä perään ja kyseli miltä auto koeajon jälkeen oli tuntunut, itse kun ei ollut työvuorossa silloin kun kävin sen ajamassa. Harmi vaan, että Bemari ei lopulta hirveästi sytyttänyt.

VV-Autosta sain sellasta perushyvää palvelua, ainoastaan tilauksen tekemisen jälkeen auton vaiheista sai oikein puristamalla puristaa tietoa. Siihen asti kaikki mitä luvattiin niin tehtiin.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: JoJio - 11.12.11 - klo:23:29
Ihmettelen kyllä noita automyyjiä, ite en oo myyny yhtäkään autoo, kaikki vaihtanu aina liikkeessä. Mut on se niin vaikeeta myyjien selailla vaikka näitä nettifoorumeita iltasin, käyttää vaikka tunti päivässä edistäkseen ihteesä asiakaspalvelussa. Mikään automyyjä en oo, mut näin pers tuntumalta voisin väittää, et tietäs tietyistä automerkeistä enemmän kun ykskään automyyjä jyväskylän seudulla. Vähän kun osais lukee ja kuunnella asiakasta, niin sais paljon enemmän aikaseks. Miks ihmeessä se pitää antaa aina ekaks se minimi hinta, että asiakas menee takulla seuraavaan liikkeseen ja ostaa sieltä.  ???
Melkein väittäisin että kun 8h päivässä olet tekemisissä autojen kanssa ja niitä kaupittelet ihmisille ja kulutat aikaasi niihin tutustumalla muutenkin (ainakin näin sen pitäisi mennä), niin voi tuo motivaatio olla aika alhainen illalla käyttää yhtään enempää siihen aikaa. Vähän sama kuin ATK-huoltojen janttereilla, ei voisi vähempää kiinnostaa tunkata sitä omaa tietokonetta enää duunipäivän jälkeen, ellei nyt sitten oikeasti joku vahva kiinnostus ole asiaa kohtaan.
Ja myyjiin kuitenkin pätee sama asia ihan joka alalla. Joistakin ei vain ole myyntityöhön ja toiset sitä ovat ihan luonnostaan. Sitä näkee myös ruokakaupassa työskentelemällä, joiltakin palveluhomma luonnistuu ilman kädestä pitämistä ja toisilta ei meinaa sujua sitten mitenkään. Joiltakin saattaa palvelualttius mennä jopa vähän överiksi ;)

McVAG

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 11.12.11 - klo:23:48

Vielä parempaa palvelua sain Olarin Laakkosella jossa vanhempi miesmyyjä todella tiesi kaiken myymästään ja osasi kaupankäynnin aivan toista kuin nuoren "myyntitykin" kanssa Tikkurilassa BMW 118i:stä käydyt keskustelut. Laakkosen myyjän kanssa ehdottomasti miellyttävin palvelutapahtuma, autonkin järjesti jostain koeajoon vaikka sellaista ei pitänyt olla missään. Soitteli vielä perään ja kyseli miltä auto koeajon jälkeen oli tuntunut, itse kun ei ollut työvuorossa silloin kun kävin sen ajamassa. Harmi vaan, että Bemari ei lopulta hirveästi sytyttänyt.


BMW kuski kaveri suositteli Olarin Laakkoselta vanhempaa kaveria, harmi vaan että on nyt jäänyt eläkkeelle. Tosin sama kaveri kertoi sieltä jonkun nuoren myyjän soitelleen ja kertoilleen "Ostit xxx:ltä auton ja hän jäi eläkeelle. Huomasin papereista, että sinulla on työsuhdeauto ja siitä on varmaankin sopimus menossa vuoden sisään umpeen. Mites on onko uusittu X3 tuttu, kiinnostaisio tulla koeajamaan?"
Kaverini oli ollut äimänkäkenä että näin hyvää palvelua, noh koeajo sovittiin ja X3 oli kaverilla jo mielessä valittu seuraavaksi. Paitsi nyt huomasi Range Roverin Evoquen ja alkanut kuolaamaan sen perään.

Pepeto

Rinta-Joupin Autoliikkeessä Oulussa en koskaan päässyt kauppoihin, vaikka monta kiinnostavaa autoa siellä olikin. Tarjoukset olivat  yleensä surkuhupaisan ja naurettavan rajamailla. Esimerkiksi vuoden vanha Citroen C3 arvostettiin 7 000 euroon, kun sain siitä muualla 14 000. Fiat Bravasta tarjosivat kuusi tonnia ja muualla irtosi 12 000. Oma Passattini oli myynnissä 14 000 euron hinnalla itselläni ja sen siitä sainkin. Koitin vaihtaa sitä Volvoon Rinta-Joupin Autoliikkeessä, niin välirahaa olisin tarvinnut 10 000 euroa ja Volvon hinta oli 17 000 euroa.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

rob-s

LainaaTarjoukset olivat  yleensä surkuhupaisan ja naurettavan rajamailla

Tämä ilmiö yleistyi mielesteni sen jälkeen kun lasipalatsit ilmestyivät Suomeen ja myyjät alkoivat kulkea puvuissa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

765turbo

#216
Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 12.12.11 - klo:07:53
Rinta-Joupin Autoliikkeessä Oulussa en koskaan päässyt kauppoihin, vaikka monta kiinnostavaa autoa siellä olikin. Tarjoukset olivat  yleensä surkuhupaisan ja naurettavan rajamailla. Esimerkiksi vuoden vanha Citroen C3 arvostettiin 7 000 euroon, kun sain siitä muualla 14 000. Fiat Bravasta tarjosivat kuusi tonnia ja muualla irtosi 12 000. Oma Passattini oli myynnissä 14 000 euron hinnalla itselläni ja sen siitä sainkin. Koitin vaihtaa sitä Volvoon Rinta-Joupin Autoliikkeessä, niin välirahaa olisin tarvinnut 10 000 euroa ja Volvon hinta oli 17 000 euroa.

Toi R-J =Ranta Juoppo on ollut kautta aikain nihkeä putiikki, ainakin vaihto- tai ostohintojen suhteen. Yritettiin aikoinaan 90-luvun alussa tossa Töölössä Hesassa päästä eroon kaverin muuttoautosta, 230E MB -89, jolla oli ajettu 55tkm. RJ tarjosi reilulla käteiskaupalla 90 000MK, joten nauroimme itsemme ulos kyseisestä lafkasta ja myimme auton Hämeenlinnaan 170 000MK hintaan yksityiselle. Varmaan joku saanut asiallisiakin tarjouksia kyseisestä firmasta, mutta enempi olen kuullut Pepeton kertomista "huippuhyvityksistä"

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 11.12.11 - klo:20:53Kävin Kaivokselan Biliassa ihailemassa uutta Volvo ... ainakin x kertaa.Kertaakaa ei myyjää näkynyt. Kaikki istuivat ja lukivat vissiin Ilta -Sanomia.

Itse käynyt pari kertaa ja faijakin muutaman kerran.. Kertaakaan tuossa firmassa ei ole myyjät tulleet juttusille vaikka parhaimmillaan puoli tuntia seisty liikkeessä.
Enää ei mennä yrittämään.
300ZX
Passat Variant 2013

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 12.12.11 - klo:08:46
Itse käynyt pari kertaa ja faijakin muutaman kerran.. Kertaakaan tuossa firmassa ei ole myyjät tulleet juttusille vaikka parhaimmillaan puoli tuntia seisty liikkeessä.
Enää ei mennä yrittämään.

Ehkä ne ei ole tajuneet että olet osto aikeissa. Kokeile ensikerralla istua ratintaakse ja pidä sellaista "bruuuuummm bruuuuuuum" ääntä ja kääntele rattia. Välillä voit töötätä pariinkertaa ja veivata ikkunan auki ja huutaa "bic mac ateria light kokiksella ja nugetit". Eiköhän sieltä kohta joku tule kyselemään mikä meininki ::)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: McVAG - 11.12.11 - klo:23:37
Tuli muuten mieleen, että Subaruun päättyneellä ostattelukierroksella törmäsin aika moneen automyyjään jotka sanoivat vaihtaneensa alalle IT-alalta. Olivat kuulemma tahtoneet pois hullusta oravanpyörästä järkyttävine stressitasoineen.
Onhan tuo ohjelmistojen kanssa puuhastelevana itselläkin käynyt mielessä, joskos tekisikin jotain totaalisesti ihan muuta ??? Vaan kun hakusessa olisi oikeastaan just se toisinpäin maailma. Nykyinen IT-homma ei stressaa läheskään riittävästi :o Kertaakaan en ole kantanut työhommia kotiin tai pähkinyt asioita sen enempää mitä työpäivän aikana on kerennyt. Ja silti on projektit hoituneet moitteetta. No ahneena sitä aina seuraavaksi tietty haluaa vielä entistäkin suuremman palan tuosta projekti-kakusta, mutta silti vielä ei ole tullut liian suurta palaa koskaan haukattua. Mitä enempi on hommia tiedossa, sen enmpi sitä tuntuu myös aikaansaavan eikä tule työpäivistä pitkäveteisiä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jf

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.12.11 - klo:21:16
Ostotapahtumassakin oli se ilmiö, että minä kun olin farkuissa ja vanhassa Harley-Davidson T-paidassa, niin minulle myyjä käänsi selkänsä, kun sai palveltua hienosti pukeutuneen pariskunnan, joka sovitteli golfbagia Q5:n tavaratilaan.
Kun monilla on ihan samanlaisia kokemuksia rinkelipuodissa, niin oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, että ei se välttämättä ole sen myyjän vika, jos maahantuojalta on ohjeistettu, että rinkeli on sateenkaarikansan ja bättrefolketin auto, jota ei tule myydä taviksille (aika harva haluaa mennä kuitenkaan sanomaan "väärännäköiselle" asiakkaalle, että: "Sorry, no go näytät ihan tavisheterolta"). Kokeilkaapa seuraavan kerran siten, että käytte ensin fab5:n stailattavana ja otatte mukaan sen bättrefolketin edustajan kaveripiiristä kun menette myymälään, niin johan homma toimii. Sitten kyllä pitää miettiä hetki, että kuka haluaa toimia molempien ryhmien mannekiininä ja ehkä suunnata jonkun toisen merkin pariin...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Titta Jokisen tukka

Lainaus käyttäjältä: jf - 12.12.11 - klo:12:53
Sitten kyllä pitää miettiä hetki, että kuka haluaa toimia molempien ryhmien mannekiininä ja ehkä suunnata jonkun toisen merkin pariin...

;D

Newman

Lainaus käyttäjältä: jf - 12.12.11 - klo:12:53
jos maahantuojalta on ohjeistettu, että rinkeli on sateenkaarikansan ja bättrefolketin auto, jota ei tule myydä taviksille (aika harva haluaa mennä kuitenkaan sanomaan "väärännäköiselle" asiakkaalle, että: "Sorry, no go näytät ihan tavisheterolta").
Erikoinen maahantuoja, jos parempi tulos ei kiinnosta. Vaan mistäpä minä mitään tiedän.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 12.12.11 - klo:09:11
Onhan tuo ohjelmistojen kanssa puuhastelevana itselläkin käynyt mielessä, joskos tekisikin jotain totaalisesti ihan muuta ??? Vaan kun hakusessa olisi oikeastaan just se toisinpäin maailma. Nykyinen IT-homma ei stressaa läheskään riittävästi :o Kertaakaan en ole kantanut työhommia kotiin tai pähkinyt asioita sen enempää mitä työpäivän aikana on kerennyt. Ja silti on projektit hoituneet moitteetta. No ahneena sitä aina seuraavaksi tietty haluaa vielä entistäkin suuremman palan tuosta projekti-kakusta, mutta silti vielä ei ole tullut liian suurta palaa koskaan haukattua. Mitä enempi on hommia tiedossa, sen enmpi sitä tuntuu myös aikaansaavan eikä tule työpäivistä pitkäveteisiä 8)

Tuli vaan mieleen, että mitenkähän ihmeessä tämä mahtaa liittyä aiheeseen eli kokemuksiin automyyjistä...

wolf6

Kymmenisen vuotta sitten olin autoa vaihtamassa,niin kävin pösön liikkeessä Ylivieskassa.
Kysyin jotain mallia koeajoon myyjä tokaisi että saa käydä kokeilemassa sitten jos ostaa ensin semmoisen auton ja vielä kysyi,että ymmärränkö minä.
Menin sitten viereiseen Toyotan liikkeeseen ja auto lähti tilaukseen.

Kului muutama vuosi ja menin uudelleen käymään samassa pösön liikkeessä kokeilemassa autoa. Toinen myyjä sanoi,että käykää kokeilemassa mutta ei saa käydä kaukana ja sullahan on Toyota kyllähän me niitäkin otetaan vaihdossa jos tarpeeksi halvalla saa. Käytiin sitten 200 metriä kokeilemassa.

Näiden jälkeen ei ole tarvinnut käydä tässä liikkeessä.
A3 Premium

Kapa

Minulla merkki vaihtui kesällä. Neljä Skodaa ja vaihtui Seatiin. Hyviä autoja molemmat. Miksi vaihdoin? Hinta varmaan ykkönen , mutta toisaalta Skodaa yritettiin myydä vähän liian varmasti ja ei mitään etua pitkästä asiakkuudesta.  Lisäksi tuli hieman huonoja kokemuksia tuosta Skodan  huoltopuolesta. Ei se mikään huono ole, sillä kyllä se aina on vastannut kysymyksiin, mutta oli esim. Eberin asennuksesta huono työn laatu ja vastaavan laitteen ongemista homma ei ihan pelannut. Jonottaa ei ole tarvinnut Skoda-huoltoon ja siinä suhteessa olin tyytyväinen. Oli muuten hyvä myyjä Seatilla Kuopiossa; ei sen tarvinnut tyrkyttää, vaan kertoa tosiasiat ja kauppa syntyi.

Quality

Ehkä näin varttuneemmalla iällä on ollut helpompaa saada autoja koeajoon. Yleensä olen saanut myös yön yli, jos olen vain halunnut. Joskus on tosi tiukka aikataulu, jossa koeajoajat on varattu puolen tunnin välein, jolloin ei pitempään lenkkiin ole mahdollisuutta. Mutta en muista tilannetta, jossa automyyjä olisi pyrkinyt selkeästi rajoittamaan omilla toimillaan koeajoa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Quality - 12.12.11 - klo:21:52
Ehkä näin varttuneemmalla iällä on ollut helpompaa saada autoja koeajoon. Yleensä olen saanut myös yön yli, jos olen vain halunnut. Joskus on tosi tiukka aikataulu, jossa koeajoajat on varattu puolen tunnin välein, jolloin ei pitempään lenkkiin ole mahdollisuutta. Mutta en muista tilannetta, jossa automyyjä olisi pyrkinyt selkeästi rajoittamaan omilla toimillaan koeajoa.

Tai sitten olet vain niin lihaksikas karpaasi, että koeajojasi ei uskalleta rajoittaa ::)

Quality

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 12.12.11 - klo:21:55
Tai sitten olet vain niin lihaksikas karpaasi, että koeajojasi ei uskalleta rajoittaa ::)

Näkisitpä vaan ....  ;D ;D ;D
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: wolf6 - 12.12.11 - klo:21:33
Kysyin jotain mallia koeajoon myyjä tokaisi että saa käydä kokeilemassa sitten jos ostaa ensin semmoisen auton ja vielä kysyi, että ymmärränkö minä.
Ihan samalla tavalla kuin asiakas valitsee kauppiaansa, voi se kauppias myös valita asiakkaansa ja molemmille annettakoon tuo oikeutensa. Onko nuo valinnat sitten aina taloudellisesti tms. järkeviä, onkin sitten jo kokonaan oma juttunsa. Olenhan tuota itsekin vuosien varrella saanut aika tylyä kohtelua joistain paikoista, joten eipähän ole tarvinnut naamaani enää tuolla näyttää. Toisaalta eipä nuokaan lafkat ole kuppiaan kipanneet vaikka minä en heidän ovensa saranoita enää kulutakaan. On toki myös täysin vastakkaisiakin esimerkkejä, paikkoja joissa palvelu on ollut erinomaista ja saaneet minusta vakiasiakkaan. Vaan silti ei ole yrittäjällä voita riittänyt enää leivän päälle ja nurin meni = minäkin olin pakotettu etsimään uuden kauppiaan :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: wolf6 - 12.12.11 - klo:21:33
Kymmenisen vuotta sitten olin autoa vaihtamassa,niin kävin pösön liikkeessä Ylivieskassa.
Kysyin jotain mallia koeajoon myyjä tokaisi että saa käydä kokeilemassa sitten jos ostaa ensin semmoisen auton ja vielä kysyi,että ymmärränkö minä.
Menin sitten viereiseen Toyotan liikkeeseen ja auto lähti tilaukseen.

Kului muutama vuosi ja menin uudelleen käymään samassa pösön liikkeessä kokeilemassa autoa. Toinen myyjä sanoi,että käykää kokeilemassa mutta ei saa käydä kaukana ja sullahan on Toyota kyllähän me niitäkin otetaan vaihdossa jos tarpeeksi halvalla saa. Käytiin sitten 200 metriä kokeilemassa.

Näiden jälkeen ei ole tarvinnut käydä tässä liikkeessä.

Itse sain upeaa palvelua kesällä 2003 oheisessa putkassa:

http://www.autoexpert.fi/Yhteystiedot.aspx

Liikkeessä oli myynnissä vähän ajettu automaatti-E-Mersu ja olin siis vakavissa ostoaikeissa. Herra Ekroos totesi että autoa saa kokeilla jos sen ostaa ensin. Ã,,ijä oli muutenkin semmoinen käytökseltään, että sopisi aivan muihin hommiin. Tuo liike piirtyi aivojen sopukoihin ns. ikuisiksi ajoiksi eikä tarvitse v a r m u u d e l l a  koskaan avata sen ovea. Mersu tuli sitten ostettua vajaa vko myöhemmin Vehosta.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Quality - 12.12.11 - klo:21:52
Ehkä näin varttuneemmalla iällä on ollut helpompaa saada autoja koeajoon. Yleensä olen saanut myös yön yli, jos olen vain halunnut. Joskus on tosi tiukka aikataulu, jossa koeajoajat on varattu puolen tunnin välein, jolloin ei pitempään lenkkiin ole mahdollisuutta. Mutta en muista tilannetta, jossa automyyjä olisi pyrkinyt selkeästi rajoittamaan omilla toimillaan koeajoa.

Tähän alkuun epäasiallinen kommentti, jota en voinut vastustaa... Tuohon ylläolevaan lainaukseen tuli mielessäni heti vaihdettua AUTO -sanojen tilalle TYTTÖ -sana...  :P

Ja sitten kommenttini otsikkoon liittyen.

- viime talvena olimme vaihtamassa vaimon autoa uuteen. Tein kauppaa mm. Salon Skoda -liikkeessä, jossa olimme vaihtaneet käytetyn Superbin uuteen Octaviaan. Myyjä oli innostunut ja kiinnostunut, ei tyrkyttävä vaan positiivisella tavalla aktiivinen. Sain alustavan välirahatarjouksen liikkeessä, mutta myyjä lupasi vielä palata saman päivän aikana virallisella tarjouksella juteltuaan kollegoidensa (=pomojen) kanssa. Illemalla sain sitten puhelun, jossa kaveri melkoisen vaivautuneena pahoitteli, että ei ollut saanut lupaa ottaa Superbiamme vaihdossa, ilmeisesti millään hinnalla. Eivät kuulemma käytetyt Superbit kiinnosta ostajia... ???

- edellisen kokemuksen jälkeen käväisimme Turussa Rinta-Joupilla. Myyjää piti pitkään jonottaa, kun oli lauantaipäivänä muita asiakkaita edellä. Hiukan tahmean alun jälkeen kaupanteko lähti liikkeelle ja Superbista luvattiin ihan asiallinen hyvitys. Tuossa saattoi auttaa sekin, että heti kättelyssä törkkäsin käteen Grey-Henistä tulostavamani hinta-arvion Superbille. Kauppa jäi sitten kuitenkin tekemättä, kun Octavia ei vaimoa oikein innostanut. Missään vaiheessa myyjä ei soitellut perään ja kysellyt että miten kaupanteko etenee.

- tarina jatkuu. Rinta-Joupin jälkeen Turun Volkkarikauppaan juttelemaan uudesta Golfista. Hiukan tahmaista neuvottelu aluksi, mutta kun myyjä huomasi että tässä ollaan oikeasti kauppaa tekemässä, innostui ihan eri tavalla. Hyvä että pääsimme kaupasta ulos tekemättä kauppaa samalta istumalta. Kauppa tehtiin sitten paria päivää myöhemmin ja loppuneuvottelut onnistuivat tosi mallikkaasti. Samoin meni auton luovutus mallikkaasti ja luovutuksen jälkeen liikkeestä oltiin pariinkin otteeseen yhteydessä kysellen kokemuksia uudesta Golfista. Kuriositeettina, vaihdossa antamme Superb meni liikkeessä kaupaksi alle kuukaudessa, eikä sen myynnissä kuulemma ollut ongelmia, vaikka saimme siitä mielestämme ihan hyvän hyvityksen. Liekö Golfissa hyvä kate.

- Oman autoni kohdalla sain nuorelta automyyjältä hyvää palvelua Hyvinkään Laakkosella, ensin puhelimitse ja sitten pariin otteeseen paikan päällä. Vähän jäi harmittamaan, että kauppa hänen kanssaan jäi tekemättä, kun yritystä hänen puolellaan oli kiitettävästi.

- Parasta palvelua toistaiseksi sain Raahen Pörhöltä, mistä tuo nykyinen Passat on hankittu. Myyjä tuli mm. Ouluun asti autolla vastaan aamusella ja tuli tehtyä pidempi koeajo pudotellessa Raaheen. Liikkeessäkin neuvottelut etenivät mallikkaasti ja hyvässä hengessä. Ostin auton samalla reissulla ja illalla kotiin päästyäni sain myyjältä viestin jossa hän kyseli miten pitkähkö kotimatka oli Passatilla mennyt. Jotakin tästä palvelusta kertoo sekin, että sama myyjä on aikanaan myynyt Raahesta ko. auton uutena Espooseen, josta se oli palautunut alkusijoilleen juurikin hyvän palvelun vuoksi. Asiakas oli kuulemma valitellut, että hän ei saa Espoossa juuri minkäänlaista palvelua, ja oli tilannut uuden A6:n puhelimitse tutun myyjänsä kautta. Raahessa ei ole Pörhöllä edes Audin edustusta, mutta se ei palvelua ollut estänyt.


VAG!

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 13.12.11 - klo:09:37
Ã,,ijä oli muutenkin semmoinen käytökseltään, että sopisi aivan muihin hommiin. Tuo liike piirtyi aivojen sopukoihin ns. ikuisiksi ajoiksi eikä tarvitse v a r m u u d e l l a  koskaan avata sen ovea.

Ne Sulan Tuusulanväylältä katsottuna kauimmaiset liikkeet ovat muutenkin sellaisia, että ei sinne kannata tällaisten nöösipoikien eksyä. Vaihtoauto Plussasta saattaa vielä selvitä, mutta siihen taitaa uskallus loppua ;)

ConD

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 13.12.11 - klo:10:20
- Parasta palvelua toistaiseksi sain Raahen Pörhöltä, mistä tuo nykyinen Passat on hankittu...
Isäni tilasi ja teki kaupat edellisestä Borastaan juurkin Raahen pörhöllä. Oulun vastaavassa putkassa ei kuulemma oikeen kauppa ollut hoitunut, joten puhelinsoitto Raaheen niin homma lähti sujumaan. Automyyjä oli sanonut että jos jaksat ajella mutkan täällä että hänkin vaihtoauton (1.6 Bensabora) näkee niin et takuulla tule huonoa kauppaa hänen kanssaan tekemään (uusi 1.9TDI Bora). Kaupat tuli ja isukki ajeli tyytyväisenä tuon pari reissua että sai mieluisat kaupat tehtyä.

Eihän tuo matka Oulusta Raaheen ole kuin vajaa 100km, mutta olen ymmärtänyt että palvelualttiudessa eroa on niin paljon että kannattaa ajaa tuo matka.

Itsellä tuli tehtyä "nopeat kaupat" tuosta Touranista viime syksynä, eikä siinä vaihtoautohallin kaverilla ollut juuri muuta tekemistä kuin joojotella, täyttää kauppakirjat ja kaupanteon yhteydessä havaitsemani viat korjauttaa. Auto järjestyi koeajoon vartissa siitä kun tuumasimme että tämä me tahdotaan koittaa vaikka auto oli lähes hallin perällä. Propsit siitä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Karvis

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 13.12.11 - klo:10:20
Illemalla sain sitten puhelun, jossa kaveri melkoisen vaivautuneena pahoitteli, että ei ollut saanut lupaa ottaa Superbiamme vaihdossa, ilmeisesti millään hinnalla. Eivät kuulemma käytetyt Superbit kiinnosta ostajia... ???

Aika käsittämätöntä toimintaa merkkiliikkeeltä, niiden jos jonkun pitäisi ottaa omat merkit AINA vaihdossa vaikka sitten huonompaan hintaan jos kyseinen malli myy huonosti käytettynä. Eikä sitä ainakaan asiakkaalle pitäisi mennä sanomaan ettei hänen autoaan haluta vaihdossa tai hinta on huono vaikean jälleenmyynnin vuoksi, se jos joku saa katselemaan muita merkkejä kun edes merkkiliike ei huoli vaihdokkia halliinsa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Vesmo

Tänne kuuluu varmaan tämä jo aika vanha tarina noin kymmenen vuoden takaa, olin silloin about 9-vuotias. Olin isäni kanssa kiertelemässä eri autokauppoja. Eräässä liikkeessä sitten istuin autoon kuskin paikalle, niinkuin minulla oli aina tapana. Isä katseli vähän sivumpana jotain toista autoa, kunnes automyyjä huomaa minut yksin autossa. Ã,,käisesti tulee kysymään että mitä helvettiä teen täällä?? Noh, totesin tomerasti että olen isäni kanssa, eikä varmasti osteta autoa täältä! Onneksi ei menetetty paljoa kun oli joku Suzuki/Hyundai liike.  8) Paska maku siitä jäi, yleensä kun junnuna isän kanssa autoja katseli niin minutkin kyllä otettiin hyvin huomioon suurimmassa osassa liikkeistä.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Quality - 12.12.11 - klo:21:52
Ehkä näin varttuneemmalla iällä on ollut helpompaa saada autoja koeajoon. Yleensä olen saanut myös yön yli, jos olen vain halunnut. Joskus on tosi tiukka aikataulu, jossa koeajoajat on varattu puolen tunnin välein, jolloin ei pitempään lenkkiin ole mahdollisuutta. Mutta en muista tilannetta, jossa automyyjä olisi pyrkinyt selkeästi rajoittamaan omilla toimillaan koeajoa.

Itse olen kyllä pääasiallisesti saanut auton aina koeajoon. Parikymppisenäkin sai yleinsä ilman ongelmia auton ajoon. Nyt ikää kolmisenkymmentä vuotta ja pari kertaa on saanut myyjälle todeta, että kaupanteko loppui nyt, jos ei yksin voi koeajolle päästää vaan on änkeämässä väkisin mukaan.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vesmo - 13.12.11 - klo:12:06
Isä katseli vähän sivumpana jotain toista autoa, kunnes automyyjä huomaa minut yksin autossa. Ã,,käisesti tulee kysymään että mitä helvettiä teen täällä??

Itse olin kerran meidän 4-vuotiaan tytön kanssa Audin farkkukutosta katsomassa ja myyjän kanssa siinä puhuttiin jotain pehmoisia. Takaluukku oli auki ja tyttö sanoi yhtäkkiä tomeralla äänellä: "Isi, ei me voida tätä ostaa". Minä ja myyjä katsottiin puoli sekuntia tyttöä ja sitten tuli lisää. "Ei tässä ole reikää mun suksille." Myyjä oli heti hienosti mukana ja sanoi: "Onko sulla jo niin pitkät sukset, että ne ei tänne takaluukkuun mahdu? No, ei se haittaa, voidaan me laittaa reikä ( :D) tuohon takaseinään, niin sitten mahtuu". "Joo, laita vaan." tuli hyväksyvänä vastauksena neidin suusta.

poloboy

Kaverin kanssa kierrettiin autoliikkeitä jo varhaisesta teini-iästä alkaen; useimmissa liikkeissä meidät otettiin hyvin vastaan, varsinkin kun myyjät (ilmeisesti) huomasivat, että olemme todella kiinnostuneita autoista emmekä riko/sotke paikkoja. Näissä samoissa liikkeissä on sitten tullut koeajettua todella paljon esittely-/käytettyjä autoja, koska automyyjät tunsivat, eikä ollut puhettakaan siitä että joku auto olisi ollut liian vastapesty tai liian hieno koeajettvaksi, yksi myyjä jopa sanoi meille että 'tehän olette tulevaisuuden asiakkaitamme'. Nimim. Autosalvan/Scanauton/Auto-Toivosen kaikki esittelyautot koeajanut (joskus 90-luvun puolessavälissä).

Toisissa liikkeissä taas todettiin jo heti alkuun tylysti että 'menkää muualle leikkimään' eikä saatu autoesitteitä nätisti pyytäessämmekään. Sanomattakin selvää, näistä viime mainituista jäi vähän 'huono maku suuhun', eikä niissä paikoissa tule hirveästi käytyä.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

McVAG

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 13.12.11 - klo:11:39
Aika käsittämätöntä toimintaa merkkiliikkeeltä, niiden jos jonkun pitäisi ottaa omat merkit AINA vaihdossa vaikka sitten huonompaan hintaan jos kyseinen malli myy huonosti käytettynä. Eikä sitä ainakaan asiakkaalle pitäisi mennä sanomaan ettei hänen autoaan haluta vaihdossa tai hinta on huono vaikean jälleenmyynnin vuoksi, se jos joku saa katselemaan muita merkkejä kun edes merkkiliike ei huoli vaihdokkia halliinsa ::)

Itselle sanoi EOS:n kohdalla yksi liike etteivät ota vaihdossa. Mutta siinä tapauksessa ymmärsin koska ei ollut heidän merkki ja muutenkin erikoisempi. Eivät selkeästi uskoneet asiakaskunnastaan löytyvän potentiaalista ostajaa ja eivät viitsineet loukata typerän halvalla tarjouksella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy