Seat Ibiza MK5 chat

Aloittaja Mikkeller, 29.04.17 - klo:14:52

« edellinen - seuraava »

fr0zen

Nyt odottaa kotosalla uudet sumuvalopolttimot vaihtoa. Ostin tommosta valkosta valoa antavat Phillips WhiteVision H8 polttimot, niin pitäis vaihtaa vakiopolttimot pois. Saa sit sumarit näyttämään valkosta valoo niin kuin ledit ajovaloissa. Ei ollu kyllä mitkään edulliset polttimot kun ovh. oli 31â,¬/kpl. Sain ne itte 20â,¬/kpl  :P

Pitäis ne säädettävät koiranluutkin vaihtaa... Mut pihalla on kylmä ja lumi maassa  :o
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

track08

Koeajoin Ibizan ja omaan lapaseen ihan se normialusta tuntui sopivan mukavalta mutta silti jyrkemmissä mutkissa ja vaikka liikenneympyröissä silti täsmälliseltä. Jäin vain miettimään että minkälainen merkitys juuri tällä perusalustalla on vannekoolla 15" ja 16" vanteiden välillä? Kannattaako valita kesärenkaat 16" vanteilla paremman ajotuntuman takia?
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

fr0zen

Multa löytyy alkuperäinen -15mm FR alusta (iskarit ja jouset), ajettu 300km. Vaihdettu alusta ekalla viikolla auton saannista. 200â,¬:llä saa koko läjän.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

fr0zen

Eiköhän se ajotuntuma tuu vakaammaks 17" ennemmin kuin 16"  ;D
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

track08

Lainaus käyttäjältä: fr0zen - 12.04.19 - klo:13:14
Eiköhän se ajotuntuma tuu vakaammaks 17" ennemmin kuin 16"  ;D

Minulle Style-varustelutaso on paras vaihtoehto ja siellä on tarjolla vain 15"- ja 16"-tuumaiset vanteet tarjolla.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

fr0zen

#365
No mitä isompi vanne sitä matalampi profiili renkaassa, mikä vaikuttaa sitten siihen ajovakavuuteen.

15" 55 profiilin rengas
16" 50 profiili
17" 45 profiili
18" 40 profiili
19" 35 profiili
Karkeesti ajatellen näin Ibizassa. Renkaan leveys vaikuttaa myös.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

fr0zen

Nyt on sumuvalopolttimot vaihdettu WhiteVisioneihin. Sumareihin pääse käsiks helpolla kun ottaa renkaan irti ja ruuvaa etulokasuojan kiinnitysruuvit auki edesta ja sitten etukulmasta sieltä alta mikä pitää myös pohjapanssaria kiinni. Kerranki helppo nakki. Ei ihan yllä led ajovalojen valkoisuuteen mutta on huomattavasti paremmat kuin normi polttimot(on valkoiset siis), voin ottaa tuossa pimeellä kuvan keulasta.

Samalla vaihdoin eteen säädettävät koiranluut. Nyt ne on 30mm pidemmät kuin vakiot 270mm pitkät. Kyllä muuttu auton keula paljon paremmaks, tuntuu että siellähän on jopa iskarit :D Aikasemmin asfaltin mustat korjausläiskät tiessäkin tuntu eikä iskarien säätäminen juuri vaikuttanu... nyt menee niin pehmeesti että mietin pitääkö pistää säätöö iskarista jäykemmäks :D Mutkasella asfalttipätkällä edelleen pysty ajaan yhtä lujaa kuin ennenkin jotenka oli hyvä juttu vaihtaa. Hankin nuo Race.fi:stä ja makso 80â,¬.

Tuskin tarvii vaihtaa jos ei oo niin suurta madallusta käytössä kuten mulla.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

batman14

Lainaus käyttäjältä: Sodas - 12.04.19 - klo:06:57
Tänks, Selittääkin kyllä hyvin miksi niitä näkyy vain harvoissa autoissa. Onhan tuo mekaanisilla napeilla oleva kyllä aika ankean näkönen, eikä ihan sitä mitä itse odottaisi uudelta autolta. Tonni näytöstä ja "turhasta" navista on kyllä paljon.

Tekeekin oman valinnan vaikeaksi, kun joutuu tyytymään tuohon laiskimpaan moottoriin jos tahtoo paremman näytön kun persuus ei kestä kaikkea. :)

Itse en autoa tilatessa tiennyt, että näyttö oli vaihtunut 8'' -> 6,5''. Kaikki koeajoautot oli silloin varustettu 8'' näytöllä ja ei ollut eritelty lisävarusteena joten luulin, että se oli vakio. Tämän huomasin heti tilauksen jälkeen ja hammasta purren jouduin tilaamaan 1000â,¬ lisähintaan tuon navin jotta sai tuon hienomman 8'' näytön. Nyt noin 2500km ajettuna en harmittele hetkeäkään, vaikka kallis olikin. Minulla myös tuo Digital Cockpit, joten kabiini on kivan moderni omasta mielestäni.

Vanteista ja renkaista: Ajettavuus omassa FR:ssä parani huimasti kun vaihtoi talvirenkaat (nastat) 15''' -> Kesärenkaisiin 17''. Ohjaus todella paljon jämäkämpi ja täsmällisempi ja ajettavuus on nyt sillä tasolla joka tähän autoon kuuluu. Hauska pyöritellä. Maantienopeuksissa rengasmelu on minulla aika kova nyt kesärenkailla. En ole paineita katsonut. Pitäisi varmaan käydä katsomassa mitkä paineet rengasliike siihen on laittanut. Veikkaan reilua ylipainetta, koska hidastetöyssyt ja muut kuopat ovat aika terävän tuntuiset.

Ajelin viime viikolla tuttavan Audi A6 Allroadilla (vm 2016). Aivan huikea ''taikamatto'' fiilis verrattuna Ibizaan. Sillä pääsi vetämään hidastetöyssyjen yli 40 km/h nopeudella leijumalla kun omalla jarruttelen siihen 20km/h nopeuteen ja kolahtelee aikalailla.

Omasta autostani on pieni esittely ja ''Autotalli'' tuossa naapurifoorumilla (autostadium). Saa mielellään lukea ja kommentoida. Tällä foorumilla tämä Ibiza keskustelu on huomattavasti aktiivisempaa.

TGI

Lainaus käyttäjältä: track08 - 12.04.19 - klo:12:30
Koeajoin Ibizan ja omaan lapaseen ihan se normialusta tuntui sopivan mukavalta mutta silti jyrkemmissä mutkissa ja vaikka liikenneympyröissä silti täsmälliseltä. Jäin vain miettimään että minkälainen merkitys juuri tällä perusalustalla on vannekoolla 15" ja 16" vanteiden välillä? Kannattaako valita kesärenkaat 16" vanteilla paremman ajotuntuman takia?

Perusalusta 15" renkailla on mukava. Yli satasen nopeuksissa on turhan veltto. Kuvittelisin, että 16" 205/55 on hyvä kompromissi. Sellaiset itse tilasin.

Sodas

Jokos olette kerenneet käyttää autoanne huolloissa, paljonko kustansi? Kovassa mietinnässä, josko ottais sen huolenpitosopparin kans mukaan.

Evilmendo

Lainaus käyttäjältä: Sodas - 13.04.19 - klo:13:55
Jokos olette kerenneet käyttää autoanne huolloissa, paljonko kustansi? Kovassa mietinnässä, josko ottais sen huolenpitosopparin kans mukaan.
Kaasu ipana kävi vartin huollossa tre laakkosella. 198â,¬ oli hinta kiveniskumaalin kera.

fr0zen

Kysyin paikallisesta autohuollosta täältä öljynvaihto huollon hintaa ja sieltä sanottin, et 82â,¬ jos siinä on muovinen kertakäyttöinen vaihdettava öljyproppu joka maksaa 16â,¬ pelkästään. En tiä kun en oo ottanu pohjapanssaria irti. Taidan viedä sinne öljynvaihtoon sit kun tulee 15tkm mittariin. saa ainaki yhden leiman vihkoon. Vaihdan öljyt ja suodattimen yleensä itse.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

batman14

Millaisetkohan huoltovälit näissä yleensä on? Myyjä sanoi, että riippuu ajoista yms. ja auto ilmoittaa kun on huollon aika. Itse otin huolenpitosopimuksen vaivattomuuden takia. Kannattaisiko kuitenkin vaihdattaa öljyt kuitenkin vuoden välein jos ei auto huuda huoltoa ennen sitä? Ensiki ajattelin, että olisin vaihdattanut uudet öljyt 2000km ajon jälkeen, mutta myyjä vakuutti, että kukaan hänen asiakkaistaan ole sitä tehnyt ja, että on periaatteessa turha toimenpide joten en nyt sitä tehnyt.

fr0zen

#373
En vaihtanu 2000km kohdilla öljyjä. Kun vaihtaa 15000km välein niin hyvä tulee. Ei sinne long life huoltoon asti. Mä vaihdan aina suodattimenkin samalla. Ja keväisin vaihdan ilmansuodattimen joka vuosi sit kun kadut on putsattu hiekasta, tänä vuonna laitan pestävän niin sit ens keväänä vaan putsaan sen sit.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

MR

Häiritseekö ketään muuta tämä etusäleikön kennon harvuus? Näin aurinkoisella kelillä jäähdytin paistaa takaa todella näyttävästi. Saisikohan tuohon kohtuullisella vaivalla jotain fiksua maskiverkkoa takapuolelle? Front assist anturi tietysti vähän vaikeuttaa askartelua.

Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

fr0zen

Ei häiritse eikä häikäse  8) Mua ainaki haittais enempi jos se olis umpinaisempi..

Kyllähän niitä puskuriverkkoja mustiaki löytyy varmaan motonetistä tai jostain jos huvittaa alkaa kikkaileen.

Tohon sopis semmonen kiiltävän musta etuspoileri paremminkin  ::)
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

kimmok

Olen miettinyt jonkin verkon lisäämisen sinne syylärin/intercoolerin eteen.
Ei niinkään siksi että sisuskalut näkyy eteenpäin, vaan siksi että pohjoisen teillä hyttyset tukkii nuo kennostot ja kiveniskemät painaa suuren osan lameleista läjään.

Jäähdytys lienee mitoitettu lämpimämmille ilmastoille, joten tiiviskään "sääskiverkko" tuskin heikentää jäähdytystä mainittavasti.
*************Kimmolla***************
Octavia 1.6TDI, Golf 1.9TDI -> Ibiza 1.5TSI

batman14

Onko muilla mitään resonointeja autossa? Nyt karheilla asfalteilla ainakin taustapeili resonoi todella häiritsevästi. Loppuu kun siitä ottaa kädellä kiinni ja puristaa, mutta alkaa hetken päästä uudelleen. Minulla siis tuo automaattisesti himmenevä taustapeili.

Toinen äänilähde on jossain kuljettajan oven tietämillä. Kun nopeus nousee ~ yli 60 km/h niin resonointi alkaa. Pitänee seurata näitä molempiä ääniä ja viedä huoltoon jos ei parane..

Kulutus on myös selvästi nousussa kesärenkailla. Ajotietokoneen mukaan on vaikea päästä alle 5.5l/100km lukemiin päivittäisissä pyörittelyissä. Perstuntumalta voisi sanoa, että nousi noin 0.7l/100km renkaan vaihdon jälkeen.

teraja

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 23.04.19 - klo:18:21
Onko muilla mitään resonointeja autossa? Nyt karheilla asfalteilla ainakin taustapeili resonoi todella häiritsevästi. Loppuu kun siitä ottaa kädellä kiinni ja puristaa, mutta alkaa hetken päästä uudelleen. Minulla siis tuo automaattisesti himmenevä taustapeili.

Toinen äänilähde on jossain kuljettajan oven tietämillä. Kun nopeus nousee ~ yli 60 km/h niin resonointi alkaa. Pitänee seurata näitä molempiä ääniä ja viedä huoltoon jos ei parane..

Kulutus on myös selvästi nousussa kesärenkailla. Ajotietokoneen mukaan on vaikea päästä alle 5.5l/100km lukemiin päivittäisissä pyörittelyissä. Perstuntumalta voisi sanoa, että nousi noin 0.7l/100km renkaan vaihdon jälkeen.
Itsellä Fabia, mutta peilin resonointi oli alussa läsnä. Huollossa laittoivat peilin sisältä jonkin kaapelin teipillä kiinni sisäseinään, niin loppui äänet.

fr0zen

Apukuskin ovessa oleva kauitin särisi niin ajoin tien laitaan ja kävin lyömässä nyrkillä siihen niin loppu sirinät. Ei oo tarvinnu sirinää kuunnella sen jälkeen. Musa kyllä kuuluu edelleen :o

Muuten ei oo tainnu kuulua mitään muita erikoisia/ärsyttäviä ääniä.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

null

Lainaus käyttäjältä: fr0zen - 12.04.19 - klo:18:55
Nyt on sumuvalopolttimot vaihdettu WhiteVisioneihin. Sumareihin pääse käsiks helpolla kun ottaa renkaan irti ja ruuvaa etulokasuojan kiinnitysruuvit auki edesta ja sitten etukulmasta sieltä alta mikä pitää myös pohjapanssaria kiinni. Kerranki helppo nakki. Ei ihan yllä led ajovalojen valkoisuuteen mutta on huomattavasti paremmat kuin normi polttimot(on valkoiset siis), voin ottaa tuossa pimeellä kuvan keulasta.

Samalla vaihdoin eteen säädettävät koiranluut. Nyt ne on 30mm pidemmät kuin vakiot 270mm pitkät. Kyllä muuttu auton keula paljon paremmaks, tuntuu että siellähän on jopa iskarit :D Aikasemmin asfaltin mustat korjausläiskät tiessäkin tuntu eikä iskarien säätäminen juuri vaikuttanu... nyt menee niin pehmeesti että mietin pitääkö pistää säätöö iskarista jäykemmäks :D Mutkasella asfalttipätkällä edelleen pysty ajaan yhtä lujaa kuin ennenkin jotenka oli hyvä juttu vaihtaa. Hankin nuo Race.fi:stä ja makso 80â,¬.

Tuskin tarvii vaihtaa jos ei oo niin suurta madallusta käytössä kuten mulla.

Onko sulla alustan säädöt ihan matalimmalla vai vieläkö olis varaa alaspäin? Tuli tuossa juuri tilattua ST:n coilover sarja, kun noilla eibachin jousilla jäi omaan makuun vielä liian ylös.
Täytyy varmaan itekkin nuo säädettävät koiranluut tilata.

fr0zen

#381
Mulla on ihan tontissa. Sen mitä tuv lappu antaa laittaa. Vanteen keskeltä kaareen on edessä ja takana 325mm. Ja nyt on vielä 30mm pidemmät säädettävät koiranluut edessä.

Jos sulla on vanteet jollaki ET35:llä niin renkaat rupee varmaan raappiin sinne sisälokasuojan kiinnitysruuvin klunssiin edessä näillä madalluksilla. Mulla on 7,5x18" ET48 vanteet niin mulla ei oo mitään hätää.

Aurauskulmat pitää mennä sitten heti säädättään, tulee niin paljon haritusta että vaikee ajaa ja renkaat kuluu nopeesti. Samalla kannattaa melki muutoskatsastaa ku aurauskulmien lappu ei oo voimassa kuin 3kk. Muutoskatsastus oli 85â,¬.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

ErMejo

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 14.04.19 - klo:11:03
Millaisetkohan huoltovälit näissä yleensä on? Myyjä sanoi, että riippuu ajoista yms. ja auto ilmoittaa kun on huollon aika. Itse otin huolenpitosopimuksen vaivattomuuden takia. Kannattaisiko kuitenkin vaihdattaa öljyt kuitenkin vuoden välein jos ei auto huuda huoltoa ennen sitä?
Longlife öljynvaihtoväli on 2v/30tkm. Jos ajaa tavallisilla niin 1v/15tkm.
Eka huolto 2v/30tkm "öljyt yms"
Toka "tarkastushuolto" 1v/30tkm
ja niin edelleen.

Nämä ylimääräiset huollot on nyt tietenkin jokaisen oma asia, ehkä jos meinaat ibizalla ajella seuraavat 10 vuotta. Mä olen sitä mieltä, että huoltaa sitten kun kone sanoo tai autoon tulee jokin vika. Puhutaan nyt kuitenkin uusista autoista, joissa on 5 vuoden takuu. Ei nuo ylimääräiset huollot halvaksi tule, ellei sitten tee itse. Itse tod.näk käytän merkkiliikkeessä siten, että vien omat öljyt mukanani. Veloittavat samasta tavarasta kuitenkin 2x hinnan. Tätä muutamat tutut uusilla volkkareilla ajavat tekevät.


Lainaus käyttäjältä: Sodas - 13.04.19 - klo:13:55
Jokos olette kerenneet käyttää autoanne huolloissa, paljonko kustansi? Kovassa mietinnässä, josko ottais sen huolenpitosopparin kans mukaan.
Henkilökohtainen mielipide on, että ei kannata. Jokaisessa sopparissa on kiinteä "toimistomaksu" mitä ei palauteta ja tämän lisäksi liikkeiden varaosa/työveloituksen ovat ihan järkyttävän suuria. 50â,¬ pyyhkijän sulista, tuplahinta öljyistä ja jopa +100â,¬/tunti korjaamossa. Aika nopeasti noilla hinnoilla imetään soppari kuivaksi.

ErMejo

Lainaus käyttäjältä: Sodas - 12.04.19 - klo:06:57
Tänks, Selittääkin kyllä hyvin miksi niitä näkyy vain harvoissa autoissa. Onhan tuo mekaanisilla napeilla oleva kyllä aika ankean näkönen, eikä ihan sitä mitä itse odottaisi uudelta autolta. Tonni näytöstä ja "turhasta" navista on kyllä paljon.

Tekeekin oman valinnan vaikeaksi, kun joutuu tyytymään tuohon laiskimpaan moottoriin jos tahtoo paremman näytön kun persuus ei kestä kaikkea. :)

Reference malleissa on vielä pienempi näyttö. Mulla on toi 6.5 tuuman näyttö ja ei oo kyllä yhtään kaduttanu. Kilo on kuitenki aika iso raha. Ja ei siitä vaihdossa saa senttiäkään enempää :P

Sodas

Onko teillä muilla käyttöohjekirjassa vanhan mallin kuvat kojetaulusta? Vai liekkö tuossa tullut väärä ohjekirjanen mukana.

track08

Lainaus käyttäjältä: fr0zen - 12.04.19 - klo:18:55
Nyt on sumuvalopolttimot vaihdettu WhiteVisioneihin. Sumareihin pääse käsiks helpolla kun ottaa renkaan irti ja ruuvaa etulokasuojan kiinnitysruuvit auki edesta ja sitten etukulmasta sieltä alta mikä pitää myös pohjapanssaria kiinni. Kerranki helppo nakki. Ei ihan yllä led ajovalojen valkoisuuteen mutta on huomattavasti paremmat kuin normi polttimot(on valkoiset siis), voin ottaa tuossa pimeellä kuvan keulasta.

Jos sulla on kuva noista Phillips WhiteVision H8 -etusumuvaloista, niin kiinnostaisi kyllä nähdä miten niiden värisävy muuttui.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

null

Lainaus käyttäjältä: fr0zen - 04.05.19 - klo:01:20
Mulla on ihan tontissa. Sen mitä tuv lappu antaa laittaa. Vanteen keskeltä kaareen on edessä ja takana 325mm. Ja nyt on vielä 30mm pidemmät säädettävät koiranluut edessä.

Jos sulla on vanteet jollaki ET35:llä niin renkaat rupee varmaan raappiin sinne sisälokasuojan kiinnitysruuvin klunssiin edessä näillä madalluksilla. Mulla on 7,5x18" ET48 vanteet niin mulla ei oo mitään hätää.

Aurauskulmat pitää mennä sitten heti säädättään, tulee niin paljon haritusta että vaikee ajaa ja renkaat kuluu nopeesti. Samalla kannattaa melki muutoskatsastaa ku aurauskulmien lappu ei oo voimassa kuin 3kk. Muutoskatsastus oli 85â,¬.

Kyllä noi näyttäis sukeltavan aika syvälle vielä kaariin tuollakin ETeellä. Joten tuskin tulee ongelmia noitten kiinnitysruuvien kanssa.

Multa vapautuis tuossa kesäkuussa myyntii alle 10tkm ajettu eibachin sportline jouset jos jotain kiinnostaa.

track08

Onko Ibiza MK5 saatavilla tiedot mm. vanteista, väreistä ja varaosista samalla tavoin kuin tällä foorumilla on listattuna muiden mallien kohdalla?
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

null

Nyt on STeen alusta vaihdettu. Erittäin hyvän tuntunen alusta, kiitos suosittelusta fr0zen!

Tällä hetkellä korkeus tuv lappujen mukaan minimissä, että saa muutoskatsastettua. Katsastuksen jälkeen voisi vielä vähän alemmaks pudottaa.

Nätisti väistää tuon sisälokarin kiinnitysruuvvin rengaskin vielä tuolla 38 eteellä.




fr0zen

 ;D Kuinka paljon kilsoja sulla on alla ton alustan kanssa tullut nyt?

Kyllähän se siitä vähän laskee kun asettuu. Mullakin painunu ajan kanssa varmaan -10mm ellei hieman enemmänkin (en ole ruuvannu ylöspäin). Nyt on variante 2:lla ajettu jo 10tkm.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy