III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 13.06.13 - klo:21:01
Esitteessä tuosta on kuvia ja juttua â€" varsin mitättömiä kilkkeitä: "multimediapidike", eli etujakkaroiden väliseen mukitelineeseen tuleva härpäke, jossa esim. iPod istuu tiukemmin; etuoven lokeroon sijoitettava irrotettava roska-astia; kuskin istuimen alla huomioliivin säilytystasku (ei mainittu, sisältyykö liivi hintaan).

Omassani, viikolla 16 valmistuneessa Elegancessa tuli tilaamatta mukana tuo "multimediapidike" sekä myös kuskin istuimen alla oleva huomioliivin säilytystasku. Ilman liiviä  :)

Epes

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 14.06.13 - klo:00:01
1,8 bensa DSG verrattuna 2.0 diesel DSG kulut vuodessa kun kilsoja 21000 menee aikalailla tasan. Laskin kulutuksella 7,2 ja 6,0
Vakuutus voi olla dieselissä vähä kalliimpi.

Dieseli kalliimpi ostaessa ja varmaan myös myydessä parin-kolmen vuoden päästä.

Jaa, jollain perusteella jompikumpi pitäs valita, tuo DSG:n kestävyys kait ainakin olisi parempi dieselissä.

Minulla oli sama pohdiskelu sisarmerkin kanssa (2.0 TDI 150hv vastaan 1.8 TSI 180hv) ja nimenomaan vaihteiston takia päädyin dieseliin. Dieselin DSG6 on sen verran vahvempi laatikko ettei tarvitse väkisin rajoittaa koneen vääntömomenttia laatikon keston ylärajalle ja kyseiselle bensaturbolle vielä melko vaatimattomiin 250Nm lukemiin.

Paschat77

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 13.06.13 - klo:23:27
Ã,,lä hitossa? Voiko pitää paikkaansa...? Oma auto tilattu päivää myöhemmin, eli 5.4. ja näillä näkymin tulossa heinäkuun lopussa/elokuun alussa. Vielä ei ole edes tuotantoviikko vahvistettu...sulla on kyllä hyvä tuuri käynyt, jos nyt jo kärryn saat ja hyvä juttuhan se on!
Utelin omalta myyjältä infoa auton valmistumisesta. Ei kuulemma mitään varmaa vieläkään. Totesi vielä lopuksi, että heiltä tilattujen Combien tuotanto menee todennäköisesti elokuulle (maahantuojan arvio). Eli luovutus hyppää yhtäkkiä heinäkuusta syyskuuhun :P

Voiko joillakin liikkeillä olla etusija tilauksia tehtäessä? Eikö jotkin liikkeet ole maahantuojan alaisuudessa ja toiset eivät? Jos tilaukset on tehty eri paikoissa viikon-parin sisään, niin miten tuotantoajankohdassa voi olla parin kuukauden ero?
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Epes - 14.06.13 - klo:08:17
Minulla oli sama pohdiskelu sisarmerkin kanssa (2.0 TDI 150hv vastaan 1.8 TSI 180hv) ja nimenomaan vaihteiston takia päädyin dieseliin. Dieselin DSG6 on sen verran vahvempi laatikko ettei tarvitse väkisin rajoittaa koneen vääntömomenttia laatikon keston ylärajalle ja kyseiselle bensaturbolle vielä melko vaatimattomiin 250Nm lukemiin.

Jep, täytyy kyllä sanoa, että vähän harmittaa tuo väännön rajaus myös manuaalilootaan, mikä varmasti kestäisi isommankin väännön. Minulle on siis tulossa 1.8 TSI manuaalina. Vääntö on vähän nihkeä siihen nähden, että "normaali" vääntö ilman rajoitusta olisi varmaankin luokkaa 300-320Nm. Saahan tuota vääntöä ja tehoa tietysti nostettua lastulla (ts. ajamalla sisään uuden ohjelman moottorille), mutta enpä taida uuteen autoon kehdata sitä tehdä. Kyllähän sitä tuolla 180hv ja 250Nm arvoillakin ihan hyvin eteenpäin pääsee...  :)
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Guido

Lainaus käyttäjältä: Paschat77 - 14.06.13 - klo:10:26
Utelin omalta myyjältä infoa auton valmistumisesta. Ei kuulemma mitään varmaa vieläkään. Totesi vielä lopuksi, että heiltä tilattujen Combien tuotanto menee todennäköisesti elokuulle (maahantuojan arvio). Eli luovutus hyppää yhtäkkiä heinäkuusta syyskuuhun :P

Voiko joillakin liikkeillä olla etusija tilauksia tehtäessä? Eikö jotkin liikkeet ole maahantuojan alaisuudessa ja toiset eivät? Jos tilaukset on tehty eri paikoissa viikon-parin sisään, niin miten tuotantoajankohdassa voi olla parin kuukauden ero?

En tiedä, mutta mulle tuli hetki sitten Salon Autotalosta tuollainen sähköposti:

LainaaSain maahantuojalta tiedon, että kaikki meille tilatut Octavia Combit tullaan kasaamaan elokuussa. Toimitus tulee siis viivästymään. Ilmoittelen heti, mikäli tähän tulee muutos.

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: Qtamo - 13.06.13 - klo:19:24
No niin. Perheen ensimmäinen VAG-auto on tänään saatu käyttöön, eli Octavia Elegance 1.8 TSI DSG. Liikkeeseen jäi E-mersu, eli hypättiin kerralla pari pykälää lähemmäs tavallista kuolevaista  ;)
Nyt on ajettu vasta noin 40 km, mutta täytyy sanoa että koeajoautoon (1.6 TDI DSG) verrattuna ainakin moottori oli oikea valinta, vaikka ei mikään järistys olekaan, kun mesessä oli kuitenkin 3.2 V6 bensahärveli.

Uskoisin että bensan kulutukseen tulet ainakin olemaan tyytyväinen  :)

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Guido - 14.06.13 - klo:10:28
En tiedä, mutta mulle tuli hetki sitten Salon Autotalosta tuollainen sähköposti:
varusteet ja malli nyt ratkaisee. Eli koska kyseinen malli on ollut ekan kerran myynnissä!
Ocu combeja 1.6 tdillä on liikkeessäkin pari myytävänä. Tuskin kukaan sillä
adap..vakkarilla autoansa ennen syyskuuta, koska esinmäinen valm vk on 27. Meikän combi menee mallin ja varusteiden takia varmaan syyskuulle. Katsastus ja huolto olisi lokakuussa
viimeistään, siis nykyinen auto, mut nekin menee myyjän piikkiin.
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Paschat77

Lainaus käyttäjältä: Guido - 14.06.13 - klo:10:28
En tiedä, mutta mulle tuli hetki sitten Salon Autotalosta tuollainen sähköposti:
Saman viestin sain samasta liikkeestä. Onkohan tilaukset jääneet pöydälle vai onko kyseessä laajempikin viivästys?
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

Sokota09

Todennäköisesti tuotanto vain viivästyy, enpä usko, että olisi mahdollista tuollainen nokkimisjärjestys. Maahantuojalle luulisi olevan kaikki tilaukset yhtä arvokkaita?

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 14.06.13 - klo:12:36
Todennäköisesti tuotanto vain viivästyy, enpä usko, että olisi mahdollista tuollainen nokkimisjärjestys. Maahantuojalle luulisi olevan kaikki tilaukset yhtä arvokkaita?
Mulla kyseinen asia oli tiedossa maaliskuussa
2 tunnin päästä kaupoista että auto voi mennä syyskuulle. Ihan helkaman oma tiedoite.
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Epes

Lainaus käyttäjältä: Paschat77 - 14.06.13 - klo:12:10
Saman viestin sain samasta liikkeestä. Onkohan tilaukset jääneet pöydälle vai onko kyseessä laajempikin viivästys?


On ollut hiukan kosteusongelmia tehtaan varastoplaanilla Keski-Euroopan tulvien jäljiltä. Menee hetki saada autot kuiviksi ja lähtökuntoon....  ;D


Guido

Lisäsin vielä adaptive cruisen tilaukseen kun kerran viivästyy joka tapauksessa.

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Epes - 14.06.13 - klo:12:52

On ollut hiukan kosteusongelmia tehtaan varastoplaanilla Keski-Euroopan tulvien jäljiltä. Menee hetki saada autot kuiviksi ja lähtökuntoon....  ;D

Nuo kuvan autot tosin kelluvat Hondan tehtaalla Thaimaassa.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 14.06.13 - klo:13:19
Nuo kuvan autot tosin kelluvat Hondan tehtaalla Thaimaassa.

Noita ei mielestäni saisi päästää luovutukseen, tai ainakin maininta että vesivaurio ja hinta sen mukainen.

Keski-euroopassa lienee nyt liikenteessä paljon näitä tulva autoja. Osa päätynee tänne suomeenkin käytettynä myytynä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 14.06.13 - klo:13:19
Nuo kuvan autot tosin kelluvat Hondan tehtaalla Thaimaassa.

Juu juu, vähän kevennystä odottavan tuskaan ........  ;D ;D ;D ;D

Paschat77

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 14.06.13 - klo:12:42
Mulla kyseinen asia oli tiedossa maaliskuussa
2 tunnin päästä kaupoista että auto voi mennä syyskuulle. Ihan helkaman oma tiedoite.
Kummallista ettei tuo ollut kaikkien myyjien tiedossa vielä huhtikuussakaan, vaan arvailtiin luovutusajankohdaksi heinäkuuta.

Tuli myös itselle mieleen tuo Keski-Euroopan vedenpaisumus, mutta en tiedä onko Skodan tehtaat lähelläkään riskivyöhykettä. Myyjä ei ainakaan osannut sanoa mitään syytä. Maahan on kuulemma tuotu tähän mennessä vain esittelyautoja, joitakin "vapaita" autoja ja satunnaisia asiakasautoja, siis Combeja.
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

s-mod

Tehdas on 50 kilsaa Prahasta Elbe joen haarajoen lähettyvillä n.1km joesta. Joten en usko, että itse kookoonpano tehdas on ollut vaarassa. Mutta ei sitä tiedä sitten osia tekevistä tehtaista, onko niistä joku ollut tulvien alla
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Qtamo

Lainaa

    No niin. Perheen ensimmäinen VAG-auto on tänään saatu käyttöön, eli Octavia Elegance 1.8 TSI DSG. Liikkeeseen jäi E-mersu, eli hypättiin kerralla pari pykälää lähemmäs tavallista kuolevaista  ;)
    Nyt on ajettu vasta noin 40 km, mutta täytyy sanoa että koeajoautoon (1.6 TDI DSG) verrattuna ainakin moottori oli oikea valinta, vaikka ei mikään järistys olekaan, kun mesessä oli kuitenkin 3.2 V6 bensahärveli.


Uskoisin että bensan kulutukseen tulet ainakin olemaan tyytyväinen  :)

Sen lisäksi toki vakuutuksissa tulee säästöä. Ei noita bensakuluja ole koskaan jaksanut murehtia. Mese vei talvella pätkäajossa 15-16l/100 km, joten ehkä siihen tulee vähän pienennystä. Kyllä V6 on tunnelmaltaan ihan omansa, vaikka tommonen pikkuturbokin on ihan hauska.
Nyk: Octavia Elegance 1.8 TSI DSG -13
EX-biilit: MB S211, pari mitsua, Maxima, kolme pösöä ja kaksi fiiua

BMF

Uskoisimpa, että se viivästys tule lähinnä tilausten tulvasta. Eli kun tilauksia tehdään järjestelmään joka maailmankolkasta niin saattaa aikataulukäppyrät mennä ahtaalle skootalootankin tehtaalla.

On sen verran hyvin testeissäkin pärjännyt että voi olla ns. tukkoista tuolla tilauspuolella...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

prinne

Iltapäivän piristys puhelu. Uusi Skoda alla ensi maanantaina.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Pekka57

Minulla Octavia Combi 1.6 DTI DSG Elegance tilattu 28.3.2013. Toimitusajaksi lupailtiin heinäkuuta sopimusta tehdessä. Vielä ei ole kuulunut edes tuotantoajasta mitään. Minulle tulee melkein kaikki lisävarusteet, ei kuitenkaan panoraamakattoa. Toiveissa oli ajella uudella autolla kesällä, nyt tuntuu jäävän haaveeksi. Talvirenkaiksi tulee Nokian 8 ei taida niidenkään toimitukset alkavan kun elokuussa.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Pekka57 - 14.06.13 - klo:19:41
Minulla Octavia Combi 1.6 DTI DSG Elegance tilattu 28.3.2013. Toimitusajaksi lupailtiin heinäkuuta sopimusta tehdessä. Vielä ei ole kuulunut edes tuotantoajasta mitään. Minulle tulee melkein kaikki lisävarusteet, ei kuitenkaan panoraamakattoa. Toiveissa oli ajella uudella autolla kesällä, nyt tuntuu jäävän haaveeksi. Talvirenkaiksi tulee Nokian 8 ei taida niidenkään toimitukset alkavan kun elokuussa.
Tarkemmat toimitus ajat soppariin, niin saa hyvityksiä tai voi purkaa kaupan. Vianorilla oli ainakin viime viikolla  hyllyssä nokia 8. Eiköhän ne renkaat saa auton mukaan elokuussa, jos talvirenkaita tarvii jossain päin pohjolaa!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

squier

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 14.06.13 - klo:01:05
Omassani, viikolla 16 valmistuneessa Elegancessa tuli tilaamatta mukana tuo "multimediapidike" sekä myös kuskin istuimen alla oleva huomioliivin säilytystasku. Ilman liiviä  :)
Sama meikäläiselle, em. Jutut löytyy myös, liivi pitää kuitenkin ostaa itse.

Käytin omaani testerissä sen airbag-valon takia, ja diagnoosi oli että apukuskin puoleisessa kytkimessä olisi vika. Tohtori kuitenkin nollasi vian ja totesi että "joku tilapäinen mielenhäiriö".  ;D noh, nyt on yli 1000km ajeltu tuon jälkeen, eikä ongelmia ole ollut.

Tulinpahan tehtyä pidempikin reissu oman läänin ulkopuolelle, ja rengasmelu ei paremmalla asfaltilla haittaa läheskään niin paljon. Keskikulutus on 6.2 vaikka on tullut ajettua jo vähän raskaammalla kaasujalalla. 

Lyhkäsesti todettuna erittäin positiivisesti on yhteiselomme Ocun kanssa edennyt. Kohta jos saisi nuo takaikkunat vielä kalvotettua...




Ocutj

#4073
Lainaus käyttäjältä: Pekka57 - 14.06.13 - klo:19:41
Minulla Octavia Combi 1.6 DTI DSG Elegance tilattu 28.3.2013. Toimitusajaksi lupailtiin heinäkuuta sopimusta tehdessä. Vielä ei ole kuulunut edes tuotantoajasta mitään. Minulle tulee melkein kaikki lisävarusteet, ei kuitenkaan panoraamakattoa. Toiveissa oli ajella uudella autolla kesällä, nyt tuntuu jäävän haaveeksi. Talvirenkaiksi tulee Nokian 8 ei taida niidenkään toimitukset alkavan kun elokuussa.

Jotkin varusteet saattavat siirtää toimitusta kuukausitolkulla, esim. tavaratilan välipohja. Joka on näistä uudemmista hinnastoista sittemmin poistettu.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: care - 13.06.13 - klo:21:19
Juuri tuon takia olenkin kiinnostunut 1.8 TSI DSG 4x4:stä, jossa ilmeisesti on 6-DSG kuten dieseleissäkin. Jotenkin 6-vaihteisesta on jäänyt luotettavampi kuva kuin tuosta 7-vaihteisesta.

1.8 TSI DSG 4x4 olisi kyllä unelmapirssi jos vain voi luottaa sen DSG6:n kestävyyteen. DSG vikakallupin mukaan 6 ja 7 lovisen vikaantumismäärissä ei ollut eroa (molemmissa noin 30% vikaantumisprosentti puoleenväliin auton elinkaareen mennessä). Toisaalta ilmeisesti DSG6:lle ei maailmalla ole tehty DSG7:n tapaisia takaisinkutsuja?

Onko DSG6:een tullut viime aikoina/vuosina muutoksia, jotka perustellusti ovat parantaneet luotettavuutta noista dsg -gallupin luvuista?

nemos

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.06.13 - klo:13:23
molemmissa noin 30% vikaantumisprosentti puoleenväliin auton elinkaareen mennessä

30 % vikaantumisprosentti ko. ketjua lukeneiden ja kyselyyn vastanneiden keskuudessa ei kovin paljon kerro siitä, mikä on vikaantumisprosentti autokannasta.

Kyllä uutisointi maailmalla tuntuu vahvasti keskittyvän DSG7:n ongelmiin.
Volvo XC60 T8 Inscription

jarkko_h

#4076
Lainaus käyttäjältä: nemos - 16.06.13 - klo:13:51
30 % vikaantumisprosentti ko. ketjua lukeneiden ja kyselyyn vastanneiden keskuudessa ei kovin paljon kerro siitä, mikä on vikaantumisprosentti autokannasta.

Kyllä uutisointi maailmalla tuntuu vahvasti keskittyvän DSG7:n ongelmiin.


Ei toki kerro vikaantumisprosenttia autokannasta, mutta antaa kuvan DSG6 ja DSG7 vikaantumisherkkyyden erosta, koska molempien otanta gallupissa noin sama. Yhteismäärä noin 340 kpl ja tuon otannan mukaan DSG6:n ja DSG7:n ei vikaantuneiden ja vikaantuneiden lukumäärä lähes identtinen:

  • DSG6 viikantuneita / ei vikaantuneita : 53 kpl / 119 kpl
  • DSG7 vikaantuneita / ei vikaantuneita: 48 kpl / 120 kpl

Eli tuon mukaan ei merkittävää eroa vikaantuvuudessa DSG6:n ja DSG7:n välillä. Eli molemmat tuossa otannassa yhtä herkkiä hajoamaan. Otannassa ei liene aivan uusimpia versioita ja kiinnostaakin onko DSG6:een tehty päivityksiä, jotka parantaisivat luotettavuutta (öljyn filterointi tms...).




Taky

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.06.13 - klo:14:06

  • DSG6 viikantuneita / ei vikaantuneita : 53 kpl / 119 kpl
  • DSG7 vikaantuneita / ei vikaantuneita: 48 kpl / 120 kpl

Todella HUIMA määrä manuaalilaatikollisiin verrattuna joiden vikaantumisesta ei juurikaan kuule.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

J64

Nyt on sitten ensimmäinen tankillinen Octavia 1.2 Tsi:llä ajettu.

Kulutuksesta ajotietokoneen mukaan:
- kulutus 5,0 l/100km
- keskinopeus 52 km/h
- polttoaineen merkkivalo syttyi 950 km:n kohdalla.

Tankkaamalla tarkastettuna (sama mittari, auto samalla kohdalla ja samanlainen piripintaan tankkaus) oli tuloksena 47,6 litraa 959 km:n matkalla eli todellinen (pl. mahdollinen matkamittarivirhe) 4,96 l/100 km. Eli kovin tyytyväinen täytyy olla sekä auton kulutukseen, että ajotietokoneen tarkkuuteen!

Huomioitava toki on, että ensinnäkin ajotapani on taloudellinen, toisekseen sää on ollut varsin sopiva pieneen kulutukseen pääsemiseksi, koska mm. ilmastointia ei ole tarvinnut jatkuvasti pitää päällä ja lisäksi ajoympäristönä on ollut pääsääntöisesti maantieajo sekä taajama-ajo, moottoritietä ei juurikaan ja varsinaista kaupunkiajoa ei käytännössä lainkaan. Mutta toisaalta on myös huomiotava että yli 40 km:n matkoja ei tullut myöskään, joten on tuosta kulutuksesta rauhallisessa, pidemmässä maantiejossa vielä vähän nipistettävissä.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

Subastar

Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.06.13 - klo:14:45
Todella HUIMA määrä manuaalilaatikollisiin verrattuna joiden vikaantumisesta ei juurikaan kuule.

Kuten jarkko_h kirjoitti nuo määrät tuskin kuvaavat viallisten vaihteistojen todellista osuutta. Oletan, että viallisten osuus on tällaisella palstalla yliedustettuna. Vikaa epäilevät tai vikaantuneen vaihteiston omistajat ovat aktiivisempia löytämään ko. äänestyksen.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy