Passat ecofuel -14, 1.4 TSI jakoketju mennyt vai mikä?

Aloittaja Ramzez, 09.03.19 - klo:11:00

« edellinen - seuraava »

Ramzez

Suhteellisen tuoreena Volkkarin omistajana kohtasin nyt ensimmäisen mahdollisesti ison ongelman, johon ei pikaisilla toimenpiteillä saanut vastausta. Eilen n. parin tunnin ajon jälkeen pysähdyin 20 minuutiksi käydäkseni kaupassa ja lähtiessäni uudestaan ajamaan, nykäisi auto lievästi hitaalla nopeudella ajaessa ja sitten konehuoneesta alkoi kuulumaan aika ikävän oloinen rallatus. Pysähdyin ja käynnistin auton uudestaan ja katsoin konehuoneeseen, josta ääni yhä edelleen kuului. Koska matkaa kotipihaan oli vain n. kilometri ajoin pintakaasulla hidasta vauhtia kotiin. Auto kyllä sinänsä vielä liikkui normaalisti ja kävi kierroslukumittarista katsottuna tasaisesti, mutta konehuoneesta kuuluu nyt hyvin ikävä rallatus, jossa ajoittain kuuluu metallista kumahtelua. Tarkistin heti aamulla vikakoodit VCDS:llä, mutta vikakoodeja ei ollut minkäänlaisia, ei moottorinohjauksessa, eikä muuallakaan. Myöskään eilen ajaessa ei syttynyt moottorin vikavalo.

Autosta ei ole kuulunut kylmänä käynnistäessä mitään ylimääräisiä ääniä, joten jos jakoketju on sopimuksensa irtisanonut, niin se ei ainakaan etukäteen itsestään varoitellut. Jos jako olisi hypännyt, niin vaikuttaisiko se auton tyhjäkäyntiin muutenkin kuin ylimääräisenä äänenä? Voiko turbon rikkoontuminen aiheuttaa rallattavaa ääntä? Apulaitteissa en visuaalisesti havainnut vikaa, enkä apulaitehihnoissa tai kiristäjissä. Joka tapauksessa ääni kuuluu jakopään puolelta.

Nyt pohdinnan alla on, että minne toimitan auton jatkotoimenpiteisiin? Tekeekö muu kuin merkkiliike tälle mitään? Asun Jyväskylässä, joten vinkkejä otetaan vastaan. Hinauksena tuo joka tapauksessa menee, koska en mahdollisten lisävaurioiden vaaran vuoksi uskalla enää autoa käyttää.

jabajee

#1
Tuossa nyt muutama Vageihin erikoistunut korjaamo Jyväskylästä.
https://www.autohuoltopirkkanen.fi
http://vagiservice.fi

Merkkihuoltoon kannattaa ainakin olla yhteydessä, jos huollot on tehty kuten kuuluu ja jakopää on ennenaikojaan porsinut

Ramzez

Kiitos! Paikalliseen merkkiliikkeeseen lähetin viestiä, mutta asia etenee sen osalta vasta arkena. Eipä tuota vikaa pystynyt oikein päivän valossa toteamaan, kun parkkipaikalla ei voi moottoria ryhtyä purkamaankaan. Toivon kuitenkin, ettei tässä sentään moottori mene vaihtoon, vaikka jakopää olisikin mennyt. Tai ainakin luulisi, ettei autolla olisi ajanut enää metriäkään, saati ettei mitään vikakoodeja olisi, jos männät ovat tehneet tuttavuutta venttiilien kanssa.

Pyydän varmaan tarjouksia remontille noista muistakin liikkeistä.

Juspe97

Itselläni aikoinaan samanoloinen vika ja jakopäätä epäiltiin mutta syyksi paljastui mekaanisen ahtimen magneettikytkin joka vesipumpun sisällä eli vesipumppu vaihtoon ja ongelma oli poissa. Aluksi kun oli menossa hieman vaimeempi metallin kilinä mutta sitten kun kokonaan meni niin aikamoinen rallatus. Kärjet sielä kytkimessä nakkasi menemään viimestä päivää.
- Audi S3 2.0TFSI (8p) -07
- Audi A3 2.0TDI (8v) -14
- VW Passat 1.4TSI multifuel -12

Ramzez

Auto lähti tänään Vagiservicelle hinausautolla ja ehkä jo huomenna olisi tiedossa vikadiagnoosi. Henkisesti olen varautunut isompaankin remonttiin, mutta tottakai toivon, että selvittäisiin vesipumpun tai jonkun muun pienemmän osan vaihdolla. Epäilivät korjaamolla puhelimessa, että vika olisi ennemmin apulaitteisiin liittyvissä komponenteissa, kun ei vikakoodeja ollut ja auto kävi tasaisesti. Harvemmin kuulemma noin "oireeton" olisi, jos jakopäässä vikaa, mutta ei toki suljettu pois tässä vaiheessa.

Juspe97

Itsellä myös alkoi vallan oireettomana ilman mitään vikakoodeja mutta sitten vasta kun magneettikytkin sopimuksen sanoi irti niin alkoi moottorin vikavalo palamaan ja mekaaninen ahdin vallan pois pelistä. Vesipumpuksi ei sekään kauhean halpa taisi olla 200â,¬ paikkeilla😅
- Audi S3 2.0TFSI (8p) -07
- Audi A3 2.0TDI (8v) -14
- VW Passat 1.4TSI multifuel -12

Ramzez

Ei ollut jakopää, vaan vesipumppu ja nimenomaan pumppu itse, eikä tuo kytkin. Harmi kun tässä ei ole perinteisestä lämpömittaria, olisi ehkä siitä saattanut saada viitteitä ongelmasta. Tosiaan mitään merkkivaloa ei vian tullessa ehtinyt tulla päälle, vaikka kilometrin verran autolla ajoin. Eikä ollut korjaamonkaan mukaan vikakoodeja. Onneksi näin tällä kertaa. Voin yrittää laittaa ääninäytettä saataville, niin tulevaisuudessa joku voi tästä saada vinkkiä oman autonsa kohdalle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy